Litt bakteppe: Jeg var for et par år siden i ferd med å oppgradere mitt 2 kanals anlegg. Kjøpte først et par ELAC 247 høyttalere, men ble ikke fornøyd.
Disse var "best i test". Kostet kr. 20.000. Forsøkte å bytte dem med "noe annet" og sammenlignet dem med Spendor A6 og Klipsch stativ høyttalere til ca kr. 30.000. Det prosjektet la jeg dødt ganske kjapt da det viste seg at mine ELAC var bedre. Liten tvil om det (dette ble testet på Hegel H100). Det var ikke ELAC'ene det var noe galt med sånn sett. Så kjøpte jeg en Music Angel MA88. Sammenlignet med Hegel'en. Stor forskjell. MA88 er sikkert kjent for mange. Virket veldig kjiip, men spiller veldig bra. Hmmm tenkte jeg - er det mulig at en slik billig kinesisk rørforsterker er så mye bedre enn en oppegående Hegel?
Så kjøpte jeg et par originale Tandberg Studio Monitor høyttalere fra første eier. Jøss - det var noe annet. En bass som ikke kunne sammenlignes, en dynamikk i lydbildet som var som natt og dag. En forskjell var det: I toppen var ELAC'ene mer detaljert. Men alt i alt sammenligner vi to høyttalere som spiller i hver sin divisjon. Tror egentlig det er en divisjon i mellom også. Jeg utforsket vintage forsterkere ytterligere, og har i dag diverse stående. Mange av disse er kjøpt fra select45rpm.com, som har testet og oppgradert (og solgt) mange forsterkere/receivere fra 60- og 70-talletet. Mange av disse er oppgraderte (alle mine er det). Mitt siste kjøp er en (for meg) helt ukjent forsterker: Coral A-550. Transistor forsterker fra 1966. 2 x 18 watt i 8 ohm. Høres ikke mye ut det..... Men driver mine svære Tandberg Studio Monitor uten minste problemer. Spiller som en gud denne gamle tassen (på kun 6 - 7 kilo). Min beste transistor forsterker. Rett og slett et kjempekjøp. Har kommunisert med selger flere ganger. Han sier: Vintage utstyr utfprefomer moderne utstyr lett.
Har i det siste vært en tur innom Hifi Klubben og Soundgarden (det var siste besøket i dag som fikk meg til å starte denne tråden). Hører på anlegg til 40.000 kroner - riktig nok uten hjelp fra betjeningen. Men jøss: Er det mulig? Så mye penger og en lyd som mangler en hver form for dynamikk?
Er det de moderne høyttalerne som er problemet? Det at man tidligere brukte 12 tommere og i dag gjerne bruker 5 eller 6 tommere? Er det printbordene i forsterkerne som er problemet? I mine forsterkere er det lodding som gjelder. Åpner man en forsteker fra 1970 og sammenligner med moderne produksjon er det rimelig stor forskjell...
For ordens skyld: Jeg har ikke hørt moderne utstyr i veldig dyr prisklasse.
Det er helt sikkert mange som har synspunkter her. Synspunkter velkommen
Disse var "best i test". Kostet kr. 20.000. Forsøkte å bytte dem med "noe annet" og sammenlignet dem med Spendor A6 og Klipsch stativ høyttalere til ca kr. 30.000. Det prosjektet la jeg dødt ganske kjapt da det viste seg at mine ELAC var bedre. Liten tvil om det (dette ble testet på Hegel H100). Det var ikke ELAC'ene det var noe galt med sånn sett. Så kjøpte jeg en Music Angel MA88. Sammenlignet med Hegel'en. Stor forskjell. MA88 er sikkert kjent for mange. Virket veldig kjiip, men spiller veldig bra. Hmmm tenkte jeg - er det mulig at en slik billig kinesisk rørforsterker er så mye bedre enn en oppegående Hegel?
Så kjøpte jeg et par originale Tandberg Studio Monitor høyttalere fra første eier. Jøss - det var noe annet. En bass som ikke kunne sammenlignes, en dynamikk i lydbildet som var som natt og dag. En forskjell var det: I toppen var ELAC'ene mer detaljert. Men alt i alt sammenligner vi to høyttalere som spiller i hver sin divisjon. Tror egentlig det er en divisjon i mellom også. Jeg utforsket vintage forsterkere ytterligere, og har i dag diverse stående. Mange av disse er kjøpt fra select45rpm.com, som har testet og oppgradert (og solgt) mange forsterkere/receivere fra 60- og 70-talletet. Mange av disse er oppgraderte (alle mine er det). Mitt siste kjøp er en (for meg) helt ukjent forsterker: Coral A-550. Transistor forsterker fra 1966. 2 x 18 watt i 8 ohm. Høres ikke mye ut det..... Men driver mine svære Tandberg Studio Monitor uten minste problemer. Spiller som en gud denne gamle tassen (på kun 6 - 7 kilo). Min beste transistor forsterker. Rett og slett et kjempekjøp. Har kommunisert med selger flere ganger. Han sier: Vintage utstyr utfprefomer moderne utstyr lett.
Har i det siste vært en tur innom Hifi Klubben og Soundgarden (det var siste besøket i dag som fikk meg til å starte denne tråden). Hører på anlegg til 40.000 kroner - riktig nok uten hjelp fra betjeningen. Men jøss: Er det mulig? Så mye penger og en lyd som mangler en hver form for dynamikk?
Er det de moderne høyttalerne som er problemet? Det at man tidligere brukte 12 tommere og i dag gjerne bruker 5 eller 6 tommere? Er det printbordene i forsterkerne som er problemet? I mine forsterkere er det lodding som gjelder. Åpner man en forsteker fra 1970 og sammenligner med moderne produksjon er det rimelig stor forskjell...
For ordens skyld: Jeg har ikke hørt moderne utstyr i veldig dyr prisklasse.
Det er helt sikkert mange som har synspunkter her. Synspunkter velkommen