Morten sitt nye lydrom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.010
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Takk-takk :)

De kjenner sitt publikum ;D

mteinum skrev:
    Essential Accessories for the Hi-Fi Connoisseur

A connoisseur (Fr. connaisseur, from Middle-French connoistre, then connaître meaning "to be acquainted with" or "to know somebody/something.") is a person who has a great deal of knowledge about the fine arts, or an expert judge in matters of taste.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Connoisseur

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.010
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Heisann.
    Jeg kjøpte min fra audioart. De hadde denne (har?) På tilbud til 2k.

Raist

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Gratulerer Morten, og takk for en super tråd! :)

Nå gjenstår det bare å se hva den 5 kilos pakken er.. Noen ledetråder? :D

olisn1

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Antall liker
    4
    Hei

Snaisne saker her og lekre bilder!
    Gratulerer fra enda en MP 82 A eier :D

Ole G :)

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.010
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Raist skrev:
    Nå gjenstår det bare å se hva den 5 kilos pakken er.. Noen ledetråder? :D
    Inneholder noe som går på strøm ;D

olisn skrev:
    Snaisne saker her og lekre bilder!
    Gratulerer fra enda en MP 82 A eier :D
    Takker :)

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.010
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har mange ganger lurt på om jeg skal tilbake til vinyl, men med småunger i huset så kan det fort bli en dyr fornøyelse. Deretter er det blitt svært vanedannende å ha platesamlingen tilgjengelig på alle anlegg uten å måtte løpe rundt og finne fysisk vare.

Raist

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Spennende :D

Det kan jo hverken være Squeezebox Touch eller Transporter hvis pakken veier 5kg..?!

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.010
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Vi kan da starte med et lite bilde. Tok lunsjen og utpakking i det fri ;D

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.010
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Nok luremus for idag.

Moiz har sendt meg en boks som ligner meget på en annen boks jeg har...

Dette er dog noe helt annet. Boksen vi snakker om er fra Burson Audio og har produktkoden AB-160, der AB står for "Audio Buffer" og 160 serien, samme som HA-160 som jeg bruker sammen med AKG hodetelefonene.

Kabinettet ser ut til å være det samme som brukt til HA-160 - tykk aluminium. Forsiden har samme hjulet som HA-160, men dette brukes for å velge en av to innganger som finnes på baksiden. Så er det en liten led som sier noe om boksen er skrudd av eller på.

Baksiden har inngang for strøm, valg av spenning, sikring og av/på knapp. To linjeinnganger (RCA) og en linjeutgang (RCA) - Burson har også en utgave med XLR kontakter, men den har kun en inngang.

Men hva gjør nå denne boksen? ::)

Burson sier at denne kan brukes

1. mellom digital kilde og integrert amp.
    2. mellom digital kilde og passiv/aktiv preamp
    3. mellom preamp og poweramp

Hensikten er å impedanstilpasse disse komponentene, hvordan dette vil fungere i praksis vil tiden vise, men den har 6db gain og er således meget interessant i forbindelse med passiv pre.

Dette er en dual mono konstruksjon. Maks input spenning er 6V og ut 12V, så boksen kan helt klart forsterke signalet.

Her på toppen av HA-160

Nakenbilder til kvelden ;D

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.010
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Jeg eren kløpper på å forføre hifikomponenter ;D

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.010
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Av med klærne, bli tatt bilde av, lagt ut på nett - det er litt av en første date.

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.010
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan kan du tro noe sånt ? ;D

Fortsetter i like pikant stil

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.010
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Da er den koblet inn med lakrissnøre - og lyd ble det - sannelig ikke galt en plass. Kan fort konkludere med at dette er ikke noen nedgradering.

Og da ser det vel slik ut :)

Nå skal de bli mye lytting til denne utover, så skal ørene mine prøve å finne ut hva denne gjør.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.523
    Torget vurderinger
    27
    Veldig fin tråd Morten, mange flotte bilder. Stilrent og lekkert dette.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.079
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Må si at disse Burson boksene er utrolig lekkre og fotogene ;)
    Dine bilder gjør ikke skam på dem heller.

gismo

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Lekre og fotogene - som resten av utstyret.

Jeg er imidlertid nysgjerrig på hva den siste boksen gjør. Det med impedansen og hva det eventuelt betyr for lyden.

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.010
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Ulf-B skrev:
    Lekre og fotogene - som resten av utstyret.
    :)

Ulf-B skrev:
    Jeg er imidlertid nysgjerrig på hva den siste boksen gjør. Det med impedansen og hva det eventuelt betyr for lyden.
    Det var en tekst på partsconnexion som jeg måtte tygge litt på som forklarer veldig godt hva denne gjør:

Technical Fact:
    Impedance matching is the practice of attempting to make the output impedance of a source equal to the input impedance of the load to wich it is ultimately connected, usually in order to maximize the power transfer and minimize reflections from the load.
    - M

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Takk for forklaring - vanskelig å finne gullkornene når man leser lange beskrivelser og forklaringer. Greit at noen peker strengt og sier "les her!" - hehe.

Men OK - impedansforskjeller fører til at en del av signalet spretter frem og tilbake uten å gjøre nytte for seg - snarere tvert i mot, det bare forstyrrer. Hvis jeg leser noenlunde riktig.

Spennende å høre nærmere om hva ørene dine sier. De har allerede sagt "ikke nedgradering" - som kan være et understatement for "wow!", eller et mer betinget "tja?" - la oss få høre!

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.010
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Før jeg koblet til boksen igår så hadde jeg ikke hørt på anlegget siden fredag morgen. Men, det jeg hørte i går kveld virket meget lovende. Skip-til-neste-sang trangen var fraværende og foten fikk noe å bryne seg på. Det var en veldig "følg-med-her" type lyd som var veldig engasjerende. Solid med trøkk nedover. Bass-droppen på Sjeleglad fra Kjetil Saunes - Måne Blek [GRCD 4291] gikk virkelig ned i kjelleren. Det var nesten som å få sommerfugler i magen :) Det er vel med dette jeg mener "ikke nedgradering".

Skulle hatt en liten switchboks slik at jeg kunne styrt signalet ut fra DAC1 enten til AB-160 eller direkte til pre, men skal prøve litt A-B testing idag.

Ulf-B skrev:
    Men OK - impedansforskjeller fører til at en del av signalet spretter frem og tilbake uten å gjøre nytte for seg - snarere tvert i mot, det bare forstyrrer. Hvis jeg leser noenlunde riktig.
    Mer om dette på wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Impedance_matching

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.010
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Dette var utrolig rart. Sitter og hører på siste plata til Kjetil Saunes (som nevnt over) - og det rare er at grunntonestrukturen i sangene kommer mye tydligere fram og jeg måtte innom squeezecenter for å se at det ikke var en alternativ mix som stod på. Her kommer det fram ting som jeg aldri før har lagt merke til. Dette er både klanger og akkordstrukturer. Og denne plata har jeg hørt på mye.

fiffig.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hmmm... veldig interessant, dette. Jeg har ikke tenkt på at dette med impedanser kunne bety noe særlig - men det gjør det åpenbart.

Hvis jeg leser din utmerkede figur riktig, har du konsentrert deg om forbindelsen mellom DAC og forforsterker. Er det noen spesiell grunn til at du har satt inn støtet der? Du har jo et strekk mellom forforsterker og effekttrinn - med potensielle impedansforskjeller der også?

Som du skjønner: jeg har fått visse idéer i bakhodet som jeg må finne ut av.

Raist

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Dette var interessant Morten og ikke minst, gratulerer med ny flott boks :)

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.010
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Ulf-B skrev:
    Hvis jeg leser din utmerkede figur riktig, har du konsentrert deg om forbindelsen mellom DAC og forforsterker. Er det noen spesiell grunn til at du har satt inn støtet der? Du har jo et strekk mellom forforsterker og effekttrinn - med potensielle impedansforskjeller der også?
    Jeg skal også se hvordan det blir etter preampen. Denne er en passiv type og bør ikke gjøre så veldig mye med signalet, men jeg merker at det er mer gain med AB-160 tilkoblet. Nå er jo hodetelefonforsterkeren tilkoblet ene utgangen på pre'en og det optimale ville vært dersom det var en switch på utgangene. Kun variabel, kun fixed eller begge. Dersom jeg skrur helt ned volumet på pre'en så er det i praksis kun fixed. Jeg lurer på om ikke Goldpoint sin SA2 kan gjøre akkurat dette (http://www.goldpt.com/sa2.html)

Skal se litt på hva som skjer dersom jeg kobler bort hodetelefonforsterkeren eller skrur den av.

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.010
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Da er steg en av to gjennomført for å få bedre strøm oppe.

Steg 2 er en strømkabel som kommer fra England - den må vel sendes med flaskepost nå - men den skal mellom KingRex PSU og MF V-DAC.

Steg 1:

La oss gå fort gjennom det obligatoriske...

Dette må man da kalle seriøs polstring!

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.010
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Det er da innmaten vi er interessert i ;)

KingRex SLAP! - PSU-S20

Stor sak det her:

Litt mer av baksiden

Og den virker! :)

Vi snakker selvsagt om batteridrift til KingRex T20.

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    bildene dine er uslåelige Morten !

det var en ting jeg funderte over.er de hvite høyttalerene som ble vist på youtube-snutten Monopulse uten fronttrekk ?
    er det de samme høyttalerene som er avbildet litt lengre oppe på denne siden med en annen plassering ?

flott tråd dette.sikkert moro å få alle desse eksotiske produktene til å spille sammen !

mvh. s,

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.010
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    mikefish skrev:
    bildene dine er uslåelige Morten !
    Takk, takk :)

mikefish skrev:
    det var en ting jeg funderte over.er de hvite høyttalerene som ble vist på youtube-snutten Monopulse uten fronttrekk ?
    er det de samme høyttalerene som er avbildet litt lengre oppe på denne siden med en annen plassering ?
    De hvite fra youtube klippet og som du ser noe av på disse bildene er mine DIY Dallas II horn. Mine Monopulse er sorte og du ser de noen poster opp her.

mikefish skrev:
    flott tråd dette.sikkert moro å få alle desse eksotiske produktene til å spille sammen !
    Har en filosofi at hifi ikke skal koste all verdens, og at komponentene ikke skal være i tradisjonell bredde ;D (det er vel heller en tilfeldighet). Prismessig så holder jeg meg i den nedre delen av skalaen, men det begynner å bli noen oppsett da... ::)

Det er noe med at veien er målet og at man skal kose seg med musikk underveis.

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    takk for oppklaringen ! ja,tenkte med meg selv at desse hvite måtte være hjemmesnekret.fikk det liksom ikke til å stemme da jeg sjekket Monopulse's hjemmesider.

mvh. s,

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.079
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Igjen flotte bilder Morten, men denne gangen av en stor og slap sak ::)
    Hvordan funker batteridrift? Ble det helt tyst ;)

gismo

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.010
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    En stor, tung slappfisk, ja :)

T20 er i utgangspunktet helt tyst (iallfall med PSU, det er veeeldig lenge siden jeg har brukt switch-mode supply på denne). Og hovedårsaken til at SLAP! ble kjøpt inn var at jeg ønsket ett bedre power på V-DAC'en. Flere overbevisende omtaler at oppgradering her har mye å si. Siden Musical Fidelity ikke har eget lineært psu i V serien så måtte det nesten bli ett KingRex da ting bør stå litt i stil. ;) Men, jeg bruker PSU'en jeg har brukt på T20 til V-DAC og benytter heller SLAP! sammen med T20. I utgangspunktet skal disse være ganske like, men SLAP! skal ha mindre støy ved høye strømuttak.

Så får vi se om vi merker noe til det :)

Nå er det som sagt en "Audiophile-Grade DC Power Cable" på vei over dammen og det tror jeg nesten har større betydning enn PSU->SLAP! på amp, men vi får nå se.

http://www.itemaudio.co.uk/power_cables.html

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.079
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Ok da skjønner jeg litt mere av tegninga di ;)
    Men tror absolutt at du jobber med ting som løfter et oppsett videre.
    Jeg fikk også en "boks" i går, som jeg rakk å putte inn, men dessverre fått lyttet litt for lite til ennå.
    Men positivt? Ja absolutt, postet et første inntrykk om denne i min tråd.
    Artig å følge med deg og dine innspill mot målet Morten.

gismo

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.010
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Jeg håper virkelig ikke det er noe mål! Det blir nesten samme tanke som: "Idag kan jeg alt - det er ikke mer å lære", tenk så trasig det måtte være.

Det er andre tråder ikveld en SLAP! kunne vært brukt i ;D og det følger med en bruksanvisning på 16 sider som tar for seg de fleste aspekter med boksen.

Der står det mye rart, blant annet at første gang den benyttes så skal den lades i 24 timer. Det betyr lite musikk i stua oppe, men siden fruen ser på TV så går det greit - da tar vi heller oss litt rødvin og knipser ett bilde eller tre.

Dioden som tidligere lyste grønt endret farge til å blinke grønt/rødt, noe som betyr at spenningen er under 10.5V og enheten må lades opp. Da er det å trykke på Charge knappen på baksiden, DC strømmen kuttes og ladingen startes. Dioden endrer da farge til rød og når batteriet er ladet opp endres denne til grønn. Egentlig ganske enkelt. (Ved slik blinking kuttes også DC strømmen til forsterker slik at batteriet ikke skal lade seg ut)

En lykkelig familie ;D

Og vi prøver oss med et 16mm objektiv.

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    373
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Du som sittr på svaret! Hvem tråd hadde du i tankene.
    Tråden din er bare SMOOTH!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn