Da sliter vi..... , for min del så tror jeg at jeg kommer til å holde meg til Premium abo. Hos Spotify og kose meg med mine kassetter.....Det er det vi får håpe på; at Spotify velger en åpen kildekode. Det vil kanskje kunne begrave MQA en gang for alle. Det finnes vel ingen andre grunner enn påstått bedre lyd for å velge Tidal foran Spotify?
Men hva om Spotify også kommer med MQA...?
Don't get your hopes highEr MQA noe Stereo+, reklamebladet for EISA sine produkter, ser kritisk på? Hvorfor, hvorfor ikke? Da dere startet ble en viss bedrift i Stavanger rettmessig gått etter i sømmene. Var dette bare clickbait for å få lesere?
Det sier seg selv, dessverre...Don't get your hopes high
Ansvarlig redaktør der omfavner alt av MQA og når ting som dette står på trykk så...
Vis vedlegget 708291
Bordet fanger...0
Det sier seg selv, dessverre...
Godt vi har vinyl dahar bare hørt mqa to ganger.
dvs to sanger direkte sammenlignet med gamle cd'er.
aldri i livet om jeg skal dra mqa driten i hus.
hvis alle strømmetjenester begynner med mqa, så hiver jeg streameren i oslofjorden.
og hvis alle nye cd'er utgis med mqa, så skal jeg slutte å høre på ny musikk.
Beskriv gjerne hva du hørtehar bare hørt mqa to ganger.
hvis alle strømmetjenester begynner med mqa, så hiver jeg streameren i oslofjorden.
flatt, metallisk, masete, kunstig.Beskriv gjerne hva du hørte
Respecthar bare hørt mqa to ganger.
Tenk om høyere teknologi alltid medførte høyere kvalitet...dessverre nesten alltid økt kvantitet, på linje med det folk flest ønsker, i de fleste sammenhenger...Forresten, her er en fyr (ikke en del av menigheta) som skal sammenligne DSD vs MQA. Han siterer Bob Stuart en del på DSD vs Pcm.
Vsnskelig å sammenligne for ham. Men DSD låter mest naturlig med Norah Jones og i andre sammenhenger.
Men så, helt nederst i artikkelen kommer han til å lytte til DSD 11,2 MHz. Han: WOW! Real Life! Dette parkerer alt annet, hører hammeren vibrere...osv
Og her er vi ved poenget mitt fra første dag jeg ønsket MQA dit peppern gror. Vi trenger ikke en liten lossy MQA fil som skal innpakkes og utpakkes via kompliserte algoritmer, når vi nå snart har 5G overalt som gjør at det å streame DSD 11,2MHz blir akkurat like enkelt som vi dag lytter til Mp3 over mobiltelefonen hvor som helst.
Så hva er poenget med MQA? Bare negativt. Og skjønner ikke hvorfor ikke flere våkner opp?
Tidal, MQA & DSD — the comprehensive review
One thing I have realized during the testing for my story on Tidal is that music sounds really good after the DAC and the phone has been…todayamerican.medium.com
Pass på så du ikke får MDG på nakken...har bare hørt mqa to ganger.
Jeg tror det beste rådet som er mulig å gi, er at du finner 4-5 låter du liker og avspiller/tar opp begge, og rett og slett velger det du selv synes låter best.Ingen som veit?
Sørg da for at din dac ikke er MQA kompatibel også da mange av de tvinger på deg deres proprietære(leaky) minimale digitale filtre. En må da faktisk aktivt gå inn i diverse menyvalg for å deaktivere.Har startet med å rippe alle gammle cd,ene mine nå, for å slippe unna MQA vaset....
Har deaktivert MQA i dac,en for en stund siden !Sørg da for at din dac ikke er MQA kompatibel også da mange av de tvinger på deg deres proprietære(leaky) minimale digitale filtre. En må da faktisk aktivt gå inn i diverse menyvalg for å deaktivere.
Ja jeg er i hvert fall ikke "all in" og skulle gjerne hatt Qobus.Her fortelles også "sannheten"
https://www.reddit.com/r/audiophile/comments/mcmriq Les gjerne hele artikkelen.
Og audiophile er "all in" på dette.
Mange filer er opprinnelig 16bit som er blitt "innkapslet" i 24bits kontainer der 8bit=0.Og da tenker jeg i hvert fall at det er ikke så rart siden MQA-filene enten er 24bit 44.1k eller 24bit 48k, ikke 16 bit i utgangspunktet.
Andre målinger indikerer at reelle bits etter utpakking til høyere sample rate er ca 17 bits.
Ja det er det liten tvil om! Been there done that ;-)"Solution looking for a problem"
Kritikken min tar utgangspunkt at jeg ønsker tilgang til digitalt medie med CD kvalitet som kan spilles av lossless på en av mine 6 DAC'er, — alle uten MQA lisens. Sammen med frykten at innhold av lossless media blir tatt av streaming-markedet av de store plateselskapene.Ja jeg er i hvert fall ikke "all in" og skulle gjerne hatt Qobus.
Men samtidig reagerer jeg på veldig bastante uttalelser som bærer preg av en klar agenda med en god del bias i seg.
For eksempel "There is absolutely zero evidence to support any of their marketing, claims that they can fit 24 bit 192khz content into a 16 bit 44.1khz file". - Og da tenker jeg i hvert fall at det er ikke så rart siden MQA-filene enten er 24bit 44.1k eller 24bit 48k, ikke 16 bit i utgangspunktet.
Andre målinger indikerer at reelle bits etter utpakking til høyere sample rate er ca 17 bits.
Her er kritikken at man best selv skal kunne velge hvilket filter som passer til en gitt musikkfil. Enten ved transcoding på streamer eller på selve DAC enhet hvor MQA filteret nå blir påtvunget av filformat. Bob Stuart kaller det fordelaktig å ha kontroll på hva som skjer i DAC'n. Husk han har allerede lært oss at en DAC er lossy Men problemt for audiofile er jo nettopp at filteret blir påtvunget i end-point."All testing so far shows that MQA is nothing more than a minimum phase upsampling filter, which is arguably WORSE than a linear phase filter that most decent DACs or upsampling players will use as standard." - Og da tenker jeg igjen, at argumentet er litt oppkonstruert som "ulempe": diskusjonen om hva slags filter som høres best ut er på ingen måte avklart. Mange foretrekker minimum phase. Og noen foretrekker å ikke ha noe filter i det hele tatt
Med objektiv mener du lyttetest? 44.1/16 RedBook vs MQA Master med hele 48/17. Om det ikke var for filteret trolig vanskeligFor det tredje er artikkelen full av referanser til 3dje-part som også påstår at MQA er noe dritt. Det finnes jo også artikler som sier at MQA er en forbedring over 16/44.1. For eksempel fra Stereophile. Men med passe mye bias velger man selvsagt referanser med omhu for å styrke sin sak og ignorerer motargumentene.
Ellers var artikkelen interessant og ikke at jeg egentlig er uenig i noe av det som skrives, eller meningene på denne tråden som er ganske samstemte kan man si. Men skulle ønske noen kunne gjøre en litt mer objektiv vurdering.
Selvsagt ønsker ingen å sponse noe som markedsføres som hi-rez men bidrar til lavere kvalitet sammenliknet med vanlig CD. Men inntil jeg leser en mer nyansert og balansert artikkel er jeg ikke HELT overbevist om det, også basert på hva jeg hører med egne ører
Ja, det synes jeg vi bør. Den norske lydguruen Morten Lindberg har jo MQA på sine plater. Kanskje vi skal starte der og høre hva han mener om MQA? Det hadde også vært morsomt å finne folk fra proffmiljøet som kan si noe kvalifisert om MQA som ikke vil bruke det.Er MQA noe Stereo+, reklamebladet for EISA sine produkter, ser kritisk på?
Nei, det var journalistikk.Da dere startet ble en viss bedrift i Stavanger rettmessig gått etter i sømmene. Var dette bare clickbait for å få lesere?
Morten tar del i markedsførignen av MQA. Man får selv bedømme troverdigheten. Samt noe av testmaterielt han publiserte viste seg være feilmerket uten at jeg husker viktigheten av detaljene rundt dette.Ja, det synes jeg vi bør. Den norske lydguruen Morten Lindberg har jo MQA på sine plater. Kanskje vi skal starte der og høre hva han mener om MQA? Det hadde også vært morsomt å finne folk fra proffmiljøet som kan si noe kvalifisert om MQA som ikke vil bruke det.
..
Roy
Ja, jeg vet det, og nettopp det gjør det interessant. Han leverer jo svært høyoppløste digitale filer også, inkludert bluray på sine utgivelser, og er kjent for å ha ekstremt gode ører. Burde ikke han hørt om det er noe feil med MQA når han umiddelbart hørte forskjell på Radka Toneff-innspillingen som viste seg å gå drøyt 0,4 prosent for fort da den ble remastret?Morten tar del i markedsførignen av MQA. Man får selv bedømme troverdigheten. Samt noe av testmaterielt han publiserte viste seg være feilmerket uten at jeg husker viktigheten av detaljene rundt dette.
Det blir nok en samtale han tar på privaten med deg slik jeg tolker videoen. Hvor han gjengir salgsargumenter fra tidlig MQA markedsføring.Ja, jeg vet det, og nettopp det gjør det interessant. Han leverer jo svært høyoppløste digitale filer også, inkludert bluray på sine utgivelser, og er kjent for å ha ekstremt gode ører. Burde ikke han hørt om det er noe feil med MQA når han umiddelbart hørte forskjell på Radka Toneff-innspillingen som viste seg å gå drøyt 0,4 prosent for fort da den ble remastret?
EDIT: Så at det var linket til lydteknikere som sier noe om MQA, men fant ingen norske i de linkene. Har jeg oversett det?
Roy
Ja det var en veldig god ide! Jeg har hatt litt dialog med ham tidligere om enkelte Auro3D opptak osv og han er jo ekstremt opptatt av lydkvalitet kan man vel siJa, det synes jeg vi bør. Den norske lydguruen Morten Lindberg har jo MQA på sine plater. Kanskje vi skal starte der og høre hva han mener om MQA?
Bedre betaling pr avspilling til artister? Bedre brukergrensesnitt, men det er selvfølgelig veldig subjektivt.Det finnes vel ingen andre grunner enn påstått bedre lyd for å velge Tidal foran Spotify?
Enig, dette er bra argument. Men var det ikke Tidal som ble kritisert for måten man delte ut penger basert på en underlig fordelingsnøkkel og tilgodesatte enkelte artisker både med produktplassering og pengeutbetalinger?Bedre betaling pr avspilling til artister? Bedre brukergrensesnitt, men det er selvfølgelig veldig subjektivt.
Tidal ble tatt i juks med avspillingstall som gjorde at et par artister fikk betalt for flere millioner fiktive avspillinger og sånn sett en større del av kaka på bekostning av andre artister.Enig, dette er bra argument. Men var det ikke Tidal som ble kritisert for måten man delte ut penger basert på en underlig fordelingsnøkkel og tilgodesatte enkelte artisker både med produktplassering og pengeutbetalinger?
Det stemmer, og det var potensielt en stygg sak. Vet ikke helt om denne saken har landet i retten.Tidal ble tatt i juks med avspillingstall som gjorde at et par artister fikk betalt for flere millioner fiktive avspillinger og sånn sett en større del av kaka på bekostning av andre artister.
Mener den fortsatt er under etterforskning.Det stemmer, og det var potensielt en stygg sak. Vet ikke helt om denne saken har landet i retten.
nei, nei, mqa er det onde imperiet.Ja, det synes jeg vi bør. Den norske lydguruen Morten Lindberg har jo MQA på sine plater. Kanskje vi skal starte der og høre hva han mener om MQA?