Interessante linker videre fra ASR-diskusjonen:
Beste forklaring så langt på hva MQA egentlig gjør med et signal, basert på finlesing av patenter og papers. Man starter med et signal, f eks dette:
«Origamien» handler om at antall samples halveres (f eks 96->48 kHz) etter slakk filtrering, og at gjenværende ultrasoniske toner helt enkelt foldes ned i audiobåndet som aliasing (det vi husker som digital hardhet fra CD’ens barndom). Nedfoldingen av ultrasoniske aliaser skaper uharmoniske forvrengningskomponenter i audiobåndet. Dette er formodentlig det som distribueres fra strømmeselskapet:
... for så å «brettes ut» igjen ved oppsampling når det skal avspilles:
Jeg tipper det er hva som skjer i «first unfold». Nye ultrasoniske frekvenser skapes fra både de nedfoldede aliasene og fra det egentlige audiosignalet. Neste steg er en filtrering av de ultrasoniske frekvensene for å redusere nivået til noe som ligner mer på det opprinnelige signalet. Resultatet kan bli noe slikt:
Jeg tipper «second unfold» i hardware er denne filtreringen, muligens med en mer fancy filterprofil enn dette. Den legger fortsatt igjen uharmonisk forvrengning i audiobåndet og rekonstruerer et helt annet ultrasonisk innhold enn hva som fantes i det opprinnelige opptaket.
Den siste av de linkede artiklene viser at nivåene på denne tilførte forvrengningen i de fleste tilfeller er relativt lave, men for min del er dette siste spiker for å være fast bestemt på at
MQA Core Decoder i Roon skal være avslått. Det er ille nok om MQA-prosesserte opptak sniker seg inn via en strømmetjeneste, men jeg behøver virkelig ikke generere ultrasonisk forvrengning også. Dessuten får MQA Ltd betalt pr dekoding, og det synes jeg de skal få slippe.