Her er hele innlegget til Amir, og når jeg bruker mine øyne så klarer jeg ikke å se at han fremstår som en støttespiller for MQA, og jeg tolker det helt motsatt:
Nei, jeg er ikke sikker på at han fremstår som en støttespiller for MQA, men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det er et poeng å tilkjenne dem at det er "lossless hvis man bare definerer det litt annerledes".
Det er akkurat denne setninga som ikke gir mening hvis man skal sammenligne lossless med lossy innenfor musikk:
MQA's approach of preserving all the music can be called lossless since no music was left behind. It would be lay definition of lossless in some sense, "give me all the music." Compare that to 16-bit/44.1 kHz CD which cannot say that.
Hvis et format skal kunne bevare/formidle "all musikken", og 16/44.1 ikke kan gjøre det, så trengs det en rimelig solid definisjon av hva "all musikken" betyr. Det kan virke som at han mener "hele overtonespekteret minst opp til 44 kHz". I så fall er det mye av "musikken" som ikke er hørbar for et menneskeøre, og da er det en underlig definisjon. Når vi snakker om lossless, så er det ikke musikken som er den grunnleggende enheten, men signalet.
En mer allmenn definisjon av "all musikken" vil plassere alle moderne lossy kodeker innafor lossless-spekteret, siden de fleste lyttere ikke hører forskjell på AAC/OGG/MP3 og redbook. Det er derfor lydinteresserte bruker den matematiske modellen – hvis all matematisk informasjon er intakt, er det lossless. Det er en allmenn definisjon og det er lett å verfisere om det er lossless eller ikke. Jeg kan godt være enig i at MQA gjorde en PR-brøler da de insisterte på at MQA er lossless, men at lossless nå betyr noe annet enn før.