Digitale avspillere MQA Vil du ha 14 bits oppløsning dårligere lyd og dyrere produkter

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    Det er ikke i nærheten av å være noe paradigmeskifte, som CD var. Mitt poeng var såre enkelt, hvis teknikere velger å lage imponatorlyd på MQA-filer så sier det ingenting om teknologien i seg selv.
    Vi er helt enige om det, men siden det trossalt er ganske mange, inklusive meg selv, som sliter med å finne et klart svar på hvorfor vi trenger MQA til noe annet enn uedle hensikter for produksjonskjeden og innholdsleverandørene, så hjelper det ikke på å se at de ikke spiller med åpne kort på det ene området de faktisk kunne vist frem sin overlegenhet (direkte sammenligning) dersom det faktisk hadde vært hold i det de påstår. Noe som igjen gjør at jeg tenker at dette er atter et luftslott.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    At de ønsker å beskytte sine patenter mot uautoriserte kopier er vel ikke vanskelig å forstå, så det er naturlige grenser for hvor åpne de kan være. Dette er ikke Linus Torvald, men et kommersielt selskap. Det jeg lurer på er høna eller egget, kom MQA som distribusjonsformat som et biprodukt av redigeringsformatet, var det motsatt eller kom de samtidig.

Hvis det er et biprodukt av redigeringsformatet så faller påstanden om uedle hensikter. På den andre siden har jeg aldri vært kommunist. Det mest kommunistiske med meg er at jeg daglig skriver på et forum for hardcore-kommunister, Hifisentralen.no. I den kommunistiske forestillingsverdenen til dette merkelige forumet er det å utvikle produkter for å tjene penger til å betale lønn til medarbeidere og husleie til fabrikklokalene uedle hensikter.

Kanskje vi alle skulle gå over til DIY basert på open source og frie design publisert i elektronikkmagasiner, selv grave gruver i afrikanske land for å utvinne grunnstoffer til våre komponenter, og hekle høyttalerelementer av hamp som drives av luften fra tarmgass?

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.082
    Torget vurderinger
    0
    Jeg testet litt HIFI vs Master kvalitet i Tidal nå (software dekoding av MQA) og dessverre var det for meg ingen tvil om at det ikke var identiske mastere i drift.

Test f.eks Fever (with Natalie Cole) av Ray Charles i HIFI vs Master. I HIFI-modus er bassen omtrent helt fraværende og hele klangbalansen er annerledes. Master-varianten er i motsetning til dette mye mer dynamisk med et helt annet nivå, tyngde og attakk nedover, men muligens også litt mer agressiv oppover. Jeg likte Master-varianten klart bedre, men dette har nok ingenting med MQA å gjøre dessverre.

Dette betyr for min del at Tidal/MQA åpenbart spiller dirty her, siden sikkert 10 års erfaring med avspilling av native high-res filer tilsier at dersom man downsampler f.eks en high res 24bit 192kHz fil til 16 bit 44.1kHz fil så vil man så godt som aldri høre noen som helst merkbar forskjell, og dersom man tror/mener at man gjør det så er det snakk om svært subtile vanskelig-kvantiserbare greier som f.eks et snev mer oppløsning, mere "ro" etc.

Terningkast 0 til Tidal/MQA for min del. Denne formen for manipulering og lureri underbygger bare de dårlige hensiktene og er i praksis kreft for konsumerne.
    MQA-kopien er basert på masterkilden, men det er bare originalen - og ikke MQA-kopien - som er godkjent av ham eller henne som mastret albumet. Jeg spurte nylig Brian Lucey, Grammy-vinnende master, om dette. Her er svaret hans:

«Anything I have done that is available MQA was not authenticated, or processed by me. MQA is a corporate scam run by ex video people (Meridian) looking to make money, and it ruins masters. It's not the same and not better, it's worse. And it's still 16 bits. Make a NEW mp3 and you would have everyone's attention, thanks and money.

Basically adds some harmonic distortion, and MS energy shift. Thinner and brighter and distorted in a pleasing way to some people, not to me, I put that sound in the WAV».

Så hvis du vil ha den lyden og det verket som kom ut av masterstudioet, holder det ikke med MQA.

For meg er det åpenbart hvorfor masterteknikere er mot MQA: Ingen fagfolk liker at en algoritme erstatter og endrer på det de har lagt ned arbeid i. Det kalles yrkesstolthet.

Sist redigert:

Frodm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    389
    Jeg testet litt HIFI vs Master kvalitet i Tidal nå (software dekoding av MQA) og dessverre var det for meg ingen tvil om at det ikke var identiske mastere i drift.

Test f.eks Fever (with Natalie Cole) av Ray Charles i HIFI vs Master. I HIFI-modus er bassen omtrent helt fraværende og hele klangbalansen er annerledes. Master-varianten er i motsetning til dette mye mer dynamisk med et helt annet nivå, tyngde og attakk nedover, men muligens også litt mer agressiv oppover. Jeg likte Master-varianten klart bedre, men dette har nok ingenting med MQA å gjøre dessverre.

Dette betyr for min del at Tidal/MQA åpenbart spiller dirty her, siden sikkert 10 års erfaring med avspilling av native high-res filer tilsier at dersom man downsampler f.eks en high res 24bit 192kHz fil til 16 bit 44.1kHz fil så vil man så godt som aldri høre noen som helst merkbar forskjell, og dersom man tror/mener at man gjør det så er det snakk om svært subtile vanskelig-kvantiserbare greier som f.eks et snev mer oppløsning, mere "ro" etc.

Terningkast 0 til Tidal/MQA for min del. Denne formen for manipulering og lureri underbygger bare de dårlige hensiktene og er i praksis kreft for konsumerne.
    MQA-kopien er basert på masterkilden, men det er bare originalen - og ikke MQA-kopien - som er godkjent av ham eller henne som mastret albumet. Jeg spurte nylig Brian Lucey, Grammy-vinnende master, om dette. Her er svaret hans:

«Anything I have done that is available MQA was not authenticated, or processed by me. MQA is a corporate scam run by ex video people (Meridian) looking to make money, and it ruins masters. It's not the same and not better, it's worse. And it's still 16 bits. Make a NEW mp3 and you would have everyone's attention, thanks and money.

Basically adds some harmonic distortion, and MS energy shift. Thinner and brighter and distorted in a pleasing way to some people, not to me, I put that sound in the WAV».

Så hvis du vil ha den lyden og det verket som kom ut av masterstudioet, holder det ikke med MQA.

For meg er det åpenbart hvorfor masterteknikere er mot MQA: Ingen fagfolk liker at en algoritme erstatter og endrer på det de har lagt ned arbeid i. Det kalles yrkesstolthet.
    Grammy-vinner eller ei, når denne Brian Lucey sier: "corporate scam run by ex video people (Meridian) looking to make money", ramler troverdiheten i bøtta.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

Grammy-vinner eller ei, når denne Brian Lucey sier: "corporate scam run by ex video people (Meridian) looking to make money", ramler troverdiheten i bøtta.
    Jepp, på retorikken kjenner vi de skikkelige idiotene. Og da mener jeg ikke de med IQ på 60 eller de som ikke er engasjert i politikk, bare for å ha det på det rene. Ingen seriøse meningsbærere uttaler seg på den måten, dette er retorikk som hentet rett ut fra Nyhetsspeilet eller AKPs berømte prinsipprogram fra 1979.

Nå har åpenbart Illuminati fått opp øynene for hifibransjens potensiale, måtte Gud være nådig mot oss stakkars rettroende. ;)
    (Ironivarsel og disclaimer: Jeg er bare en idiot på et sekterisk hififorum)

Men akkurat det med at produsenter og teknikere er skeptiske på det grunnlaget som nevnes er selvfølgelig, uansett hvor mye virkelighet som ligger bak frykten. Bare for å skille litt mellom snørr og bart, noe jeg jo må siden jeg har bart.

kjtl

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Antall liker
    216
    Torget vurderinger
    1
    Hva er forskjellen mellom den retorikken og din egen, Baluba, utover det åpenbare hykleriet i å late som om du kritiserer en annens retorikk mens du samtidig forsøker å klebe den ene etter den andre merkelappen på dine meningsmotstandere?

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Uavhengig av forretningsmodell skal MQA folka ha kred for en smart teknologisk tilnærming.
    Hvem som helst kunne ikke utviklet og gjennomført audio origami metodikken.
    Da kommer helt sikkert noen på banen her inne for å fortelle at ‘vel, det ikke er såååååå smart’

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hva er forskjellen mellom den retorikken og din egen, Baluba, utover det åpenbare hykleriet i å late som om du kritiserer en annens retorikk mens du samtidig forsøker å klebe den ene etter den andre merkelappen på dine meningsmotstandere?
    Det er "ingen" forskjell. Det som det er forskjell på er din evne til å lese hele tekster, du hoppet over en av de viktigste linjene i posten min:

Så i praksis er forskjellen at jeg vet hva og hvem jeg er, i motsetning til debattanter som tar seg selv for mye på alvor. Jeg har også i post etter post vært klar på at jeg ikke har noen mening om lyden enda, for jeg er smertelig klar over at jeg ikke kan mene noe om noe jeg ikke har hørt. Akkurat det samme gjelder den store majoriteten av de som har skrevet noe i denne tråden, men det er de færreste som tar høyde for det i sine konklusjoner slik jeg gjør.

For å forstå det jeg skriver kreves et minimum av humor, forståelse for selvironi og evne til tolkning. Samme hvor tydelig jeg skriver slike ting som det jeg siterer over er det mange som tar stilen jeg har valgt på fullt alvor. Dårlig oppmerksomhet kan være en forklaring på dette, i alle fall når jeg skriver det rett ut med formuleringer som ikke kan misforstås. Noe som ikke gjør meg irritert eller noe som helst, det er jeg veldig vant med når jeg våger meg utpå i disse gravalvorlige diskusjonene om noe som tross alt er marginale utslag ifølge de som har uttalt seg om foreskjellene på skikkelig utpakket MQA og standard FLAC.

Senk skuldrene tre hakk og le litt av både deg selv og meg. Og når jeg skriver at du skal le av og ikke med oss så mener jeg faktisk det, for så latterlige er vi alle sammen til tider. For som mange påpeker, hvis vanlige folk hadde hatt innblikk i disse diskusjonene så hadde de ristet whiplash på seg selv. ;)

C

cruiser

Gjest
    Uavhengig av forretningsmodell skal MQA folka ha kred for en smart teknologisk tilnærming.
    Da kommer helt sikkert noen på banen her inne for å fortelle at ‘vel, det ikke er såååååå smart’
    Sikkert en veldig smark teknologisk tilnærming til å løse et "problem" de har skapt helt selv..

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    ....og selger de ideen i stort volum er dette også smart, selv om noen rettmessig vil kalle det for scam?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Btw, er det noen som oppfatter at jeg er slem og stempler folk som er aktive i diskusjonene her inne? Det er isåfall ikke tilsiktet, jeg forsøker å begrense meg til å raljere med skribenter som det lenkes til istedenfor de som er mine brødre i ånden her inne. Skulle det være tilfelle at jeg har stemplet enkeltpersoner som deltar i våre tråder så beklager jeg det på det sterkeste, men hvis det har forekommet så håper jeg det er språklige uklarheter fra min side som gjør at mitt tilsvar til eksterne lenker har framstått som et tilsvar til den som la ut lenken. Jeg kan likevel ha hatt et svakt øyeblikk der jeg har gått utover mine egne grenser for adferd.

(Dette er skrevet helt uten noen ironisk hensikt)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sikkert en veldig smark teknologisk tilnærming til å løse et "problem" de har skapt helt selv..
    Igjen så har vi det med at vi snakker om to og ikke et produkt her. Og det er ikke Meridian og Stuart som har skapt problemene med avvik i tidsdomenet og faseproblematikken. Men de har skapt den eneste medisinen for noen av disse problemene som de er helt uskyldige i.

• Liker
    Reaksjoner: Dog

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Meridian har ingenting med MQA å gjøre. MQA er et helt selvstendig selskap.
    Det er bare å se på det ‘kraftfulle’ svaret til Stuart på CA forumet når jeg gjorde en tilsvarende glipp.

C

cruiser

Gjest
    Igjen så har vi det med at vi snakker om to og ikke et produkt her. Og det er ikke Meridian og Stuart som har skapt problemene med avvik i tidsdomenet og faseproblematikken. Men de har skapt den eneste medisinen for noen av disse problemene som de er helt uskyldige i.
    For de flesfe av oss var dette problemet ganske lite, og smear i tidsdomenet var i beste fall diskutabel.. før dette produktet kom og hifiblekkene tytet øyene våre fulle av hvor stort dette problemet var og hvor fantastisk mqa løste det.

kjtl

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Antall liker
    216
    Torget vurderinger
    1
    Det er "ingen" forskjell. Det som det er forskjell på er din evne til å lese hele tekster, du hoppet over en av de viktigste linjene i posten min:

Det er ganske åpenbart at jeg ikke trengte noe ironivarsel for å se ironien i posten din. Jeg påpekte den jo. Men ironien er altså en annen enn den du trodde den var.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    For de flesfe av oss var dette problemet ganske lite, og smear i tidsdomenet var i beste fall diskutabel.. før dette produktet kom og hifiblekkene tytet øyene våre fulle av hvor stort dette problemet var og hvor fantastisk mqa løste det.
    Vi kjenner foreløpig til en produksjon som ikke ville vært mulig uten, og jeg er enig i at det er litt liten grunn til å utvikle verktøyet. Årsaken til at den situasjonen oppstod er ganske unik og vil ikke oppstå på samme måte i flere tilfeller som jeg kjenner til. Men uansett så er det ikke noe problem som er skapt, dette er bare endel av en evolusjonen industrien til enhver tid vil gå gjennom.

Argumentasjonen kjenner jeg igjen fra lærerne mine på barneskolen for 45 år siden, de fæle kapitalistene skaper behov hos forbrukerne som ikke er naturlige og nødvendige. Spar meg for denslags politisk korrekthet i hobbyen vår. Etter midten av sekstitallet har ingen utvikling vært nødvendig IMO. Vi har fått forsterkere med det vi i gamle dagers fordomsfullhet kalte tvilsom seksualitet. De har ikke ført verden og musikken til noe bedre sted hvis vi knebler MDG et lite øyeblikk. Det eneste vi trenger er en Thorens TD 124 med SME-arm og Ortofon SPU, et forsterkersett fra Quad og et sett Altec Lansing “Voice of the Theatre”.

Når nødvendigheten av en oppfinnelse blir malen for om noe har livets rett så er det slutt på ny hifi. I og for seg greit for meg, jeg synes jo at det anlegget jeg skisserte over her overgår så og si alt av slanke søyler drevet av forsterkere med alternativ seksualitet. For seksualitet har åpenbart hifi, siden følelser er så tilstedeværende i diskusjonene. Hififolk og bilentusiaster har jo så sterke følelser overfor teknologien at det forlengst har oversteget definisjonen på et romantisk forhold.

Frodm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    389
    Meridian har ingenting med MQA å gjøre. MQA er et helt selvstendig selskap.
    Det er bare å se på det ‘kraftfulle’ svaret til Stuart på CA forumet når jeg gjorde en tilsvarende glipp.
    Vel. Stuart er en av hovedmennene bak MQA, og det startet i Meridian. Senere ble MQA spunnet ut som eget selskap der nå også de store plateselskapene er på eiersiden. Så vidt jeg vet er Stuart forsatt styreformann, aksjonær og teknologisk overhode i Meridian. Så det stemmer nok at M ikke har noe med MQA å gjøre. Men S har definetivt noe med M å gjøre.

Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Er ikke Stuart en personalunion av Meridian og MQA?
    Her er sitat fra den lange utredningen fra Robert Stuart.
    Q48 spørsmålsstiller er undertegnede og svarene kommer fra Stuart himself.
    <Q48. If my understanding is correct, DAC profiling would imply that the DAC model in question has to be sent from the manufacturer to Meridian for certification. Is this really a viable route from an IP standpoint and a practical way of doing it? Seems like a cumbersome and time consuming procedure in my view.

A48. This is not a Meridian question, MQA is a separate company (see [jumpto=anchor48]Q76[/jumpto]). The hardware and mobile licensing involves verification (which is normal in this industry) and we also work with our partners to optimise the conversion interface. We think it is viable. Perfection takes a bit longer.

MQA MYTHS, RUMOURS AND WORSE
    [aname=anchor48]Q76[/aname]. Don’t blame Meridian

A76. At several places in these questions posters refer to Meridian. MQA is developed, owned and operated by MQA Ltd, a completely separate company with its own shareholders, offices and employees. Meridian is one of MQA’s many licensees.>

I etterkant har det jo vist seg at de har moderert seg litt på flere områder.
    Det skinner dog gjennom en viss irritasjon over MQA/Meridian sammenblandingen.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

Det er ganske åpenbart at jeg ikke trengte noe ironivarsel for å se ironien i posten din. Jeg påpekte den jo. Men ironien er altså en annen enn den du trodde den var.
    Så hvilken ironi var det jeg ironiserte over som jeg ikke forstod? Og hvem her har fått passet påskrevet av meg i form av stempling og merkelapper?

C

cruiser

Gjest
    Så Meridian har ingen interesse i å selge oss nye bokser som støtter dette formatet?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så Meridian har ingen interesse i å selge oss nye bokser som støtter dette formatet?
    Selvfølgelig har de det. Og det er ikke tilfeldig at Stuart står bak begge firmaene. Framtiden får vise om de fortjener å tjene de pengene. Jeg vil først høre dette på et high end-system med en high end-streamer/DAC før jeg avgjør om de fortjener å bli enda rikere på denne teknologien, eller om vi bare skal være glade for at de reddet Fairytales for framtiden og sende resten til historiens skraphaug.

C

cruiser

Gjest
    Hvis det krever den type utstyr for å avgjøre det spørsmålet er vel sjansene små for at de blir spesielt rike :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis det krever den type utstyr for å avgjøre det spørsmålet er vel sjansene små for at de blir spesielt rike :)
    Det er fullt mulig, har ikke satt meg inn i fortjenestemulighetene og kommer heller ikke til gjøre det. Er tross alt ikke så brennende engasjert i produktet deres. Men de bør heller ikke dømes til å mislykkes hvis det har livets rett, og hvem avgjør det på vegne av hele verden. Når det sentrale poeng er det politisk korrekte at slike ikke skal tjene penger på det så er vel det definisjonen på en kommunistisk tankegang slik jeg ser det. Sosialdemokrater og venstresosialister står ikke for en slik ideologi, så det må være adskillig lengre ut til venstre for dem for å finne tilsvarende holdninger.

Hvis det du skriver stemmer så ser jeg ikke helt hva det er som skaper de politiske bruduljene som pipler opp her. Kan det være latente holdninger som får sitt utspill der det er helt ufarlig, på HFS.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.477
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men du er fremdeles av den oppfatning at Logitech Transporter måler bedre enn Directstream DAC og dermed nok også lyder bedre?
    Vet ikke, har ikke sammenlignet. Jeg bruker ikke DAC-delen av Transporter, men sender S/PDIF derfra til DEQX. Mitt inntrykk er at den ikke degraderer lyden i hørbar grad. Sannsynligvis er den langt bedre enn strengt tatt nødvendig. Det er ingen mangel på streamere eller DACer som er gode nok til å være transparente, og da låter de pr definisjon klin likt. Ingen garanti for at jeg ville greid å skille mellom Transporteren og f eks en Apple Airport Express i en blindtest. Jeg antar egentlig at jeg ikke ville hørt noen forskjell. Det var ingen som greide å høre forskjell på Transporter og Touch i sin tid, og en Airport Express har vel bedre måleresultater enn Squeezebox Touch.

Som du kanskje husker var det opphaussingen av Directstream jeg reagerte på - «verdens beste referanse», «ny firmware, så den ble mye bedre», «enda en ny firmware, så nå ble den virkelig bra».

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.477
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En alternativ vinkling er at MQA kan bidra positivt, selv uten å bidra til høyere opplevd kvalitet.
    Så lenge MQA ikke kompromiterer/degraderer lydkvaliteten nevneverdig, så kan et lavere krav til båndbredde ved online strømming (eks. fra Tidal) medføre et positivt bidrag.
    Som nevnt 101 ganger allerede: Hvis båndbredde er en begrensning er både MP3 og AAC langt mer effektive overføringsformater og gir langt høyere oppløsning pr kb/s. Å ofre bitdybde og øke støygulvet med ca 12 dB for å pakke inn ultrasoniske frekvenser er galematias.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    39.165
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Har ikke fulgt denne debatten hele veien, men et spørsmål som streifer meg er hvor mye mere lagringsplass tar en 24 bit fil kontra cd formatet ? Trenger man komprimere å styre så mye med dagens fibernett osv.- og når prisen på 4 T harddisker er drøyt tusenlappen.

Jeg forstår at det kan være mere å hente ut av formatet med en dac som støtter MQA osv. , men hele poenget med MQA måtte vel være å tilby noe som låter bedre - eller nærmere mastertapen . Klarer de det så er det jo helt greit. Så gjenstår det å se om flere kommer opp med andre tekniske løsninger - og en ny formatkrig er i gang igjen ..............

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.394
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Det er fullt mulig, har ikke satt meg inn i fortjenestemulighetene og kommer heller ikke til gjøre det. Er tross alt ikke så brennende engasjert i produktet deres. Men de bør heller ikke dømes til å mislykkes hvis det har livets rett, og hvem avgjør det på vegne av hele verden. Når det sentrale poeng er det politisk korrekte at slike ikke skal tjene penger på det så er vel det definisjonen på en kommunistisk tankegang slik jeg ser det. Sosialdemokrater og venstresosialister står ikke for en slik ideologi, så det må være adskillig lengre ut til venstre for dem for å finne tilsvarende holdninger.

Hvis det du skriver stemmer så ser jeg ikke helt hva det er som skaper de politiske bruduljene som pipler opp her. Kan det være latente holdninger som får sitt utspill der det er helt ufarlig, på HFS.
    Kjære vene, denne kommunistjakten din begynner mildt sagt å bli trøttende... At noen etterlyser redelighet rundt hensiktene til et nytt produkt betyr vel ikke at de er kommunister. Djises! Poenget er at MQA ikke er hva det utgir seg for å være, men en hoax for å tjene penger. Det er vel i alles interesse å diskutere uansett politisk ståsted?

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Som du kanskje husker var det opphaussingen av Directstream jeg reagerte på - «verdens beste referanse», «ny firmware, så den ble mye bedre», «enda en ny firmware, så nå ble den virkelig bra».
    Og det står jeg fremdeles inne for, og heldigvis blir vi flere og flere etter Rognlien sin omtale av PSA comboen. Som om gratis oppgraderinger istedenfor nye apparater skulle være noe negativt.
    Nå forventer jeg jo ikke at dette er noe du leser. Ingen målinger der, kun meninger.
    Jeg var nok litt kjappere ute enn resten og Logitech hyllesten din virker bare mer og mer ‘avkoblet fra realitetene’
    Ikke at det endrer noens bias, men jeg tror kanskje stikkordet ligger i at mange på HFS har hørt alt for få systemer i forskjellige prisklasser og det er ikke måte på hva ethvert selvbygg flatbanker.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.357
    Torget vurderinger
    1
    Det er noe med akkurat det der.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

Kjære vene, denne kommunistjakten din begynner mildt sagt å bli trøttende... At noen etterlyser redelighet rundt hensiktene til et nytt produkt betyr vel ikke at de er kommunister. Djises! Poenget er at MQA ikke er hva det utgir seg for å være, men en hoax for å tjene penger. Det er vel i alles interesse å diskutere uansett politisk ståsted?
    Du tror vel ikke at jeg virkelig jager kommunister? Eller at jeg faktisk tror folk her inne er kommunister? Jeg skal slutte å skrive det, for det er visst et litt for rødt flagg for mange.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor skulle ikke folk her inne være kommunister? Og alle andre politiske valører for den del?
    Selvfølelig har vi gode kommunister her inne, selv om jeg ikke vet hvem som er det. Jeg valgte disse to ordene "kommunist" og "politisk korrekt" helt bevisst for å provosere fram en reaksjon av typen "jeg er faen ikke kommunist" og slikt, og da håpe at det tas konsekvens av dette. Storparten av tiden harr jeg en lite konfrontativ holdning når jeg blander meg i hifidiskusjonene, men mange har en tildels konfrontativ måte å framstille det på, og de debatterer som om dette var veldig alvorlige saker. Så med å trekke den tendensen totalt ut av proporsjoner håpet jeg på en reaksjon som kanskje kan få oss til å trekke ned debatten til et mer anstendig nivå i etterkant.

Når det kommer til uttrykket "politisk korrekt" så er det absolutt på sin plass, for det finnes politisk korrekte meninger om lyd her på forumet. Er det mindre greit å påpeke det her enn i OT? Der er det helt ok å i fullt alvor, uten den minste humor eller baktanke, å beskylde sine meningsmotstandere for å være politisk korrekte. Og det er når tingene faktisk betyr noe for samfunnet. Hvorfor blir folk så provoserte av å bli kalt politisk korrekte, og hvorfor enda mer provoserte når det dreier seg om noe så uviktig som forskjellen mellom gode hifiløsninger?

Mulig jeg overdrev for mye i mitt forsøk på å sette det på spissen, humor som våpen i seg selv er uønsket i hifitråder virker det som. For hifi er for viktig til å spøke med, men folks faktiske liv er helt greit å spøke med i andre deler av forumet. Da har hifi blitt hevet litt for høyt opp IMO, spesielt siden alle her inne besitter gode anlegg selv om noen er uenige med hverandre om hva som er god lyd.

Frodm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    389
    Ett av problemene i hifi-industrien er at mange ikke tjener penger. Ikke at de tjener penger. Meridian gjøre vel 100 mill. da dem spant ut MQA. Med forbehold om at jeg har fortstått regnskapene deres riktig. Ellers har M levert dårlige resultater i mange år.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.008
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    MQA er visstnok en snakkis på Axpona. Som alle andre steder delte meninger.
    Noen skryter av Peter McGraths demo for Wilson Audio der noen hører forskjell, men andre sier han kjører en "Nordost" der det forteller i forkant om forskjeller og forbedringer etc.. Dvs. planter inntrykk.

Så er det TAS som virkelig kjører en "funny kveld" angående tema
    2018 AXPONA Show Report: Digital and Personal Electronics | The Absolute Sound
    “if you really want to hear what MQA can do, you must begin with a well-recorded phase-correct recording of instruments in a real acoustic space”.
    Og du må sitte i den rette stolen etc.. Bare vås selvsagt.

Do You Hear What I Hear? AXPONA Part II | Real HD-Audio
    En litt mer objektiv nyansert artikkel ;)

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.556
    Er det mulig at noen som har MQA dekoder på CD-avspiller som også spiller SACD, kan gjøre en sammenligning på den nye "Fairytales" hybrid SACD. Altså å lytte til CD sjiktet MQA dekodet og DSD sjiktet. Hva høres? Syns dette er litt interessant.
    Det bør skje på en avspiller som yter CD og SACD like stor rettferdighet.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.601
    Sted
    Sørlandet
    Erre mulig?

The second and equally important detail about MQA A/B listening comparison tests is if you are not in the prime listening position, which is the one that triangulates most precisely with the transducers used during the listening session, you are not in a position to judge MQA sound quality properly. When I was even one seat to the side of the central listening position the effects of MQA were vastly reduced to the point where they were almost nonexistent.

Mvh
    -BB-

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.687
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Erre mulig?

The second and equally important detail about MQA A/B listening comparison tests is if you are not in the prime listening position, which is the one that triangulates most precisely with the transducers used during the listening session, you are not in a position to judge MQA sound quality properly. When I was even one seat to the side of the central listening position the effects of MQA were vastly reduced to the point where they were almost nonexistent.

Mvh
    -BB-
    Han hadde muligens rett i en del av utsagnet: «...they were almost nonexistent»:cool:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har nå hørt MQA done right med PS Audio streamer/DAC. Anbefaler alle som har muligheten til å gjøre det samme. Ikke noe revolusjonerende, men likevel ganske bra. Mer ro i lydbildet, belgsvart bakgrunn og fin tegning av rom rundt instrumenter og vokal. I forhold til vanlig Redbook. Punktum.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn