atonal
Hi-Fi freak
Ser forøvrig at det er satt opp Genelec`er. Forstår det godt, de låter bra.
Hei!Mr-T skrev:ipoler er såkalte velocity sources mens monopole høyttalere er pressure sources. Mens en pressure source vil trigge en stående bølge maksimalt når den står i trykksonen (der den stående bølgen er kraftigst), vil en dipol IKKE trigge den stående bølgen i det hele tatt (i teorien ). En svært vesentlig forskjell. Dipoler avsetter som sagt ikke lydTRYKK i rommet, men de setter lufta i bevegelse (=velocity source) og skaper lyd på den måten. Manglende trykk i rommet høres forresten veldig godt utenfor lytterommet, det er mye mindre bass som slipper ut gjennom lytterommets vegger. Nabovennlig altså. Det merkes også inne i rommet ved at det ikke blir noen voldsom boom av bass i rommets hjørner eller langs veggene.
Grafer og forklaringer er vel og bra - men det mest interessante er hvordan ting oppleves i rommet. I går kveld hadde vi en lenger sesjon med variert musikk over mine bass-dipoler parret med FRONTLADET hornsystem + supertweetere, og det som er tilfelle er bla. følgende:Mr-T skrev:Det du sier Asbjørn er ca det samme som jeg skrev. Jeg tror det stemmer... Men nå er jeg mer opptatt av resultatet enn av teoretiske betraktninger egentlig. Det som i hvertfall er helt sikkert, både målbart og meget hørbart, er at dipol bass er mye mindre påvirket av stående bølger og boundary refleksjoner enn lukket/refleks/IB og andre typer. Da snakker vi om veldig store målbare forskjeller på frekvensrespons og ikke minst decay. Det er mye kortere og/eller lavere nivå på decay av stående bølger med dipol bass. Skulle ønske jeg hadde grafer for å backe opp dette med, men jeg er ikke så glad i å måle, og enda mindre glad i å ta vare på målingene....
Elias Pekonen publiserte noen nye undersøkelser her i går, meget interessant.orso skrev:Denne kan kanskje være interessant for noen:
http://dl.dropbox.com/u/2400456/html/Elias_Pekonen/Dipole_vs_monopole_bass.html
Dette er mitt inntrykk også. Lydstandarden i studioene er langtfra så god som man skulle tro. En viderekommende hi-fi entusiast kan ha langt bedre utstyr og akustikk.Mr-T skrev:Sånn jeg tolker spørsmålet ditt, så er det omtrent slik: "Ønsker vi å høre innspillingene slik teknikerne hørte det i studioet?". I såfall må svaret mitt bli nei, så dårlig lyd vil jeg da sannelig ikke ha. Etter å ha vært en god del rundt i studioer så kan jeg så at det låter som regel fra ille til enda værre.
Nettopp. Og man må skille mellom utstyr i signalkjeden og utstyr til monitorering.Mr-T skrev:Heldigvis har lydteknikere en gudegitt evne til å "lytte forbi" monitorene og faktisk lage noe som låter bra. Utrolig nok.
Verdens kanskje mest kjente studio ja. Det er et hederlig unntak, ett av svært få der det antagelig er noenlunde brukbare lytteforhold. Har ikke vært der selv.hel skrev:Men Abbey Road har alltid hatt respektable saker. Minnes et intervju med Annie Lennox som sitter ved siden av en diger B&W med 15 tommer.
He he, da kan vi slå fast at du har bedre lyd enn meg i heimenMr-T skrev:Sånn jeg tolker spørsmålet ditt, så er det omtrent slik: "Ønsker vi å høre innspillingene slik teknikerne hørte det i studioet?". I såfall må svaret mitt bli nei, så dårlig lyd vil jeg da sannelig ikke ha. Etter å ha vært en god del rundt i studioer så kan jeg så at det låter som regel fra ille til enda værre. Heldigvis er det noen hederlige unntak, men de er klart i mindretall.
Men jeg vil høre en oppmikket bassrefleks-bassforsterker låte som akkurat det, og ikke summen av bassrefleks ganger to, hvis du skjønner.
Jeg er i grunn enig i dette. Prioritetene i studiobransjen går så vidt jeg kan vurdere mest på mikrofoner, preamper, EQ og kompressorer. Mer dette enn på monitorhøyttalere, AD-DA og lign. Prioritetene ligger foran i kjeden, noe som jo er fornuftig nok synes jeg.pedal skrev:Argumentet om at "er det godt nok for studiobruk så er det godt nok for Hi-Fi entusiasten" holder ikke alltid mål. Noen ganger gjør det det, selvsagt, slik som med din multikanals DAC fra Danmark. Men den foregående (første) DACen du hadde fra RME er vel strengt ikke ikke noe bedre enn en Benchmark DAC i dag, og knapt nok det. Det kan gå mange år mellom hver gang et studio oppgraderer hardware.
Kort sagt: Den dedikerte hi-fi entusiast befinner seg øverst i næringskjeden. 8)
Er dette kritisk på cm? Si at jeg er 10cm off center? Mener du har beskrevet lyden som akkuratt lik uansett hvordan du beveger hodet vertikalt på diyaudio.com?Skal du bruke RD-50 må du heve den opp en del, slik at senter på elementer kommer ca i ørehøyde. Ved lavere frekvenser er det en viss lobing fra elementet i vertikalplanet nemlig.
Hva er en viss luftspalte? er 1cm nok eller snakker vi 10cm pr side. Siden dette skal stå i en stue er det litt viktigEn opphengsramme er lurt, og dessuten enkelt å lage. Den kan lages av f.eks 48x48 mm treverk, og når selve ramma står 90 grader ut for båndet så påvirker den ingen ting så lenge det er en viss luftspalte mellom båndet og elementet.
Har sett dette. Jeg forstår at å avrunde kanten er gunstig pga mindre difraksjon, men å senke dipolpeaken vil si at man "ødelegger" spredningsmønsteret ved lavere frekvens? Overraskende at det er gunstig. Og hvorfor bruker du lerretstape i tillegg til skummet? Har det funksjonelle eller estetiske årsaker?Uansett hva du gjør vil jeg anbefale å lage elementet noe bredere ved å montere på runde kantavslutninger. Dette reduserer kantdiffraksjonen noe også. Da blir selve elementet noe bredere. Dipol-peak flyttes noe ned, men gevinsten er mer nivå under 1 kHz, temmelig mye også. Det er et godt kompromiss.