Muffsy: Ett no-nonsense MM RIAA trinn med justeringsmuligheter

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• skrodahl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Antall liker
    547
    Så kabinettet kom til slutt?
    Valgte du bort skruene som fulgte med bakpanelet, eller har du misset dem?

Uansett, så bra at du er fornøyd. :)

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.913
    Torget vurderinger
    3
    Kabinettet dukket opp, og passet perfekt. Skruene ligger på arbeidsbenken.
    Tenkte kanskje det var finest å kjøre likt rundt hele :)
    Ja jeg er veldig fornøyd med Muffsy. Det har vært ett helt perfekt prosjekt for meg.
    Passe stort og godt forklart. Med god lyd som enderesultat kan det ikke bli stort bedre :)

Kingpin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.12.2007
    Antall liker
    141
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    3
    Noen som har noen tips eller erfaringer?
    Har nettopp mottat Muffsy Phono Preamp PP-3 Ver. A og Tilhørende Muffsy Hifi Dual Power Supply Kit.

Loddet sammen og montert sammen og satt på spenning og alt ser veldig bra ut 15 volt er korekt.
    Sette dip switchene på 40 db gain og 47k ohm.
    Koblet til min Audio-technica AT-LP5 sette utgangen til Line på den som by passer det interne ria trinnet.
    Det blir lyd men forferdlig grautete og uklart.
    Er ganske ny når det gjelder LP spillere og Ria trinn så noen som har noen tips?
    Det står en Moving magnet AT95EX montert i spilleren.

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Legg ut bilde av kort og kabling, så er det lettere å finne evt feil. ;)

Edit:
    TT. Kombiner den med muffsy head amp, så har du ett MC trinn.

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Sånn umiddelbart greier jeg ikke å se noe galt.
    Er lyden dårlig på begge kanaler? Har du koblet kablene riktig med input og output?
    Prøvd en annen inngang på forsterkeren?
    Kan du bekrefte at du har både +15v og -15v?

Edit: leste manualen til spilleren din. Den skal stå på phono for å bypasse integrert riaa. ;)

The pre-amplifier selector switch of the AT-LP5 is set in the wrong
    position. Verify that it is set to the correct output to match amplifier
    input.
    - No sound/very weak sound: Phono Out setting into an Aux/Line input.
    - Very loud/distorted sound: Line Out setting into a Phono input.

Sist redigert:

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har noen tips eller erfaringer?
    Har nettopp mottat Muffsy Phono Preamp PP-3 Ver. A og Tilhørende Muffsy Hifi Dual Power Supply Kit.

Loddet sammen og montert sammen og satt på spenning og alt ser veldig bra ut 15 volt er korekt.
    Sette dip switchene på 40 db gain og 47k ohm.
    Koblet til min Audio-technica AT-LP5 sette utgangen til Line på den som by passer det interne ria trinnet.
    Det blir lyd men forferdlig grautete og uklart.
    Er ganske ny når det gjelder LP spillere og Ria trinn så noen som har noen tips?
    Det står en Moving magnet AT95EX montert i spilleren.
    Du har ikke koblet den på phono på forsterker da? Mange som gjør den tabben, det blir dobbelt opp med RIAA da, og det blir feil.
    Må kobles på en aux, cd, tape eller lignende, men ikke på phono.

• Liker
    Reaksjoner: TT.

skrodahl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Antall liker
    547
    Det kan virke som at du har brukt en DC-adapter. Ellers kan jeg ikke se noen direkte feil. Jeg ville nok brukt skjermet kabel på signal output, men det burde ikke gi denne sortens feil.

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Det løser seg nok når han endrer bryteren på platespiller til phono. ;-) Når bryteren står på line, får muffsyen tilført ett linjenivå signal.

Kingpin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.12.2007
    Antall liker
    141
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    3
    Kan bekrefte + og - 15 v er riktig.
    Lyden er dårlig i begge kanaler. kablene er koblet fra plate spiller til input på muffsy og out til vanlig inngang (DVD) på forforsterker.
    Når plate spilleren står i ro med pick up ned mot platen så fanger den opp alt av bevegelse i rack og golv, blir støy i høyttalerene men løfter eg den opp blir det stilt. Virker som om den er veldig følsom....

Kingpin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.12.2007
    Antall liker
    141
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    3
    Da blei det lyd gitt. :)
    Var nok velgeren på plate spilleren som var feilen, men testet tidligere uten at eg fekk lyd. Mulig eg hadde blinkset på noe annet samtidig.
    Takk i alle fall for support og veiledning.

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Jeg har jo glemt å legge ut bilde av MC head ampen etter at den ble ferdigstilt.
    DSC_1102.jpg
    DSC_1103.jpg

Noen som har en rimelig MC pickup til salgs så jeg får prøvd den? Kan evt bytte i AT150MLX

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    24.634
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har jo glemt å legge ut bilde av MC head ampen etter at den ble ferdigstilt.
    Vis vedlegget 406202 Vis vedlegget 406203

Noen som har en rimelig MC pickup til salgs så jeg får prøvd den? Kan evt bytte i AT150MLX
    Hej yngvejos.
    Jeg har en 100% mint gammel original SAEC C-1, købt i tidernes morgen af en japansk samler, da den havde spillet i omkring 20 timer.
    Jeg har vel selv spillet max. 80 timer på den, og så har den ligget i skuffen lige siden. Har ikke original emballegen, men kan montere den i en
    Denon pickup emballage om nødvendigt. Kunne måske være interesseret i bytte med din Audio Technica, alt afhængigt af, hvilken stand, den er i.
    Send evt. en PB eller mail, hvis du er interesseret :)
    Go´ weekend.

skrodahl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Antall liker
    547
    Eksempel på hvordan man kan bruke en 3PDT-bryter til å veksle mellom MM og MC:

Med bryteren satt til MC går signalet slik:
    • MC RCA-kontakter -> MC Head Amp -> Bryter -> Muffsy Phono Preamp (MM)

Med bryteren satt til MM blir MC Head Amp koblet ut og signalet går slik:
    • MM RCA-kontakter -> Bryter -> Muffsy Phono Preamp (MM)

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    Eksempel på hvordan man kan bruke en 3PDT-bryter til å veksle mellom MM og MC:

Med bryteren satt til MC går signalet slik:
    • MC RCA-kontakter -> MC Head Amp -> Bryter -> Muffsy Phono Preamp (MM)

Med bryteren satt til MM blir MC Head Amp koblet ut og signalet går slik:
    • MM RCA-kontakter -> Bryter -> Muffsy Phono Preamp (MM)
    Klarer man seg ikke med 2 polet, må vel ikke bryte jord ?

skrodahl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Antall liker
    547
    Jo, det kan man nok. Jeg så for meg at jeg ikke ville koble sammen jord fra to platespillere på flere ulike punkter, derfor velger jeg 3-polet.

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    Jo, det kan man nok. Jeg så for meg at jeg ikke ville koble sammen jord fra to platespillere på flere ulike punkter, derfor velger jeg 3-polet.
    Ja skjønte det, og jeg tenker plass. Ikke så plass på bakplata.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Med MM- og MC-inngang OG utgang, er det vel ikke plass til noen ekstra bryter likevel?

Skrodahl: Hva med å selge "blanks" til bakplate/frontplate, sånn at vi enkelt kan bore selv. Power- og inngangsvelgerbryter på frontplata og inn/-utganger og strømkontakt på bakplata. Det burde vel la seg gjøre?

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    Med MM- og MC-inngang OG utgang, er det vel ikke plass til noen ekstra bryter likevel?

Skrodahl: Hva med å selge "blanks" til bakplate/frontplate, sånn at vi enkelt kan bore selv. Power- og inngangsvelgerbryter på frontplata og inn/-utganger og strømkontakt på bakplata. Det burde vel la seg gjøre?
    Blanks følger med kabinettet fra kina, går fint med dobbel inngang, utgang, ac inngang samt vender. Men må dropper bryter på ac.

http://www.hifisentralen.no/forumet...udiokarma-cnc-phono-stage-14.html#post2274428

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Blanks følger med kabinettet fra kina, går fint med dobbel inngang, utgang, ac inngang samt vender. Men må dropper bryter på ac.
    Hadde for meg at de endelokkene var i plast, men hvis det er skikkelige saker, er det jo flott.

AC-bryteren kan man vel flytte til fronten av kabinettet?

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    Hadde for meg at de endelokkene var i plast, men hvis det er skikkelige saker, er det jo flott.

AC-bryteren kan man vel flytte til fronten av kabinettet?
    De er i alu.
    Selvfølgelig kan du flytte den, men jeg ser ikke behovet. Veggvorta står på likevel...
    Og jeg har hele anlegget på bryter så...

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Flott.

Er det plass til PSU, headamp og phono-preamp i kabinettet samtidig?

Da får jeg bestille en headamp til black friday-pris. :)

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    Flott.

Er det plass til PSU, headamp og phono-preamp i kabinettet samtidig?

Da får jeg bestille en headamp til black friday-pris. :)
    Mener yngvejos testet dette med positivt resultat.
    monterer man dip switchene på undersiden av kortet, og borer/freser hull i bunn av kabinett kan man også nå disse uten å demontere.
    Eneste jeg er skeptisk til er ledninger på kryss og tvers, det kan for bli støy.
    Men det bør absolutt være mulig å holde orden i det.

skrodahl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Antall liker
    547

http://www.hifisentralen.no/forumet...udiokarma-cnc-phono-stage-14.html#post2274428
    Kabinettet kommer i to versjoner, en med IEC strømkontakt og en med helt bakpanel i aluminium. Det gjelder å velge rett.

skrodahl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Antall liker
    547
    Absolutt,
    Skal man ha begge ville jeg enten brukt et større kabinett, eller bygd to separate og koblet manuelt.

stianG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    727
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    @skrodahl, jeg har en panasonic strain gauge pickup liggende som jeg ikke har somlet meg til å få orget et gaintrinn til. En slik pickup skal ikke ha tradisjonell riaa korreksjon, men litt justeringer behøves. Siden muffsy har passiv korreksjon går jeg ut fra at det vil være grei skuring å tilpasse til en slik raritet? Tenker da en konstantstrøm generator på pickupen og en kondensator mellom den og phonostrinnet.

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.171
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Riaa korreksjonen er vel for å korrigere endringer i platen, og har vel ingenting med pickup å gjøre?

Eller har denne pickupen 20db korreksjonen innebygd på en eller annen måte?

skrodahl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Antall liker
    547
    Jeg kan altfor lite om strain gauge-pickuper til å gi deg et godt svar.

Hva jeg har forstått, er de trykkfølsomme og de behøver noe ekstra forsterkning rundt 50 Hz. Dessuten skal de ha bias, ca 4 mA / 3-4V, og denne må filtreres bort så man ikke får DC-bias ut.

Jeg vet ikke mer, og det ser ut til å være en enorm mengde sprikende informasjon på nettet (på grensen til desinformasjon). Jeg kan ikke finne noe tydelig info om hvorvidt den krever noen spesiell inngangsimpedanse, eller hvor mye gain den behøver.

EDIT:
    Jeg fant noen kretser på nettet, her er et forslag på hvordan man kan gjøre PP3 om til en forforsterker for strain gauge:

Alt som er markert rødt skal bort.

Blå er endringer: Bytt ut 100 ohm til 60 ohm, bytt ut 16k ohm med en kabel.

D1 og D2 er 4-5mA constant current-dioder.

C1 og C2 er 0.68 uF (ikke 68 uF)

Alle kommersielle strain guage-forforsterkere jeg har sett har ingen equalization i det hele tatt, så her har du en krets som burde fungere (jeg kan ikke garantere noe...)

Forsterkningen er på 55 til omkring 65 dB.

Her er en noe enklere krets, uten constant current-dioder. 3k3 gir 4.5 mA med 15V strømforsyning:

EDIT2:
    Jeg ser at mange foreslår å bruke ett forsterkningssteg. Generelt er det bedre med to steg når man har såpass høy gain, ellers får man relativt lav båndbredde og mer støy.

Sist redigert:

stianG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    727
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Helt enig i at det er nesten umulig å lese seg klok på hvordan disse elementene best bør brukes. At pickupene i tillegg har en (uforutsigbar) mekanisk kompensering innebygd gjør det ikke bedre. Jeg tror jeg må ty til den opprinnelige planen, og kjøre gjennom en digital kjede der det er lett å justere seg frem til riktig eq kurve.

stianG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    727
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Takk for råd og innspill skrodahl! Muffsy uten kretsløp for kompensering får rett og slett for mye gain siden SG pickupene har ganske høyt utsignal, så jeg er redd det vil klippe inngangen på forsterkeren min (som har digitalt hjerte). Muffsy strømforsyningen derimot ser perfekt ut til formålet, så jeg må nok bestille en slik.

skrodahl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Antall liker
    547
    Det er en smal sak å endre gain. Hvilken forsterkning behøver du?

stoned

Medlem
    Ble medlem
    17.10.2004
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    1
    I påvente av ny platespiller så tenkte jeg å bygge Muffsy, PP-3 og MC headamp, 2 stk. B0905 for separat strømforsyning, denne transformatoren:
    15VA Encapsulated Toroidal Transformer 115/230V, 15Vx2 | eBay
    Regner med at dette er nok til å drive begge?

Har og tenkt å sette inn bryter for å veksle mellom MC og MM. Så langt alt greit.
    Men, hvordan bør jeg koble dette for i tillegg å kunne bruke MC head amp til eksternt RIAA trinn? :confused:
    (uten å sett inn ekstra kontakter)

Har og planer om standby funksjon med 12v bryter i front og evnt. ir-styring av denne.... Noen gode tips her?
    Har sett for meg 12v liten pcb transformator/likeretter/12v.reg og relestyring av denne funksjonen?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn