Musical Fidelity

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Hvordan låter egentlig MF M6i eller M6pre forenjlet sagt?

    Nøytralt/lyst eller nøytralt/varmt?

    M6pre og M6i virker spennende da de har USB-inngang. Den inngangen virker imildertid ikke å være asynkron. Er denne USB-DAC OK, veldig god eller bare en "feature"?

    Erfaringer søkes. :)
     

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    31
    Fant dette fra en fransk review oversatt til Engelsk. Noen oversettelsesfeil, men det er vel lesbart.

    Impression of listen, that generally erects a very faithful portrait of a device. The double bass, in opening of
    the piece Wears Me of the CD Companion of Patricia To Bore rings with the volume require. The game is solid and
    robust, the well stretched ropes resound in a timing "attacks, maintenance and fallen again" very close of our
    indicators. The tonal variety is blossomed. The engraves obtains the essential matter without fading on the low
    well articulated medium, the medium rings just some stamp. The sharp one allies lightness, fineness and harmonic
    slender. The sharp extreme line subtly without trying to attain the moon. Dynamic: The generosity of the
    nutrition of the M6i and its capacities while running are at the expressive dynamic origin of a behavior. The ask
    transitional of an impact of ball of big cash register (Walks Military) or the fortissimi of the game of the left
    hand of a piano (Glenn Gould) pass without the shadow of a hesitation with a climbed in frank and level immediate.
    We raised in a manner voluntarily exaggerated the volume, to note that the M6i did not seem worried besides
    measures, not giving any sign of détimbrage and now a stable distribution of the dynamics on audio the very band.
    Legibility without rift on all the types of music.

    Musical Fidelity equipped the M6i of a protection in unique exit in his kind, that intervenes on the buckle of
    against reaction, after measure view.

    Stamp: The restitution of the M6i obtains an immediate sensation of big ease, of ease to modulate the music.
    No false grade comes to disrupt this first impression Sonorous scene: Very convincing benefits of the Musical Fidelity, that we dive in the mood of every recording with a gladdening fidelity.
    The sonorous scene bluesy that reigns on all the tracks of the CD of Doug MacLeod is absolutely remarkable presence and
    of sonorous space. As early as the first measures of Chill one Cold, one penetrates in the recording studio, where one localizes
    precisely every musician.

    The sensation of specialization, of perspective holographic takes a lot of direction with the M6i, that vehicle
    structures it harmonic of the message even in the least details of mood (noises, reflections). Transparency: The ease
    and the mastery with which ones this integrated one distills the music go in the direction of the respect of the
    musical range contained on the support. One denotes çà and there a small tonal coquettishness, as this effect of
    unperceivable stressed presence in the high medium, that translates itself by a light luminosity on certain voices and
    instruments modulating in this frequency zone. But that imports, for the essential one is that the M6i remains
    basically neuter on any musical program, that it is basal or complex, as the track Say pulled irae of the Requiem of
    Mozart, admirable of ventilation with the M6i.



    VERDICT
    For a builder as Musical Fidelity, maintain a reputation no longer seems to represent true tournament. Every device awaited to the
    turn by the competition proves itself to the final one to be a success, as this integrated one M6i. Refined in his presentation as in
    his conception, it proposes a living reading of the music, dynamic, searched and eventually powerful if necessary, to an extremely
    competitive price. The restitution of the M6i, respectful of the original signal, knows to transmit the feeling of an interpretation.



    Her er en omtale fra HiFI+

    Musical Fidelity M6i Review (HI-FI+ 71)

    Og en til fra Goodsound.

    Musical Fidelity M6i Review
     

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    31
    Ja, den gjør jo det. Det gjenstår bare å prøve den. :)
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.967
    Antall liker
    793
    zimon skrev:
    zimon skrev:
    bambadoo skrev:
    Tror kanskje audiocompaniet er importør av MF?
    Kan se slik ut...
    Om så kan man kanskje håpe å se noen norske tester av MF utstyr etterhvert...? Syns MF har glimret med sitt fravær når det ene eller andre bladet eller nettstedet har testet diverse forsterkere og spillere ::)
    Omtaler skal visstnok komme. Time will show.

    Er på jakt etter min siste cd-spiller for tida. Lurer litt på om M6CD kan være noe. Da får jeg DAC som bonus :) Nåvel, får og får. Men i forhold til Naim CD5xs blir ikke M6CD så ille priset. Har jeg litt over snittet flaks nå, så får jeg kanskje en mulighet til å teste begge hjemme i Trondheim etterhvert.
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    BanjoArrne skrev:
    Her er et par på MF M3i.
    Takk igjen du, skal leses. Akkurat nå har jeg lest hifi+ sin test av M6i som du lenket til tidligere http://www.avguide.com/review/musical-fidelity-m6i-integrated-amplifier-hifi-plus-71. Som eier og bruker av en nå 10 år gammel A300 satte jeg pris på følgende som stod å lese mot slutten av artikkelen:
    If you are expecting a revolution (or even an evolution) in amplifier design, this isn’t it. There is a lot of the Musical Fidelity genome in the M6i, but that doesn’t make it a bad thing. Indeed, some of the best amplifiers available today are essentially not dissimilar to the best amplifiers of a generation ago, just recast in 2010 garb. This is belt-and-braces, no-nonsense audio for those who like their amps unflappable. It’s what Musical Fidelity has always done well, with designs like the A300 integrated of a decade ago – a powerhouse that delivers and is cheap relative to the performance it delivers.
    :)

    Edit, det avsnittet som følger etter det over, til slutt i artikkelen, må nesten medtas her både med tanke på MFs hyppige utskiftning av modeller de senere år, og samtidig - og til tross for dette, MF forsterkerenes tidløshet ....:)

    So here’s the challenge to Musical Fidelity on the M6i – don’t change nothin’. This is a fine amplifier, capable of delivering a performance that leads the listener out of the need to go box-swapping. I want to be able to recommend this product as a fine example of a good integrated amplifier for the next half-decade, not have to read its obituary in the next half-year. The M6i is in it for the long term; it’s an amplifier that will be used by listeners for years and years… but only if MF keep it on the order books for years, too.
    Btw: Ser jo at et annet britisk merke - Naim - er svært så pop her på HFS, iallfall utfra vennetrådens lengde å dømme. Noen som kan si noe om forskjeller ev. likheter mellom Naims og MFs forsterkere i (nogenlunde) samme prisleie?
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.989
    Antall liker
    1.243
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Melder meg inn.
    Kom over en brukt A5 intregrert og det eneste jeg kan si er: FAEN OG, hvorfor har jeg ikke kjøpt MF før!
    Jeg har hatt omtrent alle forsterkere (ca 20stk) som har blitt topptestet i prisklassen 12000- 45000kr.
    Den eneste forsterkeren som virkelig har imponert meg er Bladelius Thor ved tanke på pris/ytelse, men noe manglet liksom og den ble ikke husvarm hos meg.
    MF A5 minner meg mye om Bladelius hvor den verken legger til eller trekker fra. Begge er enormt dynamiske og har en helt synnsyk detaljefremvisning. Der jeg opplever A5 klart bedre er på timing, bunndrag og organisk klangrikdom.
    Et musikalsk kinderegg på 2x250 voksne watt i 8 ohm! Jeg er bare drithappy om dagen 8)

    PS: Hadde glemt at jeg faktisk startet denne tråden 22 mai 2008! Den gang flørtet MF med meg, og nå 2.5 år senere er jeg solgt!
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    zimon skrev:
    Btw: Ser jo at et annet britisk merke - Naim - er svært så pop her på HFS, iallfall utfra vennetrådens lengde å dømme. Noen som kan si noe om forskjeller ev. likheter mellom Naims og MFs forsterkere i (nogenlunde) samme prisleie?
    Ikke mye respons her... imens leste jeg Fidelity nr 39 (2009) http://audiofidelity.no/comlete_mags/37.pdf der Rolf-Inge Danielsen testet den integerte Naim forsterkeren Nait XS (ca 15.000), den nest minste til Naim, og skriver der om såkalt Naim-lyd. Med forbehold om mulig skrivefeil i avskrift, her er følger et utdrag - som avskrift altså!:

    Jeg har hørt dette snakket om PRaT (pace, rythm and timing) tidligere og at Naim skal være spesielt gode på dette. Det hører jeg også, Naim svinger som bare det! Etter å ha lest meg litt opp på Naim så tror jeg at det er rent tekniske grunner som ligger bak, allikevel oppleves dette ikke så rent lite magisk. Hvordan kan forsterkeren fokusere på trommer, trøkk og drivet i musikken? Forsterkeren (eller er det cdspilleren min siden vi snakker om kildetransparent?) låter intenst medrivende og engasjerende, det byr på utfordringer å holde kropper i ro når musikken spiller. Jeg spiller meg gjennom mange og lange plater for å få inntrykket av forsterkeren til å vokse frem, hva er det som gjør at XS låters som den gjør? Generelt vil jeg karakterisere forsterkeren på følgende måte: Klangbalansen som heller litt mot det mørke, litt avrundet helt i toppen, litt mot det varme i lyden samtidig som den oppleves som generelt litt tørr. Forsterkeren låter aldri skarpt eller hardt. Opplevelsen av litt mørkere enn vanlig klang kan svært godt henge sammen med fraværet av støy. Cymbaler er meget godt tilsted i lyden, uten at de får lov til å klinge ut i evigheten som jeg er vant med. Dette er med på gå meg inntrykket av Nait XS som hurtig og rytmisk fremdrivende, og som sagt litt tørr eller kort om du vil. Det viktig å få frem at denne spillestilen ikke må forveksles med analyserende eller umusikalsk, tvert imot. Det er nettopp denne spillestilen som gjør forsterkeren så til de grader bra på timing og engasjement. Dersom det jeg har hørt er representativt for en flik av verdene til naimistene, så lokker det og gir et ønske om mer av det samme!
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    jonas skrev:
    Melder meg inn. [...]
    PS: Hadde glemt at jeg faktisk startet denne tråden 22 mai 2008! Den gang flørtet MF med meg, og nå 2.5 år senere er jeg solgt!
    Gratulerer med "ny" A5! Godt du kom "hjem" til slutt :)
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.989
    Antall liker
    1.243
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    zimon skrev:
    jonas skrev:
    Melder meg inn. [...]
    PS: Hadde glemt at jeg faktisk startet denne tråden 22 mai 2008! Den gang flørtet MF med meg, og nå 2.5 år senere er jeg solgt!
    Gratulerer med "ny" A5! Godt du kom "hjem" til slutt :)
    JEG HAR I MANGE ÅR SIKLET PÅ MUSICAL FIDELITY, OG DET AT MF KLARER Å KOMBINERE NOE AV DEN HERLIGE RØR-LYDEN OG DYNAMIKKEN, MED KONTROLERT RÅ KRAFT, BURDE GJORT DETTE MERKET MER KJENT I NORGE. MIN A5 LÅ PÅ DRØYE 20K NÅR DEN VAR I PRODUKSJON, OG FOR MEG VAR DET LETT Å HØRE AT DEN RETT OG SLETT PISSER PÅ KONKURENERS PRODUKTER I SAMME PRISKLASSE (OG JEG HAR HATT ALLE SOM ER MEST POP I MARKEDET). SELV DE FÅ JEG HAR HATT MELLOM 35000-45000KR KOMMER TIL KORT SAMMENLIGNET MED A5, BÅDE MUSIKALSK, DETALJER OG DYNAMISK KRAFT!
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.889
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    jonas skrev:
    zimon skrev:
    jonas skrev:
    Melder meg inn. [...]
    PS: Hadde glemt at jeg faktisk startet denne tråden 22 mai 2008! Den gang flørtet MF med meg, og nå 2.5 år senere er jeg solgt!
    Gratulerer med "ny" A5! Godt du kom "hjem" til slutt :)
    JEG HAR I MANGE ÅR SIKLET PÅ MUSICAL FIDELITY, OG DET AT MF KLARER Å KOMBINERE NOE AV DEN HERLIGE RØR-LYDEN OG DYNAMIKKEN, MED KONTROLERT RÅ KRAFT, BURDE GJORT DETTE MERKET MER KJENT I NORGE. MIN A5 LÅ PÅ DRØYE 20K NÅR DEN VAR I PRODUKSJON, OG FOR MEG VAR DET LETT Å HØRE AT DEN RETT OG SLETT PISSER PÅ KONKURENERS PRODUKTER I SAMME PRISKLASSE (OG JEG HAR HATT ALLE SOM ER MEST POP I MARKEDET). SELV DE FÅ JEG HAR HATT MELLOM 35000-45000KR KOMMER TIL KORT SAMMENLIGNET MED A5, BÅDE MUSIKALSK, DETALJER OG DYNAMISK KRAFT!
    Kan ikke få sagt det bedre.
    Mf spiller bare helt rått ;D

    Steinar.
     

    Palace

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    761
    Antall liker
    35
    Sted
    Hagan
    Ser at Oslo Hificenter har begynt å selge V-serien til MF. Vet ikke om de planlegger å selge de andre produktene også, men det er på tide at dette merke snart får skikkelig representasjon i dette landet!
     

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    31
    Gratuelerer med MF A5, Jonas. :)

    Gleder meg til å prøve noe fra dette lovende merket snart selv. :)
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    899
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    jonas skrev:
    zimon skrev:
    jonas skrev:
    Melder meg inn. [...]
    PS: Hadde glemt at jeg faktisk startet denne tråden 22 mai 2008! Den gang flørtet MF med meg, og nå 2.5 år senere er jeg solgt!
    Gratulerer med "ny" A5! Godt du kom "hjem" til slutt :)
    JEG HAR I MANGE ÅR SIKLET PÅ MUSICAL FIDELITY, OG DET AT MF KLARER Å KOMBINERE NOE AV DEN HERLIGE RØR-LYDEN OG DYNAMIKKEN, MED KONTROLERT RÅ KRAFT, BURDE GJORT DETTE MERKET MER KJENT I NORGE. MIN A5 LÅ PÅ DRØYE 20K NÅR DEN VAR I PRODUKSJON, OG FOR MEG VAR DET LETT Å HØRE AT DEN RETT OG SLETT PISSER PÅ KONKURENERS PRODUKTER I SAMME PRISKLASSE (OG JEG HAR HATT ALLE SOM ER MEST POP I MARKEDET). SELV DE FÅ JEG HAR HATT MELLOM 35000-45000KR KOMMER TIL KORT SAMMENLIGNET MED A5, BÅDE MUSIKALSK, DETALJER OG DYNAMISK KRAFT!
    Blir litt usikker her.. Du sier dette over her, men også dette i en annonse for en Krell KAV 400xi:

    "Selger den beste forsterkeren jeg har hatt pga oppgradering.
    Nevner noen forsterkere jeg har hatt gjennom årenes løp, som ikke når helt opp til det herlige musikalske drivet denne forsterkeren på 2x200watt presterer.
    AVI, Bladelius Thor & Tyr, Creek Desteny, Hegel H200, Primare I30, Audio Analouge Maestro Settanta, Coda Unison Ultra, Prima Luna Dialouge 2, Lyngdorf SDAI 2150, Musical Fidelity A308, Roxan Kandy K2, Copland 405, Classe Cap-151, T+A 1530, (Linn Unidisk SC / Adyton Cordis1.6) mmf..."

    Hva ville du valgt, Krell eller MF? Og er oppgraderingen du nevner A5'en? Fleiper litt, men er interessert i hvordan du opplever forskjellene på en A5 og en 400xi. Sto mellom MF, Krell og Bladelius for litt siden, og endte opp med Krell litt tilfeldig. Er godt fornøyd, men det er jo alltid interessant å diskutere. Ikke hva som er best, men hvordan forskjellene oppleves.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.989
    Antall liker
    1.243
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Planen var å oppgradere til rent effekt-trinn, men tilfeldighetene førte meg til MF i 12te time.
    Så langt, så opplever jeg A5 som oppgradering på gode innspillinger og nedtur på dårlige innspillinger.
    Dette er matching hele veien, og mitt lytterom har dårlig akustikk som slår ut i begge retninger bare ved små endringer. Krellen har en varmere mellomtone, som generelt låter mer behagelig når mixeren har fucket opp innspillingene.
    Når jeg beskrev Krellen, så hadde jeg enda ikke hørt A5 og der og da var Krellen den beste forsterkeren jeg hadde hatt, og er det fortsatt ved flere anledninger.
    Krellen har meget god punsj og rytme, samt nydelig mellomtone. Den er lett og matche pog holder jevnt høyt nivå over hele linja, og det er dens største egenskap. Den er mer behagelig og kan spilles mye høyere ved litt dårligere innspillinger enn A5.
    Ved gode og veldig gode innspillinger skinner A5 og leverer "ekte high-end", og parkerer konkurentene.
    Legg til en nærmest magisk musikalsk nærve som bare må oppleves.
    Ja, jeg ville valgt Krellen om det skal spilles til fest og variert musikk av ymse slag, men hør A5 når den får briljere og den treffer deg så dynamisk og brutalt at selv Krellen blir grå.
    A5 er ærlig på godt og vondt, og bør matches med litt mer omhu. Krellen er kompisen alle liker uten å måtte vise seg fram hele tiden om dere skjønner ;)
    Er utrolig fornøyd med A5, som til tider lamslår meg, men skulle ønske den også kunne vært like kul å høre på som Krellen når låta er bra , men innspillingen dårlig. Ikke mye varme hjelp å få av mine T+A høyttalere og Bel Canto dac, men du verden hva de leverer av detaljer til tider :D
    A5 og Krell Kav400xi er 2 nokså ulike forsterkere, selv om de begge har kraft og punsj i bøtter og spann. Begge er knallgode.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.989
    Antall liker
    1.243
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    torem skrev:
    zimon skrev:
    zimon skrev:
    bambadoo skrev:
    Tror kanskje audiocompaniet er importør av MF?
    Kan se slik ut...
    Om så kan man kanskje håpe å se noen norske tester av MF utstyr etterhvert...? Syns MF har glimret med sitt fravær når det ene eller andre bladet eller nettstedet har testet diverse forsterkere og spillere ::)
    Omtaler skal visstnok komme. Time will show.

    Er på jakt etter min siste cd-spiller for tida. Lurer litt på om M6CD kan være noe. Da får jeg DAC som bonus :) Nåvel, får og får. Men i forhold til Naim CD5xs blir ikke M6CD så ille priset. Har jeg litt over snittet flaks nå, så får jeg kanskje en mulighet til å teste begge hjemme i Trondheim etterhvert.
    Kan anbefale Rega Saturn. Spiller fantastisk bra med MF A5. Den nye Rega Dac som trolig vil koste ca 5000kr, skal være identisk med Saturn lydmessig. Det blir en killer, som garantert matcher MF :D
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    582
    Antall liker
    199
    Sted
    Ved Mjøsa
    V-DAC
    Noen som har erfaringer med å få denne til å låte bra. Er det noen tips/triks man kan gjøre for å få den til å yte optimalt?
    ...putta en slik inn i hjemmekino'n og sliter litt med å få den til å spille noe særlig ;-)

    Funbunny
     

    Stavros

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    149
    Antall liker
    21
    Status: Havarert høyre utgang på min MF A5cr effekt. Denne har jeg vært utrolig fornøyd med i de fire årene jeg har hatt den, og har ikke behov for skifte - men går for reparasjon. Vurderer som alternativ å sende den til England for fabrikkoppgradering i stedet for ordinær reparasjon. Har noen av dere erfaringer med slikt tiltak???
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    582
    Antall liker
    199
    Sted
    Ved Mjøsa
    Tror det er veldig lurt å sende den til England for service, samt evt. oppgradering. De tilbyr oppgradering og justering av de fleste produktene. Leverer du den til service i Norge får du sannsynligvis ikke like gode erstatningsdeler, samt at du ikke får den optimalt justert... ( http://www.musicalfidelity.com/price-list.asp )
    Jeg vurderer å sende min Nu-Vista 300 til England for oppgradering, men gruer litt for å finne ut av fraktkostnaden ;-)
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.967
    Antall liker
    793
    jonas skrev:
    torem skrev:
    Er på jakt etter min siste cd-spiller for tida. Lurer litt på om M6CD kan være noe. Da får jeg DAC som bonus :) Nåvel, får og får. Men i forhold til Naim CD5xs blir ikke M6CD så ille priset. Har jeg litt over snittet flaks nå, så får jeg kanskje en mulighet til å teste begge hjemme i Trondheim etterhvert.
    Kan anbefale Rega Saturn. Spiller fantastisk bra med MF A5. Den nye Rega Dac som trolig vil koste ca 5000kr, skal være identisk med Saturn lydmessig. Det blir en killer, som garantert matcher MF :D
    I prinsippet skal Tonart ha både Rega og MF, men for øyeblikket vet jeg ikke helt hvor de går (Tonart altså). På hjemmesidene står de at de holder stengt pga ombygging. Så får ikke testet noe av dette i Trondheim for tida :( Siden jeg fikk testet Naim CD5xs før jul skulle jeg gjerne hørt hvordan M6CD er i forhold, men men, sånn er livet.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.989
    Antall liker
    1.243
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Noen som har peiling om det er muligheter for å oppgradere min A5 intregrerte forsterker hos MF?
    Ikke det at den ikke er god nok, for den er knallbra, men kjekt å ha i bakhodet om det er mulig.
     

    E_s

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.12.2006
    Innlegg
    90
    Antall liker
    0
    Sted
    Drammen
    Heisann alle

    Jeg har et Musical Fidelity Tri Vista 300 sett.
    En stund tenkte jeg sende settet til oppgradering hos Musical Fidelity i England, men heldigvis har vi Malmin her i Norge, som sa seg villig til å utføre litt magi på settet. Sendte ham en del mail med spørsmål, kostnader, tid og denslags, og sendte deretter settet mitt til ham. Etter noen avtalte uker fikk jeg dette tilbake, han ordnet sågar frakt med en bekjent som skulle til Stavanger, uten et øre, og jeg fikk TriVista servert rett på døra.
    Tro meg når jeg sier, dette settet låt aldeles superb før oppgradering, men etter Malmin hadde utført sitt arbeide, er dette settet i en helt annen liga, kan ikke sammenlignes engang:) Kraften, detaljer, holografi, ALT er langt bedre, med bl.a heftige nye WBT inngterminaler bak ( type velger du selv )...
    Da jeg hadde lyttekveld her dagen etter, satt noen å ristet på hodet, andre siklet med lystne øyne bort på settet, noen satt bare dønn stille med et lite smil. Har fått kommentarer i ettertid at slik forsterkeren er nå, er den i verdensklasse, og burde kostet mange 100 tusen. En som hadde testet laaangt dyrere konstruksjoner, sa at det var den beste forsterkeren han hadde hørt, uansett, og dette mente han etter oppgraderingen var gjort.
    Alt falt bare helt enkelt på plass, men en lyd som bare ordet Magisk kan beskrive:)

    Uansett hva som er skrevet av mange her ang Malmin, jeg har kun veldig positive erfaringer med denne karen, og kan ikke annet enn anbefale ham på det sterkeste. Skriv en mail til ham dere som vurderer oppgradering, still spørsmål, dere har ikke noe å tape...så sparer dere kostnader og frakt til og fra England, som blir rimelig dyrt.
    Bor noen her i området ( Stavanger ), er dere velkommen til å lytte.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    4.690
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hei E_s!

    Utrolig flott lesning og beskrivelse du har gjort av Malmins arbeider i ditt forsterkersett. Selv spiller jeg på Malmins "rimeligere" forsterker MI Mosfet, og sammenliknet med MF A5,5, som jeg i en periode lånte i mitt oppsett må jeg bare si meg 100 % enig. Malmin får frem magien i musikken på sin egen måte. Det er slettes ingen dårlig ide å sende inn andre merker til oppgradering hos Malmin. Tror nok Malmins mirakelkur består i å forenkle forsterkerne, samt å benytte topp kvalitet på komponenter, spesielt i signalveien. Vent til ditt sett har fått litt mer innbrenning, alt vil fortsette å bli bedre ;)

    mvh
    lassemann
     

    E_s

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.12.2006
    Innlegg
    90
    Antall liker
    0
    Sted
    Drammen
    lassemann skrev:
    Hei E_s!

    Utrolig flott lesning og beskrivelse du har gjort av Malmins arbeider i ditt forsterkersett. Selv spiller jeg på Malmins "rimeligere" forsterker MI Mosfet, og sammenliknet med MF A5,5, som jeg i en periode lånte i mitt oppsett må jeg bare si meg 100 % enig. Malmin får frem magien i musikken på sin egen måte. Det er slettes ingen dårlig ide å sende inn andre merker til oppgradering hos Malmin. Tror nok Malmins mirakelkur består i å forenkle forsterkerne, samt å benytte topp kvalitet på komponenter, spesielt i signalveien. Vent til ditt sett har fått litt mer innbrenning, alt vil fortsette å bli bedre ;)

    mvh
    lassemann
    Takk for kommentar:)
    Ja, jeg hører at det spiller bare bedre og bedre:) Det jeg merket med Malmin i mailkorrespondansen ( og jeg sendte mange mail og spørsmål ), er den enorme kunnskapen han har innenfor dette feltet, han svarte inngående detaljert på alle spørsmål jeg hadde. Fikk også tilsendt bilder under selve oppgraderingsarbeidet. Så det er ingen tvil at oppgraderinger fra Malmin blir gjort med stor kunnskap, og ikke minst en egen kjærlighet til faget
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    582
    Antall liker
    199
    Sted
    Ved Mjøsa
    E_s skrev:
    lassemann skrev:
    Hei E_s!

    Utrolig flott lesning og beskrivelse du har gjort av Malmins arbeider i ditt forsterkersett. Selv spiller jeg på Malmins "rimeligere" forsterker MI Mosfet, og sammenliknet med MF A5,5, som jeg i en periode lånte i mitt oppsett må jeg bare si meg 100 % enig. Malmin får frem magien i musikken på sin egen måte. Det er slettes ingen dårlig ide å sende inn andre merker til oppgradering hos Malmin. Tror nok Malmins mirakelkur består i å forenkle forsterkerne, samt å benytte topp kvalitet på komponenter, spesielt i signalveien. Vent til ditt sett har fått litt mer innbrenning, alt vil fortsette å bli bedre ;)

    mvh
    lassemann
    Takk for kommentar:)
    Ja, jeg hører at det spiller bare bedre og bedre:) Det jeg merket med Malmin i mailkorrespondansen ( og jeg sendte mange mail og spørsmål ), er den enorme kunnskapen han har innenfor dette feltet, han svarte inngående detaljert på alle spørsmål jeg hadde. Fikk også tilsendt bilder under selve oppgraderingsarbeidet. Så det er ingen tvil at oppgraderinger fra Malmin blir gjort med stor kunnskap, og ikke minst en egen kjærlighet til faget
    Kan noen hjelpe meg med e-mail/telefon/URL til herr Malmin? Finner det ikke noe sted sånn enkelt...

    pft Funbunny
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.877
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    funbunny skrev:
    E_s skrev:
    lassemann skrev:
    Hei E_s!
    Utrolig flott lesning og beskrivelse du har gjort av Malmins arbeider i ditt forsterkersett. Selv spiller jeg på Malmins "rimeligere" forsterker MI Mosfet, og sammenliknet med MF A5,5, som jeg i en periode lånte i mitt oppsett må jeg bare si meg 100 % enig. Malmin får frem magien i musikken på sin egen måte. Det er slettes ingen dårlig ide å sende inn andre merker til oppgradering hos Malmin. Tror nok Malmins mirakelkur består i å forenkle forsterkerne, samt å benytte topp kvalitet på komponenter, spesielt i signalveien. Vent til ditt sett har fått litt mer innbrenning, alt vil fortsette å bli bedre ;)
    mvh lassemann
    Takk for kommentar:)
    Ja, jeg hører at det spiller bare bedre og bedre:) Det jeg merket med Malmin i mailkorrespondansen ( og jeg sendte mange mail og spørsmål ), er den enorme kunnskapen han har innenfor dette feltet, han svarte inngående detaljert på alle spørsmål jeg hadde. Fikk også tilsendt bilder under selve oppgraderingsarbeidet. Så det er ingen tvil at oppgraderinger fra Malmin blir gjort med stor kunnskap, og ikke minst en egen kjærlighet til faget
    Kan noen hjelpe meg med e-mail/telefon/URL til herr Malmin? Finner det ikke noe sted sånn enkelt...
    pft Funbunny
    Her er en link til en post av Roar Malmin i MI-tråden:
    (her finner du kontaktinfo til RM)

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,25107.msg928141.html#msg928141
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.270
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    funbunny skrev:
    Kan noen hjelpe meg med e-mail/telefon/URL til herr Malmin? Finner det ikke noe sted sånn enkelt...
    Telefonkatalogen/Gulesider er ganske enkelt, IMO. ;)

    Når kom malmin-diskusjoner inn i MF-tråden, forresten?
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    Dazed skrev:
    funbunny skrev:
    Kan noen hjelpe meg med e-mail/telefon/URL til herr Malmin? Finner det ikke noe sted sånn enkelt...
    Når kom malmin-diskusjoner inn i MF-tråden, forresten?
    Som et alternativ til sende ut av landet til MFs egen oppgraderings service i UK etter hva jeg forstår. Se seks syv meldinger opp i tråden her. (bw: KW hadde vel sin A300 til oppgradering hos Malmin om jeg ikke husker feil fra helt i starten på denne tråden).
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.270
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ah, sorry. Trodde noen hadde forvekslet MF og MI, jeg. ;)

    Uansett står RM i telefonkatalogen.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Noen som har eller har hørt Musical Fidelity M1 HPA? Linker til tester eller omtaler?

    Har det noe for seg å handle disse fra utlandet?

    mvh. VilhelmW
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.989
    Antall liker
    1.243
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Har oppgradert mine T+A høyttalere med sin storebror og lyden hjemme er nå helt vill.
    Min MF A5 har løftet seg mange hakk og spiller nå så sykt at haka må stiftes for ikke å falle av.
    Utrolig synd at norske hifiblader aldrig har testet denne forsterkeren.
    Utrolig flaks for konkurentene, for da måtte nok L&B begynt å dele ut unormalt lave karakterer for konkurentene som er vant til høye terningkast. ;)
     

    ol-fa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2004
    Innlegg
    219
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    1
    Musical Fidelity A3.2 CD

    Hei. Har kjøpt en MF A3.2 CD - spiller. Den er kjempemusikalsk, har nydelig bass og mellomtone, men desverre en ganske plagsomt dårlig diskant. Har lest at denne trenger uvanlig lang innspillingstid. Har noen erfaringer med dette ? Blir diskanten like flott som resten med tilstrekkelig innspilling ?
     

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    31
    Kjenner ikke spilleren, men her noen sitater jeg fant på nett. Håper det kan hjelpe.

    Nr.1

    Last Saturday I collected it and have listened to both MF A3.2 and Arcam CD72 in comparision.

    My first impression on MF 3.2 was it looks beautiful and matches very well with my MF A3 amp. It's built like a tank and its size is big so I couldn't put it in my hifi cabinet where Arcam used to be placed. The good thing is now I can use only one remote control for both amp and cd player getting rid of one. Also it comes with a free classical cd album which is a bonus.

    In terms of sound quality my first impression was it sounds bright, sharp, cold sometimes slightly rough edge, something like digital sounds. I found Arcam rather sound musical, slightly more weight and less bright, warmer, more fluid.

    The more and more, however, I listened carefully comparing A B for a lengthy period the more I was convinced MF doesn't sound bright or digital though still in burn in period.

    I am not sure whether it digs out more notes from cds than Arcam but one thing I clearly noticed was MF sounds clearer than Arcam. It's like a pixel resolution in a large screen or for example asuming each note is a cotton thread MF's using a finer thread than Arcam, which results MF's sound seems thiner and less weighty but more analytic than Arcam's. Due to much compact and clean somehow sharp sound it excels Arcam in seperation of each instruments and vocals. I can pick up more seperate notes, which I cannot easily pick up through Arcam.

    John Rutter's choir I can hear more Alto and bass part clearly and Symphony Espagnole by Edouard Lalo when it is crescendo it doesn't sound muddled, instead tries to mantain clean notes of individual instruments.

    However Arcam has a little bit more weighty sound, because each note sounds like a thicker thread than MF and sounds slightly blurred (only compared to MF), which ironically results in better blending of choir music and make it sound more musical and fluid. In Acram main melody stands out amongst any other sub vocals or instruments but MF sounds busy and a little bit less focused due to very good seperations of notes and noticing so many different notes in the same time.

    Being used to be a church choir conductor I normally prefer a blending sound however end of day it's a matter of personal preference. Also it's quite exciting to hear more notes.

    As a conclusion I would say Arcam and MF are both very musical and highly recommended. Considering the price of Arcam less than a half price of MF I think Arcam is a great player. I am sure some people find it rather sound better than MF. Also not many people will notice the difference easily including myself unless they compare direct AB.

    I guess high end gears reveal more netural sound rather than coloured sound. Again how do I know what the original recording sounds like unless I listen to them at live concert?

    A question is whether it is worth spending more than a double amount of money for MF than Arcam. For me yes it is. I rather enjoy high resolution analytic sounds. I wonder how Arcam's bigger brothers CD82, 92 sounds like comparing to CD72.

    I totally agree to a few forum member's comments that there is no better way to demo it yourself. The more expensive gear doesn't mean it sounds better to your ears. You need to find a right one just for yourself before you throw away a lot of money.




    Nr. 2 til Nr. 1:

    Hi William,

    Found this thread so registered to reply.

    I am getting the A3.2 CD this week for £500 too (same deal I expect).

    I was a little worried by your impressions of the player sounding bright and a little sharp.

    I read various reviews of the player and all have said that it sounds very clean and natural with a very smooth top end.

    I read one that said MF recomended that it needs to be burnt in for 300 hours, so perhaps it will sound better in a few weeks time.

    I chose the player due to price and because I heard it was very natural (something I miss from my NAD S500 which I downgraded to Marantz CD-7300).

    I'm hoping it will sound good on my system though.

    Can you tell me you had any problems with the player recognising CD-R's?

    I'll post back when I get it this week and let you know what I think.



    Nr. 3 til Nr. 2:

    I owned the 3.2CD for a while and it played my cd-r's no problem.


    Nr. 1 til Nr. 2:

    Hi, Choirboy

    Welcome to the forum!

    Initially I was bit concerned about its sound wondering if I had made a wrong purchase. First few days it gave sound that was clean and analytic but surely not warm or rich as reviewed in Gramophone. Treble sometimes was very coarse and sharp particularly in violin and trumpet as if it needed some grease on it. It really irritated my ears.

    Well, it's been a week since I bought it. Now it's sound is quite different already. Having listened to various cds and even the same cds repeatedly coarseness's gone and getting more balance and netural. Noticably it's openess and treble details, refinement are amazing. Particularly when you listen to orchestra performance I am sure you will enjoy and appreciate it more than ever.

    As you said it needs to be burnt in for a while to get its best performance. Nevertheless I don't think MF sounds warm as I experinced the same thing both from MF A3 amp and A3.2 CD. It's rather netural, cleaness and transperent, which I feel is very musical but sometimes misinterpreted as bright sound by some people including myself.

    I recently bought Audioquest Topaz interconnect from a forum member to test it's sound and am waiting for delivery. Even though this cable has notorious, contradictory reviews for its laziness, congestion, etc, I am curious to see if it can add extra warm sound without sacrificing details. I heard that copper cables tend to sound warmer than silver ones. Actually I heard this cable before and liked its smoothness. If it didn't work then I will re-sell it. I will let you know the result comparing with QED Silver Anniversary Spiral.

    I played quite a few cd-r and had no problems since, so you won't have any problem either.

    I admit now it's a significant upgrade from Arcam72 in terms of sound quality, and am quite happy with it. I hope you will enjoy as I do. 500quid for a brand new A3.2 is a real bargain! Please let me know your comments.



    Til slutt svar fra Nr.2 etter litt mer innspilling:

    Well I have the A3.2 CD now for over a week and my impressions are very favourable.

    Indeed it is exceptionally smooth and valve-like, treble is well separated and free from grain. Bass is tad rich and bloomy but that probably has more to do with my Van Den Hul cabling than anything else.
    It has a clean sound, pure and tactile. It is a little bit *polite* but again I think that is a question of cables in concert with the Sonus Fabers.

    Some things I like about it are the fit and finish which are first class (the draw mechanism is smooth as a baby's bottom), the machine noise is non existent, the display can be turned off (to improve sound) but it's nice when you skip to tracks and it lights up briefly to let you know where you are on the disc, CD Text and it's nice the way the remote can control my MF pre and power too!

    Bad points, no HDCD or SACD and the fact that the display only stays off when playing a disc means I have to stick a book or something over the display when I'm sleeping (it's very bright!). Bit annoying but only a minor point.

    OH and my last gripe is the way that MF refuse to incorperate headphone sockets on their equipment (especially amps!!!!)
    Short of buying a headphone amp I have to run my headphones into my mindisc separate and press record to hear the signal.

    I love MF products but that kinda grates!



    Her plukket jeg ut de som jeg trodde ville ha mest betydning for deg.

    Her er en link til den gjeldende tråden:

    Musical Fidelity A3.2CD or A3.24DAC




    Kanskje dette kan beroliggjøre deg litt. Virker som det blir bedre etter hva disse erfarte i allefall.


    Håper du blir fornøyd til slutt. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn