Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Hos meg fikk jeg faktisk "humming" i trafo i det stikket som førte jord. Jeg lurer jo litt på hva som også er tilkoblet jord i huset, men jeg løste det enkelt og greit med å bruke en ujordet stikk. Prøv det, eventuelt monter en kabel selv der jord ikke kobles til støpselet (eller i IEC kontakten).

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    SaltyDog skrev:
    rolfozzy skrev:
    SaltyDog skrev:
    rolfozzy er en hedersmann, og i tillegg velfortjent æresmedlem her på sentralen. Han er "rørhue" på sin hals, og opplevde at hans kjære 300B røramp røyk forleden. For å holde de verste abstinensene på avstand, fikk han låne en amp av BHO, via JanR. I nøden spiser fanden fluer ;), for låneampen var transistorampen MI 10 (15W klasse A).
    Jeg håper at rolfozzy tilgir meg når jeg nå sakser et innlegg fra hans egen gruvetråd:
    rolfozzy skrev:
    Da har MI10 fått enda en dag til og spille her. Vinyl i dag. Etter og ha bytta et par rør i komponentrekka her, så ble det faktisk jævli bra. Eller er det hue mitt som begynner og bli vant til transistorlyd? Uansett MI10 er en imponerende amp syns jeg. Bra trøkk i den. Hadde jeg vært i markedet for en transistoramp, så hadde denne stått høyt på lista mi.
    Du er tilgitt. Det er en meget god amp.
    Måtte bare vende meg til lyden av den. Mange år siden det ble spilt med transistor her.
    Takk for det, rolfozzy. ;D
    Så får vi håpe at du snart får tilbake din kjære 300B røramp.
    Ellers er det jo en viss fare for at du blir avvent... ;)
    Og rolfozzy, det er slik at MI 10.1 er forbedret kretsmessig. Det er ikke bare økt effekt. Kl. A er vanedannende.

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.963
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Odd J skrev:
    Status Ole Brumm:
    Litt mindre brum i Mosfet'en nå, rearrangert litt i kabelsalaten. 10.1 er på videre utlån til en kompis. Skal der få brynt seg på et par Sonus Faber minima II.....
    Men jeg har for tiden ikke tid til å se skikkelig på problemene så det får vente litt.
    Odd J: Se sitatet fra bjornh nedenfor. Dette er er helt konkret tips. Jeg kjører også fra et ujordet stikk på lytterommet.

bjornh skrev:
    Hos meg fikk jeg faktisk "humming" i trafo i det stikket som førte jord. Jeg lurer jo litt på hva som også er tilkoblet jord i huset, men jeg løste det enkelt og greit med å bruke en ujordet stikk. Prøv det, eventuelt monter en kabel selv der jord ikke kobles til støpselet (eller i IEC kontakten).

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.207
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tipset, men det er allerede ujordet hele anlegget pr idag. Gammelt hus osv.

Når brummingen moduleres ved at man går forbi anlegget, hva kommer det av? Opplever at det forandres seg litt ett hvor man står i forhold til anlegget.Hører brummingen pitche når man flytter seg litt.

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.963
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Odd J skrev:
    Takk for tipset, men det er allerede ujordet hele anlegget pr idag. Gammelt hus osv.
    Når brummingen moduleres ved at man går forbi anlegget, hva kommer det av? Opplever at det forandres seg litt ett hvor man står i forhold til anlegget.Hører brummingen pitche når man flytter seg litt.
    Her stopper dessverre min tekniske kompetanse.
    Kanskje det ville være en ide å starte en egen tråd på dette, under en passende kategori? Hifi generelt eller Tech-hjørnet f. eks.
    MI-tråden leses jo ikke av all verden...

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    bjornh skrev:
    SaltyDog skrev:
    rolfozzy skrev:
    SaltyDog skrev:
    rolfozzy er en hedersmann, og i tillegg velfortjent æresmedlem her på sentralen. Han er "rørhue" på sin hals, og opplevde at hans kjære 300B røramp røyk forleden. For å holde de verste abstinensene på avstand, fikk han låne en amp av BHO, via JanR. I nøden spiser fanden fluer ;), for låneampen var transistorampen MI 10 (15W klasse A).
    Jeg håper at rolfozzy tilgir meg når jeg nå sakser et innlegg fra hans egen gruvetråd:
    rolfozzy skrev:
    Da har MI10 fått enda en dag til og spille her. Vinyl i dag. Etter og ha bytta et par rør i komponentrekka her, så ble det faktisk jævli bra. Eller er det hue mitt som begynner og bli vant til transistorlyd? Uansett MI10 er en imponerende amp syns jeg. Bra trøkk i den. Hadde jeg vært i markedet for en transistoramp, så hadde denne stått høyt på lista mi.
    Måtte bare vende meg til lyden av den. Mange år siden det ble spilt med transistor her.
    Og rolfozzy, det er slik at MI 10.1 er forbedret kretsmessig. Det er ikke bare økt effekt. Kl. A er vanedannende.
    Det kan nevnes at min Mi10 som rolfozzy spiller på så er den ikke helt standard.
    Det har dere sikkert sett og......står i et Doxa chassie. 8)
    Den har bl.a 2 stk. trafoer, og de står på ei plate som er montert til chassie med små maskinføtter.
    Lite ulyd fra den. ;)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.753
    Torget vurderinger
    2
    BHO skrev:
    bjornh skrev:
    SaltyDog skrev:
    rolfozzy skrev:
    SaltyDog skrev:
    rolfozzy skrev:
    Det kan nevnes at min Mi10 som rolfozzy spiller på så er den ikke helt standard.
    Den har bl.a 2 stk. trafoer, og de står på ei plate som er montert til chassie med små maskinføtter.
    Lite ulyd fra den. ;)
    Dørgende tyst kan vi si.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.753
    Torget vurderinger
    2
    rolfozzy skrev:
    BHO skrev:
    bjornh skrev:
    SaltyDog skrev:
    rolfozzy skrev:
    SaltyDog skrev:
    rolfozzy skrev:
    Lite ulyd fra den. ;)
    Dørgende tyst kan vi si.
    Og her er den.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.207
    Torget vurderinger
    1
    SaltyDog skrev:
    Odd J skrev:
    Kanskje det ville være en ide å starte en egen tråd på dette, under en passende kategori? Hifi generelt eller Tech-hjørnet f. eks.
    Ja skal se over andre tråder med brum som tema - når jeg får litt tid. Forsterkerne er lånt, lyden er ørevennlig og trivelig. At jeg har brum i huset er kjent fra før så det er ikke til forkleinelse for MI det. Synes det er kjekt at vi har et forsterkermerke som lager produktene i Norge.

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.963
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Jeg synes også det er kjekt at vi fortsatt har forsterkere som produseres i Norge.
    Musical Innovation designes, konstrueres, monteres og selges fra verkstedet til Roar Malmin i Hokksund.
    Jeg har hørt noen kalle dette "fjøsmekk" (humoristisk ment, forhåpentligvis), men det gjør ikke noe.
    At forsterkerne i tillegg er svært vellydende (imo), er jo heller ikke noe minus.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Odd J skrev:
    SaltyDog skrev:
    Odd J skrev:
    Ja skal se over andre tråder med brum som tema - når jeg får litt tid. Forsterkerne er lånt, lyden er ørevennlig og trivelig. At jeg har brum i huset er kjent fra før så det er ikke til forkleinelse for MI det. Synes det er kjekt at vi har et forsterkermerke som lager produktene i Norge.
    Nettkabelen er skjermet?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    rolfozzy skrev:
    rolfozzy skrev:
    BHO skrev:
    bjornh skrev:
    SaltyDog skrev:
    rolfozzy skrev:
    SaltyDog skrev:
    rolfozzy skrev:
    Lite ulyd fra den. ;)
    Dørgende tyst kan vi si.
    Og her er den.

Så litt kulere ut enn en vanlig Doxa.

SaltyDog skrev:
    Jeg synes også det er kjekt at vi fortsatt har forsterkere som produseres i Norge.
    Musical Innovation designes, konstrueres, monteres og selges fra verkstedet til Roar Malmin i Hokksund.
    Jeg har hørt noen kalle dette "fjøsmekk" (humoristisk ment, forhåpentligvis), men det gjør ikke noe.
    At forsterkerne i tillegg er svært vellydende (imo), er jo heller ikke noe minus.
    Ja, det er jo en ting i tiden at bedrifter outsourcer og flytter produksjonen sin utenlands. Det er veldig positivt å ha en produsent som er "jordnær" og lytter til brukerne sine.

Kenol

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2005
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    12
    hmhmhmhmmhmh. transistor all the way baby.. rolf jeg kan anbefale deg en nad m3. Som sikkert vil tilfredstille dine behov:)

rolfozzy skrev:
    rolfozzy skrev:
    BHO skrev:
    bjornh skrev:
    SaltyDog skrev:
    rolfozzy skrev:
    SaltyDog skrev:
    rolfozzy skrev:
    Lite ulyd fra den. ;)
    Dørgende tyst kan vi si.
    Og her er den.

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.963
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    GnR3 skrev:
    hmhmhmhmmhmh. transistor all the way baby.. rolf jeg kan anbefale deg en nad m3. Som sikkert vil tilfredstille dine behov :)
    Det er lov å forsøke, GnR3.
    Men jeg har på fornemmelsen at rolfozzy ikke slutter med rør før den dagen han legger bort pipa si for godt... ;)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    NAD..? nåneidengårikkesålettsåtaikkeden!

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Satte opp et anlegg nr. 2 her i huset, dog in the apartment downstairs. Ikke sammenlinbart med MI nei..!

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Siggerud
    Torget vurderinger
    1
    Som en følge av å ha møtt påstanden, og i erkjennelse av riktigheten i denne, at jeg har da slett ikke gode nok høyttalere til å forløse så gode forsterkeres fulle potensiale, måtte jeg foreta meg noe. Noe drastisk. En telefon til Ole Petter Sparre har avhjulpet ting før, og også denne gangen skjedde det noe. Han stod snart utenfor med bilen full av ting, for heller ikke kilden(e) mine var gode nok. Etter noen timers oppmåling, kobling og rigging fikk anlegget tilført nytt cd-drev, en Metaxa Phos, ny DAC, Audio Research, nye høyttalere, JM Lab Diva BE samt all kabling utskiftet, inkl feite nettkabler m/ ferriter og nettfiltre. Fortsettelse, bilder og beskrivelser vil følge. En liten teaser: Squeezeboxen er uinteressant å lytte på, og CD'n er slett ikke død!

Edit: Noen timers oppmåling/rigging var nok nærmere 4-5 timer...
    Ole Petter er nøye på detaljene.

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.963
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Jøss! :eek:
    Her har du virkelig slått deg løs, .retteP.
    Bytta ut hele kjeden (bortsett fra MI 9/11 da selvfølgelig...)
    Gratulerer. Dette blir spennende å følge. Vi venter på bilder og lytteinntrykk!

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.963
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    For halvannen måned siden lot jeg MI 10.1 (25W klasse A) overta for MI 9 (60W klasse A) på lytterommet mitt (3x4m). Jeg må innrømme at jeg var litt skeptisk; dette måtte jo være som å hoppe etter Wirkola... At Usherne mine ikke akkurat er lettdrevne (oppgitt 87 dB/W/m, rapportert 85-86 dB/W/m) gjorde ikke saken bedre. Dette kunne ikke gå bra...!

Men MI 10.1 har gjort mine tanker og tvil grundig til skamme. Sammen med preen MI 11 og Usher Be 718 spiller den så uforskammet uanstrengt at det ikke er til å tro! Oppløsning og dynamikk er helt på topp, og den deilige og presise bassen bare er der. Så det ser ut som at MI 9 nå er fristilt til andre oppgaver.

Jeg synes faktisk at MI 10.1 er kneppet mer oppløst enn MI 9. Det lille rommet kan ha betydning her, men Malmin har fortalt at han har tatt i bruk noen nyutviklete kretsløsninger i MI 10.1. Disse kretsene blir også å finne i den kommende MI 9.1. Det spørs om ikke dette går ut over sjelefreden min... ;)

Superkomboen MI 10.1/11 forjener enda en visning. Foto av bjornh:

Jeg tyvlåner Amademus flotte kattebilde, som et symbol på at MI 10.1 spiller oppløst og kattemykt, helt uten kanter, men med kraft og pondus når det trengs.

Vedlegg

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Siggerud
    Torget vurderinger
    1
    SaltyDog skrev:
    nyutviklete kretsløsninger i MI 10.1. Disse kretsene blir også å finne i den kommende MI 9.1. Det spørs om ikke dette går ut over sjelefreden min... ;)
    Der gikk min åt helvete også!

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Ja, da jeg snakket med Roar Malmin sist, så snakket han en del om den nye kretsløsningen, som han også ønsket å videreføre i nye MI 9.1. Muligens kommer noe av det samme den påtenkte MI Mosfet II han har planer om også til å inneholde den samme tenkningen.

Jeg for min del er forferdelig imponert over MI 10.1. Jeg har hatt mange forsterkere med hundrevis av watt, men ingen som så enkelt og greit spiller hardcore no-nonsense High-End.

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.963
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    bjornh skrev:
    Ja, da jeg snakket med Roar Malmin sist, så snakket han en del om den nye kretsløsningen, som han også ønsket å videreføre i nye MI 9.1. Muligens kommer noe av det samme den påtenkte MI Mosfet II han har planer om også til å inneholde den samme tenkningen.

Jeg for min del er forferdelig imponert over MI 10.1. Jeg har hatt mange forsterkere med hundrevis av watt, men ingen som så enkelt og greit spiller hardcore no-nonsense High-End.
    Jeg er også svært imponert over MI 10.1. Her er faktisk en "hardcore no-nonsense High-End" [ bjornh (c) ] effektforsterker tilgjengelig for en latterlig lav sum penger. Den fortjener å selge i bøtter og spann. Jeg håper at så skjer, og jeg påstår at det ville den ihvertfall ha gjort hvis:
    1) Den hadde et mer kjent navn.
    2) Den hadde dobbel/tredobbel pris.

Fidelity har lånt et sett MI 10.1 / MI 11, og jeg håper at dette resulterer i en grundig omtale. Dette er viktig for Musical Innovation. Det var den glitrende omtalen av MI 9 i Fidelity, sammen med et hjemlån, som er hovedårsaken til at racket mitt nå er fylt opp av MI-forsterkere.

olisn1

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Antall liker
    4
    Fanden ta... :-\
    Har Roar Malmin antydet pris for innbygging av dette nye kretsløpet?

Ole G :)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    MI 10.1 er på mange måter ved kjerne av det som er high-fidelity. Nærhet, gjennomsiktighet, dynamikk og linearitet. Det er "lett å si" at det er det som gjør den så bra.

Hardcore no-nonsense High End... Det er bare sånn det skal være! ;D

-hva det kommer til å koste å bygge inn det nye kretsløpet vet jeg ikke, siden det neppe er samme antall kondiser, høyere spenning her og der og kretsløsninger som er helt forandret. Må nok nye print inn mm. Trenger ikke ta livet av bankkortet, eller lage svimerker langs kantene heller... Tror nok at det bli overkommelig å oppgradere MI 9 til MI 9.1.

Som SaltyDog skriver, så er det faktisk viktig for et lite og marginalt kjent merke som Musical Innovation å få omtale. Det skaper interesse og ikke minst kan føre til at flere får god lyd -det er viktig. Jeg mener også det er viktig for Hi-Fi interessen blant folk flest å ha norske produsenter som legges merke til. Da har man noe "kjent og kjært", som det sies på norsk. Og at man kan skaffe seg svært gode produkter til en overkommelig pris de kan sette inn i racket og komme til lyd-nirvana.

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.963
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Lagga skrev:
    Ai ai ai, spennende nyheter her altså!
    Fikk lovnad fra Roar om torsdagen, at en MI 10.1 er klar for prøvelytt over helga,
    dvs nå. 8) Er superklar for en liten kjøretur til Hokksund - har også en Luxman kvern til rep hos trollmannen,
    så det blir superspennende å få både en MI 10.1 og en PD 310 i hus, gleder meg veldig! :D
    Har jo faktisk en MI 11 i huset ennå, den står her og puster ut etter sin Østfoldturné. Får dn lov å bli her en uke eller to til, kan det faktisk testes ut et komplett MI sett; MI 11 i front, min MI 8 på bass og en MI10.1 på topp, via en Malminnyreparert PD 310; det vil bli innmari morsomt!!
    Vennlig hilsen Morten
    Hei Lagga, ble det noe av dette...? ???
    (Jeg vet at du er igang med et spennende høyttalerprosjekt, men kanskje allikevel...)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Fikk Lagga MI 10.1 hjem? -litt stille fra den kanten nå...

Jaerbu

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Antall liker
    582
    Avogtil går tiden treegt. Hjemme venter to Mi10, ombyggd av Malmin til brokoplede monoblokker.
    10 dager igjen før prøvelytt. Jaja. :)

Jaerbu

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Antall liker
    582
    Nope, vært her i 10 dager allerede. 3 ukers tur denne gang. Passer midt i blinken med en uke overtid nå etter ferie + forsterkerkjøp. ;)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jaerbu skrev:
    Nope, vært her i 10 dager allerede. 3 ukers tur denne gang. Passer midt i blinken med en uke overtid nå etter ferie + forsterkerkjøp. ;)
    Kjekt å ha noe å glede seg til når man kommer hjem. Fordelen med oljå er jo tiden du har mellom turene imo. Og det er jo ikke så mye tid som tilbringes på plattå i forhold til da min far begynte på Ekofisk i 76. Da han gikk av med pensjon for omtrent tolv år siden var mye forandret mht fritid. En god jobb for hifi-freaks. Regner med at du har med laptop full av flac på jobb.

Jaerbu

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Antall liker
    582
    Ja 2-4 rotasjon er absolutt til å leve med. Bruker tiden her ute til å bestille musikk og annlegs-dubeditter. Blir lite musikklytting egentlig. Radio og you-tube er greia. Så da er det extra godt å komme hjem og tilfredstille musikk abstinensen :).

Nå er det en ny eller brukt dac som står for tur. Har vel mest lyst på El.Comp. Rega er også en kandidat men vil helst ha med xlr ut. jaja, har god tid enda ;D

Jaerbu

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Antall liker
    582
    NFB-8. Du bare scroller litt ned på siden, så kommer specs og bilder.

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    4.823
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    hehe-

slang nettopp Monster Magnet's Powertrip på platespilleren -
    volum på 12 med MI11 + 10.1 + Spendor A9 ;D

gjett om sveisen ble fønet tørr ganske kjapp 8)

morro, dette her ;D ;D ;D

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.963
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Jaerbu skrev:
    Avogtil går tiden treegt. Hjemme venter to Mi10, ombyggd av Malmin til brokoplede monoblokker.
    10 dager igjen før prøvelytt. Jaja. :)
    Bare 7 dager igjen nå, Jaerbu... ;)

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.963
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    slartibartfast skrev:
    hehe-
    slang nettopp Monster Magnet's Powertrip på platespilleren -
    volum på 12 med MI11 + 10.1 + Spendor A9 ;D
    gjett om sveisen ble fønet tørr ganske kjapp 8)
    morro, dette her ;D ;D ;D
    Jeg har også våget meg opp til kl 12 på volumknappen noen ganger med MI 11/10.1... ;D
    (og det merker du.)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Så høyt spiller jeg aldri! ;D

• Laster inn…