Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    340
    Torget vurderinger
    1
    lassemann skrev:
    JanR skrev:
    RM skrev:
    Tja, Ranger, Slartibastfast, Lassemann og Lagga kjøpte faktisk alle uten å ha hørt den først. Pluss en del som ikke frekventerer hfs, og derfor skal forbli unevnte.

Roar
    Dem om det.

/jan
    Vel, Jan... Jeg lånte en kort periode et eldre MM riaatrinn Roar bygde for noen år siden, og det var nok bygget på samme lesten som disse enkleste versjonene som versjerer nå. Men likevel, ble så imponert jeg at jeg sporensreks ringte Roar, og vips så hadde jeg bestilt et.. Tenkte vel i et svakt øyeblikk, "den som intet våger, intet vinner"..

Fikk bare så riktig magefølelse på dette altså ;) Og det stemte.. Etter snart 30 år som hifislave tar man faktisk en del ting på magefølelse og erfaring ;)

Edit: Prøver den en dag hos deg vet du ;) :)

mvh
    lassemann
    Magefølesen er god å ha, og har stort sett fungert bra hos meg opp i gjennom tia, men et og annet bomkjøp har det vel blitt ::)

Har veldig stor tro på malminriiaen, kanskje jeg etter hvert bytter ut min kjære og velspillende Graham Slee Era V.

Destiny..

RM

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    1.508
    Torget vurderinger
    2
    MM ca 36dB og MC ca 28dB. Det er ikke lagt opp til justering av disse, men du kan spesifisere hva du vil ha hvis dine behov er veldig spesielle.

Roar

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    RM skrev:
    MM ca 36dB og MC ca 28dB. Det er ikke lagt opp til justering av disse, men du kan spesifisere hva du vil ha hvis dine behov er veldig spesielle.

Roar
    da må jeg ha step up eller ? for low output mc ?

RM

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    1.508
    Torget vurderinger
    2
    Det behøver du ikke. I tillegg er denne RIAAen VELDIG støysvak, noe de fleste brukerne sikkert kan bekrefte.

Roar

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.588
    Torget vurderinger
    10
    RM skrev:
    Inngangsimpedans 47K. Følsomhet 1V for full utstyring.

Roar
    Når jeg hadde MOSFETen så fikk jeg inntrykk av at den måtte "drives".
    Har en feeling om at det er positivt mtp dynamikk. Og at forsterkere som ikke trenger å drives oppfattes som litt kjedelige. Stemmer det?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.588
    Torget vurderinger
    10
    Angerer forresten på at jeg kvittet meg med MOSFETen. Nå hadde jeg trengt den. ADHDHIFI er ikke alltid lurt (en meget utbredt diagnose her inne ;D). Skal kjøre aktiv deling og den MOSFET sluggern hadde en utrolig bra basskontroll med slam. Skal drive 2 stk 15" på hver side.

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    RM skrev:
    Den har ingen problemer med 3R, du skal bare passe på kjølefinnetemperaturen hvis du spiller høyt lenge. Har du spesielle behov for å drive lave impedanser, er det kanskje en fordel å bruke trafo med lavere spenning som samtidig gir deg mer strøm til rådighet.

Roar
    Takk Roar! Får se hvor jeg ender på forsterker til bassene. Dele aktivt, og MI-10 må jo ha et par kompanjonger som yter den rettferdighet ;)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.588
    Torget vurderinger
    10
    Og en ting til....................Roar, ingen morsomme kommentarer om størrelsen på rommet mitt og at jeg skal ha 4 stk 15 tommere :eek:

Det funker nemlig ;D når man har åpen baffel 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)

olisn1

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Antall liker
    4
    Etter hva jeg mener å ha fått med meg, skal bli flere versjoner av denne RIAA'n, men foreløpig bare den minste som er i handel ... eller? Uansett, hvilken pris er det snakk om?

Ole G :)

RM

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    1.508
    Torget vurderinger
    2
    Neida Hans Erik, skal ikke si noen ting. Uansett sier jentene at størrelsen ikke betyr noe. At jenter ofte tilpasser kartet etter virkeligheten snakker vi ikke noe om i denne sammenhengen.

Ellers har både Lassemann og jeg MOSFETer til salgs. Kanskje du burde ha en spesialversjon med mer strøm tilgjengelig? Jeg bare nevner det.

Roar

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.963
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    4.923
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    jokris skrev:
    RM skrev:

Roar
    da må jeg ha step up eller ? for low output mc ?
    har som nevnt en low output mc (DV XX2 mkII) og det funker utmerket!

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    340
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle MI venner :) i løpet av et par uker er også jeg MI venn, da jeg kjøper MI Mosfeten til SaltyDog :) Inntil videre vil jeg bruke min Creek Destiny som Pre da jeg kan splitte den i to, ikke fysisk ;) men deler enkelt effekttrinn fra Preamp med en knapp på baksiden.

Men etter hvert må jeg jo ha en "ordentlig" preamp til mosfeten, og noen sier at rørpre fungerer bra, andre er veldig fornøyd med MI preampene!

Setter her ut to postulat ang MI preampene!

Postulat 1. MI preampene er litt for mørke, kunne sprudle litt mere og ha litt mer glans i toppen. De har litt dårligere innsyn enn andre gode preamper? Vet at Håkon Rognlien nevnte at han ønsket litt mer gjennomsiktighet/innsyn/glans en gang.

Postulat 2. Potmeter er for følsomt, og spiller veldig høyt veldig tidlig?

Dette er altså bare basert på rykter og hva noen andre har sagt, så her er det opp til dere som har MI preamper, og sammenligna dem med andre pre og arrestere meg på disse to postulata!

Litt hvorfor jeg spør er fordi i utgangspunktet så kunne jeg tenkt meg en MI 12 som pre til Mosfeten. P.S. Her vil jeg ha ærlige svar!

Destiny.. :)

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    4.923
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    hvor er det du holder til?

kan tilby en prøvelytt, det sier mer enn 1000 ord....

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    RM skrev:

Roar
    er ikke 28db lavt da ? har 60db idag

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    slartibartfast skrev:
    hvor er det du holder til?

kan tilby en prøvelytt, det sier mer enn 1000 ord....
    skulle gjerne testet jeg, men flyttet fra hadeland for mange år siden og bor ett stykke unna pr idag

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.588
    Torget vurderinger
    10
    RM skrev:
    Neida Hans Erik, skal ikke si noen ting. Uansett sier jentene at størrelsen ikke betyr noe. At jenter ofte tilpasser kartet etter virkeligheten snakker vi ikke noe om i denne sammenhengen.

Ellers har både Lassemann og jeg MOSFETer til salgs. Kanskje du burde ha en spesialversjon med mer strøm tilgjengelig? Jeg bare nevner det.

Roar
    Hva er best til å drive doble lettdrevne 15 tommers dipolbasser? Mosfeten eller 60watts klasse a ampen din?

Jeg liker best forsterkere som eliminerer behovet for panelovner. Smart, da reduserer man antall bokser på lytterommet.......eeeehhhh..... ikke helt sant når man driver med tri-amping og aktivt delefilter. Ja også har jeg et par til i reserve.....sånn til lettdrevne fulltoner :p

RM

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    1.508
    Torget vurderinger
    2
    Først til Jokris: Hvis du har 60dB i dag, vil MI 14 spille høyere. Du må legge sammen de tallene jeg oppgav i post 1761. Du ender altså opp med en totalforsterkning på 36 + 28, altså 66dB. Mao plenty med gain.

Så til Destiny: Ditt "postulat" gjelder preampene MI 1 og MI 6. Det er heller ikke ett problem med nivå nå sammenlignet med MI 6. På sistnevnte kom mye av volumet veldig tidlig. Lassemann disponerer en MI 11. Du kan sikkert få låne den.

Det er ellers å bemerke at Håkon Rognlien har ett sett med MI 10.1 og MI 11 til test nå. Har du noen spørsmål, kan du sikkert få svar av han også.

Det er også flere her på hfs som har MI 11 og MI 12. Noen av dem har også delt sine inntrykk med oss tidligere i MI tråden.

Roar

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Destiny skrev:
    Postulat 1. MI preampene er litt for mørke, kunne sprudle litt mere og ha litt mer glans i toppen. De har litt dårligere innsyn enn andre gode preamper? Vet at Håkon Rognlien nevnte at han ønsket litt mer gjennomsiktighet/innsyn/glans en gang.
    Her kan jeg svare. Nå har ikke jeg hørt alle pre'er der ute, men hadde en ganske heftig sammenligning med en MI-11 og en rørpre av merket Rogue Perseus. Dette er ikke til forkleinelse av Rogue'n for den er god og man kan jo tuberolle herfra og til evigheten, men jeg endte opp med MI-11.
    De ble testet med MI-10 effekt og en zappulse 2.3.
    Det jeg opplevde fra MI-11 uansett effekt innkoblet var gjennomsiktighet, klarhet, dypt rom. Veldig detaljert. Det var låter hvor detaljer ble "blurry" på Rogue i mangel av et bedre ord, mens på MI-11 kom det frem.
    Jeg hadde en Lyngdorf 2200TDAI rett før det, og den hadde ikke samme gjennomsiktigheten, og ga meg ikke i nærheten av samme godfølelsen.
    Uansett går jo dette på preferanser, men man trår nok ikke mye feil med en MI-11 eller MI-12. Bjornh er vel en av de få som har hatt muligheten til å analysere begge disse og det står vel en del tidligere i tråden.
    Få hørt en, eller testet en :)

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    340
    Torget vurderinger
    1
    RM skrev:
    Først til Jokris: Hvis du har 60dB i dag, vil MI 14 spille høyere. Du må legge sammen de tallene jeg oppgav i post 1761. Du ender altså opp med en totalforsterkning på 36 + 28, altså 66dB. Mao plenty med gain.

Så til Destiny: Ditt "postulat" gjelder preampene MI 1 og MI 6. Det er heller ikke ett problem med nivå nå sammenlignet med MI 6. På sistnevnte kom mye av volumet veldig tidlig. Lassemann disponerer en MI 11. Du kan sikkert få låne den.

Det er ellers å bemerke at Håkon Rognlien har ett sett med MI 10.1 og MI 11 til test nå. Har du noen spørsmål, kan du sikkert få svar av han også.

Det er også flere her på hfs som har MI 11 og MI 12. Noen av dem har også delt sine inntrykk med oss tidligere i MI tråden.

Roar
    Takker for kjapt svar igjen Roar, da er det nok en MI 12 som er mest innteresert å få testa etter hvert etter som den ligger i et prisleie som passer best.

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    340
    Torget vurderinger
    1
    Til SannaX.. Hvis du har testa den mot Rogue Perseus og fikk best resultat med MI 11 så kan den absolutt ikke være mørk/lukket!

Tror jeg da må få lånt meg en MI 12 etterhvert!

Tar gjerne i mot flere innspill på mine to postulat.

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.963
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Mitt inntrykk av preampen MI 11 er at den er alt annet enn mørk/lukket. Det er derimot åpenheten, innsynet og romfølelsen som slår meg. Jeg har ikke hørt tidligere modeller, og kan derfor ikke uttale meg om disse. Jeg har heller ikke hørt "lillebroren" MI 12, men bjornh har prøvd begge. Han har såvidt jeg kan huske noen innlegg om dette tidligere i tråden.

Lassemann har en MI 11 på hjemlån. Prøv denne sammen med Mosfet'en! ;)

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    SaltyDog skrev:
    Mitt inntrykk av preampen MI 11 er at den er alt annet enn mørk/lukket. Det er derimot åpenheten, innsynet og romfølelsen som slår meg. Jeg har ikke hørt tidligere modeller, og kan derfor ikke uttale meg om disse. Jeg har heller ikke hørt "lillebroren" MI 12, men bjornh har prøvd begge. Han har såvidt jeg kan huske noen innlegg om dette tidligere i tråden.

Lassemann har en MI 11 på hjemlån. Prøv denne sammen med Mosfet'en! ;)
    +1 MI12 er ihvertfall alt annet enn mørk/lukket som du skriver og den skal vel være ganske lik MI11

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.338
    Torget vurderinger
    1
    JanR skrev:
    RM skrev:
    Tja, Ranger, Slartibastfast, Lassemann og Lagga kjøpte faktisk alle uten å ha hørt den først. Pluss en del som ikke frekventerer hfs, og derfor skal forbli unevnte.

Roar
    Dem om det.

/jan
    Oss om det!! Min MI 10.1 hadde jeg bare "anbefalt" og hadde ikke en gang hørt MI 10 før jeg slo til! ...og pappa blei så gla da'n fikk'en skjønner'u!!

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.338
    Torget vurderinger
    1
    RM skrev:

Roar
    SE-versjon??? -er det ikke en Mosfet II på vei, da..???? ;)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    bjornh skrev:
    JanR skrev:
    RM skrev:

Roar
    Dem om det.

/jan
    Oss om det!! Min MI 10.1 hadde jeg bare "anbefalt" og hadde ikke en gang hørt MI 10 før jeg slo til! ...og pappa blei så gla da'n fikk'en skjønner'u!!
    Dem, oss, de samma for meg.
    Liker å høre på ting, gjerne over tid. At dere ikke trenger det er jo flott for dere.

Når det er sagt, hørt litt på MI jeg også ;) Favo'n er fortsatt MI 10.

/jan

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.338
    Torget vurderinger
    1
    SannaX skrev:
    Destiny skrev:
    Her kan jeg svare. Nå har ikke jeg hørt alle pre'er der ute, men hadde en ganske heftig sammenligning med en MI-11 og en rørpre av merket Rogue Perseus. Dette er ikke til forkleinelse av Rogue'n for den er god og man kan jo tuberolle herfra og til evigheten, men jeg endte opp med MI-11.
    De ble testet med MI-10 effekt og en zappulse 2.3.
    Det jeg opplevde fra MI-11 uansett effekt innkoblet var gjennomsiktighet, klarhet, dypt rom. Veldig detaljert. Det var låter hvor detaljer ble "blurry" på Rogue i mangel av et bedre ord, mens på MI-11 kom det frem.
    Jeg hadde en Lyngdorf 2200TDAI rett før det, og den hadde ikke samme gjennomsiktigheten, og ga meg ikke i nærheten av samme godfølelsen.
    Uansett går jo dette på preferanser, men man trår nok ikke mye feil med en MI-11 eller MI-12. Bjornh er vel en av de få som har hatt muligheten til å analysere begge disse og det står vel en del tidligere i tråden.
    Få hørt en, eller testet en :)
    Jeg har hatt begge innom, ja. MI 11 og MI 12 er veldig like i lydsignatur. Til halve prisen av MI 11 er MI 12 et skandaløst kupp, som får mye dyrere ting til havne i skyggenes dal....

Hovedforskjellene mellom MI 11 og MI 12, er at MI 12 framstår som "strammere" i lyden, noen setter kanskje pris på det, bassen kan virke strammere og mindre utstrakt eller den er mindre jovial. MI 11 er mangler ikke kontroll, men har mer luft og dybde totalt sett. Man merker akkurat det på en del akustiske opptak. Men, mangler du pengene til MI 11, så kan du trygt kjøpe MI 12. Det er High-End uansett..!

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    340
    Torget vurderinger
    1
    Da må jeg få testa en MI 12 etter at Mosfeten har kommet i hus ;)

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    JanR skrev:
    Liker å høre på ting, gjerne over tid. At dere ikke trenger det er jo flott for dere.

/jan
    Er ikke bare bare detta Jan :D Du vet, denne tråden er jo en selverklært menighet og pastoren vår er Roar ;) Som tatt rett ut av en sørlandsby... Alt han sier er jo hellig og ubetvilt. Derfor er det ikke noe vits i å teste i det hele tatt. Bare å bestille uprøvd ;) ;) :)

mvh
    lassemann
    (nyfrelst ;))

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.338
    Torget vurderinger
    1
    MI 12 og MI Mosfet er en kjempegod kombinasjon. Jeg likte de to sammen veldig godt. På mange måter er det "folke High-End" i all sin sannhet. Og Mosfet'en kan vrenge bra med liv ut av høyttalere, og jeg tror man ikke skal stirre seg blind på "2 x 160 watt" for den er veldimensjonert. Den blir såpass varm når den er påslått, at jeg mistenker Roar Malmin lar den kjøre en del Kl. A før den går over i A/B.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    lassemann skrev:
    JanR skrev:

/jan
    Er ikke bare bare detta Jan :D Du vet, denne tråden er jo en selverklært menighet og pastoren vår er Roar ;) Som tatt rett ut av en sørlandsby... Alt han sier er jo hellig og ubetvilt. Derfor er det ikke noe vits i å teste i det hele tatt. Bare å bestille uprøvd ;) ;) :)

mvh
    lassemann
    (nyfrelst ;))
    Såpass har jeg skjønt ;)

/jan

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    340
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal bruke forsterkern på disse lekkerbiskene
    86db følsomhet, 4ohms nominell belastning og en dipp ned til 3,4ohm ved 179hz.

Dynaudio er jo av mange nevnt å ha godt av litt krefter.

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    340
    Torget vurderinger
    1
    bjornh skrev:
    MI 12 og MI Mosfet er en kjempegod kombinasjon. Jeg likte de to sammen veldig godt. På mange måter er det "folke High-End" i all sin sannhet. Og Mosfet'en kan vrenge bra med liv ut av høyttalere, og jeg tror man ikke skal stirre seg blind på "2 x 160 watt" for den er veldimensjonert. Den blir såpass varm når den er påslått, at jeg mistenker Roar Malmin lar den kjøre en del Kl. A før den går over i A/B.
    Satser på at Mosfet/MI 12 blir en god match til mine Dynaudio Focus 160 da.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.338
    Torget vurderinger
    1
    lassemann skrev:
    JanR skrev:

Når det er sagt, hørt litt på MI jeg også ;)  Favo'n er fortsatt MI 10.

/jan

mvh
    lassemann
    (nyfrelst ;))
    Roar Malmin, Du som er Musical Innovation
    La Din Hi-Fi være hellig
    La din High-End komme
    La din lydfilosofi lyde i lytterommet
    slik som i demo-rommet
    Gi oss i dag vår daglige musikk
    Forlat oss for våre dårlige komponenter
    slik vi også forlater andres valg av dårlige komponenter
    Led oss ikke inn dårlige kjøp
    men befri oss fra dårlig lyd-kvalitet
    For det gode ryktet er Ditt
    og Musical Innovation i evighet
    Play

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    bjornh skrev:
    lassemann skrev:
    JanR skrev:

/jan

mvh
    lassemann
    (nyfrelst ;))
    Roar Malmin, Du som er Musical Innovation
    La Din Hi-Fi være hellig
    La din High-End komme
    La din lydfilosofi lyde i lytterommet
    slik som i demo-rommet
    Gi oss i dag vår daglige musikk
    Forlat oss vår dårlige smak
    og for dårlige komponenter
    Led oss ikke inn dårlige kjøp
    men befri oss fra dårlig lyd-kvalitet
    For det gode ryktet er Ditt
    og Musical Innovation i evighet
    Amen

/jan

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Fantastisk Bjørn! Kommer til å skrive den ut og henge de Ordene på veggen ;D

Dritkult ;D

mvh
    lassemann

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.338
    Torget vurderinger
    1
    ...så lenge det ikke er et insekt så...

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Herlig Bjørn!! ;D
    Forøvrig kan nevnes at jeg hadde en Mosfet på lån også, som ble testet mot mine dengang Pioneer S-3EX fronter. At en forsterker på 160 konservative Watt, som nå går på brukten til 6-7K, skulle ha en slik basskontroll, det hadde jeg ikke trodd.
    Igjen...det var i eget rom på eget annlegg, og det er selvfølgelig subjektivt, men jeg kan ikke skjønne at Mosfet kan være noe annet enn et sensasjonellt kjøp, langt over bruktverdien, og trolig fullprisen den selges til.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn