Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.338
    Torget vurderinger
    1
    Jeg pleide å ha noen Meridian ting før. Litt mer kjøtt på beinet nå, for å si det enkelt.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.834
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Dazed skrev:
    Ikke så lett å motstå dette her når hele gjengen blir lyriske av begeistring for denne nye boksen.
    Morten: Er den koblet opp og spiller? Du får gi lyd hvis du har lyst til å gi en ørliten demo en dag. Jeg er jo ikke mange minuttene unna.
    RIAA'n er koblet opp Dazed, jobber med å spille den inn, så passer det bra at det ble et par nye plater på messa i Halden nå i helga. ;)

Leser fram mot eksamen torsdag, så er jeg klar for besøk etter det. ::)

Vennlig hilsen

Morten

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Lagga skrev:
    RIAA'n er koblet opp Dazed, jobber med å spille den inn, så passer det bra at det ble et par nye plater på messa i Halden nå i helga. ;)
    "Et par", ja. Jeg så det. ;D

Lagga skrev:
    Leser fram mot eksamen torsdag, så er jeg klar for besøk etter det. ::)
    Viderutdanning, gitt! Kudos til de som har pågangsmot nok til det! Lykke til!

Jepp, det er en del prosjekter på gang denne uka, så det høres bra ut, det. Vi snakkes nærmere. :)

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.963
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    kwil skrev:
    Hei kjære menighet.
    Har IKKE trålet alle 92 sidene. Finner dog ved litt lesing her og der myte skryt av MI produktene og mange virker særs fornøyd. Selv har jeg bare kort, kort testet den lille riaa`n i kontrollert miljø (låter fint den) OG hørt MI 11 og 10.1 spille meget godt i ukjent oppsett. Imidlertid da ikke testet opp mot annen seriøs hifi. Så her er poenget OG spørsmålet.
    Er det noen som har testet MI produkter mot andre seriøse merker OG som kan poste noen ord om opplevelse til sammenlikning med noe annet? Altså ikke bare skriverier ala: "dette låter flott", "fantastiske saker" m.m. Altså en beskrivelse av hva disse måtte gjøre ulikt, testet mot annen kvalitets elektronikk?
    pft
    mvh
    Min hifi-cv mht forsterkeri bærer ikke særlig preg av det du kaller "seriøs hifi", så jeg er nok ikke den rette til å uttale meg.
    Tandberg TR2075 MkII, Holfi Integra 8, Xindak XA8800MNE monoblokker, Audionet SAM V2 er vel alle for mid-fi å regne.
    Men jeg føler at jeg med Musical Innovation har tatt det første forsiktige steget inn i det forjettede "High End" landet. ;)
    Kanskje noen andre i "MI-menigheten" har bedre sammenligningsgrunnlag...?

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    bjornh skrev:
    Jeg pleide å ha noen Meridian ting før. Litt mer kjøtt på beinet nå, for å si det enkelt.
    jeg har jo hatt gleden av åhøre meridian før, selv om det ikke var min cup of tea, vil det si at
    MI spiller like detaljert og presist men med mer organisk lyd og kanskje mer autoritet ? slam?
    er produktene gjennomsiktig ?

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.963
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    jokris skrev:
    bjornh skrev:
    jeg har jo hatt gleden av åhøre meridian før, selv om det ikke var min cup of tea, vil det si at
    MI spiller like detaljert og presist men med mer organisk lyd og kanskje mer autoritet ? slam?
    For en stund siden spurte jeg Roar Malmin hvilket lydideal han forsøkte å bygge inn i sine forsterkere.
    Svaret var kort og greit: Åpenhet. Med åpenhet følger også luftighet, gjennomsiktighet, godt innsyn i musikken.
    I tillegg gir min kombo MI 11/9/10.1 en mellomtone med kropp, og en deilig presis bass.
    Jeg blir gang på gang slått av den uanstrengte mektigheten/autoriteten som den spiller med.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    SaltyDog skrev:
    jokris skrev:
    bjornh skrev:
    For en stund siden spurte jeg Roar Malmin hvilket lydideal han forsøkte å bygge inn i sine forsterkere.
    Svaret var kort og greit: Åpenhet. Med åpenhet følger også luftighet, gjennomsiktighet, godt innsyn i musikken.
    I tillegg gir min kombo MI 11/9/10.1 en mellomtone med kropp, og en deilig presis bass.
    Jeg blir gang på gang slått av den uanstrengte mektigheten/autoriteten som den spiller med.

oki, lurer bare på hvordan ria vil passe inn i mitt røroppsett for jeg skal ikke bytte forsterkeri, der har jeg funnet roen ;D

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.963
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Lenger oppe i tråden beskriver Lassemann, Lagga, Slartibartfast og HCS sine erfaringer med MI RIAA.

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Vel, MI 10.1 har gått noen timer her nå og denne forsterkeren er den best lydende forsterker jeg jeg har hørt for å starte med konklusjonen først. Makan til nerve og tilstedeværelse i musiken.. Lar Come Shine kose seg gjennom GamuT CD1 (som også er ny her i heimen og svært god...) og synergien mellom komponenter er strålende.. Som Salty nevner høyere oppe her er helt klart åpenhet et veldig beskrivende ord.. Det er en sømløs lettflytende lyd som øret nyter. Det er ikke den ekstreme dynamikken til Mosfet, som kanskje kunne trykke litt i deler av mellomtoneområdet, men en letthet og samtidig varm gjengivelse som skaper en helt utrolig tilstedeværelse i musiken. Piano er vanskelig å få til synes jeg, spesielt på CD. Come Shine klinger veldig godt med sitt pianospill og dybde og holografi er så til de grader tilstede og plassering av instrumenter er uproblematisk.. Dette er Klasse A lyd på alle måter, utrolig vakkert på denne jazz-musikken må jeg si og lyttertretthet, ja, hva er det ?? ;)

Nydelig forsterker dette her, rett og slett... Og ennå har jeg ikke kommet til vinylen i kveld for ting skjer med MI RIAA også merker jeg ;)

mvh
    lassemann

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    lassemann skrev:
    Vel, MI 10.1 har gått noen timer her nå og denne forsterkeren er den best lydende forsterker jeg jeg har hørt for å starte med konklusjonen først. Makan til nerve og tilstedeværelse i musiken.. Lar Come Shine kose seg gjennom GamuT CD1 (som også er ny her i heimen og svært god...) her i kveld og synergien mellom komponenter er strålende.. Som Salty nevner høyere oppe her er helt klart åpenhet et veldig beskrivende ord.. Det er en sømløs lettflytende lyd som øret nyter. Det er ikke den ekstreme dynamikken til Mosfet, som kanskje kunne trykke litt i deler av mellomtoneområdet, men en letthet og samtidig varm gjengivelse som skaper en helt utrolig tilstedeværelse i musiken. Piano er vanskelig å få til synes jeg, spesielt på CD. Come Shine klinger veldig godt med sitt pianospill her i kveld og dybde og holografi er så til de grader tilstede og plassering av instrumenter er uproblematisk.. Dette er Klasse A lyd på alle måter, utrolig vakkert på denne jazz-musikken må jeg si og lyttertretthet, ja, hva er det ?? ;)

Nydelig forsterker dette her, rett og slett... Og ennå har jeg ikke kommet til vinylen i kveld for ting skjer med MI RIAA også merker jeg ;)

mvh
    lassemann
    spennende , har hørt en del på samme cd spiller som du har og jeg kallte den alltid for ett rasedyr ;D den sier ifra hvis øvrig elektronikk ikke er bra nok var min erfaring ;D

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.834
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Dazed skrev:
    "Et par", ja. Jeg så det. ;D
    ::)

Dazed skrev:
    Viderutdanning, gitt! Kudos til de som har pågangsmot nok til det! Lykke til!
    Jo takk, men dette er en såkalt "kontrollprøve", som skal etterprøve kunnskapene i faget, består
    jeg ikke den, kommer jeg ikke på jobb dagen etterpå........ :-\

Hva gjelder MI 10.1, kjære allverden som den briljerte chez Lassemanns, beste lyden i den stua
    så langt - og det sier ikke lite! Og takk til Lille Adam og Lassemanns for en spesiell og svært hyggelig aften! 8)

Vennlig hilsen

Morten

Ranger

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.07.2011
    Antall liker
    25
    Sted
    Freiøya i Kristiansund.N
    Torget vurderinger
    1
    Hei folkens.
    Går ut i fra at det er flere som frekventerer denne tråden som bruker rør-pre på sine MI effektforsterkere.
    Ønsker tips om betalelige forforsterkere som kan være en god match på både Klasse A forsterkerne og Mosfet.
    Har liten erfaring med rørforsterkere og rørbytter og sånt fra før,så det er ingen ulempe om de er enkle å ha med å gjøre i forbindelse med eventuelle rørbytter.

mvh Rolf S

AB1

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.05.2010
    Antall liker
    1
    Audio Experience funker meget godt sammen med MI Mosfet.

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    AB1 skrev:
    Audio Experience funker meget godt sammen med MI Mosfet.
    He, he.. DET vet jeg også litt om 8)

Og du er fornøyd med kreftene i Mosfet i fht høyttalerne dine?

mvh
    lassemann

AB1

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.05.2010
    Antall liker
    1
    Jeg har ikke Mosfet mer pga. for lite effekt.

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.963
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Ranger skrev:
    Hei folkens.
    Går ut i fra at det er flere som frekventerer denne tråden som bruker rør-pre på sine MI effektforsterkere.
    Ønsker tips om betalelige forforsterkere som kan være en god match på både Klasse A forsterkerne og Mosfet.
    Har liten erfaring med rørforsterkere og rørbytter og sånt fra før,så det er ingen ulempe om de er enkle å ha med å gjøre i forbindelse med eventuelle rørbytter.
    mvh Rolf S
    Interessant! Som Ranger har jeg liten erfaring med rørforsterkere, men har en magefølelse av at rør pre / solid state effekt kan gi "det beste fra begge verdener". Audio Experience er nevnt, og bør vel prøves.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Audio Experience koster ikke all verden heller.. Kan ta litt tid før du får den, men fine ting. Impedanse match er alltid viktig , men det virker som om det går fint her :)

montesi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Antall liker
    969
    Torget vurderinger
    7
    Må nok innrømme at også jeg er på jakt etter en pre som ikke koster allverden. Lommeboka er tom:( Står nå en mosfet her i stua uten følgesevenn.. Har spillt med 40 integrerte rørwatt til mine von schweikert vr4jr en stund, men skulle tru det slår ut på richters skala når jeg får koblet mosfet`n til seks sjutommere:)

En varmtlydende solid state pre kan vel også funke, og da slipper man jo tenke på rørbytte eller å skru den av utenfor bruk.

Tips mottas med takk, også her:)

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    340
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha lest gjennom litt tidligere innlegg i MI tråden så må jeg nok endre på hva jeg trodde om MI preampene! MI 11 for gjennomgående skryt av de som har testa den, også av Håkon Rognlien i svar nr 34. Hvor han skriver at MI11 er tett på det beste av hva han har hørt av preamper!

Lagga har også et godt innlegg om at han likte MI11 meget godt. Og etter som bjornh måtte lette med lys og lykte for å kunne finne lydmessige forskjeller på MI11 kontra MI12 så mener jeg at MI12 kanskje må være et av de beste hi fi kjøpa der ute :)

Når jeg i løpet av helgen for MI Mosfet i hus, så må jeg nok få testa en MI12 foran ganske snarlig ;)

Destiny.. :)

Jaerbu

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Antall liker
    582
    Ranger skrev:
    Hei folkens.

mvh Rolf S
    Jeg bruker Mcintosh C220 rørpre på mine MI. Match made in heaven! 8). De begynner på ca.15K på børsen. Og rørbytte er plankekjøring. Plug and play.

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    340
    Torget vurderinger
    1
    Da står det et MI sett her og spiller :) det er en MI Mosfet som er nok knapt innspillt og en helt ny og rå MI 12.

Og førsteinntrykket er bedre enn forventet, som regel så syns jeg at helt kaldt og ubrukt utstyr spiller litt anemisk uten kropp på tonen og det mangler varme og den organiske lyden er ikke tilstede.

Men allerede etter en 1/2 times tid var det ikke halvgærent. Når det spiller såpass akseptabelt allerede bør det være et stort potensiale der ;D kan allerede nå høre litt mere detaljer enn med Destinyen, men har ikke helt fått den litt varme organiske lyden ennå.

Må si tusen takk til SaltyDog som kom og leverte på døra ;)

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Destiny skrev:
    Da står det et MI sett her og spiller :) det er en MI Mosfet som er nok knapt innspillt og en helt ny og rå MI 12.

Og førsteinntrykket er bedre enn forventet, som regel så syns jeg at helt kaldt og ubrukt utstyr spiller litt anemisk uten kropp på tonen og det mangler varme og den organiske lyden er ikke tilstede.

Men allerede etter en 1/2 times tid var det ikke halvgærent. Når det spiller såpass akseptabelt allerede bør det være et stort potensiale der ;D kan allerede nå høre litt mere detaljer enn med Destinyen, men har ikke helt fått den litt varme organiske lyden ennå.

Må si tusen takk til SaltyDog som kom og leverte på døra ;)

Spennende! venter fortsatt på min Mosfet

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    340
    Torget vurderinger
    1
    Ja detta blir spennende eddie1 :) det er sjeldent at jeg er såpass fornøyd første kvelden med helt kaldt utstyr, og helt rå preamp.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.338
    Torget vurderinger
    1
    Sannelig. Gratulerer med MI settet.

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    340
    Torget vurderinger
    1
    bjornh skrev:
    Sannelig. Gratulerer med MI settet.
    Takker takker :) da får vi håpe at det svarer til forventningene.... førsteinntrykket er i hvertfall overraskende bra ;D

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    340
    Torget vurderinger
    1
    Etter å spilt en 1 1/2 times tid etter at SaltyDog gikk i går så prøvde jeg å evaluere hva var bedre dårligere med MI Mosfet/MI 12 kontra Creek Destiny.

For jeg syns faktisk at MI settet allerede var bedre på en del ting, jeg syns at lydbildet var bedre med større klarhet/gjennomsiktighet, og det var enda lettere å plasere hvor ting var i dybden og i bredden. Jeg hørte detaljer som jeg ikke hadde lagt merke så godt til før, og syns også at bassen var enda litt mer tørr og presis, men alikevel med litt mer trøkk.

MI settet spillte allerede bra ang kropp på tonen, mangla bite litt i forhold til Destinyen, der det mangla mest nå var gløden på tonen, det som gjør at du virkelig slapper av og som gjør lyden litt magisk og deilig.

Lyden var nok sneppet mere teknisk med MI settet pr nå, men søren ikke mye altså, og hva da med innspillt MI 12? Tror at detta kan bli veldig bra.

Jeg er av natur skeptisk til nye produkter, og liker ikke å bytte ut ting jeg har lagt min elsk på, så her må virkelig MI settet prestere i ukene fremover og krype under huden på meg! For hvis ikke det klarer det så ryker det ut døra igjen. Jeg lar meg ikke imponere av hverken navn eller pris, her er det kun prestasjonen som gjelder, men der gjorde MI settet et veldig bra og bedre enn forventa førsteinntrykk!

AB1

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.05.2010
    Antall liker
    1
    Koble det sammen med Whistler Cerise kabler så blir det helt topp. Dere vil ikke tro hvor mye dette forbedrer den lyden på MI 11/Mosfet.

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    340
    Torget vurderinger
    1
    AB1 skrev:
    Koble det sammen med Whistler Cerise kabler så blir det helt topp. Dere vil ikke tro hvor mye dette forbedrer den lyden på MI 11/Mosfet.
    Har hørt veldig mye godt om Whistler Cerise, selv så bruker jeg nå en Van Den Hul D102 mk3 som også er en hybridkonstrukson og som jeg har testa før med godt resultat.

Veldig rolig, ren og klar lyd som har god balanse mellom å være krystallklar og samtidig ha litt varme.

AB1

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.05.2010
    Antall liker
    1
    Du vil med disse kablene få en dyp veldefinert bass og mye luft rundt instrumenter. Selv om du spiller høyt så blir det ikke "grumsete", og enorm 3D lydbilde hvor plassering av utøvere blir akkurat der de skal være.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    AB1 skrev:
    Du vil med disse kablene få en dyp veldefinert bass og mye luft rundt instrumenter. Selv om du spiller høyt så blir det ikke "grumsete", og enorm 3D lydbilde hvor plassering av utøvere blir akkurat der de skal være.
    dette skal testes av meg helt klart

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    340
    Torget vurderinger
    1
    I dag har jeg hatt en fridag og huset for meg selv, og da flytta jeg den mellomste hylla opp ca 10 cm litt pga at MI Mosfet blir ganske varm og kunne ha godt av litt mere luft over seg og litt for å komme til lettere på baksiden av forsterkern.

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    340
    Torget vurderinger
    1
    Men jeg har da selvsagt brukt dagen til mye musikklytting også ;D og MI settet er absolutt av meget god kvalitet, ikke bare som konstruksjoner, men også når det gjelder lyden.

MI settet oppleves som mer gjennomsiktig med enda større og mer presist lydbilde enn Destinyen. Det er enda lettere å plukke ut lyder både i bredden og i dybden, detaljer trer enda tydligere frem og artikulering i stemmer er enda lettere å forstå, det er enda lettere å høre ordene som blir sunget altså.

Bassen kjenns enda tørrere og med mer punch samtidig som den puster lettere. Tonen har fått den kroppen den skal ha og ting blir absolutt ikke flisete og tynt. Det skiller også litt bedre på gode og mindre gode innspillinger.

Og da er fortsatt preampen laaaangt fra innspillt, og det kan vel fortsatt være litegrann mangel på glans (gylden tone) men kommer nok mer og mer med innspilling.

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.963
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Flott og ryddig oppsett, Destiny! ;D
    Moro å høre om dine lytteerfaringer så langt; og det blir spennende å følge med videre.
    Jeg skjønner at MI-settet virkelig må prestere for å vippe Creek Destiny av pinnen...
    ... og etter det jeg hørte av Creek'en, så er ikke utfallet gitt på forhånd.
    Salty

PS
    Jeg klarer ikke helt å komme over 3D-lydbildet i stua di. Det klarer ikke mitt lille lytterom (3x4 m) å gjenskape.
    Nyttig erfaring å ta med seg inn i det neste lytterommet.
    DS

Lydfreak

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2006
    Antall liker
    3
    Sted
    Halden
    Får vel melde meg inn i klubben. En god stund siden de kom i hus riktignok. Førstemann ute var MI10...

Så kom MI11 i hus...

Og slik står oppsettet pr i dag :)

Helt klart den beste forsterkerkomboen jeg har hatt til mine H6 kloner :)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.338
    Torget vurderinger
    1
    Så mange vi blir. :D

Grattis til alle sammen. Det er virkelig musikk-formidling som er faget her!

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Lydfreak skrev:
    Får vel melde meg inn i klubben. En god stund siden de kom i hus riktignok. Førstemann ute var MI10...

Så kom MI11 i hus...

Og slik står oppsettet pr i dag :)

Helt klart den beste forsterkerkomboen jeg har hatt til mine H6 kloner :)
    MI 10 er virkelig bra til H6 kloner! Hørte den sammen med en CJ premier ten og det fungerte jævlig bra

RM

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    1.508
    Torget vurderinger
    2
    Da MI 9 og MOSFETen ble ferdigstillt, hadde jeg Usher BE20 som arbeidsverktøy. Syns å huske en fotosession med Lagga. De spilte begge to to helt nydelig på denne høyttaleren. Selvsagt var spillestilen forskjellig, men jeg tror bestemt at Swans også skal gå bra på MOSFETen. Du kan beregne nivå i området 105-108dB. Det burde holde for de fleste.

Ellers lurte RoDa på fjernstyring av MI12. MI11 og MI12 har fjernstyring av mute og volum.

Det er hyggelig å konstatere at MI familien stadig vokser. Velkommen skal dere være.

Roar

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn