Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.826
    Antall liker
    3.235
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen alle MI'ere og andre

    Tipper det blir stille i tråden her en stund, inntil Petre og Maxtor for spilt litt?
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Hallo Kanaris og hifipuristen.

    Jeg har også avventet et salg av CD-samlingen da jeg ikke var 100% sikker på at ren nettverksspiller var veien å gå. I 2009 begynte jeg prosjektet med å legge alle platene over til en dedikert server som taggede wave-filer. En Squeezebox v3 gjorde jobben med å hente signalene fra serveren og gi de videre til en ekstern DAC.

    Nå sitter jeg med en Pioneer N-50-K og er meget sikker på at en CD-spiller aldri kommer i hus igjen :) Mange av CD'ene mine har allerede gått ut døren (fra 2009-2011), men de jeg var mest glad i ble igjen. Dette teller vel kanskje mellom 400-600. Men som sagt tror jeg det er på tide at disse skal få lov til å finne seg en ny eier.

    Mvh.
    Maxtor
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Hei igjen alle MI'ere og andre

    Tipper det blir stille i tråden her en stund, inntil Petre og Maxtor for spilt litt?

    Å neida, vi skal sørge for at det er liv i tråden! Hvis det er ok for Petre tenkte jeg at jeg skulle legge ut et par bilder av hans MI-versjon av en Metaxxa for- og effektforsterker som jeg er så heldig å få låne til MI 18 og MI 12 er på plass :)

    Mvh.
    Maxtor
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.826
    Antall liker
    3.235
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen MI'ere og andre

    SteinLarsen kjøpte den aller siste MI-10.

    Gratulerer Stein Larsen med en "grom" forsterker.
     

    Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    842
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er faktisk der at jeg kun spiller cd plater. Har ikke ekstern dac, eller platespiller. Og nå er jeg student så ser dårlig ut en tid fremover.
    Med andre ord, det er folk som fortsatt setter pris på cd'er :)

    Mvh
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Hei igjen MI'ere og andre

    SteinLarsen kjøpte den aller siste MI-10.

    Gratulerer Stein Larsen med en "grom" forsterker.

    Gratulerer, SteinLarsen, med en fantastisk effektforsterker! Og etter min forståelse av konstruksjonen - et aldri så lite kult-objekt. Her har du virkelig mye forsterker å glede deg over i lang tid fremover :)

    Mvh.
    Maxtor
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.724
    Antall liker
    1.218
    Sted
    Siggerud
    @Petre,Maxtor,Salty Dog og andre

    Jeg hadde ikke turt og anbefale dere å bytte MI-11 til nye MI-16, hvis jeg ikke var SIKKER!!!!!!!!!!!!
    I mitt system er det veldig stor forskjell.
    Vil vel si at dess bedre oppløsning dere har, dess større er forskjellen mellom MI-11 og MI-16 (MI preamper single ended)

    Det er enda bedre oppløsning, bedre 3D, strammere i bunnen og litt mer dynamisk.
    Det er nå enda flere grånyanser mellom det svarte og det hvite!
    Den nye MI-16, er også enda stillere.
    En liten halvtimes spilling har gitt et foreløpig, kortfattet inntrykk.
    Det er mer av alt det gode. Jeg oppfattet egentlig aldri at 11 hadde noen mindre sterke sider, men her er alt ytterligere forfinet.
    Den grunnleggende sounden er heldigvis i behold, den er bare bedre. Verd 9k? Uten tvil! Har man ikke pre, og skal ha single ended er 16 et opplagt bestekjøp. Har man en 11, føles prisen rimelig for oppgradering av et slikt kaliber. Anbefales.
    Her skal det spilles..
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.102
    Antall liker
    14.758
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Sitter her med litt byttesyke. Ser nå at dere i denne menigheten har funnet en kur.
    Men samtidig ser det ut som dere har fått oppgraderingssyken som en bivirkning?
    Moro å følge deres vei oppover og sideveis i MI-hierarkiet.
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.724
    Antall liker
    1.218
    Sted
    Siggerud
    Hmmmm...når nåes himmelen?
    Her inne bli alt bedre og bedre for hvert minutt.....

    Hilsen en langt nede på nederste del av MI rangstigen :rolleyes: ;)
    Hehe, jeg har lurt på det samme; hvor bra, eller hvor mye bedre kan det bli?
    Selv i himmelen er det nivåer.
    Med 16 og 9.1 føler jeg at jeg har nådd svært langt. Det finnes sikkert enda bedre ting der ute, men det vil koste så mye at jeg uansett ikke har råd til det. MI er betalbar high-end.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.826
    Antall liker
    3.235
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    @emotikon

    Du er en ekte MI'r uansett!

    Ett sted må man jo starte.

    Da vet du kanskje hva du drømmer om å oppgradere til?

    Det har blitt en del fornøyde MI'er i det siste?

    Virker som livskvaliteten får MI'ere er bra for tiden.

    Ha en fortsatt god MI helg
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Hmmmm...når nåes himmelen?
    Her inne bli alt bedre og bedre for hvert minutt.....

    Hilsen en langt nede på nederste del av MI rangstigen :rolleyes: ;)
    Hallo emotikon.

    I mine øyne kan "himmelen" aldri nåes. Mennesket som levende vesen vil alltid tilstrebe det perfekte uten alltid å være klar over hva det er. Men når man føler man har kommet dit vil det alltid dukke opp noe nytt som ".....man bare er nødt til å prøve.........". Jeg tenker man må finne sitt ståsted, sin sound, sitt "perfekte" og glede seg over det :)

    Og det er det jeg mener jeg har oppdaget som den virkelige styrken i Musical Innovation: Uansett hvilket produkt man eier vil man alltid finne stor musikkglede i det man har.

    Jeg gikk gjennom MI-oversikten på nytt, men kunne jaggumeg ikke finne deg på listen.....hva slags MI er det du har?

    Mvh.
    Maxtor
     
    Sist redigert:

    JLmorten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.07.2006
    Innlegg
    776
    Antall liker
    143
    Eg elske Rør pre'en min og Tuberulling. Men sko så gjerna vunnet en liten slant på Lottoen i helga så jeg kunne skaffet meg en MI pre også. Så jeg kunne direkte sammenlignet de på MI effektene mine :)
    Blir gal av misunnelse på alt dette heranne MI utstyret.. Nervene mine blir forøvrig gal av og venta på Effektene også:eek:
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.826
    Antall liker
    3.235
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei emotikon, Gismo og RoDa

    Dette er en tråd for livsglade unge og gamle(dessverre er nok de fleste av oss gamlinger)
    som elsker musikk og kanskje litt teknikk?

    Dette er i aller høyeste grad en feel good tråd.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.970
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Sitter her med litt byttesyke. Ser nå at dere i denne menigheten har funnet en kur.
    Men samtidig ser det ut som dere har fått oppgraderingssyken som en bivirkning?
    Ikke bivirkning tror jeg - det er nok selve sykdomen her inne....rene pesten faktisk ;)
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.970
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hei emotikon, Gismo og RoDa

    Dette er en tråd for livsglade unge og gamle(dessverre er nok de fleste av oss gamlinger)
    som elsker musikk og kanskje litt teknikk?

    Dette er i aller høyeste grad en feel good tråd.
    Det er det som gjør meg skeptisk..... ;)
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.970
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hmmmm...når nåes himmelen?
    Her inne bli alt bedre og bedre for hvert minutt.....

    Hilsen en langt nede på nederste del av MI rangstigen :rolleyes: ;)
    Hallo emotikon.

    I mine øyne kan "himmelen" aldri nåes. Mennesket som levende vesen vil alltid tilstrebe det perfekte uten alltid å være klar over hva det er. Men når man føler man har kommet dit vil det alltid dukke opp noe nytt som ".....man bare er nødt til å prøve.........". Jeg tenker man må finne sitt ståsted, sin sound, sitt "perfekte" og glede seg over det :)

    Og det er det jeg mener jeg har oppdaget som den virkelige styrken i Musical Innovation: Uansett hvilket produkt man eier vil man alltid finne stor musikkglede i det man har.

    Jeg gikk gjennom MI-oversikten på nytt, men kunne jaggumeg ikke finne deg på listen.....hva slags MI er det du har?

    Mvh.
    Maxtor
    Liker
    (Er tom for -liker-)
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.826
    Antall liker
    3.235
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    @emotikon

    Det er nok riktig at vi er "syke" her inne.

    MEN, det er mindre sykt og oppgradere komponenter vi allerede har.

    ENN og kjøpe nye?

    (Med de bruktprisene som er for tiden)
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Lenge siden jeg har skrevet i tråden nå, og ser at det stadig er euforia her :) Har jo en MI11 selv, som jeg er fornøyd med. Det er jo typisk at når det kommer oppgraderinger eller nye produkter så er disse bedre. Er det en grad av euforia, som på et vis er litt "nødvendig" for å drive det hele fremover, eller det virkelig stor forskjell på MI11 og MI16? Det er jo relativt mye kremkomponenter i MI11...hva er forandret i MI16?
    Ser det er forsøkt å beskrive forskjellene, men er det et utslag av dagsform og "sånn må det nesten være" for å forsvare oppgraderingen? Er det noen som har testet de side ved side? Puristen?
    Bare så det er sagt, så er det herlig befriende med denne tråden, så ikke forstå det som partypooping, bare en ren nysgjerrighet på hvorvidt jeg etterhvert skal vurdere en oppradering selv...
     

    Drammen lyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Innlegg
    765
    Antall liker
    389
    Jeg er så "syk" at jeg lot Roar modde en speller ny Parasound JC2, i utgangspunktet en meget habil forforsterker men han hadde noen ideer om hva som kunne forbedres, og jeg må bare innrømme at mannen har gjort magiske ting med lyden her:)
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.826
    Antall liker
    3.235
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    @SannaX

    Oppgraderinger er ikke for oppgraderingingens skyld.

    Det gjelder å komme videre. Ikke stoppe å se tilbake.
    Man lærer hele tiden, og ønsker og lage enda bedre "ting".
    Med erfaringer kommer man videre.

    Selvfølgelig har vi prøvd MI-11 mot MI-16(gammel highend SE preamp mot den nye).
    Dette gjelder både målemessig og viktigst lydmessig.

    Akkurat nå har det skjedd veldig mye på kort tid.
    MI-11 har vel nå 3år på baken, så det skulle vel ikke være
    så rart hvis den skulle "oppgraderes"?

    MI-9.1 er en ny effektforsterker som erstattet gml MI-9.
    Denne hadde vel også ca 3år på baken?

    MI-10, ble erstattet noe raskere enn de andre, fordi effekten kanskje var for lav?
    Den ble erstattet av MI-10.1, som var en litt "sterkere" utgave.
    De siste 18mnd ble MI-10.1SE til, dette var bare en liten oppgradering av powersupplyet
    pga. "Lite" bass på lavimpedante høyttalere.

    MI-13 og nye MI-12 blir "oppdatert" av samme årsak som med MI-11.

    MI-15 og MI-18 er helt nye entry level forsterkere, som tidligere ikke har eksistert.

    MI-17 som ennå ikke er klar, skal erstatte gml MI-10(MI-10.1 se +++) som også
    har vært med en årrekke.

    Er dette så ille ?
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Lenge siden jeg har skrevet i tråden nå, og ser at det stadig er euforia her :) Har jo en MI11 selv, som jeg er fornøyd med. Det er jo typisk at når det kommer oppgraderinger eller nye produkter så er disse bedre. Er det en grad av euforia, som på et vis er litt "nødvendig" for å drive det hele fremover, eller det virkelig stor forskjell på MI11 og MI16? Det er jo relativt mye kremkomponenter i MI11...hva er forandret i MI16?
    Ser det er forsøkt å beskrive forskjellene, men er det et utslag av dagsform og "sånn må det nesten være" for å forsvare oppgraderingen? Er det noen som har testet de side ved side? Puristen?
    Bare så det er sagt, så er det herlig befriende med denne tråden, så ikke forstå det som partypooping, bare en ren nysgjerrighet på hvorvidt jeg etterhvert skal vurdere en oppradering selv...

    Hallo SannaX.

    Det er det som er det gode med denne tråden - her kan det spørres om det meste uten at det blir tatt "ille" opp :) Og som du sier spør du av ren nysgjerrighet og det skal det definitivt være rom for, tenker jeg. Selv kritiske spørsmål skal det være høyde for å stille og samtidig være sikker på at man for velbegrunnede og saklige svar.

    Når det gjelder oppgradering fra MI 11 til MI 16 blir det vel hifipuristen, Petre og Salty Dog som kan komme med førstehånds inntrykk fra denne oppgraderingen Alle tre er kjent for å snakke ærlig om sitt forhold til opplevelsene rundt MI slik at jeg tror vi kan forvente oss en tilbakemelding som er på den rette siden av riktig.

    Ellers må jeg få nevne mine egne oppfatninger av Roar som konstruktør. Etter hva jeg har fått forståelsen for bruker han mange timer med diagramskisser, loddebolt, kobberprint og syrebad. Finner han ut at det er mulig å løse et design på en annen måte som gagner lydgjengivelsen tar han ideén helt ut til et ferdig produkt han selv er fornøyd med. Slik sett kan vi som forbrukere være relativt sikre på at det virkelig er snakk om en oppgradering og ikke bare en "v2" med små endringer av et utprøvd konsept.

    Et annet forhold ved dette er mye av det vi ser nå. Istedenfor å utelukkende komme med nye og forbedrede produkter vier Roar mye tid og tanker på de som sitter med eksisterende MI-produkter. Ser han at et nytt og forbedret design ved enkle midler kan implementeres i et eksisterende produkt tilbyr han dette som en kostnadseffektiv oppgradering. Lykke for alle parter :)

    Mvh.
    Maxtor
     
    Sist redigert:

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Puristen@ Jeg er med på det du sier og jeg skjønner at man ikke oppgraderer for å oppgradere. Du nevner at disse to er målt opp mot hverandre. Kan du si noe om hva måleforskjellene består i? Hva gjør dette så lydmessig? Jeg testet MI11 intensivt opp mot en rør forforsterker før jeg kjøpte den, og en av tingene jeg husker var at jeg på noen innspillinger hadde en enorm dybde og glassklarhet ift detaljer som lå langt bak i lydbildet. MI11 slo knockout på den andre. Rørforsterkeren hadde en "fetere" fremtoning, men det grumset til litt. Dette fikk MI'en (ufortjent kanskje) til å virke litt slank. Når jeg altså opplevde den som så gjennomsiktig, så lurer jeg bare på om MI16 er enda mer av alt. Det er nesten vanskelig å fatte :) Blir uansett spennende å høre hva gutta har å si etterhvert.
    Og nei, jeg synes ikke dette er ille, hvis det var hastigheten på oppgraderingen du siktet til. Det er jo helt naturlig at det skjer ting etterhvert som tiden går. Det det må gå ann å stille spørsmål ved, er hvor mye dette utgjør, spesielt når MI11 fremstår så god som den er.

    Maxtor@ Det er som du påpeker kun nysgjerrige spørsmål og ikke kritikk av MI. Det er jo kjempebra at vi kan like produktene våre fra Roar så godt som vi gjør. Samtidig som vi beholder barnsligheten og lekenheten vår er det viktig for fremgang at det spørres og svares, ikke bare hylles helt ukritisk (selvom det jo er en vennetråd :))
    Jeg har stor respekt for hva Roar gjør, har sett det med egne øyne i verkstedet hans. Det skulle vært moro å sett hvor langt MI kunne dratt det, om han hadde snakket amerikansk, for å si det sånn. Sjelden er det også at man er så tett på konstruktøren med så gode produkter, så det er en vinn-vinn dette her :)
    Men nå skal jeg lene meg tilbake og avvente inntrykkene som kommer.
    Edit: er klokka på HFS feil, eller det bare hos meg? Innlegget sier 22.15, men den er vitterlig 00.15?
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    923
    Antall liker
    547
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Hei!

    Maxtor - er den attunatoren på Sidewinder motorstyrt og med fjernkontroll?

    SannaX m.fl vedr oppgradering av pre:
    Slik RM sjølv har uttrykt det, så består oppgraderingane for pre av fleire transistorer pr. kanal, samt lavare støy og utgangsimpedans frå PSU - i sum ca. 20 dB lågare forvrengning totalt sett.

    Eg er ikkje teknisk skulert, men forestiller meg at målbart blir det vel da enda mindre støy - som jo i utgangspunktet alt var lav.
    Lydmessig skulle det kunne tilseie enda svartere bakgrunn og enda bedre dynamikk, samt enda fleire mikrodetaljer?!

    Det blir spennande å høyre om dette er noke som viser seg å stemme også i praksis med Petre og Salty sine erfaringer.

    Mvh Arild
     

    Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    842
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    Du har rett i at klokken egentlig er 2 timer mer SannaX.

    Mvh
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.826
    Antall liker
    3.235
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    @SannaX

    Vi har dessverre ikke kommet så langt at vi kan måle alt vi hører.
    Ang. nye MI-16, har den fått bedre reguleringer(lavere utgangsimpedans og støy) videre brukes
    en annen type transistorer som har lavere forvrenging og støy og flere av dem.
    Volumstyringen er også forbedret.
    Flere innganger, doble utganger og HTB(ing/utg for hjemmekino)
    Alle innganger og utganger fra Cardas.

    De fleste transistor forforsterkere låter slankere enn rør pre.
    Denne sorten tar igjen i oppløsning, "nøyaktighet" og kontroll.(MI-16)

    Har sagt det før, og gjentar det gjerne: Musical Innovation 's beste produkter
    er faktisk preampene MI-15, MI-16, MI-12 og MI-13!

    Ha en riktig god natt
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Hei!

    Maxtor - er den attunatoren på Sidewinder motorstyrt og med fjernkontroll?


    Mvh Arild

    God morgen, arild :)

    Jupp, det er en relé-styrt attenuator med fjernkontroll av volum og inngangsvelger. Fant denne beskrivelsen fra LC Audio:

    "....Attenuatoren er en ægte relæ attenuator med umagnetiske metalfilm modstande. De faste metalfilm modstande fra Beyschlag / Vishay har en ekstremt lav forvrængning sammenlignet med et traditionelt potentiometer. Alle relæer er med sølv kontakter belagt med guld for at give god kontakt ved svage signal niveauer. Ikke noget med en billig attenuator chip her! Attenuator og audio sektion har en båndbredde på 3 - 1.000.000 Hz - Alt slipper igennem...! Der er separate netdele / trafoer til audio og styring. Hele styringen med relæer, display osv kører uafhængig af audio forsyningen, så man opnår optimalt godt signal / støjforhold i de følsomme audio kredsløb.....".

    Skal bli artig, dette!

    Mvh.
    Maxtor
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.102
    Antall liker
    14.758
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Vi har dessverre ikke kommet så langt at vi kan måle alt vi hører.
    Ang. nye MI-16, har den fått bedre reguleringer(lavere utgangsimpedans og støy) videre brukes
    en annen type transistorer som har lavere forvrenging og støy og flere av dem.
    Volumstyringen er også forbedret.
    Flere innganger, doble utganger og HTB(ing/utg for hjemmekino)
    Alle innganger og utganger fra Cardas.

    Ha en riktig god natt

    Hehe, skal ikke være for mye kverulant, men det er jo litt festlig lesing når du tidligere samme dag skriver:

    hifipuristen skrev:
    Selvfølgelig har vi prøvd MI-11 mot MI-16(gammel highend SE preamp mot den nye).
    Dette gjelder både målemessig og viktigst lydmessig.

    Sier ikke at sakene ikke er bra, men MI er vel ikke det du kjøper hvis dokumentasjon eller CE-stempel er viktig for deg.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.826
    Antall liker
    3.235
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    @RoDa

    He he jeg skjønner hvor du vil.

    Nye MI-16 fra Musical Innovation (single ended preamp) måler bedre enn gml MI-11.
    Det er dessverre ikke mulig å måle ALT som vi hører.
    Vi lærer hele tiden og finner ut "nye" ting hele tiden, men pr i dag .
    Vet vi ikke hvilke målekriterier som passer til spesifikke lydmessige elementer i musikken vi hører.

    Kan bare med sikkerhet si at lydmessig og målemessig er det forskjell til det "bedre"?
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.826
    Antall liker
    3.235
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Beklager RoDa

    Glemte CE merking.

    Just kidding!

    MI følger Harmoniserte standarder, dvs at avstander mellom 230v ligger langt nok fra hverandre pga krypstrømmer osv.
    Likeledes alle kontakter, trafoer. Kort og godt alt som har med 230v å gjøre.
    Hvis du lurer mer på dette, er det bare å søke opp 'Harmoniserte Standarder'.

    Musical Innovation følger denne standarden i alt han foretar seg.
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    God formiddag, MI-folket!

    Satt her i natt og tenkte mye på porteføljen til Musical Innovation. Gikk gjennom mange av bildene jeg har tatt vare på fra den tiden jeg fikk øynene opp for merket og ser virkelig hvilken utvikling MI har vært gjennom. Jeg hørte mye på musikk i natt og var egentlig meget tilfreds med hva jeg hørt på og hvordan det låt.

    Frem til jeg har min MI 18 Balanced og MI 12 Balanced i hus har jeg vært så utrolig heldig å få låne en for- og effektforsterkerkombinasjon av Petre. Hjertelig takk, Petre - dette hjelper fantastisk på å kutte ned på angsten i ventetiden :) Og selvfølgelig dreier det seg om vilt MI-ombygde utgaver av en Metaxas Charisma forforsterker og en Metaxas Iraklis effektforsterker. I utganspunktet er disse produktene flotte lydskulpturer, men har uten tvil fått en vesentlig oppgradert lydsignatur etter at RM har lagt hånden på disse.

    Her kommer bildene av Metaxas Charisma MI Ed. og som det kommer frem av bildene er den originale innmaten byttet ut med innmaten til MI 6 med ekstern PSU:

    MI 6 Metaxas 1.jpg


    MI 6 Metaxas 2.jpg


    MI 6 Metaxas 3.jpg


    MI 6 Metaxas 4.jpg


    MI 6 Metaxas 5.jpg


    Flott håndverk! Det beste av alt er at det låter forrykende godt i tillegg :) Jeg synes det er artig å se fremover i forhold til hvor MI beveger seg, men gleder meg nesten like mye over å se bakover på hva som har vært gjort.

    Riktig god lørdag formiddag, MI-venner!

    Mvh.
    Maxtor
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.102
    Antall liker
    14.758
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Beklager RoDa

    Glemte CE merking.

    Just kidding!

    MI følger Harmoniserte standarder, dvs at avstander mellom 230v ligger langt nok fra hverandre pga krypstrømmer osv.
    Likeledes alle kontakter, trafoer. Kort og godt alt som har med 230v å gjøre.
    Hvis du lurer mer på dette, er det bare å søke opp 'Harmoniserte Standarder'.

    Musical Innovation følger denne standarden i alt han foretar seg.
    Ok, visste ikke dette.
    betyr det i praksis at CE eller Nemko godkjenning ikke er nødvendig og at MI er godkjent for bruk siden firmaet følger harmoniserte standarder?
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Og mens poteten fortsatt er varm (?) kommer et par bilder til av Petre's Metaxas Iraklis MI Ed. Igjen snakker vi om nydelige lydskulpturer, men her er mer av den originale konstruksjonen beholdt. Etter hva jeg har fått med meg er det gjort noen endringer på printet, ladelyttene er byttet ut med større RIFA, de originale høyttalerterminalene er byttet til Cardas kobberterminaler, de originale RCA-kontaktene er byttet ut med WBT RCA og til slutt er de originale trafoene byttet ut med doble 500VA :) Artig sak!

    DSC_5088.jpg


    DSC_5089.jpg


    Beklager billedkvaliteten........

    Mvh.
    Maxtor
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.724
    Antall liker
    1.218
    Sted
    Siggerud
    Og mens poteten fortsatt er varm (?) kommer et par bilder til av Petre's Metaxas Iraklis MI Ed. Igjen snakker vi om nydelige lydskulpturer, men her er mer av den originale konstruksjonen beholdt. Etter hva jeg har fått med meg er det gjort noen endringer på printet, ladelyttene er byttet ut med større RIFA, de originale høyttalerterminalene er byttet til Cardas kobberterminaler, de originale RCA-kontaktene er byttet ut med WBT RCA og til slutt er de originale trafoene byttet ut med doble 500VA :) Artig sak!


    Mvh.
    Maxtor
    Det er litt mer, om jeg nå husker alt. På undersiden er det bakt inn et batteri med Cerafiner og softstartkretsløp. Totalt 188.000 ?Nettbrønnen er flytttet fram til siden, ved trafoene, og den har fått større utganger ( transistorer ) i tillegg til div mindre endringer.
     

    JørgenK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    121
    Antall liker
    83
    Sted
    Ringsaker
    Torget vurderinger
    9
    Beklager RoDa

    Glemte CE merking.

    Just kidding!

    MI følger Harmoniserte standarder, dvs at avstander mellom 230v ligger langt nok fra hverandre pga krypstrømmer osv.
    Likeledes alle kontakter, trafoer. Kort og godt alt som har med 230v å gjøre.
    Hvis du lurer mer på dette, er det bare å søke opp 'Harmoniserte Standarder'.

    Musical Innovation følger denne standarden i alt han foretar seg.
    Ok, visste ikke dette.
    betyr det i praksis at CE eller Nemko godkjenning ikke er nødvendig og at MI er godkjent for bruk siden firmaet følger harmoniserte standarder?
    Produksjonsmodellene har da CE merking. I hvert fall har min MI 11 det. Mener å huske at den Mosfeten jeg hadde tidligere også hadde et slik merke på baksiden.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn