Nå har finansministeren tenkt hardt

Z

Zomby_Woof

Gjest
Finansministeren tenker aldri hardt.

Der er det bare myke tanker som gjelder.... ;)
 
O

OivindJ

Gjest
Det har barnehagetanta funnet ut ja..

Kan ikke noen ta med seg hvert sitt balltre og ..... :mad:
 
W

wurst

Gjest
Den sosialdemokratiske kodeks:

-Ingen skal være smartere enn den dummeste
-Ingen skal jobbe mer enn den lateste
-Ingen skal være raskere enn den tregeste

Og nå: Ingen skal tjene mer enn Stoltenberg.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.329
Antall liker
6.729
Det har barnehagetanta funnet ut ja..

Kan ikke noen ta med seg hvert sitt balltre og .....    :mad:
Det var en som prøvde seg med en utsøkt bløtkake, men den ble ikke veldig godt motatt av verken henne selv eller påtalemyndigheten.
 
O

OivindJ

Gjest
Den sosialdemokratiske kodeks:

-Ingen skal være smartere enn den dummeste
-Ingen skal jobbe mer enn den lateste
-Ingen skal være raskere enn den tregeste

Og nå: Ingen skal tjene mer enn Stoltenberg.
Ja, hold for gods skyld igjen de flinkeste, så ikke de dummeste/lateste skal behøve å føle seg så dumme/late.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.329
Antall liker
6.729
Sosialisme er en naiv teori med grunnleggende feil i forutsetningene.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Den mest praktiske løsningen blir vel å gi statsministeren noen millioner ekstra i lønn og en opsjonsavtale på oljefondet.. Og en finansminister burde jo ikke ligge sååå langt etter en statsminister heller...
 
O

OivindJ

Gjest
Den mest praktiske løsningen blir vel å gi statsministeren noen millioner ekstra i lønn og en opsjonsavtale på oljefondet.. Og en finansminister burde jo ikke ligge sååå langt etter en statsminister heller...
Dette hadde vært en grisebillig måte å få inn bedre folk på.
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.474
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Hvor mange av dere som heier fram grådighetskulturen sitter selv på inntekter over en million (eller flere)?

Hva er det dere synes er så bra med at noen grisker til seg? Når det er dere selv som er med på å betale gildet..

Finance Credit gutta fikk på pukkelen, de greide ikke å rydde stien sin tilstrekkelig. Resten av gjengen jobber på samme måte, skaffe seg penger som andre må betale. Og "andre" er alle oss som må punge ut for å få strøm, telefontilkobling, mat mm.
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.474
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Bare forsterker min forakt for politikerne. Ikke forslaget i seg selv (der kan vi være så uenige), men det at de nå begynner å kritisere ledere for å ta ut opsjoner som de selv (dvs. politikerne) har vedtatt av de skal få. Hæselighet satt i system!
Nå er det vel slik at de politikerne som har vedtatt "hva de skal få" ikke er de samme politikerne som ønsker en slutt på opsjonsavtalene...
 
W

wurst

Gjest
Nå er det vel slik at de politikerne som har vedtatt "hva de skal få" ikke er de samme politikerne som ønsker en slutt på opsjonsavtalene...
Jo, faktisk!
 
O

OivindJ

Gjest
Hvor mange av dere som heier fram grådighetskulturen sitter selv på inntekter over en million (eller flere)?

Hva er det dere synes er så bra med at noen grisker til seg? Når det er dere selv som er med på å betale gildet..

Finance Credit gutta fikk på pukkelen, de greide ikke å rydde stien sin tilstrekkelig. Resten av gjengen jobber på samme måte, skaffe seg penger som andre må betale. Og "andre" er alle oss som må punge ut for å få strøm, telefontilkobling, mat mm.
Grådighetskulturen? Sosialismen mener du?

Hvorfor bare trekke fram kriminelle som eksempler? Hva med dem som har tjent millioner på ærlig vis? Har de gjort deg fattigere på noen måte?
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.474
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Grådighetskulturen? Sosialismen mener du?

Hvorfor bare trekke fram kriminelle som eksempler? Hva med dem som har tjent millioner på ærlig vis? Har de gjort deg fattigere på noen måte?
Det er ikke umulig jeg mener sosialismen ;)
Men hvorfor er det galt å ønske det beste for alle, og ikke bare altfor mye til noen få?

Hvem har tjent millioner på ærlig vis, og hvordan vet du at de har vært ærlige?

Økokrim jobber konstant med å avsløre uærlighet, men må stadig henlegge saker. Ikke fordi uærlighet ikke er skjedd, men fordi bevisene ofte er gjemt eller brent.
Forretningsadvokater jobber kontinuerlig med å finne "smutthull" i loven, og lokkes med fete lønninger hvis de greier å overliste Staten
 
O

OivindJ

Gjest
Det er ikke umulig jeg mener sosialismen ;)
Men hvorfor er det galt å ønske det beste for alle, og ikke bare altfor mye til noen få?

Hvem har tjent millioner på ærlig vis, og hvordan vet du at de har vært ærlige?

Økokrim jobber konstant med å avsløre uærlighet, men må stadig henlegge saker. Ikke fordi uærlighet ikke er skjedd, men fordi bevisene ofte er gjemt eller brent.
Forretningsadvokater jobber kontinuerlig med å finne "smutthull" i loven, og lokkes med fete lønninger hvis de greier å overliste Staten
Jeg mener at de beste blandt oss bør oppfordres til å yte sitt beste. Dette kommer flertallet tilgode, uten at vi trenger å skatte dem ihjel. Om disse "enerne" kun drives av egen egoisme, så er det ingenting iveien med det.

Økonomisk kriminalitet bør selvsagt straffes (hardt).
 
W

wurst

Gjest
Det er vel ikke deres skyld som bare utnytter systemet? Ville ikke de fleste gjort det hvis en hadde anledning og mulighet?
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Kristin var nok litt sint når hun våknet. Hun tenkte fy faen her sliter jeg ræva av meg og får kjeft fra alle kanter, kanskje hvis jeg nekter folk å tjene mer enn sjefen min så blir de selvtilfredse glisene borte?
Jeg Kristin Halvorsen er imot krig og fred og sånn...
Ikke før idag innser Kristin at det bare var PMS som gjorde henne så sint, men gjort er gjort.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.329
Antall liker
6.729
Jeg mener at de beste blandt oss bør oppfordres til å yte sitt beste. Dette kommer flertallet tilgode, uten at vi trenger å skatte dem ihjel. Om disse "enerne" kun drives av egen egoisme, så er det ingenting iveien med det.

Økonomisk kriminalitet bør selvsagt straffes (hardt).
Det er ikke mye som straffes hardere.
 
C

cpc

Gjest
Hvor mange av dere som heier fram grådighetskulturen sitter selv på inntekter over en million (eller flere)?

Hva er det dere synes er så bra med at noen grisker til seg? Når det er dere selv som er med på å betale gildet..

Finance Credit gutta fikk på pukkelen, de greide ikke å rydde stien sin tilstrekkelig. Resten av gjengen jobber på samme måte, skaffe seg penger som andre må betale. Og "andre" er alle oss som må punge ut for å få strøm, telefontilkobling, mat mm.
Patetisk....... Stakkar deg..
:p :-X
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.474
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Patetisk....... Stakkar deg..
:p :-X
Fjernt  :p
Det er enda mer synd på deg :-[


Edit: Kan du noen andre ord som kan bringe noe klarhet i ditt intetsigende utbrudd?
;D ;D
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
De som er interessert i å jobbe vil få sin lønn over tid. Hvor mange tjener millioner uten å ha jobbet noen netter for det? Tiden med familien har kanskje blitt ofret enkelte ganger - det samme har egne behov. De har ofte mer enn 3-årig videregående - og de strebet etter kunnskap allerede som unge.

Det er patetisk å kritisere lederne for å ha gode avtaler. Skal man være i verdenstoppen så må man ha gode ledere. Disse kommer dessverre ikke gratis. De som er mest ivrig til å kritisere er kanskje de som syntes skole og utdanning var noe herk, og ville mye heller komme seg ut i arbeidslivet for å tjene litt til bil, øl og moro.

Jeg har til sammen 7 års utdannelse, både fra mekanikk og elektro. Det er ikke noe høyere utdannelse, men jeg fikk stort sett toppkarakterer. Dette førte meg inn i en reisejobb som mekanikker hvor jeg tjente ca 600.000,- + 200.000 i skattefri diet. For et år siden byttet jeg jobb da jeg skulle bli pappa, og ville være hjemme. For en tid tilbake fikk jeg et tilbud fra ABB om å ta med meg familien å flytte til Korea for å jobbe i deres maritime avdeling. Årslønn ca 1 mill. pluss gratis opphold, bil, mat osv. Meget lukrativt for en skarve mekanikker, men jeg valgte det bort. Min familie støttet meg, men jeg forstod at de helst ville bo i moderlandet med sine faste rammer og nettverk, og for å være ærlig ville jeg det selv også. Så nå tjener jeg mye mindre enn noensinne, men gjett hva! - Jeg jobber også mindre. Min prioritering var også mitt valg, noe man må stå for i ettertid. Er du bare en elektriker eller mekanikker som meg bør man ikke klage, enhver må mele sin egen kake.
Moralen er: du får som regel det du fortjener her i livet.


Edit; tegnsetting og skrivefeil
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.951
Antall liker
735
Her er det enten eller, lomt. Enten er du mot sosialisme og for lønninger på 33 mill til de som er "flinke". Eller du er for sosialisme og mot de "flinke". Det finnes ikke flinke sosialister. De som tjener mye gjør det for de de er flinke. De som tjener lite er ikke flinke.

Enkelt nok, -ikke sant?
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Nåvel... ting har med prioritering å gjøre også. Jeg kunne sikkert gjort andre valg i livet som hadde gitt meg mer penger, men når man velger å stabilisere et familieliv med en trygg 8-16 jobb, så blir det ofte ikke så mye penger ut av det.
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.474
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Er det virkelig så latterlig og tragikomisk når jeg reagerer på ledere som har en eller to mill i årslønn (som de sikkert fortjener) i tillegg tar ut titalls mill i opsjoner, bonuser mv.
Noen må jo betale disse pengene. Det høres ofte ut som at de som gjør slikt ser på menneskene i samfunnet som dumme dyr, med den ene funksjonen at de skal melkes for alt de kan, endog for dumme til å forstå at de blir utnyttet.

Selv har jeg også 7 års etterutdanning, og 0,6mill i årslønn, men jeg betaler min skatt uten å sutre fordi jeg vet det koster penger å bo i "verdens beste" land.
Men jeg synes ikke det er like greit å betale dobbel støm og telefonregning fordi noen skal grafse til seg titalls millioner (i tilleggslønn)
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Noen må jo betale disse pengene.
Feil. Du har misforstått grunnleggende begreper som "vekst" og "verdiskapning". De siste hundre år har gjennomsnittsjordboeren blitt vesentlig rikere, de aller fleste har mer enn sine forgjengere, på tross av at befolkningsmassen har økt. Nå er det flere (relativt) rike enn det var mennesker på jorden for ett århundre siden. Hvordan er det mulig? Langt bedre ressursutnyttelse. Og det er ingen grunn til at den utviklingen, som (et produkt av) den teknologiske utviklingen, bare skal fortsette. Virkningsgraden anno 2006 er fortsatt nærmere én enn hundre prosent. Jeg hørte nylig en forsker i et program på NRK som hadde kommet frem til at over de neste hundre år kom gjennomsnittsmennesket til å bli fire ganger så rikt som i dag. Fortsatt teknologiutvikling betyr fortsatt økt effektivitet og fortsatt vekst. Og incitamentet mennesket har for teknogisk utvikling er konkurranse og handel, det var det som fikk oss ut av hulene til å begynne med. Hvis man innfører global regulering og planøkonomi vil man kanskje gjøre fordelingen jevnere, men ikke fordi de fattige blir rikere, - tvert om fordi at de rike blir fattigere.
Alle vil bli fattigere.

Den sosialistiske kodeks* vil hvis gjennomført bremse ned og til syvende og sist kvele hele menneskeheten.


*Den sosialistiske kodeks:

-Ingen skal være smartere enn den dummeste
-Ingen skal jobbe mer enn den lateste
-Ingen skal være raskere enn den tregeste
 
W

wurst

Gjest
Det er merkelig at de som rakker mest ned på lønnsnivået til f.eks. bedriftsledere uten videre godtar at unge gutter tjener mange flere millioner på å springe på måfå etter en ball - - - -  !
 
P

Parelius

Gjest
Det er merkelig at de som rakker mest ned på lønnsnivået til f.eks. bedriftsledere uten videre godtar at unge gutter tjener mange flere millioner på å springe på måfå etter en ball - - - - !
Helt enig, men på den andre siden; vi forventer en viss form for rasjonalitet inne bedriftsområdet. Det andre er og blir galskap, uten håp om at det kan bli annerledes.
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.474
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Feil. Du har misforstått grunnleggende begreper som "vekst" og "verdiskapning". De siste hundre år har gjennomsnittsjordboeren blitt vesentlig rikere, de aller fleste har mer enn sine forgjengere, på tross av at befolkningsmassen har økt. Nå er det flere (relativt) rike enn det var mennesker på jorden for ett århundre siden. Hvordan er det mulig? Langt bedre ressursutnyttelse. Og det er ingen grunn til at den utviklingen, som (et produkt av) den teknologiske utviklingen, bare skal fortsette. Virkningsgraden anno 2006 er fortsatt nærmere én enn hundre prosent. Jeg hørte nylig en forsker i et program på NRK som hadde kommet frem til at over de neste hundre år kom gjennomsnittsmennesket til å bli fire ganger så rikt som i dag. Fortsatt teknologiutvikling betyr fortsatt økt effektivitet og fortsatt vekst. Og incitamentet mennesket har for teknogisk utvikling er konkurranse og handel, det var det som fikk oss ut av hulene til å begynne med. Hvis man innfører global regulering og planøkonomi vil man kanskje gjøre fordelingen jevnere, men ikke fordi de fattige blir rikere, - tvert om fordi at de rike blir fattigere.
Alle vil bli fattigere.

Den sosialistiske kodeks* vil hvis gjennomført bremse ned og til syvende og sist kvele hele menneskeheten.


*Den sosialistiske kodeks:

-Ingen skal være smartere enn den dummeste
-Ingen skal jobbe mer enn den lateste
-Ingen skal være raskere enn den tregeste
Feil?
Overhode ikke.
Tror du virkelig at ting bare kan stige til himmelen?
At vi kan fortsette å pøse ut forurensing i uendelige mengder uten at det får konsekvenser?
Vi forbruker fossilt brensel i et eskalerende tempo, som om der skulle være uendelige mengder av det.
Verdiskaping? Pengene som tjenes på rovdrift av naturen, hvilken verdi har de egentlig? De går opp og ned i verdi etter hva man i øyeblikket kan kalle underliggende verdier.
Kinerserne er på vei inn i den superkapitalistiske elite, og de gjør det på en skremmende forurensende måte. De brenner olje, kull, gass uten tanke på renseannlegg. Det er verdiskaping uten fremtidsvisjoner, som om ren luft å puste i skulle ha gått av mote.
Kanskje er det ikke gribbene som fråtser rundt enhver "verdiskapning" jeg egentlig vil til livs, men kulturen rundt. Krig og ødeleggelse, bruk og kast varer, personlig egoisme er blant menneskers kanskje største fiende i dette årtusen.

Hvis du leste Dagens Næringsliv forrige lørdag, side 33-39 fikk du et innblikk i hvor langt enkelte er villige til å gå for å berike seg selv på andres bekostning. Så kan man si at fiskerkona var dum, og fortjente å bli fratatt alt hennes avdøde mann hadde arbeidet opp. Men når mennesker mister alle sine følelser, fordi de er blindet av grådigheten etter penger, da går det galt med hele samfunnet.

Men Nordmenn er egentlig ganske uskyldige i den store sammenhengen. Det er mange der ute som er mye grådigere enn Norske kapitalister. Likevel er vi med på å drive råttenskapen videre.

Om noen har snublet og skadet seg, vil en med en viss empati i seg hjelpe ham på bena igjen, mens en gribb vil hakke og vente på dødsøyeblikket for å stille sin egen sult (eller griskhet om du vil)

Din sosialistiske kodeks er så langt bak mål at du burde skjemmes, for du vet vel bedre enn det...
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.951
Antall liker
735
Det er merkelig at de som rakker mest ned på lønnsnivået til f.eks. bedriftsledere uten videre godtar at unge gutter tjener mange flere millioner på å springe på måfå etter en ball - - - -  !
Dette har ikke jeg fått med meg. Jeg opplever det slik at de som er mot de høye (tvilsomt)markedsbegrunnede lederlønningene også er mot de (tvilsomt)markedsbegrunnede fotballønningene.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.951
Antall liker
735
Løkkens sosialistiske kodeks hører hjemme i komi-blader for markedsfundamentalister, og ikke i en seriøs debatt.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.329
Antall liker
6.729
Hvis noen blir millionær på å gjøre en god jobb og/eller ved å være smart så er det helt forferdelig.

Men når noen blir millionær på å trekke det rette loddet i Lotto, da synes alle at det er helt greit.
 
Topp Bunn