Nå har finansministeren tenkt hardt

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.928
Antall liker
718
Jeg synes lærerlønna kan knyttes til de karakterene læreren gir. Den som betaler best får best karakter, slik at det blir et marked. Da blir alle glade: elevene blir glade for gode karakterer og lærerene blir glade for god lønn.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.528
Antall liker
9.972
Jeg synes lærerlønna kan knyttes til de karakterene læreren gir. Den som betaler best får best karakter, slik at det blir et marked. Da blir alle glade: elevene blir glade for gode karakterer og lærerene blir glade for god lønn.
Kjempeide. Det burde også være en opsjonsavtale med. Hvis eleven kommer inn på videregående får læreren en dobbel utbetaling. Da ville jo læreren gjøre mer for å gi en høy karakter.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Jeg er av den oppfatning at husmannsånden, - den instinktive forakten mot alle som eier mer og har det matrielt bedre enn oss selv, fortsatt er svært levende. Kall den gjerne jante.

Ett spørsmål: Hvis det jeg skriver overhodet  ikke er tilfelle, hvordan vil du da forklare hvorfor Norge har et politisk klima som skiller så mye fra resten av verden? Hvorfor har vi en helt annen lønnsprofil enn resten av verden, og et helt særegent negativt syn på dem som tjener (veldig) mye? Hvorfor har vi mest formynderi og suverent flest offentlig ansatte? Hvorfor er vi ikke med resten av Europa i EU? Hvorfor har vi suverent flest gående på velferd? Hvorfor forventer og forlanger vi alltid at politikerne skal ordne opp i alle våre problemer? Og hvorfor er nordmenn så opptatt av utenrikspolitikk og det å sette seg til dommere over andre lands politiske valg? Hva gjør oss så mye bedre skikket enn israelere og amerikanere til å avgjøre hvordan deres land skal styres?

Hvis det ikke er kulturelt betinget, hvis du benekter alt innhold i det jeg skrev, så kan ikke jeg se annet enn at du mener at fire millioner nordmenn er den smarteste halve promillen av verdens befolkning. Personlig finner jeg det svært vanskelig å tro.
Dette var IKKE ett spørsmål; det var MANGE!
I hovedsak kjøper jeg slett ikke disse premissene. Og om årsaker til de poenger du påpeker er det ikke noen gitt å ha alle svarene og/eller løsningene på dette over natten. Og hvertfall ikke gjennom et medie som dette! Hadde jeg kunnet gi alle disse svarene, hadde ikke statsministeren hett Jens, men Honkey! ;)
Jeg kan selvsagt ikke besvare spørsmål jeg i utgangspunktet er uenig i premissene for. Jeg benekter ikke ALLE dine påstander, selvsagt, men majoriteten, så vidt jeg kan se. Kort sagt mener jeg IKKE at nordmenn er smartere enn andre. Ei heller dummere. Ei heller mer misunnelige. Ikke mer eller mindre engasjert. Ikke mer eller mindre skikket... Slik kan jeg holde på. Klart vi (som andre) har visse særtrekk som befolkning, men ikke på langt nær slik du beskriver det her.

Honkey
 
Topp Bunn