Nå har finansministeren tenkt hardt

W

wurst

Gjest
Dette er nok feil, vil eg tru....
Å? Har du hørt at finansministeren eller andre har gått løs på inntektene til fotballspillere eller langrennsløpere? Dessuten får de statlig støtte (via NRK) til markedsføring verdt milioner rett som det er. Dette gjelder forresten også dinosaurene innen det som statskanalen anser som oppbyggelig underholdning, Sissel Kyrkjebø, Åge Alexandersen osv. - - - -
 
A

Affa

Gjest
Grådighet:
Kvinner som jobber 80% for 100% lønn. Som benytter samtlige egenmeldinger og er flittige sytekopper hos sin kvinnelige forståelsesfulle fastlege med sans for amalgamallergi, akupunktur og homøopati. Som knapt skatter en krone før de pådrar seg en vidunderlig ikke diagnostiserbar sykdom som gir dem uføretrygd fra fylte 38 år. Som snakker varmt om deling av goder, dvs at andre skal gi og de skal få.

Disse praktfulle kvinnen er en langt større trussel mot velferdsstaten enn en og annen idiot med 20MNOK i årslønn. 1000000 kakerlakker er verre enn en rotte.
 
W

wurst

Gjest
Løkkens sosialistiske kodeks hører hjemme i komi-blader for markedsfundamentalister, og ikke i en seriøs debatt.
Dette er jo ingen seriøs debatt - - - - ;)
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.902
Antall liker
679
Hvis noen blir millionær på å gjøre en god jobb og/eller ved å være smart så er det helt forferdelig.

Men når noen blir millionær på å trekke det rette loddet i Lotto, da synes alle at det er helt greit.
Alle har sjansen i Lotto.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.902
Antall liker
679
Grådighet:
Kvinner som jobber 80% for 100% lønn. Som  benytter samtlige egenmeldinger og er flittige sytekopper hos sin kvinnelige forståelsesfulle fastlege med sans for amalgamallergi, akupunktur og homøopati. Som knapt skatter en krone før de pådrar seg en vidunderlig ikke diagnostiserbar sykdom som gir dem uføretrygd fra fylte 38 år. Som snakker varmt om deling av goder, dvs at andre skal gi og de skal få.

Disse praktfulle kvinnen er en langt større trussel mot velferdsstaten enn en og annen idiot med 20MNOK i årslønn. 1000000 kakerlakker er verre enn en rotte.
100% lønn i et kvinneyrke er jo lite. En idiot som tjener 20 mill? Hvem er det?
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Tror du virkelig at ting bare kan stige til himmelen?
Ja, hvorfor ikke? Termodynamikken tilsier det. Energi kan ikke oppstå eller forsvinne, bare endre form. Alt vi forbruker er når det kommer til stykket en eller annen form for energikonvertering. Siden energi ikke kan brukes opp, ikke engang reduseres, er gjenbruksgraden, og derav det teknologiske vekstpotensialet, i praksis uendelig.

At vi kan fortsette å pøse ut forurensing i uendelige mengder uten at det får konsekvenser?
Forurensingsproblemet kan løses med rene forbrenningsteknikker, med ny deponerings- og gjenvinningsteknologi, med nye metoder for energikonvertering. Det betinger ikke at man går tilbake til steinalderen. Men for å utvikle nye teknikker for deponering, gjenvinning og energikonvertering, for å utvikle ny teknologi i det hele tatt, trenger man kapital og innsatsvilje. Det finnes intet annet system kjent for menneskeheten pr. dato, som stimulerer innsats på samme måte som fri kapitalisme.

Pengene som tjenes på rovdrift av naturen, hvilken verdi har de egentlig?
De finansierer ny teknologi, som i neste instans muliggjør inntjening av penger uten rovdrift på naturen. Og disse pengene vil finansiere mer ny teknologi osv.osv. Det vi er inne i nå, er bare en fase, et lite skritt på veien.

Kanskje er det ikke gribbene som fråtser rundt enhver "verdiskapning" jeg egentlig vil til livs, men kulturen rundt. Krig og ødeleggelse, bruk og kast varer, personlig egoisme er blant menneskers kanskje største fiende i dette årtusen.
Menneskets største fiende i dette årtusen, som i det forrige og alle før det, er frykt. Frykt for det ukjente manifestert som religion. Frykt for det nyskapende manifestert som konservatisme, frykt for dyktighet manifestert som sosialisme.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.902
Antall liker
679
- og i vårt samfunn kan vel alle bli det de vil, til og med bedriftsledere eller fotballspillere?
Nei, der er nok sjansene betydelig mindre.
 
W

wurst

Gjest
Nei, der er nok sjansene betydelig mindre.
Kanskje har du rett, staten legger vel alt for mange hindringer i veien for den frie menneskelige utfoldelse. Her kommer den sosialistiske kodeks til gyldighet igjen.
Så hvordan bedriftsledere oppstår og dannes er nok et mysterium.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.902
Antall liker
679
Kanskje har du rett, staten legger vel alt for mange hindringer i veien for den frie menneskelige utfoldelse. Her kommer den sosialistiske kodeks til gyldighet igjen.
Så hvordan bedriftsledere oppstår og dannes er nok et mysterium.
Vær konkret!

Å bli toppleder handler om utdannelse - her er staten en som tilbyr og regulerer - men det handler også om erfaring, det må du skaffe selv. Kontakter og nettverk, må til, og her råder tilfeldigheter. Er du født på Oslo V eller Asker/Bærum så har du sannsynligvis de rette kontaktene til å klatre til topps.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.200
Antall liker
6.568
Kanskje har du rett, staten legger vel alt for mange hindringer i veien for den frie menneskelige utfoldelse. Her kommer den sosialistiske kodeks til gyldighet igjen.
Så hvordan bedriftsledere oppstår og dannes er nok et mysterium.
Man må være født på Sunnmøre, tror jeg.
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.474
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Ja, hvorfor ikke? Termodynamikken tilsier det. Energi kan ikke oppstå eller forsvinne, bare endre form. Alt vi forbruker er når det kommer til stykket en eller annen form for energikonvertering. Siden energi ikke kan brukes opp, ikke engang reduseres, er gjenbruksgraden, og derav det teknologiske vekstpotensialet, i praksis uendelig.
Det er jo ikke egentlig samme sak. Verdien av aksjer og penger kan ikke stige til himmelen, fordi de er avhengige av produksjon (mennesker som gjør den fysiske jobben med å produsere klær, mat, maskiner for energikonvertering).
De som tjener mest er de som arbeider minst, men de har sikkert en hektisk dag med mye hodearbeide.
Finansakrobatiske krumspring kan få verdier til å stige tilsynelatende i det uendelige.
At aksjer stiger betyr ikke nødvendigvis at firmaenes underliggende verdier er øket, mer verd, og den senere tids verdiskaping på børsen er lånfinansiert. De samme fondene og bedriftene kjøper aksjer av hverandre, til stadig høyere priser. Vi går en ny ”dot com” tid i møte, en tid hvor verdien av disse aksjene blir virkelig igjen (som i -87 og -99), da detter aksjer og fond som stener. Verdiskapingen er en saga blott.

Så stiger boligrenta til nye høyder, og de som har lån må betale regninga. Hvor mange er det som har lån?
Et AS (som har oppnådd sin verdi gjennom gjentatte handler) kan man slå konk, og stikke fra regninga. Men den regninga må også betales og gjennom bla. høyere boligrente gjøres dette.
Du ser på dette spillet som sunne markedskrefter, slik jeg forstår deg.
Men jeg ser samtidig en baksidens medalje, nemlig at det ligger igjen altfor mange med brukket rygg (personlig konkurs og gjeldsslave). Det er den biten som er unødvendig.
De som er smarte, de som er utdannet til å forstå økonomiens kronglete veier, burde etter mitt syn også forstå at uten dem de bruker på å ”skape” disse verdiene ville de heller ikke ha mulighet til å bli rike. Derfor er det nødvendig med et inkluderende samfunn, heller enn et utstøtende.
Forurensingsproblemet kan løses med rene forbrenningsteknikker, med ny deponerings- og gjenvinningsteknologi, med nye metoder for energikonvertering. Det betinger ikke at man går tilbake til steinalderen. Men for å utvikle nye teknikker for deponering, gjenvinning og energikonvertering, for å utvikle ny teknologi i det hele tatt, trenger man kapital og innsatsvilje. Det finnes intet annet system kjent for menneskeheten pr. dato, som stimulerer innsats på samme måte som fri kapitalisme.
Du har nok rett i at dagens system stimulerer til innsatsvilje, men med tanke på hvor det fører oss hen, er det den beste og eneste mulige måten?
De finansierer ny teknologi, som i neste instans muliggjør inntjening av penger uten rovdrift på naturen. Og disse pengene vil finansiere mer ny teknologi osv.osv. Det vi er inne i nå, er bare en fase, et lite skritt på veien.
Problemet med denne ”fasen” er at det ser mer og mer ut for at den ikke vil bringe oss videre, men vil ødelegge jorden vår. Er det ingen bjeller som ringer i hodet når vi hører om kosekvensene av en temperaturøkning? Stormene og værforandringene vi får inn gjennom TV er de første tegnene på at noe bærer galt avsted. Som et skrubbsår å regne. Det vil bli mye værre når større sår åpner seg. Ozon beskyttelsen, 70 meter høyere havnivå mv.
Menneskets største fiende i dette årtusen, som i det forrige og alle før det, er frykt. Frykt for det ukjente manifestert som religion. Frykt for det nyskapende manifestert som konservatisme, frykt for dyktighet manifestert som sosialisme.
Det er overhode ikke frykt for dyktighet, men frykt for at de smarteste hodene brukes på feil sted.
Hvor nyskapende er det å bygge ett nytt kullkraftverk i uken, uten renseannlegg (i Kina)? Det er grådighet etter penger og makt, alt annet enn nyskapende.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.421
Antall liker
9.845
Siden energi ikke kan brukes opp, ikke engang reduseres, er gjenbruksgraden, og derav det teknologiske vekstpotensialet, i praksis uendelig.
Hvis gjenbruksgraden i praksis er uendelig skjønner jeg ikke hvorfor vi bekymrer oss over fremtidens energitilgang.
Det er litt forskjell på teori og praksis, vet du.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.902
Antall liker
679
Ja, det er keiserens nye klær om og om igjen med disse "nødvendige" betingelsene for å få "gode" folk...
 
P

Parelius

Gjest
http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article931557.ece?WT.svl=article_readmore

http://www.dn.no/forsiden/energi/article931432.ece

Og jaggu mener ikke Baksaas at han ikke hadde gjort en like bra jobb uten denne lille pakken:

http://www.dagensit.no/bedrifts-it/article930600.ece?WT.svl=article_readmore

Men jeg er fremdeles av den formening at de hæsligste er politikerne som taler med dobbel tunge. De har min fulle forakt. Jeg greier ikke mobilisere min forakt bare fordi noen meler sin egen kake.

Og om denne er riktig, så vet jeg ikke hvor dum folk kan bli:

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article931550.ece?WT.svl=article_readmore

Idioti hvor enn en snur seg...
 
W

wurst

Gjest
For å sitere en norsk forfatter:
"For meg synes det å være slik at jo mer man elsker menneskene, desto mer må man avsky politikerne".
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.902
Antall liker
679
Synd med folk som ikke har annen motivasjon i jobben sin enn opsjoner o.l. Det må føles meningsløst å gå på jobb uten at du liker selve jobben...
 
P

Parelius

Gjest
Kanskje demokratiets svøpe er at også idiotene har stemmerett?
Uff, tanken lurer, men jeg holder den på avstand. Men det er noe rart med folk (hvis det nå var tilfellet det DN trykket), når de mest foraktbare får større oppslutning grunnet sin løgnaktige kritikk av de mindre foraktbare.
 
P

Parelius

Gjest
Synd med folk som ikke har annen motivasjon i jobben sin enn opsjoner o.l. Det må føles meningsløst å gå på jobb uten at du liker selve jobben...
Synd på et folk som har slike politikere, spør du meg.
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.474
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Først, jeg skylder Løkken en unnskyldning. Det var ufint av meg og jeg beklager.
Det som fikk meg til å kaste ut utsagnet var at begrepene om ”den sosialistiske kodeks” fikk bli stående som ”sannheter”.
Det er positivt for debattene, synes jeg, at Løkken er årvåken og setter ting i perspektiv. Et definitivt tilskudd til opplysthet og ettertanke (og til tider noe å bli såpass forbannet over at en bare må kaste seg på debattene).
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.474
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Brorpaten av de som jobber i en bedrift får lønn for å arbeide. Topplederne ser ut for å få det mangedobbelte for å la seg ansette.
Om de i tillegg skal jobbe for konsernets beste, må de tydeligvis ha utsikter for at det utenom lønn havner millioner i egen lomme. Slik det foregår høres det for meg ut som om kriteriet for å få en slik jobb er at jo griskere lederen er, jo bedre leder er han...

Er det virkelig ingen andre enn disse få topplederne som kan inneha en slik rolle? Hvorfor utdannes det ikke flere kandidater?
Det kan da ikke være slik at landet vårt mangler talentfulle ”emner”.
På den annen side, hvorfor skal toppledere gjøre en innsats for å forbedre situasjonen, når det i så fall ikke beriker dem personlig? Det er nærliggende å tro at de overhodet ikke ønsker dette fordi det da vil være konkurranse om disse jobbene, at bedre ledere vil gjøre en bedre jobb for bedriften, uten at de selv får hanket til seg millionene.

Å forfekte at utenlandske toppledere får med seg enda mer, er for meg patetisk. Styreledrene har selv skapt lederkrisen. Store utfordringer og givende arbeidsoppgaver teller liksom ikke lengre, fordi forutsetningen er at kun mennesker som prioriterer egen gevinst er gode nok.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.902
Antall liker
679
Jeg er enig i alt. Han er jo jeger denne mannen, og kjenner miljøene.
 
P

Parelius

Gjest
Eit folk får AKKURAT dei politikarar dei fortener (om det er politiske val i det aktuelle landet, altså..)
Men det er likevel synd på et folk som har gjort seg fortjent til så lite.
 
P

Parelius

Gjest
Du lever i verdens rikeste land!
Artig at du mener dette har så mye med hverandre å gjøre. Om vi så var dobbelt så rik, ville ikke min forakt for løgnaktighet bli mindre. Du ser det kanskje på en annen måte.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.902
Antall liker
679
Skjønte ikke helt hva du mener.

Går ut fra at du mener Jens`snuoperasjon mht opsjoner. Jeg liker ikke det heller, men bedre at han fører en riktig politikk om dette nå enn at han lar det være som før.
 
P

Parelius

Gjest
Går ut fra at du mener Jens`snuoperasjon mht opsjoner. Jeg liker ikke det heller, men bedre at han fører en riktig politikk om dette nå enn at han lar det være som før.
Det var da også et svar i sakens anledning. Og hva gjør de med Hydro, tro? Som jeg sa tidligere: Jeg kan være uenig med folk om disse opsjonene, men jeg forakter ikke de jeg er uenig med. Den systematiserte indignasjon over andre, når de selv står bak, den fremkaller den.
 
W

wurst

Gjest
Nå når diskusjonen etter hvert kulminerer, gjenstår ett spørsmål: Hvorfor forarges så mange så sterkt av dette? Er det den rene norske misunnelsen med bakenforliggende Jante som er ute og går igjen, i så fall er vel det en mindre prisverdig egenskap? Eller kan det være vår generelle rettferdighetssans som blir utfordret og finnes det ikke i så fall i vår verden langt viktigere misforhold å lufte aggresjon i forhold til? Jeg bare spør, kanskje Parelius kan reflektere litt over saken? Uansett bør vel lønnsfastsettelse i en bedrift være en sak mellom eieren og de ansatte, noe som menigmann som oftest ikke vil ha mulighet for å innvirke på eller endog ha noe med, så de psykologiske mekanismene her er kanskje interessante som fenomen? Anyone?
 
P

Parelius

Gjest
Nå når diskusjonen etter hvert kulminerer, gjenstår ett spørsmål: Hvorfor forarges så mange så sterkt av dette? Er det den rene norske misunnelsen med bakenforliggende Jante som er ute og går igjen, i så fall er vel det en mindre prisverdig egenskap? Eller kan det være vår generelle rettferdighetssans som blir utfordret og finnes det ikke i så fall i vår verden langt viktigere misforhold å lufte aggresjon i forhold til? Jeg bare spør, kanskje Parelius kan reflektere litt over saken? Uansett bør vel lønnsfastsettelse i en bedrift være en sak mellom eieren og de ansatte, noe som menigmann som oftest ikke vil ha mulighet for å innvirke på eller endog ha noe med, så de psykologiske mekanismene her er kanskje interessante som fenomen? Anyone?
Jeg vet vel ikke bedre enn andre. Holder vi min forakt overfor løgnaktige politikere utenfor (som var mitt poeng tidligere), så mener jeg jo samtidig at en del av disse opsjonsavtalen er bort i veggen. La meg likevel først få si, at dette tross alt gjelder et lite antall mennesker, og ikke ledere i den jevne norske industri.

Nei, det er neppe jante. I det minste ikke bare jante. Rettferdighet kan nok ha noe med det å gjøre. Men på flere plan. Hvis en nå går ut fra at markedet bestemmer (også en form for rettferdighet), så skal jeg ikke si noe til det. Men det er ikke et marked som styrer her. Det er mennesker som på samme tid sitter på begge sider av bordet (om enn ikke i en og samme sak). Styrer og generalforsamlinger oppfører seg ikke som om de er i et marked. For mange kryssende interesser, og stor stupiditet, er involvert til at det er tilfellet.

Rettferdighet; problemet er at i begrunnelsen for slike avtaler, så ligger det et syn på mennesket som ikke gjøres gjeldende for andre. Jeg ville aldri blitt betraktet som et slikt menneske, som opsjonsgutta ser på seg selv som. Jeg ville ikke ha tiltro til et slikt menneske heller. Hvis et menneske mener at det ikke kan yte maksimalt med en lønn på 2-3 mill, så vet jeg nesten ikke hva det mennesket står for, eller er. Jeg kjenner ikke slike mennesker.

Rettferdighet har bl.a. å gjøre med å bli sett på som lik. Den dagen vi ser på den jevne norske arbeider med de samme forutsetninger, så ville arbeidsgiverne blitt skremt over hvem de hadde å gjøre med. Det har ikke så mye med lik lønn å gjøre, men å bli sett med like øyne; et vesen som får en lønn for et arbeide, og som forventes å gjøre jobben etter beste evne med den lønnen som er avtalt. Problemet er at det ikke fins noe empirisk belegg for at de lønn og opsjonsavtaler som det her er snakk om, har noe med et rasjonelt grunnlag for lønnsavtaler å gjøre. En sammenlikner seg med folk som en ikke har noe grunnlag for å sammenlikne seg med. Slik sett er disse opsjonsjegerne ikke forskjellige fra de ofte negativt omtalte trygdeutnytterne. Den samme ulla, bare på forskjellig side av skalaen.

Nå er det jo med rette blitt påpekt at vi gir faen i underholdningsartister og fotballspillere i denne sammenhengen. Jeg er enig i det, og tror noe av bakgrunnen er at vi ikke ser på disse som utførende et arbeide, men som tilhørende sfæren for idioti og lotto. (Norske fotballklubber blir nok innhentet av virkeligheten de også, skal du se). Her har ikke rettferdighetsbetraktninger noen plass. Det er nesten som Vår Herre i sin rettferdighet; den er ikke forståelig for den menneskelige fornuft.

Dette i all hast, etter en flaske Chateau Musar, så jeg må få betenkningstid på det som er sagt.
 
P

Parelius

Gjest
Kanskje bør en innføre opsjonsopplegg for lærerer også? Alt etter hvor mange en får igjennom eksamen? Så kan idiotene klare seg selv? Selv kan jeg tenke meg å være lærer for en gruppe så glupe at selv en ape får de igjennom. Nesten som gutta i tele, olje og energi nå for tiden. Oh, analogiene er mange, men reasksjonene så forferdelige. Tro hvorfor?
 
Topp Bunn