Det kan vi godt godta; tross alt er bedriftslederens oppgave å få bedriften så suksessfull sommulig. Og deres suksess måles i overskudd og rene penger. Politikeren er ikke bedriftsleder; han har et beytdelig større, bredere og mer komplisert mandat. Han ville antakelig gjøre det like godt/dårlig i bedriftslederens stilling som bedriftslederen ville gjøre det i politkerens.
Det virker på meg som om du har en teori, Løkken, om at Norsk + Politiker = Udugelig, mens ditt andre regnestykke Utenlandsk + Bedriftsleder = Dyktig er like spikret. Jeg tror like lite på treffsikkerheten på begge disse regnestykkene. På alle arbeidsplasser finnes mer og mindre dyktige folk. Det er ike yrkesvalget som avgjør dyktigheten. Rett mann på rett plass kan faktisk også være både politiker OG norsk!
Jeg er av den oppfatning at norske politikere er et produkt av den norske folkesjela; arrogante, selvgode, fulle av jante og desperate etter å blande seg inn i ting de ikke har noe med, enten det er innenriks eller utenriks. Nordmenn har en særegen evne til å sette seg til dommere over situasjoner vi hverken har noe med eller kjenner noe særlig godt til. Enten det er Israels politikk eller lederlønninger, så er det alltid
vi som vet best og alle andre på hele fordømte planeten som er helt på viddene. Derfor føler vi oss for gode for EU, derfor gjemmer vi oss bak en panservegg av tollbarriærer, derfor finnes det bare to land i de fleste politiske diskusjoner: Norge og Utlandet. Derfor har norske politikere en
ekstremt kompulsiv trang til å detaljregulere og detaljstyre alt mulig rart som de egentlig burde holdt fingrene sine langt unna. Bjørn Rosengren traff spikeren midt på hodet da han etter den havarerte telefusjonen klagde høylytt over at
alt skal være politikk i denne sovjetstaten. Folk skal på død og liv stikke nesa si bort i absolutt alt som andre driver med.
Som en direkte følge av dette fremstår norske politikere som udugelige. Ikke nødvendigvis fordi de er mindre faglig dyktige enn politikere andre steder, men fordi de på død og liv skal gape over tusen ganger mer enn de kan svelge, på død og liv skal blande seg bort i alt mulig rart som de ikke har noe med. På hvert eneste debattprogram på TVen kommer den samme regla;
"dette må vi gjøre noe med....dette er et problem vi må ta fatt i". Og hver gang får jeg like lyst til å dykke inn i TVen, ta strupetak på politikeren og hvese
"Hold deg for faen unna!" Et begrep norske politikere burde fått banket inn i skallen er
"none of your fucking business!"
Vi lever i fotformlandet, der ingen skal kunne skille seg ut, velge noe annet enn den gemene hop, tjene mer eller lykkes bedre uten av vedkommende skal dømmes til et liv som uglesett, mistenkeliggjort og utstøtt. Småligheten gjennomsyrer politikk som den gjennomsyrer dagligliv. Vi får de lederne vi fortjener.