Når flater kvaliteten på CD spillere og kilder ut?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Timc:er det noen fasit på hvordan man bygger en forsterker?

Er nok langt viktigere på et fly,å følge instrukser,mtp oddsen for å overleve.

Men strengt tatt,er det jo meir eller mindre prøving og feiling(kombinert med utrekning.) som har ført fram til ein tegning på et fly også.

Mvh.

T

timc

Gjest
    samlanes skrev:
    Timc:er det noen fasit på hvordan man bygger en forsterker?

Er nok langt viktigere på et fly,å følge instrukser,mtp oddsen for å overleve.

Men strengt tatt,er det jo meir eller mindre prøving og feiling(kombinert med utrekning.) som har ført fram til ein tegning på et fly også.

Mvh.
    1. Nei. Og det er vel heller ikke under diskusjon.

2. Det jeg ville påpeke at det er snakk om to helt ulike scenarioer. Veldig sant at det er prøving, og til dels feiling, som har ført frem til gode flykonstruksjoner. Men i dette tilfellet stod ikke vennen din for dette.

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Omf: Du har muligens litt rett,men ikkje nødvendigvis heller.
    Du tenker sikkert på at flybyggern brukte tegninger?

Men faktisk er tegningen,kun ein veileder,langt fra lett å gjennomføre uten direkte slik erfaring,mtp metoder og "triks" som man egentlig kun får med erfaring.

Han som har laget tegningen,har gjennomprøvd mange slike metoder,og kommet fram til ein metode som er god nok mtp sikkerhet ol.

Mvh.

T

timc

Gjest
    Tipper OMF siktet til at vennen din brukte tegninger som noen andre hadde laget, og at det likevel nesten gikk galt. Du sier jo at det kanskje var mer flaks at første tur gikk bra.

Skal man da dra paralellen tilbake så er det altså det ferdige produkte du kjøper som er "tegningen". Så modifiserer man og kommer frem til ett annet resultat. Gjorde vennen din noe slikt med flyet? Vil tro han prøvde å følge oppskriften så slavisk som mulig.

Det ville jeg gjort i tilfellet fly ;)

-Tim

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.273
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vel – jeg åpner skuffen og finner frem min minste skje….
    poenget mitt var vel at du begynte med denne:

samlanes skrev:
    Sjøllært er ofte vel så bra som noe annet.(veit ikkje om Solhaug har elektronikkbakgrunn?)
    Noe jeg forøvrig ikke er spesielt enig i når det kommer til litt mer avanserte ting enn å spille kam og skrelle poteter!

Men så kommer du med et eksempel fra virkeligheten…
    samlanes skrev:
    Ein kamerat av meg bygget småfly,heilt uten skulebakgrunn el(trur han kun var ca 20år.),kjøpte tegninger,og fullførte bygget,til han fikk det på vingene.
    Det høres jo bra ut…man skulle tro at sjølært var bra…

Men….
    samlanes skrev:
    ,var nok meir flaks enn vett at gikk bra,med motorstopp og div problemer.

Så sjølært var kanskje ikke så bra….

Legger skjeen tilbake i skuffen..... ;)

Mvh
    OMF

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Du har forsåvidt rett,men litt mangelfull opplysning fra min side.

Eg burde opplyst at motoren ikkje hørte til i tegningene,så isolert sett gikk byggingen heilt etter boka.

At motoren stoppet,kom nok av fleire grunner,dårlig kvalitetskontroll på forhånd,kombinert med gammel slitt motor+div.

Dessuten kom jo både pilot og fly like heilt ned fra luften som opp,så heilt mislykket var det da ikkje,kun litt "oppstartproblemer"

Lurer på om dette er ot,hehe?

Mvh.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.684
    Sted
    Østfold
    Det er en vesentlig forskjell på å konstruere og å bygge. Ellers virker det som at bare man endrer noe i et audioprodukt, selv helt uten nødvendig kunnskap, så blir det automatisk mye bedre.

T

timc

Gjest
    Kommer helt ann på prisen på komponenten som byttes ;)

Ellers synes jeg at det altfor ofte blir satt likhetstegn mellom endring og forbedring. Mest sannsynlig ubevisst.

Fanden gir, og fanden tar. It's all about compromises.

-Tim

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.684
    Sted
    Østfold
    Ja, og ikke minst det faktum at man 3 måneder etter at man sist hørte produktet "synes å ane en større ro i lydbildet"... :|

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    I en test av Esoteric Ai10 (forsterker) i Soundstage skriver skribenten følgende:

"As I listened to various discs and switched between these two components, I became more certain of something I mentioned above: that about $5000 is a point of diminishing returns for an integrated amplifier. Spending more mostly buys a sound that’s different, not one that’s inherently superior.

Regner man derimot med huslyd og hva som matcher best i eget anlegg, finnes det i grunnen ingen grense for hva som er best. Men da er det heller ikke nødvendigivs kvalitet og pris som avgjør hva man foretrekker. Et annlegg som er bygget opp på denne måten skiller seg radikalt fra et anlegg hvor det legges større vekt på ønsket lyd fra høyttalerne er det avgjørende. Et anlegg hvor man blir tilfreds med lyden som kommer fra høyttalerne og akustikken, har etter mitt skjønn ikke noe behov for noe annet enn mest mulig transparent elektronikk. Eventuelt en tonekontroller eller EQ for å endre etter hvilke musikk man lytter til.

Skal man bygge et anlegg etter matching med elektronikk som det mest tonavgivende, har jeg vanskelig for å se hvordan man skal treffe skikkelig godt på foretrukket klangbalanse. Og problemene i rommet får man ikke gjort noe med.

To ulike veier til Rom? Tja, ikke helt sikker på det.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.730
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    Det underlige i denne ordvekslingen er den sterke korelasjonen mellom pris og preferanser/matching som noen gir uttrykk for. Dersom diskujsonen omkring «kvalitet» i hovedsak handler om preferanser og matching, så burde pris være nesten helt uvesentlig.

mvh
    KJ

N

nb

Gjest
    KJ skrev:
    Det underlige i denne ordvekslingen er den sterke korelasjonen mellom pris og referanser/matching som noen gir uttrykk for. Dersom diskujsonen omkring «kvalitet» i hovedsak handler om preferanser og matching, så burde pris være nesten helt uvesentlig.
    HiFi og logikk går sjelden hånd i hånd.

Jeg skønner de som kjøper et komplett system fra en leverandør (Naim-folkene er vel harde på dette), da kan man i det minste anta at produsenten har tenkt litt gjennom hele kjeden. Men det ser ut til å som regel bli innertier hver gang noen kjøper noe sært og dyrt uhørt og usett.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    KJ skrev:
    orso skrev:
    Det underlige i denne ordvekslingen er den sterke korelasjonen mellom pris og referanser/matching som noen gir uttrykk for. Dersom diskujsonen omkring «kvalitet» i hovedsak handler om preferanser og matching, så burde pris være nesten helt uvesentlig.

mvh
    KJ
    Jepp. Skulle jeg legge godøret til og prøve å tolke hva "de" mener ville det ha blitt noe slikt som dette:
    "Elektronikk som både gir stor grad av transpans og som matcher godt i et utvalgt antall anlegg, er den beste".

Men det blir etter mening for mange variabler og usikkermomenter.

Er jeg derimot litt styggere, så tolker jeg de slik henn:
    "Produkt som utrykker ekslusivitet, har en viss prisklasse, får bejublende ros fra presse (ikke must, men fordel) og reklame som er overbevisende (trenger ikke å ha rot i vitenskap og være korrekt) er den beste."

TAS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    2.046
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    KJ skrev:
    orso skrev:

mvh
    KJ
    Virker som lydkvalitet og prisen flater ut når feks. cd kilden går fra å være High End til ''luksus'' High End... så kan enn heller diskutere om kvalitet, eksklusiviteten, funksjonalitet osv står i forhold til pris.

mvh,
    tas

Vedlegg

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Orso:Din tolkning er egentlig bare ønsketenkning.

La oss sei du hadde 20mill på konto kun til stereo(kanskje du har det?)da hadde du vel prøvd noen svinedyre greier,uten å tenkt på økonomi?
    Da kunne du gitt faen i pris/ytelse,kun ytelse/lyd altså.

Eg er ganske sikker på at både du og eg da hadde oppnådd bedre lyd,sjøl med relativt forskjellige ønsker om lyd,totalt sett.

Allt handler jo om kompromisser,spesiellt for den vanlige mann,det hadde nesten blitt nullet ut med 20mill til disp.

Eg hadde forøvrig satset på 300b rørforst av ypperste klasse,håndlaget til meg,proppfull av duelund og sølvtrafoer.
    Om lyden hadde blitt too bright,hadde eg kompensert med conrad johnson pv1,hehe.

Mvh.

N

nb

Gjest
    samlanes skrev:
    La oss sei du hadde 20mill på konto kun til stereo(kanskje du har det?)da hadde du vel prøvd noen svinedyre greier,uten å tenkt på økonomi?
    "Dere har ikke råd" - begrunnelsen dykker opp titt og ofte. Det er garantert mange som sitter med rimelige saker som lett kunne kjøpt (nesten) hvasomhelst om de hadde villet. Denne tråden viser i alle fall noen av grunnen til at enkelte av de kanskje ikke vil.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    samlanes skrev:

Eg er ganske sikker på at både du og eg da hadde oppnådd bedre lyd,sjøl med relativt forskjellige ønsker om lyd,totalt sett.

Allt handler jo om kompromisser,spesiellt for den vanlige mann,det hadde nesten blitt nullet ut med 20mill til disp.

Eg hadde forøvrig satset på 300b rørforst av ypperste klasse,håndlaget til meg,proppfull av duelund og sølvtrafoer.
    Om lyden hadde blitt too bright,hadde eg kompensert med conrad johnson pv1,hehe.

Mvh.
    Tror ikke jeg hadde valgt så veldig forskjellig. Det jeg derimot hadde gjort var og eksperiment med ulike typer akustikk i større grad og prøvd en rekke kostbare høyttalere. Sansynligvis hadde jeg også bygget flere lytterom. Et med tokanals, et med flerkanals til musikk og et til surround/film.

Det beste forsterkeren er etter mening den som er skreddersydd mest mulig til høyttalerne. Ingen forsterkere er best på alle områder så vidt jeg vet. Derfor hadde jeg nok også her valgt det som jeg mest sansynlig gjør i dag, kjøpt et custom made anlegg. Med ingen begrensninger i økonomien, kunne jeg ha kjøpt flere og testet opp mot hverandre.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.730
    Torget vurderinger
    1
    samlanes skrev:
    ...
    ...
    Man kan nok få et OK lytterom for omkring 10-15 mill. kr skulle jeg tro. 8)

HT på skreddersøm kan muligens fort ramle opp i en halv eller hel mill. kr.

En Rockport Sirius er heller ikke helt gratis.

Resten får man for det som i sammenhnegen er småpenger. Heldigvis så er mine prioriteringer ikke bare på lyd (med eller uten «pr. krone»). Det er også noen faktorer mht. funksjonalitet, design, «filosofi», eksklusivitet osv. som har en viss betydning.

mvh
    KJ

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.176
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Peter J skrev:
    Denne testen av Euforia var i Lyd og Bilde nr 12/98, Fidelity kom ikke ut før i 2003 :)
    Jo, det stemmer nok. Det var selveste redacteur Vadseth som skrev artikkelen, og da må dette ha vært i det korte intermezzoet mellom hederskronede Audio og dagens Fidelity.

For meg var det ihvertfall et grunnskudd mot teorien om at "dyrere = bedre". Jeg abonnerer fortsatt og leser hvert nummer av bladet fra første til siste side, bare så det er sagt. Men jeg er kanskje noe mer skeptisk til enkelte redaksjonelle synspunkter etter den opplevelsen.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.684
    Sted
    Østfold
    orso skrev:
    I en test av Esoteric Ai10 (forsterker) i Soundstage skriver skribenten følgende:

"As I listened to various discs and switched between these two components, I became more certain of something I mentioned above: that about $5000 is a point of diminishing returns for an integrated amplifier. Spending more mostly buys a sound that’s different, not one that’s inherently superior.

Regner man derimot med huslyd og hva som matcher best i eget anlegg, finnes det i grunnen ingen grense for hva som er best. Men da er det heller ikke nødvendigivs kvalitet og pris som avgjør hva man foretrekker. Et annlegg som er bygget opp på denne måten skiller seg radikalt fra et anlegg hvor det legges større vekt på ønsket lyd fra høyttalerne er det avgjørende. Et anlegg hvor man blir tilfreds med lyden som kommer fra høyttalerne og akustikken, har etter mitt skjønn ikke noe behov for noe annet enn mest mulig transparent elektronikk. Eventuelt en tonekontroller eller EQ for å endre etter hvilke musikk man lytter til.

Skal man bygge et anlegg etter matching med elektronikk som det mest tonavgivende, har jeg vanskelig for å se hvordan man skal treffe skikkelig godt på foretrukket klangbalanse. Og problemene i rommet får man ikke gjort noe med.

To ulike veier til Rom? Tja, ikke helt sikker på det.
    Dette klargjør vel egentlig hva du mener i åpningsinnlegget også? Bare, hvor går grensen når det er snakk om signalkilder, fortrinnsvis digitale?

Bra innlegg forresten!

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.684
    Sted
    Østfold
    samlanes skrev:

Mvh.
    Faktum er at han faktisk HAR det... og du ser jo selv omtrent hva han har valgt ut i fra det utgangspunktet.

L

larkus

Gjest
    Forholdet lydkvalitet/krone minker vel stort sett i takt med økt investering. Hva den enkelte har igjen i såkalt "feelgood" derimot, det er en helt annen sak. Og akkurat det begrepet er en viktig del av det å sysle med hifi :)

R

Roysen

Gjest
    KJ skrev:
    orso skrev:
    Det underlige i denne ordvekslingen er den sterke korelasjonen mellom pris og preferanser/matching som noen gir uttrykk for. Dersom diskujsonen omkring «kvalitet» i hovedsak handler om preferanser og matching, så burde pris være nesten helt uvesentlig.

mvh
    KJ
    Lyden av et oppsett vil aldri bli bedre enn svakeste ledd i kjeden. Dette gjelder selvsagt med hensyn på preferanser og matching også. Selv om matchingen er bra vil et godt matchet budsjett anlegg være bedre enn et godt matchet high-end anlegg. Når det da samtidig er en helt klar sammenheng mellom pris og kvalitet på enkeltkomponentnivå, tegner vel resten av bilde seg selv.

Mvh
    Roysen

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    12
    Pris har lite med saken å gjøre, det er de anvendte komponenters kapasitet og i hvilken grad konstruktøren har formådd å få ut det beste fra disse som er avgjørende. Såfremt det da ikke er gjort feilaktige valg ellers i apparaturet. Ingen boks forbedrer lyden, kunsten er "kun" å unngå degradering.

Mvh. RS

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.176
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Roysen skrev:
    Lyden av et oppsett vil aldri bli bedre enn svakeste ledd i kjeden. Dette gjelder selvsagt med hensyn på preferanser og matching også. Selv om matchingen er bra vil et godt matchet budsjett anlegg være bedre enn et godt matchet high-end anlegg. Når det da samtidig er en helt klar sammenheng mellom pris og kvalitet på enkeltkomponentnivå, tegner vel resten av bilde seg selv.

Mvh
    Roysen
    Jeg regner med at det skulle vært et "ikke" et sted inni der?

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Snickers-is skrev:
    samlanes skrev:

Mvh.
    Faktum er at han faktisk HAR det... og du ser jo selv omtrent hva han har valgt ut i fra det utgangspunktet.

Så Orso har altså i følge deg egentlig 20 millioner til disposisjon, og det faktum at han likevel har valgt det utstyret han spiller på, mener du beviser.....hva da..???

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe - det beviser vel at han har noe fornuft igjen. Siden har ikke har brukt ALLE pengene på hifi.

V

vredensgnag

Gjest
    Det svakeste leddet i kjeden i et moderne hifi-anlegg er lytteren.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Snickers-is skrev:
    Dette klargjør vel egentlig hva du mener i åpningsinnlegget også? Bare, hvor går grensen når det er snakk om signalkilder, fortrinnsvis digitale?

Bra innlegg forresten!
    Det gjør det. Ja, hvor går den grensen med signalkilder? Virker som om man må betale mer i hifi markedet enn proff markedet. CD spiller med drev og fint kabinett trekker også opp. Lydkort i proff markedet med to kanaler tror jeg dog man ikke skal betale mye før det er transparent.

Tar med en uttalelse fra Nordenstam som jobber med lyd fra en annen tråd:

Teknisk målbart stiger kvaliteten i DAC'er oppover til type Weiss, Prism, Lavry, nye Forssell boksen osv med klasseledende prestanda. Fra et par til nærmere ti tusen daler. Sykeste boksen på markedet for tiden er $250k Weiss Maya DAC'en. Har visstnok i følge ryktene sprengt 130dB grensen for dynamisk område. Alle gode DAC'er er såpass immun mot jitter at transporten (CD drev) ikke har noe å si så lenge 1'er og 0'er er på riktig plass.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.196
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    impulse skrev:
    Snickers-is skrev:
    samlanes skrev:

Mvh.

Så Orso har altså i følge deg egentlig 20 millioner til disposisjon, og det faktum at han likevel har valgt det utstyret han spiller på, mener du beviser.....hva da..???

Iflg. siste likningstall fra 2008 har han en netto formue på kr. 79.252 . Tror at noen har slått en plate i deg, Snickers.

mvh

R

Roysen

Gjest
    Nå tkr? Vi snakker jo bare om noen nuller i forskjell og null er jo som alle vet ekvivalent med ingenting. ;)

Mvh
    Roysen

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.196
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Roysen skrev:
    Nå tkr? Vi snakker jo bare om noen nuller i forskjell og null er jo som alle vet ekvivalent med ingenting. ;)

Mvh
    Roysen
    I all rettferdighet er det jo Snickers som kom med påstanden, da.
    mvh

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Eh? Hva har Orso sin privatøkonomi med dette å gjøre? Jeg ser iofs ingen direkte brudd på regelverket, annet enn at dere er så off-topic som det kanskje går an å bli? Pens dere inn på tema igjen, OK?

Mbare- moderator

R

Roysen

Gjest
    tkr skrev:
    Roysen skrev:

Mvh
    Roysen
    I all rettferdighet er det jo Snickers som kom med påstanden, da.
    mvh
    Det var ment som en spøk tkr. Jeg kan ikke se at du har gjort noe galt.

Mvh
    Roysen

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Ved å være virkelig himmelropende og grensesprengende usaklig, liksom. Akkurat, ja. interessant at du kaller det "å imøtegå".

ZenSati

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.11.2009
    Antall liker
    0
    JackX skrev:
    fodera skrev:
    Det er de ikke.......

mvh
    Zensati 2 og 3 produseres i Kina.
    Tror også at XLR, IC og CAST produseres der også.
    Zensati 1 og Gold vet jeg ikke hvor produseres.

mvh
    JackX

Hej

ZenSati #1 og #2 serier er samlet i Danmark. Der er dele fra mange forskellige leverandører.

ZenSati #3 serien er dele fra Taiwan og andre leverandører og bliver færdig samlet i Danmark.

ZenSati #1 er i dag med forgyldt kobber. ZenSati #2 & #3 er forsølvet kobber.

Der er ligeså påstande om at ZenSati #3 højtalerkabler er et S330 kabel. Det er det ikke, og disse to kabler har ikke noget med hinanden at gøre i ZenSati regi.

Mange gode produkter kommer fra Kina, Taiwan, Japan og resten af Asien. Der produceres til alle brancher og kvaliteten er som man betaler for. ZenSati ApS har et samarbejde med Jinwei på nogle få områder. Vi har også samarbejder med 17 andre leverandører til at nå de resultater der er til dato.

Med venlig hilsen
    Mark Johansen

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn