Når platesamlingen blir for stor

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    http://www.sonore.us/index1.html Denne kan jo være et alternativ.
    Med et Lynx L22 kort får du analog utgang (24/192) + SPDIF (24/96)for rundt 13K
    De har forskjellige versjoner alt etter hvordan den er tenkt brukt. Fåes med 3TB hdd.
    Den ripper og tagger musikken din automatisk og alt kan styre fra IOS eller android enheter eller fra en laptop.
    Og best av alt, den er vifteløs.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    KW skrev:
    Sikkert nevnt før, men den nye Minimac (helt ny med Lion) 4790,- + en ekstern firewireharddisk på 2 TB
    1300.- ?
    Da har du plass til 6-7 tusen cder i apple lossless (det holder)
    Er det plass til såpass mange plater i apple lossless på 500MB? Har noen en oversikt over datamengder?

    Takk for tips! Skal sjekke mer når jeg får tid i kveld.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.251
    Antall liker
    10.265
    Sted
    Trondheim
    Du overså vel "+ 2TB ekstern disk".

    En gjennomsnitt CD er på ca 600 MB (teoretisk maks er 800 MB). En lossless komprimering reduserer med ca 35-40% avhengig av kompleksiteten i signalet. Så en gjennomsnitt CD vil i ALAC (eller FLAC) fylle ca 360 MB. Altså får man rundt 3 CDer på 1 GB.
    En 2 TB disk skal da ha plass til ca 6000 CDer i lossless. I praksis et sted mellom 5000 og 7000 CDer alt etter hvor mye musikk det er på hver CD.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    1836 album i FLAC tar hos meg 770 GB.

    Jeg har en god del high-res materiale, dvs høyere enn CDens 16-bit/44.1 kHz (max 24-bit/192 kHz) og disse tar mye mer plass.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Når får man jo også Mac mini med to harddisker og 750 GB i hver. Men Mac tar jo seg godt betalt.
    http://store.apple.com/no/configure/MC936H/A?select=select&product=MC936H/A&mco=MjMzOTU0MTg

    Noe som er rimelig er å bruke Time Capsule og Airport Express. At man ikke får støtte for hirez gjør da ingenting. Å legge seg opp i slike detaljer når 1000 tusen andre ting ikke er på plass i anlegget er drøyt IMO. Det dessuten usikkert om hirez gir en forbedring i det hele tatt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.251
    Antall liker
    10.265
    Sted
    Trondheim
    Nå heter nå firmaet Apple, da, og ikke Mac.

    Ja, Apple tar seg betalt for spesialbestillinger (som alle andre). De har noen få standardkonfigurasjoner - alt annet er skreddersøm. Skreddersøm er alltid dyrere enn standard. Sånn er det vel for alle leverandører. Du kan få hvilken farge du vil på en BMW, men det koster skjorta. Standardkonfigurasjonene er OK priset.
    Jeg ville (hvis det var aktuelt) kjøpt en standardkonfigurert maskin og kjøpt en ekstern disk. Billigere og mer fleksibelt.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    En macmini er så pen at den ikke skjemmer ut noe med å stå borte ved anlegget.
    HD kan settes skjult.
    Fler og fler vil komme til å skaffe denne vakre media/musikkspilleren.
    Ikke noe negativt å bruke firewire mot firewire dac, eller firewire interface.

    Jeg har det slik i stua nå, med muligheter for highrez, men har fortsatt ikke en eneste highrez fil.
    Alt for mye tyder på at utvalget med highrez som virkelig gir noe positivt er svært marginalt og blant det lille som finnes, så er det ikke mye som interesserer meg musikkmessig.
    Dog vil jeg nok snart skaffe noe for å høre hva det innebærer, det finnes vel noen få fra 2L som kan være verdt et forsøk.

    Edit; like før jeg gikk til anskaffelse av min macmini, så kostet det 5100.- å få den levert med 8GB minne.
    Noen måneder senere etter å ha kjøpt macminien, kjøpte jeg 8GB minne for 560 kroner og satte inn sjøl.

    KW
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    HD-lyd er mye mer enn bare 2L og Linn, dvs jazz og klassisk. Om man ønsker andre sjangere som f.eks rock og blues med mer kjente solo-artister og band så finnes det en god del materiell med opphav fra DVD-Audio.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Man bør merke seg at Apple har fjernet drevet fra nye Mac mini.

    Marsboer:
    Et spørsmål på siden. Hva anbefaler du av ferdige NAS løsninger til PC? Jeg har kjøpt en Synology og satt inn 8TB WD disker med Raid 1, men har ikke blitt helt klok på brukersnittet og løsningene.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    orso skrev:
    Noe som er rimelig er å bruke Time Capsule og Airport Express.
    Det har blitt meg forklart at man ikke kan streame fra Time Capsule, stemmer ikke det?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    orso skrev:
    Man bør merke seg at Apple har fjernet drevet fra nye Mac mini.
    Da er man avhengig av nettverk for å få lagret alikevel da. hmmm..... Jeg synes det virker unødvendig komplisert.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.251
    Antall liker
    10.265
    Sted
    Trondheim
    Apples egen eksterne bus-powered USB CD/DVD-brenner koster 649 kr. Den er i det samme designet som minien og kan settes under den. Den er vel knapt en cm høy og trenger kun USB-kabelen for å virke (ingen egen strømledning). Trenger man en CD/DVD enhet kan man jo bare kjøpe den.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg fikk ikke med meg at nye Macmini er uten drive, da blir den jo bare enda mer stilren ::)
    Driven kan jo plasseres skjult sammen med HD eller forsåvidt alt sammen, alternativt kun driven lett tilgjengelig for ripping av nye cder innkjøpt.



    Øverst til venstre nye macmini (Lion) 4790.-
    Midten til venstre DVD drive 649.-
    Nederst til venstre TimeCapsule 2 TB 2290.- ( 3Tb 3790.-)
    Til høyre Western Digital FW HD 2 TB 1097.- (Amentio Møllergata)

    Hdmi kabel til flatskjermen og trådløs Magic Trackpad for å styre iTunes fra stuebordet med stort bilde av iTunes, bare ved å skifte til rett inngang på flatskjermen.
    Eller det som mange bruker iPad, phone eller touch, dersom en ikke vil ha flatskjermen på når en lytter
    til musikk.
    Magic TrackPad
    http://store.apple.com/no/product/MC380Z/A?fnode=MTY1NDA1Mg&mco=MTg1ODE3MDE

    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Lyngen skrev:
    orso skrev:
    Man bør merke seg at Apple har fjernet drevet fra nye Mac mini.
    Da er man avhengig av nettverk for å få lagret alikevel da. hmmm..... Jeg synes det virker unødvendig komplisert.
    Jeg fatter ikke helt hva du synes er så komplisert her.
    De delene du trenger for å komme i gang (dersom apple) er en macmini utgående modell med innebygd drive, alt. ny Lion + DVD drive og f.eks. en WD HD som jeg har henvist til på bildet.
    Så trenger du eventuelle backup av noget slag, timecapsule er lettvint samtidig med at den er en god basestasjon dersom du trenger netverk (har ikke du macbook fra før da, eller?) I så fall kan jo den brukes for styring av iTunes.
    Du trenger jo forsåvidt et netverk (nettilgang) for å få gjort fortløpende oppdateringer om ikke annet.

    Mvh.KW
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    For å gjøre en lang historie kort så kan jeg per i dag faktisk ikke anbefale noen ferdig NAS tilgjengelig for privatbrukere. Jeg vet det er svært mange fornøyde brukere der ute, men jeg tør påstå at de da umulig kan ha opplevd alternativet når dette er satt opp skikkelig, eller at de prioriterer en ferdig og lettvinn løsning fremfor en skikkelig god løsning. Hadde du f.eks kjørt Linux sin software RAID-løsning på en PC i stedet for å ha en ferdig NAS kunne du kjørt de fire diskene i en spesiell versjon av RAID10 i stedet for RAID1. Tilsynelatende virker det helt likt og redundansen er den samme, men du ville fått doblet leseytelsen din, dvs leseytelse tilsvarende RAID0 med alle fire diskene, mens skriveytelsen forblir ca som før.

    Hvis jeg imidlertid MÅ dra frem en ferdig NAS så virker ReadyNAS Ultra Plus å være det første noenlunde greie alternativet i dag. I ditt tilfelle antar jeg at du har 4 stk 2TB disker og da ser denne ut til å være minimumløsningen til readynas: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=616817 (Ultra Plus 4-bay diskless)

    Denne har dessverre bare en Intel Atom dual core CPU og bare 1GB RAM, mens standard Ultra (ikke plus) ser ut til å ha en single core atom, og de rimeligere NV+ og Duo er helt utelukket grunnet sin ekstremt trege prosessor og bare 256MB RAM. Vær også obs på ReadyNAS bør ha en UPS for å kjøre med write-cache (ytelsen er elendig uten write-cache). Jeg er imidleritid usikker på om UPS er påkrevet, eller om man kan tvinge write-cache til å være på om man ønsker ytelse men med risiko for tap av data.

    Jeg ønsker igjen å presisere at dette fremdeles bare er en krykkeløsning med mange kompromisser som sannsynligvis kommer til å irritere om man skal gjøre noe som helst mer enn å bare aksessere filer. Jeg sier ikke dette fordi jeg er pirkete eller stiller store krav til ytelse. Om du skulle finne på å kjøre f.eks Squeezebox Server eller øvrige applikasjons-tjenester kommer du sannsynligvis til å angre som en hund på at pengene ikke gikk til en ordentlig løsning, både i form av ren opplevd ytelse og ikke minst i form av hvor mye mer kranglete det er å få til noe som ikke medfølger som standard på en slik ferdig løsning. Hvis du derimot har lite erfaring med slike løsninger kan det hende du likevel blir veldig fornøyd.

    Idle strømforbuket på Ultra 4 oppgis til (sikkert best case med strømgjerrige disker)
    52W typical with 4 x 2TB disks

    Til sammenligning bruker f.eks min latterlig mye kraftigere filserver 89W når den idler, men da med Intel Xeon 4-kjerne prosessor, 8GB RAM, 9 harddisker hvorav 8 i RAID6 (Seagate LP 2TB, altså strømgjerrige disker), 3 stk 120mm vifter for kjøling og 750W PSU (trengte mange kontakter...).
    Med andre ord er heller ikke strømforbruk et særlig godt argument om man bruker dagens moderne og strømgjerrige maskinvare.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    marsboer skrev:
    orso skrev:
    Marsboer:
    Et spørsmål på siden. Hva anbefaler du av ferdige NAS løsninger til PC? Jeg har kjøpt en Synology og satt inn 8TB WD disker med Raid 1, men har ikke blitt helt klok på brukersnittet og løsningene.
    For å gjøre en lang historie kort [...]
    Her synes jeg du gjør en kort historie fryktelig lang.

    Orso har kjøpt en NAS som sikkert er helt fin, han trenger hjelp til oppsett og bruk.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    Class skrev:
    marsboer skrev:
    orso skrev:
    Marsboer:
    Et spørsmål på siden. Hva anbefaler du av ferdige NAS løsninger til PC? Jeg har kjøpt en Synology og satt inn 8TB WD disker med Raid 1, men har ikke blitt helt klok på brukersnittet og løsningene.
    For å gjøre en lang historie kort [...]
    Her synes jeg du gjør en kort historie fryktelig lang.

    Orso har kjøpt en NAS som sikkert er helt fin, han trenger hjelp til oppsett og bruk.
    Jeg refererte egentlig til at jeg kom med konklusjonen i den første setningen. Resten var for å fylle ut om man likevel gadd å lese videre.
    Jeg tolket orsos innlegg som om at han spurte meg om en anbefaling om angående en ny NAS og ikke brukerstøtte på sin eksisterende. Hvis det skulle være at jeg tolket dette feil så har jeg dessverre ikke brukt hans NAS og kan således ikke bidra med fjernhjelp på bruk av denne.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Men som vanlig utbroderer du veldig og får kanskje orso til å kjøpe noe nytt og potensielt større/dyrere/mer støyende enn det han trenger enda han har en boks som sikkert er helt ok, den må bare settes opp slik han vil.

    Orso: Istedenfor å skrive at du ikke blir helt klok på brukersnittet og løsningene er det lurt å komme med spesifikke spørsmål. Hjelp oss å hjelpe deg.
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    Marsboer:
    Et spørsmål på siden. Hva anbefaler du av ferdige NAS løsninger til PC?
    Han spurte da vitterlig etter en NAS anbefaling ikke hjelp til oppsett
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    marsboer skrev:
    Hadde du f.eks kjørt Linux sin software RAID-løsning på en PC i stedet for å ha en ferdig NAS kunne du kjørt de fire diskene i en spesiell versjon av RAID10 i stedet for RAID1. Tilsynelatende virker det helt likt og redundansen er den samme, men du ville fått doblet leseytelsen din, dvs leseytelse tilsvarende RAID0 med alle fire diskene, mens skriveytelsen forblir ca som før.
    Nå sier ikke orso noe om hvilken Synologymodell han har, men de aller fleste med plass til flere enn to disker har mulighet for å kjøre Raid10, så hvis han har 4 disker er det egentlig bare å rekonfigurere.

    De fleste av de større NASene fra Synology og Qnap er vel egentlig raske nok til å være anvendelige, men prisen for disse vil typisk være 6-8000 pluss disker. Da er det egentlig langt billigere å ta utgangspunkt i en gammel PC og sette opp denne som server slik du foreslår. Problemet er heller at de som trenger en slik løsning ikke har kunnskapen til å sette den opp.

    Disse to-disk løsningene fra feks WD (My Book o.l) er bare søppel. Det hjelper liksom ikke å skryte av 4Tb diskplass når du trenger hele sommerferien for å fylle den opp.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    marsboer skrev:
    Hadde du f.eks kjørt Linux sin software RAID-løsning på en PC i stedet for å ha en ferdig NAS kunne du kjørt de fire diskene i en spesiell versjon av RAID10 i stedet for RAID1. Tilsynelatende virker det helt likt og redundansen er den samme, men du ville fått doblet leseytelsen din, dvs leseytelse tilsvarende RAID0 med alle fire diskene, mens skriveytelsen forblir ca som før.
    Synology bruker Linux. Godt mulig man kan kjøre RAID 10. Og det er ikke umulig at det skorter mer på brukeren her enn selve brukersnittet. Vi får se. Jeg har nok også muligheten til å bytte den. Men tar dette i en annen tråd under data hjørnet. Ikke riktig å diskutere det her.

    Lyngen:
    Jeg trodde man kunne streame direkte fra Time Capsule, men er ikke sikker. Det vet kanskje noen andre her? Eller spør i en Mac forretning. Har du forresten ikke en Mac i dag?

    Jeg får følelsen av du ikke helt orker å sette deg skikkelig inn i ting. Kan virke som du burde ta turen innom en forretning å få ting forklart og prøve det ut. Jeg skjønner at det vanskelig å velge noe før man har prøvd det. Jeg husker da jeg leste om Squeezebox og Transporter i begynnelsen, så tenkte jeg at dette var topp. Men da jeg så og prøvde å bla gjennom biblioteket på noen enheter, så fant jeg fort ut at det ikke var noe for meg. Og det samme med å styre fra en telefon. Hørtes veldig flott ut, men i praksis synes jeg skjermen ble alt for liten. Jeg liker å ha litt større perspektiv over biblioteket og synes en skjerm med litt størrelse er en langt bedre løsning.
    Slikt er noe du må finne ut selv og det gjør du best ved å oppleve det. Så ta turen innom forretninger hvor du kan få prøvd ting i praksis.

    Har selv valgt PC p.g.a. flere muligheter og at jeg kan få bygget maskinene selv i ønsket kabinett.

    Og det er billig for meg å oppgradere. Nå skifter jeg til SSD og ny innmat og det koster meg ikke mange tusen. Og den "gamle" innmaten hiver jeg inni en kontor PC som sårt trenger oppgradering. Slikt er ikke mulig med Mac. Men på en annen siden er Mac et mye enklere system å bruke. Det er fiks ferdig med geniale løsninger. iPad som "styrestav", iTunes/Pure Music som avspiller og du har en flott løsning. Velger du Airport Express må du bruke DAC med SPDIF overføring. Velger du en Mac mini så har du mulighet til både Firewire og USB og da mer å velge i. Og velger du en PC løsning åpner enda flere muligheter med blant annet Blu-ray og PCIe lydkort, men da må du også regne med å bale en del mer med det selv.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    orso skrev:
    Lyngen:
    Jeg trodde man kunne streame direkte fra Time Capsule, men er ikke sikker. Det vet kanskje noen andre her? Eller spør i en Mac forretning. Har du forresten ikke en Mac i dag?

    Jeg får følelsen av du ikke helt orker å sette deg skikkelig inn i ting.
    Du tar meg litt på kornet der ;). I tillegg til at jeg som sagt ikke ønsker et "datasystem", men enkel musikkavspilling.

    Hadde denne bare vært litt rimeligere eller funnet på brukten;



    Så vidt jeg skjønner så kan man bare putte disken i, rippe og kontrollere det hele fra iPhone. Så enkelt.

    Jeg har vært innom en eplebutikk og fikk til svar at man ikke kan streame musikk fra time capsule. Ellers hadde jeg nok bare kjøpt den.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    stejorge skrev:
    orso skrev:
    Marsboer:
    Et spørsmål på siden. Hva anbefaler du av ferdige NAS løsninger til PC?
    Han spurte da vitterlig etter en NAS anbefaling ikke hjelp til oppsett
    Joa men leste du neste setning? ::)
    Det er lov å bruke hodet trodde jeg.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    Til info siden jeg ser det virker å settes likhetstegn ved RAID10 og dobbel leseytelse kontra RAID1:
    "Standard" RAID10 gir ikke doblet leseytelse. Man er avhengig av å støtte RAID10 med "far" layout.
    Mange RAID10 implementasjoner også på hardware kontrollere gir ikke dobbel leseytelse, mens de dyrere kontrollerne gjerne benytter stripe-layouten som gir tilnærmet doblet leseytelse. Hvis synology bruker Linux og mdadm i bunn, kan det hende den også støtter "far" som layout.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Lyngen skrev:
    orso skrev:
    Lyngen:
    Jeg trodde man kunne streame direkte fra Time Capsule, men er ikke sikker. Det vet kanskje noen andre her? Eller spør i en Mac forretning. Har du forresten ikke en Mac i dag?

    Jeg får følelsen av du ikke helt orker å sette deg skikkelig inn i ting.
    Du tar meg litt på kornet der ;). I tillegg til at jeg som sagt ikke ønsker et "datasystem", men enkel musikkavspilling.

    Hadde denne bare vært litt rimeligere eller funnet på brukten;



    Så vidt jeg skjønner så kan man bare putte disken i, rippe og kontrollere det hele fra iPhone. Så enkelt.

    Jeg har vært innom en eplebutikk og fikk til svar at man ikke kan streame musikk fra time capsule. Ellers hadde jeg nok bare kjøpt den.
    Eller denne, jeg aner ikke prisen på noen av de.

    http://www.weiss-highend.ch/man202/index.html



    Jeg mener jeg har invitert deg hit før, den døra er fortsatt åpen.

    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Du ønsker ikke et "datasystem" :-\
    Vel skal du rippe, ha kontakt med internett for nedlasting av cover og/eller musikk, benytte iTunes, så kommer du vel ikke utenom vil jeg mene.

    Jeg tror som orso er inne på, at du ikke vet hvor enkelt det er (i bruk når det først er oppkoblet) og selv det er ikke så særlig vanskelig, når jeg bl.a. bruker det og trives kjempe med det.
    Om du kjøper f.eks. en macmini+ en HD eller tilsvarende fra annet merke, så er du i mål, dersom du bare har en dac i tillegg.
    Klart det vil finnes stadig fler helkombinerte saker i ett kabinett og det er en annen vei å gå, jeg liker det litt oppdelt av tidligere nevnte grunner.
    Små saker det jeg jeg har valgt og ikke minst pent og stillegående.

    Mvh.KW
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    800
    Antall liker
    207
    Torget vurderinger
    19
    marsboer skrev:
    orso skrev:
    Marsboer:
    Et spørsmål på siden. Hva anbefaler du av ferdige NAS løsninger til PC? Jeg har kjøpt en Synology og satt inn 8TB WD disker med Raid 1, men har ikke blitt helt klok på brukersnittet og løsningene.
    Hvis jeg imidlertid MÅ dra frem en ferdig NAS så virker ReadyNAS Ultra Plus å være det første noenlunde greie alternativet i dag. I ditt tilfelle antar jeg at du har 4 stk 2TB disker og da ser denne ut til å være minimumløsningen til readynas: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=616817 (Ultra Plus 4-bay diskless)

    Denne har dessverre bare en Intel Atom dual core CPU og bare 1GB RAM, mens standard Ultra (ikke plus) ser ut til å ha en single core atom, og de rimeligere NV+ og Duo er helt utelukket grunnet sin ekstremt trege prosessor og bare 256MB RAM. Vær også obs på ReadyNAS bør ha en UPS for å kjøre med write-cache (ytelsen er elendig uten write-cache). Jeg er imidleritid usikker på om UPS er påkrevet, eller om man kan tvinge write-cache til å være på om man ønsker ytelse men med risiko for tap av data.

    Jeg ønsker igjen å presisere at dette fremdeles bare er en krykkeløsning med mange kompromisser som sannsynligvis kommer til å irritere om man skal gjøre noe som helst mer enn å bare aksessere filer. Jeg sier ikke dette fordi jeg er pirkete eller stiller store krav til ytelse. Om du skulle finne på å kjøre f.eks Squeezebox Server eller øvrige applikasjons-tjenester kommer du sannsynligvis til å angre som en hund på at pengene ikke gikk til en ordentlig løsning, både i form av ren opplevd ytelse og ikke minst i form av hvor mye mer kranglete det er å få til noe som ikke medfølger som standard på en slik ferdig løsning. Hvis du derimot har lite erfaring med slike løsninger kan det hende du likevel blir veldig fornøyd.

    Idle strømforbuket på Ultra 4 oppgis til (sikkert best case med strømgjerrige disker)
    52W typical with 4 x 2TB disks

    Til sammenligning bruker f.eks min latterlig mye kraftigere filserver 89W når den idler, men da med Intel Xeon 4-kjerne prosessor, 8GB RAM, 9 harddisker hvorav 8 i RAID6 (Seagate LP 2TB, altså strømgjerrige disker), 3 stk 120mm vifter for kjøling og 750W PSU (trengte mange kontakter...).
    Med andre ord er heller ikke strømforbruk et særlig godt argument om man bruker dagens moderne og strømgjerrige maskinvare.
    Er det egentlig nødvendig med ørten gb ram og 4-kjerne prosessor for å spille av musikk? Har ingen problemer å spille av hi-rez lydfiler med 1.6Ghz og 512mb RAM på min NAS. :)
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Nei, det er bare tull.
    Det er sjelden NAS-en min bruker noe særlig CPU og definitivt ikke ved musikkavspilling. Det har vel aldri vært mindre enn 3-400MB minne ledig av 1GB heller.
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    800
    Antall liker
    207
    Torget vurderinger
    19
    Her ser du hvor mye ressurser min Qnap NAS bruker når den spiller av ei hi-rez 24-172 flac fil i foobar og det er ikke mye.
     

    Vedlegg

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Det der er jo bare lesing av en vanlig fil. Streaming fra Squeezecenter o.l. vil bruke noe mer resurser men det er ikke rare belastningen uansett.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    Siden det ikke ser ut til å ha glidd inn så quoter jeg meg selv.

    Jeg ønsker igjen å presisere at dette fremdeles bare er en krykkeløsning med mange kompromisser som sannsynligvis kommer til å irritere om man skal gjøre noe som helst mer enn å bare aksessere filer. Jeg sier ikke dette fordi jeg er pirkete eller stiller store krav til ytelse. Om du skulle finne på å kjøre f.eks Squeezebox Server eller øvrige applikasjons-tjenester kommer du sannsynligvis til å angre som en hund på at pengene ikke gikk til en ordentlig løsning, både i form av ren opplevd ytelse og ikke minst i form av hvor mye mer kranglete det er å få til noe som ikke medfølger som standard på en slik ferdig løsning. Hvis du derimot har lite erfaring med slike løsninger kan det hende du likevel blir veldig fornøyd.
    Det dere snakker om er altså helt enkel fildeling i form av streaming og dette stiller så godt som ingen krav til NASen. Men dere må huske på at filene faktisk skal legges opp til NASen så raskt som mulig, store som små filer, filene deres skal jobbes med i form av tagging og prosessering i etterkant og de skal scannes inn i ulike mediabibliotek på daglig basis. I tillegg kan dere komme til å ønske å kjøre applikasjoner som f.eks Squeezebox Server, korreksjonsfiltre på lydfiler ved avspilling, torrent-applikasjoner, webserver, gjerne med bildegalleri hvor det går krevende algoritmer for resizing av bilder ved opplasting, DLNA/UPnP server med transcoding av video til støttet format til f.eks moderne TVer, blu-ray spillere eller PS3. Alle disse relativt normale applikasjonene fungerer rent teknisk sett på en NAS, men brukeropplevelsen er milevis unna skikkelige løsninger i daglig bruk.
    Til dette er en stusselig atom CPU og 1GB RAM (i beste fall, de fleste NAS ligger godt under dette) alt for lite om man ønsker en optimal opplevelse. For ikke å snakke om de problemene man kommer til å få når man ønsker å installere fritt valgt programvare etter eget behov for å tilby de applikasjonene man ønsker å bruke. Til og med om man utelukkende ser på evnene som ren filserver vil man merke vesentlig forskjell i respons og hastighet i det daglige når man sammenligner med ordentlige løsninger.

    Siden jeg alltid er ute etter en optimal opplevelse og ikke bare et minimumsnivå hvor man kan si at det fungerer, står jeg fast ved at ingen av dagens ferdig NAS i fornuftig prisklasse kan anbefales med mindre man bryr seg utelukkende om at det skal fungere out-of-the-box.
     

    Boden9

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2005
    Innlegg
    462
    Antall liker
    76
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må si meg helt enig med Marsboer her. Krefter i en hjemmeserver er aldri bortkastet!

    Mitt eksempel:
    I stereoanlegget mitt står en lydløs PC (ingen bevegelige deler) basert på Intel Atom. Når den skulle skanne musikksamlingen min (50' sanger) med J.River brukte den 3 dager! Etterpå kjørte jeg samme øvelsen på min "server" (i7 prosessor) og det gikk på 2 timer. Å spille av musikk med tilpasninger etc går utmerket på HiFi-Pcen, men det er jo ikke alt som skal gjøres.

    Mvh
    Boden9
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Det er kanskje på tide å lese på nytt hva trådstarter ønsker seg?
     

    Boden9

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2005
    Innlegg
    462
    Antall liker
    76
    Torget vurderinger
    2
    Class skrev:
    Det er kanskje på tide å lese på nytt hva trådstarter ønsker seg?
    Og som det er påpekt i flere innlegg, så er det som trådstarter spør om ikke mulig innenfor de rammer han antyder

    Mvh
    Boden9
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Boden9 skrev:
    I stereoanlegget mitt står en lydløs PC (ingen bevegelige deler) basert på Intel Atom. Når den skulle skanne musikksamlingen min (50' sanger) med J.River brukte den 3 dager!
    Hvordan var disse 50' (tusen?) sporene lagret siden det ikke er bevegelige deler, mener du SSD?

    Å "scanne med J.River", vil det si å bygge biblioteket første gang?

    Jeg kjørte en "look for new ..." scan i Squeezecenter på NAS-en min nå: 43000 spor, det tok 01:58:20.
    Tregt i forhold til min vanlige server men scanningen er noe som gjøres automatisk når jeg sover så det spiller ingen rolle.
     

    Boden9

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2005
    Innlegg
    462
    Antall liker
    76
    Torget vurderinger
    2
    Class skrev:
    Boden9 skrev:
    I stereoanlegget mitt står en lydløs PC (ingen bevegelige deler) basert på Intel Atom. Når den skulle skanne musikksamlingen min (50' sanger) med J.River brukte den 3 dager!
    Hvordan var disse 50' (tusen?) sporene lagret siden det ikke er bevegelige deler, mener du SSD?

    Å "scanne med J.River", vil det si å bygge biblioteket første gang?

    Jeg kjørte en "look for new ..." scan i Squeezecenter på NAS-en min nå: 43000 spor, det tok 01:58:20.
    Tregt i forhold til min vanlige server men scanningen er noe som gjøres automatisk når jeg sover så det spiller ingen rolle.
    Hei,
    alle sporene er lagret på en server som står i en annen del av huset. HiFi-PCen snakker over kablet nettverk (Gb) med den. Den er basert på Intel Atom D525, 4GB RAM, har en 65w bærbar PC-strømforsyning, kjører W7 Pro, 40 GB SSD disk for OS + avspillingsprogram (flere) og er uten drev.

    Det var snakk om å bygge opp biblioteket første gang. Med 50.000 spor er det snakk om ca 1.3 TByte i ALAC. J.River er nå satt til å kjøre sjekk etter nye / endringer ved hver oppstart. Den bruker ca 15-30 minutter avhengig av hvor mye som er lagt til (vanligvis ca 20 CDer pr uke).

    Med 1.3 TB hadde det fort kommet på over 16.000 for SSD, samt at jeg hadde fått problemer med S-ATA kontakter på min eksisterende løsning. Siden maskinen står i samme rom som anlegget godtar jeg ikke noen bevegelige deler = støy. Det sørger for at de aller fleste løsninger tilgjengelig i Norge med mer enn 2 S-ATA plugger faller bort.

    Mvh
    Boden9
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    marsboer skrev:
    For å gjøre en lang historie kort så kan jeg per i dag faktisk ikke anbefale noen ferdig NAS tilgjengelig for privatbrukere. Jeg vet det er svært mange fornøyde brukere der ute, men jeg tør påstå at de da umulig kan ha opplevd alternativet når dette er satt opp skikkelig, eller at de prioriterer en ferdig og lettvinn løsning fremfor en skikkelig god løsning. Hadde du f.eks kjørt Linux sin software RAID-løsning på en PC i stedet for å ha en ferdig NAS kunne du kjørt de fire diskene i en spesiell versjon av RAID10 i stedet for RAID1. Tilsynelatende virker det helt likt og redundansen er den samme, men du ville fått doblet leseytelsen din, dvs leseytelse tilsvarende RAID0 med alle fire diskene, mens skriveytelsen forblir ca som før.

    Hvis jeg imidlertid MÅ dra frem en ferdig NAS så virker ReadyNAS Ultra Plus å være det første noenlunde greie alternativet i dag. I ditt tilfelle antar jeg at du har 4 stk 2TB disker og da ser denne ut til å være minimumløsningen til readynas: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=616817 (Ultra Plus 4-bay diskless)

    Denne har dessverre bare en Intel Atom dual core CPU og bare 1GB RAM, mens standard Ultra (ikke plus) ser ut til å ha en single core atom, og de rimeligere NV+ og Duo er helt utelukket grunnet sin ekstremt trege prosessor og bare 256MB RAM. Vær også obs på ReadyNAS bør ha en UPS for å kjøre med write-cache (ytelsen er elendig uten write-cache). Jeg er imidleritid usikker på om UPS er påkrevet, eller om man kan tvinge write-cache til å være på om man ønsker ytelse men med risiko for tap av data.

    Jeg ønsker igjen å presisere at dette fremdeles bare er en krykkeløsning med mange kompromisser som sannsynligvis kommer til å irritere om man skal gjøre noe som helst mer enn å bare aksessere filer. Jeg sier ikke dette fordi jeg er pirkete eller stiller store krav til ytelse. Om du skulle finne på å kjøre f.eks Squeezebox Server eller øvrige applikasjons-tjenester kommer du sannsynligvis til å angre som en hund på at pengene ikke gikk til en ordentlig løsning, både i form av ren opplevd ytelse og ikke minst i form av hvor mye mer kranglete det er å få til noe som ikke medfølger som standard på en slik ferdig løsning. Hvis du derimot har lite erfaring med slike løsninger kan det hende du likevel blir veldig fornøyd.

    Idle strømforbuket på Ultra 4 oppgis til (sikkert best case med strømgjerrige disker)
    52W typical with 4 x 2TB disks

    Til sammenligning bruker f.eks min latterlig mye kraftigere filserver 89W når den idler, men da med Intel Xeon 4-kjerne prosessor, 8GB RAM, 9 harddisker hvorav 8 i RAID6 (Seagate LP 2TB, altså strømgjerrige disker), 3 stk 120mm vifter for kjøling og 750W PSU (trengte mange kontakter...).
    Med andre ord er heller ikke strømforbruk et særlig godt argument om man bruker dagens moderne og strømgjerrige maskinvare.
    Vel og bra. Du har sikkert rett ang ytelse, men jeg må få legge til at til lagring av generelle filer, digitalfoto og musikkbiblioteket mitt, aksessert av 2-3 PC-er og en squeezebox, fungerer min billige, trege ReadyNAS Duo helt tilfredsstillende likevel. Å streame musikk er ikke akkurat noen tung oppgave.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skjønner fortsatt ikke hva man skal med en slik super server. Ingen forskjell hos meg om jeg henter musikken fra intern hardisk eller server. Virker som om det går like kjapt med DVD konserter også. Legge til biblioteket i J.River tar minutter og ripper jeg noen nye cder kommer de frem innen 20 sekunder. Har jeg for lite bibliotek?

    Så hva blir det til Lyngen? Oppo sin blu-dag spiller som alt i ett boks?
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Altså, når en enhet streamer betyr det at det kjører en form for tjeneste på enheten (server) som klienter kan spille. Det kan ikke TC.
    Lenken din omtaler bare å lagre media på disken, ikke noe annet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn