Nagaoka`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.821
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Nagaoka D55/57/58/58ES, hva er forskjellen på de? Er de beregnet for forskjellige typer elementer?
    Er litt nysgjerrig. Har aldri hørt Nagaoka horn.

Mvh. B

erven

Medlem
    Ble medlem
    09.03.2006
    Antall liker
    5
    Kult Erven! Godt å høre (ikke overraskende at det ble best sound so far btw) - det er jo ikke bod høyttalere akkurat :cool:, verken med tanke på hvordan de ser ut eller hvordan de lyder imo.

Et bilde og to kanskje...? og gjerne noe mer om elektronikken, du bruker McIntosh eller?...

Tommy
    Bilde kommer snart! Har moren på besøk fram til lørdag, så lytting blir lite av. MEN så kommer lørdagskvelden , home alone, så da blir det skikkelig uttesting.
    Plutslig tilbake!
    Erven

secanbj

Medlem
    Ble medlem
    10.07.2014
    Antall liker
    1
    Hej

Enligt de böcker jag har av Nagaoka Tetsuo så ser det ut som om att det är så här

Nagaoka D55 -> FE206 el FE208
    Nagaoka D57 -> FE208 el FE208Σ
    Nagaoka D58 -> FE208SS
    Nagaoka D58ES -> FE208ES

/Anders

Nagaoka D55/57/58/58ES, hva er forskjellen på de? Er de beregnet for forskjellige typer elementer?
    Er litt nysgjerrig. Har aldri hørt Nagaoka horn.

Mvh. B

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Det er fullt mulig å bruke moderne Fostex i disse konstruksjonene med antageligvis godt resultat. Bakkammeret fungerer som et akustisk delefilter, og regner med konstruksjonene er konstruert på grunnlag av TS parameterene. Skal en bruke en av de tradisjonelle Nagaokasene med tilgjengelige elementer er det sikkert ikke dumt å sammenligne parameterene. Mener det ligger en god oversikt i denne tråden et sted. D57 fungerer utmerket med FE203En-S, og samme gjør ølmagan, som ikke er så ulik D58ES.
    Jeg syntes de nyere fostex konstruksjonene ser fislete ut i forhold til Nagaoka sine, og holder en knapp på at han hadde snøring. En japaner jeg har hatt kontakt med spiller på D55 og 203enS og er ekstatisk

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.821
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Tusen takk for tips Johoo og Anders. Synd jeg ikke fikk ut fingern å fikk tatt en tur til deg Johoo før du kvitta deg med dine nagaoka. Nå er toget gått. Er sikkert ikke så mange rundt om som sitter på sånne her omkring. Ser at Sluket har startet en egen tråd om fe 203 enS. Da må det vel være brukandes til sitt formål. Den er lang , men skal ta meg tid til å lese den. Har god tid. Er dette elementet i produksjon eller må man på brukten?

B

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.165
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Finnes et par på Østlandet Bergfinn.

203 er ikke i produksjon lengre. Men en kan bruke 208 i Nagaoka uten ølmage.

håvard

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Mange skryter av fe206s som et av de bedre eldre elementene fra fostex med unntak av exotica som 208esR. Det finner du brukt utenlands for en grei pris. D55 er tegnet rundt dette elementet, og er en konstruksjon som jeg har tro på. Grei å bygge er den også. Får du dette kappet på verksted, har du en morsom kveldssyssel i noen uker fremover.

Vedlegg

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.821
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Da har jeg lest hele 203 En-S tråden. Kjekt å ha noe å lese på t-banen om morran. Må få hørt noe BLH i løpet av 2015.
    Har lyst å lære meg å bygge egen lyd, men er så gammal at jeg sitter vel der med høreapparat før jeg begynner å få dreisen på DIY høyttalere.

B

erven

Medlem
    Ble medlem
    09.03.2006
    Antall liker
    5
    Første inntrykk

Tørr nesten ikke å sier det, men det er det beste lyd vi har hatt i stuen! Hva sa Du! SSSHT. La det Være en hemmelighet! FE 203 i en d57.

To be continued!...... Etter ytterlig innspilling.

mvh, erven

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Hvor i hælkete er årets Nagaoka nykommere? Vi er da opptil flere som har tatt avskjed med våre kjære ølmager i året som har gått. Har de forsvunnet inn i skyggenes dal? Er det ingen som har tenkt på ansvaret for å bringe det glade budskap om BLH, Fostex fulltoner og Nagaoka konstruksjoner videre? Hvor er ansvarsfølelsen?? Norsk ølmageforening vedtok på første generalforsamling at alle salg forpliktet nye eiere å bidra positivt videre i denne vennetråden. Så her får dere jammen se til å følge opp:mad:

Heimdall

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Vi får håpe de sitter og koser seg med musikk.

Jeg blir ikke med i klubben før i 2016 ;)

Liveatleeds

Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Antall liker
    2.076
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    2
    Følger med her framover... En Nagaoka BLH er faktisk det som frister aller mest hvis det skal bli et diy ht-prosjekt her på berget. Må bare bli ferdig med dette Lenco-prosjektet, spare penger, ta sats, puste dypt... Er en håpløs snekker, men som sagt, det frister:) Finnes det noen eksemplarer her på nord-vestlandet?

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.165
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Hvor mange par finnes egentlig.
    Kjenner til bare to par av de jeg har bygd, mine og de johoo lagde. Mine står her. Johoo sine i Bergen med en kort tur innom Haugalandet?

Finnes sikkert flere ølmager der ute.

Håvard

D

Dåbbel J

Gjest
    Det er nå 4 ølmagaer...

Bare og kjør på med bilder og livshistorien til ølmagaene Heimdall :rolleyes:

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.247
    Torget vurderinger
    23
    Det må vel være deg, JayJay?

D

Dåbbel J

Gjest
    Opprinnelige eiere av ølmaga:

SLUKET
    GUTTY
    MESUT
    HEIMDALL

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Spørs hvem de 4 andre er. Johoo, Håvard, gutty, dine gamle og mesut sine tenkte jeg på.

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Haavard og mine ex er flatmagar

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    6 pack varianten? :). Så da er det kun 4 stk øl mager sikkert da.

Heimdall

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Det er nå 4 ølmagaer...

Bare og kjør på med bilder og livshistorien til ølmagaene Heimdall :rolleyes:
    Livshistorie? Vel...

Interessen for selve konstruksjonen har jeg hatt lenge, og på nyåret 2014 fikk jeg endelig besøkt ølmagene til Gut_Man i Egersund, som vel var de nærmeste.
    Kort etter fikk jeg kjøpt et par Fostex Fe203En-S av Sluket.
    Siden har jeg fått besøkt Dåbbel J og mteinum som har resultert i større iver etter å bygge BLH.

Så var det å finne skikkelig materialer, og det endte med å bli bestilt gjennom Norges Hus som bygde huset mitt. Han var den eneste lokale som kunne skaffe BB kvalitet, og han kunne også levere det hos en god venn med CNC fres.
    Der ble platene liggende en stund pga stor arbeidsmengde og etterhvert flytting til nye lokaler.

Så fra prosjektet ble seriøst påtenkt til det ble ferdig har jeg krysset ekvator, drukket verdens beste Riesling, blitt skilt, lært jentungen å sykle, byttet jobb og kost meg med elektrostatene mine.

Nå må de spilles inn, og så må jeg finne en god plassering. De er ikke så snille med meg enda.

Jeg har ikke tatt allverdens med bilder, men her er noen.

image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg

Vedlegg

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.329
    Torget vurderinger
    10
    På FE203En-S kan det være en fordel å lage et lite filter med bypass-bryter. Dette kan brukes på harde innspillinger, tøffere rock etc.

Det kan være et impedansekorreksjonsfilter, da synes jeg en superdiskant er kjekt i tillegg.

Eller et baffelstepfilter 15 ohm / 1 mH hvor man også kan koble ut inn 1,5 uF for litt mer øvre diskant

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.329
    Torget vurderinger
    10
    Og kjører man digital EQ er et PEQ -3dB / 3000 hz / Q3 ideelt hvis man synes det skriker for mye i kvinnevokal

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.329
    Torget vurderinger
    10
    Og en siste ting som de fleste vet; kraftig toe reduserer nivå oppover.

Av alle løsninger så ville jeg satt en liten billig RAAL oppå og delt ihht RAALs spesifikasjoner ved 3K. Har gjort det mot FE208EZ og det ryddet noe voldsomt opp i lyden.

D

Dåbbel J

Gjest
    HEL / Hornlyd - Verdensmester på ølmaga .... uten selv og ha dem.... gratulerer!!!!

Eller som jeg liker og si det... kutt ut pisspreiket 8)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.329
    Torget vurderinger
    10
    Hørt dem to forskjellige steder i Nagaoka.
    Kjenner 203 driveren meget godt.
    Gjort omfattende målinger selv.
    Oblivion har sammen med Sluket gått enda dypere til verks blant annet med gutman sine.
    Grelv har også jobbet med driveren.
    Lyttet til både seriefilter og tradisjonelt parallellfilter
    Med og uten T500 diskant.
    Og jeg snakker om korrigeringer i fra 3000 Hz og oppover som er relevant uansett konstruksjon.

;)

D

Dåbbel J

Gjest
    Sikkert..... 8)

Men jeg har nok spillt mer "rock" og harde innspillinger allikevel.... :rolleyes:

Nada problemo....

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.329
    Torget vurderinger
    10
    Så flott. Innspillene mine er finpuss. En fyldig rørforsterker, lang sitteavstand og toe in er faktorer som kan roe toppen. Smak, behag og psykoakkustisk tilvenning spiller også inn. Selv liker jeg en litt fallende frekvensrespons oppover og da er nevnte alternative tiltak inklusive passive filtre aktuelle.

Forslaget mitt med tre små passive komponenter kan plasseres enkelt på pluss-ledningen sammen med to vippebrytere til kr 5 fra Clahs Olsson. Da har man tre innstillinger: 1) tøff og original ala Dåbbel 2) litt dempet topp 3) søt og fyldig

Heimdall

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Veldig fornøyd med ølmagene som de er. Jeg kommer ikke til å supplere med noe i topp eller bunn, iallfall så lenge jeg har flere anlegg/høyttalersett å spille på.
    Jeg er ikke sikker på hvor høyt de går men tipper 12-15kHz.

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.329
    Torget vurderinger
    10
    Vil du prøve pinknoise og måle 1,5 m i fra fulltonen on axis på en av høyttalerne ?
    Deretter fra lytteposisjon, her også kun en høyttaler. Pass på at du spiller relativt høyt.

Heimdall

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Første to er høyre, andre to er venstre.
    og ja, volumet ble justert i mellomtiden.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn