Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

so

Gjest
    For å gjøre en kort historie enda kortere så stemte desverre ikke dette. Med FC2 koblet inn var det som om musikken hadde flere lag med detaljer og rytmer. Vokaler kom klarere fram, piano var mye naturligere og det hele hang plutselig veldig godt sammen. PRaT faktoren virket å øke en god del faktisk.

Edit: Hvilken feilkobling SO? Ingenting ødelagt håper jeg?
    FC2 opplevelsen din stemmer tildels med min. Damestemmer roet seg ned og fikk mer varme. Mer kropp i hele lydbildet.

Da jeg koblet inn FC2, flyttet jeg ikke forbindelsen mellom 202 og 200, til FC2. Dette medførte at jeg forsynte 202 både fra FC2 og 200.
    Virker ikke som dette har tatt skade. Min lytteopplevelse til FC2 eller forøvrig etter innkobling av FC2 blir ikke helt troverdig. Lytteopplevelsen før og etter derimot... den stemmer. :D

Venter i spenning på hva Svein finner ut av angående powerkabel.

C

cpc

Gjest
    Kunne Naim være noe å sette foran høyttalerne mine?
    Hei!

Jeg bruker Naim CD5x og Nait 5i sammen med SF Concertino Domus.
    I starten var jeg ikke fornøyd i det hele tatt med denne kombinasjonen, la faktisk høytalerene ut for salg..

Bestemte meg for å beholde dem litt til, og angrer ikke på det nå! Spiller meget bra i mine ører, og kan anbefales som en god kombinasjon!

Hva som gjorde at jeg ikke likte den i starten kan vel ha flere grunner, helt ny Nait 5i, nye NacA5, nytt lydbilde osv.

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Ser at endel på HFS etterhvert har fått erfaring med Naim, og jeg vil bli forbauset dersom ikke de fleste kan underskrive på at Naim's musikalitet er følsom på lydkildekvalitet..

Mvh Vidar P
    Stemmer vel bra det ja. Min erfaring er at Naim er veldig følsom for underlag, strømkabler, høyttalerkabler, strøm, jording...og selvsagt fra lydkilde også ;)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.760
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    blir kanskje som å banne i kirken, men jeg synes ikke naim er noe mer kilen på partnere og oppsett enn andre merker. tror naim-frikerne liker å dyrke frem myter om sitt elskede naim.
    derimot er jeg enig med vidar om at lydkilden bør være bra.
    men dette gjelder jo for andre merker også...

S

so

Gjest
    blir kanskje som å banne i kirken, men jeg synes ikke naim er noe mer kilen på partnere og oppsett enn andre merker. tror naim-frikerne liker å dyrke frem myter om sitt elskede naim.
    derimot er jeg enig med vidar om at lydkilden bør være bra.
    men dette gjelder jo for andre merker også...
    Var litt banning det der ja... ;) Går ikke å ha samme opplevelse og erfaring med alt. Kanskje er man litt forutinntatt når man lytter, men tror ikke det i dette tilfellet.....
    Opplevelsen min var betydelig mer fart og rytme i et komplett Naim oppsett.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.760
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Var litt banning det der ja... ;) Går ikke å ha samme opplevelse og erfaring med alt. Kanskje er man litt forutinntatt når man lytter, men tror ikke det i dette tilfellet.....
    Opplevelsen min var betydelig mer fart og rytme i et komplett Naim oppsett.
    naim har (eller rettere sagt hadde) sin helt spesielle lydsignatur: det velkjente PRaT.
    dermed: et komplett naimsystem = mer av alt.
    men dette gjelder da f.eks. rørutstyr fra conrad johnson også. dersom man er cj-fan, vil man få mer varme, blomstring og fyldighet dersom man går for et komplett cj-system.

men dersom man ikke dyrker en bestemt lydsignatur eller er merkefiksert, så ser jeg ingen problemer med å mikse f.eks. naim og cj...

en annen ting: nyere naim er temmelig ordinær og skiller seg ikke noe spesielt fra annet kvalitetsutstyr basert på transistorer. man har gått i retning round earth, og noe av særegenheten har gått tapt, imho.
    (denne uttalelsen er kun basert på rimeligere naimstuff av nyere dato som jeg har hørt, ikke på nap 500 etc, som jeg ikke har fått hørt).

S

so

Gjest
    Du har sikkert rett i mye av dette?I tillegg har du erfaring med Audio Aero prima.

Jeg har hørt den i 2 ulike oppsett. Et av dem mitt eget forrige. Sammenlignet over tid med Naim cd5x/FC2. Av de kvalitetene jeg vet AAP innehar, overrasket det meg at den var fullt på høyde med cd5x/FC2 i mitt daværende ikke Naim oppsett når det gjaldt dynamikk. Også meget musikalsk.
    5x mer kropp og fastere, men dynamikk på det gjennomsnittlige. AAP er kjent for å ha nettopp denne svakheten, dynamikk??
    cd5x med 202-200 er en dynamikkbombe ift i foregående oppsett....med EAR Y 864 som du også kjenner. Verken EAR, Doxa eller Amphion mangler dynamikk.
    Samme opplevelsen hadde jeg med cdx2. Her er det selvfølgelig mange "options" som kunne vært prøvet.

Derav min uttalelse angående Naim fra front til end. ;)

S

so

Gjest
    Noen som kan hjelpe med denne? Totem Forrest har oppgitt dette.

"Max SPL's In average size listening room (4 m x 5 m):
    110 dB peak from pair at 2 m "

I tillegg
    "Impedance 8 ohms (6.4 minimum)
    Sensitivity 87 dB "

Sistnevnte sier vel at dette er en relativt grei last, men hva med det første? SPL?

glory

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    0
    Tenkte jeg skulle skaffe meg en hodetelefon forsterker, slik at jeg kan kose meg med musikk selv om minsten sover rett over anlegget. Og det er noe jeg lurer på.. På cd-spilleren min er det to analoge utganger en RCA og en DIN. DIN utgangen er den jeg bruker til daglig og det var da min tanke å koble en hodet-forsterker på RCA utgangen(skal bare bruke hodetlf på cd). Er jo lett å skifte fra RCA til Din med fjernkontrollen.. Vil det fungere? Ble litt usikker når jeg leste denne manualen

http://www.musicalfidelity.com/mf/DownloadResource?resId=2884

Ser at det bare nevnes line out fra forsterker eller Tape monitor loop..

Noen som har erfaring med oppkobling av hodetlf forsterkere?

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Noen som kan hjelpe med denne? Totem Forrest har oppgitt dette.

"Max SPL's In average size listening room (4 m x 5 m):
    110 dB peak from pair at 2 m "

I tillegg
    "Impedance 8 ohms (6.4 minimum)
    Sensitivity 87 dB "

Sistnevnte sier vel at dette er en relativt grei last, men hva med det første? SPL?
    SPL=sound pressure level.
    De opplyser simpelthen hvor høyt høyttalerne kan spille, i par på 2 meters avstand inroom.

(Dersom følsomheten virkelig er 87dB/w på 1 meters avstand (med en høyttaler), vil det iht hoderegning se ut som man f.eks kan dra på opp til 108db spl på 1 meters avstand med ett par som fores 64 watt per kanal, uten at høyttaleren takker for seg.)

Egentlig en uinteressant opplysning for de fleste; man kan simpelthen spille "høyt nok".

Mvh Vidar P

S

so

Gjest
    Har selv den linkede HT forsterker. Fungerer fint med rca ut fra cd, til line in X-can, uten å koble via forsterker forøvrig.

S

so

Gjest
    Takk for infoen Vidar P.

Har du/ noen erfaring med Totem høyttalere? Denne ser jo rel. lettdreven ut, og Totem linkes ofte til Naim.

Har fått tilbud på Hawk fra Sverige...hifiart, som forøvrig avvikler salg av Totem.

glory

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    0
    Har selv den linkede HT forsterker. Fungerer fint med rca ut fra cd, til line in X-can, uten å koble via forsterker forøvrig.
    Takker, da var det avklart ;)

S

so

Gjest
    Takker, da var det avklart ;)
    Har kun benyttet X-Can med en separat cdspiller. Aldri koblet den til Naim oppsettet. Allikevel vil jeg mene at din løsning skulle være ok.

Har under testperiode hatt både din og rca ut fra cdp tilkoblet...og det gikk jo fint når disp. knappen benyttes :)

glory

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    0
    Har kun benyttet X-Can med en separat cdspiller. Aldri koblet den til Naim oppsettet. Allikevel vil jeg mene at din løsning skulle være ok.

Har under testperiode hatt både din og rca ut fra cdp tilkoblet...og det gikk jo fint når disp. knappen benyttes :)
    På min CD5i kan man velge DIN eller RCA eller begge samtidig. Leste i en test at det ikke var lurt å bruke begge utganger samtidig, da det førte til redusert lydkvalitet. Har ikke testet dette selv, men ser ikke dette som noe stort problem. Skal jo ikke bruke høyttalere sammen med hodetelefon...

S

so

Gjest
    På min CD5i kan man velge DIN eller RCA eller begge samtidig. Leste i en test at det ikke var lurt å bruke begge utganger samtidig, da det førte til redusert lydkvalitet.
    Dette med begge utgangene samtidig er modus hvor både din og rca er innkoblet samtidig (at en kan veksle kilde mellom din og rca uten å endre via fjernkontrollen).

Velg den ene store nullen ved spilling fra din og de 2 små nullene ved rca. Siste modus er begge. Er ikke hjemme og får ikke sjekket, men stemmer ikke dette da?

glory

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    0
    Dette med begge utgangene samtidig er modus hvor både din og rca er innkoblet samtidig (at en kan veksle kilde mellom din og rca uten å endre via fjernkontrollen).

Velg den ene store nullen ved spilling fra din og de 2 små nullene ved rca. Siste modus er begge. Er ikke hjemme og får ikke sjekket, men stemmer ikke dette da?

" 0 " = DIN
    " oo " = RCA
    " 0 oo" = Begge

Hentet fra HI-FI- Choice nr 259 ang. CD5i :

"The player can be programmed to play through either output or both simultaneosly, but our advice is to ignore the third option, witch(depending on the rest of your system) causes å disproportionate quality hit"

Om trent som jeg skulle sagt det selv

8)

glory

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    0
    :D

Tar sjansen på å spørre deg hva som er galt med Arivaene. Liker du dem rett og slett ikke?
    Bare å spørre! Jo, jeg liker dem, men jeg har et vanskelig rom. Har Også tidligre hatt problemer med spesielle bass frekvenser. Forsøkt nesten ti par siste to år. Det ser ut til at jeg må gå får stativ-høyttalere. Det er med denne typen ht jeg har hatt minst problemer med i dette rommet..

Trodde Arivaene ikke skulle få samme problemene i rommet, men der tok jeg feil. Har brukt romjulen til å dempe rommet med Rockwool akustikkplater og det hjelper betraktlig, men det faller ikke i god jord hos min bedre halvdel... Ellers syns jeg ariva er en nøytral høyttaler som er rask og som spiller med godt driv. Blir nesten deprimert over tanken på å selge denne flott høyttaleren :'(

glory

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    0
    Nå ser det ut til at Naim har fått ny importør i Norge ??? Ljudtema Norway ? Noen som vet noe om dette?

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Nå ser det ut til at Naim har fått ny importør i Norge ??? Ljudtema Norway ? Noen som vet noe om dette?
    Litt konkurranse kan vel ikke skade? Ikke forbrukerne i alle fall...

Hvor har du dette fra?

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Det ser ut som om Tor (T.A.A. Import) har mistet agenturet. Det er i hvert fall bare Ljudtema som er listet opp på Naim-siden. Mon tro hvilke konsekvenser dette kan gi. Det er jo Ljudtema som har agenturet i Sverige også (hvor Naim er store).

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Det ser ut som om Tor (T.A.A. Import) har mistet agenturet. Det er i hvert fall bare Ljudtema som er listet opp på Naim-siden. Mon tro hvilke konsekvenser dette kan gi. Det er jo Ljudtema som har agenturet i Sverige også (hvor Naim er store).
    Litt spennende og litt foruroligende. Kan dette gi konsekvenser mht garanti o.l? Ligger garantiansvaret hos Lyric eller hos Naim forhandler framover?

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Tror ikke du vil ha noen problemer i forhold til garanti. Naim tar alltid ansvaret for dette. De er jo kjent for å tilhøre den absolutte toppklasse når det gjelder service.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Som kibsgård også sier, garanti er ikke et problem med Naim. Det er og har alltid vært en æressak for dem å sørge for den best mulige aftersales oppfølging.

Jeg vil anta at importørbyttet vil medføre at Ljudtema overtar Lyric's forpliktelser, dette vil antakelig være et krav fra Naim UK. I alle fall tar de seg av garantisaker og andre saker direkte ved fabrikken også, i fall det var en periode uten norsk importør; det har jeg vært borti før.

Jeg er mer engstelig for tilgjengeligheten og for demo-mulighetene...? Noen som vet om engstelsen er velbegrunnet?

Mvh Vidar P

K

Kaarelars

Gjest
    Jeg er mer engstelig for tilgjengeligheten og for demo-mulighetene...? Noen som vet om engstelsen er velbegrunnet?

Mvh Vidar P
    Dette lurer jeg på også, og er vel også litt bekymret for dette. Lyric var absolutt på god vei med å bygge opp Naim som merke i butikken og har et bra lager med high-end Naimprodukter. Kan ikke se at noe i Ljudtema's utvalg er særlig godt distribuert.

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
     Kan ikke se at noe i Ljudtema's utvalg  er særlig godt distribuert.  

Mvh
    Det var akkurat det jeg så som potensielt problematisk også...

F.eks en utsøkt produsent som Audio Research; hvis produkter langt flere burde ha eid og brukt og det var noen rettferdighet i verden, de har så godt som gått i glemmeboka i Norge pga det jeg oppfatter som mangel på distribusjon.

Mvh Vidar P

S

so

Gjest
    Det må være noe som ikke stemmer her.Sist jeg snakket med Tor, før nyttår, nevnte han at Ljudtema skulle begynne å selge Naim. Ble ikke sagt mye om det, men oppfattet Ljudtema som en konkurrent, mer enn at de skulle ta over agenturet.
    En annen ting er satsingen Lyric har gjort mot nettopp Naim de siste månedene....det gjør meg enda mer i tvil om det dreier seg om en overtagelse.

Håper Lyric fortsetter å selge Naim, sunn konkurranse.

Hva andre forhandlere angår. Hifiart.se slutter å selge Totem.

S

so

Gjest
    Det ser ut til at jeg må gå får stativ-høyttalere. Det er med denne typen ht jeg har hatt minst problemer med i dette rommet..
    Ja det forklarer jo saken. Det verste med å selge er jo å tape penger. Håper du finner deg en stativare som vil fungere. Sett deg ut noe allerede kanskje?

glory

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    0
    Ja det forklarer jo saken. Det verste med å selge er jo å tape penger. Håper du finner deg en stativare som vil fungere. Sett deg ut noe allerede kanskje?

Tap blir det ja ...Og det har blitt ganske mye penger ut av vinduet de siste åra..
    Ang .stativht har jeg ikke bestemt meg, men det må være noe jeg kan prøve hjemme først!!!

K

Kaarelars

Gjest
    Det må være noe som ikke stemmer her.Sist jeg snakket med Tor, før nyttår, nevnte han at Ljudtema skulle begynne å selge Naim. Ble ikke sagt mye om det, men oppfattet Ljudtema som en konkurrent, mer enn at de skulle ta over agenturet.
    En annen ting er satsingen Lyric har gjort mot nettopp Naim de siste månedene....det gjør meg enda mer i tvil om det dreier seg om en overtagelse.

Håper Lyric fortsetter å selge Naim, sunn konkurranse.
    Ljudtema har overtatt agenturet.
    Er usikker på om Lyric vil fortsette å forhandle Naim...

Mvh

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Jeg har fått bekreftet fra Ljudtema at de tar over Lyrics forpliktelser forbundet med garanti osv. Så dette burde ikke by på problemer i hvert fall. Har fått med meg at Naim er kjent for å yte særdeles god oppfølging av kunder, selv om dette ikke stemmer helt med min erfaring (i alle fall foreløbig).

Jeg hadde som sagt kontakt med Ljudtema i går og fikk forståelsen av at flere forhandlere rundt om i landet skal nå ha Naim i sitt sortiment. Jeg spurte spesifikt om forhandlere i oslo og fikk til svar at Lyd & Bilde hjørnet (like over gata fra Tor) tar over Oslo området. Et ganske dårlig bytte spør du meg. Ikke noe demorom og en slags dårlig Clas Ohlsson følelse i det en kommer inn i butikken. Jeg har snakket med selgere der flere ganger og har vel ikke blitt imponert over kunnskapsnivået akkurat... Jeg ville nok mye heller handlet mine Naim saker fra Tor :-/
    Men andre butikker som får forhandlerstatus selvsagt kan være (les: er) mye bedre.

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Tap blir det ja ...Og det har blitt ganske mye penger ut av vinduet de siste åra..
    Ang .stativht har jeg ikke bestemt meg, men det må være noe jeg kan prøve hjemme først!!!

Den siste 805s får jo mye skryt på n-forumet. Litt nysjerrig selv faktisk.

Mvh

glory

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    0
    Hva med Ruark SABRE III eller Totem mod 1 Signature. Noen som har erfaringer med disse?

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ;)

Totem er absolutt interessant, vurderer Hawk el. Forest selv. Men har intrykk av at "bokhyllehøyttalerene" til Totem er litt tungdrevne.

Ellers virker det som Respons lager bra saker. Baby Grand er jo blitt rost opp i skyene, men har en følsomhet på 85dB. For min del hadde det vært fristende å sjekke ut Grand Artist.

Totem får, som tidligere nevnt, norsk distribusjon i løpet av vinteren.

mvh

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Har hatt Ruark Sabre-3. Deilig høyttaler. Åpen og fin. Lettdrevet og litt mot det varme/musikalske. Jeg likte den meget godt. Solgte den fordi jeg hadde litt for mye utstyr, men angrer nok litt på disse. Han som kjøpte dem finner du på side 13 i denne tråden. Han har også Totem mod 1 og burde kunne svare på dette spørsmål da han nok har sammenliknet dem. I tillegg bruker han Naimutstyr på dem. Du kan vel forsøke en mail til ham hvis han ikke svarer her i tråden?

K

Kaarelars

Gjest
    ;)

Totem er absolutt interessant, vurderer Hawk el. Forest selv.  Men har intrykk av at "bokhyllehøyttalerene" til Totem er litt tungdrevne.

Ellers virker det som Respons lager bra saker. Baby Grand er jo blitt rost opp i skyene, men har en følsomhet på 85dB.  For min del hadde det vært fristende å sjekke ut Grand Artist.

Totem får, som tidligere nevnt, norsk distribusjon i løpet av vinteren.

mvh
    Response blir vel for tregt med Naimelektronikk?
    Totem er interessant, vet du hvor disse blir tilgjengelig?

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Viktig poeng, Svein. Man må ha responsive og kvikke høyttalere med Naim-elektronikk, ellers mister man mye av appellen.
    Forresten; husker at da Totem lagde isobariske toveis høyttalere (stativhøyttalere også) for kanskje 10-15 år siden, ble de jevnt over kritisert for å mangle timing og hurtighet.. vet ikke om det fortsatt er tilfelle.

Mvh Vidar P

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn