Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bambadoo; keep up the good work :)

CDX2 - NAC202 - Napsc - NAP200 - NAC A5 - Spendor S9e... i et stort rom var dette veldig imponerende.

Uten så mye som en eneste snakeoil kabel eller magiske accessories. Det sto ikke engang i et rack, men på en kommode; og det var mer eller mindre tilfeldig henslengt høyttaleroppstilling. Ikke et eneste akustikktiltak overhodet.
    Det fylte hele rommet med solid vellyd; men i sweetspot åpenbarte det seg en åpenhet og innsikt som var intet mindre enn dypt imponerende. Dette hadde alle egenskapene til et velbalansert super system. Og det virket utrolig velbalansert.

Nypris på noe slik er rundt 130-140.000,- altså omlag like mye som en liten 16 fots plastbåt med vindskjerm og 50HK påhengs... noe "alle" har langs hele norskekysten, unntatt de (mange!) som har svært mye dyrere båter.
    Det er billig å være hifi-entusiast.

Mvh Vidar P

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    hva er snake oil VIdar P?

Jeg bruker bare standard naim kabler, og føler ingen behov for noe mere, hører mye gammel jazz og 60 talls musikk. og de dere neat høyttalerene er verd sin vekt i gull.

så mye musikk fra de relativt små høyttalere, det er ikke til å tro.
    Elite er vel utgått fra sortimentet tol NEAT så hvordan nyere og størrre Neat lyder kan jeg bare drømme om.

NEI nu tilbake til Billie Holliday

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    nilsen64 skrev:
    hva er snake oil VIdar P?

Jeg bruker bare standard naim kabler, og føler ingen behov for noe mere, hører mye gammel jazz og 60 talls musikk. og de dere neat høyttalerene er verd sin vekt i gull.

så mye musikk fra de relativt små høyttalere, det er ikke til å tro.
    Elite er vel utgått fra sortimentet tol NEAT så hvordan nyere og størrre Neat lyder kan jeg bare drømme om.

NEI nu tilbake til Billie Holliday
    Nilsen; gratulerer med ditt første Naim-system; CD5-202-150-Elite høres bra ut. Du snakker om psu'er; hva har du tenkt på?

Napsc kan brukes på 202, mens en HiCap kan forsyne enten CD5 eller 202. En FC2x kan forsyne begge. Personlig hadde jeg tenkt som så at dette er et nydelig system, og heller kjøpt plater; men det er jeg sikker på du gjør også.

Snakeoil er et slags begrep for voodoo, mumbo-jumbo tweaks som i beste fall ikke ødelegger lyden. Imo.
    Er ikke helt sikker på hva det stammer fra, det er et gammelt begrep; men det har å gjøre med en "magisk" ingrediens som er hemmeligheten bak "suveren lydkvalitet" når denne "økte lydkvaliteten" ikke egentlig er annet enn keiserens nye klær.

Mvh Vidar P

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    keiserens nye klær? neidu jeg har vært borti så mye dålig hifi opp gjennom åra og biter ikke på tweeks og topp anmeldelser lengre, det er jo dette som er så befriende med NAIM.

Strømforsyninger har jeg ikke satt meg så mye inni, men naps er jo billig og flatcappen kan jeg bruke på både cd-spiller å for forsterker? Hikappen er kostbar, men nå spiller jeg bare musikk.

før jeg kom over neatene har jeg lytta til litt av hvert av høytalere, både klipsch og b&w og audiovektor og patos og flere så nå er jeg endelig fornøyd.

Eplemac

Medlem
    Ble medlem
    21.01.2008
    Antall liker
    0
    Godkveld, kjære NaimNorge...

Først, takk til alle dere som gjør dette til noe av det kjekkeste lesestoffet på internett om dagen! Siden jeg fikk naim-anlegget i hus i januar, har det ikke vært mange dager jeg ikke vært innom å lest siste nytt i Vennetråden. -Og det er alltid noe å lære!

Selv spiller jeg fremdeles på cd5-202-fc-200-B&W 805M, i tillegg har jeg fått to Gallo Tr-2 Subber som komplementerer htene på en utrolig fin måte. Dette er hurtige, og imho musikalske subber som trives godt sammen med htene.

Idag la jeg inn en bestilling hos Norman (etter tips fra denne tråden og han anbefales forøvrig på det varmeste) på: Napsc, Hicap og Headline...
    Mitt spørsmål til vennegjengen blir da; I mitt hode har jeg tenkt at 202 får strøm fra Hicap og napsc og at FC gir strøm til cd5 og headline. Går dette? Og hvordan kobler jeg Headline til 202 for signal?

Mvh

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.096
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    God Natt Eplemac.

Mitt lille tips er å ikke bry deg med strømforsyinger og annet kjas til du får orden på kilden din. 202/200 fortjener minst en CDX2.

Eplemac

Medlem
    Ble medlem
    21.01.2008
    Antall liker
    0
    C._Alshus skrev:
    God Natt Eplemac.

Mitt lille tips er å ikke bry deg med strømforsyinger og annet kjas til du får orden på kilden din. 202/200 fortjener minst en CDX2.
    Hmm.. Mine tanker rundt det er; CD5 oppleves som en rasende god cd-spiller, faktisk mye bedre enn hva prisen tilsier, og jeg ville aldri fått noe særlig for den brukt i forhold til hvor fantastisk den er. Samtidig finnes det en annen vei som jeg ønsker å gå videre mtp. signal, og det er vinyl. Vinyl er noe jeg kan svært lite om, men som jeg ser på som utrolig spennende. Satser derfor på at en vinylrigg er på plass iløpet av sommeren.

mvh

S

Stover

Gjest
    Eplemac skrev:
    C._Alshus skrev:
    God Natt Eplemac.

Hmm.. Mine tanker rundt det er; CD5 oppleves som en rasende god cd-spiller, faktisk mye bedre enn hva prisen tilsier, og jeg ville aldri fått noe særlig for den brukt i forhold til hvor fantastisk den er. Samtidig finnes det en annen vei som jeg ønsker å gå videre mtp. signal, og det er vinyl. Vinyl er noe jeg kan svært lite om, men som jeg ser på som utrolig spennende. Satser derfor på at en vinylrigg er på plass iløpet av sommeren.

mvh
    Du har rett i at musikkverdien i cd5 er større enn markedsverdien, desverre. Alshus har etter min erfaring rett i at fra cd mediet er CDX2 det riktige valget for 202-200. Denne forsterkeren er mye bedre enn du tror og det oppdager du ved å koble til en god kilde.
    For all del, cd5 drar mye ut av potensialet den også. Skal du satse vinyl så er det kanskje lurt å holde an cd kilden?

headline kobles til inngang 4,5 eller 6 på 202. Den må imidlertid ha en egen psu, napsc, flatcap eller hicap. Den powrede inngang aux2 power, benyttes KUN til Stageline.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer nilsen64, du har mange fine dager i vente ;)

stover: æ vart no skikkeli' skræmt, ja! ;D

nilsen64 skrev:
    hei Naim fans,

etter lang tid har det blitt komplett naim anlegg på meg.
    og 202 og 150 kjøpt Rimelig og CD5 og neat Elite har kommet fra sverige. ut med b & w og yesss det er blitt velyd og fryd i stuen.
    syslet med tanken på naim lenge. men ting har kommet i vegen.

men endelig ble det musikk. Har ikke tenkt på strømforsyning ennå.

S

Stover

Gjest
    Om det er innredningen du tenker på? Det var det verste jeg kom på i farten ;)

Forøvrig tar det tid å møblere, en lang prosess, men det går seg nok til.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Ja, det var den :)

Selv fant jeg en ok løsning på det. Alt fruen og jeg var litt smålei av i stua eller andre rom, det havnet opp i andre etasje på lytterommet. Slik får man to nye rom på en gang ;)

Etter ditt og Vidars besøk igår, ble jeg litt sugen på å skaffe meg et pent møbel til elektronikken, og la en ung herremann i Bærumstraktene "arve" mitt Mana-rack. Time will show.

Stover skrev:

S

Stover

Gjest
    MaHa skrev:

Selv fant jeg en ok løsning på det. Alt fruen og jeg var litt smålei av i stua eller andre rom, det havnet opp i andre etasje på lytterommet. Slik får man to nye rom på en gang ;)

Etter ditt og Vidars besøk igår, ble jeg litt sugen på å skaffe meg et pent møbel til elektronikken, og la en ung herremann i Bærumstraktene "arve" mitt Mana-rack. Time will show.

Stover skrev:

Tenker på samme måte her. Jeg avventer litt fordi jeg om mulig skal flytte/ fjerne en vegg.

Om det er Fraim du tenker på så ligger det en 4 hyller på hifimagasinet.com til 13SEK. Det finnes andre gode alternativ også.
    Det må innrømmes at det koster. Akkurat nå er det litt billigere å kjøre over grensa til Sverige, kontra å handle Naim i Norge.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Fraim hadde utvilsomt vært just the ticket. Men, jeg kan rett og slett ikke prioritere et rack til over 10k når jeg ennå ikke har kilde (og etterhvert forsterker) helt på plass. Tanken var like mye at racket mitt frigjør litt kroner til mer hifi. Samtidig er jeg "livredd" for hvor mye jeg mister. Rack med tre/mdf eller møbler i tre er jeg litt skeptisk til, føler at det går litt utover spesialøvelsene til naim, om du skjønner. Samtidig som det tilfører en viss varme og "vuggeeffekt" jeg trives godt med.

Mana er jo mildt sagt et forbløffende godt rack. Det fjernet masse grums, grums jeg ikke helt klarte å sette fingeren på med Aavik, samtidig som artikulasjon og detaljer ble meget tydelig og selvfølgelig, uten å bli tradisjonelt analytisk.
    Sonisk er det mao. ingen fornuftig grunn til å kvitte seg med dette racket. Det går mer på at jeg synes det blir distraherende å ha et høyt rack mellom høyttalerne, hjernen liker best når racket er lavere enn høyttalerne og ikke står i veien for det som foregår i lydbildet. At jeg burde tenkt på dette med en gang, trenger jeg ikke å minnes på ;D

Ser for meg at 2 stk QS el. kunne vært noe. Har du/dere den erfaringen at det er noen brems for PRaT osv? Alternativt QS med glasshyller?

Ideelt sett hadde jeg brukt noe annet slags møbel, men er redd for hvor mye ugang det kan finne på.

Akk, disse forferdelige, store problemene man må rede ut til enhver tid ;)

Stover skrev:
    MaHa skrev:

Stover skrev:

Tenker på samme måte her. Jeg avventer litt fordi jeg om mulig skal flytte/ fjerne en vegg.

Om det er Fraim du tenker på så ligger det en 4 hyller på hifimagasinet.com til 13SEK. Det finnes andre gode alternativ også.
    Det må innrømmes at det koster. Akkurat nå er det litt billigere å kjøre over grensa til Sverige, kontra å handle Naim i Norge.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    I likhet med bl.a Stover, så er jeg også blant de som liker CD5. Men jeg er også som ham blant de som har hørt CD5/div psu sammenliknet med CDX2 via 202/200. CD5 med FC eller HC er dessverre ikke i nærheten av å gi den innsikten og lydkvaliteten som en naken CDX2.

Om jeg skal våge meg på en beskrivelse av personlige opplevelser ved sammenlikning av de to spillerne inn i 202, så vil jeg si at CD5 oppleves å låte todimensjonalt, innelukket og nærmest en anelse diffust og grøtete i forhold til CDX2 (!), og det hjelper ikke å koble på hverken FC eller HC når det gjelder dette med innsikt; men man oppnår da iallefall en bedre PR&T og større dynamisk frihet med disse psu'ene.

Hvis jeg prøver å sammenlikne det med et symfoniorkesters belysning; med CD5 er første rad av 1.fiolinene og celloene (på hver side av dirigenten altså) godt opplyst, andre rad noe mindre; mens bakover i orkesteret er lyset slått av, instrumentene der er mørklagte og de spiller bak et tykt sceneteppe.
    Kobler man inn CDX2 så drar man dette sceneteppet vekk, og setter fullt spotlight også på de bakerste instrumentene i orkesteret.
    PS; prøv å se dette som en billedliggjøring på de kvalitative forskjeller.

Så mitt råd er som Stovers, Alshus sitt og andre her; om man skal bruke penger på å oppgradere et Naim-system med 202-nivå på pre, så er CDX2 veien å gå.

Bare som en fotnote; ingen må ta dette ille opp; CD5 er en super spiller, og jeg liker den svært godt til prisen; bare så det er nevnt. Men jeg synes ikke den har sin plass i et Reference-serie Naim-system! Jeg vil advare mot en trend i norsk Naim-miljø å begynne i feil ende; der burde importører og forhandlere være langt flinkere til å demonstrere hvor feil dette blir; det er så usannsynlig lett å høre bare man får høre det :)

Mvh Vidar P

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.682
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Glimrende forklart, Vidar P..

Disse forskjellene mellom CD5 og CDX2 er det kanskje ikke all musikk som viser like godt?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Glimrende forklart, Vidar P..

Disse forskjellene mellom CD5 og CDX2 er det kanskje ikke all musikk som viser like godt?
    Det kan du ha veldig rett i; og det er heller ikke alle personers lyttevaner som har sin fokus på disse kvalitative aspektene antakelig.

Ikke desto mindre så er dette påfallende store forskjeller i et system med 202/200/Spendor S8e også når man spiller gamle historiske innspillinger av klassisk musikk; ja kanskje nesten særlig da?

Mvh Vidar P

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.682
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Lyttevaner er det godt at du tar fram! Det er viktig også her, ref. den mp3 høy bitrate v.s. lav bitrate som det ble linket til for en tid tilbake. Vi som hører litt opera kunne høre forskjellene med laptophøyttalere, mens andre ikke hørte det på gromanlegget.

Jeg tror all lagret musikk har godt av en i utgangspunktet minst mulig forvrengt (utover THD og denslags forenklinger) gjengivelse. Men det er nå meg det da.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Mmm mmm mmm (sagt på South Carolina-dialekt).

Vidar P skrev:
    Jeg vil advare mot en trend i norsk Naim-miljø å begynne i feil ende; der burde importører og forhandlere være langt flinkere til å demonstrere hvor feil dette blir; det er så usannsynlig lett å høre bare man får høre det :)

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bach_Man skrev:
    Naim er vel uansett et "source first"-merke?
    Det er helt korrekt; alle deres apparater er laget på en slik måte at apparatet foran skal få utfolde seg til fulle; godt resultat da betinger at man følger et visst synergisk opplegg, og Naim Suggested Systems er helt genialt i så måte.
    Alle kombinasjoner som står sammen der (inkl upgrades) er laget for god synergi med hverandre, alle som IKKE står der sammen er ikke ideelle.

Mvh Vidar P

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Ser at Supernait, som jeg sikler litt etter (også av plassmessige grunner), er anbefalt for matching med CDX2. Visste ikke at den ble regnet med i en så høy klasse.

S

smog

Gjest
    Bach_Man skrev:
    Ser at Supernait, som jeg sikler litt etter (også av plassmessige grunner), er anbefalt for matching med CDX2. Visste ikke at den ble regnet med i en så høy klasse.
    SN er den beste integrert forsterkeren jeg har hatt i hus. Den fortjener en så god kilde som mulig. Alshus var innom med sin Naim cds2 og det var en stor opplevelse å se hvor stor betydning cdp har å si for sluttresultatet. Bruker nå et bra drivverk og SN sin egen dac og er kjempefornøyd, men med cdx eller cds vil resultatet bli i en annen klasse.

Smog

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Det høres lovende ut. Jeg er vel egentlig ferdig med cd-spillere. Kilden vil enten bli en Linn nettverksspiller eller computer og SN sin dac. Hvilket nivå holder den innebygde dacen forresten?

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    smog skrev:
    Bach_Man skrev:
    SN er den beste integrert forsterkeren jeg har hatt i hus. Den fortjener en så god kilde som mulig. Alshus var innom med sin Naim cds2 og det var en stor opplevelse å se hvor stor betydning cdp har å si for sluttresultatet. Bruker nå et bra drivverk og SN sin egen dac og er kjempefornøyd, men med cdx eller cds vil resultatet bli i en annen klasse.

Smog
    Slutter meg til at dette var en stor opplevelse. Men hvordan ville det vært med cd5x og flatcap2x? Dette må vi få prøvd ut før du flytter!

FESty

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.03.2008
    Antall liker
    0
    Vidar P skrev:
    I likhet med bl.a Stover, så er jeg også blant de som liker CD5. Men jeg er også som ham blant de som har hørt CD5/div psu sammenliknet med CDX2 via 202/200. CD5 med FC eller HC er dessverre ikke i nærheten av å gi den innsikten og lydkvaliteten som en naken CDX2.

Om jeg skal våge meg på en beskrivelse av personlige opplevelser ved sammenlikning av de to spillerne inn i 202, så vil jeg si at CD5 oppleves å låte todimensjonalt, innelukket og nærmest en anelse diffust og grøtete i forhold til CDX2 (!), og det hjelper ikke å koble på hverken FC eller HC når det gjelder dette med innsikt; men man oppnår da iallefall en bedre PR&T og større dynamisk frihet med disse psu'ene.

Hvis jeg prøver å sammenlikne det med et symfoniorkesters belysning; med CD5 er første rad av 1.fiolinene og celloene (på hver side av dirigenten altså) godt opplyst, andre rad noe mindre; mens bakover i orkesteret er lyset slått av, instrumentene der er mørklagte og de spiller bak et tykt sceneteppe.
    Kobler man inn CDX2 så drar man dette sceneteppet vekk, og setter fullt spotlight også på de bakerste instrumentene i orkesteret.
    PS; prøv å se dette som en billedliggjøring på de kvalitative forskjeller.

Så mitt råd er som Stovers, Alshus sitt og andre her; om man skal bruke penger på å oppgradere et Naim-system med 202-nivå på pre, så er CDX2 veien å gå.

Bare som en fotnote; ingen må ta dette ille opp; CD5 er en super spiller, og jeg liker den svært godt til prisen; bare så det er nevnt. Men jeg synes ikke den har sin plass i et Reference-serie Naim-system! Jeg vil advare mot en trend i norsk Naim-miljø å begynne i feil ende; der burde importører og forhandlere være langt flinkere til å demonstrere hvor feil dette blir; det er så usannsynlig lett å høre bare man får høre det :)

Mvh Vidar P
    Ja, glimrende forklart Vidar P; din beskrivelse av et symfoniorkesters belysning gjennom CD5(naken?) var veldig sammenfallende med hvordan lydsorteringen oppleves i mitt oppsett ;D Har spekulert ganske mye på hvor i systemet dette evnt. kunne forbedres, men da er det kanskje CD5i alene som må ta støyten her? :( Så, denne fine beskrivelsen din inneholdt faktisk en oppklarende faktor i forhold til det å skille de forskjellige komponentenes egenskaper fra hverandre. Siden jeg ikke har andre ting å sammenligne med mener jeg.. ;) Mvh F....

S

Stover

Gjest
    bruce skrev:
    smog skrev:
    Bach_Man skrev:

Smog
    Slutter meg til at dette var en stor opplevelse. Men hvordan ville det vært med cd5x og flatcap2x? Dette må vi få prøvd ut før du flytter!
    Nå kan rom og oppsett forøvrig variere, i tillegg til at vi er så forskjellige.
    Utover det, tror jeg noe av forklaringen er skrevet over og i tidligere innlegg.

Forskjellen er ikke så stor mellom 5 og 5x, og noen vil sågar like 5 bedre. Uansett hvilken psu vi koblet til CD5, var altså CDX2 uten psu, i en annen liga når det kom til ro, innsikt og fjerning av ullpleddet som beskrevet over.
    Om man liker hifitermer, kan det nevnes at bassen f. eks var mye dypere og reinere, samt at økning i dynamikk var dramatisk.

Igjen, subjektivt selvfølgelig. ;)

S

Stover

Gjest
    Bach_Man skrev:
    Det høres lovende ut. Jeg er vel egentlig ferdig med cd-spillere. Kilden vil enten bli en Linn nettverksspiller eller computer og SN sin dac. Hvilket nivå holder den innebygde dacen forresten?
    Jeg har også tenkt tanken på om cd`en er ferdig. velger å tro at det stemmer for allmuen og listepop, mens cd fremdeles vil være tilgjengelig som med vinyl, jazz, klassisk (holder lenge for meg) i lang tid og kanskje i større utvalg enn vinyl også

Når det kommer til Linn diskavspillere. Spennende, men leser på N-Forum at de spiller kjedelig og uengasjerende ift en naim kilde, ihvertfall i et fullt Linn oppsett.
    Hva med HDX fra naim ;)

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Ut fra min MEGET begrensede erfaring, så er jeg enig i de beskrivelsene som er gitt når det gjelder virkningen av å oppgradere kilden. Større ro og orden i lydbildet. Allikevel er jeg usikker på hvor stor betydning dette ville hatt for meg. Jeg har stor glede av cd5x koblet opp mot 202/200, og savner egentlig ikke så mye mer.

Jeg har prøvd en del forskjellig, og har aldri hatt så gode musikk-opplevelser i stua som nå. Nettopp derfor er jeg ikke så engstelig for at systemet er i ubalanse i ft kilden heller :)

For meg handler det nok også litt om at jeg har satt strek for hvor mye penger jeg vil legge i utstyrs-siden. Det blir mer musikk-handel fremover. På lang sikt kommer jeg sikkert til å oppgradere kilden til cdx2 og xps2. Jeg forstår at dette er det naturlige neste skrittet, dersom man vil videre mot nirvana ;-)

S

Stover

Gjest
    bruce skrev:
    Ut fra min MEGET begrensede erfaring, så er jeg enig i de beskrivelsene som er gitt når det gjelder virkningen av å oppgradere kilden. Større ro og orden i lydbildet. Allikevel er jeg usikker på hvor stor betydning dette ville hatt for meg. Jeg har stor glede av cd5x koblet opp mot 202/200, og savner egentlig ikke så mye mer.

Jeg har prøvd en del forskjellig, og har aldri hatt så gode musikk-opplevelser i stua som nå. Nettopp derfor er jeg ikke så engstelig for at systemet er i ubalanse i ft kilden heller :)

For meg handler det nok også litt om at jeg har satt strek for hvor mye penger jeg vil legge i utstyrs-siden. Det blir mer musikk-handel fremover. På lang sikt kommer jeg sikkert til å oppgradere kilden til cdx2 og xps2. Jeg forstår at dette er det naturlige neste skrittet, dersom man vil videre mot nirvana ;-)
    Høres fornuftig ut Bruce. Kjøp musikk for pengene og lytt til den.

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    405
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Takk for svar på mine spørsmål. Har i tillegg lest på naim forum sider og summa sumarum velger jeg nok å finne en effektforsterker av annet merke som i mindre grad er avhengig av å skifte ut preamp osv for å få full utnyttelse av potensialet. Hadde jo vært morsomt å prøvd en naim poweramp i mitt "selvkomponerte" system. Men å gå til en forhandler med et slikt ærend blir litt drøyt føler jeg. Kanskje noen her som er villig til å låne meg en et par dager ? Send meg isåfall en pm om du har en 150x eller 200 å låne bort.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Mrx; lytting istedet for gjetting er vanligvis en klok innfallsvinkel til valg av utstyr. Naim effektforsterkere er ikke mer kilne på preamper enn andre gode effektforsterkere.

Mvh Vidar P

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    405
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Mrx; lytting istedet for gjetting er vanligvis en klok innfallsvinkel til valg av utstyr. Naim effektforsterkere er ikke mer kilne på preamper enn andre gode effektforsterkere.

Mvh Vidar P

Vidar P: Jeg har da ikke snakket om å gjette meg fram til en passende forsterker, men jeg må først velge noen alternativer som jeg så lytter til. Det er vel forskjell på at en forsterker er kilen og hva som får det optimale ut av den i forbindelse med samspill med andre komponenter. Hvis ikke skjønner jeg ikke hvorfor du har mange naimer i ditt system.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    For all del. Ikke la meg forvirre. Beklager å ha kommentert; men det var i beste mening; det er uansett neppe noe å høre på.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Stover skrev:
    Jeg har også tenkt tanken på om cd`en er ferdig. velger å tro at det stemmer for allmuen og listepop, mens cd fremdeles vil være tilgjengelig som med vinyl, jazz, klassisk (holder lenge for meg) i lang tid og kanskje i større utvalg enn vinyl også

Når det kommer til Linn diskavspillere. Spennende, men leser på N-Forum at de spiller kjedelig og uengasjerende ift en naim kilde, ihvertfall i et fullt Linn oppsett.
    Hva med HDX fra naim ;)
    Venter vel ikke annet fra Naim-forum. På Linn-forumet er folk overbegeistret. Er nok redd for at det er uaktuelt å kjøpe et produkt med innebygget harddisk. Den store fordelen med Linn jmf. HDX er at spilleren er helt fri for bevegelige deler som kan støye eller bryte sammen, at lagringen overlates til standard NAS som kan uvides i det uendelige og at softwaren er åpen, om enn i sørgelig forfatning akkurat nå.

Som distribusjonsmedium kommer nok cd til å holde en lang stund til, men det finnes ikke det cd-drivverk som kan måle seg med en harddisk på dataintegritet, og det tror jeg kommer til å bli tydelig etter hvert som flere produsenter leverer sine bud på state-of-the-art innen harddisk/nettverks-baserte spillere.

S

Stover

Gjest
    Bach_Man skrev:
    Stover skrev:

Hva med HDX fra naim ;)
    Venter vel ikke annet fra Naim-forum. På Linn-forumet er folk overbegeistret. Er nok redd for at det er uaktuelt å kjøpe et produkt med innebygget harddisk. Den store fordelen med Linn jmf. HDX er at spilleren er helt fri for bevegelige deler som kan støye eller bryte sammen, at lagringen overlates til standard NAS som kan uvides i det uendelige og at softwaren er åpen, om enn i sørgelig forfatning akkurat nå.

Som distribusjonsmedium kommer nok cd til å holde en lang stund til, men det finnes ikke det cd-drivverk som kan måle seg med en harddisk på dataintegritet, og det tror jeg kommer til å bli tydelig etter hvert som flere produsenter leverer sine bud på state-of-the-art innen harddisk/nettverks-baserte spillere.
    Ja smaken er som baken ;)

Ser Sneaky omtales som bedre enn 2 til 3 ganger så dyre cd spillere. Hva er bedre.........?

S

Stover

Gjest
    Det kommer vel for en dag så jeg åpner kortene.

Da kjøper av CDX2-202 ønsket et komplett naimoppsett fulgte NAP200 med på lasset.
    Av den grunn er ny effekt bestilt.

Som seg hør og bør når man har lagt lista der jeg har lagt den, må man si B, når A allerede er effektuert.
    NAP300 er snart på vei. 2-3 uker gammel demo.
    Så da er det vel ikke mer å oppgradere da........? Jo, platesamlingen ;)

I mellomtiden spilles på CDS3-Nait5i og det spiller musikk det også. ::)

Nait5i har hatt hoste en stund. Byttet hele innmaten (alle kretskort med unntak av trafo). Nå virker alt, linjevalg volume mm fra fjernkontrollen.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med både salg og nykjøp!
    Ja, du hadde vel ikke så mye valg? :D Det gleder jo en entry-level mann som meg å høre at Naiten spiller omtrent med hva det skal være. Den er jaggu en kameleon den der.

Kan se ut til at min cdx forsvinner etterhvert. Verken jeg eller potensiell kjøper har dårlig tid, så han skal få sjansen til å teste den litt. Kan da alltids leve med platespilleren alene litt og jeg :)

Stover skrev:

Da kjøper av CDX2-202 ønsket et komplett naimoppsett fulgte NAP200 med på lasset.

Som seg hør og bør når man har lagt lista der jeg har lagt den, må man si B, når A allerede er effektuert.

S

Stover

Gjest
    MaHa skrev:
    Gratulerer med både salg og nykjøp!
    Ja, du hadde vel ikke så mye valg? :D Det gleder jo en entry-level mann som meg å høre at Naiten spiller omtrent med hva det skal være. Den er jaggu en kameleon den der.

Kan se ut til at min cdx forsvinner etterhvert. Verken jeg eller potensiell kjøper har dårlig tid, så han skal få sjansen til å teste den litt. Kan da alltids leve med platespilleren alene litt og jeg :)

Stover skrev:

Takk.
    Nei, Nait5i har ikke noe å skamme seg over. For de 5-6 lappene man får i bruktmarkedet ser jeg ingen vits i å selge.

Blir spennende å følge kildediskusjonen fremover og noen grundige tester av mediaspiller, kontra cd, kontra vinyl burde vært utført.

Forøvrig tror jeg ikke kvaliteten (les prisen) på komponentene er avgjørende for musikkgleden.
    Stikkordene er synergi/ balanse, rommet og å satse på kjøp av musikk.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn