Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Stover skrev:
    MaHa skrev:
    Gratulerer med både salg og nykjøp!
    Ja, du hadde vel ikke så mye valg? :D Det gleder jo en entry-level mann som meg å høre at Naiten spiller omtrent med hva det skal være. Den er jaggu en kameleon den der.

Kan se ut til at min cdx forsvinner etterhvert. Verken jeg eller potensiell kjøper har dårlig tid, så han skal få sjansen til å teste den litt. Kan da alltids leve med platespilleren alene litt og jeg :)

Stover skrev:
    Det kommer vel for en dag så jeg åpner kortene.

Da kjøper av CDX2-202 ønsket et komplett naimoppsett fulgte NAP200 med på lasset.
    Av den grunn er ny effekt bestilt.

Som seg hør og bør når man har lagt lista der jeg har lagt den, må man si B, når A allerede er effektuert.
    NAP300 er snart på vei. 2-3 uker gammel demo.
    Så da er det vel ikke mer å oppgradere da........? Jo, platesamlingen ;)

I mellomtiden spilles på CDS3-Nait5i og det spiller musikk det også. ::)
    Takk.
    Nei, Nait5i har ikke noe å skamme seg over. For de 5-6 lappene man får i bruktmarkedet ser jeg ingen vits i å selge.

Blir spennende å følge kildediskusjonen fremover og noen grundige tester av mediaspiller, kontra cd, kontra vinyl burde vært utført.

Forøvrig tror jeg ikke kvaliteten (les prisen) på komponentene er avgjørende for musikkgleden.
    Stikkordene er synergi/ balanse, rommet og å satse på kjøp av musikk.
    Helt enig. Med dagens dollarkurs er det blitt ganske billig å kjøpe musikk på nettet, dessuten.

Nå har du virkelig investert i elektronikk i super-klassen, Stover. Hva tenker du om Spendor s8e? klarer denne høyttalerne å formidle potensialet i elektronikken?

S

Stover

Gjest
    bruce skrev:
    Stover skrev:
    MaHa skrev:
    Gratulerer med både salg og nykjøp!
    Ja, du hadde vel ikke så mye valg? :D Det gleder jo en entry-level mann som meg å høre at Naiten spiller omtrent med hva det skal være. Den er jaggu en kameleon den der.

Kan se ut til at min cdx forsvinner etterhvert. Verken jeg eller potensiell kjøper har dårlig tid, så han skal få sjansen til å teste den litt. Kan da alltids leve med platespilleren alene litt og jeg :)

Stover skrev:
    Det kommer vel for en dag så jeg åpner kortene.

Da kjøper av CDX2-202 ønsket et komplett naimoppsett fulgte NAP200 med på lasset.
    Av den grunn er ny effekt bestilt.

Som seg hør og bør når man har lagt lista der jeg har lagt den, må man si B, når A allerede er effektuert.
    NAP300 er snart på vei. 2-3 uker gammel demo.
    Så da er det vel ikke mer å oppgradere da........? Jo, platesamlingen ;)

I mellomtiden spilles på CDS3-Nait5i og det spiller musikk det også. ::)
    Takk.
    Nei, Nait5i har ikke noe å skamme seg over. For de 5-6 lappene man får i bruktmarkedet ser jeg ingen vits i å selge.

Blir spennende å følge kildediskusjonen fremover og noen grundige tester av mediaspiller, kontra cd, kontra vinyl burde vært utført.

Forøvrig tror jeg ikke kvaliteten (les prisen) på komponentene er avgjørende for musikkgleden.
    Stikkordene er synergi/ balanse, rommet og å satse på kjøp av musikk.
    Helt enig. Med dagens dollarkurs er det blitt ganske billig å kjøpe musikk på nettet, dessuten.

Nå har du virkelig investert i elektronikk i super-klassen, Stover. Hva tenker du om Spendor s8e? klarer denne høyttalerne å formidle potensialet i elektronikken?
    Nå har jeg ikke mottatt effekt enda, og nytt lytterom er ikke i nærheten av det gamle.

Vanskelig å svare på, men hørte Vidar P`s elektronikk på Spendor S9e og det er det mest naturlige jeg har hørt. Samtidig er det andre h.t som har andre egenskaper enn Spendor har jeg forstått.

S8e sammen med cdx2-202-200 er nevnt til det kjedsommelige. Låt utrolig bra i mitt gamle rom. Mao, høyttalerbytte løser ikke nødvendigvis alt. Rom og elektronikkbalanse må være på plass først.

Tror jeg lever videre med Spendor inntil rom, ny elektronikk er kjent. HT bytte er det verste jeg kan tenke meg.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Det har du så rett i. Blir jeg sittende litt uten digital kilde, blir jeg jo nødt til å handle mer vinyl for å få mer å spille, det er jo ikke negativt :D

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.096
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Jeg ser at Vidar_P bruker Ariva om dagen.

Hvordan spiller disse i enden på elektronikken din?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    C. Alshus skrev:
    Jeg ser at Vidar_P bruker Ariva om dagen.

Hvordan spiller disse i enden på elektronikken din?
    De spiller bra de, de er plassert inn mot bakvegg iht slik de skal. Men det er ikke noen Spendor'er, såpass er sikkert. De er mer påholdne, ikke så frie og lettflytende rytmisk som S9e, ikke så dyp i klangrikdom, og virker en anelse nasalt farget, samt litt "trebokslyd" i mellombassen. Spendor'ene er langt mer naturlige og langt åpnere. Men så koster de over det dobbelte også da, så ikke så rart kanskje... skjønt pris er ingen garanti for naturlig god lydkvalitet.

Jeg selger Spendor'ene fordi jeg har kjøpt et sett nye KEF Reference 207/2, og da har jeg Epos ES14 eller Ariva å velge blant som vikarer for tiden; de gjør begge en god jobb forsåvidt, og det er lite å klage på :)

MA S1 og Spendor S3e er kjempegode i litt mindre rom, men blir litt små i stua mi.

Mvh Vidar P

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.096
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Hørte Ariva på Kontrapunkt for et år ( ?) siden. Syntes de hadde et meget godt driv, men manglet litt finesse i forhold til MA GR10 som jeg hadde på den tiden.

Elektronikken var 5x/112/150(x)/NACA5.

K

Kaarelars

Gjest
    Endelig er Snaps2 i hus (denne har jeg ventet lenge på av de underligste årsaker!). Er overrasket over hva den presterer, ikke langt unna Hicap i ytelse imo og vesentlig bedre enn Flatcap1 og 2. Har ikke tatt noe bilde av den aktuelle Snaps'n enda, men innvendig ser den omtrent slik ut:

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Ang ARO:
    Har festet jordingskabelen som anvist i bruksanvisningen, nemmelig i chassi - på to forskjellige steder. Opplever nå et og annet "knepp" når jeg spiller. Kneppene er ikke avhengig av om jeg spiller plater eller ikke, det er nok at signalvelgeren står på phono med lyd på. Hadde ikke dette problemet med den gamle Ittok, men der var jordingskabelen strukket til jordingskruen ved RIAA.

S

Stover

Gjest
    Har de 2 jordingspunkter seg imellom god forbindelse?
    Om ikke, kan dette vel være potensialforskjeller/ oppladet statisk som lader seg ut?

2 ulike jordingspunkt bør IMO ha tilnærma samme potensial.

S

Stover

Gjest
    I påvente av NAP300 som er på vei....og ja, den er betalt også ;)...spiller jeg nå Dire Straits "Brothers in arms" fra LP12 gjennom Stageline, Nait5i til Spendor S8e.
    Rett og slett moro.

Nait er ikke av de kraftigste, fyldigste, men den beskriver musikken på en glimrende måte.

Har kjøpt 40-50 brukte lp`er idag. More to come. Hvor bærer dette hen :)
    Årevis med platekjøp og musikklytting?

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Stover skrev:
    Om ikke, kan dette vel være potensialforskjeller/ oppladet statisk som lader seg ut?

Så god forbindelse som en ARO jordingskabel kan ha, antar jeg. Har stramma skruene med elefant-tang.
    Potensialforskjeller aner jeg ingenting om, men oppladet statisk el. høres ikke så sannsynlig ut. Hvordan klarer det å bygge seg opp statisk elektrisitet når kneppene også kommer når platespilleren ikke er i bruk? Kommer vel til å strekke kabelen til jordingskruen til RIAAen tenker jeg, så får vi se.

S

Stover

Gjest
    toriamos skrev:
    Stover skrev:

Så god forbindelse som en ARO jordingskabel kan ha, antar jeg. Har stramma skruene med elefant-tang.
    Potensialforskjeller aner jeg ingenting om, men oppladet statisk el. høres ikke så sannsynlig ut. Hvordan klarer det å bygge seg opp statisk elektrisitet når kneppene også kommer når platespilleren ikke er i bruk? Kommer vel til å strekke kabelen til jordingskruen til RIAAen tenker jeg, så får vi se.
    Mulig jeg tar feil her. Vanskelig å si når en ikke ser anvisningene.

Nå er ikke jeg noen vinylkjenner, men kneppingen kan være energier/ spenninger som jobber mot hverandre.

Har jordingsforbindelsene kontakt direkte i metallet, eller er det lakk imellom? Taggskiver løser isåfall det.
    Utover det er det sikkert andre kompetente teknikere på forumet.

:)

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Stover skrev:
    toriamos skrev:
    Stover skrev:

Mulig jeg tar feil her. Vanskelig å si når en ikke ser anvisningene.

Nå er ikke jeg noen vinylkjenner, men kneppingen kan være energier/ spenninger som jobber mot hverandre.

Har jordingsforbindelsene kontakt direkte i metallet, eller er det lakk imellom? Taggskiver løser isåfall det.
    Utover det er det sikkert andre kompetente teknikere på forumet.

:)
    Det er jo du som er elektrikeren her, men altså - kneppene høres ut som de man kan høre gjennom høyttalerene når man slår på et komponent, lysbryteren slås på eller fryseren slår seg på..
    Med Ittok, hørte jeg ingen knepp når jeg spilte vinyl. Resten av anlegget var/er også tyst.
    Kan ikke tenke meg hva som er annerledes med ARO - med unntak av jordingsforbindelsen.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du kan jo tilse at ledningene bakpå pu'en ikke ligger for nære hverandre. Har du forresten fulgt bruksanvisningen for Aro ved montering?

http://www.naim-audio.com/download/man_aro.pdf

Du har ikke skrudd til pu'en for hardt? Sjekk med et multimeter at det faktisk er jordforbindelse i kabelen!

Et annet tips med Aro som forsåvidt ikke har med dette å gjøre; sjekk at pivotlageret er løst og ledig, og snurrer fint. Det er i bunnen av den stanga som står igjen i armbasen når du løfter av armrøret.

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    Du kan jo tilse at ledningene bakpå pu'en ikke ligger for nære hverandre. Har du forresten fulgt bruksanvisningen for Aro ved montering?

http://www.naim-audio.com/download/man_aro.pdf

Du har ikke skrudd til pu'en for hardt? Sjekk med et multimeter at det faktisk er jordforbindelse i kabelen!

Et annet tips med Aro som forsåvidt ikke har med dette å gjøre; sjekk at pivotlageret er løst og ledig, og snurrer fint. Det er i bunnen av den stanga som står igjen i armbasen når du løfter av armrøret.

Mvh Vidar P
    Har remontert et par av koblingen bak pickup - så få vi se om dette hjelper. Synes det er vanskelig å legge disse uten at det blir kontkat. Liker ikke utseende på ledningen fra ARO heller, spadene (heter vel noe annet?) ser ut til å vært bøyd og loddet og jeg vet ikke hva. Naim tilbyr kanskje montering av ny armkabel om dette skulle bli nødvendig?
    Bruksanvisningen er fulgt til punkt og prikke.
    Pickup er ikke skrudde spesielt hardt i.
    Pivotlageret er løst og ledig - dog "snurrer det ikke fint." - Om man slipper med fingrene, stopper snurren - om jeg gjør meg forstått? Lageret er lett å snurre rundt, men det fortsetter ikke på egen hånd..

Multimeter må jeg få sjekket ut.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Naim tilbyr service på Aro ja, hvor de bytter armkabel og olje i lageret. Det er de eneste slitedelene.
    Pluggene på enden av kabelen er litt skjøre, mest fordi de har en tendens til å la seg rive av siden kabelen er så tynn. Lageret skal ikke stå og snurrre nei, det skal være en lett motstand, myk og jevn, ikke hakkete. Så ditt er antakelig OK. Iflg Naim er det ekstremt sjelden det er noe galt med lagerene.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    SuperLine er oppe og spiller. Nokså bra også. Flere som har kjøpt eller har bestilt SuperLine og har erfaringer å dele?

Mvh Vidar P

Vedlegg

sevo

Medlem
    Ble medlem
    14.11.2005
    Antall liker
    0
    Hei,

Jeg har naim entry level system med nait5i/cd5i og nsat. Vurderer kjøp av subwoofer. Naims nsub er sannsynligvis et fornuftig valg, men denne er etter min mening svindyr. Noen som har erfaring med andre subwoofere til disse evt andre små høyttalere? Merker jeg tenker på er REL, MJ acoustics, Velodyne, dynaudio, b&w.
    Man må kunne tilslutte subwooferen til høyttalerutgangen, da nait5i ikke har pre out.
    Interessert i andres erfaringer/syn på dette.

Hilsen
    Øystein

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    sevo skrev:
    Hei,

Jeg har naim entry level system med nait5i/cd5i og nsat. Vurderer kjøp av subwoofer. Naims nsub er sannsynligvis et fornuftig valg, men denne er etter min mening svindyr. Noen som har erfaring med andre subwoofere til disse evt andre små høyttalere? Merker jeg tenker på er REL, MJ acoustics, Velodyne, dynaudio, b&w.
    Man må kunne tilslutte subwooferen til høyttalerutgangen, da nait5i ikke har pre out.

Hilsen
    Øystein
    Øystein; ikke bruk høyttalerutgangen, men hent highlevel signal fra bak på høyttalerne dine. Det er en vesentlig forskjell for utgangstrinnet på din Nait å se hovedhøyttaler og sub i parallell eller i serie. Kjør serie, da blir Nait mindre varm :)

nSub er vel dyr nok i Norge, men ikke noe mer enn andre med samme ytelse? Jeg er forresten blant de som fortsatt ikke klarer å få til en tilfredsstillende god og integrert lyd med små høyttalere og subwoofere. Men REL kommer nærmest hos meg.

Mvh Vidar P

S

Stover

Gjest
    sevo skrev:
    Hei,

Hilsen
    Øystein
    nsats og nsub skal jo være en veldig god kombinasjon og skal være relativt enkelt å få til å integrere også.
    Kan leses mye på naimforum om akkurat det.

Har sjøl en nsub som jeg synes har fungert bra sammen med Spendor gulvstående. Kjøpt brukt fra Sverige. Hva med å prøve en annonse der? hifimagasinet.com

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Hei!
    Siden jeg ikke har eget lytterom, må jeg nok bite i gresset og anskaffe hodetelefoner. Jeg er ikke interessert i å bruke en formue, men vil prøve og få noe ok brukt.

Jeg tror Naim sin hodetelefon forsterker blir litt dyr. Er det mulig og kjøpe en annen hodetelefon forsterker og koble denne til rca-utgangen på cd-spilleren? Eller hva gjør man?

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.096
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har en Creek OBH11SE. Lyst til å låne? Mener jeg har veggvorta også.

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    C. Alshus skrev:
    Takk for det, Alshus. Men tror jeg skal holde utkikk etter noe på bruktbørsen. Det er begrenset med tid til musikk for tida, så det haster ikke. Men har jeg forstått riktig; at slike hodetelefonforsterkere kobles til rca utgangen på cd5x?

S

Stover

Gjest
    bruce skrev:
    C. Alshus skrev:
    Takk for det, Alshus. Men tror jeg skal holde utkikk etter noe på bruktbørsen. Det er begrenset med tid til musikk for tida, så det haster ikke. Men har jeg forstått riktig; at slike hodetelefonforsterkere kobles til rca utgangen på cd5x?
    Det høres unektelig veldig tungvint ut. Da må du sette/ endre modus for hver gang du lytter til hhv hode eller ht?

Før jeg egentlig tenker; Ville forsøkt å finne en overgang til inngang 4,5,6 på 202 jeg.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Stover skrev:
    bruce skrev:
    C. Alshus skrev:
    Det høres unektelig veldig tungvint ut. Da må du sette/ endre modus for hver gang du lytter til hhv hode eller ht?
    Du må ikke det, fordi man kan kjøre signal på både DIN og RCA-utgangene samtidig. Det vil imidlertid redusere lydkvaliteten en anelse.

Jeg hadde også ville brukt en utgang på preampen for å være ærlig; ikke minst fordi jeg har flere kilder.

For ordens skyld; HeadLine og iSupply trenger slett ikke være dyrt, vi er da tross alt hifientusiaster :), og gode hodetelefoner fortjener en slik forsterker. Imo.

Mvh Vidar P

S

Stover

Gjest
    Vidar P skrev:
    Stover skrev:
    bruce skrev:
    C. Alshus skrev:
    Du må ikke det, fordi man kan kjøre signal på både DIN og RCA-utgangene samtidig. Det vil imidlertid redusere lydkvaliteten en anelse.

Mvh Vidar P
    Nettopp derfor....om det betyr noe da :)

S

Stover

Gjest
    Siden tilkobling av NAP300 til Supercap var litt uklar for meg, har jeg nå avklart tilkobling med min naim hoffleverandør.

Rommet er fremdeles ikke i nærheten av optimalt og skal bygges om.
    Allikevel hører jeg hva som bor her nå, og jeg sier bare "suggested systems" og balanse.

Ting fungerte vel og bra med 200, men den hører kanskje ikke helt hjemme med 252.
    Det er som å åpne en låvedør på vidt gap i forhold. Så klart og uanstrengt osv. Veldig friskt og rytmisk.
    Kunne brukt mange andre slitt superlativer også, men avstår.

LP12 frisknet også til nå. Det skyldes nok også justering av VTA.

Det har kostet litt, men jeg tror sjansen for at det blir stående er vesentlig større nå. Jeg er lei av å pakke ned og opp elektronikk.
    Åpne pakker med cdplater og lp`er derimot....det er spennende.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Vidar og Steinar; jeg vil bare understreke at jeg på ingen måte er misunnelig på disse oppgraderingene dere har kjørt i det siste! ;D

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Stover skrev:
    ...og jeg sier bare "suggested systems" og balanse.
    Da mangler du vel bare høyttalere nå da? ;D

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Smak og behag tenker jeg. Den tok en stund å venne seg til, men blir neppe å finne på bruktbørsen. Er blitt rimelig godt vandt nå og liker det jeg hører. Eneste som virkelig mangler er et godt lytterom. Siden vi er på jakt etter sted å bo så håper jeg også det kommer snart :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nå skal jeg ikke svare for andre, men Stover eide jo Allae før han byttet til Spendor. Og hadde virkelig god elektronikk og oppsett med de også; jeg husker Tom Waits (Alice) som et glimrende minne fra det systemet.
    Jeg synes også Allae er glimrende god, og et supert alternativ for de som kan plassere høyttalere til bakvegg.

Nå har jeg brukt Ariva noen uker, også mot bakvegg, og de er jo som skapt for å få det beste ut av CD5i og Nait 5i... jo, det var de visst også :)

Høyttalere er ellers som frukt. Eller øl. Eller damer. De har alle sine sider, og folk velger så ymse, basert på egne preferanser.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Naim og KEF fungerer veldig bra her.

Svært fornøyd med at finishen speiler omgivelsene og glir umiddelbart inn. Besøkende er like overrasket som jeg var da jeg pakket de opp.

Mvh Vidar P

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.682
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Itte ille, som de sier her omkring.

De kan det der med understatements på Hedmarken. Virkelig pent, Vidar, også omgivelsene. Det er nesten så man blir fristet til en liten omlakkering her.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Åååå for noen skjønnheter de høyttalerne der Vidar.....tipper det låter fortreffelig ;)

vh Espen

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    ixos_76 skrev:
    Åååå for noen skjønnheter de høyttalerne der Vidar.....tipper det låter fortreffelig ;)

vh Espen
    Det kan du bite deg i nesa på :)

Valentino: ny eier av mine (ellers aldeles utmerkede) Spendor S9e har avtalt med et billakkeringsverksted å få lakkert til pianosort lakk; 3kkr +mva.

Mvh Vidar P

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn