Prøver å holde meg til naimtråden jeg......hva det måtte gjelde.
Var på nytt til et besøk i Kr. sund nylig og hørte Vidar P`s nyinvesteringer, KEF høyttalere, Naim riia og Dynavector pickup.
Vanskelig å vite hva som er hva og det manglet visstnok noe på innspilling også.
Det jeg finner besnærende med dette oppsettet er det store 1 :1 og naturlige lydbildet. Ved forrige lytt og Spendor lot jeg meg forføre av det nevnte store naturlige lydbildet. Veldig kommuniserende for meg og man sitter nærmest i konsertsalen.
KEF er om mulig enda større og størrelse henger sammen med naturlighet for meg. Definisjon er utrolig god. Mye tydeligere og mer frempå. Allikevel er det for meg INGEN tegn til hardhet eller lignende å høre.
Ordet trøkk har en enkel og negativ betydning, men la meg bruke ordet KRAFT. For en NATURLIG kraft! Ikke som 1KW Adyton på anabole stereoider hvor krefter kommer i fokus. Nei, bare en naturlig kraft.
Det var noe med denne presentasjonen som var vanskelig å beskrive. Derfor var det vanskelig å si noe også. Absolutt INGEN tegn til hardhet eller unoter i så måte.
Prøvde å hente tilbake følelsen av å sitte på rad 11
i Grieghallen og gjenskape konsertsalen. Tilnærme seg den samme kraften og tilstedeværelsen, UTEN at det skjærer i ørene. Akkurat det har alltid imponert meg med Vidars oppsett. Særlig etter 552-300. Det merket jeg sjøl i mitt eget humble lytterom, 252-200 er en ting, mens med 300 er det en ANNEN ting.
Disse svære beistene er ingen beist faktisk. 2 store og flotte monument på hva design og byggeteknikk i den ypperste klasse kan tilby. Dersom romstørrelse, platesamling og lommebok var i toppklassen ville disse vært fristende, men det finnes visstnok rimeligere kompromisser.
Takk til Vidar for en trivelig musikk kveld, for det er det det alltid blir fra den kanten. Musikk, plate etter plate, helst vinyl.
Jeg reiste tilbake til Spendor og lytterommet. Rev etpar vegger, spilte litt musikk og konkluderte med at man får gjøre en ting av gangen.
1. Spille musikk
2. Kjøpe musikk
3. Spille musikk......osv
4. La seg imponere over rosende omtale av Naim ARO, leke med tanken på en Superline....ta sommerferie.
5. Reise til østlandet å hente en eske nyinnkjøpt vinyl.
God sommer