Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Blir spennende å høre mer, smog. Mange hyggelige hifi-pushere og hifi-kunder i Tønsberg-distriktet, blir det sagt ;D

mandag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Antall liker
    203
    Torget vurderinger
    2
    Hei.

Et rimelig tips for bedre lyd:http://cgi.ebay.co.uk/AR-Sound-GREE...yZ116850QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

AR sound - en fyr i Israel som prøver få på beina produksjon av bl.a en interconnect som kan overgå naims vanlige og kanskje matche hiline.........
    (Han er en bekjent av Teddy Pardo som lager "hicaps" av topp kvalitet - bl.a en artig sak med 2xhicapinkl.napsc - veldig anvendelig - jeg bruker den til nac 32.5 + cd 3.5 og til headline - til pris av ca en halv ny hicap.)
    Jeg har ikke prøvd hiline - men jeg har AR sounds interconnect - slik jeg hører den er detaljrikdommen større - bassen bedre - noen tepper fjernet - lyden mere crispy.

Anbefales!

Erik B

S

Stover

Gjest
    Prøver å holde meg til naimtråden jeg......hva det måtte gjelde.

Var på nytt til et besøk i Kr. sund nylig og hørte Vidar P`s nyinvesteringer, KEF høyttalere, Naim riia og Dynavector pickup.
    Vanskelig å vite hva som er hva og det manglet visstnok noe på innspilling også.

Det jeg finner besnærende med dette oppsettet er det store 1 :1 og naturlige lydbildet. Ved forrige lytt og Spendor lot jeg meg forføre av det nevnte store naturlige lydbildet. Veldig kommuniserende for meg og man sitter nærmest i konsertsalen.

KEF er om mulig enda større og størrelse henger sammen med naturlighet for meg. Definisjon er utrolig god. Mye tydeligere og mer frempå. Allikevel er det for meg INGEN tegn til hardhet eller lignende å høre.

Ordet trøkk har en enkel og negativ betydning, men la meg bruke ordet KRAFT. For en NATURLIG kraft! Ikke som 1KW Adyton på anabole stereoider hvor krefter kommer i fokus. Nei, bare en naturlig kraft.

Det var noe med denne presentasjonen som var vanskelig å beskrive. Derfor var det vanskelig å si noe også. Absolutt INGEN tegn til hardhet eller unoter i så måte.

Prøvde å hente tilbake følelsen av å sitte på rad 11 :) i Grieghallen og gjenskape konsertsalen. Tilnærme seg den samme kraften og tilstedeværelsen, UTEN at det skjærer i ørene. Akkurat det har alltid imponert meg med Vidars oppsett. Særlig etter 552-300. Det merket jeg sjøl i mitt eget humble lytterom, 252-200 er en ting, mens med 300 er det en ANNEN ting.

Disse svære beistene er ingen beist faktisk. 2 store og flotte monument på hva design og byggeteknikk i den ypperste klasse kan tilby. Dersom romstørrelse, platesamling og lommebok var i toppklassen ville disse vært fristende, men det finnes visstnok rimeligere kompromisser.

Takk til Vidar for en trivelig musikk kveld, for det er det det alltid blir fra den kanten. Musikk, plate etter plate, helst vinyl.

Jeg reiste tilbake til Spendor og lytterommet. Rev etpar vegger, spilte litt musikk og konkluderte med at man får gjøre en ting av gangen.
    1. Spille musikk
    2. Kjøpe musikk
    3. Spille musikk......osv
    4. La seg imponere over rosende omtale av Naim ARO, leke med tanken på en Superline....ta sommerferie.
    5. Reise til østlandet å hente en eske nyinnkjøpt vinyl.

God sommer

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Hørtes ut som et finfint besøk, Stover. Vidar P sitt oppsett er nok faktisk det jeg har aller mest lyst til å høre av det jeg vet om.
    Gjør akkurat det samme som deg om dagen, akkurat nå har jeg bare analog kilde, så jeg får spilt plater som aldri før. Satser på å omtrent bare handle vinyl litt fremover. En ting av gangen. Ikke hifi årstid ;)

En riktig god sommer til deg og!

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    837
    Torget vurderinger
    4
    Ry Cooder vinyl -> Elys pickup -> Rega RB300 -> Naim Stageline -> Naim Nait 5 -> Chord Odyssey 2 -> B&W 805S m/ REL Storm V sub -> Lytteposisjon = REIN MUSIKKNYTELSE !!!!!!

Dæven å bra detta låter asså, gidder ikke å hige etter MER på lang stund enda :)
    Dere med Naim til mange ganger prisen burde hørt detta altså !!! ;)

Jada, litt sommerfest & alkohol med i bildet her også da :D
    God sommer!!!

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.095
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Har du montert armen rett på RIAAen? Det var en ny kombinasjon... ;)

Min nye platespiller kommer kanskje i morgen.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Lp12?

C. Alshus skrev:
    Har du montert armen rett på RIAAen? Det var en ny kombinasjon... ;)

Min nye platespiller kommer kanskje i morgen.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.095
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Nope, men den er britisk, formen er firkantet og spilleren inneholder litt karbon.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Hmm, noe fra Funk? Eller er det WB? Tell me ;)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.095
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Erik B var innom med sin Teddy Pardo oppgraderte CD3.5. Det var noe annet enn originalen ja. Nesten på høyde med CDS2. CDS2 hadde noe bedre bassdefinisjon og låt kanskje litt mer voksent. Bedre definerte anslag på piano. Vi spilte Monica Zetterlund (?)/Bill Evans - Waltz for Debby og spor tre(fire) på Jarretts Kølnkonsert.

S

Stover

Gjest
    Liotheles skrev:
    Ry Cooder vinyl -> Elys pickup -> Rega RB300 -> Naim Stageline -> Naim Nait 5 -> Chord Odyssey 2 -> B&W 805S m/ REL Storm V sub -> Lytteposisjon = REIN MUSIKKNYTELSE !!!!!!

Dæven å bra detta låter asså, gidder ikke å hige etter MER på lang stund enda :)
    Dere med Naim til mange ganger prisen burde hørt detta altså !!! ;)

Jada, litt sommerfest & alkohol med i bildet her også da :D
    God sommer!!!
    Hyggelig. Trenger ikke koste skjorta for å spille musikk.

Sommerfest? Du bor ikke i Bergen vel?

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    837
    Torget vurderinger
    4
    Alshus:
    Hehe, neida........RB300 står ikke direkte på riaa trinnet. Tror snurrer'n heter Planar3 ;)

Stover:
    Ikke Bergen nei. Kan de ha sommerfester der da? Under store paraplyer da eller? ;-)
    Holder til på det blide østland.

Ja, musikk kan definitivt nytes uten å investere store summer. De små integrerte sakene til Naim er jammen mye for pengene :) Men skal ta en tur til Rognlien i Fryd HiFi og høre på bl.a. Supernait til uken, så kanskje feriepengene blir borte som dugg for solen før jeg vet ordet av det :D

mandag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Antall liker
    203
    Torget vurderinger
    2
    [ Erik B var innom med sin Teddy Pardo oppgraderte CD3.5. Det var noe annet enn originalen ja. Nesten på høyde med CDS2. CDS2 hadde noe bedre bassdefinisjon og låt kanskje litt mer voksent. Bedre definerte anslag på piano. Vi spilte Monica Zetterlund (?)/Bill Evans - Waltz for Debby og spor tre(fire) på Jarretts Kølnkonsert.]

For å korrigere litt - "hicapen" var laget av TeddyPardo. Men cd3.5 var bygget om av AR sound - andre op-amp/ny clock/og ekstern strøm til clock og sikkert også noe annet. Interconnecten var også laget av AR sound.

Hyggelig å høre at dette nesten er på høide med naim av høy klasse - dog til forholdsvis lav pris.
    Monica sang jammen pent!!

Erik B

S

Stover

Gjest
    Liotheles skrev:
    Stover:
    Ikke Bergen nei. Kan de ha sommerfester der da? Under store paraplyer da eller? ;-)
    Holder til på det blide østland.
    Siden jeg var på sommerfest samme dagen mener jeg! Store telt må til i Bergen.

I godvær er Bergen Norges for meg, fineste by.
    Når det regner? Man tror det ikke før man får se det.

Forøvrig hyggelig å høre at dere er fornøyd med Naim kvasiboksene ;)

K

Kaarelars

Gjest
    Fin spiller Alshus, gratulerer. Har en test på denne spilleren fra Audiophile 02/94, er du interessert kan den sendes på mail.

Interessant med den modifiserte cd3.5 Erik B. Det er mange tråder på PFM som beskriver hvordan Naim nedskalerer cd-spillerne så med teknisk innsikt er det sikker mulig å komme tett på toppspillerne med en av startmodellene.

D

dtddiver

Gjest
    Trenger et lite råd: har aldri hatt Naim, men var og lyttet til et 122x/150x sett her om dagen og ble ganske imponert. Så er spørsmålet: er 122x/150x verdt prisen i forhold til Nait 5i? Budsjett er noe stramt, men kan kanskje strekke meg til et pre/power-sett. Kilde er et bra lydkort og jeg kommer aldri til å bruke cd-spiller.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.780
    Torget vurderinger
    2
    Hei Naimister!

Har demo av noen Naim-produkter nå på tirsdag 24. juni kl 19, og hadde satt stor pris på om et par av dere kunne ta turen, da dere sikkert har noe å bidra med!
    Kjører demoen i hjemmemiljø i Asker, og vil benytte AudioVector høyttalere. Meld dere på til dynamikk@frydhifi om dere har lyst til å delta.
    Velkommen! :)
    (Mulig dette innlegget er i grenseland mht reglene på HFS(?), i så fall aksepterer jeg selvsagt at moderator sletter. Men det er hyggelig intensjoner bak det, uansett! :) )

Mvh
    Håkon Rognlien / Fryd Hi-Fi

S

Stover

Gjest
    dtddiver skrev:
    Trenger et lite råd: har aldri hatt Naim, men var og lyttet til et 122x/150x sett her om dagen og ble ganske imponert. Så er spørsmålet: er 122x/150x verdt prisen i forhold til Nait 5i? Budsjett er noe stramt, men kan kanskje strekke meg til et pre/power-sett. Kilde er et bra lydkort og jeg kommer aldri til å bruke cd-spiller.
    Dette er det bare du som kan svare på. 122X/150X som jeg aldri har hørt, har nok mer av alt ift Nait. Spørsmålet er om du synes det er nok ift prisforskjellen.
    Det jeg med sikkerhet kan si er at 122X gir deg mulighet for oppgradering med Flatcap eller Hicap, samt flere innganger. Større fleksibilitet mao.
    Kanskje en demo. hos Fryd Hifi kan hjelpe?

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    dtddiver,

Jeg vil også anbefale deg å stikke innom forhandler for å høre. Siden du ikke skal kjøpe/bruke cd-spiller mener jeg du bør teste Supernait (innebygged DAC) opp mot både 5i og 122x/150x for å finne ut hvilken du synes gir lyden som du ønsker den rett fra lydkortet.

Mvh E

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Hei!

Jeg anskaffet hiline for ca 1 mnd siden. Det skjedde ting med en eneste gang, da jeg koblet den til. Instrumenter står klarere frem i lydbildet. Stemmegjengivelsen er mer detaljert. Det er mer nærvær i musikken.

Jeg var litt spent på om kabelen trengte lang innspilling. Jeg kan egentlig ikke si at jeg har merket noen stor forskjell fra jeg koblet den til første gang.

Resultatet: Økt glede av å nyte musikk hjemme. Dette var absolutt verdt pengene! (£-kursen er jo også til å leve med for tiden).

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    nilsen64 skrev:
    noen beskriver naim lyden sånn

http://i7.photobucket.com/albums/y295/darrenmayne/PRaTLarge.jpg

litt satt på spissen, men synes jeg kjenner igjen peakene ved 100 og i presensområde i nedere disskant. der for de låter bra elller?
    Artig lydbeskrivelse. Minner meg om konfirmant-anlegget mitt med equalizer. Jeg stilte alltid opp diskant og bass, for det hørtes tøffest ut. Her ser det ut som de har gjordt det samme, men samtidig begrenset nivået på frekvensfløyene mest mulig?

Jeg fikk en a-ha opplevelse når det gjelder PRAT, da jeg testet en integrert rør-forsterker av høy kvalitet mot Naim-forsterkeren hjemme i egen stue. Rørforsterkeren imponerte med detaljfokus og tilstedeværelse. Da jeg byttet tilbake til Naim, var det som å sette en rakett i baken på cd-spilleren. Dette passet min smak bedre. :)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.095
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Nå ligger det en CB NAP250 for SEK3000 på hifimagasinet.com. Befinner seg i Gøteborg.....

harhau

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.07.2007
    Antall liker
    1
    Det var ingen vei tilbake (og veien er uansett målet...). CDX2 kommer, og det var på tide. Hva blir det neste tro? Hi-Line høres jo interessant ut.

:D

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.095
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Hiline er sikkert fint det, men husk at du får ganske mye musikk for prisen av en Hiline. ;)

Du kan vel ikke gjøre signaturen du litt mindre? 14 linjer er ikke nødvendig.

S

Stover

Gjest
    Hiline er sikkert fint det, men husk at du får ganske mye musikk for prisen av en Hiline. ;)
    Det argumentet vil alltid holde stikk, men om vedkommende har råd til en Hiline og det ikke går nevneverdig ut over platekjøp (begrenset hva en rekker å kjøpe og høre på også), vil jeg si at HL i et slikt oppsett vil gjøre sin nytte og øke musikkopplevelsen ytterligere ;)

Gratulerer med CDX2.

Du kan vel ikke gjøre signaturen du litt mindre? 14 linjer er ikke nødvendig.
    Etter min mening er det bedre med 14 linjer naim musikkanlegg, enn mye annet skit som skrives på denne sentralen....med unntak av denne tråden selvfølgelig ;)

Tror jeg har meldt meg ut av alle tråder, med unntak av naim, Linn og litt musikk.

Hørte en venns musikkanlegg idag og det låt flott. For egen del har jeg ikke sett meg tilbake etter at naim kom i hus og sånn skal det forbli.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    837
    Torget vurderinger
    4
    C. Alshus skrev:

Spiller bra!
    Imponerende at du får lyd rett ut av Naim-boksene, Alshus ;)
    Spøk til side, dette låter sikkert knall, men hva er i enden av kjeden?

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    187
    Sted
    Trondheim
    Hei.

Jeg venter på naim nac112 og nap 150x og prøver å gjøre noen forberedelser...
    Ser på et bilde jeg har fått sendt over at det kan se ut som at det er 2 RCA
    utganger, (jeg har ikke naim cd spiller ennå..) er det noen som vet om det er
    RCA utganger på en nac112 som jeg kan bruke til cd spiller og riaa ??

Mvh.
    Rune

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    C. Alshus skrev:
    For meg er det heldigvis ikke noe problem. Jeg har råd til å kjøpe cd'er også. ;) For meg blir ikke musikkgleden større ved å kjøpe mange Cd'er. Jeg er sikkert litt enkel når det gjelder musikk-smak, men jeg kan kose meg time etter time med kjente kjære CD'er. Hvis jeg kjøper for mye musikk, får jeg ikke tid til å lytte grundig nok. Ofte dukker perlene frem, først etter at man har gitt CD'en litt tid.

Når det er sagt, skulle jeg ønske at jeg hadde mer tid til å utforske ny musikk. Det er utrolig mye kvalitetsmusikk der ute som går meg hus forbi.

D

dtddiver

Gjest
    bruce skrev:
    Når det er sagt, skulle jeg ønske at jeg hadde mer tid til å utforske ny musikk. Det er utrolig mye kvalitetsmusikk der ute som går meg hus forbi.
    www.last.fm er en utrolig bra ressurs for å finne ny musikk uten at det tar alt for mye tid. De har i tillegg samples av alt mulig man kan lytte til.

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Hei alle sammen og god sommer!

Det er lenge siden jeg har spurt om noe nå så det er på tide å fore spøkelset...

Jeg vurderer å la meg friste til å prøve platespiller som kilde, men er forsåvidt totalt uvitende på det plan. Leser jo godord om bl.a. Linn LP12 og Rega P3 og lurer på hva som må til av utstyr for å kunne få testet ut LP på en "rettferdig" måte. Det kommer til å bli benyttet sammen med mine øvrige saker når damen og jeg endelig får flyttet i august (jippi, endelig eget "lytterom").

Siden emnet blir aktuelt først etter flyttingen så trenger jeg litt godsaker å vurdere som innflyttingspresang :)

S

Stover

Gjest
    e-h skrev:
    Hei alle sammen og god sommer!

Det er lenge siden jeg har spurt om noe nå så det er på tide å fore spøkelset...

Jeg vurderer å la meg friste til å prøve platespiller som kilde, men er forsåvidt totalt uvitende på det plan. Leser jo godord om bl.a. Linn LP12 og Rega P3 og lurer på hva som må til av utstyr for å kunne få testet ut LP på en "rettferdig" måte. Det kommer til å bli benyttet sammen med mine øvrige saker når damen og jeg endelig får flyttet i august (jippi, endelig eget "lytterom").

Siden emnet blir aktuelt først etter flyttingen så trenger jeg litt godsaker å vurdere som innflyttingspresang :)
    Jeg er også ny på området, men har fått endel tips.

Du nevner lp12 og Rega P3. Har forstått at disse 2 ikke er sammenlignbare, uansett alder og spec. på lp12.
    Ellers passer Linn og Rega med naims spillestil, meg fortalt.

Mange andre benytter Michell tt også.

Vinylkilden og digitalkilde bør ha tilnærma samme lydkvalitet, ellers faller den ene igjennom og blir lite/ ikke brukt.

Du trenger en riia. Stageline fra naim har visstnok kvalitet på høyde med Regaspillere i lavere klasse. Jeg synes den spiller engasjerende, men mangler endel på åpenhet og fart.

Ellers er denne vinylverdenen for en jungel å regne.

:)

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Stover skrev:
    Ellers er denne vinylverdenen for en jungel å regne. :)
    Det er hva jeg har lagt merke til :)
    Jeg ser nesten for meg at om jeg velger å prøve meg så blir det nok en Stageline med strøm for å holde meg til Naim. Superline blir nok for dyr til bare å teste om LP er noe for meg. En kompis prøvde seg litt med en brukt spiller til 3 lapper og noen brukte plater. Han endte opp med re-salg etter noen dager pga mye knitring.

Så problemstillingen bunner nok ut i om jeg kan klare å skaffe noe billig nok til at det er verdt å teste samt med kvalitet nok til at det er gode saker. Kanskje jeg også bør se om noen er villig til å la meg få en lytt med tid og stunder.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn