Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    helt enig...jeg har også aldri hørst så mye musik siden jeg bytete til naim....men mest skjed faktisk med kjøp av platespilleren...

    jeg synst den olive naim serien ser helt fantastisk ut. jeg forstår hva du mener med stilren blackserien...og at massen liker det bedre, men olive serien var ja noe veldig spesjel design...helt unikt :)
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    balthar skrev:
    jeg synst den olive naim serien ser helt fantastisk ut. jeg forstår hva du mener med stilren blackserien...og at massen liker det bedre, men olive serien var ja noe veldig spesjel design...helt unikt :)
    Enig, liker også chrome-bumper serien av samme grunn. C-b er diskret og uten bling.
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    Svein skrev:
    balthar skrev:
    jeg synst den olive naim serien ser helt fantastisk ut. jeg forstår hva du mener med stilren blackserien...og at massen liker det bedre, men olive serien var ja noe veldig spesjel design...helt unikt :)
    Enig, liker også chrome-bumper serien av samme grunn. C-b er diskret og uten bling.

    oh yes...en venn har vist meg en original naim kataog med c b og sbl...fortsat uten en cd player ...men med nap 250 alrede...

    det findes ja så mye rart på hifi markedet...bra at naim passer lit på det...bare tenker å ha burmesterchrom eller monster a la krell i lieiligheten... :eek:
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    373
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Nå er endelig julekvelden her folkens. Fraim base og Hi-Cap er bygget og koblet til. Satser på at resten av hyllene også nærmer seg.
    Tipper det blir en god høst :)
     
    S

    smog

    Gjest
    e-h skrev:
    Nå er endelig julekvelden her folkens. Fraim base og Hi-Cap er bygget og koblet til. Satser på at resten av hyllene også nærmer seg.
    Tipper det blir en god høst :)

    Kan du si litt om forskjellen SN med og uten HiCap?

    Mvh
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    373
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Det blir nok litt tidlig enda siden jeg ikke har fått hørt noe særlig enda. Kanskje jeg kan komme med en liten første-observasjon i kveld.
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    373
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Vel, det er ikke akkurat kveld enda men jeg kan prøve meg på å beskrive forskjellene til nå siden jeg er lei av å bytte om.

    Legg merke til at Hi-Cap er ny og ikke har vært tilkoblet strøm i 24 timer enda. Jeg har spilt to-tre sanger først uten og så med Hi-Cap og både SN og HC er i så måte "kalde". Et annet viktig punkt er at alt er testet med SB3 gjennom optisk kabel for denne gang. Så hva analoge forskjeller angår kan jeg ikke si noe om. Til sist så kan jeg informere om at jeg ikke har eksperimentert med høyttalerposisjon og at alt stod på samme sted under alle tester. I dag kom også en Fraim hylle så HC nederst og SN over.

    Den første forskjellen jeg la merke til var at m/HC virker mer oppløst. Diskanten er mye mer detaljert og "snillere" på en måte. Samtidig merker man at romfølelsen er større og bredere. Når trommene så setter inn merker man at basstrommer virker veldig annerledes. Mens en bar SN virker mer kontant i slagene vil man med HC få mer detaljer som til å begynne med kan virke litt "soft". Man hører rett og slett (bedre?) nyanser i trommeslag og bass-gitarer.

    Generelt sett så virker HC litt mindre uanstrengt og musikerne spiller mer sammen i stedet for over hverandre. Det er kanskje en dårlig forklaring men det er mye lettere å følge noter, musikk og sang.
    Hva som foretrekkes blir et spørsmål om preferanser og lytting over tid. Det er i hvert fall et spennende tillegg til en allerede veldig god forsterker.

    Dette var nå mine første erfaringer. Kan hende jeg endrer mening etter hvert men nå har da folk noe å tygge på :)
     
    S

    smog

    Gjest
    Takker for den beskrivelsen. Litt av den samme opplevelsen jeg hadde en gang jeg koblet en FC til Nait5. Sortere bakgrunn, litt flere detaljer og bedre mellomtone og bass. Fristende med en HiCap.

    Mvh
    Even
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Stor test av HDX i siste HifiWorld, som kom i postkassa idag. Morsomt lesestoff. Og et fornøyelig referat til forskjellige foras "sayers and general prophets of doom.." som ikke har brukt den selv.
    Om du lurer på hva de sier; kjøp det; jeg gidder ikke oversette :)

    Mvh Vidar P
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.256
    Antall liker
    3.533
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    K-punkt kalte den den beste digitalkilden til Naim ever.

    Jeg var tvilende.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Lydmessig sett så mente nok ikke HFW det. Men de hadde en interessant vinkling som satte kommentarene om HDX vs CDX2 fra denne nye forhandleren på Sørlandet i perspektiv; det viser seg det at CDX2 (som jo ikke spiller 24/96 og slike ting) i HFW sin test/ører låt bedre på 16/48 redbook cd, men HDX hadde enkelte fordeler på formater med høyere oppløsning. Ikke så sort hvitt som at en er bedre enn en annen allikevel da.

    Men det morsomme var jo at de klarte å presentere poenget med spilleren, og klipte totalt av alle de som måtte tro at dette er en pc som er litt penere i tøyet.

    Mvh Vidar P
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    373
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Får kjøpe bladet i morgen. En HDX ville jo vært glasuren på kaka hjemme hos meg ;)
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    bare en tip...du kan nedlaste tester på pdf fra naim hoved siden...så er det flere tester på tysk naim hovedsiden ...www.musicline.biz...men di er på tysk ;)

    " K-punkt kalte den den beste digitalkilden til Naim ever."

    includerende alle cd player ?...høhøhøhø...det tror jeg ikke på...

    men HDS blir det kanskje... for en heftig beløp....

    mange på naimforum, såm hørte HDX + 555PS sa den var veldig bra men ikke akurat cds3 + 555PS
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    373
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Tysk kan jeg desverre ikke. Når det kommer til cd-spillere så er ikke lyden der så viktig. Jeg er mest interessert i god lyd på den måten jeg allerede spiller (fra HD). Skal det bli en annen type kilde så måtte det vært vinyl. Foreløpig får jeg holde meg til drømmen om en siste "blackbox" mens jeg innreder rommet ferdig. Er mye som skal gjøres :)
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    kjøp deg en squeezebox :)..den nye duet er kjekk... lyder veldig bra for penger...også med din dac i SN...

    hdx koster ja en 50.000 lapp
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    373
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Squeezebox er hva jeg benytter i dag ja. Er godt fornøyd med lyden foreløpig, men vet jo at det er mye å gå på. Får se hva som skjer når pengepungen åpnes neste gang. Nå gleder jeg meg til bare å lytte en stund uten noe mer diggedarier.
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    har noen her hørt phonosophie elektronik ?

    hilsen b
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    La ut bildet i klassisk-avdelingen også, men nevnte ikke et ord om Naim. Her derimot kan man gjøre det; tidlig krøkes den som god Naim-knert skal bli.



    Knerten blir åpenbart fascinert av PR&T... slekter på faderen da mao. Premie til den som kan positivt identifisere Naim-boksene i bakgrunnen. På en forståelig måte... slumpegjett gjelder altså ikke.

    Mvh Vidar P
     

    Vedlegg

    T

    Thomas1

    Gjest
    han har jo mer hår på hodet enn sin far jo... ;D

    Fra spøk til alvor. Hvis alt går som det skal, har jeg en flatcap2x i løpet av neste uke. Bestemte meg for å kun gå for ett anlegg, så da blir det litt raskere oppgradering enn jeg hadde sett for meg.
    I morgen får jeg en org Din kabel i posten sendt av Maha.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Håravblåsningen skjedde for mange år siden med CDS/32/6x135 på aktive Isobarik'er. Så det er nevnt :)

    Ikke min feil :)

    Mvh Vidar P
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Er det mulig å bruke tape out utgangen på en nait 5i til en høretelefon forsterker?
    Kanskje litt dumt spørsmål men hva brukes egentlig denne utgangen til?

    Har hatt denne forsterkeren i snart 2 uker og er kjempe fornøyd :D
    Men den leker ikke helt bra i lag med cd spillernen min,skulle helst hatt en cd 5i,men med vinyl svinger det ganske bra...

    Noen som skal selge en pen cd 5i om en liten stund hehe...?

    Mvh
     

    iSaint

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    506
    Antall liker
    60
    Sted
    Belgia
    Vidar P skrev:
    Knerten blir åpenbart fascinert av PR&T... slekter på faderen da mao. Premie til den som kan positivt identifisere Naim-boksene i bakgrunnen. På en forståelig måte... slumpegjett gjelder altså ikke.

    Mvh Vidar P
    Jeg prøver meg med en halvkvalifisert gjetning på de to rackene lengst til høyre;

    CDS3 - NAPS555
    NAC552 - 552PS
    NAP300 - 300PS

    (Racket lengst til venstre vises jo dårlig, men der står kanskje noe sånt som; NAT05, Superline, Headline, Isotek Sigma og Lingo2?)

    Mvh

    Arne Kr
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Draapen; ja. Om det er en Headline (som det bør være :) ) så trenger den strøm i tillegg. Tape out brukes som monitor, enten til tape eller hodetelefoner eller andre ganger du trenger en loop eller signal-ut funksjon. Nait5i er ikke helt seg selv uten CD5i eller tilsvarende kvalitet kilde som du har funnet ut; vinyl pleier å fungere bra.
    Jeg har terpet på dette til kjedsomelighet på disse sidene; av duoen CD5i/Nait5i så er CD5i minst halve regnestykket... men allikevel er det alltid forsterker folk kjøper først. Hvorfor?

    Se bruksanvisning; evt last ned på naimaudio.com der står det hele.

    iSaint; du har gjort deg fortjent til en premie. Selv om Lingo2 står øverst og Sigmas nederst så er resten spot-on.
    Du har nummeret mitt; slå på tråden når du er i byen; jeg holder premiene dine kalde til deg :)

    Mvh Vidar P
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    fint bildet vidar..

    kan tenker meg hvordan din anleg lyder ...:)


    det liger en cdx for 6700 NOK ut nå...herre gud..vil ingen kjøper den for prisen ?...er en cdx2 for 35000 NOK di penger vært ?
     

    iSaint

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    506
    Antall liker
    60
    Sted
    Belgia
    Vidar P skrev:
    iSaint; du har gjort deg fortjent til en premie. Selv om Lingo2 står øverst og Sigmas nederst så er resten spot-on.
    Du har nummeret mitt; slå på tråden når du er i byen; jeg holder premiene dine kalde til deg :)

    Mvh Vidar P
    Glimrende V. Slår på tråden når jeg er på de trakter igjen (Om ca 5 uker) - duggfrisk premie blandet med SRV på 180g ser jeg frem til, igjen :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Veldig bra. Tror du vil bli positivt overrasket over KEF'ene ift da du hørte de rett fra eska og rett ut på gulvet. SRV er ikke blitt noe bedre da... men det trengtes heller ikke :)

    Mvh Vidar P
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Skjønner det med synergien men trengte en forsterker fort og har egentlig alltid hatt lyst til å prøve naim...og så såg jeg at det lå en på brukten og slo til,har egentlig en temmelig stram økonomi så det ble bare forsterker i denne omgang...

    Det neste blir definitivt en naim spiller...

    Mvh
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    Vidar P skrev:
    Håravblåsningen skjedde for mange år siden med CDS/32/6x135 på aktive Isobarik'er. Så det er nevnt :)

    Ikke min feil :)

    Mvh Vidar P
    bra du har hørselen i beholl da vidar

    hihi

    At jeg skal kjøpe bedre kilde er et godt tips, men slik som tia er nu er det ikke smart å ta opp store forbrkuslån, er det? jeg nyter naim som bare det jeg.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.256
    Antall liker
    3.533
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Man tar da ikke opp forbrukslån for å kjøpe hifi? Noen som gjør det? (Eller kanskje jeg ikke kjenner virkeligheten...)


    Hvordan spilde CDS/32/125/Briks?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Høyt. Og tøft. Jeg kjente flere som hadde slike systemer i Oslo på den tida, det var liksom det tøffeste du kunne ha.

    Mvh Vidar P
     
    T

    Thomas1

    Gjest


    Da er det en Stageline på vei i posten.
    Noen som har et godt tips om mc p.u til denne. Det er K utgaven. 100uV/560ohm . Kikker først og fremst etter en budsjett modell som skal sitte på Rega P3/24.

    Thomas
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer. Hvilken psu skal du bruke? Den der (K-kort) er laget spesielt for Linn's MC-pickuper (det Naim kaller "selected"). Det kan hende at Naim-forum kan fortelle om enkelte andre pu'er som passer med K-kort, men jeg vet ikke om noen i farta.

    Mvh Vidar P
     
    T

    Thomas1

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Gratulerer. Hvilken psu skal du bruke? Den der (K-kort) er laget spesielt for Linn's MC-pickuper (det Naim kaller "selected"). Det kan hende at Naim-forum kan fortelle om enkelte andre pu'er som passer med K-kort, men jeg vet ikke om noen i farta.

    Mvh Vidar P
    Jeg tenkte i første omgang å bruke en i-supply. Må oppgradere psuen til spilleren også. Tror muligens det vil være en like stor oppgradering. Hadde håpet på å få litt godlyd v å bruke en av Ortofon sine budsjett mc puer. Jeg får sjekke den lokale forretningen her i byen ila uken. Linn sine har jeg ikke budsjett til nå.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du skal bruke den med en 112x ikke sant? Hvorfor ikke bruke 112x sin strømførende Aux2, så har du gratis psu som kanskje til og med låter vel så bra som iSupply?

    Ortofoner pleier å like lavere impedanser enn Linn-pu'er. NB! Du skal holde tunga rett i munnen med et K-kort; det er ikke et universalkort for MC; det er som sagt laget spesielt for Linn MC'er, noe som selvsagt er galskap på en Rega, og K-kort har en annen gain og impedans enn andre kort. Spør Naim eller på Naim-forum om alternativ pu!

    Mvh Vidar P
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn