Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• draapen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Antall liker
    9
    forløpelig har jeg en cambridge azur 640cmkII og pro-ject RPM5 som signal givere,høyttalere er et selvbygg som er temmelig lettdrevet....

Akkurat nå er det vanskelig å ordlegge seg hvor fornøyd jeg er ;D

Ja kjøpte uhørt brukt her på sentralen...

Mvh

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    Stover skrev:
    Stover: Er du fornøyd med veggmontert Apollohylle ?
    Hvor har du kjøpt den ?
    Veldig fornøyd, men har kun et Audio Magic rack å sammenligne med.

Raskere, og mer rytmisk musikkgjengivelse fra Apollohylla, kjøpt på Kontrapunkt, for en liten tusenlapp.

Metallkonstruksjon, med glasshylle som kan justeres.

En riktig justert lp12 skal tåle det meste fra underlaget, men vegghylle er en god løsning....meg fortalt.
    Min tåler det meste fra underlaget.
    Den ser veldig ok ut, for meg er det bare et alternativ.. vegghylle. ( Unger :)

Draapen: Gratulerer med naim box!

draapen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Antall liker
    9
    Takk...driver å prøver å lese hele denne naim tråden men det tar litt tid hehe...

Men jeg skjønner nå hva dere har sett i disse fantastiske boksene,tror det blir vanskelig å komme seg på jobb på mandag,kanskje jeg skal være syk hehe ;)

T

Thomas1

Gjest
    Opplevde det merkligste noensinne tidligere i kveld når jeg koblet opp Naim anlegget. satt og koblet, men fant ut at jeg ikke fikk liv i forforsterkeren da jeg manglet en blindplugg. MEN, jeg fikk musikk i høytalerene. Tror faktisk at effekttrinnet fungerer som radio. Skal si jeg begynte å lure! Jeg fikk ikke ikke stilt volumet selvsagt, men jeg hørte godt hva som skjedde på kanalen når jeg la øret inntil høytalerene.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Thomas; sikker på at du har konfigurert inngangen rett; RCA eller DIN?

Denne linkpluggen på "Upgrade"-kontakten på 112 (var det ikke det?) skal være i, unntatt når du bruker en separat psu (FC er vel det eneste "reasonable" alternativ; som etablert lengre opp i tråden så er HC litt drøyt, da man ellers kan kjøpe en 202 for nær samme pris); ellers blir det gjerne stille; da har du ikke styrestrøm inn på 150 (var det ikke det også?), og da fungerer ikke jordingen for alskens støyinnstråling; du skal se at når du får deg en preamp med strøm ut, så må du også belage deg på å betale for å høre på en radio :)

Mvh Vidar P

S

Stover

Gjest
    Thomas1 skrev:
    Opplevde det merkligste noensinne tidligere i kveld når jeg koblet opp Naim anlegget. satt og koblet, men fant ut at jeg ikke fikk liv i forforsterkeren da jeg manglet en blindplugg. MEN, jeg fikk musikk i høytalerene. Tror faktisk at effekttrinnet fungerer som radio. Skal si jeg begynte å lure! Jeg fikk ikke ikke stilt volumet selvsagt, men jeg hørte godt hva som skjedde på kanalen når jeg la øret inntil høytalerene.
    Om det var musikken du hørte, men ikke kunne regulere nivået på, så er forklaringen antakelig "lekkasje" gjennom preampen. Et høyst vanlig fenomen.
    Få tak i en linkplugg, KP eller Ljudtema har nok liggende.

T

Thomas1

Gjest
    Får pluggen om ikke så lenge. da blir det forhåpentligvis musikk.

T

Thomas1

Gjest
    Nå står anlegget oppe og spiller seg litt varmt. Regner ikke med å oppnå nirvana riktig enda siden høytalerene kun er testet og ikke spilt inn. Satser dog på å få testet Naim både på Gs10 og RS6.
    Cd spilleren er nok ikke den helt opptimale, men ikke værre enn at jeg kan få høre potensiale synergien mellom Naim og M.A. Da har jeg faktisk større tro på Rega platespilleren.

Godt at det nærmer seg messe og at det kommer 3 aktører som selger Naim hvis dette er noe som frister videre.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Thomas; du må også snarest omrokere rekkefølgen av komponenter i din signatur, i signalets retning gjennom herlighetene; på en slik måte at den er 1) leselig for naimister, og 2) egnet for å uttrykke forståelse og sympati med Naim-tankegangen.

Kilde(r) -> forsterker(e) -> høyttalere.

:D

Mvh Vidar P

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.208
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Da fikk jeg endelig solgt NAC72 til England. Rart ingen vill ha denne latterlig god forforsterkern.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    d er vel vikti og fortelle nye eiere (dråpen og thomas) at naim bare spiller bedre og bedre viss de lar strømmen stå på hele tia?

var de ikke her på naimtråen at jeg leste om en vaselinbasert væske som skulle bruke på treværket på høgtalerkabineter? gidder bare ikke å bla ennu engang tilbake,

var det vidar p som nevnte dette middellet?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det var nok meg ja. Går man på en fargehandel og kjøper vanlig vaselinolje, så har man treimpregnering i all fremtid. Billig og best. Bare spør de som evt har kjøpt høyttalere etter meg; de er som kliss nye selv etter mange år.

Ikke bare det, men du kan samtidig olje benkeplater (ulakkerte), skinnjakker, marsjstøvlene... you name it.

Mvh Vidar P

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.208
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Vaselinolje.

Enhver malingsbutikk/Jernia burde vite hva du prater om.

K

Kaarelars

Gjest
    C. Alshus skrev:
    Da fikk jeg endelig solgt NAC72 til England. Rart ingen vill ha denne latterlig god forforsterkern.
    Denne 72'n ble eksportert ny til Sverige, har sikkert skiftet eier noen ganger der også. Importert fra Sverige av meg og sendt fram og tilbake til England for recapping. Ble så solgt til HH som solgte til deg og nå er den på vei tilbake til England igjen. Forforsterkeren fortjener premiering.
    Enig i at Nac72 er meget god, fikk du testet den med Supercap?

Hicap og SNAXO 2-4 til salgs på PFM ser jeg.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    draapen skrev:
    Bare et lite spørsmål...hvor mye luft MÅ den ha rundt seg?for øyeblikket har den ca 1,5cm over hue...

Den blir bare bedre og bedre ettersom den spiller :D

Mvh
    Det er vel ikke mye luft som er nødvendig, forsterkeren blir jo merkelig nok ikke varm i det hele tatt.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.208
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Nei, fikk ikke testet med SC. Men sender i morra. Tviler på at jeg gidder. Nå spiller det så bra at jeg ikke orker å koble fra.

Det passerer sikkert flere syttitoere forbi uansett. ;(

Har to stk HiCaper uansett. En blir solgt, den andre (CB) blir beholdt for aktiv drift med tiden.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    Hei.
    Ved kjøp av brukt naim i England, kan det da trekkes i fra VAT 17,5% ? (+moms
    Eller gjelder det kun ved kjøp av nye ting ? (Vet at dette har vært nevnt tidligere i tråden..Søke funsjonen her på vennetråden var ikke fornøyd med "VAT 17,5%" :)

Carter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Kun nye ting, men ikke alle forhandlere gjør det da heller.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    I prinsipp også egentlig ved brukte ting; om du finner en selger som er imøtekommende nok til å selge uten å få igjen den VAT han har lagt ut (neppe fra private, det kan du være nokså trygg på!).

Fra forhandlere så kan du være heldig; noen kan selge brukte ting på "eksport", dvs trekke fra VAT. Det er bare å spørre.

Mvh Vidar P

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    I prinsipp også egentlig ved brukte ting; om du finner en selger som er imøtekommende nok til å selge uten å få igjen den VAT han har lagt ut (neppe fra private, det kan du være nokså trygg på!).

Fra forhandlere så kan du være heldig; noen kan selge brukte ting på "eksport", dvs trekke fra VAT. Det er bare å spørre.

Mvh Vidar P
    Hei Vidar. Altså, regnet stykke blir: Produkt brukt f.eks 500GBP + moms 25%
    event. minus VAT 17.5% etter nærmere samtale med selger..

PU: AT. har en slankt lyd sier du, hvordan i forhold til Denon sin 103 som jeg
    spiller med nå ?
    På forhånd takk for supre tilbakemeldinger.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er korrekt; VAT fjernes evt kun fra forhandlere, og da deler du pris inkl VAT på 1.175, så har du pris uten VAT.
    Så tilkommer MVA på 25% av deklarert verdi, og frakt (som vanligvis ikke blir deklarert som verdi og dermed momset).

103? AT OC9 er uendelig mye bedre i mine ører. Ikke feitere.

Mvh Vidar P

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    Har lekt meg med Hicap2 idag.

satte den på cd5, hørte med engang stor forsjell, stort og en smule pompøst!
    skal spille litt til før jeg powrer alt ned og setter den på nac202.

vorfor ikke flatcap? tja jeg har større planer en som så, Hicap kan følge meg temmelig langt på veg.

vet at cd5 antagelig uansett er en flaskehals i systemet mitt, men istedet for å spare til cdx2 el. cds3 valgte jeg alså en Hicap i første omgang..fikk den billig

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Ikke stygt men men har du det elektriske på stell pr dags dato?

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Stover skrev:
    Anonym skrev:
    Ikke stygt men men har du det elektriske på stell pr dags dato?
    Strømmen er slått av i kjelleren.
    Har egen 16A kurs i det gamle rommet, om det er det du mener?

Elektro er min profesjon om noen skulle lure ;)
    Bare stusset litt på k-røra som henger og slenger på bildet ferdig med bokser.
    Men da regner jeg med at du har alt på stell :)

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    stover...fine bilder...:)

du driver med strøm sa du ?...jeg spørte før men fik ingen svar...hva slags strømkvalitet har vi i norge ? i tyskland spiler det en role hvelken retning man stikker pluggen i vegen . mener fasen.

jeg har et eget kurs bare for anleg med 16 amp. den er jordet. min leilighet ble undersøkt fra hafslund og manen funet ut at i same rom findes det et annen kurs uten jord...nå må jeg bestemmer meg for en retning...

vet ikke hvis jeg skrivet tydelig nok ?

hilsen

b

S

Stover

Gjest
    Kanskje tips til flere enn meg?

Plassering av psu`er for å unngå Burndy`s som ligger på gulvet.
    Jeg har CDS3 over 252 med 300 i bunn i venstre Fraim.

Høyre plasseres da som følger:

So, if you put the 300 PS just below the tuner, then the XPS and the Supercap at the bottom, this will allow for far better burndy dressing. The difference may be small but it's worth having for sure. Try and ensure the cables touch each other as much as is possible as this will help the sound too.

S

Stover

Gjest
    balthar skrev:
    stover...fine bilder...:)

du driver med strøm sa du ?...jeg spørte før men fik ingen svar...hva slags strømkvalitet har vi i norge ? i tyskland spiler det en role hvelken retning man stikker pluggen i vegen . mener fasen.

jeg har et eget kurs bare for anleg med 16 amp. den er jordet. min leilighet ble undersøkt fra hafslund og manen funet ut at i same rom findes det et annen kurs uten jord...nå må jeg bestemmer meg for en retning...

vet ikke hvis jeg skrivet tydelig nok ?

hilsen

b
    Det er tydelig nok Balthar.

Jeg er ikke ekspert på strøm i hus, men det spiller en rolle hvilken vei du plugger støpselet i stikket.
    Det kan måles med et multimeter, men prøv begge retninger.

I de fleste eldre nett i Norge benyttes ikke nullpunktet på trafoen som nulleder. Man tar ut 3 faser fra trafoen, målt mellom hver fase gir 230V og ca 130V fase til jord. Ved en jordfeil vil spenningen mellom fase og jord endre seg (jordpotensialet går tilbake til de øvrige 2 faser).

Nyere Norske nett er 400V anlegg. Her er fasespenningen 400 + nulleder som gir 230V. Jeg er jeg mer på tynn is.

Du kan ikke ha både jordet og ujordet kurs i samme rom. Du må gjøre et valg og det mest fremtidsrettede valget er jordet kurs da 400V nett benytter jordet kurs/ stikkontakt.

Håper det var litt svar på spørsmålet. :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ofte pleid å synes at den virkelig vanskelige oppgaven for kilder synes å være å avspille innspillinger som ikke er "hifi-perfekte". Derfor har jeg aldri skjønt meg på dette med å dra frem superskiver når man skal evaluere hifiapparater... velvel, nok om det.

CDS3 er ikke mye omtalt på disse sidene og det er synd. Jeg har brukt den til masse historiske og andre innspillinger i lang tid nå, og må virkelig si at det den gjør med slike plater er helt forrykende bra; den klarer altså å få selv de mest kronglete skiver til å låte musikalsk og flott.

Selv min DVD-spiller låter imponerende nok med en superhifiskive; men flater totalt ut når jeg prøver å få den til å spille historiske innspillinger. Det gjør IKKE CDS3! Og for det er jeg veldig glad; en super spiller som utvider det lyttbare repertoiret, verdt sin vekt i gull synes nå jeg da.

Mvh Vidar P

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    Har flytta Hicap til NAC202 og ja der blir den værende. cd5+hicap ble litt for mye av alt. Mista Focus.
    202+hicap låter mye mere naturlig. Den har bar vært påslått i et døyn, så kansje det blir enna bedre?

Ja, cds3 er virkelig påønskelista, men leser naims anbefalte oppsett og der står det; 252-300. Blir da veldi dyrt..Vordan låter cds3 med 282-250?
    (som er der jeg har tenkt å ende på).

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.208
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Nilsen.

Det ligger en CDS2 på bruktbørsen til en fin sum. CDS2/XPS går for å være i samme klasse som CDX2/XPS2, bare med litt forskjellig klang/egenskaper.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    C. Alshus skrev:
    Nilsen.

Det ligger en CDS2 på bruktbørsen til en fin sum. CDS2/XPS går for å være i samme klasse som CDX2/XPS2, bare med litt forskjellig klang/egenskaper.
    Ja men jeg er grådi og ønsker bare svart Naim.

:)

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    stover..takk for svar...

nor jeg flyttet i min ny leilighet har en elektriker lagt ny kurser. han bør egentlig vitet det med di 2 forsjel jord . vel vel...

jeg målet begge retninger.ingen forsjel...noe sa til meg, at det spiller ingen rolle hvilken vei du plugger støpselet i stikket i norge. i tyskland og andere land gjør ja jpo det. er faktisk esentjel.

har alle sjekket det på sine anleg her ?

hilsen b

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    nilsen64 skrev:
    Ja, cds3 er virkelig påønskelista, men leser naims anbefalte oppsett og der står det; 252-300. Blir da veldi dyrt..Vordan låter cds3 med 282-250?
    (som er der jeg har tenkt å ende på).
    CDS3 med 282/250 har jeg eid, og jeg kan si såpass at det antakelig avhenger av høyttalerne dine. Jeg synes ikke det var en spesielt god match med mine Spendor'er, som jeg har sagt mange ganger her i tråden så blir særlig 250.2 litt "feit" med visse høyttalere. Da får man ikke fullt utbytte av CDS3. Kuren er enkel; kjøp en NAP300. Den er uendelig mye bedre enn NAP250 imo, og bare bittelitt dyrere :)

Mvh Vidar P

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Jeg var innom Kontrapunkt en dag. Jeg fikk høre litt på en Linn LP-12 Majik. Omgivelsene var ikke optimale for musikklytting, men jeg hørte nok til å forstå hvorfor mange sverger til vinyl.

Er Linn LP-12 Majik en fullverdig LP-12, eller har man mer igjen for å investere i en eldre brukt?

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    re: nap 250; synes jeg ikke den var det minste feit me neat ultimatums mf7 :D

men det var med cdx2+exps, vordan det lyder med cds3 veit jeg ikke ???

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du hørte da ikke kun på NAP250? Det måtte jo vært kilde og pre også. Jeg sa jo at det var CDS3/282/250 jeg snakket om; det er altså kombinasjonen jeg mener. Med visse høyttalere, som jeg også sa. Og kombinasjoner er utrolig viktige også innad i Naim imo.

Siden du spurte om hvordan CDS3 fungerte med 282/250 (for det var da visserlig det du spurte om?), så delte jeg bare min personlige eiererfaring; og det er at denne kombinasjonen (med NAP250 som effekttrinn altså) kan bli i overkant feit på enkelte høyttalere, for enkelte smaker. Merk at jeg kan kun si hva jeg selv synes.

På andre høyttalere er det kanskje ikke noe problem, det vet jeg lite om.

Jeg synes forresten NAP250 hos meg har vist seg en anelse for lite transparent for å få helt fullt utbytte av klangegenskapene i CDS3, og CDX2 er sannsynligvis en mer egnet og mer VFM kilde med 282/250 forsterker, krone for krone. Forresten helt iht Naim Suggested Systems også; det kan ikke understrekes nok; SS pleier å være svært så efterrettelig.

Mvh Vidar P

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    takk vidar, opplysende nok svar.

hvor f..er costello? han har eller hadde (ikke veit jeg) denne kombinationen (cdx2 alså), eller kibsgard? som har/hadde cds3,282,250.

de har henholsvis neat og wilson benesh høgtalere, om de har noe me saken å gjøre, kanskje de er så fornøyde at de holler seg borte fra tråen, va vet jeg?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn