Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• D

dtddiver

Gjest
    Ikke helt Naim-spesifikt, men hvis det er noen som vet noe om dette er det vel her de befinner seg.
    I siste Stereophile er det en anmeldelse av en DNM forforsterker. Ble nysgjerrig og fant et intervju med Denis Morecroft, karen bak merket og et par anmeldelser til i samme blad. Veldig interessant lesning. Noen som har hørt DNM eller vet noe om det?

Prinsippet hans lyder ikke ukjent: "Forget everything you know about hi-fi and listen to the music!"

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Skal ha en Nait 2 hjemme litt. Noen som vet om det går bra med Chord Epic på den, eller jeg ha Nac A? Mine Chordkabler er 3,5 meter.

S

smog

Gjest
    Du kan få byttlåne med meg hvis du ønsker. Jeg har NaCa4 på ca 5m med orginale naim plugger i begge ender.

Mvh
    Even

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Hjertelig takk, smog. Skal se om noen mener jeg kan bruke mine egne, hvis ikke har du en pm fortere enn svint :D

smog skrev:
    Du kan få byttlåne med meg hvis du ønsker. Jeg har NaCa4 på ca 5m med orginale naim plugger i begge ender.

Mvh
    Even

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan ikke se noen grunn til at Chord ikke skulle virke; Epic har vel såvidt jeg vet tilnærmet like LCR-verdier som NAC'ene.

Mvh Vidar P

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Takk for tilbakemelding.
    Finnes det fra gamle dager (olive/chrome) en oversikt tilsvarende dagens "Suggested systems"?

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89

ja julekveld kom tidlig i år. Cd5 er bytte ut med CDx2 og xps2. har bare spilt i 5 timer, men kan alt nå konkludere med at dette drar flere detaljer og mere rytmikk og dynamikk ut av sølvskivene enn den smoother CD5. de er pre-loved, men noen dager tar de vel før de er på topp?

xps2 er svært tung, tyngere enn NAP150. fant en fint test av hva PSUen gør her

http://www.positive-feedback.com/Issue24/naim_xps2.htm

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nilsen; gratulerer; det der er natt og dag hva innblikk inn i innspillingene angår imo. Det går først opp for nye eiere/brukere etterhvert som dagene går, kun omrisset av oppgraderingen anes de første dager!

Eksempel; prøv en klassisk cd med orkester, gjerne en "vanlig" innspilling og ikke noe "audiofilt" vissvass; hør på bakre rekker av instrumenter f.eks mer subtile treblåsere med CD5 og CDX2/XPS2... CDX2 blir som å åpne sceneteppet for de bakerste 2/3-delene av orkesteret.

All verdens psu'er på CD5 vil ikke gi noe i nærheten av denne innsikt imo. Selv om CD5 er god til prisen vel å merke, og jeg liker de godt, så er poenget mitt at det er dette nivået kilde som CDX2 er 202/200 bør ha imo. Nå har du kilde som holder til solide forsterker-/høyttaleroppgraderinger om du måtte ønske.

Mvh Vidar P

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer så mye, nilsen. Det var ingen pusleoppgradering. Kos deg de kommende dager :D

S

Stover

Gjest
    balthar skrev:
    takk for tillbud stover..veldig hyggelig...ja i norge er det desverre altid store avstand :eek:

..men darfor har vi en av de peneste landscap i helle verden :)

jeg er ja lit forsiktig med sl , fordi jeg var ikke fan av stageline. vis sl er lit mer av stageline..mer,mer,mer så vet jeg ikke vis jeg faller for den..min forhandler elsket stageline med supercapen...
    Stageline er veldig god, men kan ikke sammenlignes med SL. SL er mye mer "Naimistisk" i sin fremtoning.
    Mye mer energi, innsikt og naturlighet.

Du selger unna cdspillere Balthar? Hvordan skal du få spilt av alle cd`ene dine? ;)

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Stover skrev:
    balthar skrev:
    takk for tillbud stover..veldig hyggelig...ja i norge er det desverre altid store avstand :eek:

..men darfor har vi en av de peneste landscap i helle verden :)

jeg er ja lit forsiktig med sl , fordi jeg var ikke fan av stageline. vis sl er lit mer av stageline..mer,mer,mer så vet jeg ikke vis jeg faller for den..min forhandler elsket stageline med supercapen...
    Stageline er veldig god, men kan ikke sammenlignes med SL. SL er mye mer "Naimistisk" i sin fremtoning.
    Mye mer energi, innsikt og naturlighet.

Du selger unna cdspillere Balthar? Hvordan skal du få spilt av alle cd`ene dine? ;)

begger cd player er solgt nå...det blir mer vinyl for meg...kanskje en enkelt digital løsning i tilleg...problem med cd player fra naim er , at jeg er bårtskjemt. bare de 2 box løsninger interessere meg. men jeg har ingen plas for så mange fraims. så jeg vil gjerne en en box løsning. men det er for dyrt. jeg kan har mye mer nyte av musikken for mindre penger med vinyl :)

ingen ting låt bedre en min plattespiller...for penger selvfølgelig ;)

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    takk for oppmerksomheten. :)

cdx2+xps2 spiller i en helt annen divisjon enn cd5. De graver fram detaljer og rytmer i musikken jeg aldri har hørt før. Veldig frampå spillestil, men alikelvel ikke slitsom for øra. Har hørt mye jazz fra 50-60 tallet ikveld.

litt sånn rar knirkelyd når jeg lukker skuffa på cdp. Naim sier at det kan justeres, men egenlig ikke no å bry seg om. Orker ikke å sende spilleren tilbake til UK. Kabelen mellom cdx2 og psu (burndy) er stiv å uhånterlig, men fikk den på plass etter litt fomling.

min gamle cd5 er ikke til salgs for dem som tenker på det, den havner som arvegods. ;)

neste skitt blir enten 282 eller 250, alt etter hva som først dukker opp på markedet.

::)

blir ikke mye søvn med ny kilde, må nok ta en egenmeldingdag imorra ;)

S

Stover

Gjest
    nilsen64 skrev:
    Kabelen mellom cdx2 og psu (burndy) er stiv å uhånterlig, men fikk den på plass etter litt fomling.
    Ved å vri på-/ massere burndy`en slik at den er "død" når pluggene er sentrert mot kontakten, oppnår du optimal kontakt.
    kabelen presser/ vrir ikke mot plugg/ kontakt.

Jeg har satt et merke i toppen av pluggen, der den går inn i kontakten.
    På den måten her en et referansepunkt.

Du har kanskje allerede lest om dette. Om det høres lydmessig vet jeg ikke, men det sies så.
    Uansett så vil plugg/ kontakt få bedre vilkår.

Fin spiller du har fått deg der.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    C. Alshus skrev:
    Å massere kabelen sin er en ganske så smal sak å gjøre. ;)
    hvem massere sine kabler av og til her ? burndys elsker å blir massert ;D

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    virker som forrige eier hadde massert, den gled bare helt naturlig inn på plass.

Hi Line, er d no å tenke på?

er visst farsdag snart

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    nilsen64 skrev:
    virker som forrige eier hadde massert, den gled bare helt naturlig inn på plass.

Hi Line, er d no å tenke på?

er visst farsdag snart
    absolut...og jeg hørte den nye powerline også... ;D

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Til de som tenker HiLine: Chord Anthem 2 er heller ikke på jordet, mildt sagt.

På besøk er 82\HC\Napsc\250, alt olive. Spiller musikk dette også, såpass er sikkert. Annerledes enn mitt eget, mer "umiddelbart", Exposure er litt mer voksent og smyger seg mer innpå, og bruker ikke PRaT som virkemiddel like mye, det er mer en miks av tune-dem og PRaT?

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    C. Alshus skrev:
    Når dere masserer, bruker dere linojle som friksjonsdemper?
    Er det bra for huden da? ;D

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Hvem sa at Naim er tweak-fri sone?

Hi-line kan absolutt anbefales. Selv om prisen er stiv, er den faktisk en kost-effektiv oppgradering synes jeg. Musikken får mer liv. Instrumenter får en mer naturlig klang.

Denne kabelen må også masseres en gang imellom, selvsagt. :D

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Jeg synes selv at kabler er en del av kjede og kretsløp, og derfor har en annen nytteverdi enn diverse tweaks, og så det holder, egentlig. Men, det handler jo først og fremst om å lete etter en elektrisk fornuftig kabel som spiller på lag lydmessig, ikke å forsøke å dreie lyden hit og dit med enkeltegenskaper. Da er kabler et helt feil utgangspunkt imo, og fremgangsmåten generelt. Helheten gjelder med kabler og, spør du meg. Kabler kommer etter kjeden er satt opp og balansert, eller hva?

Jeg er nesten fristet til å si at underlag er en del av kjeden også, fordi det påvirker arbeidsbetingelsene såpass mye som det gjør. Men, det er vanskelig å hevde det og samtidig hevde at alle andre tweaks og snake-oil produketer er mer bortkastet tid, for det synes jeg. Så, det blir å møte seg selv i døra litt.

Uansett: det er i mine øyne helt klart verdt det å eksperimentere litt med ulike kabler i en Naim-kjede også, for å finne ut om man foretrekker originale Naim-kabler, eller om man synes f.eks Chord og dess like byr på andre dimensjoner i tillegg. Her er det ingen fasitsvar da dette er så subjektivt og systemavhengig. Det er vel f.eks nærliggende å tro at man får mer utbytte av å leke med kabler på Black enn CB? Ikke for å tråkke på noen tær, naturligvis, men det er jo såpass forskjeller de i mellom at påstanden kanskje ikke er helt på jordet.

bruce skrev:
    Hvem sa at Naim er tweak-fri sone?

Hi-line kan absolutt anbefales. Selv om prisen er stiv, er den faktisk en kost-effektiv oppgradering synes jeg. Musikken får mer liv. Instrumenter får en mer naturlig klang.

Denne kabelen må også masseres en gang imellom, selvsagt. :D

S

Stover

Gjest
    Jeg er ikke helt uenig med Vidar P i at dette tipper over av og til?

For de som har koblet til og tatt i en Burndy kabel, og har et minimum av teknisk innsikt, forstår at denne stive kabelen og de tynne pinnene i pluggen er en dårlig kombinasjon.

Poenget med å vri kabelen slik at pluggene går fritt og upåvirket inn i kontakten er at kontaktflatene i plugg og kontakt møtes uten noe form for press, trykk eller vridning.

Her er det ikke snakk om å massere kabelen for masseringens skyld, ei heller bruk av linolje.
    Mildest talt useriøst.

MaHa skrev:
    Til de som tenker HiLine: Chord Anthem 2 er heller ikke på jordet, mildt sagt.
    Enig i at kabel må prøves. Med CDX2 kan Chord kabler bli for mye. De er veldig fargerike, åpne, klangfulle.
    Det samme er CDX2.

Kun mine erfaringer basert på Chord Epic ht kabel og CDX2.

Som sagt, må prøves av hver enkelt.

Utover det fungerer originalkabler aldeles utmerket, mens de dyrere kabler kanskje kan gi noe mer finesse...for de som ønsker det.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Jeg håper og tror at disse kommentarene til deg ang. Burndy bare var dårlige spøker. Burndy er et helsike ja, og dette vridningstipset er helt på sin plass. Skal jaggu gjøre det samme selv og merke kabelen, takk for tipset.

Jeg er like redd når jeg setter i annet enn Snaic og jeg, det er fort gjort å ta i for mye og at ting står bittelitt skjevt.

Stover skrev:
    Jeg er ikke helt uenig med Vidar P i at dette tipper over av og til?

For de som har koblet til og tatt i en Burndy kabel, og har et minimum av teknisk innsikt, forstår at denne stive kabelen og de tynne pinnene i pluggen er en dårlig kombinasjon.

Poenget med å vri kabelen slik at pluggene går fritt og upåvirket inn i kontakten er at kontaktflatene i plugg og kontakt møtes uten noe form for press, trykk eller vridning.

Her er det ikke snakk om å massere kabelen for masseringens skyld, ei heller bruk av linolje.
    Mildest talt useriøst.

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    C. Alshus skrev:
    Stover skrev:
    Mildest talt useriøst.
    Finn en ordbok og slå opp på ordet ironi. ;)
    Ja. Litt humor må vi tåle. Det er ikke verdt å ta seg selv for høytidelig.

Når det gjelder tweaking:
    Jeg synes selv jeg har fått gode resultater med godt skjermede nettkabler, egenutviklet (ikke av meg) nettfilter og demping under komponentene. I mine ører er forbedringen her like markant som hi-line. Men jeg er enig i at man må trå varsomt. Det er lett å tolke forandring som noe positivt, uansett hva den består i.

S

Stover

Gjest
    Jeg kaller ikke dette for humor, jeg kaller det for lek!

Det er nettopp dette som har vært fint med Naimtråden, at den har vært fri for sånt.
    I andre tråder florerer dette IMO.

Diskusjoner må man tåle, men leking med seriøst mente innlegg synes jeg lite om.
    Jeg vet godt hva ironi er Alshus. Poenget er at et velment og på sin plass råd, forsvinner i den såkalte ironien.

Tror jeg trekker meg rolig tilbake fra dette forumet jeg, så får jeg se om jeg har interesse av å melde meg inn seinere.
    Har vurdert dette lenge og utmeldelse er ikke et resultat av dette......egentlig.

Lykke til alle sammen ;)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Det er meget synd for tråden vår hvis du blir borte, Stover.

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Stover skrev:
    Jeg kaller ikke dette for humor, jeg kaller det for lek!

Det er nettopp dette som har vært fint med Naimtråden, at den har vært fri for sånt.
    I andre tråder florerer dette IMO.

Diskusjoner må man tåle, men leking med seriøst mente innlegg synes jeg lite om.
    Jeg vet godt hva ironi er Alshus. Poenget er at et velment og på sin plass råd, forsvinner i den såkalte ironien.

Tror jeg trekker meg rolig tilbake fra dette forumet jeg, så får jeg se om jeg har interesse av å melde meg inn seinere.
    Har vurdert dette lenge og utmeldelse er ikke et resultat av dette......egentlig.

Lykke til alle sammen ;)
    Jeg ser egentlig poenget til Stover. Det er ikke så fristende å legge inn innlegg hvis dette får for stor plass. Kanskje et lite tips til de som liker å bruke ironi: Bruk selvironi!

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    Stover skrev:
    saktens kan jeg være enig med Stover! håper du kommer tilbake med dine velmente råd og know-how om alt som har med NAIM å gjøre.

dumt, barnslig at det skal være slik.

forstår vorfor kibsgård, costello osv. tar sin hatt og forlater tråden, men kvaliteten på tråden blir dessvere lidende av at de som vet MEST om NAIM blir borte.

heldivis har vi vidar p.

selfølgelig skal man tåle litt humor, men i dette tilfelle ble det feil fra Alshus sin side.

Reima

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.09.2007
    Antall liker
    0
    Stover m.fl.

Swing and a miss...

Dere må ikke ta dere selv så høytidelig.

draapen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Antall liker
    9
    Må si meg litt enig med reima der,folk krangler og slenger mye dritt her på forumet og det virker som en del har blitt lei og forlatt oss...
    VI må ha selvironi,ellers går det gærli ;)

Det er mye som erger meg men hva så,jeg har min musikk og koser meg,og her på tråden er det alltid hyggelig :)

Det jeg mener vi må ikke henge oss opp i de små tinga,uansett hva du driver med og liker så slenger folk dritt...
    Sånn er det bare,folk liker forskellige ting og godt er det...

Det er iaffalll mitt syn...

Mvh

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    det er ja lit synd, stover...

jeg har bare vært her for 2 monter og seter altid stor pris for hva du skriver...men jeg forstår, at man får lit nok av forums av og til ;)

bare kort til burndy kabelen...jeg altid hatet denen kabel ...og alle som eier en burndy vet hvorfor. mye av det, hva man høre om naim, høres lit ut som hokuspokus ( hoper man forstår hva jeg mener ;) )...naim er for meg lit av en tamagotchi. vis man behandler den bra og snil, so for man mye tilbakke...mye , hva andere ikke kan ( eller gjøre aneledes , men ofte for mye mer penger ) .
    jeg har også praktiert mye av dete. flytet min anlegg ved siden av høyttaler. kjøpte naimchips og plasert under mine sbl / ibl..spikes self. altid i midten av naimchipen..har massert mine kabler og og og...ble belønt med fantastisk musikkopplevelsen...:)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.206
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Jeg driver med dette fordi det er moro, ikke fordi det er så forbanna seriøst.

Det er da tross alt en hobby. Og husk, utstyret er der kun for musikken. (Jeg vil gjerne tro det).

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    C. Alshus skrev:
    Jeg driver med dette fordi det er moro, ikke fordi det er så forbanna seriøst.

Det er da tross alt en hobby. Og husk, utstyret er der kun for musikken. (Jeg vil gjerne tro det).

ja det var bra sagt :)

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Tja, det hadde vært fint med EN tråd her på forumet der vi slapp morsomme smånisser. Min erfaring er at en tråd faller i kvalitet og beveger seg bort fra topic når småmorsomhetene inntar arenaen. Sikkert gøy for de som er her på forumet kun for underholdningens skyld. Denne tråden fortjener bedre.

S

Steinar O

Gjest
    Ingen må tro at en liten disputt om seriøsitet eller ikke var motivasjonen til å slette forrige bruker.
    Den prosessen har pågått lenge.

En bruker må man ha, dersom noe skal selges/ kjøpes, eller man rett og slett vil spørre- eller si noe.
    Utover det får hver enkelt finne ut for egen del, hva de skal gjøre på dette forumet, også i Naimtråden.

Ha en musikalsk aften!

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.206
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Steinar O skrev:
    Ha en musikalsk aften!
    I lige måde.

Har kost meg stort med Manu Katché - Neighbourhood i dag. Kan ikke fatte at jeg ikke har kjøpt den før.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn