Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Al

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    0
    Jeg ser at flere deltagere på naimforumet bruker Naim sammen med sonus faber med stor suksess.
    Noen her som vet hvordan entry level naim gjør seg med entry level sonus faber?

altså: CD5i - Nait 5i - Concertino Domus..

Reima

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.09.2007
    Antall liker
    0
    Det fungerer fint som smør.
    Jeg hadde tidligere CD5x - Nait 5i - Concertino Domus, og supplerte med en REL Stampede subwoofer i bunn.

Spilte meget pent, bare ikke regn med de helt store lydtrykkene. Nydelig på akustisk musikk.

S

Steinar O

Gjest
    For de som vurderer et musikkanlegg og snuser i denne tråden, så ligger det endel gode Naimtilbud på HFS børsen nå.

....til en grei pris også IMO, men så var det denne finanskrisen da?

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Steinar O skrev:
    For de som vurderer et musikkanlegg og snuser i denne tråden, så ligger det endel gode Naimtilbud på HFS børsen nå.

....til en grei pris også IMO, men så var det denne finanskrisen da?
    Ja, her var det mye godsaker. Det er ikke så ofte man finner slikt brukt i Norge. Jeg skal holde meg til cd5x/flatcap2 en god stund enda. En Hi-cap hadde heller ikke vært og forakte, men det kommer litt lengre ut i langtidsbudsjett-perioden. (Jeg har et langsiktig mål, og koser meg med musikk på veien.)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.206
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Den radioen har jeg lyst på. En av de beste på markedet..

Bare synd jeg kjøpte med en dress og et par sko igår, så da utgår det.

K

Kaarelars

Gjest
    Leste gjennom en artikkel on DBL skrevet av Jon Honeyball i Hificritic Vol1/4.
    Under utviklingen av høyttaleren ble den internt kalt FBL;-
    I korte trekk og fritt oversatt påstår han at svært få har hørt dem på sitt beste.
    De er store og tunge, kommer i seks esker som alle har såpass vekt at det trengs to
    for å bære dem inn. Montering og oppsetting tar mesteparten av en dag for to-tre personer.
    Han driver dem aktivt med et halvt dusin Nap135 og som kjent CDS1, LP12 og nac52
    foran. De kan spille svært høyt uten forvrengning eller ulyder, men er alikevel langt fra
    rocka PA-høyttalere for hjemmebruk (som mytene forteller). Et piano låter som et piano, en xylofon som en xylofon, stemmer gjengis med stor realisme og høyttalerne er fri for resonnanser uansett volumnivå. De er blandt de mest avslørende høyttalere overhodet og trenger selsagt god elektronikk.
    Han tror også at han vil foretrekke Nac552 og tre Nap 500 fremfor ovennevnte elektronikk.
    Mellomlegget på £60000 er mye og Honeyball heller da i stedet mot en Aston Martin eller et halvt helikopter.
    Anbefalt lesning, bladet kan bestilles for en hundrelapp fra hificritic.com (SL2 er testet i samme utgave)

http://www.hificritic.com/editorial/Honeyball.aspx

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Jeg nevnte at jeg fikk et løft ved å koble bort flatcappen fra nac202 for en stund siden. Nå har jeg drevet forforsterkeren direkte fra nap200 en stund. Resultatet er at jeg nesten ikke får spilt nok musikk! Det viser seg at forbedringen merkes bedre og bedre over tid.

- musikken blir mer distinkt, mer prat
    - Lyden blir lysere. (Tidligere har jeg følt at lydbildet var litt mørkt. Jeg trodde dette skyldtes høyttalerne.)
    - Bassen er litt lettere og mindre fremtredende. (Dette er ikke udelt positivt, men de andre fordelene oppveier for dette).

Forøvrig kan jeg nevne at flatcappen gjør svært gode ting med cd5x. Lydbildet åpnes opp og gir mer engasjement.

Jeg føler ikke noe stort behov for oppgradering for øyeblikket, men kunne tenke meg å anskaffe en olive Hi-cap om en stund for å se hva denne gjør med lyden. Cd-spiller ligger langt frem i tid. Kanskje det kan bli aktuelt med en cdx3 en gang?

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    Hei. Da var Naim CD5/Flatcap2 i hus :)
    Skal strømmen på cd spiller stå på hele tiden eller bør denne slåes
    av etter bruk? ( Har prøvd å lese bruksanvisning :)
    På forhånd takk.

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    835
    C. Alshus skrev:
    Den radioen har jeg lyst på. En av de beste på markedet..

Bare synd jeg kjøpte med en dress og et par sko igår, så da utgår det.
    Personlig er Supernait også fristende brukt - i forhold til hva man får i den boksen er ikke prisen urovekkende høy. Problemet mitt er heller at med Supernait kommer nok ønsket om andre oppdateringer av anlegget også. Det ene følger det andre.

Musikalsk har jeg oppdaget Radka Toneff. Helt uforståelig hvorfor jeg ikke har oppdaga dama før nå! Høres sikkert bra ut på Naim.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    nilsen64 skrev:
    jo, denne cdx2 og xps2 er virkeli av en annen verden, lydmessig, men

denne kabelen, burndy, mellom cdx2 og xpsII volder meg litt besvær. Tok strømmen og prøvde å massere denne stive, tykke kablen, slik at den skulle entre kontaktene med minst mulig stress og av-vik. tror jeg fikk det til sånn noenlunde, men lyden endret seg og jeg veit ikke om det blev til de bedre. Kanskje mindre grums i diskanten, men samtidig litt mere behagelig, mindre edgy og for behagelig?

Blei bare litt forvirra av dette. Skal virkeli dette ha så mye å si?

Skal høre mere musikk imorra og høre vordan det låter da.
    Ai ai jeg gikk i fella igen. Anlegget var skrudd av i 10 timer, og det tok minst 2-3 dager før den gromme lyden kom tibake. ;D Typisk NAIM.
    Om massagen hadde noe for seg? Tja, om det ikke ble veldi bedre ble det ikke verre ivertfall.

Bruce: Har du prøved flattcap både på 5X og 202? Hicap på 202 er et kjempleøfft!

Leon: CD5 er en virkeli go spiller. La den stå på hele tiden.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.206
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    leon skrev:
    Hei. Da var Naim CD5/Flatcap2 i hus :)
    Skal strømmen på cd spiller stå på hele tiden eller bør denne slåes
    av etter bruk? ( Har prøvd å lese bruksanvisning :)
    På forhånd takk.
    Naim produkter er laget for å stå påslått hele tiden. Selv skrur jeg av mitt utstyr kun ved tordenvær eller når jeg drar bort i flere dager av gangen.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    C. Alshus skrev:
    Naim produkter er laget for å stå påslått hele tiden.
    Det er vel derfor de skal re-cappes også ;D

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    FZ skrev:
    C. Alshus skrev:
    Naim produkter er laget for å stå påslått hele tiden.
    Det er vel derfor de skal re-cappes også ;D
    so what?

de skal re-cappes vert tiende år, men vem her inne beholder utstyret sitt så lenge? ;D ;D

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    nilsen64 skrev:
    de skal re-cappes vert tiende år, men vem her inne beholder utstyret sitt så lenge? ;D ;D
    Noen av oss gjør det. Forforsterkeren min er fra '87 og sluttrinnet fra '93. Ingen av dem er re-cappet og det spiller som bare det :)

BTW, en kollega kjøpte sin Levinson likt med meg. Den sto på kontinuerlig (med unntak av ferier) helt fram til for 4-5 år siden, da måtte den re-cappes. Det kostet en god slump. Nå slår han den av når den ikke er i bruk ;)

Forøvrig litt snodig dette at noen forsterkere låter som de skal etter 15-20 minutter, mens andre må stå på i flere døgn for å låte bra.
    Noen som har en vettug forklaring?

S

Steinar O

Gjest
    FZ skrev:
    nilsen64 skrev:
    Noen av oss gjør det. Forforsterkeren min er fra '87 og sluttrinnet fra '93. Ingen av dem er re-cappet og det spiller som bare det :)

BTW, en kollega kjøpte sin Levinson likt med meg. Den sto på kontinuerlig (med unntak av ferier) helt fram til for 4-5 år siden, da måtte den re-cappes. Det kostet en god slump. Nå slår han den av når den ikke er i bruk ;)

Forøvrig litt snodig dette at noen forsterkere låter som de skal etter 15-20 minutter, mens andre må stå på i flere døgn for å låte bra.
    Noen som har en vettug forklaring?
    FZ
    Det er klart at man sliter og tørker ut komponenter raskere når de går i tomgang døgnet rundt, året rundt.

På den annen side, selv om du synes det låter bra hos deg nå, du vet vel ikke med sikkerhet om en recap hadde gitt anlegget ditt et løft?
    :) ;)

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Steinar O skrev:
    FZ
    Det er klart at man sliter og tørker ut komponenter raskere når de går i tomgang døgnet rundt, året rundt.

På den annen side, selv om du synes det låter bra hos deg nå, du vet vel ikke med sikkerhet om en recap hadde gitt anlegget ditt et løft?
    Ser ikke bort fra det, og kommer nok til å gjøre det etterhvert. Levinson får nok nye lytter til 20 års dagen :)

S

Steinar O

Gjest
    FZ skrev:
    Steinar O skrev:
    FZ

Ser ikke bort fra det, og kommer nok til å gjøre det etterhvert. Levinson får nok nye lytter til 20 års dagen :)
    Jeg jobber elektrorelatert på en stor oljeinstallasjon som er mer enn 20 år gammel.
    Elektronikken i styre og kontrollsystemer har begynt å ta kvelden og jeg vil anta at i en lydkomponent hvor det er krav til presisjon og finesse vil alder innvirke på presentasjonen, en stund før 20 år antakeligvis?

De fleste kjøper nok som nevnt nytt før den tid.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Mulig det er noe gærnt med mitt system, men hos meg har Naim-apparater aldri trengt flere døgn for å låte bra. Jeg nyter glimrende lydkvalitet kun en time eller få timer jeg. Men siden mitt system er i kontinuerlig bruk fra 07-23 eller noe slik, så er det upraktisk å slå det av hele tiden; så jeg har bare muligheten for å sjekke dette etter hver sommerferie, og evt en og annen ferietur/langhelg innimellom.

Jeg ville ha latt Naim-utstyr i daglig bruk stå på kontinuerlig jeg. Det er ikke sikkert at stadig av/på-slåing vil være så mye mer skånsomt. Recap etter 10-15 år er billig og det skjer vel ikke så ofte at det blir et problem.

Mvh Vidar P

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    merkelig at du ikke hører forsjell,Vidar p

har du prøvd å massere burndy??

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hører forskjell fra kaldt til varmt utstyr, men det er varmt etter timer; ingen krise med kaldt, men det låter litt mer staccato og det er best å ikke vri opp volumet så voldsomt; da er det greit.

Men fra dag til dag? No way. Jeg synes jeg hører det tildels med mine Audiolab-apparater at de kanskje er en anelse bedre en dag eller to senere, særlig Q og M, men ikke med Naim-apparatene. Sorry. Jeg vet at det er enkelte (et fåtall?) på n-forum som ynder å snakke om dette; men som sagt hører jeg det ikke selv. Min ærlige personlige mening er at det er mumbo-jumbo overtro, og ville aldri ha blitt erkjent i noe form for kontrollert forsøk. Med respekt for de som mener å høre det. Jeg har vært der selv, hvor jeg har syntes å høre forskjell på nær sagt månefaser.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det blir ikke noe sannere fordi om noen skriver det på engelsk. Når jeg ikke klarer å høre det, så sier jeg at jeg ikke klarer å høre det. Så enkelt er det.

Andre må gjerne synes at det trengs dagsesvis og ukesvis før man kan høre på musikk. Min erfaring med Naim er at det er mumbo-jumbo. Det hadde vært svært interessant å sammenliknet f.eks to CDS3'er, en som har spilt og varmet seg en time eller to, og en som har stått på i ukesvis. Noen som tør vedde penger på at de vil identifisere rett spiller?

Mvh Vidar P

K

Kaarelars

Gjest
    Enig med Vidar P. Naim trenger minimalt om noe oppvarmingstid i det hele tatt. Innspillingstiden er også overdrevet. Mener det er umulig å høre forskjell på en ny eller recappet Naimkomponent enten den har spilt et par timer eller 30 dager.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Uten å kjenne til Naim-utstyr, bortsett fra min Armageddon, er jeg veldig enig med Vidar i at rundt oppvarming av utstyr skrives det mye rart. Jeg hører forskjell på hvilken side av filtmatta på min LP12 som låter best, jeg kan høre forskjell på to nye filtmatter. Jeg hører når det er en Lingo 1 koblet til nettet og jeg hører at det låter bedre kl. 2 om natta enn på ettermiddagen pga. mindre støy på nettet.
    MEN, jeg hører ikke forskjell om mine forsterkere har stått på 1 time eller 10 timer.

mvh
    FZ

S

Steinar O

Gjest
    Da jeg skulle selge min første CDX2 hadde jeg den med til nabo og hififorhandler "Odder".
    Den hadde ikke vært i bruk på en stund og ble koblet opp kald.

Vi spilte musikk en stund og det var åpenbart hvordan spilleren endret karakter etterhvert som tiden gikk.
    Jeg snakker om store endringer innenfor 1 time eller 2.

Utover det tidsaspektet har jeg liten erfaring, men ofte hører og leser man det man VIL høre og lese....eller? ;)
    Lite å dvele ved egentlig.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    Steinar O skrev:
    Da jeg skulle selge min første CDX2 hadde jeg den med til nabo og hififorhandler "Odder".
    Den hadde ikke vært i bruk på en stund og ble koblet opp kald.

Vi spilte musikk en stund og det var åpenbart hvordan spilleren endret karakter etterhvert som tiden gikk.
    Jeg snakker om store endringer innenfor 1 time eller 2.

Utover det tidsaspektet har jeg liten erfaring, men ofte hører og leser man det man VIL høre og lese....eller? ;)
    Lite å dvele ved egentlig.
    helt enig i dette Steinar O.

cdx2 endrer drastisk karakter etter noen timer og døgn vil nå jeg si da.

Som forholsvis nybakt cdx2-eier må jeg bare si at den imponerer meg med sin spille glede, energisk, frempå, taktfull og svæært detaljert i forholl til tidligere cd5.
    Og med exps2 PSU blir lydbildet svæært stoort.

dette med kabelmassasge veit jeg ikke helt om det er hold i heller, selv om det aldrig så my er beskrevet på NAIMs faq-side.

HILINE er bestillt (kansje den åsså må masseres).

;D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du bør vel være forsiktig med å massere HiLine for mye; leddyr-pluggene er jo mye av poenget med disse.

Mvh Vidar P

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.338
    Torget vurderinger
    1
    Jeg blir stadig like imponert over entusiasmen dere oppviser for Naim :)

Mvh. Bjørn

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Ja all honnør til dem! Hadde det ikke vært for dem så hadde jeg ikke kost meg så meget :)

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    bjornh skrev:
    Jeg blir stadig like imponert over entusiasmen dere oppviser for Naim :)

Mvh. Bjørn
    Hadde det ikke vært for denne fantastike tråden om NAiM
    hadde jeg sikkert ennu fomla i blinde etter å sette sammen et ordenlig anlegg.

og kasta bort mye penger.

nu bruker jeg mere penger på å kjøpe musikk. ;D

draapen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Antall liker
    9
    Ja føler at Naim gjør musikken litt morsomere...
    Har nesten sluttet å lese hifi blekker og bare koser meg egentlig med musikken,men det er jo ikke sikkert at det blir Naim for livet...

Men akkurat nå er det det,og drømmer om større Naim greier,men det får fremtiden vise ;)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Det gjør forsåvidt jeg og, men akkurat nå spiller det så uggent bra at jeg orker ikke å tenke på det engang ;)

Forresten: Noen som har testet evt. forskjeller på gammel og ny Burndy? Det rapporteres om at det er en rimelig oppgradering.

draapen skrev:
    Men akkurat nå er det det,og drømmer om større Naim greier,men det får fremtiden vise ;)

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Jeg hadde sør-afrikansk musikk-aften i går. Fantastiske rytmer, stor spilleglede og nydelige korstemmer.

Det var et lykketreff at jeg var målbevist nok til å skaffe et komplett naim-anlegg med høyttalere som passer inn. Lyttegleden har aldri vært høyere. Dessuten slipper man å kaste bort tid og penger på prøving og feiling vedrørende matching.

Det geniale, sett fra produsentens synspunkt er at man aldri blir ferdig med oppgradering. Det gjør vel sitt til at interessen for dette merket ikke forsvinner over tid, blant audiofile. Her gjelder det å etablere seg på et nivå som står i stil med musikk-interessen og økonomien. Dessuten er det jo hyggelig å ha noen langsiktige tanker om hva man kan gjøre i fremtiden...

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Siden Fraim forløpig ikke er akuelt for meg: Er det noen som vet om Isoblue rack selges er i landet, eller evt. hos engelske forhandlere som er villig til å sende?

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    bruce skrev:
    Det geniale, sett fra produsentens synspunkt er at man aldri blir ferdig med oppgradering. Det gjør vel sitt til at interessen for dette merket ikke forsvinner over tid, blant audiofile. Her gjelder det å etablere seg på et nivå som står i stil med musikk-interessen og økonomien. Dessuten er det jo hyggelig å ha noen langsiktige tanker om hva man kan gjøre i fremtiden...
    Kanskje likegreit finanskrisen kom nå? Skader vel ikke å tenke seg grundigere om når man beveger seg oppover i prisklasse. Jeg har vel bestemt meg for å kjøpe og ombestemt meg rimelig mange ganger i løpet av året. Heldigvis har jeg det bra med hva jeg har også selv om det enda er et "hull" som skal fylles på toppen av Fraim :)

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Skulle bare ønske jeg hadde litt mer cash her. Mange gode tilbud på bruktbørsen akkurat nå fra Nait hele veien opp til CDS3.

Det var jo en Nait 5i til 4000 her om dagen, det er det samme som man betaler for en stor stygg grå NAD på hifiklubben. Håper den gikk til en som ikke hadde kjøpt Naim ellers.

draapen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Antall liker
    9
    Ja hadde jeg fått solgt "leke" bilen min så skulle jeg kjøpt mye av det Naim utstyret på børsen nå,virkelig mye snadder der :)

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    oppgradering? venter spennt på en ferdiinnspilt hiline skal komme.
    Den skal være god på cdx2.

i framtida (det kribler litt) ønsker jeg meg 282 pre i første omgang.

(neat MFS7 får komme senere)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn