Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Jeg fikk en liten runde med en splitter ny HDX denne helgen hos Resonans i Stavanger.
    Jeg har troen på at den er en bra avspiller som kan dekke behovene til mange av dem som ser seg om etter en cd-kilde i den prisklassen. Dermed er det vel flere som burde ta seg en lytt :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Morsomt å lese What Hifi-tester; de er så kondenserte, poengterte og fri for vissvass, men bladet har faktisk svært omfattende og rigide rutiner for sine tester, testene av hifi er faktisk svært langvarige og grundig gjennomført; og de er (kanskje av den grunn) usedvanlig treffsikre i sine karakteristikker og konklusjoner imo. Slik har de vært i alle år; konkret innhold dvs sine meninger om et produkt, foran innpakning i masse rørete ord. Jeg har sansen.

Kjør på med flere tester om du finner! Dette var moro lese.

Mvh Vidar P

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    e-h skrev:
    Jeg fikk en liten runde med en splitter ny HDX denne helgen hos Resonans i Stavanger.
    Jeg har troen på at den er en bra avspiller som kan dekke behovene til mange av dem som ser seg om etter en cd-kilde i den prisklassen. Dermed er det vel flere som burde ta seg en lytt :)
    kan du forteller lit mer...i hvelken set har dere lyttet til hdx ?..hiline ?..powerline...xps?

hilsen b

D

dtddiver

Gjest
    Jeg har solgt mine Cyrus effektforsterkere og har bestilt en NAP 150x. Tanken er å bruke denne med min Cyrus Pre/PSX-R inntil videre (dessuten har Cyrus'en en utmerket RIAA innebygget som kan brukes til behovet for noe bedre melder seg) og så bytte den ut med en NAC 202.

Naim'en har "input impedance 18 kOhm" og Cyrus Power'n som er designet for Cyrus Pre'en har "input impedance 10kOhm". Teknisk idiot som jeg er, sier dette meg heller lite. Er det noen som vet hvorvidt dette vil by på tekniske problemer, eller er det grei skuring?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det kan jeg kanskje svare på, siden jeg har en; den kostet tror jeg 196.000,- inntil prisnedgang, nå koster den 163.000,-.

(Takk til importøren for å se etter annenhåndsverdien på min)

Mvh Vidar P

kjellbjarne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Antall liker
    3.649
    Torget vurderinger
    4
    åå shit,såpass, ;D hehe da får vi ta d en annen dag/mnd/år

takk for svar vidar

mvh m

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    marvealmar skrev:
    åå shit,såpass, ;D hehe da får vi ta d en annen dag/mnd/år

takk for svar vidar

mvh m
    Den er verdt hver eneste krone. Ikke rart det er favoritten til herren du nevner, og mange med ham. Et apparat som er så enormt at jeg skulle ønske Naim for moro hadde stilt et til disp til utlån for alle på HFS på rundgang; å gå tilbake til en annen pre blir som å gå tilbake til TV anno 1960. Imo.

Mvh Vidar P

kjellbjarne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Antall liker
    3.649
    Torget vurderinger
    4
    Hm tror jeg nok(at den er rå) men blir nok for dyrt,men hvordan er den til 27000 (var d supernait)int? hvordan type høyt evt?

mvh m

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    For å gjøre det hele veldig enkelt; om man liker hva Naim gjør så er alt fra Naim suverent til prisen; og man får da det nivå lydmessig ytelse man betaler for i produktlinja.

Mvh Vidar P

kjellbjarne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Antall liker
    3.649
    Torget vurderinger
    4
    Skjønner :) er litt små nysgjerrig på disse boksene.

takk for svar

mvh m

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hør på de da vel. Det er jo hva det handler om med Naim; de låter så forbasket bra. Liker man det man hører så godt at man vil entre den gyldne vei som forener musikkentusiasten med lydentusiasten, og få fullt utbytte av begge sine alias'er så entrer man bare. Om ikke så lar man være. Fritt valg. Forresten; SuperNait er vel ikke akkurat noen liten boks; med Reference-chassiset så er den vel fullsize.

Mvh Vidar P

kjellbjarne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Antall liker
    3.649
    Torget vurderinger
    4
    Ja hvorfor ikke,Kontrapunkt kan vel ikke være vanskelig å finne,kanskje eg blir forelska i disse boksene,kanskje de tar innbytte.

Har hatt Krell kav400,den var ok,men håper naimen overgår den,har rør nå og er igrunn veldig fornøyd,men du vet :)

mvh m

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    4
    marvealmar skrev:
    Ja hvorfor ikke,Kontrapunkt kan vel ikke være vanskelig å finne,kanskje eg blir forelska i disse boksene,kanskje de tar innbytte.

Har hatt Krell kav400,den var ok,men håper naimen overgår den,har rør nå og er igrunn veldig fornøyd,men du vet :)

mvh m
    Hei Marve :)
    Tipper du med SuperNait lydsignaturmessig havner et sted imellom Krell'n og røramp'n din. Kanskje mest mot den siste vil jeg tro, men antar du vil glise litt når du merker tempoet og rytmikken til SuperNait'n kontra røramp'n.
    Løp ned til Kontrapunkt og lån deg et eksemplar! ;)

Hva slags høyttalere skal du bruke den på forresten?

T

Thomas1

Gjest
    Om ikke Kontrapunkt tar innbytte, står det iallefall på Soundplanet sine hjemmesider at de gjør det.

Å prøve en Naim er ikke hvilkensomhelst affære. Det kan ta noen dager fra du kobler den opp, til den begynner å gi musikalske belønninger.
    Når du får det til å svinge, etter at alt er plassert der det skal, skjønner du at dette er noe spesielt.
    Man får en glimrende anledning til å se inn i musikken på en måte som er vanskelig å beskrive. Mellomtonen er ganske gjennomsiktig og musikalske fremdriften er helt i særklasse.

Det er på en måte en slags "schwung" over det hele.

kjellbjarne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Antall liker
    3.649
    Torget vurderinger
    4
    Hei Thomas,stemmer d,Soundp tar vel innbytte,det er der jeg kjøpte ayon min,og han har jo fått naim,hehe spørs om han vil ha ayon tilb

mvh m

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.219
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Det værste svaret du kan få, er nei.

Rune er en hyggelig fyr, og setter sikkert pris på at du handler av ham.

kjellbjarne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Antall liker
    3.649
    Torget vurderinger
    4
    Det er sant,ja veldig enig at d er en hyggelig kar

mvh m

T

Thomas1

Gjest
    marvealmar skrev:
    Hei Thomas,stemmer d,Soundp tar vel innbytte,det er der jeg kjøpte ayon min,og han har jo fått naim,hehe spørs om han vil ha ayon tilb

mvh m
    Jeg får da inderlig ikke håpe at de reserverer seg mot innbytte av produkter de selv selger. det ville vært i beste fall mistenkelig.
    Tenker selv i de baner på en oppgradering innen Naim hierarkiet når rommet i kjelleren står ferdig, og da håper jeg på en god handel med Soundplanet. Satser på en 202/200 evt Supernait med ext strømforsyning.

mvh

Thomas

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Thomas1 skrev:
    marvealmar skrev:

mvh m
    Jeg får da inderlig ikke håpe at de reserverer seg mot innbytte av produkter de selv selger. det ville vært i beste fall mistenkelig.
    Tenker selv i de baner på en oppgradering innen Naim hierarkiet når rommet i kjelleren står ferdig, og da håper jeg på en god handel med Soundplanet. Satser på en 202/200 evt Supernait med ext strømforsyning.

mvh

Thomas
    eller så er det bare å ringe meg, frem og tilbake, frem og tilbake ;) ;)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Det har jo blitt stresset akk så mange ganger, men allikevel. Tok en sjekkrunde på høyttalere osv igår. Låsemutterne på spikesene satt ikke skikkelig, avstand fra gulvet til toppen av høyttalerne var ikke riktig i alle hjørner. De sto ikke bom fast i gulvet. Spikes under stereobenk fjernet da de ikke er bygd for det formålet. Resultat? Vel, har over en liten tid synes at noe har manglet, groove og magi har på en måte ikke vært der helt, og den ufrivillige trangen til å sitte timesvis og spille har vært litt borte.
    Nå sitter det som et skudd igjen. Nac82/Napsc/HC som jeg fikk for meg hadde en tendens til å være litt hifi og livløs (utrolig nok) spiller virkelig godt, en flott forforsterker. Nap250 liker jeg også godt, tilsammen er dette en sabla god forsterker, og en kjempecombo med Cds2. Det er jo en klassisk kombo også, så ikke helt uventet dette.

I tillegg er det klarere enn noen gang at et skikkelig rack er alfa/omega. Den renheten og flyten jeg fikk med Mana er ikke der på samme måte, og små detaljer i store verk faller ikke like narturlig på plass i helheten.
    Så, et skikkelig underlag for Cds2 å jobbe på må skaffes igjen. Jeg visste det jo egentlig fra før.

Det får spille slik noen dager til, så får vi se hva som skjer når mitt eget sett kobles opp igjen. Frykter ikke en altfor stor nedtur, særlig ikke sett i forhold til prisforskjellene.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.953
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har erfaring med Naim Nait5i på Usher S-520, eller noen formening om hvordan dette vil fungere?
    Holder på å sette sammen en hytteanlegg og lurer på om Nait5i er tingen.

De små usherne er etter det jeg hører ikke de mest lettdrevne, og jeg har blitt anbefalt Roksan Kandy MKIII.
    Kunne dog godt tenke meg å prøve Naim med Usherne, med mindre det finnes kontraindikasjoner...

http://www.usheraudiousa.com/products/loudspeakers/usher-series/s-520-shielded
    2-way system tweeter 1" (UA025-10), mid-bass 5" (KSW2-5029B)
    Sensitivity 86 dB @ 1 watt / 1m
    Nominal impedance 8 ohms
    Frequency response (-3 dB) 52 Hz ~ 20 kHz
    Power handling 75 watts
    Crossover frequencies 2 kHz
    Weight 15 lbs
    Dimensions (w x d x h) 7.09" x 10.43" x 11.81"
    Shipping weight 32 lbs
    Shipping box (w x d x h) 17.9" x 13.0" x 15.0"

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Som nevnt mange ganger i tråden her: Naim liker høyttalere de kan få brynt seg litt på, så litt last er bare fint. Det hele står og faller på hvorvidt høyttalerne har sammenfallende egenskaper med Naims måte å presentere lyd på. Jeg har selv ikke hørt så altfor mye Usher, men de slår meg ikke som førstevalget til Naim. Jeg ville helt klart testet dette før kjøp.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.953
    Torget vurderinger
    4
    Nei, burde vel kanskje skaffet med noen MA eller lignende. Men hadde i utgangspunktet tenkt å snekre sammen et superbudsjettanlegg. Hadde ikke naim i tankene da.
    Og plutselig stod usherne der...
    Har brukt dem nå med en gammel Vector Research vx-7100 (om noen husker dem) fra tidlig 80-tallet. Hører at det er potensiale i høytalerne.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Bilde fra N-forum

jon honeyballs oppsett, top of the line olive, pluss noe black. Huttemegtu

Venstre:
    6 x 135

Midten:
    LP12/Aro/XV1S
    gap
    52
    Superline
    gap
    snaxo362

Høyre:
    CDS1
    NAT02 + Armaged
    CDSPS
    Supercap2 for superline
    52PS for 52
    Supercap for snaxo362

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    balthar skrev:
    e-h skrev:
    kan du forteller lit mer...i hvelken set har dere lyttet til hdx ?..hiline ?..powerline...xps?
    Hei,

Settet var satt opp bestående av Supernait og HDX spillende på Audiovector høyttalere (S1 Avantgarde?). Både HDX og høyttalerne var nettopp pakket ut. Dermed hadde vi ikke så mye fokus på selve lyden, men det låt jo ikke så værst likevel.

Ikke mye hjelp, men det er et potensiale der. Dermed vil jeg fortsatt anbefale å selv ta en lytt en gang.

Mvh Eivinn

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    jo, denne cdx2 og xps2 er virkeli av en annen verden, lydmessig, men

denne kabelen, burndy, mellom cdx2 og xpsII volder meg litt besvær. Tok strømmen og prøvde å massere denne stive, tykke kablen, slik at den skulle entre kontaktene med minst mulig stress og av-vik. tror jeg fikk det til sånn noenlunde, men lyden endret seg og jeg veit ikke om det blev til de bedre. Kanskje mindre grums i diskanten, men samtidig litt mere behagelig, mindre edgy og for behagelig?

Blei bare litt forvirra av dette. Skal virkeli dette ha så mye å si?

Skal høre mere musikk imorra og høre vordan det låter da.

T

Thomas1

Gjest
    Hei.

Jeg går litt svanger med planer om å kjøpe en Flatcap som kan forsyne min 112x og Stageline. igrunn mest nyskjerrig på hva jeg har å hente på Stagelinen min.

p.s Skal si den var mottaglig for radiosignaler før jeg fikk koblet den opp mot jording i chassiet på 112x.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Thomas1 skrev:
    Hei.

Jeg går litt svanger med planer om å kjøpe en Flatcap som kan forsyne min 112x og Stageline. igrunn mest nyskjerrig på hva jeg har å hente på Stagelinen min.

p.s Skal si den var mottaglig for radiosignaler før jeg fikk koblet den opp mot jording i chassiet på 112x.
    Man kan lure på om ikke en HiCap til 112x, som igjen forsyner Stageline, ville være verdt det minimale mellomlegget? HiCap får man alltid bruk for senere i alle slags Naim-sammenhenger, og alt før HiCap for en oppgraderende vil være midlertidigheter imo.

Mvh Vidar P

T

Thomas1

Gjest
    Ja, selvsagt.
    det burde jeg tenkt på. En Hicap vil jo kunne være med på en videre oppgradering fra 112x og opp til en evt 202 eller Supernait.
    Det JEG ser på som evt forbedring vil være større ro i lydbilde som igjen fører til større fokus på enkeltparametre i musikken.
    Ang Stagelinen så har jeg aldri før hørt en mer tilfredstillende gjenngivelse av tenor saxen til Trane i Kob. Eller smekket i knipsingen i Fever på Elvis is back. Den organiske gjenngivelsen av saxen til Guttorm Guttormsen på satunurdi skiven er fabelaktig.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Hørtes i utgangspunktet litt merkelig ut, men: hvis det nå er slik at du har fått bedre kontakt (skjønner ikke hva det ellers er snakk om), så er jo det utelukkende positivt. Dårlige kontakter kan føre til forvrengning, og det er ikke umulig at det er det du refererer til som edgy. Et ikek ukjent fenomen.
    At det skal ha blitt for behagelig, det er nok bare øra som spiller deg et puss. Bare la det spille litt, så faller nok alt på plass. Cdx2 blir nok ikke for behagelig uten videre.

nilsen64 skrev:
    jo, denne cdx2 og xps2 er virkeli av en annen verden, lydmessig, men

denne kabelen, burndy, mellom cdx2 og xpsII volder meg litt besvær. Tok strømmen og prøvde å massere denne stive, tykke kablen, slik at den skulle entre kontaktene med minst mulig stress og av-vik. tror jeg fikk det til sånn noenlunde, men lyden endret seg og jeg veit ikke om det blev til de bedre. Kanskje mindre grums i diskanten, men samtidig litt mere behagelig, mindre edgy og for behagelig?

Blei bare litt forvirra av dette. Skal virkeli dette ha så mye å si?

Skal høre mere musikk imorra og høre vordan det låter da.

D

dtddiver

Gjest
    Kanskje den har aktiv forforsterkerdel og kan oppgraderes med strømforsyning? Ser ut som den har fler innganger enn 5i.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn