Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    For meg er det veldig enkelt. Det aller meste av typiske hifi-merker dissekerer musikken opp i enkelt-parametre, man blir sittende og lytte til lydegenskaper enten man vil eller ei, fordi man "ledes" inn i det helt automatisk.
    Naim og dess like gjør nettopp det motsatte, og presenterer helheten i musikken slik at du "ledes" inn i den enten du vil eller ei, og glemmer hele greia med hvordan låter diskanten, og hvordan er bredden og jeg vet ikke hva, du lurer mer på når stykket du hører på settes opp i et konsertlokale nær deg neste gang.

Så kan man diskutere dette til døde med lyttevaner og jeg vet ikke hva. Men, gjerne i en annen tråd.
    Inviter deg selv til noen med et Naim-anlegg for noen timer, så tenker jeg poletten ramler ned jeg, Lyngen ;)

Lyngen skrev:
    toriamos skrev:
    Mulig det menes at med Hi-fi lytting så lytter man etter lydene.
    Skjønner det, men hvis man ikke klarer å legge av seg den type lytting så ligger problemet et annet sted enn selve produktene tror jeg. Derimot så er jo valget mellom best mulig lyd fra dårlige eller godt innspilte plater høyst reelt. Et dilemma alle må ta et valg på, og som det ikke finnes noen klar fasitsvar på. Er det her Naim har gjort et klart valg?

Jeg søker best mulig fotografisk kvalitet i farger for høyest troverdighet :).

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Lyngen skrev:
    toriamos skrev:
    Mulig det menes at med Hi-fi lytting så lytter man etter lydene.
    Jeg søker best mulig fotografisk kvalitet i farger for høyest troverdighet :).
    Har alltid likt svart-hvitt best. Opplever ikke tilstedeværelsen av farger som essensiellt. Farger forandrer seg med belysningen. Fargen et objekt avgir er også per definisjon den ENESTE fargen objektet ikke innehar - siden denne fargen reflekteres og blir kastet tilbake.
    Nok allegorier for en dag kanskje..
    Lyden av Naim? Litt tørr og nøktern. Kanskje litt blodfattig og flat. I mine begrensete ører. Men MUSIKK spilt gjennom et anlegg bestående av komponenter fra Naim? - Bedårende, henrivende, engasjerende, involverende, detaljert, naturlig, rytmisk og ekte.
    Jeg blir overrasket nesten hver gang jeg setter på en plate, over hvor bra det høres ut, likevel opplever jeg ikke at anlegget har noen av de typiske Hi-fi-kvaliteter.
    Forstå det, den som kan.

U

utgatt60135

Gjest
    MaHa skrev:
    For meg er det veldig enkelt. Det aller meste av typiske hifi-merker dissekerer musikken opp i enkelt-parametre, man blir sittende og lytte til lydegenskaper enten man vil eller ei, fordi man "ledes" inn i det helt automatisk.
    "Parametre" er jo bare en måte å beskrive lydene på, alså musikken. Jeg skjønner ikke hva du mener. Hvorfor mener du at man blir sittende å lytte til lydegenskaper bare fordi det er høy troverdighet? Hva er det jeg ikke forstår?

Naim og dess like gjør nettopp det motsatte, og presenterer helheten i musikken slik at du "ledes" inn i den enten du vil eller ei, og glemmer hele greia med hvordan låter diskanten, og hvordan er bredden og jeg vet ikke hva, du lurer mer på når stykket du hører på settes opp i et konsertlokale nær deg neste gang.
    Helhet og enkeltparametre.. hva mener du? Låter ikke andre merker helhetlig? Sitter vi som ikke har Naim å tenker hvor bredt det er og hvordan diskanten låter hele tiden? Det gjør ikke jeg i allefall.

Spørmålet er hva Naim gjør rent teknisk. Er de dårlige på enkeltparametre mener du? Uansett merke så kan jo lydegenskapene beskrives teknisk også.

draapen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Antall liker
    9
    Vel jeg tror at det er litt vanskelig å forklare med ord hva Naim gjør med lyden,det har vel ikke noe med "parametre" å gjøre vil jeg tro men de har et hærlig driv og rytme som iallfall får meg til å glemme alt som heter diskant,mellomtone og bass...Det er bare masse musikk ;)

Det beste er vel å få hørt et Naim anlegg og høre om man liker det eller ikke...Jeg vil iallfall ikke tilbake til noe tregt og baktungt anlegg igjen.Og da mener jeg ikke at alt annet enn Naim er tregt og baktung hehe ;)

Mvh

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    du får snarest ta en tur til nærmeste naim forhanldler LYngen!

nesten umulig å beskrive lyden av Naim. men det er som de får ut det beste av hver innspilning. skjærer bort alle overflødiheter og trekker instumentene Fram i lydbilde.
    Får ikke hetta sjøl om cder ikke er remastra eller er i hdcd formatet. Musikerne er hele tia i førersetet.

men toriamos og maha forklarte dette bedre enn meg ;)

eller en test fra "what hifi":

Tom Waits’s album, Real Gone is a difficult recording in all senses of the word. It has complex production, opaque lyrics and a dusty, grainy sound that makes it seem as if it was spewed fully formed from the deranged imagination of a chemically enhanced Californian farm boy – which may or may not be an accurate description.

In any case, Naim’s excellent CDX2 is the kind of player you need with this material. It has the talent to cut right through to the meat of the matter, delivering a very musical experience.

It’s all about the music
    We could spend all day discussing how expressive the CDX2’s dynamics are, or how much detail it digs up, but ultimately all these things only matter because they, along with numerous other hi-fi specifics – attack, speed and timing, for example – go into bringing the music to life. This Naim player gets the essentials right, making the most of any disc you feed it, irrespective of recording quality. This machine never forgets that the music comes first.

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Legger merke til at flere opplever ProAc sammen med Naim som "tregt", "tungt", "lite impulsvillig" og "sidrompa". Skulle vært artig å vite hvorfor dette opptrer. Naim blir jo av de fleste her i denne tråden beskrevet som hurtig, lettflytende og angrepsvillig. Dermed burde vel Naim bidra til det samme i tilkoblede høyttalere - enten det er ProAc, Spendor eller KEF?

Mvh

draapen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Antall liker
    9
    Vet ikke hvorfor dette skjer,det virker som om man spiller med de rette partnerene så viser Naim virkelig hva de er gode for...

Opplevde dette for ikke lenge siden med noen små Mission stativhøyttalere som jeg hadde lånt av min bror,drive,rytme og eksposivitet forsvant,det spilte nydelig og alt sånt men det jeg elsker med elektronikken min døde litt rett og slett...Men det hadde kanskje gått litt bedre med topp class Naim og mer hester ;)

U

utgatt60135

Gjest
    toref skrev:
    Legger merke til at flere opplever ProAc sammen med Naim som "tregt", "tungt", "lite impulsvillig" og "sidrompa". Skulle vært artig å vite hvorfor dette opptrer.
    ProAc´s mindre gode sider det der tror jeg, og når det (etter hva jeg leser) er Naims beste side så får vel man ikke utnyttet styrken til Naim.

Jeg har bare hørt Naims rimelige produkter på noen forskjellige høyttalere uten å hverken bli imponert eller skuffet. Hadde vært moro å testet ordentlig engang. Prøve å høre hva "magien" består av.

draapen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Antall liker
    9
    Ja tror ikke det er dumt,da får du iallfall hørt om det er noe for deg eller ikke...Tviler på at Naim er for alle.

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Nå er det sikkert store variasjoner blant Naim produktene også i forhold til hvilken synergi de vil gi med en gitt ProAc høyttaler. Og motsatt; det er antakelig stor variasjon i hvilke krav forskjellige ProAc høyttalere stiller til elektronikken og dermed hvilken synergi man får med et gitt Naim elektronikk oppsett.

Personlig kunne jeg dog veldig gjerne tenkt meg å teste Naim utstyr på mine ProAc D80. De egenskapene jeg ser at folk verdsetter ved Naim elektronikken tilsier at dette kunne vært en absolutt god kombinasjon. Og så er jeg også ørlite misunnelig på den hyperaktive Naim menigheten.. :)

Mvh

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    draapen skrev:
    ...Tviler på at Naim er for alle.
    hvorfor det? ;D ;D ;D

jeg vurdrerte litt d28 som er tilsalgs til en fin pris nu, men det frister mer å oppgradere de sorte boxene. Neat Elite kan oppgraderes til SE eller SX. Ikke så dyrt.

anbefaler ingen å høre dyrt Naim utstyr (feks langt opp i ref.serien) hvis dere ikke har råd til det. 282 og 250 er helt rått sammen me Neat ultimatums mfs7 og cdx2.

Spiller all musikk med sjel og nerve :eek:

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.300
    Torget vurderinger
    4
    Lyngen skrev:
    Jeg har bare hørt Naims rimelige produkter på noen forskjellige høyttalere uten å hverken bli imponert eller skuffet. Hadde vært moro å testet ordentlig engang. Prøve å høre hva "magien" består av.
    Velkommen skal du være Lyngen!

Ingen magi, ingen imponatoreffekter. 95% av platene i hylla som ikke er velsinget av gudommelig mastering fungerer veldig bra, mens de resterende platene mine som har virkelig bra lydkvalitet har spilt bedre i tidligere (og dyrere) oppsett jeg har eid.

Det er den forvissningen om at jeg kan dra fram hvilken som helst plate fra hylla og spille denne uten at jeg gremmes over hvor bedriten innspillingen er som gjør det lett for meg å leve med et system fra Naim. Dette uten at anlegget oppleves som tilbakelent eller søvndyssende. Det er her kommentarene om at det bare spiller musikk kommer inn i bildet. Måten det spiller på klarer å suge meg inn og få meg til å drite i at klokka er halv 5 om mårraen og at jeg egentlig bør sove fordi jeg skal på jobb om tre timer. Til tross for at jeg har levd med dette oppsettet i halvannet år uten å bytte til dyrere modeller skjer dette stadig vekk!

Ellers så må jeg trekke fram deres flotte minimailstiske og ytterst praktiske ytre, samt den utrolige deilige taktile følelsen av å bytte plate på en spiller med mekanisk cd-skuff.

U

utgatt60135

Gjest
    Tusen takk for veldig en god beskrivelse pelsjeger, jeg liker ærlige svar og ikke rundt grøten svar noen tyr til :). Kan grunnen til at mange snakker i negativt ordlag om presisjon 3D lydbildet være at Naim rett og slett ikke er god på det? Men jeg kan godt forstå at mange ikke bryr seg stort om det da det ikke er så viktige egenskaper for å involvere seg i musikken.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    toref skrev:
    Personlig kunne jeg dog veldig gjerne tenkt meg å teste Naim utstyr på mine ProAc D80. De egenskapene jeg ser at folk verdsetter ved Naim elektronikken tilsier at dette kunne vært en absolutt god kombinasjon. Og så er jeg også ørlite misunnelig på den hyperaktive Naim menigheten.. :)

Mvh
    Det er vel verdt å prøve. For mange er det en helt ny oppvåkning innen sin musikkinteresse, andre har andre mål med sin lyd. Det skulle ikke forbause meg om D38 og D80 er blant de høyttalerne fra ProAc som passer Naim best i porteføljen; med sin litt mektigere og kvikkere lyd enn de mindre modellene. Om du skal gjøre det (prøve noe altså) for å høre hvordan Naim "er", så gjør det endelig på Naims premisser da. Jeg vil antyde at med D80 bør du på nivå CDX2/282/HC/250.2, selv om de også nok er evig kapable nok til å forsvare et nivå ala CDS3/XPS/252/SC/300.

Det er et problem i Norge at disse Naim-nivåene ikke er på demo på ordentlig vis. Da hadde det vært så greit å få høre hva dette egentlig er. Så gode er de at de burde evne å overraske noen og enhver, ikke bare på pr&t, men også på de tradisjonelle hifiøvelsene. En av de forsterkerne jeg har hørt noen gang med beste evne til realistisk 3D portettering har vært NAC552/NAP300. Den låter nesten surrealistisk "virkelig" og naturlig, også i disse øvelsene.
    5-serie-apparater og eldre generasjoner Naim er av og til litt vagere på slike ting, uten at det er noe problem imo, men de kommer for fullt oppover i de nye Reference-apparatene.

Mvh Vidar P

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Det er ikke vanskelig å lukte en diskusjon miles away med deg, Lyngen. Jeg gidder rett og slett ikke, det kan man bruke andre tråder til hvis det er så viktig.

Et tips er forøvrig å lese så mye du orker i denne tråden. Det står mange beskrivelser underveis på hva som gjør Naim så spesielt for mange.

Lyngen skrev:
    MaHa skrev:
    "Parametre" er jo bare en måte å beskrive lydene på, alså musikken. Jeg skjønner ikke hva du mener. Hvorfor mener du at man blir sittende å lytte til lydegenskaper bare fordi det er høy troverdighet? Hva er det jeg ikke forstår?

Helhet og enkeltparametre.. hva mener du? Låter ikke andre merker helhetlig? Sitter vi som ikke har Naim å tenker hvor bredt det er og hvordan diskanten låter hele tiden? Det gjør ikke jeg i allefall.

Spørmålet er hva Naim gjør rent teknisk. Er de dårlige på enkeltparametre mener du? Uansett merke så kan jo lydegenskapene beskrives teknisk også.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Lyngen skrev:
    Kan grunnen til at mange snakker i negativt ordlag om presisjon 3D lydbildet være at Naim rett og slett ikke er god på det? Men jeg kan godt forstå at mange ikke bryr seg stort om det da det ikke er så viktige egenskaper for å involvere seg i musikken.
    Her har du muligens et poeng - faktisk to. På mitt anlegg opplever jeg lite (dårlig?) dybde og tredimensjonalitet. En kan undres om Naim gladelig ofrer disse artifaktene på et eller annet alter for lettere (teknisk) å presenterer det de (Naim) vektlegger som viktig ved musikkgjengivelse. Merk at begrepet "musikkgjengivelse" ikke samsvarer med "lydgjengivelse." Det er mulig at Naim - med fokus på gjengivelse av musikk og ikke gjengivelse av lyd per se har valgt en annen tilnærming enn mange andre. Mulig dette er en myte.

T

Thomas1

Gjest
    jeg, for min del, har aldri opplevd bedre dybdegjengivelse enn kombinasjonen Naim/MA. Nå skal det sies at jeg har jobbet endel med plassering og demping.
    jeg kjøpte jo også høyttalere jeg visste matchet Naim godt før jeg kjøpte Naim. Stativhøyttalere har jo pressisering som sin store styrke, så jeg synes det er rart du opplever det du gjør Toriamos.

Lyngen: Naim har aldri overbevist noen v førstegangslytting. Naim er noe som man blir kjent med og blir glad i etterhvert som man lærer seg å kjenne.

naim er som et langt vennskap hvor man lærer seg å kjenne over en tid og som man stadig blir overrasket av. Ikke som en kort flørt med mye å fare med på første date!

S

Steinar O

Gjest
    Naim 202/250-2 er koblet til.

Om jeg gjetter riktig nå så er min "gamle" 250.2 tilbake i Trondheim :)

282`en står i Oslo vet jeg, så boksene sirkulerer rundt. Artig!

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    leon skrev:
    Dette kan jo bli en innholdsrik helg :)
    202 og 250-2? Du har hatt 200 før? Du er på vei til 285/250-2?

U

utgatt60135

Gjest
    MaHa skrev:
    Det er ikke vanskelig å lukte en diskusjon miles away med deg, Lyngen. Jeg gidder rett og slett ikke, det kan man bruke andre tråder til hvis det er så viktig.

Et tips er forøvrig å lese så mye du orker i denne tråden. Det står mange beskrivelser underveis på hva som gjør Naim så spesielt for mange.
    387 sider? Beklager...

Hmm... ja så lite skal det til å tråkke andre på tærne alså. Beklager mine utfordringer da. Skal holde meg unna menigheten deres ;). Ups.. det traff jeg den andre tåen.. sorry..

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Du velger å ikke lese det jeg skriver, og er i gang med å fyre opp diskusjoner for diskusjonens skyld. Jeg tror nemlig at du allerede vet utmerket godt hovedtrekkene i hva som gjør at en del faller for naim, men du foretrekker å spre eder og galle istedet for å vise oppriktig nysgjerrighet på merket. Da foreslår jeg en annen tråd, dette er en vennetråd og intet annet.

Beklager å måtte svare deg slik, Lyngen. Men, for oss som har vært her inne litt, så kjenner vi lusa på gangen, enten den kaller seg Lyngen eller antonx.

Du trenger ikke være redd for ømme tær, de sparer jeg til en annen anledning ;)

Lyngen skrev:
    MaHa skrev:

387 sider? Beklager...

Hmm... ja så lite skal det til å tråkke andre på tærne alså. Beklager mine utfordringer da. Skal holde meg unna menigheten deres ;). Ups.. det traff jeg den andre tåen.. sorry..

iSaint

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    Belgia
    Julegave fra meg til meg på vei i posten;

Rega P3-24 / RB301 / BIAS2

Gleder meg veldig til å oppleve hvordan denne formidler musikk vs MacBook-Benchmark-kilden jeg benytter i dag.

Mvh
    Arne Kr

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    toref skrev:

Mvh
    Det er vel verdt å prøve. For mange er det en helt ny oppvåkning innen sin musikkinteresse, andre har andre mål med sin lyd. Det skulle ikke forbause meg om D38 og D80 er blant de høyttalerne fra ProAc som passer Naim best i porteføljen; med sin litt mektigere og kvikkere lyd enn de mindre modellene. Om du skal gjøre det (prøve noe altså) for å høre hvordan Naim "er", så gjør det endelig på Naims premisser da. Jeg vil antyde at med D80 bør du på nivå CDX2/282/HC/250.2, selv om de også nok er evig kapable nok til å forsvare et nivå ala CDS3/XPS/252/SC/300.

Det er et problem i Norge at disse Naim-nivåene ikke er på demo på ordentlig vis. Da hadde det vært så greit å få høre hva dette egentlig er. Så gode er de at de burde evne å overraske noen og enhver, ikke bare på pr&t, men også på de tradisjonelle hifiøvelsene. En av de forsterkerne jeg har hørt noen gang med beste evne til realistisk 3D portettering har vært NAC552/NAP300. Den låter nesten surrealistisk "virkelig" og naturlig, også i disse øvelsene.
    5-serie-apparater og eldre generasjoner Naim er av og til litt vagere på slike ting, uten at det er noe problem imo, men de kommer for fullt oppover i de nye Reference-apparatene.

Mvh Vidar P
    Takk for tilbakemeldingen Vidar. Du synliggjør noe av bakgrunnen for min misunnelse i forhold til Naim tilhengerne; denne rike kunnskapen om de forskjellige produktene og deres innbyrdes kvaliteter. Veldig tillitsvekkende.

I første rekke, dog på litt sikt, er det kilde jeg snuser på. I dag spiller jeg med en Audio Aero Capitole Mk.II koblet rett i en Krell Evolution 302. Jeg liker lydbildet godt og oppsettet spiller med glød og musikalitet. I tillegg kan anlegget spille veldig høyt uten særlig forvrengning eller støy og dette er viktig for meg siden dynamikken og gjengivelse av transienter er viktig for musikkgleden. Men så hadde jeg jo en artig opplevelse med å teste En Krell 505 CD-spiller og en Krell 222 forforsterker. Det gav et løft i både lettflytenhet og detaljering som jeg opplevde noe nær bemerkelsesverdig. Det gav et enda lavere støygulv også. Krell har jo fått skryt for denne CAST teknologien i så måte. Derfor er det på kilde/pre siden at jeg tror at jeg har en del å hente nå.

Hvis jeg så skulle teste Naim måtte det vel blitt kilde og forforsterker da Naim ikke har CD-spillere med forforsterker innebygget? Hvilke kombinasjoner av Naim CD-spiller og forforsterker burde jeg så vurdere? Ville kombinasjonene CDX2/282 eller CDS3/XPS/252 fortsatt utgjøre gode "pakker" i så måte selv om de er plukket rett ut av konteksten som ble nevnt? Noen erfaringer med Naim utstyr sammen med Krell?

Mvh

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    ville ikke blanda Naim med noe annet, jeg da.

Og, Lyngen, sjønner ikke helt vitsen med å komme her for å diskutere Naim når du ikke en gang har hørt et skikkelig oppsatt Naim system.
    enten har du for god tid ellers så for du holde deg til "anbefalinger av cd'er med god lydkvalitet" trådene ;)

ømme tær eller ikke :)

S

Steinar O

Gjest
    toref skrev:
    Vidar P skrev:
    toref skrev:

Mvh

Mvh Vidar P
    Takk for tilbakemeldingen Vidar. Du synliggjør noe av bakgrunnen for min misunnelse i forhold til Naim tilhengerne; denne rike kunnskapen om de forskjellige produktene og deres innbyrdes kvaliteter. Veldig tillitsvekkende.

I første rekke, dog på litt sikt, er det kilde jeg snuser på. I dag spiller jeg med en Audio Aero Capitole Mk.II koblet rett i en Krell Evolution 302. Jeg liker lydbildet godt og oppsettet spiller med glød og musikalitet. I tillegg kan anlegget spille veldig høyt uten særlig forvrengning eller støy og dette er viktig for meg siden dynamikken og gjengivelse av transienter er viktig for musikkgleden. Men så hadde jeg jo en artig opplevelse med å teste En Krell 505 CD-spiller og en Krell 222 forforsterker. Det gav et løft i både lettflytenhet og detaljering som jeg opplevde noe nær bemerkelsesverdig. Det gav et enda lavere støygulv også. Krell har jo fått skryt for denne CAST teknologien i så måte. Derfor er det på kilde/pre siden at jeg tror at jeg har en del å hente nå.

Hvis jeg så skulle teste Naim måtte det vel blitt kilde og forforsterker da Naim ikke har CD-spillere med forforsterker innebygget? Hvilke kombinasjoner av Naim CD-spiller og forforsterker burde jeg så vurdere? Ville kombinasjonene CDX2/282 eller CDS3/XPS/252 fortsatt utgjøre gode "pakker" i så måte selv om de er plukket rett ut av konteksten som ble nevnt? Noen erfaringer med Naim utstyr sammen med Krell?

Mvh
    Dersom du er oppriktig interessert i hva Naim CDP og pre. kan gi deg, vil jeg foreslå som ellers å registrere seg på Naim- Forum: http://forums.naim-audio.com/eve

Gjør søk ( find) og les deg igjennom det som har interesse. Forumet er velegnet for sånt.
    Det er opptil flere tråder som vil beskrive forholdet Naim kilde og non- Naim effekt.

Jeg pleier å være velvillig mht at folk kan lytte til Naim ved passende anledninger og det ser ut til at du bor nettopp i Tr.h?
    Med tidligere komponenter lånte jeg sågar bort til hyggelige folk ala Toriamos, men med dagens bokser er det helt uaktuellt, kanskje med unntak av cdp.

Når nytt lytterom er mer på plass mht innredning osv kan audition avtales.

Mvh

U

utgatt60135

Gjest
    MaHa skrev:
    Jeg tror nemlig at du allerede vet utmerket godt hovedtrekkene i hva som gjør at en del faller for naim, men du foretrekker å spre eder og galle istedet for å vise oppriktig nysgjerrighet på merket.
    Du tar helt feil. Jeg er nysgjerrig på et mye omtalt merke som jeg kjenner veldig dårlig (jeg har ikke noen negativ erfaring med merket). Jeg husker du skrev en meget treffende beskrivelse av ProAc engang, slikt liker jeg. Det jeg reagerer mot er negativt bruk av begrepet HiFi parametre som stadig dukker opp i diskusjoner. Jeg vil tro det er ulike tolkninger som ligger i grunn, og jeg skulle gjerne likt at begrepene brukes med mer omhu nettopp for å unngå missforståelser. Alså det hadde ikke noe med Naim å gjøre.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    toref skrev:
    nilsen64 skrev:
    Hvorfor ikke? Dårlige erfaringer med det?

Mvh
    kanskje du lykkes, men faren er overhengende stor for du vil føkke opp synergien mellom apparatene. naim er utviklet med matching i mente, se bare på deres suggested systems.

men dette gjeller ikke bare Naim. har bare dårlige erfaringer selv med å blande forsjellige merker.

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Steinar O skrev:
    toref skrev:
    Vidar P skrev:
    toref skrev:

Mvh

Mvh Vidar P

Mvh
    Dersom du er oppriktig interessert i hva Naim CDP og pre. kan gi deg, vil jeg foreslå som ellers å registrere seg på Naim- Forum: http://forums.naim-audio.com/eve

Gjør søk ( find) og les deg igjennom det som har interesse. Forumet er velegnet for sånt.
    Det er opptil flere tråder som vil beskrive forholdet Naim kilde og non- Naim effekt.

Jeg pleier å være velvillig mht at folk kan lytte til Naim ved passende anledninger og det ser ut til at du bor nettopp i Tr.h?
    Med tidligere komponenter lånte jeg sågar bort til hyggelige folk ala Toriamos, men med dagens bokser er det helt uaktuellt, kanskje med unntak av cdp.

Når nytt lytterom er mer på plass mht innredning osv kan audition avtales.

Om importøren leser dette, noe jeg vet de gjør, så er det kanskje et signal til dem om hva denne tråden og dens brukere faktisk gjør for produktnavnet Naim, og at man bør bli behandlet deretter. Importøren forstår hva som menes med det. (et sleivspark tilbake).

Mvh
    Hei! Ja, jeg bor i Trondheim. Lytteseanser er alltid interessant så jeg tar gjerne en tur. Takk for tips ang. Naim forum. Søknad om medlemskap på forumet er sendt. :)

Mvh

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    nilsen64 skrev:
    toref skrev:
    nilsen64 skrev:
    Hvorfor ikke? Dårlige erfaringer med det?

Mvh
    kanskje du lykkes, men faren er overhengende stor for du vil føkke opp synergien mellom apparatene. naim er utviklet med matching i mente, se bare på deres suggested systems.

men dette gjeller ikke bare Naim. har bare dårlige erfaringer selv med å blande forsjellige merker.
    Ok, skal ta med meg dette i videre vurderinger.

Mvh

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    leon skrev:
    Dette kan jo bli en innholdsrik helg :)
    hei. gratulerer og kom gjerne med tilbakemeldinger.

har hørt nap250 selv, med 282 som pre låt det forykende godt!!!

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Anfield skrev:
    toriamos skrev:
    Lyngen skrev:
    Kan grunnen til at mange snakker i negativt ordlag om presisjon 3D lydbildet være at Naim rett og slett ikke er god på det? Men jeg kan godt forstå at mange ikke bryr seg stort om det da det ikke er så viktige egenskaper for å involvere seg i musikken.
    Her har du muligens et poeng - faktisk to. På mitt anlegg opplever jeg lite (dårlig?) dybde og tredimensjonalitet. En kan undres om Naim gladelig ofrer disse artifaktene på et eller annet alter for lettere (teknisk) å presenterer det de (Naim) vektlegger som viktig ved musikkgjengivelse. Merk at begrepet "musikkgjengivelse" ikke samsvarer med "lydgjengivelse." Det er mulig at Naim - med fokus på gjengivelse av musikk og ikke gjengivelse av lyd per se har valgt en annen tilnærming enn mange andre. Mulig dette er en myte.
    Synes det er dumt med slike motpoler som 3D vs musikalsk gjengivelse.
    Jeg også - men dette må du nesten ta opp med Naim direkte. Har lest en del omtaler av Naim som blant annet inneholder varianter rundt utsagn som " - opplever at musikkerne står linjet opp på scenekanten i en rekke."
    Forøvrig - mine uttalelser er begrunnet i hvordan Naim høres ut her i stua, til forskjell fra andre merker i samme stue. Forøvrig - forøvrig - jeg har antageligvis rett i mine synspunkter her siden Vidar IKKE har kommet til med en korrigering :)

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    542
    Torget vurderinger
    1
    Naim har ikke disse egenskapene p.g.a topologiene de bruker. Det er klasse B push/pull-forsterkere som har opphavet sitt fra PA-forsterkere på 60-tallet. (korrekt meg om jeg tar feil) Vanlige hifi-parametre har aldri vært denne type forsterkeres sterkeste side.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke for vane å mistro andres opplevelser jeg vel :)

Imidlertid har jeg en generell kommentar til dette med gjengivelse av en tredimensjonal illusjon av musikere; det er litt til ettertanke dette at noen gir inntrykk av at de opplever god 3D ytelse nærmest som "lang avstand inn til musikerne og mye "luft" rundt", eller dybdefølelse som noen kanskje kaller det. Jeg er ikke ukjent med tankene, har vært der selv i hin hårde dager; hvor god holografi = stor dybde. Ikke lengre. Nå opplever jeg, eller iallefall så liker jeg å tro at jeg har nyansert synet mitt på dette; nå til dags synes jeg at det er fullt mulig for hifi å overdrive denne dybdepresentasjonen, slik at avstanden til musikerne blir så stor at det går utover skalaen de presenteres med.

Litt som å vri inn på et zoom-objektiv på et kamera; Naim-utstyr gir litt lavere brennvidde enn mye annet utstyr, det er ikke dermed dårligere holografi, dybden er der i aller høyeste grad, men i mer realistiske proposisjoner vs bakgrunnen imo, musikeren fremstår med større skala ift bakgrunnen, noe jeg synes er svært besnærende. Iallefall når det fungerer helt som det skal, noe som er avhengig av god systemsynergi. For meg er god dimensjonell ytelse langt mer enn avstand til musikerne; ja, jeg er rett og slett ikke så glad i altfor stor avstand til musikerne, noe jeg ofte opplever blir mistolket som "god holografi".

Med de mest velfungerende Naim-systemer får man imo med seg mye mer nyanser av motivet/musikeren; skalaen klarheten og dynamikken som de beste Naim-systemene presenterer en musiker med er så realistisk (fokus, høyde, bredde, dybde, kraft, tempovillighet) at jeg synes det får det meste av annet utstyr til å virke puslete, stakkarslig, tregt, ufokusert og fjernt. Ja rett og slett "hifi'ish" kjedelig mot Naims fullblown kjøtt-og-blod levende-live presentasjon. Det liker jeg. Og det er selvsagt kun mine egne opplevelser pr idag. Er det summen av dette man forsøker å sette fingeren på med å definere pr&t-egenskapene tro? Iallefall får man en helt annen følelse av energi, musikalske poenger og fremdrift osv med Naim enn med mye annet, synes nå jeg da.

Mvh Vidar P

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn