Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• T

Thomas1

Gjest
    takker for svar.
    Dette er vel vanligvis ikke noe som importør/leverandør har inne, og må vel spesialbestilles.
    Tar kontakt med de i løpet av uken for å forhøre meg litt ang pris og leveringstid.

Er det noen spesielle lengder som gjelder for høyttalerkablene fra Chord, eller er "passe lengde" godt nok?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    150 tåler vel lave lengder. Om man leser på n-forum, så er det noen som mener at lengre lengder låter bedre med noen forsterkere. Det er mulig de opplever det, selv synes jeg det virker søkt.

Kabellengde har med stabilitet i forsterkeren å gjøre, mao med serieinduktans å gjøre; lang kabel = høy induktans = høy stabilitet på utgangstrinnet på effektforsterkeren, som slipper å forsterke sammensatt HF støy i samme grad som om det var lav induktans.

De nyere Naim-forsterkerne er mer tolerante overfor lave induktive laster, men i teorien kan de jo også tenkes å oscillere dersom de ikke ser slik last.. men det skjer jo aldri. Uansett, lengder på 2.5-3 meter og oppover er jo nødvendige åkkesom, og da er man på den sikre side dersom kabelen er et Naim-kompatibelt design.

For best mulig lydkvalitet pr krone bør du vel imidlertid bruke mindre på kabler og mellomlegget på kilde kanskje.

Mvh Vidar P

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Jeg er meget fornøyd med mine Rumour ht-kabler, var en merkbar oppgradering fra noe QED-saker jeg hadde før. Rumour er samme kabel som Odyssey med noe mindre tverrsnitt. Epic er samme kabel som Odyssey men med bedre skjerming.

Cobra 3, som er en forholdsvis rimelig signalkabel, var imidlertid den kabelen som virkelig gjorde susen her. Har hatt et par-tre andre ymse merker her også, men med både Cyrus og med Naim var Chord-kabelen den som virkelig fikk meg til å trekke på smilebåndet.

Cobra 3 er så god at du bør ha rimelig hot utstyr for å rettferdiggjøre å bruke mer på signalkabel imo. Den er vesentlig bedre enn den rimeligste Crimson på alle punkter. Den ligger vel på 900,- for en meter i Norge tror jeg.

Big Dipper i Oslo har Crimson, Cobra og noen dyrere Chord signalkabel på lager, pluss et utvalg fabrikkterminerte ht-kabler.

Edit: Tror ingen har DIN-terminerte Chord signalkabler på lager i Norge, men BD skaffer det sikkert ganske kjapt.

T

Thomas1

Gjest
    For best mulig lydkvalitet pr krone bør du vel imidlertid bruke mindre på kabler og mellomlegget på kilde kanskje.
    Det er tanken etterhvert det, men har ikke riktig bestemt meg for hva som skjer på kildesiden riktig enda.
    Nå føler jeg at jeg gjorde mye riktig v å gå for en grei platespiller. ( vpi scout/lyra dorian/stageline )
    cd5i er god den, men må nok opp et steg eller 2. Om det blir en Naim, vil tiden vise.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du er usikker på veien videre, og hva som blir neste kilde, så er det vel kanskje ikke så lurt å kjøpe dyre kabler til eksisterende oppsett. Ikke sikkert Chord er det rette for deg i et evt ikke-Naim system.

Støtter Fidelio i at de rimeligste Chord låter evig bra nok for de fleste 5-serie systemer.

Mvh Vidar P

T

Thomas1

Gjest
    Grunnen til min usikkerhet ligger egentlig ikke mest på kildesiden, men på str på resten. Skal vel til med nytt rom ila våren, og dermed blir det kun små innkjøp inntil videre.
    Veien til Rom ble ikke bygget på en dag...med det mener jeg at jeg godt kan leve med ex cd5i i en lang periode selvom jeg skulle oppgradere til ex Sn eller 202/200.

Siden jeg ikke vet noe mer, ser jeg ikke vits i å kjøpe en cd5x som en mellomstasjon inntil jeg har bestemt meg for elektronikken.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Høres nesten ut som om du ikke egentlig bør kjøpe noe som helst før du har funnet ditt mål med hifien. Konsentrere seg om rommet og om å nyte det man har av hifi og plater. Pr idag har du jo et velbalansert system.
    Men det skal ikke jeg legge meg i.

Bare sånn fra sidelinja dette; men det samme rasjonale du bruker ang kilde kan du jo også bruke om forsterkeren. Om du ikke helt vet hvilke høyttalere du vil like best i det nye rommet mener jeg... osv osv. Så kanskje er det like lurt å bare spille musikk, høre på hifi når du får muligheten, og bestemme deg for hva du ønsker å ende opp med, før du kjøper noe som helst som koster særlig med penger. I beste mening.

Mvh Vidar P

T

Thomas1

Gjest
    Jeg er MEGET fornøyd med anlegget pr. dags dato. Kabler ser jeg som et hobbyprosjekt bare. Jeg har et meget avslappet forhold til kabler, men noe må jeg sysle med mens jeg venter på igangsettelse av kjellerstuen min.

Tenker jeg starter med støpingen av plattformen til platespilleren min ila 1-2 mnd.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.174
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Blås i kabler nå og bruk heller penga på musikk. Tror det er større forskjell på å bytte til en bedre kilde når den tid kommer.

Hadde dette vært N-forum, hadde du vel fått tips på en Hiline, men IMO er noen av gutta der litt vel skrudde på visse områder.

Kos deg med musikken og spar penger til en bedre komponent etterhvert.

S

Steinar O

Gjest
    Nytt musikkrom er tatt i bruk og møblering, flytting, testing har pågått noen dager.

Har lært eller lærer mye om plassering og har lært endel om hva som er lurt og mindre lurt når man bygger seg rom.

Status?

T

Thomas1

Gjest
    Kan du utdype litt om selve byggingen? Hvis det er du som har stått for det selv da?

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.174
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Ser at Phonosophiespilleren er solgt. Lurer på hvem som kjøpte den?

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    C. Alshus skrev:
    Hadde dette vært N-forum, hadde du vel fått tips på en Hiline, men IMO er noen av gutta der litt vel skrudde på visse områder.
    jeg har highline!

suveren oppgradering for cdx2!

forøvrig er jeg enig med Alshus.

(og jeg er ikke det minste skrudd)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.174
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Hvem er det vel som vil innrømme at han/hun har mistet forstaden? ;)

Men du har et meget lekkert source first oppsett. Tipper det spiller meget anstendig.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    C. Alshus skrev:
    Hvem er det vel som vil innrømme at han/hun har mistet forstaden? ;)
    :D nei det har du rett i. ;)

åja, cdx2 er helt konge, men har den bare på et "ikearack" og vil vel låte bedre på noe med glass? spilleren har jo metallføtter.

langtids planen er jo lagt og en fraim er med i bilde, men så var d denne fordømte ressesjonen!

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Steinar O skrev:
    Nytt musikkrom er tatt i bruk og møblering, flytting, testing har pågått noen dager.

Har lært eller lærer mye om plassering og har lært endel om hva som er lurt og mindre lurt når man bygger seg rom.

Status?

Gratulerer med nytt lytte rom

Det er en hyggelig plate det der...

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.174
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Tviler på at "hvasomhelstmedglass" er bedre enn IKEA sine løsninger. Men dette kan ikke jeg så mye om. Med Mana ble det iallefall raskere, tightere, mer liv enn med Corras.

Edit: leif.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Det er vel klart at en produsent av luksusvarer møter dårligere tider nå. På den annen side har de jo også prisgunstige entry level-produkter i motsetning til endel andre high end produsenter.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.174
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Adam ja. Han er inne i en drøss tråder på N-forum og modererer.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ikke rart det, han er jo moderator. De kjører gjerne en stram linje på moderering på mange utenlandske fora ser jeg, og det er jo gode argumenter for å gjøre det antakelig.

Mvh Vidar P

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    C. Alshus skrev:
    Adam ja. Han er inne i en drøss tråder på N-forum og modererer.
    ja det er han, men i dette tilfelle greide han alså å stanse en tråd på et annet forum (pinkfishmedia).

snakker om å ha makt! :eek:

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Begynner på C. og slutter på Alshus?

C. Alshus skrev:
    Ser at Phonosophiespilleren er solgt. Lurer på hvem som kjøpte den?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nilsen; tråden er full av innlegg fra folk som har brukt ProAc og Naim, og deres erfaringer med kombinasjonene, helt fra begynnelsen av tråden og helt til i det siste.

Mvh Vidar P

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Mens du leter drister jeg meg til en "frekk" kortversjon: Naim får ut veldig mange av ProAcs aller beste egenskaper, men dessverre ikke omvendt. ProAc er suverene høyttalere, men får imo ikke ut selve essensen i Naim som tvinger deg vekk fra hifi-lytting.

Mens jeg sitter her og hører på noe barokkmusikk av Telemann, humrer jeg litt over hvor godt Naim cds-soundet og Exposure passer sammen, dette må være nitrist for en hifi-freak, he he.

nilsen64 skrev:
    noen som har hørt proac sammen med NAIM?

U

utgatt60135

Gjest
    MaHa skrev:
    ... selve essensen i Naim som tvinger deg vekk fra hifi-lytting.
    Jøss... - hva er det egentlig Naim gjør med musikkformidlingen i forhold til andre produkter (beklager, men Naim tråden virker så lang og "privat" at jeg leser veldig lite her)? Hvorfor trenger man å tvinges bort fra "HiFi lytting"? Det blir så høy troverdighet at man ikke klarer å komme seg ut av "så bra det låter" tenkning? Føler meg som en fremmed mann når jeg skriver et innlegg her ::).

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Lyngen skrev:
    MaHa skrev:
    Jøss... - hva er det egentlig Naim gjør med musikkformidlingen i forhold til andre produkter (beklager, men Naim tråden virker så lang og "privat" at jeg leser veldig lite her)? Hvorfor trenger man å tvinges bort fra "HiFi lytting"? Det blir så høy troverdighet at man ikke klarer å komme seg ut av "så bra det låter" tenkning? Føler meg som en fremmed mann når jeg skriver et innlegg her ::).
    Jeg våger å uttale meg fra sidelinjen.
    Naim og Proac har ikke samme driv når en hører på musikk som for eksempel Naim og Spendor har. Blir sidrumpa med Naim + Proac og Naim skal ikke låte sidrumpa.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Lyngen skrev:
    MaHa skrev:
    Mulig det menes at med Hi-fi lytting så lytter man etter lydene. Begrepet "tvinges" bør kanskje erstattes med "ledes." Hva Naim EGENTLIG gjør har jeg lurt på selv - uten å bli klokere. Men jeg opplever at jeg nå hører musikken, der jeg før i langt større grad hadde fokus på gjengivelsen av lyder. Om jeg tør våge en allegori fra fotografiens verden: Et fargefotografi kan være pent å se på, noen ganger grunnet behagelige farger. Selve motivet kommer bedre fram om fotografiet er i svart-hvitt. En kan tenke at alle de glorete fargene er imponatoreffekter som ikke har som funksjon å få motivet bedre fram, men kun medfører et behag for øynene.
    Søkt - men for meg er Naim et svart-hvitt fotografi, og musikken er motivet.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    nilsen, det ligger to par Wilson Benesch Discovery på brukten, så hvis du skal ha nye 'talere er det noe som sikkert er snasent sammen med naim (sier dette som nyvunnen naim-wb-entusiast).

Nå har jeg ikke hørt så veldig mange høyttalere på naim, men har fått med meg Linn, Rega, nSats og B&W, og har trukket på smilebåndet hver gang over hvor innelukket og kjedelig det lyder. WB er verdt en lytt, selv om noen kanskje ikke liker en så klar, usminket og "rett på" lyd.

U

utgatt60135

Gjest
    toriamos skrev:
    Mulig det menes at med Hi-fi lytting så lytter man etter lydene.
    Skjønner det, men hvis man ikke klarer å legge av seg den type lytting så ligger problemet et annet sted enn selve produktene tror jeg. Derimot så er jo valget mellom best mulig lyd fra dårlige eller godt innspilte plater høyst reelt. Et dilemma alle må ta et valg på, og som det ikke finnes noen klar fasitsvar på. Er det her Naim har gjort et klart valg?

Jeg søker best mulig fotografisk kvalitet i farger for høyest troverdighet :).

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Lyngen skrev:
    toriamos skrev:
    Mulig det menes at med Hi-fi lytting så lytter man etter lydene.
    Skjønner det, men hvis man ikke klarer å legge av seg den type lytting så ligger problemet et annet sted enn selve produktene tror jeg. Derimot så er jo valget mellom best mulig lyd fra dårlige eller godt innspilte plater høyst reelt. Et dilemma alle må ta et valg på, og som det ikke finnes noen klar fasitsvar på. Er det her Naim har gjort et klart valg?

Jeg søker best mulig fotografisk kvalitet i farger for høyest troverdighet :).
    Her er du inne på noe vesentlig, og etter min mening er dette en av Naim sterkeste sider,
    snitte på innspilte plater låter bedre på Naim en noe annet jeg hørt da...
    Det er få ting som er kjedeligere enn at musikk blir hørt på ut i fra hvor godt innspilt den er.

U

utgatt60135

Gjest
    leon skrev:
    Det er få ting som er kjedeligere enn at musikk blir hørt på ut i fra hvor godt innspilt den er.
    Ja, det er jo musikkgleden som bør ligge til grunn for Hifi interessen. Men jeg tror om folk her hadde skrevet mer tydelig på lyttemåtene sine og hva de prioriterer så hadde vi unngått mye temperament i disse unyanserte "HiFi vs musikalitet" trådene. Ved forrige valg så prioriterte jeg best mulig gjengivelse uten at dårlige plater ble for lite lyttevennlige. Det passer mitt mønster godt ut i fra hvilken musikk jeg velger i sweetspot. Jeg visste at dårlige plater hadde passet bedre med produkter som låter snillere, men da hadde ikke de gode innpillingene lådt fullt så bra igjen. Men ved neste valg så velger jeg nok litt mer midt i mellom.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Lyngen skrev:
    leon skrev:
    Ja, det er jo musikkgleden som bør ligge til grunn for Hifi interessen. Men jeg tror om folk her hadde skrevet mer tydelig på lyttemåtene sine og hva de prioriterer så hadde vi unngått mye temperament i disse unyanserte "HiFi vs musikalitet" trådene. Ved forrige valg så prioriterte jeg best mulig gjengivelse uten at dårlige plater ble for lite lyttevennlige. Det passer mitt mønster godt ut i fra hvilken musikk jeg velger i sweetspot. Jeg visste at dårlige plater hadde passet bedre med produkter som låter snillere, men da hadde ikke de gode innpillingene lådt fullt så bra igjen. Men ved neste valg så velger jeg nok litt mer midt i mellom.
    Enig, lykke til ved neste valg :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn