Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    nilsen64 skrev:
    nilsen64 skrev:
    har noen har sammenliknet XPSII med 555PS?
    Jeg har sammenliknet de hjemme på CDS3, men ikke begge på CDX2. Hva lurer du på? Noe jeg kan bidra med?

    Mvh Vidar P
    selfølgelig lurer jeg på de lydmessige forsjellene.
    Det er gjerne slik at med tilførsel av PSU endrer lyden seg til "mer av alt". f.eks. XPS2 på CDX2 forsterker det som en naken CDX2 er flink til (rytme, detaljer, åpenhet).

    så hvis jeg setter på en 555PS blir det enda mere av alt, eller?

    kan det bli for meget av det gode?
    Som sagt; har ikke hært de i sammenlikning på CDX2, så aner ikke. Ville tippet det.

    Ellers enig med Alshus; 555PS er det siste du trenger tror jeg.

    Mvh Vidar P
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    Vidar P skrev:
    nilsen64 skrev:
    nilsen64 skrev:
    har noen har sammenliknet XPSII med 555PS?
    Jeg har sammenliknet de hjemme på CDS3, men ikke begge på CDX2. Hva lurer du på? Noe jeg kan bidra med?

    Mvh Vidar P
    selfølgelig lurer jeg på de lydmessige forsjellene.
    Det er gjerne slik at med tilførsel av PSU endrer lyden seg til "mer av alt". f.eks. XPS2 på CDX2 forsterker det som en naken CDX2 er flink til (rytme, detaljer, åpenhet).

    så hvis jeg setter på en 555PS blir det enda mere av alt, eller?

    kan det bli for meget av det gode?
    Som sagt; har ikke hært de i sammenlikning på CDX2, så aner ikke. Ville tippet det.

    Ellers enig med Alshus; 555PS er det siste du trenger tror jeg.

    Mvh Vidar P
    Har i etterkant tenkt vi skulle ha tatt oss tid til akkurat det, krysstestet CDS3 og CDX2 mot de ulike PSU`ene.
    Den konklusjonen som ihvertfall jeg dro da vi testet CDS3/555PS mot CDX2/XPS2 var basert på spillernes ulike signaturer og egenskaper/ begrensninger, ikke på hva den enkelte psu tilførte. Det følte jeg at var gitt av tidligere erfaringer.
    De erfaringene satt opp mot det jeg leser om CDX2/555PS på Naimforum får meg til å lure litt.

    Kan virkelig overgangen fra XPS2 til 555PS på CDX2 tilføre noe helt annet til spilleren enn de øvrige PSU`er gjør? Mer av det samme kan jeg forstå, men at CDX2 kan få mer naturlighet, "være der opplevelse" enn CDS3, er litt uforståelig...... for meg ihvertfall. Mistenker at vi snakker om 2 forskjellige leire, de som liker CDS3 og det den har i seg, de øvrige som ønsker CDX2`s egenskaper.

    Uansett om vi her snakker om referansebokser, kos dere med de boksene dere har :)
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.597
    Antall liker
    179
    Sted
    Trondheim
    nilsen64: 250.2 på vei! Da har du noe å glede deg til :)
    Jeg er svært fornøyd med min.
    Jeg forstår hva du menar med med fraim/mana only for ref. serien, men
    litt drøy er denne teorien.
     

    inc

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.06.2006
    Innlegg
    110
    Antall liker
    11
    Hei alle naimister og andre . (Prøver på nytt :))

    I et oppsett bestående av naim cd5i og nait5i (italic) hvilke høytalere mener dere er en god match ?
    Anlegget står i en vanlig stue på 27 kvm . Spiller mest musikk ala blues , pop ,jazz o.l .
    Pristaket er vel på rundt 12 tusen kr max .
    Gjerne et forslag på stativhøytalere og på gulvstående høytalere .
    På forhånd takk .
     

    Carter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    inc skrev:
    Hei alle naimister og andre . (Prøver på nytt :))

    I et oppsett bestående av naim cd5i og nait5i (italic) hvilke høytalere mener dere er en god match ?
    Anlegget står i en vanlig stue på 27 kvm . Spiller mest musikk ala blues , pop ,jazz o.l .
    Pristaket er vel på rundt 12 tusen kr max .
    Gjerne et forslag på stativhøytalere og på gulvstående høytalere .
    På forhånd takk .
    Fikk i januar et tilbud på 7500,- for et demo-sett Neat Motive 2 i eik fra importør (veil 12-13k), med mulighet til å prøve hjemme først (bor i Oslo, og dette var forøvrig første gang jeg tok kontakt med importøren). Disse skal iflg flere solide kilder være en topp match med Naim, men har ikke hørt dem selv. Du kan jo ta kontakt og høre om de har dem (til den prisen) enda?

    http://www.base-technology.no/neat.html

    http://www.neat.co.uk/p_pages/motivetwo.php

    http://whathifi.com/Review/Neat-Motive-2/
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    Ville også ha sjekket ut Neat Motive 2. Angående stativhøyttaler så har Neat Motive 3 fått veldig gode omtaler. begge er i prisklasse passende din elektronikk. Motive 2 er knøttsmå gulvstående.

    Naim n-sats passer visstnok også godt og er ikke avskrekkende dyre. Her kan suppleres med sub.

    Naim lanserer snart ny(e) høyttaler(e) og kanskje man bør avvente litt om man liker Naim.

    Monitor Audio lager veldig gode høyttalere. Spendor S5e og S6e passer godt til Nait, S6e har jeg sjøl eid og fikk godt resultat med nait5i (1).

    B&W er også benyttet med Naim. Du får bruke noen hundrelapper på å deponere, betale frakt osv for å prøve ut.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.311
    Antall liker
    3.796
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Brukte Monitor Audio GR eller GS10 spiller meget godt med Naim. Det kostet/koster drøye 10000,- nye. Omtrent 5000,- brukt. Uten stativer.

    Her sees dem med Epos stativer til tusenlappen:

     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    det findes fortsat en pen ibl i walnut i denmark for 4500 DDK

    :)

    og den vokse med deg til en nap 500
     

    inc

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.06.2006
    Innlegg
    110
    Antall liker
    11
    Hva er forskjellene på feks epos m12i og monitor audio gs10 , hvem gjør hva best liksom ?
    Klang , musikktyper osv.
     
    S

    smog

    Gjest
    Hei
    Har fortiden Nait5i spillende sammen med Monitor Audio GS20 og er kjempefornøyd. Vet at 5i ikke yter MA gs20 den rettferdighet de fortjener. De spiller forrykende med Supernait eller 200/202. Tror du kan få MA gs20 for 12K brukt, noe som må være et godt kjøp. Har prøvd ProAc og Epos, men måtte tilbake til MA lyden. Bare husk en god kilde, kan fort bli skarpt eller slapt med en svak cd-spiller. Men ser du har en god spiller ;)

    Mvh
    Even
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    inc skrev:
    Hva er forskjellene på feks epos m12i og monitor audio gs10 , hvem gjør hva best liksom ?
    Klang , musikktyper osv.
    Veldig enkelt; MA GS10 gjør alt mye bedre, et nivå eller to over. Imo selvsagt. En av de beste stativhøyttalerne jeg vet for 5-serie Naim opp til medium store rom. Om du liker klangen eller ei er en annen og personlig sak.

    Spendor S6e nevnes, og det er i mitt syn en glimrende gulvstående 5-serie høyttaler. S5e er ikke like egnet imo. Ikke "go crazy" med høyttalere; det betaler seg med sur svie.

    EDIT; har ikke hørt nyeste M12, men den som nettopp var den nyeste. Den var god til prisen den, og passer glimrende med Naim. Men det skulle forbause meg historisk mye om den nyeste var så mye bedre at den begynte å lukte på GS10-nivå.

    Mvh Vidar P
     

    inc

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.06.2006
    Innlegg
    110
    Antall liker
    11
    Ok , ser ut til at jeg får ta meg en tur til hifi-huset og titte på disse gs 10 erne en dag da . :)

    Vidar , er disse høytalerne lysere eller mørkere i klangen en audiovector tror du ? (generelt sett)
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Steinar O skrev:
    Naim lanserer snart ny(e) høyttaler(e) og kanskje man bør avvente litt om man liker Naim.
    Noe mer info om dette hvis du har?
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    leon, jeg hører mye forsjell på lyden når jeg setter CDX2 på fraim istedet for feks. et Ikea bord. har vel noe med at CDX2 har metal føtter.

    NAP250 kommer og jeg ender opp med ett anleg i ubalanse :D (enn så lenge).

    inc syntes jeg bør høre på fler høgtalere.
    Et rask søk på moderforumet viser at Kudos, og Neat er det mest populære akurat nu.
    Rart at så få bruker Monitor i UK!

    Er også spent på de nye Naim høgtalere, kansje noen som passer bedre i norske stuer?
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    SOEDAL skrev:
    Steinar O skrev:
    Naim lanserer snart ny(e) høyttaler(e) og kanskje man bør avvente litt om man liker Naim.
    Noe mer info om dette hvis du har?

    vent til bristolshow 20 februar...kanskje din spørsmål blir besvart ;)
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    nilsen64 skrev:
    leon, jeg hører mye forsjell på lyden når jeg setter CDX2 på fraim istedet for feks. et Ikea bord. har vel noe med at CDX2 har metal føtter.

    NAP250 kommer og jeg ender opp med ett anleg i ubalanse :D (enn så lenge).

    inc syntes jeg bør høre på fler høgtalere.
    Et rask søk på moderforumet viser at Kudos, og Neat er det mest populære akurat nu.
    Rart at så få bruker Monitor i UK!

    Er også spent på de nye Naim høgtalere, kansje noen som passer bedre i norske stuer?

    alle naim cd player har metalføtter...cds2 og cds3 i alefal..cdx og cdi også...

    hos meg var fraim en av de største updates...
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    inc skrev:
    Hva er forskjellene på feks epos m12i og monitor audio gs10 , hvem gjør hva best liksom ?
    Klang , musikktyper osv.
    Veldig enkelt; MA GS10 gjør alt mye bedre, et nivå eller to over. Imo selvsagt. En av de beste stativhøyttalerne jeg vet for 5-serie Naim opp til medium store rom. Om du liker klangen eller ei er en annen og personlig sak.

    Mvh Vidar P
    Men hvilken MA til 202/200 - IYO?
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    balthar skrev:
    alle naim cd player har metalføtter...cds2 og cds3 i alefal..cdx og cdi også...

    hos meg var fraim en av de største updates...
    cd5(i) har ikke metalføtter.

    ja, som jeg har sagt, skal man få ut det beste av Naim ref serie kreves Naim Fraim el Mana. :eek:
     

    Carter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Ikke CD5x heller (eller de andre x-komponentene). Har metallføtter, altså.
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    Steinar O skrev:
    Uansett om vi her snakker om referansebokser, kos dere med de boksene dere har :)
    ja men det gjør vi jo alle som har NAIM, og ikke glem å kjøpe musikk.

    ;)
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.311
    Antall liker
    3.796
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    nilsen64 skrev:
    ja, som jeg har sagt, skal man få ut det beste av Naim ref serie kreves Naim Fraim el Mana. :eek:
    Jeg regner med at du har prøvd Hutter, Isoblue eller Finite Elemente. For hvis ikke, holder ikke påstanden din vann.
    Mana er forrsten ikke så lett å få tak i, da de la ned driften for noen år siden.
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Er det noen andre rack som er bra sammen med naim,og som koster lite?

    Her hos meg er det levende tregulv som nesten svikter av vekten av mine høyttalere,stereoen er satt på en ikea benk men bruker eikeplater under komponentene med dempeputer under der igjen...
    Er svært skeptisk til å sette komponentene rett på ikea`n da den vibrerer ganske mye under høy spilling.

    Driver og skal flytte litt på platespilleren snart og lurer derfor på om det finnes en billig og god løsning som er maks 2 komponenter i bredden?
    Og er metallrack egentlig brukbare på tregulv? Eller burde jeg satse på høy vekt og stor masse med demping?

    Mvh
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.597
    Antall liker
    179
    Sted
    Trondheim
    nilsen64; Tviler på at ubalansen blir noe større med 250.2 enn med 150
    i ditt system. Når begynner jakten på 282 :)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Her hos meg er det levende tregulv som nesten svikter av vekten av mine høyttalere,stereoen er satt på en ikea benk men bruker eikeplater under komponentene med dempeputer under der igjen...
    Er svært skeptisk til å sette komponentene rett på ikea`n da den vibrerer ganske mye under høy spilling.
    jeg har prøvd dempeputer under cd spilleren, og det fungerte ikke minnes jeg. Ikea er det beste jeg har prøvd. Jeg har både Lack plater og en annen form for mdf nå med bestå serien fra Ikea. Jeg har iallefall ikke noe å utsette på kvaliteten...
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    leon skrev:
    nilsen64; Tviler på at ubalansen blir noe større med 250.2 enn med 150
    i ditt system. Når begynner jakten på 282 :)
    202/250 er ubalansert hvis en leser naims anbef. system.
    Skal ha 282 en eller annen gang. ;)

    Alshus, Hutter og Isoblu er ikke til salgs i norge, men mana dukker av og til opp som brugt.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.311
    Antall liker
    3.796
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Er klar over at de ikke selges i Norge, men det er enkelt å importere. Naim brukte Hutter tidligere, så det kan ikke være så ille.
    Har kun sett et Mana produkt på brukten i Norge de siste årene, og det står i stua mi.


    Uansett, å komme med slike "verdensbeste" utbasuneringer, funker ikke i min verden.




    En drøss olivenprodukter ble satt opp. Alshus "feiret" med chilimarinerte grønne oliven og en Pilsener Urquell.

     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    verdens beste har jeg vel aldri sagt om Fraim, men det hevet over all tvil at Naim har utviglet Fraim for å funke best med Naim, særlig ref.serien.
    At de brugte Hutter tidligere, viser bare (kansje) at Naim ikke var fornøyd med det og vill lage noe som var enda bedre.
    Ser man Fraim nøie efter i sømmene, ser man et rack som er full av kreative løsninger for og holde all slags vibrasjoner på avstand.
    OG så ser det aldeles praktfull ut, mens Hutter er pig ugly. :-X
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    er hutter så ugly ? tror det er ren smaksakk..jeg synst fraim ser bare fint i helt sort ut..og mange synst at fraim i helt sort ser kjedelig ut... ::)
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det der tror jeg er en 282. Derav HiCap og Napsc, dessuten har vel (såvidt jeg husker) 282 disse noe rundere mykere knappene, har ikke 252 noe flatere knapper tro? Iallefall har 552 det.. kanskje jeg blander de sammen.

    Mvh Vidar P
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    toriamos skrev:
    Vidar P skrev:
    inc skrev:
    Hva er forskjellene på feks epos m12i og monitor audio gs10 , hvem gjør hva best liksom ?
    Klang , musikktyper osv.
    Veldig enkelt; MA GS10 gjør alt mye bedre, et nivå eller to over. Imo selvsagt. En av de beste stativhøyttalerne jeg vet for 5-serie Naim opp til medium store rom. Om du liker klangen eller ei er en annen og personlig sak.

    Mvh Vidar P
    Men hvilken MA til 202/200 - IYO?
    C`mon... - everybody?
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    Det der er en 282, Costello fra Midt Norge. :)

    Det ble nevnt at Naim lanserer ny høyttalerkabel.....det skal ikke medføre riktighet. Utover det så går nok vi Naim brukere en spennende tid i møte. ;)

    CD5X er en kraftig og vel så riktig oppgradering for 5i eiere enn f. eks nye høyttalere. Virker som når man har en Cd spiller så har man en, uten tanke på balanse eller vekt på kilden. Gitt at man skal ha en slik digital kilde selvsagt.

    Videre. Tror ikke jeg vil se på Fraim som en oppgradering, med mindre kjeden er iorden. Mao, få synergien på plass, før man kjøper Fraim. Nå sier ikke jeg at jeg har gjort alt riktig, men har kanskje erfaringen, god eller dårlig.

    Kjenner ikke flere MA høyttalere enn PL300 og Studio 20Se (i liten grad) så kan ikke hjelpe. Et forsterkersett i 40K + klassen som du har, fordrer kanskje en ht i samme klassen. Hva med brukte PL100?
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.311
    Antall liker
    3.796
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    nilsen64 skrev:
    verdens beste har jeg vel aldri sagt om Fraim, men det hevet over all tvil at Naim har utviglet Fraim for å funke best med Naim, særlig ref.serien.
    At de brugte Hutter tidligere, viser bare (kansje) at Naim ikke var fornøyd med det og vill lage noe som var enda bedre.
    Ser man Fraim nøie efter i sømmene, ser man et rack som er full av kreative løsninger for og holde all slags vibrasjoner på avstand.
    OG så ser det aldeles praktfull ut, mens Hutter er pig ugly. :-X
    Fraim er sikkert kjempebra det, og om noen år har jeg sikkert komplett rack jeg også. (?)

    Men det er det at om det ikke står Naim på produktet, så er det ikke like godt som Naim, og det liker jeg ikke. Dagen før Naim lanserte sin første separate kabel, var det Hi-Line?. så var ikke kabler viktig i et Naim anlegg. Over natta ble det det. Hvorfor?

    Utviklingskostnadene for Fraim var kanskje høye. Har lest tidligere at de prøvde alle mulige materialer før de havnet på glass i en viss tykkelse. Det koster sikkert endel, men jeg tror nok at de tjener gode penger på Fraim. Det er et ganske så dyrt produkt.

    Utseende er individuelt. En audiofil kompis synes Naim-produkter er stygt. Jeg liker utseendet. Kanskje ikke vakkert, men "fint".
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Enig Alshus, Fraim ser gjennomarbeidet ut etc men det er grenser for hvor mye man kan ta for glassplater, pent utskjærte platestykker og veldreide føtter. En habil diy'er hadde glatt fikset dette til en brøkdel. Anklagen da hadde nok blitt at det ikke er lagt nok mumbo-jumbo i de dreide føttene og for lite soting i glassene eller noe slikt.... ;D


    ....ja jeg er litt misunnelig ;)
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    C. Alshus skrev:
    Utviklingskostnadene for Fraim var kanskje høye. Har lest tidligere at de prøvde alle mulige materialer før de havnet på glass i en viss tykkelse. Det koster sikkert endel, men jeg tror nok at de tjener gode penger på Fraim. Det er et ganske så dyrt produkt.
    Siden Naimanlegg gjerne består av et bemerkelsesverdig stort antall bokser er det jo ganske smart trekk av dem å være i rackbransjen.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    http://www.naim-audio.com/products/uniti.html

    Ser ut som Naim dessverre har laget nok en boks for sekstiåringer som vil glede seg over "datarevolusjonen" innen hi-fi uten å måtte sette seg inn i hvordan ting fungerer. Regner med at de lager slike ting for å kapre markedsandeler fra NAD, Arcam o.l. og deres alt-i-ett bokser. Folk vil ha en standalone DAC eller en sak à la Linns DS, og så kommer denne. Überlol.

    Trodde seriøst dette var en spøk når jeg så den og leste teksten.

    (alt over med forbehold om at dette faktisk skulle vise seg å være en spøk)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn