toriamos tester Hi line og Hi cap....
.. Det var i alle fall tanken, men jeg er ingen tester har jeg funnet ut. Synes jevnt over at forskjellen er små, vanskelig å sette ord på og lite signifikante - i det inntrykket gjerne forandret seg noe fra innspilling til innspilling.
Men NOE sitter en igjen med:
Først ut er Hi cap som ble koblet til ganske så kjapt etter å ha kommet i hus. Siden jeg ikke aner om denne PSUen trenger mye oppvarming før den når steady state, tok jeg i alle fall høyde for muligheten.
Med Hi cap svulmet lydbildet opp og ble fyldigere. Nesten litt loddent. Samtidig ble framførelsen tregere, som om utøverne mistet noe av motivasjonen. Hvert enkelt instrument ble litt dårligere definert i lydbildet, "omrisset" av instrumentet ble dårligere tegnet.
Jeg mistenker høyttalerene for å være, i alle fall, medskyldige. Dynaudio Focus 140 blir muligens litt for varme og runde, og kan ta noe av spretten ut av Naim - MED Hi cap.
Per i dag fungerer ikke Hi cap i mitt anlegg - rett og slett. Det blir litt som å bytt bil fra Fiat Panda til Merceds. Mercedes er muligens bedre, en helt annen klasse - men er noe sedat, tyngere på styringen og passer best til gamle gubber. Mer moro med en Panda...
Det som likevel ble kroken på døra var at med Hi cap så opplevde jeg musikken mindre engasjerende - jeg fikk rett og slett mindre lyst til å høre på musikk.
Hi line:
Temmelig påkostet signalkabel fra Naim.. Eller "påkostet"? Aner ikke hva produksjonskostnadene ligger på, men det er vel ingenting ved de fysiske atributtene som indikerer en prislapp på 5 800.-? Andre får arrestere meg her.
Forøvrig bør ikke utseende spille noen rolle om lyden forbedres tilsvarende prislappen - noe som er en subjektiv vurdering og derfor varierer fra person til person, og lommebok til lommebok.
Hjemme hos meg synes jeg IKKE Hi line er verdt pengene. I dag.
Naim har forlatt låseringene og en plugger pluggene rett inn - enkelt og liketil.
Lyden? Tja, nei -si det... Her kommer nok kildevariabelen inn og forstyrrer inntrykket kanskje. Jeg har valgt (enn så lenge) å bruke CD5X istedet for CDX2 som er Naims anbefaling til 202/200. Anlegget er således ikke helt i balanse, jamfør Naims anbefalinger.
Hos meg blir inntrykket at Hi line renser opp i lydbildet. Det kommer mer luft til. En får mer utstrakthet i toppen. Om jeg hører flere detaljer er jeg usikker på, det er i alle fall ikke hovedinntrykket. På den negative siden føler jeg at Hi line tilfører lyden litt "hardhet." Noen i rommet mente lyden ble mer "blikkboks", men det er ikke mine ord.
Hos meg spiller det mer musikk med en trist og grå gammel-Snaic. Vil likevel være interessert i å forsøke Hi line om det kommer en CDX2 i hus.
Hi cap i dag er heller ikke noe jeg vil prioritere. Ved bytte av høyttalere til, for eksempel Monitor Audio, vil nok saken stille seg annerledes.
Dette var mine inntrykk - takk til Stover for velvillig utlåning av boks og snøre. Hadde håpet på et annet resultat, og er egentlig skuffet over at Hi cap og Hi line ikke gjorde mer for meg. På den positive siden slipper eg nå å bruke penger på noe som ikke gir meg en bedre opplevelse av musikken.
Har inntrykk av at "alle" mener at Hi cap er et must. Mulig - men lytt FØR du kjøper.