Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K

    Kaarelars

    Gjest
    balthar skrev:
    oh i had so much fun with the aluminum pads :X
    Det tror jeg på ;)

    I den evigvarende SBL-sagaen min, her er det feil lengde til diskanten fra det ene delefilteret.
    1cm for kort og håpløst når det er så små marginer. Umulig å sette dem opp 100%.


     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Brian; Naim effektforsterkere kan ikke oppgraderes ved å bytte psu'er til de, og de kan ikke brukes med eksterne Cap psu'ene.

    Mvh Vidar P
     

    Brian7500

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    4
    Vidar P skrev:
    Brian; Naim effektforsterkere kan ikke oppgraderes ved å bytte psu'er til de, og de kan ikke brukes med eksterne Cap psu'ene.

    Mvh Vidar P
    Okay. Men lyder forforstærken bedre hvis den drives af en Flat-Cap end hvis den drives af effektforstærkeren?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er det som er hele meningen iallefall, og de aller fleste synes jo det.

    Mvh Vidar P
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    Behøver hjelp fort!

    fikk naca5 idag, men det ingen beskriving av hva som er + og - på disse naimpluggene og ingen forklaring var lagt med i pakka.

    sente en mail til Peter, men han har sikert stengt sjappa si nu!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    På kabelen; du kjenner at en av lederne har en langsgående profil/list, mens den andre ikke har det. Hva angår pluggene så er det jo selvforklarende; den pinnen som kommer mot rød når du setter pluggen inn i sine respektive hull er jo pluss..

    Mvh Vidar P
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    Vidar P skrev:
    På kabelen; du kjenner at en av lederne har en langsgående profil/list, mens den andre ikke har det. Hva angår pluggene så er det jo selvforklarende; den pinnen som kommer mot rød når du setter pluggen inn i sine respektive hull er jo pluss..

    Mvh Vidar P
    ja, jeg forstod den, Vidar. ser ut at profilen er på +sida. og resten er logisk.

    takk skal du ha!

    er det lang innsp.tid på naca5?
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Teddy Pardo introduserer straks teddyxps! Har bestilt en allerede samt at en teddycap med napsc-uttak er på vei.

    ....og ja, naca5 funker kjempefint her også selv om jeg ikke har optimale lengder... :D
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Er det noen som har testet denne teddyxps? Hvorfor ikke Naim Xps?

    hifiguru skrev:
    Teddy Pardo introduserer straks teddyxps! Har bestilt en allerede samt at en teddycap med napsc-uttak er på vei.

    ....og ja, naca5 funker kjempefint her også selv om jeg ikke har optimale lengder... :D
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    teddyxps er ikke helt ferdig utviklet, blir introdusert om noen få uker. Har søkt etter Naim xps men ikke fått no treff, kjøper Teddy sin jeg ;D
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Brian7500 skrev:
    Jeg skrev for en tid tilbage et indlæg om at jeg overvejer at anskaffe mig et Naim setup som skulle bestå af en Nait XS og en CD5x.

    Det gør jeg sådan set stadig. Men jeg er kommet til at tænke på om det delte forstærkersæt NAC 122x og NAP 150x er et bedre valg end Nait XS.

    Merprisen for det delte sæt er DKR. 5000. For man valuta for de ekstra kroner?

    Jeg skrev også at jeg tænkte på at bruge en Flat-Cap 2x og spurgte om den kan kan anvendes som ekstern PSU til både forstærker og cd-afspiller. Dette har jeg siden fået bekræftet at den kan.

    Men nu er mit spørgsmål: Hvis jeg vælger det delte forstærkersæt. Kan jeg så bruge Flat-Cap 2x til både forforstærker, effekttrin og cd-afspiller?
    Hei, Brian. Jeg tror du får en veldig bra kombinasjon, uansett hva du gjør. Det er bra at du satser på både cd-spiller og forsterker fra Naim med en gang, og i en kombinasjon som gir balanse. Jeg brukte en del tid på å komme dit. ;)

    Det er vel ikke så mange som har erfaring med Nait xs enda. Disse kombinasjonene er kanskje tilgjengelige hos forhandlerne, slik at du kan prøve selv?

    Et alternativ til flatcap er å investere i hi-line. Jeg tror det er verdt å teste ut alternativene før man bestemmer seg. Jeg er usikker på hva som gir best valuta for pengene. Jeg har veldig positiv erfaring med hi-line.

    hva slags høyytalere bruker du?
     

    Reima

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    0
    Er det slik at en kabel (hi-line) skal gi bedre valuta for pengene enn en strømforsyning (flatcap 2x) nå?

    Det er i så fall nye toner fra Naim..
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Reima skrev:
    Er det slik at en kabel (hi-line) skal gi bedre valuta for pengene enn en strømforsyning (flatcap 2x) nå?

    Det er i så fall nye toner fra Naim..
    Det var ingen offesiell uttalelse fra produsenten :) Bare meg. Basert på egne erfaringer, men med spørsmålstegn bak. Et tips om å prøve begge alternativene selv.
     

    Brian7500

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    4
    bruce skrev:
    Brian7500 skrev:
    Jeg skrev for en tid tilbage et indlæg om at jeg overvejer at anskaffe mig et Naim setup som skulle bestå af en Nait XS og en CD5x.

    Det gør jeg sådan set stadig. Men jeg er kommet til at tænke på om det delte forstærkersæt NAC 122x og NAP 150x er et bedre valg end Nait XS.

    Merprisen for det delte sæt er DKR. 5000. For man valuta for de ekstra kroner?

    Jeg skrev også at jeg tænkte på at bruge en Flat-Cap 2x og spurgte om den kan kan anvendes som ekstern PSU til både forstærker og cd-afspiller. Dette har jeg siden fået bekræftet at den kan.

    Men nu er mit spørgsmål: Hvis jeg vælger det delte forstærkersæt. Kan jeg så bruge Flat-Cap 2x til både forforstærker, effekttrin og cd-afspiller?
    Hei, Brian. Jeg tror du får en veldig bra kombinasjon, uansett hva du gjør. Det er bra at du satser på både cd-spiller og forsterker fra Naim med en gang, og i en kombinasjon som gir balanse. Jeg brukte en del tid på å komme dit. ;)

    Det er vel ikke så mange som har erfaring med Nait xs enda. Disse kombinasjonene er kanskje tilgjengelige hos forhandlerne, slik at du kan prøve selv?

    Et alternativ til flatcap er å investere i hi-line. Jeg tror det er verdt å teste ut alternativene før man bestemmer seg. Jeg er usikker på hva som gir best valuta for pengene. Jeg har veldig positiv erfaring med hi-line.

    hva slags høyytalere bruker du?
    Jeg har et sæt Focal 816v lige nu. Men de skal ikke nødvendigvis blive stående.

    Hvad spiller godt med Naim?

    Jeg er dybt forvirret over Naims kabler og hvor man kan bruge hvad.

    Kan nogen hjælpe med det?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Brian; ikke la deg forvirre. Det er kjempeenkelt. Kjøper du Naim kilde og forsterker, så sender de med alle kabler du trenger utenom høyttalerkabler. Så enkelt er det.

    Om du trenger noe ekstra, til f.eks en FC2x, så står det klart og tydelig i bruksanvisningen på hjemmesiden. Se f.eks Connections Guide der. Det er virkelig kjempeenkelt.

    Mvh Vidar P
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    bruce skrev:
    Reima skrev:
    Er det slik at en kabel (hi-line) skal gi bedre valuta for pengene enn en strømforsyning (flatcap 2x) nå?

    Det er i så fall nye toner fra Naim..
    Det var ingen offesiell uttalelse fra produsenten :) Bare meg. Basert på egne erfaringer, men med spørsmålstegn bak. Et tips om å prøve begge alternativene selv.
    Naim sier vel at kvaliteten på kilde er bestemmende for sluttresultatet. Slikt sett burde strømforsyning til kilde prioriteres før kabel fra kilde. Om en velger å oppgradere med Hi-line til en CD5X framfor en Flatcap, blir jeg noe forundret over prioriteringen. Kabler til slutt - alltid.
     

    Brian7500

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    4
    Vidar P skrev:
    Brian; ikke la deg forvirre. Det er kjempeenkelt. Kjøper du Naim kilde og forsterker, så sender de med alle kabler du trenger utenom høyttalerkabler. Så enkelt er det.

    Om du trenger noe ekstra, til f.eks en FC2x, så står det klart og tydelig i bruksanvisningen på hjemmesiden. Se f.eks Connections Guide der. Det er virkelig kjempeenkelt.

    Mvh Vidar P
    Det lyder sådan ja.

    Men hvad så med de Snaic, Burndy og Hi-Line kabler man kan købe separat.

    Hvad skal de så bruges til?
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Egentlig enig med deg, toriamos. Men, kildesignal er kildesignal helt til inngangen på forsterkeren, mao. er signalkabelen en del av kilden. Derfor er det heller ikke unaturlig å tenke på kabelen i denne sammenheng. Av egen erfaring har jeg hatt mye hell med å bytte original ic.
    Men ja: god strøm gir gode betingelser for kilden, så det er stedet å starte. Deretter tenke nedstrøms som alltid, inkl signalkabel, imo.

    toriamos skrev:
    Naim sier vel at kvaliteten på kilde er bestemmende for sluttresultatet. Slikt sett burde strømforsyning til kilde prioriteres før kabel fra kilde. Om en velger å oppgradere med Hi-line til en CD5X framfor en Flatcap, blir jeg noe forundret over prioriteringen. Kabler til slutt - alltid.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Snaic følger som regel med som standard ic. Burndy er til xps, Hi-Line er en ic.

    Brian7500 skrev:
    Vidar P skrev:
    Brian; ikke la deg forvirre. Det er kjempeenkelt. Kjøper du Naim kilde og forsterker, så sender de med alle kabler du trenger utenom høyttalerkabler. Så enkelt er det.

    Om du trenger noe ekstra, til f.eks en FC2x, så står det klart og tydelig i bruksanvisningen på hjemmesiden. Se f.eks Connections Guide der. Det er virkelig kjempeenkelt.

    Mvh Vidar P
    Det lyder sådan ja.

    Men hvad så med de Snaic, Burndy og Hi-Line kabler man kan købe separat.

    Hvad skal de så bruges til?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du skal ikke ha noen Burndy, det er en stor og dyr psu-kabel til de store psu'ene i Reference-serien. Snaic får du med preamp eller FC2x psu kanskje? Andre kan vel svare på hva som følger med hvor. Det er jo en signal/psu-kabel. I prinsipp får du med det du trenger når du handler.

    HiLine er en ren signalkabel, som du kan bruke istedet for den medfølgende standard DIN-DIN signalkabelen fra en kilde til en pre, som hvilken som helst annen signalkabel, om du vil betale ekstra for den.

    Mvh Vidar P
     

    Brian7500

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    4

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    hifiguru skrev:
    teddyxps er ikke helt ferdig utviklet, blir introdusert om noen få uker. Har søkt etter Naim xps men ikke fått no treff, kjøper Teddy sin jeg ;D
    Fikk ny melding fra Teddy, teddyxps kommer til å ligge på 1000-1200 usd + frakt (25usd minnes jeg). Kan dette bli et virkelig vfm-produkt for oss som sitter på eldre, bruktinnkjøpte, underprisede CDX'er? ::)

    edit: xps2 koster 45.000,- hos kontrapunkt
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Brian7500 skrev:
    Vidar P skrev:
    Steinar O skrev:
    Se der ja; Snaic5 følger med FC. Snaic4 følger med 150x til å bruke dersom man ikke velger FC.
    Man trenger med andre ord ikke tenke på annet enn høyttalerkabel. Det er virkelig enkelt.

    Mvh Vidar P
    Ja det var informativt.

    Et sidste spørgsmål i den forbindelse:

    Hvad bruger man så Hi-Line til?
    hi-line er erstatning for snaic, men av høyere kvalitet.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Neida. HiLine er en ren signalkabel.

    Brian; jeg skrev det da visserlig over;

    Vidar P skrev:
    HiLine er en ren signalkabel, som du kan bruke istedet for den medfølgende standard DIN-DIN signalkabelen fra en kilde til en pre, som hvilken som helst annen signalkabel, om du vil betale ekstra for den.

    Mvh Vidar P
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    Brian:

    Hiline er ingen erstatting for snaic! Men som Vidar sier; en signalkabel mellom CD-spiller og (for)forsterker. Gør underverker for CDX(2). ;D

    NaCa5 (høgtalerkabel, alså) spiller nå aldeles himmelsk!!
    Men så er den loddet av selveste DR.Peter i UK. ;)
    tok en to tre timer å spille dem inn.

    UT med wireworld !
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.311
    Antall liker
    3.796
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    nilsen64 skrev:
    Men så er den loddet av selveste DR.Peter i UK.
    Hvorfor er du så opphengt i dette?
    Å lodde er ikke så vanskelig.

    (Jeg ser smilien)
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.311
    Antall liker
    3.796
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Svein.

    Har du kontakten butikken der du kjøpte delefiltrene til SBL angående for korte eksternkabler?
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Unnskyld min uvitenhet, men hva er egentlig bakgrunnen for denne dr.-tittelen til Peter? Er det en ærestittel, eller har han akademisk bakgrunn?
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.813
    Antall liker
    404
    Torget vurderinger
    3
    Bach_Man skrev:
    Unnskyld min uvitenhet, men hva er egentlig bakgrunnen for denne dr.-tittelen til Peter? Er det en ærestittel, eller har han akademisk bakgrunn?
    Peter studerte biologi, men har ingen doktorgrad. Han er vel opptatt av symbiose siden sjappa hans heter Cymbiosis. Forøvrig synes jeg det er et kult navn på en hifi sjappe, symbiose bør jo være høyaktuelt i den bransjen.

    Doktor-tittelen er det vel noen på naim-forum som kom opp med siden han stadig reiser rundt å optimaliserer (kurerer) Naim- og Linn-utstyr.

    FZ
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    C. Alshus skrev:
    Har du kontakten butikken der du kjøpte delefiltrene til SBL angående for korte eksternkabler?
    Ja,
    fikk svar i dag etter å ha sendt bilder. Butikken var overrasket over at Naim gjorde feil og holdt litt inne før de svarte på den første eposten. Sendte bilder i går kveld og nå kommer det nye delefiltre ekspress.
    Har tatt i bruk de gamle igjen og sendt de andre i retur og for en nedtur.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.311
    Antall liker
    3.796
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Exellent service.

    Får vel nesten sende en mail til UHES og spørre. Men kjenner jeg meg selv rett, skjer det vel ingenting før utpå høsten.
     

    Carter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    Steinar O skrev:
    Se der ja; Snaic5 følger med FC. Snaic4 følger med 150x til å bruke dersom man ikke velger FC.
    Man trenger med andre ord ikke tenke på annet enn høyttalerkabel. Det er virkelig enkelt.

    Mvh Vidar P
    Brian; det følger én Snaic5 med FC2x. Så om du skal bruke den med to apparater samtidig, f.eks. CD5x og Nait XS eller 122x som du snakket om, må du kjøpe en Snaic5 i tillegg. Koster 1200 NOK her i Norge.
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    hifiguru skrev:
    Brian7500 skrev:
    Vidar P skrev:
    Steinar O skrev:
    Se der ja; Snaic5 følger med FC. Snaic4 følger med 150x til å bruke dersom man ikke velger FC.
    Man trenger med andre ord ikke tenke på annet enn høyttalerkabel. Det er virkelig enkelt.

    Mvh Vidar P
    Ja det var informativt.

    Et sidste spørgsmål i den forbindelse:

    Hvad bruger man så Hi-Line til?
    hi-line er erstatning for snaic, men av høyere kvalitet.

    du må forteller, hvordan teddy lyder hos deg...i think an other company then naim is always waking a bit sceptism in our thread...but if it functions it would be great to save space for all the boxes. a teddycap which replaces 3 other boxes is a nice idea...a phonosophie powercontrol can supply up to 3 sources at the same time with a bigger transformer then a hicap ( of course the quality will be shared among the attached sources ). the quality of the transformer is also known to be better then a naim hicap. on the other site it is also more expensive...and its red and the logo doesn´t look so sexy then naim s ;)
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Carter skrev:
    Vidar P skrev:
    Steinar O skrev:
    Se der ja; Snaic5 følger med FC. Snaic4 følger med 150x til å bruke dersom man ikke velger FC.
    Man trenger med andre ord ikke tenke på annet enn høyttalerkabel. Det er virkelig enkelt.

    Mvh Vidar P
    Brian; det følger én Snaic5 med FC2x. Så om du skal bruke den med to apparater samtidig, f.eks. CD5x og Nait XS eller 122x som du snakket om, må du kjøpe en Snaic5 i tillegg. Koster 1200 NOK her i Norge.
    Carter: Ser du har Guru. Er du fornøyd?
     

    Carter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Kremt, jeg venter fortsatt - en måned etter... Men Guru-sjef Erik Ring og partner skal etter planen komme hjem til meg og sette opp til uka (de skal visst på en demo-runde hos noen Oslo-forhandlere). Får stativer og dempematriale som plaster på såret :). Spent nå.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn