Noen ord om mine erfaringer med Naim da det tydeligvis er flere/ mange som er innom denne tråden.
Gjør oppmerksom på at dette er mine synspunkter og erfaringer og de trenger ikke å sammenfalle med andres. Jeg er også åpen for at noen protesterer, ikke noe problem. Det jeg har kommentert tidligere er gjentagende negativitet om og rundt Naim som konsept. Det synes jeg ødelegger mer enn det er opplysende.
Jeg er ikke på noen måte noen besserwisser eller guru innen merket Naim. Kun litt over normalt interessert kanskje. Kjøpte mitt første Naim komponent i slutten av 2005. Siden har jeg ikke sett meg tilbake, bare sideveis...mange ganger.
Med teknisk yrkesbakgrunn er det tekniske ved boksene fasinerende, men musikkpresentasjon er viktigere enn noen gang.
Hva skiller Naim fra alt annet jeg har prøvd? For meg, kort fortalt, der mange andre produsenter som jeg har prøvd presenterer musikken som adskilte elementer, lite "samhandling" mellom instrumenter, samler Naim dem sammen til et fellesskap som blir musikkpresentasjon. Man får ett fokus. På den måten kommuniserer musikken mer direkte med lytteren, ikke via effekter eller enkeltelementer...IMO.
Naim stopper ikke nødvendigvis oppgraderingssyken. Den pesten befinner seg inne i hver enkelt lytter eller bruker. Det Naim hjelper til med i så måte, er at om man følger de linjer Naim har satt mht hva som passer sammen osv, synergi, kan en lettere bestemme seg for å stoppe opp, fordi man selv på et svært lavt nivå kan finne musikalsk synergi. Her snakker jeg om entry level nivå.
Om man lar seg hengi til større og tyngre bokser eller mer raffinerte kretser får man KANSKJE mer musikk. Det igjen avhenger av om man har fulgt "spillereglene". Dvs, det finnes sikkert flere gode løsninger på å få Naim til å spille musikk, men jeg kjenner dem ikke gjennom min erfaring.
Jeg har prøvd og eid mange Naimoppsett. Det gir meg ingen forutsetning for å uttale meg bastant fordi mitt fokus og forutsetninger har ikke alltid vært som nå og jeg har ikke helt visst hva som er hva. Allikevel vil jeg påstå at ved hjelp av eierskap, prøving/ bytting har bygget opp et visst inntrykk av hva som er hva.
En oppgradering trenger ikke nødvendigvis være en oppgradering, av 2 årsaker.
1. Man har sin subjektive smak eller preferanse som ikke trenger å sammenfalle med andres.
2. Man har ikke balanse i systemet og denne ubalansen kamuflerer oppgraderingens potensiale. Av den grunn er det viktig å vite hva man gjør, ihvertfall om man vil gjøre riktig første gang.
Rommet er av avgjørende betydning. Det er jammen meg en kunst og en hel jobb å tune inn et rom.
Samme med plassering, særlig av høyttalere.
Disse må ikke undervurderes!!
Jeg har sjøl vært igjennom mange opp- og nedgraderinger og man kan jo lure på hvorfor?
Oppgraderer fordi Naim er et utrolig spennende konsept og fordi musikk og hifi har vært og er min
hobby.
Nedgraderer fordi hifi ikke er viktig i det hele tatt. Satt i nesten hvilken som helst menneskelig sammenheng så vil hifi tape. Når jeg har solgt unna er det fordi jeg er for gammel til å leke med bokser og at pengene, men særlig fokuset kan brukes på andre områder.
Viktigst av alt, jeg sysler med andre ting i livet som gjør at hifi blir for ingenting å regne.
Hver enkelt, sin løsning, min er å få "satt" et musikkanlegg og fokusere på å kjøpe, men særlig å spille musikk og kose seg med det. Det er jo så vidunderlig å sette på ei skive med klassisk musikk, lene seg tilbake med kaffekoppen og nyte.....
Balanse eller suggested systems:
Om man treffer her så har man musikkanlegg i mange år. Det kan være lurt å underkaste seg noen av de reglene som finnes. Vil man ha rett eller vil man ha et musikkanlegg?
Når man føler det er mer krefter som skal til for å drive høyttalere, kan det kanskje være ubalanse i systemet. Har man den høyttaleren man skal leve med fremover? Hvilken NAP/ Nait må til for at det skal bli balanse, med vekt på nedstrøms tankeprinsipp (kilde først).
Å oppgradere cdp eller pre. eller psu, kan ofte gi følelsen av mer kraft og energi.
En kommentar til test av HDX i siste Fidelity. Har sagt det før og har innsett at Naim er spesielt, men å gå i samme fella gang på gang...HDX burde vært testet mot Naim effekt og passende høyttalere. Jeg TROR HDX hadde oppført seg annerledes da.
Å holde seg til "referanse" høyttalere, forsterkere, kilder fordi det er "beste vi har hørt" i en gitt setting og deretter teste andre enkeltkomponenter og tro at alt passer inn og finner balanse :-\
Til slutt.
Å kjøpe en komponent er som å kjøpe ny bil. Gøy i forkant og rett etterpå, deretter må man ha mer for å opprettholde følelsen.
Å lytte til musikk gjennom et balansert musikkanlegg, uavhengig av pris egentlig, gir en opplevelse som også er temporær, men man kan da trykke på play og oppleve den igjen..og igjen..og igjen...eller bytte plate....
....eller kjøpe en plate til en billig penge så ofte man trenger eller har råd til.....og musikkanlegget bare står der.
Håper det er til nytte for noen og til irritasjon for....ingen
alt skrevet i beste mening uten å ville støte noen.