Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Steinar O

Gjest
    BanjoArrne skrev:
    Steinar O:At Naim fokuserer annerledes enn mine lytteropplevelser,hva legger du i det?Hvordan fokuserer Naim?

Hvordan innfallsvinkel bør jeg så ha? :-\

Dette er velmenende...lytte til musikken, ikke til hifisaker....
    Noe har bass, noe har luft osv, men totalt sett må det gi deg en musikkopplevelse....som du har lyst til å oppleve igjen.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Steinar O skrev:
    BanjoArrne skrev:
    Steinar O:At Naim fokuserer annerledes enn mine lytteropplevelser,hva legger du i det?Hvordan fokuserer Naim?

Hvordan innfallsvinkel bør jeg så ha? :-\

Dette er velmenende...lytte til musikken, ikke til hifisaker....
    Noe har bass, noe har luft osv, men totalt sett må det gi deg en musikkopplevelse....som du har lyst til å oppleve igjen.
    Skjønner at det er velmenende :) Og for at man skal kunne lytte til musikken og nyte den så skal man jo også slippe og være kritisk til det som formidles,og bare høre på musikken ikke anlegget.Det er det jeg søker. Mangler musikken f.eks luft så merker man det enten man vil det eller ikke.Dette vil jeg jo tro gjelder Naim også,som alle andre merker. Det er jo totalen av alle positve egenskaper som gir musikken liv og gir deg lyst til å høre mer.

I den prisklassen jeg befinner meg i vet jeg at jeg ikke kan få alt.Men man skal greie bli fornøyd nok til å slippe ha underliggende tanker som "her er det noe som ikke stemmer" i bakhode mens man lytter til sin favorittmusikk.Håper i allefall det ;)

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    BanjoArrne skrev:
    Vil du si Naim flyter bedre med musikken enn Cyrus?Er Naim typisk agressiv?bare lurer jeg ;) Hva er typisk Naim?Alle merker har jo en signatur.Har de ikke?
    Nei Naim er ikke aggressiv. Selv i de rimeligste prioduktene er lyden rytmisk, men samtidig klangfull og helhetlig. Med det mener jeg at det ikke bare er bassen og trommene som oppleves rytmisk, hele bandet følger samme beat. Detaljer og enkeltelementer stikker seg ikke for mye ut. Derimot er lyden ikke spesielt tredimensjonal, og tidligere har Naim fått kritikk for at lyden ikke er nøytral. Men de nyere produktene er nok mer mainstream i det henseende. Hvordan det er i forhold til Cyrus kan jeg ikke uttale meg om, men det er vanlig å kritisere Linn for å høres litt steril ut i forhold til Naim.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    668
    BanjoArrne skrev:
    Denne hadde i midlertid nettopp gått ut av produksjon,restlageret var tomt og det nærmeste nå blir 8xpd.Den har jeg ingen formening om hvordan høres ut da den har fått helt ny innmat og DAC og usb-inngang.Noe jeg ikke trenger men sikkert veldig aktuellt for andre.
    Cyrus 6XP er visstnok samme forsterkeren som 8XPd men uten DAC-delen og oppgraderbarhet via PSX-R, så da er vel 6'ern et alternativ? Koster dessuten under 2/3 av 8XPd.

Som Steinar O sier er du nesten nødt til å lytte til Naim selv, det beste er vel å ha en hjemme over en viss tid selvsagt. En Nait koster under 9k og en nesten ny på brukten går vel greit unna til lite under dèt, så hvis du vil vite hvordan Naim lyder er vel det lureste rett og slett å kjøpe en Nait synes jeg. Det var det jeg gjorde, viste seg å være smart.

Ad det Bach_man skriver, så er jeg helt enig i at lyden av ny Naim ikke er endimensjonal. Aner ikke hvordan gammel Naim er i så måte, men på ny Nait svinger kammermusikk som bare det, men med "rom" også hvis man er opptatt av sånt.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    BanjoArrne skrev:
    Men man skal greie bli fornøyd nok til å slippe ha underliggende tanker som "her er det noe som ikke stemmer" i bakhode mens man lytter til sin favorittmusikk.Håper i allefall det ;)
    Dette er fullt mulig – om man bare har rett innstilling. Naim er etter min mavefølelse ekstremt engasjerende (men maven min liker ansjos, så det er ikke noen god målestokk ...). Rytmer formidles veldig bra, teksturer føles riktig. Summen er en interessant lytteopplevelse. Ikke fordi jeg dikkederer med holografi, plingplonglyder eller basstest, men fordi musikken føles meningsfull. Det er ingenting som for meg slår følelsen av å kjenne vibrasjoner langt inne i ryggmargen når jeg spiller en sår tone på cello selv – en følelse jeg unner alle; men når Rostropovich spiller Bach på et godt Naim-oppsett aner jeg konturene av følelsen i ryggmargen. Det er et veldig godt tegn.

(Har kanskje havnet på feil adresse når jeg er i nærheten av å si at hifi ikke betyr så mye på et hififorum. Men når det finnes hifikomponenter som lar meg slutte å fokusere på utstyret, synes jeg det bør være positivt. Stereoanlegg er for meg et teknisk problem som bør løses av glupe ingeniører, ikke noe jeg innerst inne ønsker å engasjere meg stort i utover det som trengs for å få frem gode musikkopplevelser.)

K

ketil-b

Gjest
    Hei BanjoArrne

Mens jeg har siddet og skrevet på dette har Wright nærmest kommet meg i forkjøpet :) Vil likevel poste det, om ikke annet så som en bekreftelse på det som virkelige teller, nemlig musikken og hva den kan gjøre med og for mennesker.

Er en av de som eier en XS. Har lite relevant hifi-erfaring å skrive fra, så utgangspunktet blir litt utenfor det du spør om, men kanskje det likevel finner en plass i dine overveielser.

Var lei det gamle anlegget fordi lyden ikke trengte igjennom til meg i rommet. Besluttet å finne nytt anlegg med det utgangspunkt at jeg skulle kunne høre og nyde musikken (og samtidig like å se på anlegget). Bor utenfor alfarvei, så brukte i stort omfang internettet til informasjonssøkning. Naims sorte bokser var raskt inne i bildet - design, kvalitet og gode reviews overalt. Dyre, ja, men som langsiktet investering (10-20 år med god musik, uten å skulle bry seg om å skifte ut hele eller deler av anlegget) så ble de sorte boksene ganske attraktive.

Tok kontakt med en Naim-forhandler. Ikke noen sukses, møtte nærmest en kald skulder. Stilte kanskje for mange dumme spørsmål, hva vet jeg :-/ Vel, tok kontakt med den neste (Kontrapunkt), og fikk her en helt annen (vennlig og professjonel) behandling. Bosatt midt i landet (45 mil nord for Trdh) så var prøvelytting en nær umulighet (ingen bil og dyre flybilletter). Noen ganger får man bare stole på magefølelsen og springe ut i det - i mitt tilfelle også hjulpet på vei av de sympatiske og entusiastiske deltakere her i tråden (ja, jeg har lest igjennom alle 343 sider :).

I dag sidder jeg så med anlegget i signaturen under, og jeg nyder i fulde drag musikken! Jeg liker lyden (klar, definert og romfyllende), jeg liker utseendet (neutral, nærmest diskret), og jeg er 100% tilfreds med mitt valg.

En litt personlig historie, men det er vel egentlig det som det dreier seg om - mennesker og musik, før kald elektronikk :).

Mvh Ketil

PS: Har desuten fordoblet cd-samlingen siden anlegget kom i hus :) Takk iøvrig til Vidar P og de andre klassisk-interesserte for gode forslag andre steder på sentralen.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Tusen takk for responsen!Det er mye bra i det dere skriver her.Og det har ikke gjort Naim mindre interressant.Så da gjenstår det bare å få hørt Naim.Det beste hadde vært om noen i Trondheim hadde Naim og tok seg en tur til meg med forsterkeren.Men man kan ikke håpe på for mye i en by som ikke selger Naim :-\ Rart synes jeg det er at Naim ikke er representert i Trondheim.Men det jo også så mange,mange andre merker som jeg synes burde vært tilgjengelig her.MA,Creek,Proac,Spendor,Vienna Acoustics,Holfi,Myryad,Moon,Shanling,Bryston,Unison Research,Copland,Roksan,Krell,Ayre og Sugden m.fler.ja ja... ::)

Kan ikke få med seg alt.

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    813
    BanjoArrne skrev:
    Rart synes jeg det er at Naim ikke er representert i Trondheim.Men det jo også så mange,mange andre merker som jeg synes burde vært tilgjengelig her.MA,Creek,Proac,Spendor,Vienna Acoustics,Holfi,Myryad,Moon,Shanling,Bryston,Unison Research,Copland,Roksan,Krell,Ayre og Sugden m.fler.ja ja... ::)

Kan ikke få med seg alt.
    Hei,
    Ja, savnet etter en skikkelig "independent" hi-fi butikk i Trondheim (eller i Trøndelag - trenger jo egentlig ikke ligge i Trondheim sentrum) kan jeg også skrive under på. Hadde vært gøy å fått hørt ting her, og ikke minst fått utvidet mine egne hi-fi erfaringer litt (så lenge jeg ikke har hørt ting er det vanskelig å uttale seg her på forumet). Men jeg antar markedet er for lite. Så Østlandet er vel eneste mulighet fortsatt for de merkene du nevner. Men jeg tror østlendingene har sluttet med kalde skuldre til potensielle kunder nordfra, så det er sikkert mulig å gjøre dealer med butikker der nede nå.

ToreM.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo ikke rart "markedet er lite" dersom man kun henvender seg til erketypiske hifinerder (ungkarer selvsagt) med mer watthunger og kabeltro enn penger, forestillinger om at ikke noe skal koste noe som helst; og som ikke bryr seg om stua må tapetseres med eggekartonger o.l. (romakustikktiltak) for at man skal kunne bære over med den "høye oppløsningen" fra sine tre "referanseplater", og som synes blålys og fake-krom er vakkert, især om det står på en diger hjemmelaget stein/MDF-blokk midt på stuegulvet.

Det markedet ER lite.

Hadde man i Norge klart å henvende seg til vanlige voksne kvalitetsbevisste mennesker med en normal interesse for å spille en plate musikk i ny og ne, så hadde nok det kunne ha endret seg. Det er mye kjøpekraft i de tusen hjem.

Mvh Vidar P

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    torem skrev:
    BanjoArrne skrev:
    Rart synes jeg det er at Naim ikke er representert i Trondheim.Men det jo også så mange,mange andre merker som jeg synes burde vært tilgjengelig her.MA,Creek,Proac,Spendor,Vienna Acoustics,Holfi,Myryad,Moon,Shanling,Bryston,Unison Research,Copland,Roksan,Krell,Ayre og Sugden m.fler.ja ja... ::)

Kan ikke få med seg alt.
    Hei,
    Ja, savnet etter en skikkelig "independent" hi-fi butikk i Trondheim (eller i Trøndelag - trenger jo egentlig ikke ligge i Trondheim sentrum) kan jeg også skrive under på. Hadde vært gøy å fått hørt ting her, og ikke minst fått utvidet mine egne hi-fi erfaringer litt (så lenge jeg ikke har hørt ting er det vanskelig å uttale seg her på forumet). Men jeg antar markedet er for lite. Så Østlandet er vel eneste mulighet fortsatt for de merkene du nevner. Men jeg tror østlendingene har sluttet med kalde skuldre til potensielle kunder nordfra, så det er sikkert mulig å gjøre dealer med butikker der nede nå.

ToreM.
    Må nesten starte en selv da ser det ut til.

Kan godt hende jeg tar en tur til østlandet en dag,for det er mye jeg kunne tenkt meg og hørt.Både på elektronikk- og høyttalersiden.

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    813
    ketil-b skrev:
    PS: Har desuten fordoblet cd-samlingen siden anlegget kom i hus :) Takk iøvrig til Vidar P og de andre klassisk-interesserte for gode forslag andre steder på sentralen.
    Hei Ketil,

Jeg synes komboen Naim XS og Neat Momentum 3i høres interessant ut, ikke minst siden den er oppnålig prismessig for meg når jeg skal oppgradere:) Men Momentum 3i tør jeg dog ikke kjøpe uhørt:( Tror du dette oppsettet fungerer for andre enn klassisk-interesserte? Jeg hører mest pop og elektronisk musikk + en del jazz.

ToreM.

S

Steinar O

Gjest
    Ljudtema forteller de har vært i kontakt med Tonart, men TA er ikke interessert, antakelig av økonomiske årsaker? Koster nok litt å satse på et produkt. Hos Soundgarden vet de ikke at Naim eksisterer engang, ihvertfall ikke alle.

Har gjort vage henvendelser overfor Ljudtema tidligere, det kunne langt på vei vært smart med en "agent" her oppe om ikke annet. På den annen side kan man vel ikke bare overlate sånt til kreti og pleti.

Er eier av 252-300, Superline mm og har funnet ut at om man ikke jakter Naimprodukter i prissjiktet, så er vel et besøk her bortkastet egentlig. Ihvertfall mht lytteinntrykk.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil bare ytre min fremmedgjøring overfor denne forsterker-tenkingen som har preget de siste sidene; Naim er musikksystemer, og for godt resultat må man tenke helhet. Bare for å minne om det; Naim mener fortsatt og som alltid at kilden er det viktigste komponentet.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Bare for å minne om det; Naim mener fortsatt og som alltid at kilden er det viktigste komponentet.
    Snodig at de ikke tar seg sammen og får snekra sammen en decent platespiller og PU. Naim dissiplene ville jo stå i kø for å komlettere Naim-anleggene sine 8)

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    813
    Steinar O skrev:
    Ljudtema forteller de har vært i kontakt med Tonart, men TA er ikke interessert, antakelig av økonomiske årsaker? Koster nok litt å satse på et produkt. Hos Soundgarden vet de ikke at Naim eksisterer engang, ihvertfall ikke alle.
    Tonart har vel mistet EC nå(?), så sånn sett burde tidspunktet vært bra for å starte med noe nytt. Antar Naim setter en del krav(?). Ser ikke ut som de er så veldig ivrige på postordre heller (er det noen som tilbyr dette i Norge nå?)

Har inntrykk av at de fleste selgerne som er litt over snittet interessert i hi-fi har hørt om de 343 sidene her (det skal dere ha!), men Soundgarden er vel ganske låst til "kjeden" sin etterhvert (begynner å bli en stund siden Trondheim hi-fi senter drev i Inheradsveien å kunne skaffet "alt").

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    FZ skrev:
    Snodig at de ikke tar seg sammen og får snekra sammen en decent platespiller og PU. Naim dissiplene ville jo stå i kø for å komlettere Naim-anleggene sine 8)
    Er ikke LP12 de facto standard blant de rettroende?

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    Wright skrev:
    FZ skrev:
    Mange LP12'ere blandt Naimistene, men Naim og Linn er/var som hund og katt. Kanskje bedre nå som Linn lagde Keel for Aro. Noen på sentralen som har kjøpt denne enda?

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Naim er jo spesielt stolte av sine ferdigheter med mekanisk konstruksjon, som man kan se i cd-spillerne og høyttalerne. Da er det jo litt rart at de lager "alt" bortsett fra et skikkelig drivverk. Med LP12 er det for mange variabler, den trenger justering av en heksedoktor, en kunst som aldri har blitt skikkelig dokumentert av Linn slik at man må stole på word-of-mouth, det er spørmålet om PSU og arm etc., og mange mener jo at det finnes spillere med bedre synergi mot Naim (Vereker foretrakk vel phonosophie). Og mange liker jo spillere uten noe mystisk element, slik som Rega, SME eller Avid, og som man lett kan se på Naim-forum er det ikke alle som er overbevist om LP12.

S

Steinar O

Gjest
    FZ skrev:
    Wright skrev:
    FZ skrev:
    Keel for Aro. Noen på sentralen som har kjøpt denne enda?
    Ikke jeg, men bestilte nettopp en cd boks fra Chandos :)

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    Bach_Man skrev:
    Med LP12 er det for mange variabler, den trenger justering av en heksedoktor
    Hva så, det er jo bare å ta en tur på kosteskaftet..... eller med Ryanairsom moderne heksedoktorer foretrekker 8)

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    Steinar O skrev:
    Ikke jeg, men bestilte nettopp en cd boks fra Chandos :)
    Du trenger vel neppe noen Keel for å spille av den ;)

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Er ikke det en mer Naim-korrekt innfallsvinkel å kjøpe Keel før man bytter ut arm eller PU? Men med source first er jo det aller beste å oppgradere selve musikken.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    Bach_Man skrev:
    Er ikke det en mer Naim-korrekt innfallsvinkel å kjøpe Keel før man bytter ut arm eller PU?
    Ikke for de som vil bytte arm fra Ekos til Aro. Da må du i tilfelle kjøpe både KeelA + Aro samtidig..........

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Skulle ikke ha noe imot å eie en slik nei. Den er vel skreddersydd for for Aro også.

K

ketil-b

Gjest
    torem skrev:
    ketil-b skrev:
    Hei Ketil,

Jeg synes komboen Naim XS og Neat Momentum 3i høres interessant ut, ikke minst siden den er oppnålig prismessig for meg når jeg skal oppgradere:) Men Momentum 3i tør jeg dog ikke kjøpe uhørt:( Tror du dette oppsettet fungerer for andre enn klassisk-interesserte? Jeg hører mest pop og elektronisk musikk + en del jazz.

ToreM.
    Føler meg ikke helt kvalifisert til å svare på spørsmål om neat/genre-match. Naim/Neat spiller fantastisk i mine ører, men sammenlikningsgrunnlaget er begynner-anlegg til en 1/5 av prisen, som desuten aldrig var tilfredsstillende. Hvis du googler 'Neat Momentum 3i' vil du finne relevante reviews fra Whathifi og Techradar, som kanskje vil gi et litt bedre/bredere inntrykk av denne høyttaleren. Når det så er sagt, så er det mitt inntrykk at Mom3i er en ganske all-round høyttaler. Jeg spiller selv de nevnte genrer på den (dog ikke jazz), og nyder musikken like mye om det er klassisk eller electronica eller pop. Produsenten selv besvarer også (velvillig og raskt) spørsmål om produktet sitt. Norsk forhandler (BaseTechnology) tilbyr desuten utlån til prøvelytting (eller gjorde i hvert fall i mitt tilfelle) av Momentum3i og Motive2. Prismessig er ikke Mom3i helt billig (21K inkl stands), men også Motive 2 ser jeg for meg som ok match til XS. Valgte selv Mom3i-nivået fordi jeg ikke ønsket om 5 år å skulle begynne å tenke oppgradering. Iøvrig samme begrunnelse for CD5x/XS-valget - prismessig oppnåelig og lydmessig godt nok til meg :) Håper dette hjelper. Er som tidligere nevnt 100% tilfreds med mitt valg, og nyder nå musikk mer enn noen gang.

Mvh Ketil

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ang P3; en enkel måte å skaffe en prøvesmak på en slik er å kjøpe en Thorens TD3001. Uten arm. Og sette på en Aro. Jeg har hatt en slik, og de er fine de; selv om de jo er nedskalerte utgaver (2001/3001) av P3, og ei heller antakelig låter på langt nær like bra.

Men Thorensene blekner bigtime for en top-spec'et LP12... såpass mye at jeg selv som fattig student måtte bite i det sure eple, etter hjemlån og prøving byttet jeg rett til en LP12/Lingo da Lingo kom, og DET var saker i forhold det!

Så kilder er så ymse, de har så forskjellige egenskaper, akkurat som om mangfoldet var ment å dekke vår egen måte å høre på og verdsette reprodusert musikk.

EDIT; Ketil; liker balansen i systemt ditt; det er hva jeg kaller et ORDENTLIG hifisystem!

Mvh Vidar P

K

ketil-b

Gjest
    Vidar P

Etter å ha lest igjennom 344 sider med innlegg her på Naim-tråden, så burde jeg vel også ha lært litt ;)

Denne tråden har iøvrig vært både interessant og opplysende. Mange sympatiske mennesker og tanker her :)

Mvh Ketil

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo mye slags "lærdom" man kan få på HFS, men du har tydeligvis gått i den rette lære :)

Og det er godt å se at det har gitt deg den forventede musikalske tilfredsstillelse og vel så det kanskje! Da har du truffet!

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    Ang P3; en enkel måte å skaffe en prøvesmak på en slik er å kjøpe en Thorens TD3001. Uten arm. Og sette på en Aro. Jeg har hatt en slik, og de er fine de; selv om de jo er nedskalerte utgaver (2001/3001) av P3, og ei heller antakelig låter på langt nær like bra.
    P3 skal angivelig ikke være basert på Thorens - etter hva jeg har lest, men hva vet jeg. Har hatt Thorens TD2001 - dog med Thorens-arm, og kan relativt lett tøyle min begeistring (selv om sammenligningen med LP12/ARO er totalt urettferdig, pris tatt i betraktning)

Har forøvrig fått mellomørebetennelse (h.ø.) - selvdiagnostisert og skal si at å spille musikk er det bare å glemme. Er tonalt døv på høyre side av hodet, og ikke engang Naim kan få foten til å steppe. Det knaskes Paracet, men egentlig har jeg lyst på morfin. En får håpe at trommehinna sprekker snart. Dette er vondt.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Etter hva jeg har skjønt så er det omvendt toriamos; Thorensen er et nedskalert design basert på P3. Med forbehold..
    De er kliss like å se på.

2001 hadde obligat TP90 arm; 3001 med valg. Jeg har hatt begge, og enig i at de ikke akkurat er noen LP12.

Mvh Vidar P

S

Steinar O

Gjest
    Bach_Man skrev:
    Er ikke det en mer Naim-korrekt innfallsvinkel å kjøpe Keel før man bytter ut arm eller PU? Men med source first er jo det aller beste å oppgradere selve musikken.
    Nå vil jeg ikke påstå at jeg oppgraderer armen eller pu, eller psu.
    Jeg vil heller kalle det å endre retning mot noe annet. PU er vel mer en utskiftning av en aldrende Arkiv.

Jeg nekter :) for at man må ha Keel for å få lp12 til å spille bra eller gi musikkopplevelser. Den dagen man svir av mange penger på en pu, bør den kanskje være på plass?
    Naim armbord selges forresten ikke lenger, men har fått fingrene i et allikevel.

Du trenger vel neppe noen Keel for å spille av den
    ;) Joda, mer et forsøk på å illustrere hva jeg forsøker å fokusere på for tiden. Musikk og anleggets-/ rommets helhet.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Purulent mellomørebetennelse behandles best med amoxicillin 500mgx3 og paracetamol 1gx4 forresten. Resten får naturen ordne.

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    Purulent mellomørebetennelse behandles best med amoxicillin 500mgx3 og paracetamol 1gx4 forresten. Resten får naturen ordne.

Mvh Vidar P
    Sier jeg takk til paracetamol, men bytter ut antibiotikaen med en liten brandy eller to.

Har førøvrig i et klart øyeblikk forsøkt å overtale Expert Stylus til å modde Troikaen ved å sette på faste pins i stedet for de skrullete "flying leads" men de nekter. De har antagelig en god grunn. Annet er at etter rewiringen av ARO er det nå endel mindre wire som tyter ut av armrøret. Positivt - helt til den dagen en sliter av en kontakt og skal begynne å lodde på en ny.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja, brandy har jo antakelig like veldokumentert bactericid effekt på haemophilus influenzae som amoxicillin.
    Velbekomme :)

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    Ja, brandy har jo antakelig like veldokumentert bactericid effekt på haemophilus influenzae som amoxicillin.
    Velbekomme :)

Mvh Vidar P
    Så det er det de heter, de små svinene.
    Og slik ser de ut:

Det røde er altså mitt mellomøret, og de gule er bakteriene.
    Men... nå har det vel vært nok om meg og mitt - tilbake til NAIM?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Purulent og smertefull brå otitis media hos voksne skyldes svær ofte h.influenzae imo. Deilig at de ikke gir grønn purulens, som f.eks streptokokker, selv om grønnfargen nok ville ha vært mer relevant for tråden.

Naim-diskusjonene er blitt så rare at vi kan gjerne holde oss til gramnegative og grampositive stavbakterier for min del :)

Mvh Vidar P

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    813
    Ketil; takk for svar. Ja, høres ut som et fornuftig system - liker helhetstanken. Har lest noen gode tester av Momentum 3i, og XS er det jo gode tester av hele tiden over alt. Skal se om jeg får meg en tur til Østlandet til "våren" i et forsøk på å høre på noen mulige kandidater.
    ToreM.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn