Hei BanjoArrne
Mens jeg har siddet og skrevet på dette har Wright nærmest kommet meg i forkjøpet
Vil likevel poste det, om ikke annet så som en bekreftelse på det som virkelige teller, nemlig musikken og hva den kan gjøre med og for mennesker.
Er en av de som eier en XS. Har lite relevant hifi-erfaring å skrive fra, så utgangspunktet blir litt utenfor det du spør om, men kanskje det likevel finner en plass i dine overveielser.
Var lei det gamle anlegget fordi lyden ikke trengte igjennom til meg i rommet. Besluttet å finne nytt anlegg med det utgangspunkt at jeg skulle kunne høre og nyde musikken (og samtidig like å se på anlegget). Bor utenfor alfarvei, så brukte i stort omfang internettet til informasjonssøkning. Naims sorte bokser var raskt inne i bildet - design, kvalitet og gode reviews overalt. Dyre, ja, men som langsiktet investering (10-20 år med god musik, uten å skulle bry seg om å skifte ut hele eller deler av anlegget) så ble de sorte boksene ganske attraktive.
Tok kontakt med en Naim-forhandler. Ikke noen sukses, møtte nærmest en kald skulder. Stilte kanskje for mange dumme spørsmål, hva vet jeg :-/ Vel, tok kontakt med den neste (Kontrapunkt), og fikk her en helt annen (vennlig og professjonel) behandling. Bosatt midt i landet (45 mil nord for Trdh) så var prøvelytting en nær umulighet (ingen bil og dyre flybilletter). Noen ganger får man bare stole på magefølelsen og springe ut i det - i mitt tilfelle også hjulpet på vei av de sympatiske og entusiastiske deltakere her i tråden (ja, jeg har lest igjennom alle 343 sider
.
I dag sidder jeg så med anlegget i signaturen under, og jeg nyder i fulde drag musikken! Jeg liker lyden (klar, definert og romfyllende), jeg liker utseendet (neutral, nærmest diskret), og jeg er 100% tilfreds med mitt valg.
En litt personlig historie, men det er vel egentlig det som det dreier seg om - mennesker og musik, før kald elektronikk
.
Mvh Ketil
PS: Har desuten fordoblet cd-samlingen siden anlegget kom i hus
Takk iøvrig til Vidar P og de andre klassisk-interesserte for gode forslag andre steder på sentralen.