Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Med dagens pundkurs så tror jeg personlig at jeg ville ha gått for en komplett rebuild jeg. Expert er noen ringrever, og det skulle ikke forbause meg om den vil bli bedre enn etter sist retipping. Dette med økonomi får vel bli en personlig vurdering, men jeg hadde gladelig brukt 3k på en "ny" Troika.

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    Med dagens pundkurs så tror jeg personlig at jeg ville ha gått for en komplett rebuild jeg. Expert er noen ringrever, og det skulle ikke forbause meg om den vil bli bedre enn etter sist retipping. Dette med økonomi får vel bli en personlig vurdering, men jeg hadde gladelig brukt 3k på en "ny" Troika.

Mvh Vidar P
    Hmm - var svaret jeg håpet på. Er ganske glad i Troikaen.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    nilsen64 skrev:
    finnes det noe tøffere/vakrere en Naim på Fraim?
    Det geniale med Fraim (for produsenten sin del) er at alt annet utstyr ser helt feil ut på en den, kanskje med unntak av platespiller, så man må kjøpe alle komponentene fra Naim. Selv skoeskeboksene til Naim er estetisk tvilsomme på Fraim.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    C. Alshus skrev:
    nilsen64 skrev:
    Kommer vel an på hvem du spør.

Får du kjøpt noe særlig musikk, nilsen64? Synes du kun prater utstyr. ;)
    synes du kun jeg prater utstyr, C.Alshus? :)

vel, trodde at naim-tråden var til for a prate Naim-utstyr, men mulig jeg har misforstått! :-\

musikktråer har vi en annen plass her på hifi-sentralen, ikke sant?

ikke bekymre deg for mine plateinnkjøp, C.Alshus, de dumper ned i postkassen ca. annenhver dag. ;D

siste innkjøp: Haydn symfoni boksen med Dorati på Decca. ;)

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Bach_Man skrev:
    nilsen64 skrev:
    Det geniale med Fraim (for produsenten sin del) er at alt annet utstyr ser helt feil ut på en den, kanskje med unntak av platespiller, så man må kjøpe alle komponentene fra Naim. Selv skoeskeboksene til Naim er estetisk tvilsomme på Fraim.

hmmm ikke helt enig med deg...noe av mine andere komponenter føller seg veldig bra på fraimen. men jeg har den i helt sort. da har fraimen mer en teknisk kvalitet en en møbel. lydmesig har den ja fordel for alle, det blir vi alle enig om ;)

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    hented min 3 fraimlayer idag fra kontrapunkt. i ingangen stot 2 boxer med inskrift 552 og 552ps :eek: :eek: :eek:

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Ai ai ai!

Kan utvilsomt se for meg Farlowe-Exposure passe inn i Fraim just fine, også. Diskrete bokser med lav harry-faktor bør passe inn.

balthar skrev:
    hented min 3 fraimlayer idag fra kontrapunkt. i ingangen stot 2 boxer med inskrift 552 og 552ps :eek: :eek: :eek:

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    da blir fraimen min levert med 2 like høyre aluminumfronter. er det møglig ?...etter 5 ukke venting... ::)

skal noen av dere til kontrapunkt neste tirstag kl 18 - 20 ? naim skal presenteres av en kompetent fyr fra ljudtema i sverigje. tror xs , supernait hdx ect. skall presenteres...

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Jeg har tenkt meg dit, bor 2 minutter unna til fots så tåpelig ikke å dra:)

S

Steinar O

Gjest
    Er det ikke bare å snu den opp ned da?
    Husker ikke detaljene her, men mener bestemt de er like?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Steinar O skrev:
    Er det ikke bare å snu den opp ned da?
    Husker ikke detaljene her, men mener bestemt de er like?
    Tenkte samme tanke jeg også, men husker ikke så sikkert at jeg tør å være skråsikker. Men jeg mener like fullt at du har rett Steinar; noe en kjapp titt på Fraim sikkert vil bekrefte.

Mvh Vidar P

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    hmmm...har ikke tenkt på det selv...rart...bør egentlig gå....fraim er ja symetrisk...hvor dumt kan man egentlig blir ? :-X

takk for hjelpen... ;D...bar at det findes en naimforum

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    ja..var egentlig logisk, siden den er symetrisk....men takk for bystand ;)

da skall vi tester hdx ordentlig på tirstag...skall du blir med ?

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.263
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Hadde vært artig det. Har fri hele dagen jeg.

Resten på PM?

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    har et spørsmål, såm jeg altid glemme...på plattespilleren. hver pick up har en anbefallt tracking force. mer racking force på pick upen føre til mer bass eller til mer høylyd i resultatet ?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ingen av delene imo. Anbefalt stifttrykk er oftest oppgitt som en ramme, mellom sånn-og-sånn gram, og det hele er bare snakk om hvor stivheten i opphenget lar coilen være sentrert ift magnetene, eller omvendt (MC/MM).

En mer gyldig hovedregel imo vil kunne være; hold stifttrykket innenfor produsentens anbefalte rammer! Denne regelen har så godt som ingen unntak. Utover det så kan man som neste regel generelt si at et stifttrykk mot nedre del av referanseområdet vil gi dårligere sporing, og høyt opp gi bedre sporing. Det er armavhengig!

Lydmessig kan man generalisere med at lett trykk gir lett frisk lyd, tungt trykk gir tung tregere lyd; det er en tommelfingerregel som er lett å huske. Siden så må man alltid prøve seg frem selv, fordi arm og system forøvrig er en uvilkårlig del av regnskapet; men man skal aldri gå utenfor pu-produsentens rammer for stifttrykk.

Mvh Vidar P

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    takk vidar,

veldig hjelpful informasjon. husker bare at min forhandler forholte seg altid til hans øre. brukte vekten bare grov først...

med aro og d17 mk3 var det mer i nederste del av referanse 1.9 ( 1.8 - 2.2 ). med rega og dy 20 xl er det lit aneledes...det går mer mot 2.2...jeg var lit usiker her...

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Øret er jo det jeg bruker også, og det er jo den rette innfallsvinkel; men det er jo ikke en motsetning til at man skal holde seg innenfor de rammene av trykk som produsenten anbefaler. For det skal man, selv om man bruker øret.

Jeg bruker 1.95g på min DV forresten, men Aro er en unipivot, og de har en fordel med sporing ved moderat lavt trykk (mindre lagertreghet); så det er sjelden at jeg treffer på pu'er som må opp mot max av anbefalt trykk. Med RB300 er det noe annerledes, og man må gjerne litt opp (dersom det er RB300 du har).

Mvh Vidar P

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Vidar P skrev:
    Øret er jo det jeg bruker også, og det er jo den rette innfallsvinkel; men det er jo ikke en motsetning til at man skal holde seg innenfor de rammene av trykk som produsenten anbefaler. For det skal man, selv om man bruker øret.

Jeg bruker 1.95g på min DV forresten, men Aro er en unipivot, og de har en fordel med sporing ved moderat lavt trykk (mindre lagertreghet); så det er sjelden at jeg treffer på pu'er som må opp mot max av anbefalt trykk. Med RB300 er det noe annerledes, og man må gjerne litt opp (dersom det er RB300 du har).

Mvh Vidar P
    det er en ganske nytt tema for meg...med platespiller og puer...jeg høre god vis noe ikke stemmer, men kan ikke altid forklarer hva det blir påvirket av...nå monterte jeg en ny fraim og plattespiller måte settes opp på nytt. jeg er fortsat ikke 100% fornøyd. lyden er lit for hart i høytoner ( hetter det høyton foresten ? )...jeg har en modifisert rega 250...bauer skifter kabel og nak vekten og demper den lit aneledes . men i prinsip er det en 250. lager og alt er det same...men den har tror jeg en annen antiskating ( utten fjær )

S

Steinar O

Gjest
    Naim/ lp12 eiere i UK bruker mye DV pu`er ser jeg. Er det fordi de er så gode eller "Naimish", eller er det rett og slett fordi flere Naim/ Linn forhandlere har den i sortimentet (av mer forretningsmessige grunner)?

Jeg har et pristilbud på en ny DV 20X og vurderer den mot den populære AT OC9 ML.

Jeg er på jakt etter en rimelig og god pu som jeg kan benytte under ferden mot et velspillende rom med naturlig tone og læring rundt oppsett av lp12.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    jeg kjøpte min 20 xl også brukt, bare på lærer oppsetning og sånt...nå er den alrede 4 monter i drift og lyder het strøken...darfor tenkte jeg å selger min te kaitora rua ( har faktisk altid hørt den ) ;)...vil bare ikke blir vendt til så kostbart pick up...

har hat en 17 d mk3 før og den var også helt fantastisk...

hva skal dv20 koster ?

tror manger i uk brukker DV forde de lyder naimisch, men er også veldig bra :)

S

Steinar O

Gjest
    balthar skrev:
    jeg kjøpte min 20 xl også brukt, bare på lærer oppsetning og sånt...nå er den alrede 4 monter i drift og lyder het strøken...darfor tenkte jeg å selger min te kaitora rua ( har faktisk altid hørt den ) ;)...vil bare ikke blir vendt til så kostbart pick up...

har hat en 17 d mk3 før og den var også helt fantastisk...

hva skal dv20 koster ?

tror manger i uk brukker DV forde de lyder naimisch, men er også veldig bra :)
    DV20X koster litt mer enn AT OC9, men ikke så mye at det er verdt å snakke om.
    Prisforskjellen er såpass liten at jeg tenker mest på hvilken lydkarakter jeg bør velge.

Har fått litt info. om hva de representerer og vet sånn noenlunde.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Naimish og naimish fru Blom. Jeg vet ikke om jeg kjøper den helt. Uansett; med Aro så er jo hele ytelsen avhengig av at pu'en passer armen.

Mvh Vidar P

S

Steinar O

Gjest
    Vidar P skrev:
    Naimish og naimish fru Blom. Jeg vet ikke om jeg kjøper den helt. Uansett; med Aro så er jo hele ytelsen avhengig av at pu'en passer armen.

Mvh Vidar P
    Helt sikkert. Her tar jeg for gitt at begge passer.

For min del, som har såpass lite erfaring med pu`er så er det nærmest ett fett hvor jeg begynner....tror jeg. Prisen er ikke større enn at man kan eie begge om nødvendig.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Å kjøpe flere pu'er er en bedre ide enn det kanskje høres ut til; selv har jeg alltid eid flere samtidig; de blir jo uansett slitt, og en og annen gang brekker en nål også; jeg er ikke interessert i å være lydløs i ukesvis/månedsvis mens jeg venter på en ny, så har alltid flere pu'er.

I tillegg får man luksusen av å bli kjent med hva forskjellige pu'er faktisk gjør for lyden. Dette med hva som vil være tilfredsstillende blir uansett umulig å teoretisere om og danne seg en mening om på forhånd, man må jo bare høre selv.

Ang DV så har de for meg alltid pleid å smake av fugl først fra DV17, men da blir det et prisløft igjen (de var svinebillige/mye billigere da HFK hadde de husker jeg). For meg som har satset på vinyl i mange år så er ikke pu så mye å dvele med; jeg kjøper en pu eller to, og om jeg ikke er 100% fornøyd så kjøper jeg en annen, og har den første i reserve... osv osv. De blir jo alltids brukt opp allikevel.

Mvh Vidar P

S

Steinar O

Gjest
    Vidar P skrev:
    Å kjøpe flere pu'er er en bedre ide enn det kanskje høres ut til; selv har jeg alltid eid flere samtidig; de blir jo uansett slitt, og en og annen gang brekker en nål også; jeg er ikke interessert i å være lydløs i ukesvis/månedsvis mens jeg venter på en ny, så har alltid flere pu'er.

I tillegg får man luksusen av å bli kjent med hva forskjellige pu'er faktisk gjør for lyden. Dette med hva som vil være tilfredsstillende blir uansett umulig å teoretisere om og danne seg en mening om på forhånd, man må jo bare høre selv.

jeg kjøper en pu eller to, og om jeg ikke er 100% fornøyd så kjøper jeg en annen, og har den første i reserve... osv osv. De blir jo alltids brukt opp allikevel.

Mvh Vidar P
    Jeg kan saktens være enig i dette, selv om jeg uttaler det på sviktende grunnlag. En får prøve litt forskjellige og skaffe seg et grunnlag for kjøp av dyrere pu`er seinere.

Har bestilt en AT OC9ML II fra LPgear jeg.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Sikkert lurt. Det er i mitt syn de absolutte kvalitetene ved en pu som er av størst interesse; dette med klang og slikt fins det jo mye mer hensiktsmessige måter å finjustere enn å drive pu-bytter.. noen cm flytting av høyttalere hit eller dit f.eks.

Mvh Vidar P

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Tenkte jeg kunne henvende meg hit,da dette er et merke som jeg har kunnet tenkt meg høre mer av men er desverre en av de jeg har hørt minst.
    Jeg har ikke fått hørt Naim annet enn på messa i Trondheim og det blir aldri det samme som hjemme hos en selv eller hjemme hos noen etter min mening.Jeg syntes likevel det låt meget bra.Manglet litt i bunnen men det velger jeg å tro var Audiovector sin skyld.Ellers virket det meget detaljert.Husker ikke alle inntrykkene,men det var en av de bedre sammen med et oppset med Lithophon miracle høyttalere og et piega/ec oppsett .

Jeg har prøvd en del forsterkere.Noen har fallt rett igjennom.Andre har overrasket med til tider veldig bra musikk-gjengivelse.
    Om jeg kan nevne noen forsterkere jeg liker så kanksje noen kan si litt om Naim Nait XS i forhold til disse,om noen er i besittelse av den da så klart eller har hørt den noen ganger.

Kan også nevne litt hva jeg liker ved dem.Skal prøve og huske mine inntrykk av dem best mulig.Kan hende det blir noen hull,men men.De følgende forsterkerne jeg har hatt best erfaring med er:
    Creek destiny
    +For sine meget oppløste lettflytende og detaljerte øvre frekvenser.
    Helt rå på perspektiv og lydbilde.
    Energisk og engasjerende.

-Hadde ikke nok dybde i bassen.
    Stemmer virket litt tynne.Generelt litt tynn i mellomregisteret.
    Litt glatt i signaturen.

Primare Pre30/A31.2
    +God,kontrollert bass med meget god dybde.
    Detaljert men aldri pågående.
    Flott mellomtone
    allrounder.Spiser alt av musikk.
    Bra lydbilde
    god oppløsning

-Mangler luft
    kanskje litt vel tilbakelent i toppen.
    Tar ikke av når musikken krever det.Blir litt for snill og myk.
    Gir all musikk en slags farging.Merkes mest på rock der det savnes engasjement.
    Støy i høyttalerne selv om det ikke spilles noe.

Cyrus 8vs/PSX-R
    +Rytmisk driv og timing.bra dynamikk.
    Stram og kjapp bass.
    God Detaljeringsevne.
    Luftig,klar og naturtro på Stemmegjengivelse og instrumenter.
    godt lydbilde og perspektiv.
    Stillhet mellom intstrumenter og stemmer.
    Dønn stille i høyttalerne når jeg ikke spilte noe.

Om jeg må gi minus:
    -Tendenser til skarphet i toppen
    -Bassen kunne vært dypere

Cambridge 840A V.2
    +Detaljert krisp og oppløst topp uten å bli pågående
    klar og luftig mellomtone.Den er rett og slett flott.
    Stram og attakert bass.
    Engasjerende med rytmisk driv.
    Stillhet i høyttalerne når det ikke spilles noe

-mangler litt dybde i lydbilde.
    Av og til virker bassen litt difus,klarer ikke sette fingeren på det helt.Er den litt brystsvak tenkte jeg.At bassen blir uklar når det blir kompleks og tight og texturert når det ikke er for mange andre ting innblandet.

Kjenner ikke sistnevnte så godt men den er vel det nærmeste sammen med cyrus jeg har kommet et musikalsk nirvana så langt.Og de er ennå aktuelle.Men jeg skal være sikker denne gangen,på at jeg ikke går glipp av noe jeg burde ha prøvd.Cyrus rakk jo akkurat å lage en ny forsterker med høyere pris og den kjenner jeg ikke i det hele tatt da alt er byttet ut i den.Men den er nok sikkert bare bedre.

Så undrer jeg.Kan Naim Nait XS samenlignes med noen av disse?Hva er dens styrker og svakheter sammenlignet mot dem eller generelt for seg selv?

Kan jo nevne at noe av det jeg misliker mest når det kommer til svakheter er:
    Hardhet og mangel på oppløsthet i øvre frekvenser.
    Slapp og difus bass.
    Tynn mellomtone.
    Lite luft.
    Mangel på engasjement og dynamikk.

Håper noen kan tipse litt her.Er Naim verdt en ekstra lytt?

S

Steinar O

Gjest
    BanjoArrne.

Jeg tror du må endre innfallsvinkelen din noe om du skal ha utbytte av en Naim demo? Naim fokuserer nok litt annerledes enn du beskriver dine lytteopplevelser av ymse oppsett.

Du må også ta en tur til Oslo for å høre et Naimoppsett. Alternativt noen vennligsinnede Naim eiere i Trondheim (hvor det ser ut til at du bor). ;)

Mitt nye lytterom er ikke helt i vater enda, så en invitasjon vil ikke gi et riktig bilde. Har heller ikke oppegående kilde som rettferdiggjør resten av oppsettet for tiden.

Det er nok de færreste som har hørt Nait XS siden den er såpass ny på markedet, men den er visstnok på demo. i Oslo imorra.

Du får registrere deg på Naim forumet og lese litt der.

http://forums.naim-audio.com/eve/forums/a/cfrm/f/28019385

FZ skrev:
    Steinar O skrev:
    Har bestilt en AT OC9ML II fra LPgear jeg.
    Får håpe du er heldigere enn Bård ;) :

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=32792.0
    Joda, har fulgt tråden.
    Har inntrykk av at det finnes mange fornøyde AT OC9 eiere med historie fra lpgear.

Tar en ting av gangen og pickup jåleri i min nåværende situasjon er tull :)

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    @Banjoarne: Jeg kan i alle fall si litt om hvordan jeg opplevde Cyrus og Naim i samme rom, med samme kilde og med samme høyttalere over en lengre periode. Nå var riktignok dette Cyrus fra slutten av nittitallet bare så det er sagt, har hørt 8vs også her men kun i et par dager. 8vs lød ganske likt som Pre-Power-settet mitt, men generelt litt kjedeligere og litt mindre hissig i toppen.

Uansett, Naim og Cyrus ligner egentlig ikke så mye på hverandre. Cyrusbassen er stram og fin som Naimbassen, men jeg hører melodien i sistnevnte bedre. Når det gjelder rock er det trommene som gir rytme og driv med Cyrus, men med Naim er det bassen. Ikke det at det er mer av den, den er bare annerledes.

Ellers er alt rett og slett litt mer morsomt med Naim enn med Cyrus, vet ikke hvordan jeg ellers skal beskrive det. Med Cyrus ble det konstant loking med fler PSX-R'er, brokobling, bi-amping, kabelbytte, fabrikkoppgraderinger osv. men nå er jeg egentlig klin fornøyd med én boks med grønt lys isteden.

Nå har jeg kun hørt 122x/150x og Nait 5i, så lite grunnlag for å uttale meg om de dyrere sakene.

Flaggerkatt

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2005
    Antall liker
    6
    ...blir det noen kjente Naim-fjes å se på morgendagens (-kveldens?) Naim-happening på Kontrapunkt ?

Jeg tenkte å ta turen, om ikke annet for å nyte forfriskninger, og få en god lytt på XS, som jeg har begynt å vurdere som oppgradering på Nait 5i'en min...

(ja, oppgraderingssyke, jeg vet, sukk, ikke at jeg er misfornøyd, tvertimot, men det kan være moro å høre den)...

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Steinar O:At Naim fokuserer annerledes enn mine lytteropplevelser,hva legger du i det?Hvordan fokuserer Naim?

Hvordan innfallsvinkel bør jeg så ha? :-\

Ja,det kan vel hende jeg må til Oslo en tur.Kan jo også hende det finnes noen i Trondheim som eier Naim,men tror ikke det er så altfor mange nei. ::) Om det er noen som bor i trondheim å kan tenke seg å la meg komme på en lytt så skrik ut ;)

Skal sjekke ut forumet jeg.Takk for tips. :)

Fidelio:Cyrus 8vs kan hende var mindre agressiv i toppen enn tidligere versjoner men fremdeles syntes jeg den hadde tendensen.Cyrus synes jeg er meget engasjerende og gir musikken liv.Derfor var 8vs2 meget aktuell da denne skulle ha mer tyngde i bassen og ikke lenger hadde den ugreie tendensen i toppen.Denne hadde i midlertid nettopp gått ut av produksjon,restlageret var tomt og det nærmeste nå blir 8xpd.Den har jeg ingen formening om hvordan høres ut da den har fått helt ny innmat og DAC og usb-inngang.Noe jeg ikke trenger men sikkert veldig aktuellt for andre.Likevel får jeg heller ikke hørt denne i Trondheim.Synd er det :(

Vil du si Naim flyter bedre med musikken enn Cyrus?Er Naim typisk agressiv?bare lurer jeg ;) Hva er typisk Naim?Alle merker har jo en signatur.Har de ikke?

Dere som skal på Naim-happening må gjerne si litt om deres inntrykk av Nait XS og også Naim generelt etterpå ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn