S
Steinar O
Gjest
Jeg har ulik lengde på mine NAca5, 6 og 7 meter. Ikke den store forskjellen kanskje, men har ikke brydd meg et sekund om lengdeforskjellen 
Men da heter det vel ikke kveil. Kveil = rull, av engelske coil. Bare for å pirke litt, altsåBach_Man skrev:Etter det jeg har hørt er det greit hvis man legger den i sammentrykt siksakk-mønster, men ikke som en spole. Når det gjelder EM-påvirking så gjelder jo det for alle de andre kablene som befinner seg i nærheten av utstyret.
Sikk-sakk er mye bedre ja. Og under racket er det vel stor mulighet for EM, så kanskje sikksakk langs vegglister er vel så greit?Bach_Man skrev:Etter det jeg har hørt er det greit hvis man legger den i sammentrykt siksakk-mønster, men ikke som en spole. Når det gjelder EM-påvirking så gjelder jo det for alle de andre kablene som befinner seg i nærheten av utstyret.
Ja det får vel være opptil hver enkelt. Under racket var vel mest for å skjule kabelen, kan jo legge den i bakkant. Naca5 er ikke direkte pen.Vidar P skrev:Sikk-sakk er mye bedre ja. Og under racket er det vel stor mulighet for EM, så kanskje sikksakk langs vegglister er vel så greit?
Hvordan kobles dette for aktiv drift? Og hvordan låter det sammenlignet med 52/SC/250?C. Alshus skrev:Da har balthar vært innom noen timer. Vi prøvde litt forskjellige signalkabler og prøvde forskjell mellom NAP250 og Phonosophie Bi Stage 1 Twin(tror jeg) en stereosak midt i sortimentet til P.
Han tok med seg 52/SC/250, mens jeg fikk en P. integrert sak og Bi Stage. Kjøres aktivt inn i SBL.
![]()
Svein skrev:Hvordan kobles dette for aktiv drift? Og hvordan låter det sammenlignet med 52/SC/250?C. Alshus skrev:Da har balthar vært innom noen timer. Vi prøvde litt forskjellige signalkabler og prøvde forskjell mellom NAP250 og Phonosophie Bi Stage 1 Twin(tror jeg) en stereosak midt i sortimentet til P.
Han tok med seg 52/SC/250, mens jeg fikk en P. integrert sak og Bi Stage. Kjøres aktivt inn i SBL.
![]()
yes ibl is cute, isn´t itErik B skrev:Hei,
Har hatt ca 20 år gamle ibl et par uker - imponerende så langt - og så er de så pene.
Neste skritt er vel aktiv drift av disse.............har jo lest litt på pfm og n-forum - men leser gjerne litt her og.............
Erik
ja det hjelper med en subFidelio skrev:Sitter og leker meg med en REL Quake subwoofer. Morsomt, men ikke helt lett å få til skikkelig. Etter et par timers fikling lyder det bra, men ser helt klart at den største fordelen i mitt rom med mine 'talere er at jeg nå får dugelig bass selv ved morderat lyttevolum. "Integrering" med høyttalerne er vel det vanskeligste å få til, men kjører med ganske lav gain på REL'en og endel høyre rolloff-frekvens enn jeg begynte med, virker mer integrert slik. Mine er vel noe sånt som -3dB ved 70Hz, så har satt rolloff på wooferen rundt der.
Nå spilles "Vivaldi For Organ" bare på gøy. Er det no spes man skal tenke på mht subwoofer? Er en tilhenger av tørr stram og melodiøs bass, hvis det durer får jeg noia.
Tapper signalet fra høyttalerne, er en sånn high-level sak som går på høyre og venstre + og én - for jord. Begynte med litt for mye gain og litt for lav rolloff tror jeg, bassen ble litt buldrende og bløt.balthar skrev:ja det hjelper med en sub..hvordan tilkoblet du din quake ? min er sat på nesten minimal instilling. står på ca 30 hz på rolloff og level bare 4 rasterpunkter fra de laveste instilingen.
ja det er den sweetspoten , såm gjøre opplevelsenVidar P skrev:Ikke fortvil; "alle" begynner med for høy gain. Klassisk scenario. Jeg brukte også lav gain og høy rolloff med mine REL'er, tror det var rundt 70-80hz med store gulvstående høyttalere.
Det tar uker og måneder før man endelig faller på plass med sine innstillinger, iallefall jeg som er så treig av meg til å bli enig med meg selv, men gain faller for hver uke. Først tror man gjerne at man skal "høre" mer bass, men så oppdager man at det ikke er det som subwooferen egentlig gjør, så begynner man å skjønne at det den egentlig gjør er at alle slags instrumenter blir mer klangrike og naturlige, mer fysiske og palpable, og klinger bedre ut; og så finner man en sweetspot på innstillingene som gjør at sub'en "forsvinner" i lyden mens effekten av den på alle instrumenter forblir. Det tar tid, men er moro.
Mvh Vidar P
Vidar P skrev:Høres ut på måten du beskriver dine personlige lydopplevelser på som om du kanskje må fokusere på å høre mer på black Naim hovedkomponenter balthar? Ikke noe gærnt med olive og CB, jøss bevares, men ut ifra det at du er opptatt av rikheten i tonen (som alltid var et gyldig ankepunkt mot CB/olive Naim) så er det jo lett å tenke derhen. Man får prøve og høre, så får man vel se..
Mvh Vidar P
Steinar O skrev:Om jeg forstår det rett testet dere i ulike rom, med forskjellige høyttalere. Du skriver også at du aldri fikk til SBL i ditt rom.
For meg kan dette virke som et rom- eller preferanserelatert fenomen.
Av egne erfaringer vet jeg at rommet spiller så til de grader inn på sluttresultatet, sammen med plasseringen.
Når alt kommer til alt virker det ikke som du blir fornøyd før en 552 er i hus?![]()
Synes det der minnet litt om lytterommet i en butikk.C. Alshus skrev:
Oi! Er imponert over hvor stygt et rom kan bli uten noe egentlig inventar. Ser ut som et sted man parterer lik. Høyttalerne ser mildt sagt malplassert ut hehe.Bach_Man skrev:Synes det der minnet litt om lytterommet i en butikk.C. Alshus skrev:
Ifølge prislisten til Kontrapunkt:Fidelio skrev:Er det noe som vet hvor mye en ny fjernkontroll til Nait'en koster? Klarte å ødelegge min, og den Logitech-allround-saken jeg har er slitsom å attenuere volumet med.
Ah, det er det den heter. TakkLiotheles skrev:Ifølge prislisten til Kontrapunkt:Fidelio skrev:Er det noe som vet hvor mye en ny fjernkontroll til Nait'en koster? Klarte å ødelegge min, og den Logitech-allround-saken jeg har er slitsom å attenuere volumet med.
NARCOM Fjernkontroll til CD og forsterker 850,-
Du er ikke inne i en Off Topic-tråd nå, Bjørn.bjornh skrev:NARCOM, høres nesten ut som "narkotikum" ;D
Mvh. Bjørn