Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Steinar O

Gjest
    Jeg har ulik lengde på mine NAca5, 6 og 7 meter. Ikke den store forskjellen kanskje, men har ikke brydd meg et sekund om lengdeforskjellen :)

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Etter det jeg har hørt er det greit hvis man legger den i sammentrykt siksakk-mønster, men ikke som en spole. Når det gjelder EM-påvirking så gjelder jo det for alle de andre kablene som befinner seg i nærheten av utstyret.

Carter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Bach_Man skrev:
    Etter det jeg har hørt er det greit hvis man legger den i sammentrykt siksakk-mønster, men ikke som en spole. Når det gjelder EM-påvirking så gjelder jo det for alle de andre kablene som befinner seg i nærheten av utstyret.
    Men da heter det vel ikke kveil. Kveil = rull, av engelske coil. Bare for å pirke litt, altså ;). Jeg sleit med å få til dette selv (sikksakk), så gav opp og kjøpte Chord Odessey 2, som glir lett inn i stativenes kabelkanaler slik at overskytende lengde kan håndteres av disse.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bach_Man skrev:
    Sikk-sakk er mye bedre ja. Og under racket er det vel stor mulighet for EM, så kanskje sikksakk langs vegglister er vel så greit?

Lengdeforskjeller medfører anelsesvis usymmetrisk belastning på forsterkeren, og dermed en teoretisk mulighet for noen lydforskjell, men det er vanskelig å forestille seg at det skal høres særlig, og langt mindre enn hva forskjellene i assymetri i rommet vil høres!

Mvh Vidar P

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Sikk-sakk er mye bedre ja. Og under racket er det vel stor mulighet for EM, så kanskje sikksakk langs vegglister er vel så greit?
    Ja det får vel være opptil hver enkelt. Under racket var vel mest for å skjule kabelen, kan jo legge den i bakkant. Naca5 er ikke direkte pen.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.288
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Da har balthar vært innom noen timer. Vi prøvde litt forskjellige signalkabler og prøvde forskjell mellom NAP250 og Phonosophie Bi Stage 1 Twin(tror jeg) en stereosak midt i sortimentet til P.

Han tok med seg 52/SC/250, mens jeg fikk en P. integrert sak og Bi Stage. Kjøres aktivt inn i SBL.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Sitter og leker meg med en REL Quake subwoofer. Morsomt, men ikke helt lett å få til skikkelig. Etter et par timers fikling lyder det bra, men ser helt klart at den største fordelen i mitt rom med mine 'talere er at jeg nå får dugelig bass selv ved morderat lyttevolum. "Integrering" med høyttalerne er vel det vanskeligste å få til, men kjører med ganske lav gain på REL'en og endel høyre rolloff-frekvens enn jeg begynte med, virker mer integrert slik. Mine er vel noe sånt som -3dB ved 70Hz, så har satt rolloff på wooferen rundt der.

Nå spilles "Vivaldi For Organ" bare på gøy. Er det no spes man skal tenke på mht subwoofer? Er en tilhenger av tørr stram og melodiøs bass, hvis det durer får jeg noia.

K

Kaarelars

Gjest
    C. Alshus skrev:
    Da har balthar vært innom noen timer. Vi prøvde litt forskjellige signalkabler og prøvde forskjell mellom NAP250 og Phonosophie Bi Stage 1 Twin(tror jeg) en stereosak midt i sortimentet til P.

Han tok med seg 52/SC/250, mens jeg fikk en P. integrert sak og Bi Stage. Kjøres aktivt inn i SBL.

Hvordan kobles dette for aktiv drift? Og hvordan låter det sammenlignet med 52/SC/250?

mandag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    2
    Hei,

Har hatt ca 20 år gamle ibl et par uker - imponerende så langt - og så er de så pene.
    Neste skritt er vel aktiv drift av disse.............har jo lest litt på pfm og n-forum - men leser gjerne litt her og.............

Erik

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    thank you for all the replies regarding the different lenghts of the naca 5. it was just to test the phonosophie active set at christians place. s no instalation for many years...i had some spare naca 5 , who doing the job now.

takk for en hyggelig dag christian og for låne din ref olive set og noe nytt musikk :)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.288
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    I lige måde, Damian.

Signalkablene vi sammenlignet var Ar Sound Green (Kan kjøpes på ebay for omtrent 500), Naim NA46 Snaic og en Phonosophie kabel(til omtrent 2k). DIN-DIN.

Kilde: CDS2/XPS
    Forsterker: Phonosophie Bi Amp 1-4 integrert.
    TestCD: Keith Jarrett - Köln Concert

AR låt noe ullent, men hadde mye energi oppover. Kanskje for mye. Noe metallisk signatur ble nevnt, og det er ingen positiv egenskap i min bok.
    NA46 spilte noe klarere/åpnere jevnt over. Ikke så mye i toppen som AR Sound. Begge foretrakk denne framfor AR Sound.
    Phonosophie var mer organisk jevnt over. Glattere og ikke noen frekvenser som stakk av. Kanskje min neste signalkabel?

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Svein skrev:
    C. Alshus skrev:

Hvordan kobles dette for aktiv drift? Og hvordan låter det sammenlignet med 52/SC/250?

i will comment on the performance later, when i get used to the ref olive set at home. more tomorrow.

the integrated has 4 power amps and an integrated crossover for ibl ( i am not 100% sure , if the crossover is set for sbl simultaneous well ) you simply connect the tweeters with one of the power amps and both of the bass units with the to others outputs . so thats why you need 42 pairs of naca 5. you remove the crossover from the ibl / sbl / sl2 and connect directly into the tweeter and bass plugs of the speaker. the crossover in the amp has 4 small adjustment switches to match the acoustics in the room perfectly. it was st by hansen , so i just let it stand, where it is.

while it functioned home with my ibl very impressive and well, i was´t totally convinced together with sbl. it might be the adjustment, but i cant tell 100%. my old sbl didn´t sound totally right as well , when i had it for a listen at home .

additionally, the integrated has outputs, which transport the signal ( tweeters l + r and the bass l + r ) over 2 din outputs out of the amp, so you can attach an external power amp or 2. we attached the tweeters to the external power amp, while the bass unites of the sbl are connected to the internal power amps of the integrated.of course the integrated can be replaced with a pre amp ( same principal as naim, pure pre amp with external power supplies ) for advanced performance. though i haven´t heard one yet.

he first listening impression of the 52/scap/250 is a bit wider stage and sweeter hights, the active phonosophie system is more detailed and more controlled. i would have expected a bigger difference.but as mentioned this was the first impression.

K

Kaarelars

Gjest
    Takk for oppklarende svar balthar.
    Ser fram til videre lytterapporter fra deg og Alshus.
    Satt dere opp SBL'ene fra grunnen av igjen? Hva er avstanden mellom dem og til veggen bak?

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    hei svein,

we just took out the crossover connection from the tweeter and bass unit of the sbl and replaced them with naca5 leading from the power amplifiers. so we didn´t unmount the crossovers, but let them just mounted on the backside and bended the crossover leads to the sides. the sbl is set up proper, so there was no need to rebuild something.

as mentioned, at christians place the phonosophie set leaked some sparkle for me .

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Erik B skrev:
    Hei,

Har hatt ca 20 år gamle ibl et par uker - imponerende så langt - og så er de så pene.
    Neste skritt er vel aktiv drift av disse.............har jo lest litt på pfm og n-forum - men leser gjerne litt her og.............

Erik
    yes ibl is cute, isn´t it :)

i activated my ibl and it was worth it , though there are different opinions on that theme.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Fidelio skrev:
    Sitter og leker meg med en REL Quake subwoofer. Morsomt, men ikke helt lett å få til skikkelig. Etter et par timers fikling lyder det bra, men ser helt klart at den største fordelen i mitt rom med mine 'talere er at jeg nå får dugelig bass selv ved morderat lyttevolum. "Integrering" med høyttalerne er vel det vanskeligste å få til, men kjører med ganske lav gain på REL'en og endel høyre rolloff-frekvens enn jeg begynte med, virker mer integrert slik. Mine er vel noe sånt som -3dB ved 70Hz, så har satt rolloff på wooferen rundt der.

Nå spilles "Vivaldi For Organ" bare på gøy. Er det no spes man skal tenke på mht subwoofer? Er en tilhenger av tørr stram og melodiøs bass, hvis det durer får jeg noia.
    ja det hjelper med en sub :)..hvordan tilkoblet du din quake ? min er sat på nesten minimal instilling. står på ca 30 hz på rolloff og level bare 4 rasterpunkter fra de laveste instilingen.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    balthar skrev:
    ja det hjelper med en sub :)..hvordan tilkoblet du din quake ? min er sat på nesten minimal instilling. står på ca 30 hz på rolloff og level bare 4 rasterpunkter fra de laveste instilingen.
    Tapper signalet fra høyttalerne, er en sånn high-level sak som går på høyre og venstre + og én - for jord. Begynte med litt for mye gain og litt for lav rolloff tror jeg, bassen ble litt buldrende og bløt.

Nå står fase på 180, gain veeeeldig lavt og rolloff på ca. 80 Hz, kan ikke høre overgang mellom sub og ht, og endelig høres det ut som dypbassen kommer fra WB'ne og ikke fra suben.

Aller morsomst er det med kammermusikk, høres mer "ekte" ut nå faktisk. Samme med akustisk gitar.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ikke fortvil; "alle" begynner med for høy gain. Klassisk scenario. Jeg brukte også lav gain og høy rolloff med mine REL'er, tror det var rundt 70-80hz med store gulvstående høyttalere.

Det tar uker og måneder før man endelig faller på plass med sine innstillinger, iallefall jeg som er så treig av meg til å bli enig med meg selv, men gain faller for hver uke. Først tror man gjerne at man skal "høre" mer bass, men så oppdager man at det ikke er det som subwooferen egentlig gjør, så begynner man å skjønne at det den egentlig  gjør er at alle slags instrumenter blir mer klangrike og naturlige, mer fysiske og palpable, og klinger bedre ut; og så finner man en sweetspot på innstillingene som gjør at sub'en "forsvinner" i lyden mens effekten av den på alle instrumenter forblir. Det tar tid, men er moro.

Mvh Vidar P

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Vidar P skrev:
    Ikke fortvil; "alle" begynner med for høy gain. Klassisk scenario. Jeg brukte også lav gain og høy rolloff med mine REL'er, tror det var rundt 70-80hz med store gulvstående høyttalere.

Det tar uker og måneder før man endelig faller på plass med sine innstillinger, iallefall jeg som er så treig av meg til å bli enig med meg selv, men gain faller for hver uke. Først tror man gjerne at man skal "høre" mer bass, men så oppdager man at det ikke er det som subwooferen egentlig gjør, så begynner man å skjønne at det den egentlig gjør er at alle slags instrumenter blir mer klangrike og naturlige, mer fysiske og palpable, og klinger bedre ut; og så finner man en sweetspot på innstillingene som gjør at sub'en "forsvinner" i lyden mens effekten av den på alle instrumenter forblir. Det tar tid, men er moro.

Mvh Vidar P
    ja det er den sweetspoten , såm gjøre opplevelsen :)...hos meg er det såm nevnt ganske lave verdier på rolloff og gain . sel på den lille Quaken. men vil aldri misse den igjen. sbl var lit formye av de gode hos meg. kanskje jeg har lit problematisk rom ?...så blir ibl og sub mer riktig...

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    helt fantastisk...noe av de kjente jeg fortsat ikke... naimsynøve må blir ganske sterk. jeg kunne ikke bare 2 x 250 i en kurf i en hånd :eek: :eek: :eek:

reklame var så herlig i gamle dager :)

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    the sets are back on the places again.

when i brought christians 52/sup/250 bac to his place, we listened 2 , 3 pieces of music before we replaced the phonosophie bi amp and bi stage . the difference was immediate. the naim set had an all together more organic and relaxing presentation compared to the more detailed but a bit thiner sounding phonosophie set. the bi stage was definitive better controlled compared to the olive 250 though. a definitely great sounding set with no wishes left open.

back at home i put everything in place and let the music play. here actually the difference was different. as mentioned before much smaller. the naim played wider staged , the phonosophie more detailed, but it wasn´t so thin as on the sbl ( might be also the adjustment on the crossover. maybe it is optimized for the sbl and need to be changed slightly for the sbl ? ). altogether i see it ,as a quite good performance for an integrated and very versatile amp. it better be, since not cheep when bought new. as christian found , and i did the same, it has also an very good on board riaa ( in that amp the largest riaa is installed )

thank you to christain for loaning his set. i don´t see it as natural, when someone does it. always a bit hazel , but maybe interesting to listen to different set as well ? ;) the difference to the 52 isn´t that large to make me want one necessary...maybe a 552 instead ;)...or just let it for a while and play a lot of music :)

sonny rollins is rotating already ( thank you for loaning )...need to get one myselve

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Høres ut på måten du beskriver dine personlige lydopplevelser på som om du kanskje må fokusere på å høre mer på black Naim hovedkomponenter balthar? Ikke noe gærnt med olive og CB, jøss bevares, men ut ifra det at du er opptatt av rikheten i tonen (som alltid var et gyldig ankepunkt mot CB/olive Naim) så er det jo lett å tenke derhen. Man får prøve og høre, så får man vel se..

Mvh Vidar P

S

Steinar O

Gjest
    Om jeg forstår det rett testet dere i ulike rom, med forskjellige høyttalere. Du skriver også at du aldri fikk til SBL i ditt rom.
    For meg kan dette virke som et rom- eller preferanserelatert fenomen.

Av egne erfaringer vet jeg at rommet spiller så til de grader inn på sluttresultatet, sammen med plasseringen.

Når alt kommer til alt virker det ikke som du blir fornøyd før en 552 er i hus? :)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.288
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Mener det samme som balthar her.

Naim pre med Phonosophie effekt spilte bra. Balthar mente at Phonosophie effektforsterkern hadde noe av den samme signaturen som 250.2. Kraftig, kontant og åpen.

Vi får se om noen/endel år. Kanskje en 300 får plass?

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Vidar P skrev:
    Høres ut på måten du beskriver dine personlige lydopplevelser på som om du kanskje må fokusere på å høre mer på black Naim hovedkomponenter balthar? Ikke noe gærnt med olive og CB, jøss bevares, men ut ifra det at du er opptatt av rikheten i tonen (som alltid var et gyldig ankepunkt mot CB/olive Naim) så er det jo lett å tenke derhen. Man får prøve og høre, så får man vel se..

Mvh Vidar P

ja det kan vel stemme med black Naim hovedkomponenter , vidar. jeg eide ja sel en ref olive set 3 års siden og ville gjerne høre på den en gang til og forstår lit , hvor jeg er med mine rød komponenter. så var det ,takk til christian, en møglighet .og selfølgelig er det fortsat en fantastisk opplevelse å lytte til en olive ref set, men det var ikke så stor forsjel i presentatsjonen, at jeg skulle for mer lyst å høre på musikk en jeg gjøre nå.

jeg hysker , at jeg lånte en 282 in den tiden jeg eide olive ref serien. 282 var i flere punkter foran min 52 ( 2002 model )..mer detaliert mer fargeprakt ( kan man si det ? ;) ) raskere, men har ikke hat den organisk magisk lydopplevelsen. det var forstat fokus på hifi egenskaper ( hallo, hallo ;) selfølgelig er en 282 en fantastisk pre og tilfredstiller tusendvis av eiere )...det var vel det same opplevelsen den tiden med 282 hjemme en med christians oliv set i går, bare omvend. phonosophie lignet på 282. jeg synst fortsat at naim spiller mer organsik og lit mer behagelig, mens phonosophie mer "live" nært.

så beskrives en 252 som en 52 sidegate og ikke nødvendigvis en upgrade. jeg har aldri hørt de 2 side ved side, så kan ikke komentere på det. og man få de ja også ikke hørt hos en forhandler her i norge. jeg også lyrer på hvorden det blir vis man setter en standalone pre fra phonosophie foran bi stage ( phonosophie har 3 forsjel pre amper over den integrerte, såm kan oppgraderes utten , at man må selger komponenter )

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Steinar O skrev:
    Om jeg forstår det rett testet dere i ulike rom, med forskjellige høyttalere. Du skriver også at du aldri fikk til SBL i ditt rom.
    For meg kan dette virke som et rom- eller preferanserelatert fenomen.

Av egne erfaringer vet jeg at rommet spiller så til de grader inn på sluttresultatet, sammen med plasseringen.

Når alt kommer til alt virker det ikke som du blir fornøyd før en 552 er i hus? :)

jeg fikk sbl med min aktiv phonosophie ikke til i mit rom , steinar. sbl med ref olive spillte veldig bra , men var på grensen til formye bass. ( min sbl var 15 cm ut av veggen helle tiden )

ja rom er en viktig komponent her, darfor fortreker jeg å høre på alt hjemme. det kan ja skjer at en komponent høres fantastisk hos en forhandler , men lager mye problemer hjemme ( også omvend selfølgelig ). hos meg er det nesten i 70 % , at alle komponenter lyder mye bedre hjemem en hos forhandleren

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    i sammenhang av komponenter bytte ha jeg også prøvd superline sammen med hicap mot superline fra aux på 52.

å blir helt erlig, jeg kunne lever med begge varianter ganske god. skulle egentlig fortrekker den utte hicap, da har man spart penger og plass ( såm mange vet er jeg ikke så gled i den boksersamlerkriegen )

med hicapen spillte superline kanskje lit mer fyldiger og lit mer energisk,mens fra aux 2 n var det lit mer luftig og detaliert . men såm sagt , jeg synst forsjell var ikke så stor , at jeg skulle bry meg om det.

helt aneledes selfølgelig med 202 / hicap / superline. da fortreker jeg helt klar et eget hicap til superline.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    jeg håper iallefal , at det er ikke hans helle musikksammlingen på det ene bildet ;)

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Er det noe som vet hvor mye en ny fjernkontroll til Nait'en koster? Klarte å ødelegge min, og den Logitech-allround-saken jeg har er slitsom å attenuere volumet med.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    848
    Torget vurderinger
    4
    Fidelio skrev:
    Er det noe som vet hvor mye en ny fjernkontroll til Nait'en koster? Klarte å ødelegge min, og den Logitech-allround-saken jeg har er slitsom å attenuere volumet med.
    Ifølge prislisten til Kontrapunkt:
    NARCOM Fjernkontroll til CD og forsterker 850,-

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Liotheles skrev:
    Fidelio skrev:
    Ifølge prislisten til Kontrapunkt:
    NARCOM Fjernkontroll til CD og forsterker 850,-
    Ah, det er det den heter. Takk:)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.366
    Torget vurderinger
    1
    NARCOM, høres nesten ut som "narkotikum" ;D

Mvh. Bjørn

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.366
    Torget vurderinger
    1
    Vet da det. Regner nesten med at det er short for "Naim Remote Communication"

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn