Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Også et poeng ja. I det hele tatt, hva er meningen med noe som helst :)
    Meningen er å gjøre det beste ut av vår tilmålte tid for oss selv og omgivelsene. Helst i omvendt rekkefølge. Det er ikke verre enn det 8)

mvh
    FZ (som er i det filosofiske hjørnet i dag)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ang gjøre det beste ut av ting; jeg går og har lyst til å kjøpe en Naim Uniti til kontoret jeg.. både cd, dab/fm, ipod og trådløs streaming gir mange muligheter. Fristende boks, som vil erstatte min aldrende Meridian/Audiolab elektronikk på kontoret. Spiller mye musikk i bilen og på kontoret, så det er jo greit å ha høy lydkvalitet spredt rundt til andre steder enn stua også.

Har et sett nesten nye aktive Dynaudio'er der (MC15), men jeg er ikke veldig begeistret for de, så vurderer å selge. Imidlertid er det jo preout på Uniti, så jeg kan jo også beholde Dynaudio'ene inntil videre, til jeg får haiet meg et sett egnede høyttalere; en Harbeth-modell ala P3 eller C7 vil vel antakelig "fit the bill" skulle jeg tro. Noen tanker?

Mvh Vidar P

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Kan du ikke bare parkere en av Meridian-Ferrariene på kontoret da? ;)

Naimuniti virker veldig fiks. Liker streamingmuligheten, og på et kontor finnes det jo alltid datamaskiner som kan holde musikk.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    synst unity er veldig kjekt...tror det blir en runner for naim...

ønsket meg noe sånt i referansekalssen...2 bokser med allt på niveau av 252/250..men forventer ikke cd i boksen ;)

har titet lit i linn tråden...hmmmm...så lite postings da...hvordan er det møglig ? skulle har forventet lit mer....

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Melder men inn som novise her etter å ha mottatt Headline / NAPSC. Bruker Mac / Benchmark DAC1 som kilde og AKG K701 som øreklokker. Mange timer foran meg nå med aktiv lytting. :)

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer! Du får gi oss noen ord når du har hatt settet en stund :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Loevhagen skrev:
    Melder men inn som novise her etter å ha mottatt Headline / NAPSC. Bruker Mac / Benchmark DAC1 som kilde og AKG K701 som øreklokker. Mange timer foran meg nå med aktiv lytting. :)
    HL/Napsc er den beste hodetelefonforsterkeren jeg har hørt for egen del (med rom for at HC vil gi ytterligere gevinst, og at det nok fins et utall supergode forsterkere jeg aldri har hørt). Du vil få mye glede av den tror jeg!

Mvh Vidar P

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Håper du har rett. :) Får nyte musikken mens settet spilles inn. Iflg. håndboka kan det ta 1 måned. ::)

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Headset tar lang tid er min erfaring...

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Men ikke Headline. Som jeg har lagt merke til iallefall. Men det spørs vel hvor ofte man slår det på; pga mye bruk er mitt sett på 24/7 og kom fort til max lydkvalitet.

Mvh Vidar P

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    187
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    Men ikke Headline. Som jeg har lagt merke til iallefall. Men det spørs vel hvor ofte man slår det på; pga mye bruk er mitt sett på 24/7 og kom fort til max lydkvalitet.

Mvh Vidar P
    Hei. Min Headline står på hele tiden, har det noe betydning ? Er det dumt ?
    Jeg støtter meg til alle god ord om forsterker settet ..

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har det morro underveis, og min kjappe og unyanserte påstand p.t. er at Benchmark DAC1 er en bedre kilde til Naimsettet enn Abrahamsen DAC V6, selv om førstnevnte DAC er benyttet ofte siste året og sistnevnte er praktisk talt ny. Abrahamsen DAC V6 på Naim blir litt for mye av samme ulla, mens Benchmarken gir Naimsettet litt mer "spillerom". :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    leon skrev:
    Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
    Hei. Min Headline står på hele tiden, har det noe betydning ? Er det dumt ?
    Jeg støtter meg til alle god ord om forsterker settet ..
    Kan ikke se noen grunn til at det skulle være dumt?

Mvh Vidar P

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Vidar P skrev:
    Har ikke prøvd OC9 med SL balthar, men erfaringsmessig så er OC9 veldig ufølsom på last, i tillegg til at den passer fint inn i laster som Arkiv, Akiva etc liker, så neppe noe å tenke på.

Mvh Vidar P
    oc 9 /2 har kommet idag...skal monterer pickupen imorgen... jeg setter in en 100 ohm plug i superline mener du ? , men hvelken capasitiv plug eller blir den også tom ?..jeg har fortsat ikke forståt alt rund dette. føllte mest anbefallinger fra engelske naimforum og her...nå sitter fortsat min 453 ohmplug og ingen capasitiv plug.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Om du har en 100 ohm plugg så prøv denne; det er jo anbefalt last på OC9. Men den er nokså ufølsom på last ift mye annet, så det kan godt hende at du vil finne 453 minst like god. La kapasitiv verdi stå på standard (ingen plugg); der er det fint lite muligheter for lydpåvirkning for mc'er.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Noen som vet hva en bruker en "pin-spanner" til, på en ARO?
    Mangler i ARO-kassen min. Naim Audio har et par de kan sende over... Til en pris av £74 ( sterke rabattert)
    Trodde pin-spanners bruktes til å tighte eh... festegreiesokkelen på armbordet, men gitt prisen så er jeg sannelig ikke sikker lenger.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Stemmer, det er til å skru fast basen i armbordet. Rar nøkkel med pinner.

Skal følge med som standard med arma.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nei, den ene som er standard er vel evig nok vel? Iallefall for meg. EDIT; muligens et par. Checking..

Forstår jeg det dithen at du ikke har noen?

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Hos meg er basen litt løs (kan dreies rundt) Dette er kanskje ikke heldig?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Unnskyld; vent litt; skal sjekke; når jeg tenker meg om så er det mulig at det er to som skal følge med og brukes. Hvorfor ikke bruke de originale? Har du blitt lurt på bloody ebay igjen? Fatter ikke at du gidder..

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Lurt, vet jeg ikke. Men da jeg kjøpte min ARO (på PFM) så fulgte det litte ekstra med i boksen, for å si det slik. Benyttet anledningen da arma var i England for rewiring, til å fylle litt opp i kassen (speil, vekt, vater) Men spanner eller spanners kom ikke med. Og ikke visste jeg at disse smådingsene kostet skjorta.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    Å kjøpe cds3 som er fra 2003-2005 er det lurt?

tenker på slitasje på driverk & laser osv. Kan vel bli dyrt og fikse dersom noe slutter og fungere?

eller er cds2 noe å vurdere, eller er min nuværende cdx2 bedre? (begge med xps2).

liker veldig godt det jeg har hørt fra cds3.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Toriamos; tilbake fra kjelleren; sjekket i den originale Aro-eska; det er to spannere, som jeg mistenkte; en brukes i de to hullene over, og en i de to hullene under armbordet. Skal vris mot hverandre.

Dette er slik du låner av meg eller Steinar som engangs, fordi dette er ting du gjør nær sagt en gang i livet. Det er forøvrig ikke alltid at det dyreste er å kjøpe nytt kanskje?

Dette er forøvrig blekkverktøy som burde koste noen tiere.

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    Toriamos; tilbake fra kjelleren; sjekket i den originale Aro-eska; det er to spannere, som jeg mistenkte; en brukes i de to hullene over, og en i de to hullene under armbordet. Skal vris mot hverandre.

Dette er slik du låner av meg eller Steinar som engangs, fordi dette er ting du gjør nær sagt en gang i livet. Det er forøvrig ikke alltid at det dyreste er å kjøpe nytt kanskje?

Mvh Vidar P
    Vel :) Med tanke utgiftene til rewiring for eksempel, så har du et poeng ja.

- Det var det jeg også tenkte - noen tiere liksom - ja ja. Låner heller av Steinar tenker jeg.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Vidar P skrev:
    Om du har en 100 ohm plugg så prøv denne; det er jo anbefalt last på OC9. Men den er nokså ufølsom på last ift mye annet, så det kan godt hende at du vil finne 453 minst like god. La kapasitiv verdi stå på standard (ingen plugg); der er det fint lite muligheter for lydpåvirkning for mc'er.
    det skal jeg prøve...takk for informasjon, vidar !

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    nilsen64 skrev:

tenker på slitasje på driverk & laser osv. Kan vel bli dyrt og fikse dersom noe slutter og fungere?

eller er cds2 noe å vurdere, eller er min nuværende cdx2 bedre? (begge med xps2).

nei da, hvorfor det ?..og vis den skulle går en dag er det ikke alverden det koster. tror rund 300 GBP ( men da var den sak med norge og ikke eu og og og ). å blir helt erlig, skulle jeg eier en cds3 ( fantastisk maskin ) , så skulle jeg leger med en ekstra laserdriverk til side uansett.

man ser så mange cds3 utte akurat nå, at det lønner seg å kjøper. vis man vil har en ;)

cdx2 er vel ikke helt på niveau av en cds2. men så sagt var cdx serien ikke så min smakk.liker vel mer den cds serien fra naim ( 1 , 2 ,3 )

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Utstyr av denne klassen fra 2003 er vel en no-brainer hvis man kjøper fra seriøst sted. Men, synes du det virker gammelt, er ikke Cds2 ett alternativ. Den er minimum 7 år gammel, men kan også være 11 år gammel.
    Har ikke hørt Cdx2, kun Cdx. Rekker ikke Cds2 opp til lissene, imo.

nilsen64 skrev:

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    CDS3 fra den perioden er jo en no-brainer. Hvorvidt man synes den passer godt med 282/250 er jo en helt annen sak, og antakelig tildels høyttaleravhengig. I mitt system var det slik at jeg etterhvert skjønte at 282/250 ikke forløste potensialet i CDS3/XPS. Det viste seg å være NAP250.2 som var flaskehalsen; og en nærmere studie av Naim Suggested Systems hintet til samme. En NAP300 snudde det hele til de grader.

CDS3 er veldig mye bedre enn CDX2 for de som verdsetter naturlighet, åpenhet inn i dypet og kraft.

Mvh Vidar P

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    findes det andere armer med det samme geometri såm rega armer ?...jeg antar , at alle rega armer har det same geometrie ( lengde )...jeg vet bare om schroeder fra tyskland.

Clintern

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2006
    Antall liker
    123
    Sted
    Åkrehamn
    Torget vurderinger
    6
    Innleder en tåkelagt vestlandspåske med etpar glass rødt og denne:

Fru. Vaughan har gått runder i ulike spillere og med ulike ht, men cd5i og n-sats gir tilstedeværelse, detaljer, dynamikk og snert innenfor et samlet musikalsk uttrykk jeg ikke har hatt i stuen tidligere. Tåken er utenfor, inne er det åpent, klart lende, god sikt og live feelin`

God påske naimister!

T

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Emarcy (M-R-Cy = Mercury) gjorde en rekke glitrende skiver på den tiden; liker du SV så vil du elske hennes livealbum for Mercury (At Mr. Kelly's) med en Sarah i toppslag og suveren lydkvalitet, og du vil elske de andre Emarcy-albumene fra perioden også; ikke minst de med Roach og Clifford Brown. Mye svært der, og Naim gjør jo det hele mer levende enn de fleste :)

Mvh Vidar P

Clintern

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2006
    Antall liker
    123
    Sted
    Åkrehamn
    Torget vurderinger
    6
    Den ligger klar ;). Og det blir ikke mindre tilstedeværelse for å si det mildt (men legger den bak i spillelisten for kvelden - vanskelig å følge opp i kveld tror jeg)

Har sansen for Oscar Marienthal (proprietor of mister Kelly`s) sine ord i omslaget - "In presenting an album of Sarah Vaughan recorded right on stage at Mister Kelly`s, I feel I ought to tell you first a few facts about the popular little supper club at the top of Rush Street in Chicago". Slår an en bra streng for hele opplegget; uhøytidlig, lekent, men du verden for sjel og innlevelse det kom ut av det..

Emarcy-albumene fra perioden også; ikke minst de med Roach og Clifford Brown -satt på sjekklisten!

MVH

T

Vedlegg

eiv

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2009
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Heisan naim folk.

Jeg undrer meg litt på en naim 5i for tiden. skal matches med engelske høytt... monopulse 82a, som skal være relativt lettdrevne. 7-8ohm flat kurve etc.

Mener dere at det er nok krefter i naimen til å dra disse her på ett normalt lydnivå og ett stykke oppover? Står 50 potente watt i salgsannonsene. Hvor stor strømforsyning har denne?

Hva betegnes klangkarakteren som? Er på ukikk etter en varm klangkarakter som aldri blir hard og stressende i toppen.

Mvh :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er to ting å merke seg i denne sammenhengen, jeg skal ikke love at noen av de er relevante;

1) Naim-forsterkere liker tradisjonelt ikke så godt lettdrevne høyttalere med høy impedans, og
    2) Naim-forsterkere er veldig kildetransparente, så resultatet blir deretter

Tolk det som du vil, men i utgangspunktet kan man gjette seg til at dette medfører;

1) en lydkvalitet som antakelig vil være minst like god som hva som helst av forsterkere i prisklassen, og
    2) usikker realisering av potensialet i Naim-forsterkeren, må prøves
    3) det blir evig høyt nok, vær du sikker!

Jeg har aldri hørt Monopulse, og langt mindre med Naim elektronikk; men det skulle ikke forbause meg om dette skulle passe godt til tross for de eldgamle skrifters uendelige visdom.

Bare mine løse tanker.

Mvh Vidar P

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    jeg vert, at det ikke anbefalles, men hva må jeg forventer vis en naca 5 er på forsjel lengden på høye og venstre høyttaleren ? 3,5 meter på den ene . 5 meter på den andere ?...skal teste noe. blir test helt feil eller er det bare maginal fosjel ?

S

Steinar O

Gjest
    balthar skrev:
    jeg ver, at det ikke anbefalles, men hva må jeg forventer vis en naca 5 er på forsjel lengden på høye og venstre høyttaleren ? 3,5 meter på den ene . 5 meter på den andere ?...skal teste noe. blir test helt feil eller er det bare maginal fosjel ?
    Dette ville jeg ikke ha brydd meg om.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tror jeg ville brukt like lange kabler og kveitet opp det overflødige under racket bare for å få fred i sjelen.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Man skal vel ikke kveile høyttalerkabler, og iallefall ikke nær EM-felter?

Mvh Vidar P

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn