Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

smog

Gjest
    MaHa skrev:
    Har du fått deg en YBA Integre DT også, smog? Den er jo mildt sagt sabla god. Noe av det beste jeg har eid, men noe annerledes enn naim? Hvordan står den seg mot Snait, synes du?
    Ja spiller innemellom på en YBA Integre DT. Fantastisk god forsterker selv om det ikke står Naim på den. Den har en litt annen spillestil en SN, litt glattere og nesten røraktig mellomtone. Har en stereo nr 2 som jeg lurer på XS til, derfor spør jeg.

Mvh
    Even

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    187
    Sted
    Trondheim
    " Naim armbord selges forresten ikke lenger, men har fått fingrene i et allikevel."

[/quote]

Hei. Hva er forskjell på en Naim armbord og en Linn armbord som er boret for bruk
    av Naim aro ?

S

Steinar O

Gjest
    " Naim armbord selges forresten ikke lenger, men har fått fingrene i et allikevel."
    Hei. Hva er forskjell på en Naim armbord og en Linn armbord som er boret for bruk
    av Naim aro ?

Leon
    Ordla meg nok noe klossete (her også).
    Det jeg mener er at det originale Linn armbord for Naim ARO tonearm er gått ut av produksjon. Dette er blitt erstattet av Linn Keel for ARO.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    187
    Sted
    Trondheim
    Steinar O skrev:
    av Naim aro ?

Leon
    Ordla meg nok noe klossete (her også).
    Det jeg mener er at det originale Linn armbord for Naim ARO tonearm er gått ut av produksjon. Dette er blitt erstattet av Linn Keel for ARO.
    Hei. Okei.
    Men det er vel ikke noe problem å kjøpe et uboret armbord og deretter få
    Kontrapunkt til å bore hull som passer for aro arm, eller ?

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    Tidligere leverte Naim ferdigborrete armbrett til LP12. Det har de sluttet med av en eller annen obskur grunn. Kanskje Linn ikke vil selge uborrete brett til dem for jeg regner med at også disse brettene opprinnelig kom fra Linn. Hvis ikke ville det vel neppe stå Linn på dem. Eller kanskje det ikke gjorde det? Det kan vel de erfarne Aromatikerne på sentralen svare på ;)

I følge Cymbiosis har Linn nå begynt å levere ferdigborrete armbrett til Aro.

Da bør Kontrapunkt kunne levere disse til nye Aromatikere...............

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg hadde fått det for meg at det var en slags avtale om at Naim skulle slutte med disse armbrettene for at Linn skulle lage Keel for Aro. Men hvis Linn selv har begynt å selge dem går jo det litt mot son hensikt. Kan jo umulig ligge så mye fortjeneste i de armbrettene. Så da var det sikkert bare noe oppspinn fra forumjungelen.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    Bach_Man skrev:
    Jeg hadde fått det for meg at det var en slags avtale om at Naim skulle slutte med disse armbrettene for at Linn skulle lage Keel for Aro. Men hvis Linn selv har begynt å selge dem går jo det litt mot son hensikt. Kan jo umulig ligge så mye fortjeneste i de armbrettene. Så da var det sikkert bare noe oppspinn fra forumjungelen.
    Tror neppe Linn og Naim har noen avtaler seg i mellom. Etter det jeg leser på naim-forum bruker ikke Naim LP12-spillere lengre når de demonstrerer Naim. Litt sært ettersom LP12 med Keel og Aro visstnok spiller svært så bra og de aller fleste Naimister spiller på Linn-spillere.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    fikk du din AT oc 9 alrede ...steinar ?..jeg blir også nysgerig og kjøpte en.

har du en selv vidar akurat ? kunne du forteller om instilling for superline med oc 9 ?

takk b

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke prøvd OC9 med SL balthar, men erfaringsmessig så er OC9 veldig ufølsom på last, i tillegg til at den passer fint inn i laster som Arkiv, Akiva etc liker, så neppe noe å tenke på.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det tror jeg hun vil når hun hører det :)

Nait 3 realiserer ikke på langt nær signalet fra CDX.

Mvh Vidar P

ELEL6200

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Antall liker
    117
    Hei Vidar. Har prøvd å overbevise samboeren, men hun er ikke interessert i å høre. Det er nok min egen feil. Jeg har nok byttet for mange HIFI komponenter i mitt eget oppsett, uten at hun helt har hørt den stor musikalske gevinsten. Jeg har derfor gitt opp å forklare at bytte til dyrere Naim gir mer av det samme som hun har nå, men med enda mer musikalitet.
    Lf

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Vidar P skrev:
    Det tror jeg hun vil når hun hører det :)

Nait 3 realiserer ikke på langt nær signalet fra CDX.

Mvh Vidar P

det tror jeg faktisk også ;D

takk for svar angående oc 9, vidar . skal prøve meg lit fram, nor den kommet i posten.

S

Steinar O

Gjest
    Fint med info rundt last for OC9.
    Har ikke mottatt enda og det haster ikke, lp12 er langt på vei demontert.
    Min innstilling er at lp12 nå skal spille musikk og ikke være et middel for videre oppgraderinger.

Angående Naim Dac. Meg fortalt benyttes intern psu tilsvarende den i CDX2. XPS og 555PS kan kobles til som oppgradering via Burndy.
    Videre optisk og coaxial digital utgang....detaljer er ukjent.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Steinar O skrev:
    Min innstilling er at lp12 nå skal spille musikk og ikke være et middel for videre oppgraderinger.
    Ja det er bedre å oppgradere musikken enn å oppgradere utstyret. Problemet er jo å holde borte den nagende følelsen av at man går glipp av noe. Men med vinylavspilling er det jo alltid mange ting som kunne vært annerledes.

S

Steinar O

Gjest
    Bach_Man skrev:
    Steinar O skrev:
    Ja det er bedre å oppgradere musikken enn å oppgradere utstyret. Problemet er jo å holde borte den nagende følelsen av at man går glipp av noe. Men med vinylavspilling er det jo alltid mange ting som kunne vært annerledes.
    Sant nok. Det sitter oppe i hodet, men må avsløres ;)

Personlig skulle jeg gjerne ha nedgradert, men kombinasjonen av dyrkjøpt erfaring sammen med vanskelig å selge uten tap, gjør at man må kose seg med det man har og optimalisere det...og omgivelsene. Dette må ikke forstås som behov for oppgradering, men mer som balansering og rettferdiggjøring av komponentene.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Du har jo fantastisk utstyr, og du får nok mer glede av bruk enn eventuelle penger fra et salg. Om man ser innkjøpet i et perspektiv på ti år eller mer vil prisen etterhvert bli glemt, mens musikkgleden vil vedvare. Pu er jo uansett forbruksvare, så den kan skiftes ved behov. Jeg er alltid litt misunnelig på slike eldre entuiaster som har hatt top-of-the-line i olive eller cb siden utstyret var nytt og ikke føler noe behov for å oppgradere eller forandre anlegget.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.056
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    ELEL6200 skrev:
    Hei Vidar. Har prøvd å overbevise samboeren, men hun er ikke interessert i å høre. Det er nok min egen feil. Jeg har nok byttet for mange HIFI komponenter i mitt eget oppsett, uten at hun helt har hørt den stor musikalske gevinsten. Jeg har derfor gitt opp å forklare at bytte til dyrere Naim gir mer av det samme som hun har nå, men med enda mer musikalitet.
    Lf
    Du kan jo prøve deg uten at hun vet deg. Men husk å logge deg av etter bruk. ;)

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    Steinar O skrev:
    Det er vel ikke noen motsetning mellom å spille musikk og oppgradere LP12 videre.....da nyter du jo musikken enda mer ;)

Men det er klart at hvis utgiftene til oppgradering resulterer i at du ikke kan anskaffe den musikken du ønsker, stiller det seg anderledes.............

S

Steinar O

Gjest
    FZ skrev:
    Steinar O skrev:
    Det er vel ikke noen motsetning mellom å spille musikk og oppgradere LP12 videre.....da nyter du jo musikken enda mer ;)
    Her tror jeg det er mange som lurer seg sjøl. Sier ikke at du gjør det, men mange har tilsynelatende en musikkinteresse, men når det kommer til et stykke så er det hifi og oppgradering som står i hodet på dem. Dette er mitt inntrykk og derfor mener jeg det langt på vei er 2 motsetninger.
    Been there...done that.

Men det er klart at hvis utgiftene til oppgradering resulterer i at du ikke kan anskaffe den musikken du ønsker, stiller det seg anderledes.............
    Dette er forsåvidt sant. For egen del hadde jeg vel solgt med tap om det var et problem ;)
    Får selv mer og mer sansen for å sette verdien av en "oppgradering" opp mot musikkinnkjøp til tilsvarende verdi.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    Når du ser på alderen til stæsjet mitt, med unntak av platespilleren, skjønner du nok at utstyrsfetisjisme ikke er min greie. Preamp fra '87, sluttrinn fra '93 og høyttalere fra '99 ;)

Men platespillere er interessant. Utrolig hvor mye informasjon det ligger i rillene på de gamle vinylskivene og hvilken grad av vellyd det er mulig å hente ut av dem. Det gjelder både "superinnspillinger" og plater som i utgangspunktet låter temmelig småtrist lydmessig. Jo mer jeg oppgraderer LP12'en, jo mer får jeg ut av tilsynelatende dårlige innspillinger. Og resultatet er at jeg hører enda mer på plater jeg ikke fikk "fot" av før. Mao. jo bedre Linn'en blir, jo mere musikk spiller jeg. Og det er vel hva det hele handler om. Å nyte musikken :)

Så for meg er det absolutt ikke motsetning mellom å oppgradere LP12 og høre på musikk for musikkens skyld. Snarere tvert om............

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Høy kildekvalitet har alltid vært min greie også. Det gir for meg den største musikkgleden. Resten av anlegget kan gjerne stå nærmest urørt år ut og år inn.

Det gjør forresten det meste hos meg; LP12'en har jeg hatt siden '95, og det er fint lite som har skjedd med den de siste 10-12 årene, annet enn bytte av slitt pu, Lingo1->Lingo2 (nærmest rutinemessig) og en justering i ny og ne. Takk og lov.

Mvh Vidar P

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    står virkeli respekt av folk som greier å stryre unna oppgraderingspøkelset!

igår fikk jeg endeli hørt skikkelig på CDS3, og det skulle jeg aldri ha gjort ! ;D
    den er jo god som gull! :eek:

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Det gjør forresten det meste hos meg; LP12'en har jeg hatt siden '95, og det er fint lite som har skjedd med den de siste 10-12 årene, annet enn bytte av slitt pu, Lingo1->Lingo2 (nærmest rutinemessig) og en justering i ny og ne. Takk og lov.
    Har du fått hørt Keel for Aro enda, Vidar? Er vel ikke så greit her på berget kanskje. Tviler på at Kontrapunkt har tatt noen inn. Hvis den er en like så stor forbedring som Keel for Ekos har du noe å se fram til.
    Ellers er jo Radikal spennende. Den gamle AC motoren ser jo ut som et leketøy i forhold til DC-motoren :)

http://linn.co.uk/files/b96c4763/Radikal_Urika_Key_Technology.pdf

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke planer om å prøve Keel, ganske enkelt fordi jeg overhodet ikke har følt noe behov for bedre lyd så langt. Men ser ikke bort ifra at jeg kjøper en "in the fullness of time", det blir sikkert bedre lyd.

Samme gjelder forresten Radikal; har ikke vurdert den overhodet fordi jeg er veldig fornøyd med Lingo2, og jeg er veldig ute av det der oppgradering-for-oppgraderingens-skyld løpet, men jeg er klar over dens eksistens, og ser ikke bort ifra at jeg kjøper en slik en eller annen gang i fremtiden.

For meg er det ikke et økonomisk spørsmål, men et spørsmål om følt behov; og det er ikke der i øyeblikket. LP12 er jo kjempegod som den er. Det samme gjelder CD555 osv osv.. jeg vet at det er der, jeg har råd til de uten videre, de passer inn i min generelle langtidsplan og systemtanker; og det er sikkert bedre enn det jeg har; men følt subjektivt behov er ikke der. Om du skjønner hva jeg mener.

Mvh Vidar P

S

Steinar O

Gjest
    FZ skrev:
    Når du ser på alderen til stæsjet mitt, med unntak av platespilleren, skjønner du nok at utstyrsfetisjisme ikke er min greie. Preamp fra '87, sluttrinn fra '93 og høyttalere fra '99 ;)
    Akkurat det har jeg skjønt for lenge siden FZ, med all respekt

Jeg får fot av å høre musikk i bilen også jeg, over det originale VW anlegget :) og det sier det meste.
    Som eksempel kan jeg nevne at salg av CDP er det smarteste jeg har gjort på en stund fordi formatene endrer seg og man antakelig kan få HDD spiller tilnærmet like god til en lavere pris.

Samtidig det dummeste jeg har gjort på en stund mht fokus på musikkavspilling fordi fokuset flyttes til hva den (cdp) skal erstattes med og musikkspilling kommer i 2. rekke, ihvertfall temporært.

Sånn ser jeg det og av den grunn skjønner jeg ikke dette maset om keel som det eneste saliggjørende :) :) ;) men dette er min greie.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    Steinar O skrev:
    Sånn ser jeg det og av den grunn skjønner jeg ikke dette maset om keel som det eneste saliggjørende :) :) ;) men dette er min greie.
    Forskjellen er vel helst at jeg satser alt på å optimalisere ett format, mens du bruker energien din på flere ;D ;D ;D

Grunnen kan nok være at jeg allerede har en vinylsamling som er opparbeidet gjennom flere ti-år, mens du kom vel litt senere igang..........og må ta til takke med dette nymotens CD-medietfor innspillinger som ikke er å oppdrive på det foretrukne format ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja akkurat. Befriende med ingen kilder blir neste kanskje? Ingen problem om man jo allikevel ikke har musikk. Så kan man jo oppgradere forsterkere til krampa tar en.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Ja akkurat. Befriende med ingen kilder blir neste kanskje? Ingen problem om man jo allikevel ikke har musikk. Så kan man jo oppgradere forsterkere til krampa tar en.
    Jeg har mer enn nok kilder; Tandberg 3001A tuner + ReVox B77 spolebåndspiller + 3 stk. LP12'ere + en eldre Rotel CD spiller, men det er kun en av dem jeg interesser meg for å optimalisere.

Men musikk blir det aldri nok av ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jo flere kilder jo mer glede. Det er jo musikken det handler om, uansett format. Kommentaren var til denne "befrielsen" ved ikke å kunne spille LP'er, men det skjønte du sikkert når du leser en gang til FZ.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    Leste litt for raskt og misforsto deg der, Vidar. Trodde kanskje innlegget mitt indikerte at jeg hadde bare en kilde. Poenget var at jeg bare prioriterer å optimalisere en av dem. Men det skjønte du nok.
    I den konteksten ble innlegget mitt noe malplassert.

mvh
    FZ

S

Steinar O

Gjest
    Ingen fare FZ, vi sier det sånn :)

Det var ingen beskyldning om at du ikke liker eller prioriterer musikk, men gjennom å avsløre seg sjøl ser man ofte galskapen rundt seg også...uten at du har vært nevnt.

Jeg har hørt lp12 spille feiende flott uten keel og en god tanke for meg er å lære seg å nyte musikken og samtidig tåle å vite at noe bedre finnes.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    hva er galt med en hovedkilde?
    lytter til tivoli når jeg vil høre radio.

cd-samlingen øker jamt og trutt hver uke.
    innkjøp av ny elektronikk har aldri kommet i veien for innkjøp av ny musikk!

synes jeg har et velbalansert system nå.

siste innkjøp:

som bestilt fra HMV snek seg under tollgrensen. :D

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    ah..jeg synst det er morsomt med lit her og da...stiller sine neuroser ;D...musikk blir spilt og kjøpt uansett hevrdagen og det så mye av, at puen sliter for fort ned...

hifi er ja også lit av en hobby...jeg har ikke prøvd ut nok av det..aldri har eid rør eller sånt...jeg har vokst opp med vinyl, men har aldri forståt det riktig før. det var bare selfølgelighet..og kassetter. hysker nor min storbror kjøpte sin første sony cd player i 82 ( ? ) 14 kg... :eek:

jeg skønte først hva vinyl er , når jeg kjøpter min brukt p3 ( men kunne knaskje har vert også en helt annen plattespiller ). en annen forstårelse for musikk komm med naim, ja det var sant. klasisk og jazz var ikke så uaktuell. nå får jeg ikke nok av det. man klarer å hører på en kjøken radio, men vis jeg setter meg ned i min sofa ønsker jeg å blir beamet bårte :)..og det gjøre alle anleg såm har en bra synergy og ballanse. men min sympatie går for referanse anleg ( 52 eller 252 ) eller små wunder såm nait 2...alt imellom får jeg lyst til å skruer lit på...

men, men man må ja også leke lit rund... ;D

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    Vidar P skrev:
    var dette svar mynta på meg, Vidar P.? (virka bare litt negativt)..

jeg hører vel ikke mere på musikk om jeg har både cdp og vinyl?

cdx2/xps2 spiller jo som en drøm hjemme hos meg nu, selv om CDS3 frister,; kan bare håpe at brugtprisene på CDS3 faller ettervert.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nei ikke på deg personlig. Men på ånden i kommentaren om hvor befriende det er å slippe å ha flere kilder. Needless to say, jeg er dypt uenig i den innfallsvinkelen, fordi musikk fra høyttalerene våre stammer fra lydkilder, og det utvider ens muligheter til å høre musikk det å kunne spille på flere tilgjengelige formater.

Ikke minst ser jeg det slik fordi jeg har 20k+ LP'er, mange tusen cd'er, etpar pc'er fulle av musikk og 24/7 radioprogrammer; hva skal man med forsterkere og høyttalere uten å ha noe å høre på. På den annen side; hva skal man med en kilde/et format dersom man ikke har musikk å spille på det.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    ... Og om dette ikke er nok å tenkte på, så vil en (noen) til slutt ha så mye musikk at en ikke rekker å spille gjennom alt EN gang til før en dør. Hva skal en da med alt?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn