Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Carter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Mange Naim-brukere i UK har da svært gode erfaringer med Lavry DA10. MacLavry, som de gjerne kaller løsningen.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    187
    Sted
    Trondheim
    toriamos skrev:
    mrts skrev:
    Hei folkens.

Jeg har etter å ha lest om naim i mange år nådd punktet hvor jeg må prøve selv.
    Hjemlån av elektronikk kan jeg nok glemme pga geografi, men om noen her vurderer å kvitte seg
    med forsterkerutstyr (fra XS til 202/200) kan dere godt sende meg en pm.

Har lest ca hver 3 side i tråden (puh...), men har noen 'kompabilitets' spørsmål

Har noen erfaring med Naim sammen med:
    1: Benchmark dac?
    2: Dynaudio høyttalere?
    3: Zu høyttalere* (vurderer utprøving av disse senere i vinter, Essence eller Presence)

Håper noen kan forbarme seg over en uinnvidd, og gjerne gi litt råd om hva jeg kan forvente
    med Naim forsterkeri (til å begynne med) sammen med utstyret over.

Mvh
    Torjus
    Har prøvd Dyanudio Focus 140. Glimrende høyttaler. Dog ikke supermatch med Naim (202/200) Litt for tilbaketrukket/lukket lydbilde - samt at diskanten er noe avrundet. Foreslår en lytt på Monitor Audio.
    Naim skal være følsom for kilde - hadde vel egentlig ikke ville valgt DAC fra en annen produsent.
    Sitter med ca. samme intrykket, har prøvd Dynaudio Contour 1,3SE
    På Naim 202/250.2

Rottenikken

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.12.2008
    Antall liker
    1
    Hallo!

Jeg får vel melde meg inn her jeg også da Naim Headline og NAPSC er på vei i posten. Disse 2 skal brukes på Denon AH-D5000. Må si jeg gleder meg mye ;D

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    187
    Sted
    Trondheim
    Rottenikken skrev:
    Hallo!

Jeg får vel melde meg inn her jeg også da Naim Headline og NAPSC er på vei i posten. Disse 2 skal brukes på Denon AH-D5000. Må si jeg gleder meg mye ;D
    Velkommen skal du være! Du har noe å se frem til der..:)

Rottenikken

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.12.2008
    Antall liker
    1
    Kanskje et noe dumt spm men kan jeg koble cdspiller/vinyl rett i Headline? Eller må jeg gå igjennom preampen jeg har? Er nokså fersk innen hodetelefoner :)

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    187
    Sted
    Trondheim
    Rottenikken skrev:
    Kanskje et noe dumt spm men kan jeg koble cdspiller/vinyl rett i Headline? Eller må jeg gå igjennom preampen jeg har? Er nokså fersk innen hodetelefoner :)
    Hei. Du må nok gå via pre ampen din.
    Har du best. Headline med rca plugger ?

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Jeg likte godt Dynaudio/Naim, spilte på Countor 3,4 og 5,4 på 112x/150. Ikke owerkill akkurat men på normale nivåer låt det hyggelig.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    hifiguru skrev:
    Jeg likte godt Dynaudio/Naim, spilte på Countor 3,4 og 5,4 på 112x/150. Ikke owerkill akkurat men på normale nivåer låt det hyggelig.
    Joa, det låt hyggelig også hos meg. Men merka at det mangla litt sprut når jeg sammenlignet med MA. Når sant skal sies, så ble det litt fram og tilbake-lytting før jeg fant at MA var best på Naim. MA har en annen måte å spille på. Mer frampå, mer utstrakt i diskanten - men også med mindre kropp enn Focus 140. Smak og behag kanskje - men totalopplevelsen ble bedre med MA.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    837
    Torget vurderinger
    4
    toriamos skrev:
    hifiguru skrev:
    Joa, det låt hyggelig også hos meg. Men merka at det mangla litt sprut når jeg sammenlignet med MA. Når sant skal sies, så ble det litt fram og tilbake-lytting før jeg fant at MA var best på Naim. MA har en annen måte å spille på. Mer frampå, mer utstrakt i diskanten - men også med mindre kropp enn Focus 140. Smak og behag kanskje - men totalopplevelsen ble bedre med MA.
    Toriamos, har du noengang hørt B&W 805s med din Naim 202/200 kombo?
    Leste et tidligere HiFiChoice som hadde den kombinasjonen (samt en CDX2) i sin "Beatiful Systems"- spalte og skrøt fælt av synergien i dette oppsettet.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Liotheles skrev:
    toriamos skrev:
    hifiguru skrev:
    Toriamos, har du noengang hørt B&W 805s med din Naim 202/200 kombo?
    Leste et tidligere HiFiChoice som hadde den kombinasjonen (samt en CDX2) i sin "Beatiful Systems"- spalte og skrøt fælt av synergien i dette oppsettet.
    Nei det har jeg ikke. Har hørt B&W 805 med en Tact-forsterker. Låt ikke så bra i mine ører. Har etterhvert utviklet en små-skepsis til B&W - muligens ufortjent.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    837
    Torget vurderinger
    4
    toriamos skrev:
    Nei det har jeg ikke. Har hørt B&W 805 med en Tact-forsterker. Låt ikke så bra i mine ører. Har etterhvert utviklet en små-skepsis til B&W - muligens ufortjent.
    Tja.....mulig mine ører er litt rare men hos meg låter Naim og B&W bra sammen. Hadde vært artig og sammenlignet med dine MA'er ;)

ELEL6200

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Antall liker
    117
    mrts skrev:
    Hei folkens.

Jeg har etter å ha lest om naim i mange år nådd punktet hvor jeg må prøve selv.
    Hjemlån av elektronikk kan jeg nok glemme pga geografi, men om noen her vurderer å kvitte seg
    med forsterkerutstyr (fra XS til 202/200) kan dere godt sende meg en pm.

Har lest ca hver 3 side i tråden (puh...), men har noen 'kompabilitets' spørsmål

Har noen erfaring med Naim sammen med:
    1: Benchmark dac?
    2: Dynaudio høyttalere?
    3: Zu høyttalere* (vurderer utprøving av disse senere i vinter, Essence eller Presence)

Håper noen kan forbarme seg over en uinnvidd, og gjerne gi litt råd om hva jeg kan forvente
    med Naim forsterkeri (til å begynne med) sammen med utstyret over.

Mvh
    Torjus
    Torjus, tror ikke Zu og Naim er en god match. Jeg har vært eier av Zu Druid mk4 og en god del Naim olive og eldre utstyr. Min erfaring er i likhet med savnede Vidar P at Naim liker å jobbe litt med høyttalerene, og Zuene er nok en litt for lett last for de musikalske naimene. Zu spiller derimot meget bra om du finner en en renraset SET forsterker. Har mailet en del med konstruktøren av Zu høyttalerene så jeg kan sende hans anbefalinger på forsterkere på PM om du er interessert.
    Skal du kjøre rein Naimlinje, så tror jeg du bør glemme Zu....
    Ellef

ELEL6200

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Antall liker
    117
    Sitter med Naim Nait 1, 3 og CDX, men har enda ikke koblet dem sammen med Living Voice høyttalerene mine. Jeg har kanskje alt for mye fokus på musikk for tiden. Føler nesten at noe er galt, trives alt for godt med musikken både oppe og nede i huset vårt. Lenge siden jeg har hatt det slik. Er hifi interessen i ferd med å forsvinne? Ikke vet jeg, men det føles egentlig godt og ikke "hige" etter noe nytt og "bedre", og i tillegg har HFS mistet taket på meg...

Ser likevel ikke bort fra at jeg kjøper meg en nac72, bare for å arbeide meg mot mitt musikalske drømmeanlegg: cdx, nait 72, Nap 250 og en eller annen engelsk høyttaler. Ikke spesielt dyrt, men som anlegg nr2 ganske dyrt. Og det kan fort bli anlegg nr 1 :)

Lf

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Liotheles skrev:
    toriamos skrev:
    Tja.....mulig mine ører er litt rare men hos meg låter Naim og B&W bra sammen. Hadde vært artig og sammenlignet med dine MA'er ;)
    Aner ikke hvem som skulle påstå at du har rare ører. For alt jeg vet passer Naim og B&W sammen som fot i hose.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Tact trekker frem de aller verste sidene i en B&W med sin kunstige, mekaniske og analytiske spillemåte, imo. Naim gjør akkurat det motsatte og får de til å slippe seg løs. Jeg er ingen blodfan av dagens B&W-lyd, jeg liker bedre de gamle Matrix-serier og slikt, men Naim får altså frem disse sidene også i dagens modeller. Det er i hvertfall inntrykket etter det lille jeg har hørt.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Jeg har prøvd både de billige og gode 686, og 805s på Nait 5i hjemme, og synes det lød bra på begge, kan ikke si jeg merket meg noen spesielt dårlig eller spesielt god synergi ved komboen. 686 er for øvrig et varp imo, ikke spes pen å se på men finfin lyd til en veldig lav pris. 805s mistet all attraksjon ved siden av WB'ene dog.

mrts

Medlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    2
    Mulig jeg har oversett det i tidligere innlegg, men vet noen når Naim Dac'en slippes i Norge?

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    mrts skrev:
    Mulig jeg har oversett det i tidligere innlegg, men vet noen når Naim Dac'en slippes i Norge?
    må ja vel slippes først i england :) fortsat ingen informasjon....

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    balthar skrev:
    leon skrev:
    Hei.
    Er det noen her som har prøvd "ZeroDust Styluscleaner"
    pick up renser ?

jeg har en. veldig bra synst jeg. har hat den 2 år nå. vis pick up er veldig verurenset brukker jeg en karbonfiberbørste med lit liquid.
    ZeroDust er anbefalt å bli brukt mellom hver spilling. Om pickupen blir veldig forurenset over tid, så kan den ikke være SÅ veldig bra akkurat.

Carter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Iflg Kontrapunkt slippes ikke Naim-dac'en før senhøstes, de sa også at Naim gjerne drøyer. Man kan jo håpe på at den er i Norge til julaften. Prisen skulle havne på ca 25.000 kroner.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Riktig nok væskebasert, men denne gjør susen hos meg. Hva er det denne Zerodust gjør?

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Idiotisk nybegynnerspørsmål: kan CD5i brukes sammen med standard universalfjernkontroller? Heller i øyeblikket mot å beholde Nait 1 og kjøpe en CD5i, men såvidt jeg skjønner kommer spilleren uten fjernkontroll. Å bruke 950,- for å hoppe til neste spor virker på kanten til meningsløst.

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.276
    Torget vurderinger
    4
    Det følger med fjernkontroll, strømkabel og interconnect med cd5i såvidt meg bekjent.

Men ja, du kan bruke universalkontroll til å styre den.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Tusen takk for raskt svar! Lite å bekymre seg for her, altså.

draapen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Antall liker
    9
    Den virker for å være en temmelig heftig dac ang specs etter det jeg kan forstå,men smaker det så koster det ;)
    Hadde uannsett vært utrolig moro å fått prøvd utpå høsten en gang...

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Artig, Svein. Men, det må da være noe som ikke har blitt gjort helt riktig i den MA-testen? Være seg plassering, stativer eller noe? Egenskapene han beskriver stemmer liksom ikke med noe MA jeg har hørt før, og i hvertfall ikke på en Studiomodell. Men, nå er vel jeg noe blasert.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    OT som bare pokker, jeg vet..
    Usedvanlig vakker undertekst, Magnus! Og joda, jeg er SÅ enig!

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Jo, takk for det, impulse ;)

On-topic: jeg synes mikrodynamikken er en av naims virkelige forcer, dette har jo med lavt støygulv og eksplosiv hastighet å gjøre. Og, det er vel her mye av poenget med recapping kommer inn, uansett merke egentlig. Kunne tenkt meg å slå noen fluer i samme smekk jeg; jeg har tre bokser som det mer eller mindre kunne vært ålreit å vurdere å recappe. For kostnaden derimot, hadde det passet meg veldig godt om det fantes en ref-integrert som jeg kunne oppgradert til og fått hele smæla i en boks, ref. balthars tidligere ønsker.

Marys band høres så riktig ut med disse boksene grunnet ovennevnte

Affinity

Medlem
    Ble medlem
    19.02.2009
    Antall liker
    0
    Den nye DACen ser flott ut den, tror jeg ender opp å kjøpe en sann. Regner med den kommer til å bli like godt motatt i tester som Nait XS :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn