Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.344
    Antall liker
    11.270
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kjekt å se de gamle Naim-høyttalerne, Svein.
    Har en følelse at jeg har sett noe som likner for ikke lenge siden...
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.812
    Antall liker
    399
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Tror det kan være kameravinkelen som lurer deg. Den ble justert da jeg satte inn DV XV-1S (som er pu'en på bildet), og dette bildet er fra rett etter det. Inspiserte visuelt nå, helt flush. Det er kameravinkelen.

    EDIT; bildet kan være tatt akkurat rett før justeringen også; den ble justert da jeg satte på det ekstra tunge armloddet som XV-1S krever... husker ikke. Men den er til enhver tid justert etter forholdene, så not to worry.
    Tipper det er vektforskjellen på loddene som gir ekstra vekt på bakre høyre fjær. Hvor mye veier det tunge loddet kontra det bakre? Bør være en del siden den sitter så nær pivot'et.
    Er en tråd på gang nå på Linn-forum for å oppfordre Linn til å leverer tyngre motvektslodd til Ekos SE. Skulle gjerne hatt et tyngre lodd. Nå har jeg satt skalaen på 0 og utbalanserer kun med loddet for å få loddet tettest mulig på pivot.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg husker ikke helt sikkert FZ, veide de en gang for kanskje et år eller så siden. Mon tro om det ikke var du som spurte da også? Var ikke vektforskjellen en 50-60g da tro?

    Kan veie ved en senere anledning, men nå vil jeg nødigst av med det lette loddet igjen før jeg må..
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.812
    Antall liker
    399
    Torget vurderinger
    3
    Kan nok hende at det er såpass stor forskjell ja, og det vil helt klart kunne sees på fjæra i armhjørnet. Hvis PU er 5 gram tyngre må nok motvektsloddet bli 10-20 ganger tyngre enn det originale. Merkelig få på Linn-forum som er opptatt av dette, men mange er vel merketro og kjører med Akiva.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er iallefall stor forskjell i sporingen (og følgelig lydkvaliteten) hos meg med det lette vs det tunge loddet på DV XV-1S som veier rundt 13 gram. Du skal få vektene når jeg skal av med arma for å montere Keel.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.812
    Antall liker
    399
    Torget vurderinger
    3
    Motvektsloddet på Ekos veier 154.55 gram. Anbefalt vekt PU max. 9 gram. Min Benz LP veier 10.6 gram og med stillskruen på 0 og VTF balansert ut kun med loddet (VTF 1.9 gram) tilsvarer det 8.7 gram. Altså rett innenfor anbefalt plassering av motvektsloddet.
    Men kunne godt tenkt meg et lodd med drøyt 200 grams vekt. Da kunne det vært plassert mye nærmere omdreiningsaksen og treghetsmomentet ville vært betraktelig redusert.
    De første Ittok'ene hadde jo todelt lodd og var således mer anvendelige for flere PU'er.
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    MaHa skrev:
    Herlig, Vidar P og balthar. Men, har nå akkurat klaget over at den lokale Essostasjonen allerede har begynt med julemarsipan, så det er litt tidlig for julepynt ennå :)

    Din Cds2 snurrer til stadighet og er vel omtrent det ypperste jeg noengang har eid, i tillegg til bla. MA'ene. Samtidig må jeg si Townshenden bare er helt fantastisk, jeg har ingen vansker med å se hvorfor Max Townshend sine spillere får kultstatus, kunne når som helst tatt imot en nyere Rock jeg.

    En 52 står på den utopiske ønskelisten, men samtidig kunne jeg tenkt meg langt færre bokser. Blir artig å teste Phonosophie etterhvert, balthar. De er jo noen lekkerbiskener de og, utvilsomt. ;)

    i am glad, that cds2 does a real proper job :)...it is a fantastic and great machine...

    i find teh principle of townshend turntables very fascinating, though i never heard one. but maybe i get a chance to listen to one, when i deliver the german flat amp :)...?well the supernait was still an easy game, but a 82/hi/250 is maybe a bit different game. we will see..at least an all in one box including a real good riaa.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Tenkte som du når jeg så bildet.

    P.s Skal til England om 14 dager, og har planer om en tur til Naim fabrikken å kikke, men er usikker på om man får lov til å komme på innsiden av dørene. Uansett er vel Salisbury et flott sted å ta seg en pint.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har vært der for ti år siden, men var ikke med på noen grand tour. Du bør vel ringe og avtale på forhånd vil jeg tro; tviler på at de tar deg inn som "drop-in".

    Det går jo an å møte med kamera, og si at du er med i en aktiv Naim-tråd på Norges største hififorum da kanskje... skulle være lettere å få tilgang da?
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    da sendte jeg en mail til infonaim med spørsmål om de har en åpning når jeg skal over.
    Uansett så blir det en tur innom en og annen butikk både for å se og høre litt ref serie Naim og kjøpe litt vinyl + mye god mat og drikke.
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Det så voldsomt ut som iPhone Simulator på den ene skjermen, er styring av musikken via iPhone/iPod Touch en funksjon jeg ikke har fått med meg? Kan ikke huske å ha lest noe om det hverken til HDX eller Uniti.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Sikkert mye spennende som skjer i den indre sirkelen av Naims utviklingsavdeling. Å komme dit må sikkert oppleves som et besøk hos sjokoladefabrikken til Willy Wonka.

    HDX ligger jo an til å få en massiv softwareoppgradering, så hvem vet...

    Leste en artikel om Naimnet i forrige Hifi News. De har utviklet en funksjon som matcher Naimnettet på hytten med det hjemme. Så når du har rippet ny musikk blir den automatisk sendt til serveren på hytten. For å ta høyde for treg internettforbindelse sendes først en mp3-utgave av musikken så du har musikk om du kommer tidlig frem. Waw-filene vil så følge.
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    Mener å ha fått med meg at det er mandager som er besøksdag i Salisbury.

    Hold slike vulgære bilder langt unna dette forumet :-\ ;)

    Ved salg av 252/300 til Sverige kunne kjøper fortelle at han holdt på å utvikle funksjonalitet/ programvare i HDX for bruk sammen med iPod/ iPhone. Samarbeid med Naim.
    Han hadde selv en HDX og demonstrerte prototype funksjon med sin iPhone.
     

    Carter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Wright skrev:
    Det så voldsomt ut som iPhone Simulator på den ene skjermen, er styring av musikken via iPhone/iPod Touch en funksjon jeg ikke har fått med meg? Kan ikke huske å ha lest noe om det hverken til HDX eller Uniti.
    Man får i hvert fall tilgang til feks en NAS via trådløst nettverk med iPhone og Touch; Kontrapunkt bruker en Touch som fjernkontroll til Linn DS'ene i butikken (via NAS).
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Mener å ha fått med meg at det er mandager som er besøksdag i Salisbury.
    Huff da. Reiser Onsdag og reiser hjem Mandag. Da får jeg se hva som skjer, men uansett regner jeg med å knipse noen bilder og høre på litt musikk hos Naim forhandlere i London.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.513
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    Griffenfeldt skrev:

    .............
    Nææh! Er det lov å si høyt at man syns det der er ganske så lekkert?
    Fysj!
    Det ser mer ut som om noen har trukket en Naim med en flatklemt Souvereign Juff...... ;)

    Edit:
    Skulle kanskje være-
    Som en nypusset Schenkenlars
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.344
    Antall liker
    11.270
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    emotikon skrev:
    Jøgga skrev:
    Griffenfeldt skrev:
    Nææh! Er det lov å si høyt at man syns det der er ganske så lekkert?
    Fysj!
    Det ser mer ut som om noen har trukket en Naim med en flatklemt Souvereign Juff...... ;)
    Edit:
    Skulle kanskje være-
    Som en nypusset Schenkenlars
    Det handler jo om matching, vel ? :D
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Kromfinish på Naim er omtrent like upassende som flammelakkering på en Bentley.
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    Griffenfeldt skrev:
    Mener å ha fått med meg at det er mandager som er besøksdag i Salisbury.
    Huff da. Reiser Onsdag og reiser hjem Mandag. Da får jeg se hva som skjer, men uansett regner jeg med å knipse noen bilder og høre på litt musikk hos Naim forhandlere i London.
    The tours will normally be available only on Mondays and between 10am and 4pm.

    Det er en 2 timers seanse, 1 time omvisning og 1 time hvor man kan lytte til musikk, fra de Naimkomponenter man måtte ønske......men alt dette står selvfølgelig i linken fra Vidar.

    Ønsker sjøl å få til dette, en gang i fremtiden. God tur!
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Fidelio skrev:
    Bach_Man skrev:
    Kromfinish på Naim er omtrent like upassende som flammelakkering på en Bentley.
    Synes faktisk flames hadde vært snillere mot Bentley'en enn dette:
    Bare hun ikke bestiller et matchende 500-series anlegg, det hadde vært verre enn krom. Regner uansett med hun går for Naim i bilen, det koster jo bare bittelitt ekstra.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hehe. Så morsomt at du liker det da. Selv liker jeg den historiske tråden svært godt, og håper flere blir med å diskuterer, enten de er helt nye eller bevandrede innen plateinnspillingshistorien.

    Jeg har ikke Naim på kontoret mitt nå (det er kontorpulten de ligger på), men man håper da på bedring...
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Får pasientene høre noe av denne musikken egentlig?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Vidar P. Ser du er meget fornøyd med din nye A.T pickup. Har du en formening om hva en slik vil koste i butikk i England? Sjekket du litt rund forbi? Er ikke verdensmester i google og sliter med å finne en pris i pund..Det skiller noen dollar i nettbutikken til needledoctor og til anbefalt utsalgspris så jeg er litt i villrede.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Wright skrev:
    Det så voldsomt ut som iPhone Simulator på den ene skjermen, er styring av musikken via iPhone/iPod Touch en funksjon jeg ikke har fått med meg? Kan ikke huske å ha lest noe om det hverken til HDX eller Uniti.
    Kanskje jeg burde svare på dette... Streameren til Uniti er standard UPnP og kan styres fra Iphone/Ipod vha programmet plugplayer (som jeg ikke har prøvd). Jeg har derimot brukt programet songbook på Macbooken som kontrollpunkt med suksess. I det hele tatt bruker den samme åpne standard som blant annet Linn DS og kan styres med samme programmer. HDX bruker på sin side proprietær software.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Griffenfeldt skrev:
    Vidar P. Ser du er meget fornøyd med din nye A.T pickup. Har du en formening om hva en slik vil koste i butikk i England? Sjekket du litt rund forbi? Er ikke verdensmester i google og sliter med å finne en pris i pund..Det skiller noen dollar i nettbutikken til needledoctor og til anbefalt utsalgspris så jeg er litt i villrede.
    Vil bare presisere nok en gang; jeg er svært fornøyd med AT33EV i min setting. Med Aro arm osv.

    Ville ikke drømt om å anbefale den uhørt i f.eks en Rega P3; til det er bassen altfor heftig.. og ville fort kunne være troende til å avstedkomme noen solide unoter fra dette drivverket.

    Spør du meg så er det ikke slik at jeg anbefaler noen pickup overhodet. Jeg har vært mye rundt og hørt i årtier, og leser mye her på HFS; og mener at kongeriket (blant hifientusiaster) tradisjonelt altfor ofte preges av for gode/dyre pu'er i for beskjedne drivverk/armer. Sikkert fordi mange tror/lar seg lede til å tro at dyrgod pu er en snarvei til god vinyllyd, Det er det definitivt ikke. Det er uendelig mye viktigere i mitt syn med godt drivverk og god arm.
    Så enten diskvalifiserer du mitt syn generelt og velger å overse det, eller så tar du det dithen det er ment; at AT33EV er en god pu i min konstellasjon. Jeg ville som sagt aldri anbefalt en gitt pu uten mer forbehold enn ikke.. akkurat som høyttalere.

    Vel, det ble mye blabla, de som er interessert i tankene leser de sikkert, og de som ikke er det skummer vel over de. Uansett; jeg vet at AT OC9 koster £399 eller så veiledende, men har ikke sjekket UK for AT33. Jeg vet ikke engang om de importeres dit ad offisielle kanaler, det er slett ikke sikkert. Jeg har abonnert på UK tidsskrifter (de fleste av de) siden jeg var ungdom på 80-tallet, kan ikke huske å ha sett noen omtale av AT33 der. Kan jo ha oversett..
    AT generelt har tradisjonelt vært endel dyrere i UK enn i US, omlag samme beløp i tall, bare med forskjellen £ vs $.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Sjønner tankegangen din og er enig, men det blir et evt kjøp for å ha den til min neste platespiller. Et slikt lagringskjøp kan jeg selv godt forsvare, da prisen helt sikkert ikke vil gå nedover.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Griffenfeldt; enig; gode og relativt "rimelige" pu'er kan en vinylbruker aldri få nok av vel. Tenkte å handle meg en PTG til samme formål jeg... dvs til senere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn