Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Carter; jeg ville ha vært varsom med å kjøpe 282/250 med CDS3 kilde. CDX2 er no-brainer-kilden til dette settet. Jeg ville iallefall ha sørget for å få høre det på egne høyttalere først (noen her på HFS rapporterer at det går veldig bra hos de).
    Årsaken til at jeg advarer er med bakgrunn i at jeg har eid disse selv. Jeg følte aldri at jeg fikk fullt utbytte av noen av de sammen; og ved nærmere ettersnusing så viste det vel seg også at CDS3/282/250 aldri var del av hovedlinja i Suggested Systems.
    Med god grunn syntes jeg på den tiden; CDS3 blomstret rett og slett aldri helt med den forsterkeren hos meg.

Derimot låt CDS3/282/300 usigelig mye bedre sammen; og jeg mistenker at CDS3 og 250 ikke går særlig godt sammen; den litt rolige, varme, store klangen fra CDS3 drukner i den litt "feite" signaturen fra 250, føler nå jeg iallefall da. Jeg ville heller ha snust på kombinasjoner med 200 og 300 for egen del. Men det kan selvsagt høres annerledes ut i andre ører.

Carter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Om du referer til Avondale, er jo ikke det mix & match i vanlig forstand, ettersom de i noen grad er "laget for" Naim-oppsett, og kommer med DIN-inputs og det hele. De har 60 dagers full returrett, derfor kom jeg på tanken.

Carter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Takk for råd, Vidar. Det skal ikke være lett - Naim og en Guru-forhandler i UK svarte at CDS3 og 282/250 er tipp-topp for mine Guru. Vi får nå se:)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Carter; nei, jeg svarte på Steinars innlegg, som igjen var med referanse til Nacka's spørsmål. Det hadde ingenting med ditt spørsmål å gjøre dette med mix&match.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Carter skrev:
    Takk for råd, Vidar. Det skal ikke være lett - Naim og TomTom mener CDS3 og 282/250 er tipp-topp.
    Andre må gjerne mene det er topp. Det er lurt også, siden de lever og forsørger familiene sine av å selge.

Det forandrer imidlertid ikke mitt eget syn, basert på eierskap, at dette er en kombinasjon som bør høres før man kjøper; det er ikke en no-brainer. Du kan risikere at mange av kvalitetene ved CDS3 (som jo er det man sitter og hører på) drukner i 250.. som ellers er veldig god, men i mitt syn altså ikke "klikker" helt med CDS3.

Hør først er mitt råd i denne saken iallefall, men jeg erkjenner at det er vanskelig med nåværende distrubusjon i Norge.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    syntes cds3 låt mye bedre med 252 en 282, jeg da.
    selv med 250 som effektrinn i begge tilfellene.

mener og lest på naimforumet at nap250 har gjennemgått en diskret oppgradering iløpet av de siste 2 åra pga av at sikringskretsløpet slo inn altfor tidlig ved tunge laster og at de i denn forbindelse strammet opp lyden i de.

jeg opplever ikke lyden i 250, som er ganske ny, som feit hjemme hos meg, hverken med kef el neat.

nå selger tomtomaudio guru og naim så de veit vel hva de snakke om. :)

Carter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Takk igjen. Flere alternativer var oppe til diskusjon, og forhandleren har jo også brukte 252/200 inne, ikke bare 282/250, men førstnevnte kom ikke opp som et alternativ. Men er naturligvis klar over at det er selgere jeg snakker med ...

En annen ledende forhandler mente forøvrig dette om 200/250 til mine ht, men det var ikke i sammenheng CDS3; "I know your loudspeakers quite well (Guru QM10) and they are extremely good and if they work well in your room you are absolutely right to stick with them, the “voicing issues” which is often spoken about regarding the NAP-200, NAP-250(2) & NAP-300 is something of a misunderstanding the NAP-200 does indeed sound like a pale version of a NAP-300, the effortless power of the 300 makes it presentation quite smooth even though it has tremendous dynamics, the 250(2) can also produce explosive dynamics and some loudspeakers can make this sound a little harsh, however your Guru QM10’s will absolutely spring to life with a 250(2) whilst a 200 might sound a little thin and bland."

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    668
    I dissen nDAC-tider; Linn har annonsert at de slutter å lage CD-spillere, og vil bare konsentrere seg om DS. Et tøft skritt! Liker Linns mix av gammelt og nytt, LP og DS. Her har noen lest sin Edmund Burke, bra!

S

Stereo_Mono

Gjest
    Blir det noe av julebonusen på jobben i år brenner det veldig i lommen for en slik DAC. Prisen her i landet er jo akseptabel også. Noen som vet noe om leveringstid på disse DACene?

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Jeg gleder meg til å høre om dine erfaringer når den tid kommer Steinar. Synes det at Naim DAC kan spille av PCM-filer fra USB viser at vi lever i en utrolig spennende tid hardaremessig :)

Carter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    digiman skrev:
    Blir det noe av julebonusen på jobben i år brenner det veldig i lommen for en slik DAC. Prisen her i landet er jo akseptabel også. Noen som vet noe om leveringstid på disse DACene?
    Fikk dette svaret fra Naim: "We will start to ship in early December but we are late and heavily back ordered"

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Steinar O skrev:
    Jeg har bestillt en NaimDac, men vet ikke når jeg får den.
    bestilte du i norge eller england steinar ?...

tror norge blir veldig forsinket..det må ja først over sverigje...

S

Steinar O

Gjest
    balthar skrev:
    Steinar O skrev:
    Jeg har bestillt en NaimDac, men vet ikke når jeg får den.
    bestilte du i norge eller england steinar ?...

tror norge blir veldig forsinket..det må ja først over sverigje...
    Norge.
    Norge henter sine varer fra Ljudtema Sverige, med noen dagers etterslep.

Spiller ikke så stor rolle for meg om den forsinkes, bare den kommer i rimelig nær fremtid.
    Mac og CD5XS fungerer aldeles utmerket. Særlig er Mac veldig brukervennlig....ja, det har jeg visst allerede nevnt ;)

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    jeg tenkte også å bestelle hos kontrapunkt..gjøre det med nyt naimustyr uansett.

tja vi få se hvor lenge tid det ta å selger 252...

noe forspørsmål kom alrede...:)

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Jippi! Supernait er endelig tilbake i huset. Etter å ha hatt hjertet i halsen når jeg så hvordan esken så ut så trakk jeg et lettelsens sukk når jeg så at den fortsatt så helt perfekt ut og spilte musikk. Så foreløpig så gleder jeg meg til å teste den opp mot Uniti fremover.

S

Steinar O

Gjest
    balthar skrev:
    jeg tenkte også å bestelle hos kontrapunkt..gjøre det med nyt naimustyr uansett.

Det finnes flere forhandlere enn Kontrapunkt :)
    Lykke til med salg av 252, en av verdens beste preamper antakeligvis.

Jeg mener bestemt å være i mål når Dac er i hus.
    Ingen planer om å oppgradere, ingen planer om å nedgradere.
    Been there...done that!

Skal forbedre rommet, kabling og annet praktisk.....og lytte til masse ny musikk...fra cd.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Steinar O skrev:
    balthar skrev:

Det finnes flere forhandlere enn Kontrapunkt :)
    Lykke til med salg av 252, en av verdens beste preamper antakeligvis.

Jeg mener bestemt å være i mål når Dac er i hus.
    Been there...done that!

Skal forbedre rommet, kabling og annet praktisk.....og lytte til masse ny musikk...fra cd.
    takk steinar.

ja 252 er en av verdens beste preamper. helt klar.jeg har aldri eid noe som før.og spesjel i aktiv naimoppset er det bare fantastisk.

kanskje man må 2 - 3 ganger opp og ned naimstigen før man kommer til ro. jeg har ja sagt det før, at det er spennende for meg å prøve ny ting av og til.skammer meg ikke for det ;).å høre på og blir kjent med masse ny musikk er uansett på første plass.

foresten er det akurat aksjon for alle siste ecm vinyl : 99 kroner per LP

S

Steinar O

Gjest
    Bach_Man skrev:
    Steinar O skrev:
    Hvordan går det med Sondeken da?

NaimDAC burde i alle tilfeller bli en høydare. Malcolm Steward synes den er så bra at han kan anerkjenne selv Keith Jarrett.

http://www.malcolmsteward.co.uk/?tag=naim
    Sondek er solgt sammen med AT33EV.
    Rega RB301 m/ armbord er også solgt ser det ut til, til Sverige.
    De nye eierne får komponenter i strøken eller topp stand, til en IMO god pris.

Armageddon står igjen. Jeg undres over at ikke lp12 eiere er interessert.
    Prisen kan det ikke være noe i veien med i alle fall. Den er jo splitter ny og nærmest urørt av menneskehånd :)

Angående Norman og frekvens eller oktaver? Tror han er professor i høyttalerteknologi?
    Det jeg er helt sikker på er at han også er professor i salg og salgsteknikk. Han selger deg 2 stk. 252 på en dag om han får til, uten tanke på om du trenger det eller ei ;)

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Norman er sikkert en god selger, men i mitt tilfelle anbefalte han meg å holde på høyttalerne jeg har, og snakket også positivt om mange andre merker som han ikke selger. Så jeg har akkurat ikke følt noe kjøpepress fra den kanten, det var jeg selv som tok opp dette med en ekstra effektforsterker.

Jeg skjønner fremdeles ikke dette argumentet med oktaver, det ser ikke ut til å ha blitt kommentert noe mer. Om vi tenker på en delefrekens på 2.5Khz så må den ene forsterkeren håndtere alt fra null til 2.5KHz, mens den andre må håndtere alt fra 2.5KHz opp til 20KhZ eller mer, altså et mye bredere frekvensbånd med større sjanser for unoter. Men mesteparten av musikken befinner seg jo riktignok i det nederste frekvensbåndet.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Steinar O skrev:
    Sondek er solgt sammen med AT33EV.
    Rega RB301 m/ armbord er også solgt ser det ut til, til Sverige.
    De nye eierne får komponenter i strøken eller topp stand, til en IMO god pris.

Armageddon står igjen. Jeg undres over at ikke lp12 eiere er interessert.
    Prisen kan det ikke være noe i veien med i alle fall. Den er jo splitter ny og nærmest urørt av menneskehånd :)
    tror ikke , at det er pris. skulle jeg eie ref naim og en lp 12 så skulle armageddon blir min første valg . og for prisen uansett. ser ja også bedre ut. men jeg ha jo dps ;)

skulle gjerne ha hat din at 33..men den kommer kanskje etter oc 9, som spiller utmerked bra akurat.

kjøpter masse vinyl på big dipper idag...de tilbude masse fantastisk vinyl med små feil til knall bra priser. det var bra kjøpp :)

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Prisen på Armageddon er det ikke noe å si på. Men det er jo et nisjeprodukt til det ekstreme. Den har vært på markedet i mange år, så de som ønsker seg en har kanskje kjøpt allerede. Jeg så engang et anslag over hvor mange Aro som er produsert totalt. Husker ikke tallet, men jeg fikk bakoversveis over hvor lavt det var. Tviler ikke på at mye av det samme er tilfellet med Armageddon. Den mangler vel forresten mulighet for å skifte mellom 33 og 45 elektronisk?

Om jeg skulle kjøpt en ny LP12 hadde nok Radikal vært førstevalget. Hadde droppet Keel i første omgang om det sto på penger.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bach_Man skrev:
    Jeg skjønner fremdeles ikke dette argumentet med oktaver, det ser ikke ut til å ha blitt kommentert noe mer. Om vi tenker på en delefrekens på 2.5Khz så må den ene forsterkeren håndtere alt fra null til 2.5KHz, mens  den andre må håndtere alt fra 2.5KHz opp til 20KhZ eller mer, altså et mye bredere frekvensbånd med større sjanser for unoter. Men mesteparten av musikken befinner seg jo riktignok i det nederste frekvensbåndet.
    Men kjære dere da, en oktav er da en oktav, uansett hvor i frekvensområdet det måtte være. Man kan da ikke telle "antall hertz" å si at en siden en diskant dekker flere antall hele hertz så dekker den et større frekvensområde...

Avstanden fra 3khz til 6khz er en hel oktav (3000hz) likedan som avstanden fra 200hz til 400hz er en hel oktav (200hz). Disse to er da vel nøyaktig like store sprang i frekvens, er de ikke? De er iallefall en oktav ifra hverandre for enhver musiker, f.eks på ethvert piano, om enn ikke for professorer kanskje? Nei noe slikt har jeg aldri hørt om før.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Men er det en fruktbar innfallsvinkel for en høyttaler/elektronikkingeniør å tenke i slike relative termer?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    En diskant dekker rundt 3 oktaver. En bass/mid rundt 5-6. Jeg klarer ikke å se at det er særlig relativt jeg.

Når antall svingninger dobles, så er man en oktav opp, uansett hvor i frekvensområdet man er.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Men like riktig er det å si at en bass/mid dekker et spenn på 2500 hz, mens en diskant dekker et spenn på minst 17500 Hz.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, ja det kan man si. Man kan telle hele hertz. Dette er jo forøvrig en debatt man kan trekke inn i teknikk-avdelingen; men bottom-line vil fortsatt være at et tonespenn på en oktav er en dobling av antall svingninger, og det er det som er en oktav, og det er det som er det tonale spennet.

Det er akkurat like mange tonale pitcher mellom 100hz og 200hz som det er mellom 10000hz og 20000hz.

Carter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Var ikke denne diskusjonen i utgangspunktet relatert til hvilket element den beste forsterkeren skal kobles til ved biamping, ettersom det kan virke som Naim anbefaler (i motsetning til de fleste andre, bla NVA) at diskanten prioriteres. Er det noen som vet hva Naim sier om saken?

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Men det jo langt mer krevende å gå opp en oktav når man allerede befinner seg i et høyt register. Bare spør en sanger.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hehe. Samme kan man jo spørre en baryton eller bass om også, hvor vanskelig det er å gå ned når man allerede befinner seg i dypet. Nei, jeg tror det er greit å legge denne debatten til side, og bare erkjenne at en oktav er en oktav, og at den har et like stort tonalt spenn uansett hvor i registeret man måtte være.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Hei, er det noen der ute som kan selge meg en 4-->3pins kabel for tilkobling av Nac102 (dvs Teddycap) til Nap 250?

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Heisann. Nå har jeg fått testet litt mellom SN og Uniti og funnet ut følgende med Allan Taylor - Color to the Moon.

- Uniti gir noe mer rasp i stemmen enn SN.
    - Det er ikke stor forskjell om man lar Uniti spille av FLAC eller om man bruker SB3 og digital coax.
    - SN har noe bredere lydbilde og virker litt mer avslappet og raffinert.
    - Det virker til å være effekt-delen i Uniti som gir rasp i stemmen for Uniti og SN som effekt virket også mer avslappet og raffinert uten å få det noe bredere lydbildet.

Ergo så er NaimUniti i mine øyne et meget bra sted å begynne om man vil starte med Naim. Når man ønsker å klatre videre på stammen er det gjerne en grei start å begynne med en effekt-forsterker da man får bra utbytte av denne selv med Uniti.

Som alltid er dette bare mine meninger i en meget begrenset lyttetest, men det er vel i det minste et innspill for diskusjon :)

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Brukte du DACen i supernait, eller Uniti som kilde?

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Epic twin til salgs nå, ser jeg. De hadde jeg kjøpt om jeg ikke hadde de allerede ;)

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Bach_Man skrev:
    Brukte du DACen i supernait, eller Uniti som kilde?
    Hver for seg og egen DAC som kilde. Når Uniti var preamp så må man jo bruke Uniti sin DAC siden resten er disablet på SN.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Erik B skrev:
    Hei,

Litt reklame:
    https://www.music-line.biz/shop/login.php - anbefales på det varmeste - svarer meget raskt på mail - ringte meg til og med i kveld for å gi inf. muntlig.

Duverden.

Erik
    tysk naim hoved importør...fra de gutta har jeg kjøpt mest...du bestille og om 2 dager har du det her i norge :)..men må går over en forhandler. har flere i tyskland vis noen lyrer på...

når jeg kjøpte min lavry da 10 dacen var den i 2 dager fra berlin her. norsk forhandler klarte fortsat ikke å skafe en etter 5 ukker ventertid...og de kostet nesten 25 % mindre i tyskland

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn