Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Grattis med Nait Brasse. Med hensyn til kabel (din Nait har vel kun DIN inn?), er kanskje denne verdt en kikk? Beste investeringen jeg noen gang har gjort mht lyd :)

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Har en Chord DIN-rca og en kabel fra Phonosophie liggende. Skal prøves litt mot hverandre.
    Ellers har jeg bestilt DIN-minijack og DIN-rca fra eBay til rundt 200-lappen pr. stk.
    De to siste har ikke kommet enda, mangler også jumpere. Bruker VdH-kablene sålenge.

Gleder meg til å høre på den i morgen!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Enig Fidelio; Anthem 2 er noe helt for seg selv med Naim-utstyr. Den virker til å ha en overordentlig synergi, subjektivt vidåpen og aldeles uten noen form for signalpåvirkning. En fantastisk kabel. De rimeligere Chord-kablene kommer ikke i nærheten av denne uanstrengte åpenheten imo.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Vil du si at Anthem 2 i en Naim-kontekst også overgår Signet, Signature, Indigo og hva de nå heter alle sammen?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    De interconnectene har jeg ikke hørt, bare de rimeligere. Så kan ikke si noe om de. Andre er jo hodestups over den nye Soltice leser jeg. Men Anthem 2 er virkelig på en helt annen planet enn de rimeligere imo. I kontekst av hvor stor forskjellen på kabler kan være da, riktignok.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Jeg skal inrømme at det høres litt snålt ut med en kabel til over 3k til en Nait, men i praksis er det en drømmekombo. Jeg hadde forventet en liten lydforbedring i forhold til Chord Cobra 3, men det var rett og slett en totalforvandling av systemet. Er klar over at jeg har et noe "bunntungt" anlegg mht høyttalere til elektronikken, så en Anthem 2 mellom kilde og forsterker var kanhende på sin plass? Både Nait og høyttalere var i alle fall mer enn kapable til å vise hva denne kabelen kunne gjøre.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Noen som har synspunkter på hvordan Hiline står seg i sammenligning?

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Bach_Man skrev:
    Noen som har synspunkter på hvordan Hiline står seg i sammenligning?
    På moderforumet har Anthem 2 blitt sammenlignet en del med Hiline; de fleste der later til å mene at Anthem lyder "klarere", mens Hiline er mer "musikalsk", hva enn det betyr.

Sakset:

"Chord-

-cooler more laid back approach
    -more tuneful deeper bass notes better resolved
    -more inner detail
    -quieter background > more blackness perceived
    -more ambient detail
    -excellent imaging and placement
    -secondary sound sources come more from sound-stage

Naim-
    -warmer more emotional & aggressive approach
    -focuses on the featured soloists moving them slightly forward
    -enlarges featured soloist slightly
    -less ambient detail
    -slightly blurred imaging and inconsistent placement
    -secondary sound sources come more from speaker than sound-stage"

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har sammenliknet da jeg hadde begge, og de låter litt forskjellig. Men på omtrent samme kvalitetsnivå synes jeg. Mulig en fordel til HiLine på avslappet rik naturlighet, mens Anthem 2 hadde en ekstra følelse av åpenhet og definisjon.

Jeg er ikke enig i at Anthem 2 låter mer laidback, dvs det gjorde de ikke hos meg iallefall, bortsett fra det så er det mye jeg kjenner meg igjen i ved sammenlikningen over.

De som synes HiLine er helt rett vil kanskje synes at Anthem 2 er en anelse kjølig, upfront og distinkt, mens de som synes Anthem 2 er perfekt vil kanskje mene at HiLine er en anelse mørk og mangler litt "leading-edge" attakk. Begge kablene er evig gode nok til å være livsløpskabler for de fleste vil jeg tro, og forskjellene er såpass beskjedne at det ikke er snakk om rare greiene. Sikkert en vane.

K

Kaarelars

Gjest
    Gratulerer med Nait5 Brasse, en herlig forsterker.

Fidelio/Vidar P, jeg tillater meg å være uenig,- Brasse har en Nait5 og denne kan oppgraderes med Flatcap2. Det er fullt mulig å få tak en slik for 3000 +/- kanskje noen kroner ekstra i forhold til Anthem. Flatcap2 er et bedre valg enn hvilken som helst ledning etter min mening. Hvis Naiten skal oppgraderes.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Grattis Leon :)
    Deres ex 202 og NAPSC har ankommet Oslo nå, så blir en musikkfylt helg dette.

Bowerman

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.12.2009
    Antall liker
    0
    Grattis Leon og Digiman med nyankommne reference produkter :)
    Artig å se litt ustyr komme innenfor døra, sleng gjerne ut bilder når det er ferdig rigget også.
    Vet i hvertfall hva helgen deres skal gå til.... ;)
    Jeg skal bare pakke.... :( (forberede flytting :) )

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    Takk, Takk.

Slik blir strøm/psu siden. Endelig i balanse!
    Det blir noen bokser, men hva gjør nå det! Mye å være glad i :)

Vedlegg

Bowerman

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.12.2009
    Antall liker
    0
    Det var kjappt ja, flott symmetri. :D

Bilde viser NAP250.2, 2x hi-cap.2 + 2x NAPSC??

Bowerman

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.12.2009
    Antall liker
    0
    leon skrev:
    Ikke værst!

5 av 5 mulige :)
    Jeg var vel egentlig ikke så imponerende ;)

Står vel relativt svart på hvitt i underteksten din, men det blir mange bokser ja, den skal du ha... :)

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    Bowerman skrev:
    leon skrev:
    Ikke værst!

5 av 5 mulige :)
    Jeg var vel egentlig ikke så imponerende ;)

Står vel relativt svart på hvitt i underteksten din, men det blir mange bokser ja, den skal du ha... :)
    Ja, det blir noen bokser.
    Men jeg har aldri helt sett problemme med det, så lenge det ikke
    byr på praktiske problemmer som f.eks at man må kjøpe urimelig mangen
    rack :)
    Skal du ha mulighet til å spille vinyl, cd og headsett blir det noen bokser nesten
    uansett hvilken løsninger man velger.

S

Steinar O

Gjest
    Du har et fint oppsett der nå Leon.

Tenker du å benytte 2. HC på Hiline?
    Mest å hente der tror jeg.

Når det gjelder antall bokser så blir det svakheten, i Naims styrke :)
    Gode eksterne strømforsyninger.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    Steinar O skrev:
    Takker.
    Hva tenker du på hiline på HC ?
    Mellom: Hi-cap - Superline ?
    Hi-cap - 282 ?

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Moro å lese om alt som skjer i de ulike naim-hjem rundt om. Vil bare bekrefte at Anthem 2 er verdt en lytt. Jeg har aldri hørt en bedre ic, men har ikke prøvd HiLine eller andre, mer kostbare Chord-kabler til sammenligning.

Steinar O: Noen ord om Allae?

Ibl synger her

Bowerman

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.12.2009
    Antall liker
    0
    Naim er jo flinke til å ha matchende utseende mellom diverese serie, slik at et stort antall komponenter vil alltid kunne se stilrent ut..

Jeg har foreløpig ikke bestillt noen kabel oppgraderinger til Naim riggen min.
    Eneste jeg vet er jo at 552'en kommer som standard med powerline.

Spørsmålet ligger jo i om jeg vil ønske å få inn powerline både på NAP300 og CDS3/555ps.

Og ikke minst Hiline evt. annen god signal kabel. Ser det er snakket mye om Anthem 2 siste innleggene også.

Hva vil gi best effekt i mitt oppsett??

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Det er fristende å si kjør HiLine og Powerline, og ikke tenk mer på kabler, det er ikke derfor man driver med stereoanlegg ;)

Bowerman skrev:
    Naim er jo flinke til å ha matchende utseende mellom diverese serie, slik at et stort antall komponenter vil alltid kunne se stilrent ut..

Jeg har foreløpig ikke bestillt noen kabel oppgraderinger til Naim riggen min.
    Eneste jeg vet er jo at 552'en kommer som standard med powerline.

Spørsmålet ligger jo i om jeg vil ønske å få inn powerline både på NAP300 og CDS3/555ps.

Og ikke minst Hiline evt. annen god signal kabel. Ser det er snakket mye om Anthem 2 siste innleggene også.

Hva vil gi best effekt i mitt oppsett??

S

Stereo_Mono

Gjest
    Bowerman skrev:
    Grattis Leon og Digiman med nyankommne reference produkter :)
    Artig å se litt ustyr komme innenfor døra, sleng gjerne ut bilder når det er ferdig rigget også.
    Vet i hvertfall hva helgen deres skal gå til.... ;)
    Jeg skal bare pakke.... :( (forberede flytting :) )
    Takker! Nå gjenstår bare Soedals sine tidligere Tiny Dancer høyttalere, som ankommer byen i kveld.
    Så blir det rigging (muligens ommøblering) i kveld og i morgen. Håper at det blir vakker musikk ut av dette :) Få legge ut noen bilder etterhvert.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Svein skrev:
    Fidelio/Vidar P, jeg tillater meg å være uenig,- Brasse har en Nait5 og denne kan oppgraderes med Flatcap2.  Det er fullt mulig å få tak en slik for 3000 +/-   kanskje noen kroner ekstra i forhold til Anthem.  Flatcap2 er et bedre valg enn hvilken som helst ledning etter min mening. Hvis Naiten skal oppgraderes.
    Svein; helt riktig poengtert, og det her er vi helt enige i. Dersom jeg gav inntrykk av noe annet så er det min feil. En oppgradering på Naim psu gjør veldig mye mere godt for lydkvaliteten enn en ledning, også i min mening og erfaring med begge. Derfor noterte jeg også i innlegget mitt at forskjellene må sees...
    Vidar P skrev:
    ... i kontekst av hvor stor forskjellen på kabler kan være da, riktignok.
    Disse tusenlappene er langt bedre investert i en FC, derom hersker ingen tvil i mitt sinn. Ingen kabler forbedrer signalet. Men for de som allerede har gått veien med kilde og forsterker, så kan disse kablene være en mulighet for et lite løft på en enkel måte.

S

Steinar O

Gjest
    leon skrev:
    Steinar O skrev:
    Takker.
    Hva tenker du på hiline på HC ?
    Mellom: Hi-cap - Superline ?
    Hi-cap - 282 ?
    :) mente selvfølgelig HC og Superline...og 282 HC

MaHa skrev:
    Steinar O: Noen ord om Allae?

Ibl synger her
    Nettopp.
    Allae synger i mitt oppsett, i mitt rom.

Den er klangrik, har skala, er hurtig, presis og det svinger skikkelig.
    En noe boomy bass blei løst med plassering ut fra bakvegg.

Et ankepunkt jeg kan ha til Naim ht (og mange andre) er at de krever litt volum for å "våkne"

Så langt er jeg kjempefornøyd. Synes Allae kompletterer 202-200 veldig fint og det hele har fokus på musikken synes jeg, dvs, det kan være meg som har fokus på musikken. Kjenner jeg er så ferdig med å "prøve ut".
    Funker det så funker det.......for meg. :)

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    Steinar; Får du hiline i forskjellige antall pin`s ?
    Som f.eks 5 til 5 pin og 4 til 5 pin.

S

Stereo_Mono

Gjest
    HJELP! Mute står bare å blinker. Forslag?
    Har koblet etter manualen:

Vedlegg

S

Steinar O

Gjest
    leon skrev:
    Steinar; Får du hiline i forskjellige antall pin`s ?
    Som f.eks 5 til 5 pin og 4 til 5 pin.
    Finnes 4-5 for bruk til Superline

digiman skrev:
    HJELP! Mute står bare blinker. Forslag?
    Slå av all power (alt dødt), la stå litt og forsøk å slå på igjen.

Jeg ser også på Naim forum at dette kan skyldes at preamp. ikke får sin power.
    Er begge linkpluggene i? Er NAP slått på? kan det være feil i kabelen/ Brudd?

S

Stereo_Mono

Gjest
    Paulsen skrev:
    Har du prøvd med bare NAP'n?
    Testet nå og da er 202en helt død. Mistenker muligens SNAIC 4 kabelen fra NAP 200 til 202en.
    Ser på bildet i bruksanvisning at det er plugger i portene som ikke er i bruk på 202en. De mangler jeg. Har det noe å si?

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    digiman skrev:
    HJELP! Mute står bare blinker. Forslag?
    Uff!!

Det kan se ut som du mangler plugg som skal trykkes i hvor hicap kan kobles til !
    E det noen som kan bekrefte at mistanken min kan være problemme ?

iSaint

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    Belgia
    Ref bruksanvisningen;

"A flashing mute indicator after switch-on indicates that the preamplifier power supply or link plug are incorrectly connected"

Mvh
    Arne Kr

S

Stereo_Mono

Gjest
    Er ikke bare bare med Naim nei! Er omtrent like komplisert som kringkastning utstyret jeg jobber daglig med ;D
    Da jekker jeg en øl og kobler ferdig alt. Satser på at Kontrapunkt har en slik Link plug på lur i morgen.
    Har akkurat fått hentet Soedal sine (ex) Usher BE-718 (Tiny Dancer) høytalere i kveld. Lekre saker gitt ;D

Skål!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    digiman skrev:
    Er ikke bare bare med Naim nei! Er omtrent like komplisert som kringkastning utstyret jeg jobber daglig med  ;D
    Jeg vet ikke hvordan det er med kringkastingsutstyr, det er sikkert komplisert, men hos Naim er det så enkelt at man 1) bare kobler rett iht bruksanvisning, og 2) spiller skiver.

Så om ikke 2) lar seg gjøre så er det gjerne pga mangler i pkt 1) vanligvis. Jeg tror gutta har rett når de etterlyser linker som skulle ha vært der. Fagfolka hos Kontrapunkt har nok en vegg full av slikt stash i morgen.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    854
    Torget vurderinger
    4
    Steinar O skrev:
    ...
    Så langt er jeg kjempefornøyd. Synes Allae kompletterer 202-200 veldig fint og det hele har fokus på musikken synes jeg, dvs, det kan være meg som har fokus på musikken. Kjenner jeg er så ferdig med å "prøve ut".
    Funker det så funker det.......for meg. :)
    Høres ut som du er i mål Steinar, og at det er en bra match, ja det tror jeg gjerne :) Men jammen har du "prøvd ut" endel opp gjennom årene ;)
    Kan du si litt om hvordan du oppfatter lyden ift N-sats? Du brukte vel sub til disse? Bruker du den til Allae også?

S

Stereo_Mono

Gjest
    Vidar P skrev:
    digiman skrev:
    Er ikke bare bare med Naim nei! Er omtrent like komplisert som kringkastning utstyret jeg jobber daglig med ;D
    Jeg vet ikke hvordan det er med kringkastingsutstyr, det er sikkert komplisert, men hos Naim er det så enkelt at man 1) bare kobler rett iht bruksanvisning, og 2) spiller skiver.

Så om ikke 2) lar seg gjøre så er det gjerne pga mangler i pkt 1) vanligvis. Jeg tror gutta har rett når de etterlyser linker som skulle ha vært der. Fagfolka hos Kontrapunkt har nok en vegg full av slikt stash i morgen.
    Veldig gode poeng Vidar og jeg har samme inntrykk av Naim selv.
    Man kommer selvfølgelig ingen vei med visse tekniske mangler.

God helg!

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Har du fått formet deg noen inntrykk fra seansen med Headline og Hicap, Vidar P?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja det låter bra :)

Mer romslig og rikt, mer dimensjonalt og større skala. Mer energi men samtidig mer... romslig. Klarer ikke helt å sette fingeren på noen tonale forskjeller ennå, som vanlig med psu'ene. Derfor tar det litt tid å synke inntrykkene. Jeg er imidlertid ikke vant til å "evaluere" via hodetelfoner.

Men den låter absolutt bedre, Napsc virker en anelse (!) flat og lite frodig i forhold, som Steinar sier igrunn; men til et prismellomlegg som er noe drøyt målt i nypris kanskje? Napsc og Headline låter supert til prisen. At the end of the day så er HiCap som forventet et suverent produkt, som vanlig.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Alltid kjekt å ha en Hicap eller to liggende ja. Men om jeg skulle kjøpe en Hicap ville det vært fristende å koble den til Superline, og så må det bestiles en ny Hicap til for Headline. Hmmm.... Så kanskje like greit med NAPSC.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn