Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    460
    Torget vurderinger
    4
    Steinar O skrev:
    Sannheten er den at nåværende importør har mange ganger flere forhandlere i Norge nå enn forrige noengang hadde. Nåværende har bare ikke klart å formidle det.
    Forrige importør var vel Tor Aamodt, eller var det noen etter ham? Uansett, hadde denne naim-tråden vært skikkelig i farta da han solgte Naim hadde nok salget hans vært mangedoblet. Han hadde særdeles hyggelige priser på Naim.
    Hadde han noen forhandlere i det hele tatt? Trodde han solgte alt selv.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kommer SuperCap helt uten andre kabler enn nettkabelen? Man kjøper til den Burndy'en man trenger?

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    ja jeg tror det. burndy kommer med 252. med snaxo må man kjøper den i tilleg.

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    736
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Siden jeg med mitt nye 200/202 oppsett leser alt jeg kommer over av tips,særlig fordi jeg er på jakt etter høytalere som passer inn syntes jeg denne tråden var interesang.

Ikke fordi den gir noen klare svar men liker og lytte til andres erfaringer ;)
    Men helt klart,noen oppfattninger blir noen ganger for bastante.

http://forums.naim-audio.com/eve/forums/a/tpc/f/48019385/m/1002953037/p/1

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    Nuvell! Følgende vil jeg på det sterkeste ta avstand fra:

12) Naim with Kudos: quite the same with proacs, quite unbearable to me! While proacs sing beautifuly on class A solid state or expensive valve amps, kudos seemed to me that, althogh very resolute and with fully micro-dynamics, lack the main attribute for a speaker: musicality… sorry again for kudos fans!

For meg er Naim/Kudos en meget god match nettopp pga musikaliteten.

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    Kim skrev:
    Nuvell! Følgende vil jeg på det sterkeste ta avstand fra:

12) Naim with Kudos: quite the same with proacs, quite unbearable to me! While proacs sing beautifuly on class A solid state or expensive valve amps, kudos seemed to me that, althogh very resolute and with fully micro-dynamics, lack the main attribute for a speaker: musicality… sorry again for kudos fans!

For meg er Naim/Kudos en meget god match nettopp pga musikaliteten.
    Støtter dette. Skjønner ikke helt denne, Kudos er definitivt en god match med Naim.

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    736
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    selvfølgelig har jo ikke denne personen alt vettet ;)

men det er jo en tråd som lett skaper litt diskusjoner og får ut litt meninger og erfaringer,og det er jo bra

S

Stereo_Mono

Gjest
    Jeg lærte med min tid som Naimist at du skal ta det meste med ro når det gjelder alt som blir skrevet på Naim moderforumet.
    Det kan være mye over bastante meninger der. Nesten «religiøse» tendenser blant noen mener nå jeg..
    Jeg ble i hvertfall ikke klok på noen av mine spørsmål der.
    Men det finnes jo samtidig veldig mye nyttig info der også og mange ekstremt oppegående mennesker der.

Hmmm! Høres jo nesten ut som jeg beskriver noen tråder her inne ;D ;D ;D

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Petterone skrev:
    Siden jeg med mitt nye 200/202 oppsett leser alt jeg kommer over av tips,særlig fordi jeg er på jakt etter høytalere som passer inn syntes jeg denne tråden var interesang.

Bastant er jo bra. Det er vinglehodene som ikke stoler på sine egne ører som lager rot i linjene. Selv bruker jeg Naim-høyttalere på Naim-utstyr. Liker tanken. Liker lyden. Andre vil sikkert fortelle deg at du godt kan holde deg til Naims anbefalinger hva høyttalere angår. Siden du har 202/200 så vil du sikkert trives med Naim Allae.

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    736
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Jeg lærte med min tid som Naimist at du skal ta det meste med ro når det gjelder alt som blir skrevet på Naim moderforumet
    Nei har overhode ikke tenkt og kjøpe alle råd,og ende på byttekarusellen ;)titt og ofte

er veldig bevist på hva jeg har kjøpt. Og vet hva jeg vil ha (litt yin og yang) for og møtes lydmessig) er mitt svar på høytalere, men dikusjonen er jo gøy alikevel.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    507
    Petterone skrev:

Hmmm, her var det mye rart av meninger. Tydelig at han mener at Naims lyd må balanseres med en viss type klang for at det skal funke(ying/yang). Dette er jo en vanlig tanke hos mange audiofile, men personlig så heller jeg mer og mer mot tanken om at høyttalerne ikke skal strupe de kvalitetene som elektronikken formidler. Lyden skal slippe godt gjennom, være lite farget og dempe dynamikken i minst mulig grad. Å bruke elektronikk som har sine styrker innen rytmikk sammen med feks Sonus Faber er for min del en underlig kombinasjon. Nå har jeg ikke hørt alt som har blitt produsert fra den kanten, men det jeg har hørt har ikke vært spesielt gøyalt. Pent, men ikke gøy.

Jeg kan forsåvidt forstå tanken hvis man har et par høyttalere man er glad i og som man ønsker å trekke i en lydmessig retning, men hvis utgangspunktet er at man allerede har elektronikk med Naims styrker, så ville jeg nødig dempe disse bort ved å benytte høyttalere med et annet fokus.

Jeg synes også at det er rart hvordan han opplever Proac. Har bare hørt noen få av disse modellene, men rapphet og klarhet er ikke hva jeg forbinder med dette merket, mulig med untak av Proac response 2.5.
    Glemmer aldri en demo jeg fikk på Lyric for fire år siden. Elektronikken var Naim i høyere prisklasser, og dette utstyret drev et par Proac Studio 140. Jeg satte på "Pull me over" med Dream Theater...og holdt på å sovne. Det er til dags dato den kjipeste fremføringen av denne låta jeg har hørt.

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    736
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Det var vel denne delen som jeg syntes var litt interesang,fikk meg ihvertfall til og tenke litt over saken,for han går vel litt mot strømmen her ?

source first approach, very “pushed forward” here, may be wrongly applied if misunderstood. While I agree that a very poor source like PC soundcard, or cheap DACs cannot deliver the musicality of a real source, be it TT or CDP, I have seen some setups here that – sorry again – make me wonder if something’s fishy… putting CDS3 with NAC282/NAP250 with 1k or 2k speakers is, in fact, a joke, since those speakers coould be porbably driven quite well with the XS series. Some guy here was wondering if 282/200 will be up to cremonas, and somebody says to stick with his cheaper loudspeakers and put all the money in electronics, or something like that. Well, putting all your money in electronics, and saving just very little to the most important and most well represented character of the system (meaning the speker) is proof to me of bad judgement. The speaker will always reveal the most significant and rewarding changes, if driven properly, of course. But putting NAP300 on neat motive series, or some cheap bookshelves, won’t make Naim any justice, and even will proof that, when balance is not used, money can be spent hilariously! Just make yourselves a gift and try the following combinations: CD5i/5x with SN on SF cremona, vs CDS3/282/250 on neat motive, or on epos M22, or on any cheap floorstand, and tell me which one you prefer…
    so my advice is: find the right SPEAKERS first, wich will mate with your home environment (very, very important issue) and then find something to properly drive them with, and add a source to bring firstly musicality to your setup. Downhill construction is – for me – silly approach. I’ve experimented it and no good for long term. Is like trying to force a truck throgh a very narrow door. You could easily pass on a bike! If you have a narrow window (or door) like a cheap speaker, you won’t get too much music no matter how good the electronics are, but with a good speaker properly driven, the music will flow more easily. Would you prefer a very large room with a very narrow window or no window at all, or a smaller room with generous windows? That is the question

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    jeg stussa selv over denne tråden, men det kan hende at han bare vil være interesant?

4) Naim and Neat: while Naim (SN) matched very good with bookshelf from ultimatum series, the momentum are – sorry for the fans – a complete mess of a loudspeaker to my ears, and a complete mis-match with Naim electronics, no matter the range.
    I used to be a fan of motive series, very lovely range, but – sorry again – momentum are just shouty drivers in a box… compressed, aggressive, lack of musical drive, lack of… anything…
    nå er da neat (og kudos) noe av det bedre til å matche naim med, og neat bruker naim elektronikk under utvikling av sine høgtalere og neat momentum er faktisk så bra at jeg stundom finner dem fram igjen (selv om jeg også har kef ref 205/2).

det svinger av naim og neat!

bruce2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Antall liker
    222
    Torget vurderinger
    1
    Petterone skrev:

Er dette noe å lure på? Jeg ser det ligger et par momentum 4 på bruktbørsen for kr 12000. Dette må da være et scoop? (Jeg har ingen forbindelse til selgeren). Her kan man kjøpe, og selge igjen, om det ikke faller i smak.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Da venter jeg en supernait hjem på test innen kort tid , den skal spille sammen med an høyttalere , og Helst spille bedre enn enn john shearne phase 2 int.

Blir spennede.

Mvh Espen

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Håper rommet er tilgivelig. Har jo gammel Nait5 på gamle AN-E her i heimen og den gjør pokker meg jobben sin. Setter på musikk når jeg kommer hjem og det spiller hele ettermiddag og kveld. Naim er en fantastisk musikkformidler og treffer meg rett i hjertet. Men så er jeg heller ikke en rørfantast og har knapt hørt 300B (kun Meishu, tror jeg).

Jimmy Jazz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2009
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Bergen
    Da er en NaimUniti bestilt hos Musikkmagazinet i Bergen. Får den iløpet av
    neste uke. Den skal spille sammen med en Rega P5 og Larsen 6.
    Dette blir moro.

Mvh Jazz

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    Jimmy Jazz skrev:
    Dette blir moro.

Mvh Jazz
    Grattis ;D Hadde lenge planer om en Uniti selv, men ble med Nait 5 i. Er meget godt fornøyd med Naim!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jazz; StageLine riaa da eller? Uniti har vel powret inngang for den, så der er det jo gratis psu.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Jimmy Jazz skrev:
    Dette blir moro.

Mvh Jazz
    Grattis! Fikk så vidt sett og lyttet til Uniti i Uk i februar og synes den virker som en genial alt i et boks. Absolutt vellydende også. Du burde vel også slenge på en Stageline til Regaen deres også? Synes den var veldig god for pengene den stunden jeg hadde den innom her.

Edit! Vidar P tok meg akkurat på målstreken der ;D

Jimmy Jazz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2009
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Bergen
    Ringer Musikkmagazinet mandag morgen og bestiller Stageline.
    NaimUniti kjøper jeg uhørt, så det skal bli spennende å høre matchen
    med resten av anlegget.

Mvh Jazz

S

Stereo_Mono

Gjest
    Jimmy Jazz skrev:
    Ringer Musikkmagazinet mandag morgen og bestiller Stageline.
    NaimUniti kjøper jeg uhørt, så det skal bli spennende å høre matchen
    med resten av anlegget.

Mvh Jazz
    Pass på at du får riktig Stageline til deres Pickup.
    Her er variantene: Synes forøvrig S fungerte godt med min Ortofon Jubilee. S varianten er litt snillere i toppen og ruller noe mere av en K versjonen, noe som jeg synes var kledelig.

S: 100uV/470ohm for low output cartridges

K: 100uV/560ohm for selected moving coil cartridges (Laget egentlig for Linn PU)

E: 400uV/400ohm for medium output cartridges

N: 2mV/47kohms (MM PU)

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei folkens....

Da etter lang tid , har jeg endelig lånt meg en Naim supernait.

Etter flere år med tonnevis av utstyr inn og ut , kopler jeg opp denne integrerte "tassen"

Høyttalere er an/e LX HE , jeg har i det siste prøvd en masse dyre kombinsjoner på disse høyttalere....inkl 300 b Meishu silver fra Audionote....

Her er det bare å bøye seg , dette spiller totalt gardinfritt , med Dyyyyp bassgjengivelse , luft og rom , samt kropp i mellomtonen , og en utklinging jeg bare har drømt om-----

Jeg har bestillt meg noen rørmonoblokker som jeg gleder meg til å teste , skulle ikke disse innfri 100% vet jeg jammen hva jeg skal kjøpe.....

tror jeg da går for en pre/power løsning , med ekstern psu. ;D

en 250 effekt , og den nest billigste preampen kanskje....jeg har ikke brukt for dac en i supernait.

det tok sin tid å få opp øya skjønner jeg. ;D

Mvh Espen

Paulsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Antall liker
    315
    Gratulerer Espen, jeg tipper du slipper unna med en 202 og en 200 som sies er en knallkombo.

Og eventuellt en best mulig strømforsyning.

Uansett trenger du jo heldigvis ikke kvitte deg med dine flotte AN-E :)

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    DEt er helt riktig Per ,

Jeg har ett rørmonoblokk-sett på tur hit.....jeg skal gid ette en real sjanse....uansett m, stresser ikke nå , fordi jeg har naim å falle tilbake på , det spiller som ei kule rett og slett. ;D ;D

Jeg kjøper Naim pre/power/psu om rørsakene nå ikke slår an.....dette er faen hakke meg så bra !

Jeg går nok for en nap 250 på power-siden , tenker litt høyt nå , men når s.nait spiller så bra som den gjør , ønsker jeg ikke kompromisse mht power.

Her kan alle mere enn meg , ang dette , slik at jeg hører gjerne på anbefalinger...

Mvh Espen

Paulsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Antall liker
    315
    Jeg trur ikke det blir noe kompromiss, men bare bedre lyd ;D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    ssm skrev:
    Jeg går nok for en nap 250 på power-siden , tenker litt høyt nå , men når s.nait spiller så bra som den gjør , ønsker jeg ikke kompromisse mht power.
    Ikke den klokeste innfallsvinkelen til Naim å satse på power og skyve preamp og psu bak i prioriteringen. Uklokt vil jeg kalle det, ikke gjør det på den måten; tenk omvendt. I tillegg er det helt meningsløst med lettdrevne høyttalere som AN.

Gjør heller som Paulsen sier, sats på en god frontend, og du får mye mere god lyd for hver krone. 282/200 vil gi deg bedre lydkvalitet enn 202/250.

202/200 er et sett. 282/250 er et sett. Ikke mix etter eget forgodtbefinnende, det lønner seg veldig lite, man taper kronasjer, får ikke trygt utbytte av investeringene uten å følge SS.

Paulsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Antall liker
    315
    Naim er bare helt sjef her nå, musikken har aldri svingt mer og rockefoten har aldri vært mer med, det føles helt uaktuellt å bytte til noe annet.

Sikler fælt på de nye Naim høyttalerne, Ovatar heter de vel? hørte de her om dagen og kan lett forestille meg de her ;D

Må bare få orden på noe småtteri først ;)

Fint innlegg Vidar P, vi Naim-noviser har litt å lære som kan spare oss for ergrelser, frustrasjoner og kanskje tilogmed penger innimellom.

Jimmy Jazz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2009
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Bergen
    Pass på at du får riktig Stageline til deres Pickup.
    Her er variantene: Synes forøvrig S fungerte godt med min Ortofon Jubilee. S varianten er litt snillere i toppen og ruller noe mere av en K versjonen, noe som jeg synes var kledelig.

S: 100uV/470ohm for low output cartridges

K: 100uV/560ohm for selected moving coil cartridges (Laget egentlig for Linn PU)

E: 400uV/400ohm for medium output cartridges

N: 2mV/47kohms (MM PU)

Takker Digiman. Får dessverre ikke hørt det på forhånd, så jeg går for forslaget ditt.

Huff, her ble det mye rart.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hvilken pu har du Jazz? Og; har du tenkt å kjøpe en Linn pu med det første? Eller en annen konkret pu i sikte?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Da er det jo veldig enkelt; det er en MM, og du må ha en MM Stageline. Dvs et N-kort. Ikke et S-kort, det vil ikke fungere.

Skal du finne på å bytte til en MC senere så må du da i så fall selge Stageline og kjøpe en ny for MC (vanligvis et S-kort, med mindre man bruker en Linn pu eller noe annet nærmere definert).

Jimmy Jazz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2009
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Bergen
    Mange takk for hjelpen, Vidar P. Naim er helt nytt for meg og her er det mye å sette seg inn i, ser jeg.

Mvh Jazz

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    ssm skrev:
    Ikke den klokeste innfallsvinkelen til Naim å satse på power og skyve preamp og psu bak i prioriteringen. Uklokt vil jeg kalle det, ikke gjør det på den måten; tenk omvendt. I tillegg er det helt meningsløst med lettdrevne høyttalere som AN.

Gjør heller som Paulsen sier, sats på en god frontend, og du får mye mere god lyd for hver krone. 282/200 vil gi deg bedre lydkvalitet enn 202/250.

202/200 er et sett. 282/250 er et sett. Ikke mix etter eget forgodtbefinnende, det lønner seg veldig lite, man taper kronasjer, får ikke trygt utbytte av investeringene uten å følge SS.
    Hei Per og Vidar , jeg har ikke noe greie på disse super-boksene....men en ting har jeg greie på , jeg har ikke hatt noe bedre enn supernait på mine siste par med an/e-.....det bare triller avgårde liksom. Fantastisk på trio-jazz-.

Jeg har jo hatt noen bra preamper , og som kjent ligger mye av lydkvaliteten her , derfor vil nok 282/200 være fornuftig.

Jweg vil selvsagt høre hva kontrapungt har å si , før jeg ev velger en slik opplistet kombo.

Jeg kan sikkert høre begge sammensetninger hos KP , slik at jeg kan gjøre meg opp en mening.

Jeg har somsagt kjøpt inn noen se rørblokker nå , som skal prøves....det kan bli bra , blir det ikke det , på disse ht. så vet jeg at naim er en knallmatch , derfor kan jeg bare roe det hele ned , prøve Quicksilver-monoblokkene , og se hvordan det går,

Tingvall trio Vattensaga spiller nå , vanvittig flott.....Ha en flott musikalsk kveld

Takker fro kjappe svar fra ekspertene , mvh Espen Saatvedt.

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    ssm skrev:
    Hei Per og Vidar , jeg har ikke noe greie på disse super-boksene....men en ting har jeg greie på , jeg har ikke hatt noe bedre enn supernait på mine siste par med an/e-.....det bare triller avgårde liksom. Fantastisk på trio-jazz-.
    Sorry at jeg bryter inn.....men hvorfor i helvete kjøper du deg så ikke en supernait????
    Slutt å surre rundt....kjøp nå det som du synes funker bra.
    Det er ikke værre enn det. ;)

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    BHO skrev:
    ssm skrev:
    Sorry at jeg bryter inn.....men hvorfor i helvete kjøper du deg så ikke en supernait????
    Slutt å surre rundt....kjøp nå det som du synes funker bra.
    Det er ikke værre enn det. ;)
    For å svare direkte på spørsmålet ( som det står svar på forøvrig lengere opp) Har jeg i forkant av dette allerede kjøpt nytt utstyr , når det kom på banen at jeg kunne få låne Håkons supernait ei ukes tid , ville jeg selvsagt ikke la sjansen gå fra meg.

Derfor blir det å prøve ut det nye først , deretter å gå en runde feks hos kontrapungt med komboene 202/200 ev 282/200 og supernait med ekstra psu.

Håper det var oppklarende BHO

Mvh Espen

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.309
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    ssm skrev:
    Er du her og Birger.... :) ??
    Kong Birger er overalt. ;)

Hos Naim og mye storbritannisk audio er Source First en viktig tankegang. Du du mister tidlig i kjeden kan ikke gjenskapes senere.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    C. Alshus skrev:
    ssm skrev:
    Er du her og Birger.... :) ??
    Kong Birger er overalt. ;)

Hos Naim og mye storbritannisk audio er Source First en viktig tankegang. Du du mister tidlig i kjeden kan ikke gjenskapes senere.
    sletta innlegget , det var slett ikke vondt ment , å svare slik , men valgte heller å ta en utfyllende en....

ser ahlshusen var lynrask med ett sitat her ,

:D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn