Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    just imagine in the cv :

kjekk kar med hus og volvo xc 70 og linn klimax anlegg :p

ok..just kidding ;)

of course you are right , that except of the x 1 , which is completely produced in germany, all other compact cameras are mad by panasonic + leica lens. but still every leica, even the small models, is surrounded by a certain magic. an emotional moment. even if this fools you , it gives you the pride and inspiration to take better images.

i have worked for years with my leicas . a fantastic photographic tool, which concentrates just on one purpose: to create a technical perfect image. look for instance on the new s2 model. it has 4 buttons , a time wheel on top and an additional small button. everything what a photographer needs. not more not less. it is a final decision leica made, even in the price range of a middle sized car. so you can compare it actually with the naim philosophy . the smaller models again need to be competitive, thats why they build by panasonic and equipped with all possibilities .

both companies follow the rule LESS IS OFTEN MORE.

just like rimi ;)..de enkelste er ofte de beste ;D

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Kona har en ny D-LUX4. Det samme har hennes beste venninne, hun med det komplette Naim-systemet jeg har fortalt om før (hun er fortsatt like singel, og det til tross for at hun er en velstående vakker ung overlege på medisinsk avdeling med (nærmest til enhver tid) egen flunkende ny BMW 3-serie, pm mottas og vurderes kun med utfyllende CV).
    Her kan vel selv den beste beiler få prestasjonsangst, særlig når Vidar P personlig skal sile ut lettvektere.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.056
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Ugh, det holder ikke bare å være trivelig og ha de rette kvalitative egenskapene. Her må man gjennom en omfattende medisinsk undersøkelse før man får sende inn søknad.

Neste!

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    foresten...besøker dere i kristiansund område noe av de fine og spennende foto utstillinger på nordic light festivalen ? jeg kunne ikke komme i de siste årener, men synst det er en top arangement. i år igjen var noe av de alle spennenste verdens fotografer på besøk.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Back on track boys! ;D

Etter ørten flyttinger og omrokkeringer ser jeg at mine blindplugger til NAPSC og HiCap er borte. Noen som har slikt liggende å slenge?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    balthar skrev:
    foresten...besøker dere i kristiansund område noe av de fine og spennende foto utstillinger på nordic light festivalen ? jeg kunne ikke komme i de siste årener, men synst det er en top arangement. i år igjen var noe av de alle spennenste verdens fotografer på besøk.
    Nordic Light er eventyrlig bra. Det er utstillinger og foredrag av plenty kjente fotografer, og endel mindre kjente som fortjener mer oppmerksomhet.

http://www.nle.no/

I år var jeg så heldig at en felles naimist og min gode venn Dag Alveng var en av hovedutstillerne. Fantastisk utstilling, og en fabelaktig fotograf. Siden jeg kjenner ham helt fra snart 20 år tilbake, så var det dobbelt moro. Hans gamle LP12/82/2xHC/135/Isobarik er fortsatt i full drift.

Det ble spilt mye musikk her hjemme, og det ble spist mye blandaball også, og Dag som aldri hadde smakt ball slukte nedpå så det burde gi energi til en helt ny serie fotografier. Om ball kanskje?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er forresten en stor omtale av CDX2/DAC i siste HFN som kom i posten førdagen.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    Kim skrev:
    Right! Koblet opp SuperLine og fikk resultat som forventet; selvsagt mye bedre enn Linn Linto og Stageline S. Koblet så opp Power-Line til NAP200 og fikk bakoversveis. Disse kablene tuller ikke!
    så du mener. i klartekst, at powerlines er en stor oppgradering ift standardkablene?
    synd at grahams hydra ikke kan leveres med powerline, da.

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    nilsen64 skrev:
    Kim skrev:
    Right! Koblet opp SuperLine og fikk resultat som forventet; selvsagt mye bedre enn Linn Linto og Stageline S. Koblet så opp Power-Line til NAP200 og fikk bakoversveis. Disse kablene tuller ikke!
    så du mener. i klartekst, at powerlines er en stor oppgradering ift standardkablene?
    synd at grahams hydra ikke kan leveres med powerline, da.
    Det mener jeg ja. Det spiller dypere, bredere, klarere, mer oversiktelig og mer dynamisk. Følgelig mer innlevelse og mer Naim.

Edit: Har to Power-Lines og satte den andre på Majik DS nå nettopp. Måtte gå frem og tilbake til standard kabel for å overbevise meg selv om at det faktisk er riktig det jeg hører. Jeg gjentar: Disse kablene tuller ikke!
    At det skal være så stor forskjell på nettkabler koblet til DS med switch-mode strømforsyning, som iflg Linn ikke påvirkes av nettkvaliteten, overrasker meg.

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    730
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Har du prøvd med en oppgradert kabel fra audoqest eller lignende da ?

Bare lurer siden det og lage gode isolerte eller for den slags skyld "gode" strømmkabler
    blir produsert av mange og rimeligere

nb,syntes min NRG-2 gjorde susen

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    Petterone skrev:
    Har du prøvd med en oppgradert kabel fra audoqest eller lignende da ?
    Har tidligere eid alternativer fra Nordost og Chord. De ble brukt i andre systemer og sammen med IC/HT-kabler fra samme fabrikant. De gjorde også jobben, men jeg har ikke testet de sammen med Naim/Linn/Kudos.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Vidar P skrev:
    balthar skrev:
    Nordic Light er eventyrlig bra. Det er utstillinger og foredrag av plenty kjente fotografer, og endel mindre kjente som fortjener mer oppmerksomhet.

http://www.nle.no/

I år var jeg så heldig at en felles naimist og min gode venn Dag Alveng var en av hovedutstillerne. Fantastisk utstilling, og en fabelaktig fotograf. Siden jeg kjenner ham helt fra snart 20 år tilbake, så var det dobbelt moro. Hans gamle LP12/82/2xHC/135/Isobarik er fortsatt i full drift.

Det ble spilt mye musikk her hjemme, og det ble spist mye blandaball også, og Dag som aldri hadde smakt ball slukte nedpå så det burde gi energi til en helt ny serie fotografier. Om ball kanskje?

å så fint :)...du kjenner dag så lenge alrede...jeg blir kjennt med han også over naim, så ha vi jobbet sammen på en stor prosjekt. hans bilder pynter lyterom hos kontrapunkt. håper du investerte i hans arbeider lenge siden ;)..jeg gjørde min første kjøp først 3 års siden .

fikk aldri anledning til å høre på hans LP12/82/2xHC/135/Isobarik

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, jeg har jo noe derfra ja. Ikke minst ruger jeg jo på "Kirsebær i øret" :)

Også bilder fra denne famøse hageserien. Han har fortsatt disse apparatene, og de er stadig i bruk, så det er ikke for sent Balthar.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    oh så fint. liker de bilder veldig godt....

disse så kalte apparatene er ja en fast del av fotografie fortsat...kan sammen lignes med en top oppgradert lp 12 ...komplett analog og utten kompromis. jeg måte desvere byte mine måt modern digital utstyr 4 års siden ( typisk tids stres ), men de kommer aldri på salg. de bare rue i skape til de neste fri prosjekte

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    foresten.

ha noen her erfaring med sammenligning av prefix og superline ?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjenner begge godt, men ikke fra samme system. Har imidlertid et felles jordpunkt mot Stageline, og kan si såpass at jeg oppfatter Prefix som en hottere Stageline, mens Superline er i mitt inntrykk en helt annen divisjon. Ja faktisk er den nærmest i en helt egen divisjon av riaa'er jeg har hørt, har aldri hørt makan.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Etter å ha demonstrert anlegget for en musikerkompis ble det klart at han ha et anlegg.

Og det er klart mannen må ha Naim (Nait5). Men hvilke høyttalere? Han har et lagt og smalt rom der anlegget må stå på langvegg, helst ikke så langt ut på gulvet. Høyttalerne må være allround og musikalske.
    Budsjettet totalt er mellom 15 og 20.000,-

montesi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Antall liker
    969
    Torget vurderinger
    7
    audio note an-e !

Plasseringsvennlige, lettdrevne og med lyd som gir fot for en musiker ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Med det budsjettet bør han få seg en kilde også. Minst en. De er morsommere enn dyre høyttalere, da de gir selve programmaterialet.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Det var Audio Note AN-E han fikk demonstrert ;)
    Og mitt tips var å hive seg på tråden til ShaunV og kjøpe hans gamle. Men de vil ikke fungere i rommet, det er dessverre ikke mulig å bruke hjørnene. Edit: Men Audio Note lyden hadde han likte han svært godt. Mulig han kunne brukt et par AX-2? Eller hva med Tannoy?

Han har en dugende Rega / Rega RIIA og DAC som han i dag bruker på et head-fi-oppsett.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Vidar P skrev:
    Med det budsjettet bør han få seg en kilde også. Minst en. De er morsommere enn dyre høyttalere, da de gir selve programmaterialet.

takk for svaret vidar..

since i wont to go the streaming way and need a shelf free on my fraim i hoped this could be a solution. but it´s clear , how you describe it. i would in no way compromise the vinyl replay in my system. so i think it would not be a solution to exchange the superline for the prefix ( need anyway to be a secondhand now )

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei ,da har jeg hatt min R-COM en liten tid , den er svært god , skikkelig feelgood også , når man holder denne i hånden , verdt hver bidige krone.

Jeg blir også imponert hvor god den er ( eller cd spillern cd 5x) til å sende/ta imot signal via r-com , man kan jo peke i vildes sky og enda får rask , kontant respons.

Jeg har heller aldri hatt så god hodetelefonlyd som med Naim headline/teddycap/cd5x.

Jeg vil gå så langt å si at denne headline fra Naim , gjør jammenmeg skam på mange hodetelefonforsterkere som jeg har hørt , dyre stax inkludert.....Ellers kan det jo bare være så såre enkelt at dette liker JEG !!

Mvh Espen

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Har inntrykk av det er bra remote/mottakere på Naim, mine cdx/102 responderer nesten uansett hvor kjælkete remoten ligger an. :D

bruce2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Antall liker
    217
    Torget vurderinger
    1
    Teddycap plus fungerer utmerket. Dette er en boks jeg har sansen for. Napsc og hicap i samme boksen, plasseringsvennlig og uten behov for recapping. Dessuten er den jo vesentlig billigere enn hicap.

Jeg har ikke sammenlignet med hicap, men lydgevinsten i forhold til kostnaden gjør dette til en råbillig oppgradering, synes jeg.

Jeg blir litt nyskjerrig på teddyxps...

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    Prøver meg i denne tråden først så får jeg eventuelt forsøke å opprette en ny tråd dersom jeg ikke når frem her.

Jeg er i modus for å supplere oppsettet mitt med en sub. Kort om dagens oppsett.
    Kilde: Beresford DAC
    Amp: Naim Nait 5i
    HT: Monitor Audio RX1

Ser for meg en ikke alt for kostbar sub (helst brukt). Den bør være lett å plassere, kan den stå i en hylle?

Er helt newbie på dette med sub.... :-\....

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hva spør du om egentlig? Fikk ikke helt med meg spørsmålet.

Noen generelle betraktninger;
    - ingen sub er bedre enn dårlig sub
    - sub kan gjerne stå på en hylle, men små rimelige sub'er liker seg ofte best nær hjørner. Har med SPL å gjøre.
    - med Nait skal du ta høynivå signal fra høyttalerne og ingen andre steder, så du må ha høynivå inn
    - de små REL'ene fungerer bra på moderate volum, mange tilsvarende gjør det ikke
    - subplassering dikteres helt og holdent av trykkforhold i rommet, ikke av praktiske hensyn, da funker de ikke

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Todd skrev:
    Prøver meg i denne tråden først så får jeg eventuelt forsøke å opprette en ny tråd dersom jeg ikke når frem her.

Jeg er i modus for å supplere oppsettet mitt med en sub. Kort om dagens oppsett.
    Kilde: Beresford DAC
    Amp: Naim Nait 5i
    HT: Monitor Audio RX1

Ser for meg en ikke alt for kostbar sub (helst brukt). Den bør være lett å plassere, kan den stå i en hylle?

Er helt newbie på dette med sub.... :-\....

...jeg brukker en rel quake sub. såm jeg vet brukker en del her på naim forum rel eller naim sub. den er veldig kostbart. rel quake er de minste suben fra rel , men ha alle instillinger og er mye rimmliger.

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    Sorry om jeg var upresis....grunnen til dette er vel at jeg ikke helt vet hvor jeg skal starte.

Spørsmålet er vel om det finnes en "opplagt" sub til mitt oppsett?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    REL ST-serie bør vel være en nobrainer. Stampede, Strata etc. Noen i Q-serien også. Men prøv en eller annen sub i rommet ditt før kjøp av sub, det er omtrent like sannsynlig at lyden blir verre som at den blir bedre.

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    Takker for svar. Skal for all del teste ut først, er jo godt fornøyd slik ting er p.t. Men tenker av og til at det kunne vært okey å ha testet ut med en eller annen sub.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Nå vet jeg ikke hvor du holder til, Todd, men om du bor i Osloområdet, prøv å få lånt en REL Quake av Stereofil. Den har høynivå, er liten og lett å plassere, musikalsk og billig. Sub kan være knall, men det er mye arbeid!

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    668
    Jeg hadde en REL av samme type som balthar har hjemme hos meg et par uker sammen med Nait 5i og WB'ene. Litt mye mikkmakk, men det ble bra til slutt. Synes den gav et fint lite løft til lyden når instillingene satt. Og så er den liten, diskret og snasen.

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    Takk for gode tips :) Jeg bor i Oslo, så det er forsåvidt enkelt å kontakte Stereofil for å teste ut en Rel Quake. Vurderer også å bare slå til på en slik på bruktmarkedet (har en følelse de dukker opp der av og til). Funker det ikke, burde det jo være kurant å selge videre.

Hvordan kobler jeg forresten Rel'en opp mot Nait'en?

C

Cyber

Gjest
    Da må jeg melde meg offisielt inn her med min Nait 5i. Jeg hadde den for salg for litt siden, men bestemte meg for å prøve et siste forsøk og fikk inn Kudos X2 som ble anbefalt meg for noen sider siden og dette låter utrolig bra. Pace, Rythm and Timing. Herlig.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Man må bare like Naim. Det er noe eget. Kudos ser kule ut!

C

Cyber

Gjest
    Brasse skrev:
    Jeg har vært skeptisk til menigheten før, men etter å ha spilt utrolig mye forskjellig er jeg svært imponert. Jeg har aldri hørt en slik helhet av klarhet, detaljer, men allikevel fylde og allround egenskaper. Det låter som musikk, ikke "hifi", men allikevel så bra at ikke-medlidende audiofile slår øya opp når de hører lyden. Jeg har lenge slitt med å finne et anlegg som får musikk ala Kent til å låte så bra som jeg ønsker - her låter det virkelig godt nå. I'm a believer.

Vedlegg

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    cybervision_ skrev:
    Brasse skrev:
    Jeg har vært skeptisk til menigheten før, men etter å ha spilt utrolig mye forskjellig er jeg svært imponert. Jeg har aldri hørt en slik helhet av klarhet, detaljer, men allikevel fylde og allround egenskaper. Det låter som musikk, ikke "hifi", men allikevel så bra at ikke-medlidende audiofile slår øya opp når de hører lyden. Jeg har lenge slitt med å finne et anlegg som får musikk ala Kent til å låte så bra som jeg ønsker - her låter det virkelig godt nå. I'm a believer.
    Håper du finner roen nå. Kudos matchet rommet bra?

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    bruce2 skrev:
    Teddycap plus fungerer utmerket. Dette er en boks jeg har sansen for. Napsc og hicap i samme boksen, plasseringsvennlig og uten behov for recapping. Dessuten er den jo vesentlig billigere enn hicap.

Jeg har ikke sammenlignet med hicap, men lydgevinsten i forhold til kostnaden gjør dette til en råbillig oppgradering, synes jeg.

Jeg blir litt nyskjerrig på teddyxps...
    Godt å høre du er fornøyd! Teddyxps løftet min trofaste CDX langt oppover mot himmelen. ;D (passe vulgært på morgenen) En flott oppgradering til fornuftige mengde penger.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn