Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    346
    Antall liker
    855
    Sted
    Akershus
    Bach_Man skrev:
    Ser ikke helt poenget med å lansere et apparat med bedre innebygget DAC enn Uniti for så å foreslå å bruke det sammen med nDAC. Unitiserve med sin innebygde avspiller er fremdeles idealpartneren til nDAC. Utrolig nok er det stemmer på Naimforumet som fremdeles etterlyser en streamer enda Naim nå har tre diskløse streamere i sortimentet (HDX SSD, NDX, UnitiServe SSD). Det er visst noe feil med alle disse.
    NDX er vel ment som en "single-box" konkurrent til bl.a. Linn sine produkter? Tror vel ikke Naim har ment at denne må brukes sammen med nDAC. Men at en ekstern psu og/eller separat dac _kan_ forbedre et produkt gjelder jo generelt for de fleste av Naim's bokser.

    Når det gjelder fortsatt ønske om en "ren" streamer forstår jeg forsåvidt dette. Folk som allerede har en nDAC og bruker pc til ripping ønsker seg nok en UnitiServe uten cd/rippe-funksjonen, men kun ethernet og høy-kvalitet spdif-ut. Så kan man alltids spørre seg om det gjør noe om Serve har cd-spiller og ssd harddisk, men det virker som om det er gjengs oppfatning at jo mere elektronikk som er i boksen, jo mere støy og lavere SQ :-(
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Synes kravene forandrer seg hele tiden. En stemme hevdet for eksempel at Unitiserve burde ha radio, men det har jo aldri vært snakk om det før. Mange har også etterspurt en DAC med innebygget streamer, og det er nøyaktig hva NDX er, med sine the S/PDIF-innganger. Må være fortvilende for Naim noen ganger.

    SSD-harddisken i Unitiserve rommer jo ikke annet enn operativsystemet. Dette er såpass omfattende at det krever mer enn bare enkelt flashminne. Boksen har jo uansett mindre elektronikk enn mange andre, og har ikke innebygget strømforsyning. Siden den er en ren digital sak uten innebygget DAC burde støy også være mindre kritisk. Tror ellers at Naim kjenner betydningen av støy.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Det er befriende med en cd og platespiller, man kan liksom ikke få seg til å savne noe i de. De spiller det de er ment til, så slipper man å ergre seg over alt som mangler i en boks som i utgangspunktet skal ha alt.
    Jeg får si som Vidar P: jeg er sikkert gammeldags og utdøende, men jeg slipper å ergre meg :)
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Det er jo nok av folk som klarer å ergre seg over cd- og vinyl også. Det er ettertrykkelig bevist i dette forumet.
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    346
    Antall liker
    855
    Sted
    Akershus
    Ergrelser? Snarere tvert i mot. Hele cd-samlingen organisert og lett tilgjengelig på en fancy fjernkontroll med skjerm. Kunne ikke fått det bedre ;D Men det er vel akkurat like mye tweaking og synsing i det digitale domenet som med cd- eller platespillere. Det er ikke veldig mange som foreløpig har sammenlignet HDX mot Serve, men de fleste har allikevel en mening på moderforumet ;)

    Ellers tror jeg det er en utfordring for Naim å lansere såpass mange nye digitale bokser på relativt kort tid. Blir nok en konsolidering i antallet bokser og funksjonalitet over tid...
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.876
    Antall liker
    809
    Torget vurderinger
    4
    MaKi skrev:
    Det er befriende med en cd og platespiller, man kan liksom ikke få seg til å savne noe i de. De spiller det de er ment til, så slipper man å ergre seg over alt som mangler i en boks som i utgangspunktet skal ha alt.
    Jeg får si som Vidar P: jeg er sikkert gammeldags og utdøende, men jeg slipper å ergre meg :)
    Var du blandt dem som satte seg på bakbena når datamaskinene begynte å innta arbeidsplassene også ;)
    Alt gikk så mye lettere med skrivemaskiner med kulehode og rettetast!
    Og alle de ergrelsene man kunne spart seg da gitt ;D
     

    bhaagensen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Innlegg
    408
    Antall liker
    3
    Bach_Man skrev:
    Synes kravene forandrer seg hele tiden. En stemme hevdet for eksempel at Unitiserve burde ha radio, men det har jo aldri vært snakk om det før. Mange har også etterspurt en DAC med innebygget streamer, og det er nøyaktig hva NDX er, med sine the S/PDIF-innganger. Må være fortvilende for Naim noen ganger.
    Ja, jeg synes også det er litt rart med alle kravene som tilsynelatene bare suser inn fra høyre og venstre. Personlig orker jeg nesten ikke ikke lese de (lange) tråder som handler om krav til Naims streamer(e)... Det er litt som om at så snart snakken faller på streamer, så blir det til en smågodte-butikk - plukk og velg selv. Jeg har til dato ikke sett noen som har ønsket seg en CD555-T - altså en CD555 med radio-tuner. Det kunne man vel godt - så hadde man spart en boks :-X
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Datamaskin? Har hørt om det, men det ringer ingen bjeller ;)

    Sier ikke at nye formater og måter å nyte sin musikk på er feil. Det kan jo aldri bli feil pr. definisjon, men for meg er det nok ikke så interessant som for andre.
    Men, all den tid man ikke enes over hvordan disse maskinene bør være, og det viser seg at "det nye" slettes ikke er ferdig, men i en ren utviklingsfase, hva skal man da styre, stresse og ergre seg over? Det er temmelig dyrt å kaste seg på noe som etter kort tid må/bør byttes med noe annet, fordi man ikke var i mål ennå. Når selv en så fantastisk produsent som naim går hit og dit med løsninger og det fortsatt er misfornøyde brukere som savner det ene og det andre, er det ferdig da? Det er jo ingen som klager over en uferdig Cds3, var mitt poeng.

    Liotheles skrev:
    MaKi skrev:
    Det er befriende med en cd og platespiller, man kan liksom ikke få seg til å savne noe i de. De spiller det de er ment til, så slipper man å ergre seg over alt som mangler i en boks som i utgangspunktet skal ha alt.
    Jeg får si som Vidar P: jeg er sikkert gammeldags og utdøende, men jeg slipper å ergre meg :)
    Var du blandt dem som satte seg på bakbena når datamaskinene begynte å innta arbeidsplassene også ;)
    Alt gikk så mye lettere med skrivemaskiner med kulehode og rettetast!
    Og alle de ergrelsene man kunne spart seg da gitt ;D
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Naim hevder på hjemmesiden sin at NDX vil ha lydkvalitet på nivå med cdx2 og anbefaler den som kilde til Supernait eller NAC202/200. I såfall er prisen på £3000 helt ok. Høres ut som et fint anlegg, som med tiden sikkert kan bli enda bedre med diverse strømforsyninger.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er lett å kjenne seg igjen i reservasjonene fra MaKi; det er vel en kjensgjerning at de "nye" avspillingsmåtene er i stadig endring;- både økonomisk, kvalitets-/kapasitetsmessig og hva angår brukergrensesnitt etc etc. Det som var hotteste nytt igår er avlegs i morgen. I mye større grad enn ved andre deler av hifiutstyret. Ekstra ille er det jo at det er stadige endringer på kildesiden, og at dette dermed er uløselig koblet opp mot software eller ens platesamling.

    En LP er en LP er en LP osv. Det er uproblematisk å kjøpe en bedre arm, pu eller annet til den. En fil på et digitalt lagringsmedium blir noe annet, og man kan tenke seg en risiko for at noen generasjoner frem i utstyrsutviklingen så sitter man med avdankede formater eller liknende som kan være vanskelig å finne hardware-støtte for.

    Slikt kan skape frustrasjon for noen, og by opp til dyre byttekaruseller. Eller man kan kjøpe det som er bra nok idag, og avfinne seg med (evt ignorere) at dette vil bli både billigere og bedre i morgen. Utviklingen på mange områder her går så fort at man må bare ta det innover seg. Noen drar det så langt at de venter med å kjøpe ting i det hele tatt, i påvente av neste modell.. bare for å oppdage at når nyhetens interesse har lagt seg så venter enda nyere og bedre ting rett rundt hjørnet. Jeg for min del er sidesitter til denne utviklingen, og kan dermed glede meg over den uten å føle på ulempene ved den.

    Som MaKi sier så er både CD og LP evolvert til et nivå hvor det ikke lengre skjer de helt store fremskrittene, og det vil for noen være mye lettere å slå seg til ro med.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.876
    Antall liker
    809
    Torget vurderinger
    4
    Godt det finnes "nyttige idioter" som oss da, som hopper på og kjøper løsninger som er uferdige ;D
    Hadde vel vært dårlig med utvikling hvis salget var null?
    Og hva skulle sidetitterne gledet seg over da? ;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det  var ikke slik ment Liotheles. Men man må jo bare ta inn over seg at utviklingen går fort og at dagens dermed ikke er det endelige uttrykk for mulighetene ved teknologien; og at de (som meg) som sitter på svære LP- og CD-samlinger og helst bruker disse i det daglige naturligvis ikke er de ivrigste til å omfavne de nye avspillingsmåtene.

    For meg spiller det ingen rolle om vi får 1000-bits jitterfri avspilling av filer, det hjelper ikke platene mine allikevel. Jeg må jo innrette meg etter hvordan jeg har lagt opp ting, og da er det naturlig å være sidesitter vedr filavspilling. Men jeg gleder meg fortsatt, selv om jeg kanskje ikke burde det da, over at det er fremskritt på den teknologien til alles beste.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Nå innebærer ikke f.eks FLAC-filer noen risiko for "utdatering" ift CD'er, da det jo er akkurat det samme. Det er kun avspillingsmetodene som forandrer seg. Jeg har hele platesamlingen min i FLAC (nesten ingen CD'er), og trenger ikke bekymre meg for at dette skal bli "utdatert". Pakkes de ut er det Wave-filer.

    Lenge siden jeg har postet i denne tråden nå, men det er egentlig fordi jeg koser meg svært med nåværende oppsett. WB'ene spiller så det griner, og lillegutt Nait er selvsagt helt konge. Etter kildeoppgradering til Cantatis Overture, som har vist seg å være svært godt, tror det blir en stund til jeg hopper på en oppgraderingskarusell.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fidelio skrev:
    Nå innebærer ikke f.eks FLAC-filer noen risiko for "utdatering" ift CD'er, da det jo er akkurat det samme. Det er kun avspillingsmetodene som forandrer seg. Jeg har hele platesamlingen min i FLAC (nesten ingen CD'er), og trenger ikke bekymre meg for at dette skal bli "utdatert". Pakkes de ut er det Wave-filer...
    Man kan jo spørre seg om når en evt utdatering er en fare. Og hvor lenge man tenker at en musikksamling skal leve. Jeg ser heller ikke for meg at vanlige filer av idag er utdaterte om få år. Men LP'er har levd i snart 60 år, så det er vel et slikt perspektiv jeg har på det. Liker tanken på at musikksamlingen går i arv, ikke minst også fordi svært mange av mine LP'er er fra før min tid.

    Det er vel helst også hardware som utdateres på kort sikt. Se bare på HDX… cutting-edge-gutta sto i kø for å kjøpe, nå er den nærmest en dinosaur.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Synes du tar litt hardt i, Vidar. HDX er vel fremdeles mer kapabel enn NDX. Kan ikke si mye om lydkvaliteten, men softwaren og brukergrensesnittet til HDX gir jo langt flere muligheter. Jeg kan bare spekulere her, men HDX bruker standard PC-hardware og windowsbasert software, med sine uendelige muligheter, mens NDX i likhet med Uniti bruker mindre kraftig hardware.
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    346
    Antall liker
    855
    Sted
    Akershus
    Enig. I tillegg tilbyr Naim oppgradering av HDX i form av nytt pci lydkort og SSD disk dersom man ønsker det. Med dette skal HDX fortsatt være top of the line når det gjelder digital avspilling. Generelt synes jeg Naim er utrolig flinke til å tilby oppgraderingsmuligheter og på den måten ta vare på eksisterende kunder :)
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    jeg tror ndx blir en suksess. vis den kommer til å lyde i cdx2 klassen utten xps .og det kan man nesten tror.

    jeg liker, at den ha radio. det er synd at unitiserve og hdx ikke ha radio.jeg skulle ha kjøpt hdx lenge siden.men så koster jeg meg med platter i mellomtiden.

    helt klar, at man kommer til å sende sine nye streaming produkter flere ganger til naim i løpet av de neste årene for hardware updates.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Sorzy skrev:
    Enig. I tillegg tilbyr Naim oppgradering av HDX i form av nytt pci lydkort
    Lager Naim et PCI lydkort?? Det kunne jeg tenke meg gitt...
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    346
    Antall liker
    855
    Sted
    Akershus
    Fidelio skrev:
    Sorzy skrev:
    Enig. I tillegg tilbyr Naim oppgradering av HDX i form av nytt pci lydkort
    Lager Naim et PCI lydkort?? Det kunne jeg tenke meg gitt...
    Tror du ville blitt overrasket over hvor mye en HDX har til felles med en PC :eek: HDX bygger på noe som heter DigiFi (http://www.digitalfidelity.com/downloads/The-DigiFi-Platform.pdf) så det er langt fra bare Naim-only innmat og software i HDX. Naim har nok fokusert på det som har størst betydning for lyden, f.eks. PCI-lydkortet og drivere til denne, mens mye annet er standard komponenter og lisensiert programvare.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bach_Man skrev:
    Synes du tar litt hardt i, Vidar. HDX er vel fremdeles mer kapabel enn NDX. Kan ikke si mye om lydkvaliteten, men softwaren og brukergrensesnittet til HDX gir jo langt flere muligheter. Jeg kan bare spekulere her, men HDX bruker standard PC-hardware og windowsbasert software, med sine uendelige muligheter, mens NDX i likhet med Uniti bruker mindre kraftig hardware.
    Hardware og software i HDX vs NDX var ikke egentlig det som var poenget med innlegget mitt, men det at kapasitene og kvalitetene i slike apparater er i en langt større utvikling enn tilfellet er med cdp og platespillere. Akkurat det var det ikke meningen å ta så hardt i med, men poenget var iallefall at HDX allerede av mange får pepper for hva den ikke kan, og hvor liten kapasitet den har. Den ble jo nylig lansert... slikt er ikke tilfelle med en platespiller eller cdp lansert på samme tid. Det var hva jeg mente.
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    346
    Antall liker
    855
    Sted
    Akershus
    Litt mer info fra moderforumet ang. NDX:

    Not quite right - the NDX will be controlling the DAC and pre via RC5 codes and has output sockets on the back specifically for this purpose.
    Dette er ganske kult og noe som har manglet på HDX og de andre enhetene så langt. Dvs. at Naim app'en (n-Serve) også kan styre analog volum på pre'en.

    I was at Salisbury Towers yesterday and managed to have a quick listen to a slightly pre-production NDX. It really was remarkable.

    We went from playing the same track on the CD555 and it took a moment for the penny to drop that the NDX was running without the aid of the 555PS and DAC that were adjacent to it on the rack. I think that was my Jaw-toward-floor moment.

    Bare and unsupported, it was genuinely stunning. Finding out what it sounds like connected to the DAC and aided by upgraded PSU (there are options galore) is for future experiments. But we simply had to order one to find out!

    Looking inside an opened example in the R&D dept revealed that it is a surprisingly packed box with a nice chunky transformer and certainly not any kind of stripped back Uniti.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    men poenget var iallefall at HDX allerede av mange får pepper for hva den ikke kan, og hvor liten kapasitet den har.
    Pepper har den vel fått helt siden lanseringen for flere år siden, og pepper får NDX også. Angående den rivende utviklingen: Er ikke Linn Klimax DS, som er et av de eldste streamerproduktene, fremdeles det beste på markedet? Tror ikke man trenger å bekymre seg for å kjøpe en potensiell dinosaur i det tilfellet, like lite som når man kjøper en CDS3 eller CD555. Andre produsenter kan lesse på med ekstrafunksjoner, men i pur lydkvalitet er det lite som har endret seg.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg forsøkte bare å si at noen liker å se det hele i et lengre perspektiv enn "de siste år". Selv gjør jeg det iallefall.
    Jeg skjønner at det ikke synes å være av betydning for de som er stadig up-to-date på utviklingen, og nedlegger mye tid i research omkring å holde seg informert om slikt; men for de som ser på plate-/musikksamlingen og ikke avspillingsutstyret som poenget ved hobbyen, og kanskje har en betydelig platesamling i daglig bruk, og som ikke ønsker å være nødt å følge konstant med på utviklingen, så er det et poeng dette med varige løsninger.
    Og disse vil kunne synes det er for krevende på mange nivåer å henge med på alle muligheter på kildesiden idag. Det var derfor ikke vanskelig for meg å se MaKi sine poenger, men jeg skjønner at andre ikke ser det, ut ifra deres ståsteder. Man har vel forskjellig syn på dette med musikksamlinger.
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    MaKi skrev:
    Datamaskin? Har hørt om det, men det ringer ingen bjeller ;)

    Sier ikke at nye formater og måter å nyte sin musikk på er feil. Det kan jo aldri bli feil pr. definisjon, men for meg er det nok ikke så interessant som for andre.
    Men, all den tid man ikke enes over hvordan disse maskinene bør være, og det viser seg at "det nye" slettes ikke er ferdig, men i en ren utviklingsfase, hva skal man da styre, stresse og ergre seg over? Det er temmelig dyrt å kaste seg på noe som etter kort tid må/bør byttes med noe annet, fordi man ikke var i mål ennå. Når selv en så fantastisk produsent som naim går hit og dit med løsninger og det fortsatt er misfornøyde brukere som savner det ene og det andre, er det ferdig da? Det er jo ingen som klager over en uferdig Cds3, var mitt poeng.
    som kjempefornøyd cds3/xps2 bruker må jeg bare si at (jeg er sikert gammeldags og utdøende jeg å) disse trådene og innleggene om pc-relaterte kildene, enten det dreier seg om flac-filer eller streaming er meg fullstendig likegyldig, skal aldri si aldri, men foreløpig nyter jeg cd-avspilling det eneste jeg bryr meg om.

    hva hadde vel chandos-boksen eller harmoni-mundi-boksene eller dgg-boksene vært uten cd-formatet? og aldri har cd-plater vært billigere enn nå!

    cds3 = fantastisk kilde, og skal jeg i framtiden ha en annen måte å lytte til musikk måtte det bli en god gammeldags platespiller. hdx el. ndx blir langt fram i tida (og da heter de vel noe annet).
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Sorzy skrev:
    Fidelio skrev:
    Sorzy skrev:
    Enig. I tillegg tilbyr Naim oppgradering av HDX i form av nytt pci lydkort
    Lager Naim et PCI lydkort?? Det kunne jeg tenke meg gitt...
    Tror du ville blitt overrasket over hvor mye en HDX har til felles med en PC :eek: HDX bygger på noe som heter DigiFi (http://www.digitalfidelity.com/downloads/The-DigiFi-Platform.pdf) så det er langt fra bare Naim-only innmat og software i HDX. Naim har nok fokusert på det som har størst betydning for lyden, f.eks. PCI-lydkortet og drivere til denne, mens mye annet er standard komponenter og lisensiert programvare.
    Blir ikke så overrasket over dèt, at HDX er en liten datamaskin tweaked av Naim var jo klart fra første stund den ble presentert. Den bruker et standard VIA miniformfaktor hovedkort så vidt jeg vet.

    Det virker som HDX' pci-lydkort kun huser PCI-chip'en og klokker til denne. De er i følge Naim på 49.152MHz og 22.5702MHz, så da er det meget mulig at det er en standard variant av VIA Envy24-serien. DAC'ene er Burr-Brown 1791A, og sitter på et eget analogkort.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Kjære Naim venner :)

    Er på jakt etter en nr2 amp, og da er vel Naim ganske langt framme i køen.
    Naim Nait1 og 2.
    Noen som har kjenskap til de evt har eller vet om noen til salgs ?

    /jan
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.361
    Antall liker
    3.980
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Har hatt Nait 2, og den rocker som bare det. Ganke god på finesse også. En sikker vinner som er evig god nok for meg, om jeg skulle hatt en integrert. Spilte forøvrig på denne noen måneder og savnet ikke 52/SC/250.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    C. Alshus skrev:
    Har hatt Nait 2, og den rocker som bare det. Ganke god på finesse også. En sikker vinner som er evig god nok for meg, om jeg skulle hatt en integrert. Spilte forøvrig på denne noen måneder og savnet ikke 52/SC/250.
    Vil tro den kan fungere bra på khorn ja, Nait2 :)
    Nå er det vel bare å finne en som er i god stand.

    /jan
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Det er jo tendenser til hysteriske bruktpriser på Nait 2. Olive-utgaven ser ut til å være mest verdsatt.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Bach_Man skrev:
    Det er jo tendenser til hysteriske bruktpriser på Nait 2.
    Jasså ?
    Fant en i sverige, akkurat vært inne til "overhaling" iflg selger (hos Naim)
    Han skal ha 3500 sek. Dyrt - billig ?

    /jan
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.397
    Sted
    Sunnmøre
    ... orsak om eg skyt nokre vonleg relevante spørsmål inn frå sidelinja; eg er på ingen måte naimist, men veldig «interessert» og når eg ein gong får somla meg til å prioritera hifi framfor plater, står Naim høgt på lista.

    Eg såg ein Nait som nyss gjekk for GBP 340 på ebay, og ein Nait 2 som låg ute til GBP 425 («buy it now»). Legg ein frakt og MVA på slike prisar, er ein jo ikkje langt unna ein mykje mindre brukt Nait 5i (vart vel lagt ut ein ubrukt 5i til NOK 6'500 på bruktbørsen nyleg).

    Spørsmåla mine:

    1. Kor god er denne overhalinga frå Naim? Er nyoverhalt å samanlikna med "fabrikkny"?

    2. Kvifor er Nait 1/2 så relativt sett dyre (Nait 3 går mykje billigare)? Er det andre grunnar enn sko-øskja og rimeleg god MC phono-inngang som kan forklara det?

    3. Er Nait 2 samanliknbar med ein ny Nait 5?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Bach_Man skrev:
    Det er jo tendenser til hysteriske bruktpriser på Nait 2.
    Jasså ?
    Fant en i sverige, akkurat vært inne til "overhaling" iflg selger (hos Naim)
    Han skal ha 3500 sek. Dyrt - billig ?

    /jan
    Det var billig Jan. Disse apparatene holder seg voldsomt godt i pris, selv når de er flere tiår gamle.

    Vagstol; du har jo gode poenger. Nait 5-generasjonen er jo klart bedre, iallefall imo.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Vidar P skrev:
    JanR skrev:
    Bach_Man skrev:
    Det er jo tendenser til hysteriske bruktpriser på Nait 2.
    Jasså ?
    Fant en i sverige, akkurat vært inne til "overhaling" iflg selger (hos Naim)
    Han skal ha 3500 sek. Dyrt - billig ?

    /jan
    Det var billig Jan. Disse apparatene holder seg voldsomt godt i pris, selv når de er flere tiår gamle.
    Jeg som blingset, det er en Nait 1.
    " Nait 1a (röd diod) "
    Var til full overhaling hos Naim i 2007, alle papirer har han liggende vistnok.

    Fortsatt ett bra kjøp ?

    /jan
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du skal ikke bruke Nait 1 på horn egentlig. Det er iallefall tommelfingerregelen, og det kan jo godt hende at noen liker det også. Men uansett så betaler du ikke mange kronene mer for en Nait 5i som er en mye bedre forsterker og mye mer universell imo.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Vidar P skrev:
    Du skal ikke bruke Nait 1 på horn egentlig. Det er iallefall tommelfingerregelen, og det kan jo godt hende at noen liker det også. Men uansett så betaler du ikke mange kronene mer for en Nait 5i som er en mye bedre forsterker og mye mer universell imo.
    Ahh, ok.
    Noen spesiell grunn til at den ikke anbefales til horn ? Og gjelder det Nait 2 også ?

    Nait 5i, notert :)

    /jan
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja, de har alltid vært uegnet til veldig lettdrevne høyttalere. De suser litt på slike, og de låter egentlig best når de får litt å "sette tenna i". Dessuten vil de ha en litt mer ropert-effekt på endel horn enn mange rørforsterkere, iallefall de tidligere generasjonene. Vet at noen sikkert vil være meget uenig i dette; men Naim var jo alltid viden kjent for dette, og det er ingen røyk uten ild.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn