Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Sånn å forstå.
    Ok, da får man revurdere Nait 1 og 2 skjønner jeg. Iaf til hønna.

Må innrømme at jeg liker utseende på de veldig godt, hadde gjort seg i racket her.
    Nuvel. Da får vi snoke videre.
    Takk for hjelpen så langt :)

/jan

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du trenger kanskje ikke snoke så mye lengre enn til en Nait 5/FlatCap som ligger ute nå; dette er vel muligens den Nait som er best egnet for horn. Den har en aktiv pre med separat psu, 30W/ch og er rett og slett en mer vellydende Nait enn Nait 5i på lettdrevne høyttalere. FlatCap'en kan også strømforsyne enda en enhet, f.eks en riaa som Stageline. Dette er en forsterker på et nivå godt over Nait 1/2 på alle måter imo. Bare en tanke… og slett ikke noen fasit.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Vidar P skrev:
    Du trenger kanskje ikke snoke så mye lengre enn til en Nait 5/FlatCap som ligger ute nå; dette er vel muligens den Nait som er best egnet for horn. Den har en aktiv pre med separat psu, 30W/ch og er rett og slett en mer vellydende Nait enn Nait 5i på lettdrevne høyttalere. FlatCap'en kan også strømforsyne enda en enhet, f.eks en riaa som Stageline. Dette er en forsterker på et nivå godt over Nait 1/2 på alle måter imo. Bare en tanke… og slett ikke noen fasit.
    Setter stor pris på alle råd og tanker rundt Nait og horn :)
    Sendt en PM til selger.

Grunn til "maset" mitt er rett å slett fordi jeg må/bør ha en amp til. Anlegget står på endel, ganske mye når jeg tenker meg om, så trenger iofs en amp som ikke står der og brenner rør til ingen nytte. Blir mye flying opp og ned fra kjelleren på sommerstid med huset fullt av unger. Slå av-på hele tiden er jo langt i fra ideelt. Og en ekstra amp skader jo ikke sånn falli fall det skulle skje noe med 2A3 ampen.
    Kravet er jo selvsagt at det er en musikalsk sak, og som jeg har skjønt og lest her i tråden bla så er Naim noe som bør sjekkes ut.

Vi får se hva det blir til :)

/jan

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du må ikke bli forbauset dersom en slik amp, dersom den skulle finne sin vei inn i hovedanlegget, faktisk formår å bli værende der som din foretrukne. Så gode er de faktisk.

jaerbo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2004
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    8
    Et utrolig "dumt" spørsmål:

Kan man bruke Naim preamp til andre effektforsterkere? Jeg har lenge vært nyskjerrig på Naim, og undres på om jeg skal slå til på en NAC 282. Den leverer med Hicap strømforsyning. Jeg har imidlertid enn så lenge ingen Naim effektforsterker.

JE

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    C. Alshus skrev:
    Bare synd det krasjer med Naims grunnleggende designtenking.
    Hvorfor det? Naim har jo mange produkter med integrert strømforsyning.

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    736
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4

Kan man bruke Naim preamp til andre effektforsterkere? Jeg har lenge vært nyskjerrig på Naim, og undres på om jeg skal slå til på en NAC 282. Den leverer med Hicap strømforsyning. Jeg har imidlertid enn så lenge ingen Naim effektforsterker.
    Selvfølgelig,du kan mixe som det behager utifra hva du mener gir beste resultat :)

Har tidligere gjort det,og leker litt med tanken selv i disse dager

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    jaerbo skrev:

JE
    Ingen problem, men du må ha kabler som tillater det fordi det er DIN ut fra HiCap i ditt tilfelle (du MÅ ha ekstern psu (f.eks HiCap) og Napsc til 282). Disse kablene følger ikke med, men kjøpes til. Napsc følger med i prisen ny, men ekstern psu er tilvalg.

282/HC er vel blant de beste preamper ever, og utrolig mye bedre enn 99.99% av preamper man ellers ramler borti, så den er verdt en ekstra kabel.

Nolfi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Kim skrev:
    Da er Ovator S-400 lansert: http://www.naimaudio.com/product/612

Spennende saker og den er på toppen av listen av aktuelle nye høyttalere for meg. Med tanke på hvor bra S-600 er så er jeg sikker på at dette også blir bra for oss som synes storebroren blir for stor.
    Finnes det noen priser / prisantydninger på denne?

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    Nolfi skrev:
    Kim skrev:

Spennende saker og den er på toppen av listen av aktuelle nye høyttalere for meg. Med tanke på hvor bra S-600 er så er jeg sikker på at dette også blir bra for oss som synes storebroren blir for stor.
    Finnes det noen priser / prisantydninger på denne?
    3000 pund ink vat.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Ser at Naim anbefaler den til XS-serien. Fin høyttaler!

S

Stereo_Mono

Gjest
    Kim skrev:

Sikkert en særdeles god høyttaller for de med litt mindre stuer. Tviler ikke på at den passer med elektronikk langt høyere i pris en XS serien til Naim også. Spiller vel sikkert veldig fint på Rega elektronikk også ;D

Nolfi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Og med Nait 5i også? Skal man regne med en introduksjonspris lavere enn 3000 pund? (og hvordan er den norske pris normalt i forhold til den britiske?)

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    ser fint ut, men synst den er fortsat ganske stor høyttaler..nesten 1100 cm ...den er støre en sl2...

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Den bør vel kunne drives med Nait 5i også, det er jo helst småhøyttalere som er problematisk for forsterkere. Og det er sikkert greit å bruke den med større forsterkere, det er jo helst motsatte prioriteringer som gir ubalanserte mullet-systemer. Forøvig anbefaler de 202/200 til S-600. Kanskje er det minstekrav, kanskje lager de plass for de kommende modellene høyere oppe i hierarkiet, S-1000 til 500 serien, S-800 til 252/300.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    www.naim-audio.se
    sine system forslag:
    XS = n-sat
    202/282 = allae
    252/552 = ovator s-600

Jeg så for meg at s-400 erstattet allae i slik systemet er vist ovenfor..
    Så feil kan man ta.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    leon skrev:
    www.naim-audio.se
    sine system forslag:
    XS = n-sat
    202/282 = allae
    252/552 = ovator s-600

Jeg så for meg at s-400 erstattet allae i slik systemet er vist ovenfor..
    Så feil kan man ta.
    den siden er nok ikke helt oppdatet, s 400 er ikke nevnt noen sted og både allae (utgått) og n sat (utgår) blir erstattet med hhv 400 og 200.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Svenskene er ikke helt enig med Salisbury visst. Men foreløpig er vel Ovator S-600 anbefalt for 202/200 og høyere. Sikkert ikke feil med S-400 heller.

Flaggerkatt

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2005
    Antall liker
    6
    Bach_Man skrev:
    Ser at Naim anbefaler den til XS-serien. Fin høyttaler!
    Skjønner at jeg kanskje bør begynne spare-prosessen allerede, mao.? ;D

Har nok havnet i tenkeboksen igjen om anlegget her hjemme. Mine Linn Ninka'er er et veldig trivelig selskap, men noe sier meg at de faktisk trivdes bedre med Nait 5i enn de gjør med Nait XS.

Har kanskje tenkt at jeg trenger noe mindre plasskrevende i en liten leilighet, og da er det fristende å kanskje tenke Harbeth?
    Noen som har erfaringer/råd til Harbeth'er som er gode kombinasjoner med en Naim Nait XS?

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    507
    Hei

Jeg er fremdeles litt forvirret i forhold til Naim og tilkoblinger\strømforsyninger.
    Håper derfor at dere kan være litt behjelpelige.

Jeg har en Headline på vei i posten. Denne skal tilkobles min flatcap2x med en slic kabel, og får både signal og strøm fra flc2x.

Nå ser jeg i manualen til stageline at denne kan hente strøm og signal fra en utgang på min nac122x, dermed virker det som at jeg kan bruke både headline og stageline på forsterkersettet mitt samtidig, der hvor jeg før trodde jeg måtte velge en av delene.

Er dette riktig forstått?

http://www.naimaudio.com/userfiles/modules/attachment/old_product_manual_nac122x_manual.pdf

harhau

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.07.2007
    Antall liker
    1
    Fig. 8.3 viser jo nettopp stageline koblet direkte til 152xs.

Forøvrig er dette en dårlig ide og kun en nødløsning mens man venter på separat strømforsyning. Hvis det da ikke er noe nytt med nettopp denne forsterkeren i forhold til tidligere. Hele poenget med naim's DIN-koblinger er jo å unngå strømsløyfer, og ved å koble stageline på denne måten skaper du en jordingssløyfe som ikke kan gjøre annet enn å degradere lyden av anlegget som helhet. Fungerer dog som midlertidig løsning.

Hadde en stund stageline koblet slik på min NAC202. Det var ikke bra.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    507
    harhau skrev:
    Fig. 8.3 viser jo nettopp stageline koblet direkte til 152xs.

Forøvrig er dette en dårlig ide og kun en nødløsning mens man venter på separat strømforsyning. Hvis det da ikke er noe nytt med nettopp denne forsterkeren i forhold til tidligere. Hele poenget med naim's DIN-koblinger er jo å unngå strømsløyfer, og ved å koble stageline på denne måten skaper du en jordingssløyfe som ikke kan gjøre annet enn å degradere lyden av anlegget som helhet. Fungerer dog som midlertidig løsning.

Hadde en stund stageline koblet slik på min NAC202. Det var ikke bra.
    Ja, det har du jammen rett i. Fint at du så det. Jeg registrerer at du er skeptisk. Like greit å holde seg til et annet merke med vanlige rca kanskje? Lukter litt på en Roksan på bruktbørsen. Min egen Trichord+ er jo også god. Jeg vil ikke ned i lydkvalitet fra denne, har bare lyst til å teste noe annet i samme kvalitetsklasse, og likte tanken om å kunne kjøre både headline og stageline samtidig. I tillegg så er det jo artig å kjøre fullt Naimoppsett. Mye vil ha mer.

harhau

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.07.2007
    Antall liker
    1
    Naturligvis kan du bruke både headline og stageline samtidig, de bør bare (helst) ha separate strømforsyninger. Kost på deg en flatcap til (minst...). :)

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    507
    Er Stageline så god at den fortjerer en napsc? Funker vel med en i-supply også. Er en Flatcap overkill?

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    sitat fra stoik:

-If you have a Fraim, it's good to split it apart at least once a year for a good clean up of the decoupling balls and cups of the glass shelves, and also the spikes and cups of the structure and base.
    kan dt være så nøye da? etter andre gangs stramming er fraim tight og fin.

går en tråd på naim forumet om alt man skal passe på:
    http://forums.naimaudio.com/eve/forums/a/tpc/f/48019385/m/3452967437/p/1

mange gode tips, men synes mye nærmer seg det hysteriske når det gjelder set up :)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Blir voldsomt å passe på alt hele tiden, nilsen. Gud bedre hvor mange kantareller og steinsopp man rekker å plukke på den tiden istedet. For ikke å snakke om antall plater man rekker.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn