Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vegard0

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    403
    Sted
    KarmIsland
    Torget vurderinger
    1
    Hei

Hvis jeg kjører stageline gjennom flatcap, hvor skal jeg videre med 4-5 pin? Kan den gå til hvilken som helst inngang?
    Aux 1 er allerede opptatt.

Hilsen Vegard

harhau

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.07.2007
    Antall liker
    1
    Alle innganger kan brukes unntatt Aux 2 alternative (hvis du har en slik).

Vegard0

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    403
    Sted
    KarmIsland
    Torget vurderinger
    1
    Takker

Regnet med det, men alltid greit å spørre siden jeg har en lei tendens til å rote ting til ;D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Strålende omtale av Naim UnitiQute også i siste BBC Music Magazine. Nesten så man får lyst å scanne det inn her for de som (av ukjente grunner) ikke abonnerer på blekka, de er svært begeistret iallefall.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.062
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Naim-forumet er tilbake.

Dette er definitivt det dårligste yaBB forumet jeg noen gang har sett. Og så mangler søkefunksjonen. Glitrende!

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.062
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Du får skrive de i Feedback tråden.

Jeg har tydelig sagt min mening.

Får håpe idiotene i England tar til fornuften etterhvert!

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    730
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Strålende omtale av Naim UnitiQute også i siste BBC Music Magazine. Nesten så man får lyst å scanne det inn her for de som (av ukjente grunner) ikke abonnerer på blekka, de er svært begeistret iallefall.
    Har klart og overbevise 2 på jobben att dette er det rette for dem,men de har fått det for seg att de vil ha andre høytalere en de som Naim foreslår,ble ikke bedre av att Kontrapunkt mente små linn høytalere var best på UnitiQute ?
    Noen forslag ?

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Virker ikke på iphone i hvert fall (den har, fornuftige nok, ikke flash), så der kreves en egen app som ikke er lansert ennå.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Petterone skrev:
    Har klart og overbevise 2 på jobben att dette er det rette for dem,men de har fått det for seg att de vil ha andre høytalere en de som Naim foreslår,ble ikke bedre av att Kontrapunkt mente små linn høytalere var best på UnitiQute ?
    Noen forslag ?
    Hvilke høyttalere vil de ha da, siden det er bestemt at anbefalte høytalere ikke duger? Finnes vel forøvrig en rekke høyttalere i alle størrelser som kan brukes.

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    730
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Hvilke høyttalere vil de ha da, siden det er bestemt at anbefalte høytalere ikke duger? Finnes vel forøvrig en rekke høyttalere i alle størrelser som kan brukes
    Ligger vel i kortene her att vi snakker om to personer som ikke har noe som helst forhold til HIFI utover att begge er på vei inn i nytt rede og vil ha ett greit anlegg i stua som tar seg bra ut med alle moderne fasiliteter,som må godkjennes av den bedre halvdel :)
    Har selv forslått små Audiovector til samme pris som Linn majk ( 9 000)siden de har jeg god erfaring med,og de har noen gode tilbud om dagen

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hva er galt med Linn høyttalere da? De har laget kvalitetshøyttalere lengre enn de fleste. Det er ellers som BachMan sier at alle slags høyttalere er kompatible; antakelig minst like mye som for alle andre tilsvarende bokser.
    Skjønner godt at han anbefaler å høre med små Linn høyttalere jeg. Klassikere. Mye heller valgt Linn Majik enn Audiovector.

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    Vidar P skrev:
    Hva er galt med Linn høyttalere da? De har laget kvalitetshøyttalere lengre enn de fleste. Det er ellers som BachMan sier at alle slags høyttalere er kompatible; antakelig minst like mye som for alle andre tilsvarende bokser.
    Skjønner godt at han anbefaler å høre med små Linn høyttalere jeg. Klassikere. Mye heller valgt Linn Majik enn Audiovector.
    Majik 109 er fantastiske til prisen! Anbefales på det varmeste å sjekke.

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    730
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Hva er galt med Linn høyttalere da?
    Ingenting har bare blitt spurt og har ingen som helst referanse med disse,derfor jeg hører rundt
    For meg er det så enkelt att hvis disse har godt rykte og blir anbefalt av folk som kjenner disse og Naim,så sier jeg løp og kjøp,og de likte jo godt designet

Audiovector har jeg bare gode referanser på personlig,derav mitt forslag
    Og syntes de er greie på Naim

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes iallefall at Audiovector til Naim er triste greier. Selv om vi i Skandinavia tilfeldigvis har en importør som lever av begge, så er dette ikke i mine ører noen god kombinasjon iallefall. Ja takk til de mye tøffere, feitere, heftigere og rikere kombinasjonene som er mer tradisjonelt passende til Naim; ie Naims egne, Linn, Harbeth, Spendor, Rega, MA, KEF, Epos etc… you name it.

Siden det er greit å være subjektiv med høyttalere, så kan jeg være så subjektiv at jeg synes godt om AV helt fra første gang jeg bygde en F3/Lyd AV3 for 20 år siden, men synes ikke de har mye å bestille sammen med Naim. Se der, da var litt subjektivitet lagt for hugg.

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    730
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    hehe ja men det faktisk veldig mange selgere som lanserer Audiovector som Naims beste partner,også blant personer på enkelte utenlanske forum
    Og skal innrømme att det var nære på att jeg havnet med ett nytt par :)jeg likte de der og da (s-series)mulig det hang litt igjen fra tiden med Densen som de passet meget bra på

Harbeth, Spendor, Rega, MA, KEF
    Ja disse er mine favoritter på Naim i dag,er kjempefornøyd med mine gamle Spendor så langt

Eneste er Sonus Faber som jeg blir mer og mer forveten på

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Sonus Faber er en outsider i denne sammenhengen. Jeg har hørt både ekstremt positvive og relativt negative omtaler. De har jo f.eks. en ektremt lekker, men dyr småhøyttaler, Elipsa Auditor, som jeg ikke får helt ut av tankene.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    .. Ser at Flashbacksales har en fin egnet kabel, og at de presiserer dette med signalretning; at det med minijack bli enten den ene, eller den andre veien. Så jeg tenker jeg bestiller en skikkelig DIN->3.5mm derfra, siden jeg nå allerede har en 3.5mm->DIN fra amazon… som forresten kostet 20 kroner.

http://www.flashbacksales.co.uk/acatalog/n5pin-din-3.5mm-mini-jack-cables.html

Man lærer så lenge man lever tydeligvis. De siste ukers intense studier har brakt en ny erkjennelse innen kableri til eksternt opptaksmedium. Hvis jeg forutsetter at det eksterne apparatet, i dette tilfellet min Olympus LS-11, har 3.5mm ut (Ear) og 3.5mm inn (Line) så hvorfor velge en kabel som er enten/eller? Dave på Flashback har jo kombinertkabel til kun et pund mer enn den som er avbildet over.

Har korrespondert på mail med ham nå, og fått bekreftet at den vil fungere til mitt bruk; både opptak og replay i samme kabel. Den må da selvsagt ha to minijack'er, men det har den jo… så nå har jeg bestilt en slik. Ypperlig!

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Lite kabelspørsmål. Har DAC med balanserte utganger (som ifølge tester er betre enn rca-utgangene). Er det noko å hente på å benytte ein slik fra DAC til NAC82?

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P sine/mine gamle MA Studio 20SE dukker snart opp på børsen. For de som kjenner sin hifi-historie og besøkelsestid, har man en glimrende sjanse her.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    De er gode. Jeg kjøpte de nye jeg, blant de siste som ble laget. Kona angrer fortsatt på at hun tillot salg.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Brasse skrev:
    Lite kabelspørsmål. Har DAC med balanserte utganger (som ifølge tester er betre enn rca-utgangene). Er det noko å hente på å benytte ein slik fra DAC til NAC82?

jeg har en helt ny fra flashbacks med gulkontakten på 3pin enden ..trenger ikke..bare ring :)

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Noen her som har testet Supernait mot vesentlig dyrere saker? Hva ble i såfall utfallet? Denne frister noe voldsomt, men den lave prisen holder litt igjen og vil helst ha integrert.

Noen som har denne som vil si noen om styrker/svakheter?

Stiller meg kritisk til den "lave" mengden med watt, men det er nok bare inni hodet mitt dette er et "problem".

Kan denne "loopes"? Altså kables mellom pre- og effektdelen.

Flott om noen kunne sagt noe om dette. :D

Geir Arne

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Antallet watt (rundt om 80-100W i 8Ω) er vel det minste problemet med SN, det er jo rikelig i overflod for nesten ethvert behov. Den gir jo 6dB mer enn en original Nait. Øker man til 200W/ch så kan man håpe på rundt 3dB mer.
    Kan ikke se noen grunn til å supplere med en effektforsterker som låter dårligere men har et teoretisk peotensiale for å yte mer watt all den tid man (ved normalt bruk, rom og høyttalere) ikke bruker i nærheten av SN sine.

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Godt poeng. Men har fremdeles noen tvangstanker om at masse watt = masse kontroll.

Geir Arne

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Da foreslår jeg at du dypdykker i hva en watt egentlig er i fysikken. For den er ingenting med mindre den effektueres i reell SPL. Ja rent faktisk er unødvendig watt-evne bare i veien, fordi det betinger gjerne at man uten grunn må parallellkoble transistorer, noe som skaper sine egne sett nye problemer og elendighet, og noe som er i strid med Naims prinsipper.
    Du blander kortene med strømforsyningens ampereevne. Psu regulering, stillhet, hurtighet og rå kraft er forresten blant Naims store styrker.

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Da foreslår jeg at du dypdykker i hva en watt egentlig er i fysikken. For den er ingenting med mindre den effektueres i reell SPL. Ja rent faktisk er unødvendig watt-evne bare i veien, fordi det betinger gjerne at man uten grunn må parallellkoble transistorer, noe som skaper sine egne sett nye problemer og elendighet, og noe som er i strid med Naims prinsipper.
    Du blander kortene med strømforsyningens ampereevne. Psu regulering, stillhet, hurtighet og rå kraft er forresten blant Naims store styrker.
    Det er greit nok det. Men det er som regel en sammenheng mellom watt og ampere, er det ikke? For å ha kontroll må man tilføre effekt.

På en annen side virker det som om mine nåværende høyttalere ikke er spesielt effekt hungrige, så masse watt er ikke nødvendigvis noe must. Påpekte jo også i 1. post at dette er tvangstanker fra min side. At det er en sammenheng er det ikke tvil om. Om det derimot er behov kan i aller høyeste grad diskuteres.

Setter dog et lite spørsmålstegn ved det jeg har uthevet. Hva mener du med dette?

Geir Arne

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Den var ganske fullspekket for å si det mildt. :)

Men fremdeles lurer jeg på hvordan den står seg mot dyrere saker rent lydmessig. Dac delen er også interesant. Hvordan er denne sammenlignet med andre dacer og ikke minst Naims egen dac?

Og så har jeg lurt på dette med ekstern PSU en stund. Hva beregnes som den mest fornuftige PSUen til SN om det skal oppgraderes?

Geir Arne

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.151
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Det hvite skapet anbefalte jeg deg når du etterlyste Rack. Industri møter Bahaus. Stramt og interiørvennlig på samme tid. En som kaller seg Dog brukte slikt som Rack minnes jeg.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Vidar P skrev:
    Jeg tror det der med 250 fort kan vise seg å være en vanesak Brasse, tror du ikke? Jeg tenker også litt av det samme når jeg hører f.eks 200 vs 250, eller for den del 300 vs 500.

Etter en tid så har man vent seg til klangen i et apparat, og da blir det fort litt urettferdig for et annet apparat med en annen klangbalanse som er raskt innom.

Dersom du hadde vent deg til 250 over lang tid, og følgelig justert inn høyttalernes plassering (f.eks ift bakvegg) til 250, og så hadde du fått 180 på besøk… hva da? Jeg tror kanskje du hadde oppfattet den som for lett, iallefall inntil du hadde rejustert høyttalerne og hodet til 180. Hva tror du?
    No er 180 tilbake i hylla og har fått mange timar speletid i helga og gjennom morgonen her i dag. Utan noko spesiell justering verken av hode eller høgtaler så likar eg den betre enn 250. Snålt? Nei, egentlig ikkje.

Du er BMW-mann, Vidar, eg er hifinovise. Om eg då skal prøve å forklare kva eg opplever så vil eg sei at 180 oppleves BMW E36 M3, medan 250 er meir BMW E38 740i. NAP 180 oppleves ultrarask, dønn presis og rå. NAP 250 var litt bakpå men med eit enormt moment. Autoritær til de grader. Tilsynelatande uendelige krefter.

Frysninger er er ein bra benchmark. Der leder 180. Musikken er meir saman med 180 på Rega Ela.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    187
    Sted
    Trondheim
    ganilsen skrev:
    Den var ganske fullspekket for å si det mildt. :)
    Og så har jeg lurt på dette med ekstern PSU en stund. Hva beregnes som den mest fornuftige PSUen til SN om det skal oppgraderes?
    Geir Arne
    Hicap er vel en sikker oppgradering på SN.
    Men det er vel noe tidlig og tenke PSU, anbefaler deg å få hørt på SN som en
    start.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Griffenfeldt skrev:
    Det hvite skapet anbefalte jeg deg når du etterlyste Rack. Industri møter Bahaus. Stramt og interiørvennlig på samme tid. En som kaller seg Dog brukte slikt som Rack minnes jeg.
    Ja, det er fint, men litt for høgt. Og så må ein vel til å kitte med bakplata. Eg stoler ikkje på eit ikeamøbel utan rygg vertfall ;D

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Jau, sant det, hullborte min svære teaksjenk til sveitserostnivå. Vi får sjå kva eg ender opp med. Akkurat nå har eg fått plass til både TV og anlegg på ikeaskapet mitt ved å ommøblere litt.

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    Tusen takk til alle Naimister her på forumet for at dere ikke kjøpte mine SL-2 da dere hadde sjansen. Jeg har lekt videre med dem og de er fantastiske. Beste høyttaler jeg har hørt (ja, jeg har hørt Ovator S-600). De har noen egenskaper ingen andre har. De blir værende!

En annen ting: Hva med en dugnad på bruktsalgsidene? Det er utrolig mange gamle annonser med utstyr som allerede er solgt. I tillegg er det mange doble. En liten ryddesjau er på sin plass mener jeg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn