Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jo, det går bra bortsett fra at jeg ikke har jack->minijack overgang. Som en langsiktig løsning for å digitalisere vinyl, som jo er hva jeg bruker Olympus LS-11 til først og fremst, så er det nok mer elegant (og langt kortere signalvei) å ta signalet fra tapemonitoren i 552.

Ser at Flashbacksales har en fin egnet kabel, og at de presiserer dette med signalretning; at det med minijack bli enten den ene, eller den andre veien. Så jeg tenker jeg bestiller en skikkelig DIN->3.5mm derfra, siden jeg nå allerede har en 3.5mm->DIN fra amazon… som forresten kostet 20 kroner.

http://www.flashbacksales.co.uk/acatalog/n5pin-din-3.5mm-mini-jack-cables.html

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.151
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Er det 5 pin 180 grader til 3.5 mm du skal bestille så har jeg en slik som du kunne lånt for å se om det fungerer. Min er terminert med neutrik Din plugg.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Griffenfeldt skrev:
    Er det 5 pin 180 grader til 3.5 mm du skal bestille så har jeg en slik som du kunne lånt for å se om det fungerer. Min er terminert med neutrik Din plugg.
    Det er 5-pin 180° ja, som skal brukes mot inngang 4,5 eller 6 (som er monitorinngang/-utganger på 552). Se bilde;

Det var svært vennlig tilbud av deg Griffenfeldt! Går ut ifra at din da er fra DIN til 3.5mm?
    Men jeg ser på Flashbacksales at en ny slik på 1.5 meter koster rundt £20 med frakt, dvs under MVA-grensa også, det blir jo nesten ikke dyrere enn kabelen din i post frem-og-tilbake mellom oss det, så jeg lurer på om det er like greit å bare bestille med en gang, eller hva tror du?

Vedlegg

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.151
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    På hvilken måte ser man forskjell på til/fra på kabelen? Min Din/minijack har den vanlige signalkabel 5 pin som cd spiller og tuner har. Min er bare 1 meter og blir muligens litt lite anvenlig?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Man ser ikke forskjell. Men hvis den virker fra ekstern kilde (f.eks iPod eller annet) så er det kun den veien den vil virke. Da vil den ikke kunne virke fra preamp til eksternt apparat.

Man kan måle med et multimeter forsåvidt, og da ta utgangspunkt i pluggtegningen over. Så ser man om det er inn- eller ut-kontaktene i DIN-pluggen som kobler mot minijacken.

M

medlem215396

Gjest
    balthar skrev:
    min ibl står nå på soveromet og er ikke tilkoblet. på min ibl var i allefal alt strøken med terminale. jeg har en mk2 model fra siste årgang.

akurat spiller sl 2 seg varmt her. de er så oberbevisende, at jeg bestemte meg til å kjøpte sl2 nå. en helt fantastisk høyttaler.
    ibl blir likevel i huset. som av en små juwel bør man ikke kaster på børsen :)

godt nytt år til alle her :)
    Godt Nytt år ønskes til alle herfra også!

Enig. Ofte er bruks- og eieverdien av et produkt langt større enn salgsverdien.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Griffenfeldt skrev:
    Jeg brukte den fra minidisc til pre. Feil veg med andre ord.
    Ja, da er kun de tre pinnene til Ch1, Ch2 og -ve (jord) tilkoblet minijacken, mens Ch1 (Out) og Ch2 (Out) står utilkoblet, og kabelen vil kun virke fra minijack til DIN, og ikke andre veien.

Ser man nærmere på en minijackplugg så er det kun tre tilkoblinger; to positive (for hver sin kanal) og felles jord. Disse skilles på selve jack'en med to ringer, slik at det er tre kontaktflater. Dermed blir det klin umulig for en minijack å gå begge veier samtidig, den mangler rett og slett de to ekstra strømbanenene som en 5-pins DIN har.

Så langt burde jeg jo ha tenkt før jeg ruinerte meg på den nye tyvekroners kabelen fra amazon, men slik går det når man ikke har rett munn i tunga med slikt. Flaut men dog.

Spørs om det blir flashbacksales. Noen som vet noe om leveringstid og merking av forsendelsen derifra? De slår vel ikke sammen frakt og vareverdi i deklareringen, men deler det opp?

Vedlegg

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.151
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Leveringstid er 1 uke + ca. Betalte ikke ekstra mva sist jeg bestilte selvom den kom på i overkant av 200 Nkr. Mener de bruker standard leveringslapp på pakkene som resten av UK. Et punkt for verdi og ett for post og en for oppsummert sum.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    187
    Sted
    Trondheim
    FZ skrev:
    leon skrev:
    FZ skrev:
    leon skrev:
    FZ skrev:
    Vidar P skrev:
    toriamos skrev:
    Ikke helt enig der. Hos meg svever loddet en halv centimeter over armbordet i når arma ligger på resten. Loddet følger fint med helt til slutten av plata, alltid.
    Det har du nok rett i. Men da tror jeg du enten bruker den innerste rilla på bias-pinnen, evt har en feilstilt snorleder, eller en uoriginal snor. Skal man ikke bruke midtsporet med Troika? 1.75g eller noe slik? Eller er det Arkiv det.
    Jeg skal ikke påberope meg å være noen ekspert på Aro, men for meg synes det som om "snorlederen" hans er i kontakt med armbrettet og det kan i tilfelle umulig være ønskelig. Punktet mellom arm og spiller skal kun være i "pivot'et" og bare der. Eller lyver bildene og det er klaring mellom "snorleder" og armbrett?
    Dette var kun et problem når jeg IKKE spilte plater,arm i hvile posisjon.
    Problem er løst! Justerte trådlederen og problem var borte!
    Takker for alle svar.
    Det du fortalte i ditt første innlegg var at problemet var at snøret flyttet på seg. Et av mine forslag var å gjøre det du nå har gjort; å justere trådlederen. Fint.
    Det som også er et poeng her, som jeg forklarer over, er at hvis trådlederen toucher armbrettet, slik det ser ut til at den gjør på bildene dine, vil armen ha to fysiske koblinger mot platespilleren istedet for ett og det vil sannsynligvis resultere i dårligere lyd. Mao. var det sannsynligvis ikke bare et problem når du IKKE spilte plater, men også et problem når du spilte plater. Såfremt du er enig i at dårligere lyd pga. feil montering er et problem ;)
    På bilde hvor arm står i hvile posisjon rett frem var loddet nedpå armbrett.
    Men med en gang arm flyttes inn mot start av plate blir loddet samtidig løftet opp
    fra armbrettet. Vist du ser på bilde lagt ut tidligere, så er det logisk at når
    arm blir flyttet inn på tallerken blir pin hvor tråd henger med en løkke rundt dratt
    bakover og lodd er over armboard. ET fysisk kobling punkt. ;)
    Vi snakker forbi hverandre. Det er ikke det at loddet ligger nedpå i hvileposisjon som er problemet, det er at "trådlederen" ligger nedpå armbrettet......
    Se der ja, her har vi nok snakket forbi hverandre, beklager det.
    Trådleder til armbrett gikk seg til samtidig med justering for lodd.

Vedlegg

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    Det så mye riktigere ut ja. Og du skal ikke se bort fra at det hadde en postiv innvirkning på lyden også :)

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Har i det siste spelt med org. Napsc sammen med Teddycap. Ørlite bedre enn Teddycap sin napsc, kanskje, eller innbilling. Dei to boksane veg vertfall omtrent det sammeog med det sett eg det på kontoen for audiophilia nevrosa :)

Ellers har eg hatt enda ein 250 på besøk, Olive denne gangen. Verkar utømmelig og utan botn. Drar og drar.
    Men i mi stove er 180 ein betre mach, litt lettare på tå. Litt som rødvin mot champange. Med 250, rikelig volum og "rett" plate kan det bli litt mykje på knøttane til Rega.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror det der med 250 fort kan vise seg å være en vanesak Brasse, tror du ikke? Jeg tenker også litt av det samme når jeg hører f.eks 200 vs 250, eller for den del 300 vs 500.

Etter en tid så har man vent seg til klangen i et apparat, og da blir det fort litt urettferdig for et annet apparat med en annen klangbalanse som er raskt innom.

Dersom du hadde vent deg til 250 over lang tid, og følgelig justert inn høyttalernes plassering (f.eks ift bakvegg) til 250, og så hadde du fått 180 på besøk… hva da? Jeg tror kanskje du hadde oppfattet den som for lett, iallefall inntil du hadde rejustert høyttalerne og hodet til 180. Hva tror du?

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Jo, sikkert. Har hatt ca. samme speletid på dei to forsterkarane og eg likar begge like godt, igrunn. Godt mulig at friskheten i 180 skuldast at den ikkje drar på like hard nedover. Men rommet er knapt 20 kvm og plasseringa av høgtalarane er begrensa til eine langveggen. Dei har starta godt utpå golvet og blitt satt lenge og lengre bakover med 180, så framover igjen med 250. Eg likar begge kjempegodt, men 180 dreg nok det lengste strået denne gangen. For lett er den definitivt ikkje. Artig å prøve!

ketilb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Antall liker
    136
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Hvis du stadig har Kudos X2, så ville jeg bruke Naims plugger, disse passer som hånd i hanske til Kudos-terminalene.

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    730
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Siden jeg har brukt en krone og to på mitt nye oppsett, hadde det ikke vært bedre med Naim sine egne plugger, ferdig terminert
    Fikk mine ferdig terminert ved kjøp,det ble brukt sølv banan,helt topp

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det var merkelig av en Naim-forhandler å anbefale å terminere NAC A5 med Monster-plugger mot forsterkersiden iallefall. Men det spiller vel liten rolle så lenge det er bananer av god kvalitet.

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    730
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Fikk dette svaret via mail fra Naim når jeg spurte om plugger og kabel:

We always recommend 3.5 to 5 meters for best amplifier load and best sound, our older amplifiers were very fussy about this but the NAP200 is not quite so fussy, the silver plugs should be OK but check regularly that they are not tarnishing and causing a not so good connection

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vegard0 skrev:
    Vidar P skrev:
    Det var merkelig av en Naim-forhandler å anbefale å terminere NAC A5 med Monster-plugger mot forsterkersiden iallefall. Men det spiller vel liten rolle så lenge det er bananer av god kvalitet.
    Var ikke Monster-plugger mot forsterker, men mot høytalerne, samt en kan vel ikke akkurat kall det terminering heller siden det var skruplugger som til og med jeg klarer å sette på.

http://www.monstercable.com/productdisplay.asp?pin=1272

Som sagt skal jeg ringe forhandler i morgen og be om naim-plugger, ikke fordi at jeg tror det er så mye bedre, men fordi jeg vet at jeg kommer til å irritere meg over å ha Monster-pluggene:)
    Tror det er lurt ja, iallefall er det et poeng å ha loddede plugger tror jeg, og med minst mulig unødvendig gods i kanskje.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Vegard0 skrev:
    Vidar P skrev:
    Var ikke Monster-plugger mot forsterker, men mot høytalerne, samt en kan vel ikke akkurat kall det terminering heller siden det var skruplugger som til og med jeg klarer å sette på.
    Man kan vel som regel ikke bruke Naimplugger mot annet enn Naimhøyttalere og andre som tilfeldigvis har riktig avstand mellom terminalene, ettersom det er en to-i-en plugg.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    4
    Anbefales det å sette platespiller på toppen av Fraim?

Anbefales det å sette platespiller på toppen av Fraim? Har lest litt på Naimforumet men blir ikke så mye klokere da noen mener det er veldig bra mens andre mener det er ubrukelig. Planen var å skaffe en Rega vegghylle, men jeg har litt utfordringer med plass og plassering, så en Fraim er under vurdering. Noen innspill? ( Er snakk om en Rega P9)

-Minutten

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg prøvde på Fraim og det ble nedtur
    men akk så får man gyve på uten å bli sur
    Tilbake til vegghylla det bar
    og tilbake satt en glad kar

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    min dps spiller fantatsisk på fraimen ( lit tilpasset nesten. bauer lager nå en helt nytt wallmount, men tror at fraim er fortsat første valg ). jeg tror det er lit avhengig av platspiller. jeg har en solid gulv, så også ingen problemer med det.

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    730
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Heisann

Bare en liten ting,alle dere der ute med Naim utstyr...hvordan organiserer dere kabelsalaten ?

Speaker kabler 3 meter,power line 2 meter osv osv ;)

Tips tas i mot med ett stort takk :)

NB! bilde er ikke av min kabelsalat,men føler jeg er på vei dit

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Petterone; skille DC fra AC. Da er det meste gjort. Evt kan man bruke effektivt skjermede DC-kabler, som jeg gjør forresten.

S

Stereo_Mono

Gjest

Minutten skrev:
    Anbefales det å sette platespiller på toppen av Fraim? Har lest litt på Naimforumet men blir ikke så mye klokere da noen mener det er veldig bra mens andre mener det er ubrukelig. Planen var å skaffe en Rega vegghylle, men jeg har litt utfordringer med plass og plassering, så en Fraim er under vurdering. Noen innspill? ( Er snakk om en Rega P9)

-Minutten
    Er langt fra noen ekspert på faget, men er svært interessert i temaet. Er i sammen situasjon selv Minutten. Muligheten til vegghylle er vanskelig slik anlegget står plassert nå. Samt at jeg skal flytte senere i år, så det er lite hensikt med permanente løsninger nå.

Magefølelsen min heller klart mot at det er mye å hente ved å få P9en opp på Rega sin vegghylle, men vil uansett ikke underlaget på gulv også spille en stor rolle på resultatet her?

Slik det er hos meg nå er min P9 øverst på en 2 hyller (alt for lavt) solid Atacama Hi-Fi rack, som står på spikes på runde flate metall parkett beskyttere med møbelfilt under. Underlaget er laminat, som er limt til betonggulv.

Veldig interessant å høre om erfaringer her inne på Naim tråden. Siden Fraim rack er nevnt :)

ketilb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Antall liker
    136
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Vidar P skrev:
    Petterone; skille DC fra AC. Da er det meste gjort. Evt kan man bruke effektivt skjermede DC-kabler, som jeg gjør forresten.
    Vidar, jeg er usikker på hvilke kabler du refererer til, er det Naims vanlige kabler (snaic/interconnect) som har skjerming, eller er det andre kabler du tenker på her?

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.062
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Strømkablene hans. Vidar bruker vel Supras skjermede strømledning?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ketil B skrev:
    Vidar P skrev:
    Vidar, jeg er usikker på hvilke kabler du refererer til, er det Naims vanlige kabler (snaic/interconnect) som har skjerming, eller er det andre kabler du tenker på her?
    Neidda neidda; det er jeg som krøller; jeg tenker på skjermede AC-kabler (f.eks Supra LoRad e.l.).
    AC er fra veggen, og DC er fra apparatene. Vekselsstrøm og likestrøm. Alle nettkabler bør skilles fra signalkabler, fysisk og elektrisk (skjerming). Da er det meste gjort. Beklager feil, og takker for presisering.

ketilb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Antall liker
    136
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Da er jeg med igjen :) Vil disse skjermede strømkablene kunne redusere trafo-støy også? Jeg er klar over trafo-støy har forskellige årsaker og løsningsmodeller, men tenker at noe støy kanskje kommer denne vejen også?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke, men de har iallefall ikke dempet noen trafostøy hos meg. Ei heller har nettfiltre (ala Isotek Sigmas) gjort det. Imidlertid har trafostøy komplett forsvunnet, har ikke hørt det på etpar år nå…. men vet ikke hvorfor. Har byttet noen bokser da.

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17

Minutten skrev:

-Minutten
    LP12 fungerer utmerket på Fraim hos meg. Om det ville vært enda bedre med vegghylle vet jeg ikke. Det blir vel det i 90% av tilfellene har jeg inntrykk av. Som alltid må det prøves i eget oppsett og rom for å være sikker.

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Petterone skrev:
    NB! bilde er ikke av min kabelsalat,men føler jeg er på vei dit
    Tjo, man får vel først fuldt utbytte av kabel-dressingen hvis den nytes sammen med en god porsjon kabel-salat :S

Beklager, kunne ikke dy meg. Har selv en særlig evne til å lage maksimalt kabelrot ut av et minimalt utgangspunkt :) Gleder meg derfor til å lese om fiffige ekspertråd.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    «… og siden de er ivrige forkjempere for ”less is more”»

Less is more, but more is morerer.

;D

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    ja, omtrent. teller allerede 3 strømforsyninger, 2 fullbreddebokser, dac, riaa og airport express. :mad: / :)
    så kjem det platespelar og mac mini og eksterndisk — det blir 11 bokser. skrinlegger vegghylleplanene. her trengs det eit rack / sjenk og masse planter!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn